[E403] A17-E403 Brugge - Kortrijk - Tournai

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[E403] A17-E403 Brugge - Kortrijk - Tournai

Bericht door Vinny » do 22 jun 2006, 18:54

Topic afgesplitst van E17-A14 Antwerpen-Gent-Kortrijk door Rien, BE-moderator.

Autosnelweggek schreef:Verder nog een vraagje: Als je Lille omzeilt dan kom je in Belgie op de grens tussen Wallonie en Vlaanderen en er ligt daar een hele irritante hobbel in de weg, is daar wat van bekent?
Ik weet niet precies waar, maar mijn vermoeden is dat het op de A 17 is op de plek waar de "oude" snelweg (uit de jaren '70) aansluit op het nieuwe beton (uit 1998). Het is vaker zo dat dat in België vaak (na enige tijd) wat gehobbel oplevert...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Autosnelweggek
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 23:10
Locatie: Zeewolde

Bericht door Autosnelweggek » do 22 jun 2006, 19:44

Naja het is geen hobbel het is gewoon een heel bewuste of anders heel slecht geasfalteerde bult, zoiets als een drempel nemen met 120km/h.... is niet egt fijn.

Dat was trouwens niet de E17 waar ik het over heb maar de E403 Kortrijk -> Doornik

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 23 jun 2006, 3:49

@Autosnelweggek: De E403 Brugge - Doornik werd vroeger aangeduid als A17, nu geldt die naam enkel nog administratief.
Die "drempel" zal inderdaad de overgang zijn tussen het oude stuk van de snelweg naar het nieuwe stuk. Tenzij je echt de grens tussen Vlaanderen en Wallonië bedoelt, dan is het de overgang van wegdek tussen de twee gewesten.

Wie graag eens wat foto's ziet van de onderkant van het befaamde viaduct van Gentbrugge (E17), kan eens een kijkje nemen op deze site:

http://www.gentbrugge.be/3Information/F ... nelweg.htm
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » vr 23 jun 2006, 22:27

Ah, dat is ook een leuk stuk. Kadoenk-kadoenk-kadoenk.... :P
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 03 sep 2006, 12:24

Vinny schreef:Op de E zoveel tussen Kortijk en Doornik heeft men tegenwoordig een onderbroken vluchtstrook-streep met hetzelfde doel. Dat is eigenlijk beter.
E403.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 sep 2006, 12:26

Waarmee Vinny meteen prima zijn eigen argument voor E-nummering onderuit haalt. Belangrijke wegen krijgen een veel te hoog en onbekend E-nummer, terwijl zij een laag A-nummer verdienen. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 sep 2006, 13:42

@ ViaHaaren: Dat wegnummer ken ik nog van "den Ouden doos", toen deze autoroute net geopend was werd deze nog met het A nummer vermeld. Net als de A 11 tussen Antwerpen en Zelzate. Ik ben zo'n beetje de enige forummer die dit nummer letterlijk op de bewegwijzering heb vermeld zien staan, zonder dat er ook maar enige indicatie van dit wegnummer op de wegenkaart stond. Wij (mijn ouders dus) reden dan ook prompt verkeerd....

Ik vind E 34 dus toch handiger :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 03 sep 2006, 13:49

Ja hoor Vinny. Toevallig noemde ik deze weg maandag op de chat al de E-nog wat. En nu is het weer E-zoveel. Misschien toch een teken dat die 3-cijferige nummers minder handig zijn dan het alternatief A17.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 sep 2006, 14:20

De A 11 zegt toch ook niemand iets? Nou dan?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 03 sep 2006, 16:52

N49 ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 sep 2006, 18:38

E 34 :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 03 sep 2006, 21:38

Bij E34 denk ik aan de verbinding Antwerpen-Duisburg, met daarin de Nederlandse A67, en niet aan de Belgische N49/A11.

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Bericht door ezuotap » ma 23 apr 2007, 15:24

