[E040] Grote werkzaamheden in 2008

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

[E040] Grote werkzaamheden in 2008

Bericht door R4 » do 19 apr 2007, 0:22

De Standaard schreef:Grote werkzaamheden E40 in 2008.

De autoweg E40 tussen Affligem en Aalst krijgt een nieuw wegdek in beide richtingen. De werkzaamheden worden wellicht in 2008 uitgevoerd. De kostprijs wordt geraamd op 9,5 miljoen euro.
,,Dit is het sluitstuk van de vernieuwing van de E40 op het grondgebied van Vlaams-Brabant. Voor een paar jaar werd het traject tussen Groot-Bijgaarden en Affligem gerenoveerd. Nu wordt de asfaltlaag verwijderd en vervangen door een gewapende betonverharding'', zegt Frans Venstermans van de dienst Wegen Vlaams-Brabant. ,,Het verkeer blijft mogelijk op drie versmalde rijstroken zoals vorige keer. We willen dat de uitvoering snel gebeurt. De bouwfirma zal continu werken, dag en nacht en gedurende het hele weekend.''
Na afronding hiervan ligt er een nieuw wegdek van Aalter tot in Brussel.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 19 apr 2007, 6:01

Affligem -> Aalst is toch maar een klein stukje?

Rien
verkeersader
Contacteer:

Bericht door Rien » do 19 apr 2007, 10:55

Eum ja, maar de andere vakken zijn al eerder heraangelegd he. ;)

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 19 apr 2007, 16:44

Op autobahn-bilder kan je trouwens heel goed het nieuwe wegdek van de E40 van in Vlaams-Brabant tot aan de grens van Oost/West-Vlaanderen zien. Dat ligt erbij als een biljartlaken en wordt qua wegdek bij de beste Europese snelwegen gerekend. Het geldt ook als referentie voor de heraanleg van andere Vlaamse snelwegen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 19 apr 2007, 19:22

Waarom nemen ze dan niet meteen integraal de bewegwijzering en viaducten e.d. ook mee?

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 19 apr 2007, 23:47

Omdat die dingen geld kosten en we ons in eerste instantie willen toeleggen op de verbetering van de kwaliteit van het wegdek. Overigens zijn we intussen wel bezig met bijvoorbeeld bewegwijzering (nieuwe afritborden) en het vernieuwen van de verlichting.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 20 apr 2007, 15:55

R4 schreef:Omdat die dingen geld kosten en we ons in eerste instantie willen toeleggen op de verbetering van de kwaliteit van het wegdek. Overigens zijn we intussen wel bezig met bijvoorbeeld bewegwijzering (nieuwe afritborden) en het vernieuwen van de verlichting.
Maar het voordeel is weer wel dat er maar één keer gewerkt wordt (ook goedkoper), en je daarna een weg hebt die volledig vernieuwd is. ;)

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » vr 20 apr 2007, 21:39

Vernieuwing van de Belgische wegwijzers leidt meestal tot een mindere leesbaarheid ervan. Bovendien zijn de oude wegwijzers mooier en kunnen vaak best nog wel wat jaartjes mee :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 22 apr 2007, 0:01

@ViaHaaren: Het verkeer heeft weinig of geen last van de werken nodig voor het vervangen van wegwijzers. Dat hoeft dus niet samen met de andere werken te gebeuren, temeer daar het andere mensen zijn die instaan voor de bewegwijzering. In die zin is het dus quasi even duur om het apart te doen. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 apr 2007, 0:04

Dat stuk is met 107.000 nog behoorlijk druk. Dat is nu 2x3?

Rien
verkeersader
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 22 apr 2007, 0:27

Dat is nu inderdaad ook al 2x3.

Waar haal je overigens die cijfers van verkeersintensiteiten? Ik ben benieuwd naar je bron. :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 22 apr 2007, 0:31

Rien schreef:Waar haal je overigens die cijfers van verkeersintensiteiten? Ik ben benieuwd naar je bron. :)
Een PDF van verkeerstellingen rapportage. Volgens mij heb ik die zelfs van jou gekregen, maar dat weet ik niet zeker.

ik heb hem even geupload voor je :)

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 22 apr 2007, 0:50

@Chris: dat stuk is inderdaad druk, omdat daar veel verkeer van/naar Oost- en West-Vlaanderen over moet.

Mikhail
expressweg

Re: Grote werkzaamheden E40 in 2008.

Bericht door Mikhail » ma 08 dec 2008, 13:46

Even stof afblazen..

Op het onderwerp R0 'heraanleg ring brussel en E40' werd er hier ook al terug naar verwezen, dat krantenartikel dateert nog maar van enkele maanden terug, zoals ik dacht komt hier dus ook gewapend beton, en wordt de hele rijbaan vernieuwd van onderlaag tot toplaag...

Medianieuws

Re: Grote werkzaamheden E40 in 2008.