Vinny schreef:Ik weet niet precies waar, maar mijn vermoeden is dat het op de A 17 is op de plek waar de "oude" snelweg (uit de jaren '70) aansluit op het nieuwe beton (uit 1998). Het is vaker zo dat dat in België vaak (na enige tijd) wat gehobbel oplevert...
Dat klopt. Het Vlaamse deel was een twintigtal jaren voor de Waalse gebouwd. Dit is een consequentië van communautaire (zeg maar politieke) problemen : de Vlamingen wilden toen de N58 naar Komen op hun grondgebied niet bouwen. Eindelijk kwam er na zoveel jaren een soort ruil wat betreft die twee wegen.
Toen ik klein was, was de A17 tussen de taalgrens en het Aalbeekse klaverblad een prachtige wielerbaan ;)
Wanneer de Walen hun deel openden, was de eerste taak van de Vlamingen het gras van het wegdek wegnemen, en de markeringen opnieuw zichtbaar maken :D
Vinny schreef:Op de E zoveel tussen Kortijk en Doornik heeft men tegenwoordig een onderbroken vluchtstrook-streep met hetzelfde doel. Dat is eigenlijk beter.
Ik woon bijna aan de taalgrens, op 1km van deze snelweg, en rijd er dus vaak, maar tussen Kortrijk en Doornik heb ik nooit zulke markeringen gezien.


Wie nog info over het zuiderlijke deel van A17-E403 en omliggende wil hoeft het maar te vragen ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 apr 2007, 15:28

Ik zal thuis eens kijken naar die markering, ik heb namelijk een aantal foto's van dat stuk snelweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 apr 2007, 18:30

De foto's

Een korte onderbreking van de vluchtstrook bij de aankondiging van de taalgrens (maar dat lijkt eerder op het vullen van een gat dan op een ander wegdek)
Afbeelding

En een scheiding in het wegdek bij het binnenrijden van de provincie Henegouwen.

Afbeelding

Verder zie ik op mijn foto's geen rare belijningen bij de vluchtstroken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » ma 23 apr 2007, 23:40

Het bord "Wallonie" staat eigenlijk nog in Vlaanderen, het is die bult in het wegdek die de effectieve gewestgrens aanduidt.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 apr 2007, 7:04

R4 schreef:Het bord "Wallonie" staat eigenlijk nog in Vlaanderen
Daarom staat er nog "Heet u welkom" in het Nederlands ondergekalkt :yesyesyes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Bericht door ezuotap » di 24 apr 2007, 10:53

@Palance : die onderbreking in de markering is volgens mij onopzettelijk (past dat woord in dit context ??)

Ongeveer 1km verder is er een andere "toeristische attractie" : een totaal onduidelijk bord met de 3 opeenvolgende uitritten op het grondgebied van Dottenijs (deelgemeente van Moeskroen).
Daar staan een massa (veel te veel !) plaatsnamen vermeld, en dan nog in beide talen, want we zijn een faciliteitengemeente. Wilt u alles lezen, moet u dan stoppen of tenminste zeer traag rijden.
Daarnaast zijn de pijlen op dat bord niet zeer duidelijk.
Ik neem een foto zodra mogelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 24 apr 2007, 11:07

Dat bord heb ik ook op de foto staan:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 25 apr 2007, 20:57

Die discussie hebben we hier al eens eerder gevoerd. Wel wil ik nog kwijt dat ik de pijlvorm uiterst lelijk vind. Nee, ik ben totaal niet te spreken over de "vernieuwde'' Belgische borden. In de meeste gevallen waren de oude wegwijzers mooier en duidelijker.
Ik heb lang geleden dit bord eens geknutseld:
Afbeelding
Dezelfde informatie, nochthans veel overzichtelijker gepresenteerd. Hierbij geldt natuurlijk wel dat ik uitgegaan ben van de Belgische Taalwet die in onderhavig geval tweetaligheid vereist. Wanneer de wet wordt aangepast zouden enkele vertalingen geschrapt kunnen worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 25 apr 2007, 20:59

Mijn mening over tweetaligheid mag bekend zijn; schrappen al die vertalingen.

Autosnelweggek
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 23:10
Locatie: Zeewolde

Bericht door Autosnelweggek » wo 25 apr 2007, 21:33

Heej daar heb je mijn bobbel... geen fijn idee om daar met 120 over te gaan...
Een vrachtwagen met trailer die we op dat moment inhaalden ging letterlijk met zijn achterkant van t wegdek af..

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 26 apr 2007, 6:55

Autosnelweggek schreef:Heej daar heb je mijn bobbel
:hahaHAHA:

(het staat een beetje raar)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 26 apr 2007, 8:18

Zo zou het volle bord er ongeveer uitzien zonder vertalingen:

Afbeelding

Afgezien van mijn Paint-kwaliteiten alleszins redelijk voor een eerste vooraankondiging op 1500 meter wat mij betreft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 26 apr 2007, 8:25

Of de "Griekse" methode: Eerst een bord in de eigen taal, en iets verderop een bord in de vertaling. Zo bedien je de beide talen en hou je de borden leesbaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Bericht door ezuotap » do 26 apr 2007, 16:30

Ik zou zoiets voorstellen (let aub niet op dingen zoals lettertype, ik heb alleen maar Paint beschikbaar) :

Afbeelding

Ik heb Lille en Mons geschrapt want overbodig :
- Lille : niemand reist van dit punt naar Rijsel ; ofwel die heeft te veel geld voor benzine. ;)
- Mons : welke andere route zou een West-Vlaming gebruiken om naar Mons te rijden ??? Daarboven is Mons op die plaats (denk ik) voor de eerste keer vermeld. Dus als je naar Mons reist, dat wil zeggen dat je al 10km vroeger op de hoogte was dat het via Doornik moest verlopen.

Andere richtingen kunnen op "via-borden" :
- "Herseaux via N512"
- "Estaimpuis, Wattrelos, Dott. Industrie via N511" (jawel, het traject naar Estaimpuis is korter en gemakkelijker via N511 ;) ).

Nog een opmerking : de uitrit naar Moeskroen is daar overbodig : het traject vanuit Kortrijk is véél korter via de E17. Die uitrit moest volgens mij nooit gebouwd worden. Wie zegt nog dat wij te weinig geld hebben in Wallonië ??? ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 26 apr 2007, 20:10

alleszins redelijk voor een eerste vooraankondiging op 1500 meter wat mij betreft.
Het voldoet niet aan de normen. Er mogen maar 8 bestemmingen op een bord worden neergezet. Los daarvan wordt alleen Paris in een acceptabele lettergrootte afgebeeld. Het moge duidelijk zijn dat ik geen fan ben van vorkborden en zeker niet van dit soort vorkborden. Als er een vork bord moet komen dan het liefste met één bestemming per richting en daarna op regelborden een verduidelijking (meer bestemmingen + een eventuele vertaling)
Laatst gewijzigd door Vinny op do 26 apr 2007, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 26 apr 2007, 20:12

Nog een opmerking : de uitrit naar Moeskroen is daar overbodig
Volgens mij is dit het gevolg van een aantal wegomleggingen en faseringen. Het is dus eerder een overblijfsel uit vervlogen tijden dan nieuw verkwistend aanglegd voor zover ik weet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

ezuotap
woonerf
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 05 mar 2007, 14:34

Bericht door ezuotap » vr 27 apr 2007, 9:44

Vinny schreef:
Nog een opmerking : de uitrit naar Moeskroen is daar overbodig
Volgens mij is dit het gevolg van een aantal wegomleggingen en faseringen. Het is dus eerder een overblijfsel uit vervlogen tijden dan nieuw verkwistend aanglegd voor zover ik weet.
Nee, die werd onlangs als laatste deel van dit knooppunt gebouwd. :roll:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » vr 27 apr 2007, 11:47

Verkeer naar Luingne (en Tombrouck) is wel sneller ter plekke via deze afrit. Ik vermoed dat men hiermee zoveel mogelijk verkeer uit de Moeskroense agglomeratie wil houden.

Overigens hebben enkele plaatsjes in die streek een officieuze vertaling, die je niet op Michelin kan terugvinden. Ik vermoed dat de huidige benamingen verfransingen zijn van deze Nederlandstalige namen.
* Estaimpuis = Steenput
* Luingne = Lowingen
* Herseaux = Herzeeuw

Mijn voorstel voor de signalisatie van de afritten te Dottignies...

Net als Vincent zie ik, op complexe en gecombineerde aansluitingen, graag eerst een situatieschets (vorkbord, 1200 m) met zo weinig mogelijk doelen, waarna op een regelbord (800 m) de bestemmingen per afrit staan aangeduid. Dit bord wordt in dezelfde uitvoering aan het begin van de uitvoegstrook geplaatst. Voor de doorgaande richting opteer ik op dit soort aansluitingen voor een portaal, of -zoals in Frankrijk- een hoog geplaatst bord in de middenberm. Mons en Lille heb ik laten vallen om de redenen die ezuotap hierboven al aanhaalde.
Om de informatie op de nu al drukke regelborden te beperken, behoud ik van faciliteitengemeenten enkel de benaming in de taal van het gewest waarin ze gelegen zijn. Volgens mij kan de weggebruiker de informatie op de regelborden nu wel vatten, vanwege de herhaling (800 m en 0 m). Maar eventueel kunnen de borden nog verder 'ontlast' worden door via-borden.

Afbeelding

Het vervolg... Voor de doorgaande richting op de parallelrijbaan (m.a.w. voor het lokaal verkeer) lijkt Paris me overbodig.

Afbeelding

Plaats reactie