Bericht door Medianieuws » di 16 jun 2009, 8:30

Het Nieuwsblad 16-06-2009 schreef:Binnenkort weer lange files op E40
E40 KRIJGT NIEUW WEGDEK TOT PROVINCIEGRENS

AFFLIGEM - Eind augustus tot begin oktober zal er ernstige verkeershinder zijn als gevolg van de vernieuwing van het wegdek van de autosnelweg E40 tussen Affligem en Aalst. In Essene wordt een tijdelijke betoncentrale gebouwd.
Aan de uitrit 19a van de E40 in Affligem zijn de voorbereidende werken gestart voor de vernieuwing van het wegdek van de autoweg tussen Affligem en Erembodegem, de provinciegrens van Oost-Vlaanderen.
Op een terrein van twee hectare aan de uitrit Affligem, kant Essene, wordt een tijdelijke betoncentrale gebouwd. Daar zal het beton worden geproduceerd voor het drie kilometer lange traject van de autoweg. De hoge metalen torens vangen er de blik van veel automobilisten.

'We zetten de vernieuwing van de E40 verder', zegt Jozef Steppe, werfingenieur van Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. 'Het werk startte in 2003 met de heraanleg van de autoweg tussen Groot-Bijgaarden en Affligem. Nu zal het resterende deel tot de provinciegrens worden vernieuwd. Er zal ongeveer 100.000 vierkante meter autoweg met beton worden verhard, goed voor een investering van 10,051 miljoen euro.'
'We gaan op dezelfde wijze tewerk voor de doortocht van het verkeer. We behouden twee keer drie versmalde rijstroken. Voor het verkeer in de zogenaamde spookrichting zullen er twee rijstroken beschikbaar zijn. De derde rijstrook is bestemd voor het trager verkeer en loopt over de pechstrook. Dat systeem veroorzaakte destijds weinig ongemak. Om de hinder te beperken wordt er continu gewerkt, dag en nacht en zeven dagen op zeven.'

'De rijrichting Gent-Brussel wordt eerst aangepakt. De werken starten op 19augustus en duren tot 4oktober. Op de avond van 18augustus wordt de wegsignalisatie aangebracht, maar we zullen wel al begin augustus de nodige informatieborden langs de autoweg plaatsen zodat bestuurders eventueel voorzorgen kunnen nemen.'

Ook voor de gebruikers van de uitrit 19a zullen de werkzaamheden hinder veroorzaken. De in- en uitritten worden enkele dagen afgesloten. 'Dat is vorige keer ook gebeurd met de in- en uitritten in Ternat', zegt de ingenieur. 'De bouwaannemer heeft een tiental dagen de mogelijkheid om de verkeerswisselaar te sluiten. Voor de start van de bouwvakantie zullen we iedereen uitgebreid inlichten met een informatiecampagne over de werkzaamheden.'

Na de wegenwerken wordt de betoncentrale verwijderd. Het terrein wordt dan in zijn oorspronkelijke staat hersteld. 'De aannemer heeft het terrein van een particulier afgehuurd. Neen, het is niet de bedoeling om daar een carpoolparking aan te leggen. We beschikken al over een carpoolparking aan de overkant en daar is er nog voldoende plaats als we ooit zouden overwegen meer parkeerplaatsen te creëren. Dat is nu niet aan de orde.'

denne007
autoweg

Re: Grote werkzaamheden E40

Bericht door denne007 » di 16 jun 2009, 9:52

^^ een goede zaak. Het mocht ook al eens gebeurden. Worden de borden en vangrail e.d. tijdens de werken dan ook eens allemaal nagekeken?

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » di 16 jun 2009, 15:46

Waarschijnlijk wordt het ganse wegdek in beton uitgevoerd, waarbij de middenberm verdwijnt en vervangen wordt door één (hoge) betonnen New-Jersey én de huidige verlichting in de middenberm volledig vernieuwd wordt (wat hier geen overbodige investering is) en geïntegreerd wordt in de aan te leggen stootband tussen beide rijrichtingen.

Kortom: dezelfde werkwijze als het eerder aangelegde stuk E40 Brussel-kust op het grondgebied van Vlaams-Brabant.

Ik vind dit zeer netjes: geen onderhoud meer in een middenberm + verlichting en scheiding tussen de rijrichtingen vormen één sober strak geheel.
Indien nadien nog de signalisatie naast de rijbaan eens volledig zou herbekeken worden op het ganse traject, dan zou het geheel pas écht perfect zijn en geen slordige (typisch Belgische... :roll: ) indruk geven...

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 16 jun 2009, 21:19

^^

Goed om te horen dat dit wegdek eindelijk vernieuwd wordt! Hopelijk wordt het met dezelfde kwaliteit afgewerkt als het stuk Groot-Bijgaarden - Affligem. Wat betreft de signalisatie: die moet niet echt vernieuwd worden, ze is duidelijk aangebracht en bevat voldoende informatie, al mag de signalisatie voor de afrit Aalst (komende van Brussel) wel wat meer op voorhand geplaatst worden.

Het is wel goed dat men eerst begint vanuit Gent richting Brussel, als de rush naar de zee begint in tijdens de vakantiemaanden is er een vlotte doorstroming richting Gent... maar hoe ze het gaan doen ivm omleiding of minder hinder maatregelen richting Brussel, daar heb ik zo mijn vragen bij...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 01 jul 2009, 10:29

De E40 tussen Boutersem en Hoegaarden krijgt in augustus in beide richtingen ook een nieuw wegdek. Het beton zal worden overlaagd met asfalt.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » za 15 aug 2009, 22:26

Even stof afblazen...

Sinds vandaag heb ik gemerkt dat er ook een filedetectie systeem geplaatst is op de E40 in de richting van Brussel > Oostende (de andere richting heb ik niet bereden). Kan iemand mij bevestigen dat dit effectief een filedetectie systeem is?

Het begint vanaf enkele 100 meters voor het tankstation in Gr-Bijgaarden, tot net aan de werkzaamheden in Affligem, die overigens volgende week starten. Het betreft hier 10 RSS portieken (de bekende rijstrooksignalisatie panelen) die aan de linkerkant van de rijbaan bevestigt zijn aan de lantaarnpalen, met achter elk paneel een AID camera. De panelen zijn opgesteld om de 1000m. Iemand enig idee welke tekens die bord zullen laten zijn bij file? Zou het een gewoon fileteken zijn met de tekst eronder over hoeveel meter de filestaart is (lijkt mij meest logisch) OF zou de Vmax naar beneden gehaald worden bij een file? Ik rij nog maar nauwelijks over dit traject, moesten er forumleden zijn die hier over de E40 tussen Brussel en Affligem rijden, mag je gerust hier een seintje achterlaten.

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 16 aug 2009, 10:34

Mikhail schreef:Sinds vandaag heb ik gemerkt dat er ook een filedetectie systeem geplaatst is op de E40 in de richting van Brussel > Oostende (de andere richting heb ik niet bereden). Kan iemand mij bevestigen dat dit effectief een filedetectie systeem is?
Dat is inderdaad het geval, ik meen zelfs dat de lantaarns dag en nacht aan moeten blijven om het systeem van stroom te voorzien. Alle beschikbare systemen op zonne-energie zijn namelijk op andere plaatsen in gebruik.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 16 aug 2009, 16:38

Dat klopt!

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » zo 16 aug 2009, 19:06

Een vraagje voor R4:

Over hoeveel filedetectiesystemen beschikt vlaanderen? Wordt dit systeem ook ingezet op de wegwerkzaamheden op de E19 tussen Antw. en Brussel?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 20 aug 2009, 12:36

Ik ben gisterenavond een kijkje gaan nemen aan de werkzaamheden op de E40 thv Affligem (net in het midden van de werken). Voorlopig rijdt het verkeer nog op de zelfde zijde van de baan, met 3 versmalde rijstroken waardoor de pechstrook vervalt. In de middenberm worden de laatste regelingen getroffen, ondertussen zijn alle struiken al geroeid en de betonnen jersey's verwijderd.

De wegenwerkers genieten van niets van fysieke bescherming, de snelheidsbeperking wordt goed nageleefd.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » zo 23 aug 2009, 1:07

^^ vandaag ook eens aan de werken gepasseerd, was er rustig maar viel mij enorm op hoe weing van de lampen er daar nog werken. zeker twee derden ervan zijn defect.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » ma 24 aug 2009, 20:38

Klopt... misschien is dit wel met opzet gedaan, omdat het filedetectiesysteem ervoor zorgt dat de verlichting dag en nacht moet blijven branden.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 25 aug 2009, 9:38

nee want er is geen volgorde in de lichten die wel branden. Soms brand er maar 1 van de 4 en dan weer eens allemaal en zo.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 31 aug 2009, 0:54

Dat wordt zo snel als mogelijk opgelost.

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » di 01 sep 2009, 21:29

tip voor de geïntresseerden. Op één in man bijt hond reizen de hele E40 van calais tot tegen china af.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » vr 04 sep 2009, 11:49

1 op de 3 reed te snel aan werken op E40

BRON: deredactie.be

Bijna één op de drie chauffeurs die passeren aan de wegenwerken op E40 tussen Affligem en Aalst rijdt te snel. Dat blijkt uit de cijfers van de verkeerspolitie.

Tussen de start van de werken op 19 augustus en 31 augustus heeft de politie ruim 76.000 voertuigen gecontroleerd. Daarvan waren er 22.000 in overtreding.

De controles zijn nodig voor de veiligheid van de wegenwerkers, zegt commissaris Mortier. "Omdat het verkeer zeer kort bij de mensen passeert die daar aan het werken zijn. Ze werken er ook dag en nacht en 's nachts is er geen openbare verlichting. Vandaar dat wij zeer veel controles hebben uitgevoerd."

De strenge aanpak blijkt ook te werken, want aan het einde van de controleperiode waren er al heel wat minder overtredingen in vergelijking met de start.
Je ziet dat het zijn werking niet mist... Vooral 'snachts moet er blijven gecontroleerd worden, dit vooral omdat het er pikdonker is! Alhoewel ik wel betwijfel dat men 'snachts er ook staat te flitsen.
Laatst gewijzigd door Mikhail op vr 04 sep 2009, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie