[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa » ma 02 mar 2015, 14:13

Van SSC:
piotr71 schreef:New signs (E40)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2438


Ze hebben nieuwe borden geplaatst voor de rustplaatsen. Erg geslaagd vind ik het niet. Het is nogal veel tekst en ik vraag me af of buitenlanders het wel snappen. Het nut van engschrift ontgaat me en ook de tweetaligheid is niet zo mooi aangepakt. Soortgelijke borden staan overigens ook op de E42.

Opvallend ook dat A3 vermeld wordt op de laatste foto.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Pino » ma 02 mar 2015, 15:16

Alfa schreef:Het nut van engschrift ontgaat me.
Het is geen Engschrift volgens mij, maar het cursieve lettertype dat al langer in heel Wallonië wordt gebruikt voor verzorgingsplaatsen. Maar de gebruikte letterhoogte is vrij klein, waardoor het hele schrift ook behoorlijk krap overkomt.

Het aankondigingsbord vind ik trouwens problematischer. Een tankstation verderop aangeven met het logo van de aanbieder en niet met een tankstation-symbool vind ik behoorlijk stom, maar bovenal geeft dit bord me nu niet echt de indruk dat die bewegwijzerde picknickplaats op één kilometer hetzelfde is als het ding dat op het witte paneel daarboven aangegeven ziet staan. De boodschap dat je zeer dicht op de eerstvolgende parkeerplaats zit zou eruit moeten springen, maar doet dat niet. Het springen tussen wit en blauw lijkt daarbij ook wat averechts te werken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2015, 15:23

Op dat eerste bord ontgaat wat mij betreft de relatie tussen het eerste en het tweede paneel en waarom staat er op het bord van de tweede foto niet gewoon een duidelijk :E4: -symbool :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mar 2015, 15:27

Alfa schreef:Ze hebben nieuwe borden geplaatst voor de rustplaatsen.
Ik heb ze in november al eens gemeld, maar volgens mij stonden ze er in oktober ook al.
Opvallend ook dat A3 vermeld wordt op de laatste foto.
Ook dat was al gemeld, in september, al betrof dat dan Aire de Tignée richting Luik (en dat bord stond er toen al een tijdje). Maar dat lijkt dus ook nieuw te zijn bij de rustplaatsen langs deze weg.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Pino » ma 02 mar 2015, 16:23

Wouter N14 schreef:Op dat eerste bord ontgaat wat mij betreft de relatie tussen het eerste en het tweede paneel en waarom staat er op het bord van de tweede foto niet gewoon een duidelijk :E4: -symbool :?
Aangezien Wallonië graag naar Frankrijk kijkt, hoef je alleen maar naar de uitsmijter van een Franse aire te kijken om te weten waarom ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door mavas » ma 02 mar 2015, 19:03

Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Ze hebben nieuwe borden geplaatst voor de rustplaatsen.
Ik heb ze in november al eens gemeld, maar volgens mij stonden ze er in oktober ook al.
Opvallend ook dat A3 vermeld wordt op de laatste foto.
Ook dat was al gemeld, in september, al betrof dat dan Aire de Tignée richting Luik (en dat bord stond er toen al een tijdje). Maar dat lijkt dus ook nieuw te zijn bij de rustplaatsen langs deze weg.
Volgens mij waren er nog geen foto's van. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Vinny » ma 02 mar 2015, 20:24

Oude situatie:
https://maps.google.nl/maps?q=eupen&hl= ... .68,,0,6.3

Tja, ik snap dat ze de oude aanduiding wat tekort vonden schieten. Maar dit lijkt me niet echt een verbetering.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Albaufstieg » ma 02 mar 2015, 20:35

^^ Eens, jammer dat het zo uitgevoerd is. Voor wat betreft de aandachtspunten sluit ik me aan bij Wouter en Pino. De vooraankondiging komt ook op mij niet heel duidelijk over en jammer dat men de internationaal bekende VZP-symbolen heeft laten varen.
Laatst gewijzigd door Albaufstieg op ma 02 mar 2015, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Lambo19 » ma 02 mar 2015, 20:46

Consequente bewegwijzering is jammer genoeg niet iets waar België in uitblinkt. :roll:

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Albaufstieg » ma 02 mar 2015, 20:52

^^ Consequent misschien niet, maar doorgaans vind ik het altijd wel duidelijk. Helaas is dat laatste niet van toepassing op deze bordenserie.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wouter N14 » ma 02 mar 2015, 21:01

Pino schreef:
Wouter N14 schreef:Op dat eerste bord ontgaat wat mij betreft de relatie tussen het eerste en het tweede paneel en waarom staat er op het bord van de tweede foto niet gewoon een duidelijk :E4: -symbool :?
Aangezien Wallonië graag naar Frankrijk kijkt, hoef je alleen maar naar de uitsmijter van een Franse aire te kijken om te weten waarom ...
Ja daar heb je gelijk in, al vind ik dat wanneer je als land iets nieuws uitrolt dat je dat dan wel zo goed mogelijk doet. Het Franse origineel is wat mij betreft ook niet voldoende maar daar ben je het zo gewend.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Pino » ma 02 mar 2015, 21:06

^^ Belangrijk is ook dat je in Frankrijk al een paar voorwegwijzers hebt gehad met de :E4: er groot op. Dan kun je het je wat beter veroorloven om bij de uitsmijter te volstaan met alleen de naam van de verzorgingsplaats.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » ma 02 mar 2015, 21:24

Pino schreef:
Alfa schreef:Het nut van engschrift ontgaat me.
Het is geen Engschrift volgens mij, maar het cursieve lettertype dat al langer in heel Wallonië wordt gebruikt voor verzorgingsplaatsen. Maar de gebruikte letterhoogte is vrij klein, waardoor het hele schrift ook behoorlijk krap overkomt.
Het is SNV Breedschrift, in het cursief en aan een zeer kleine puntgrootte. Erg geslaagd is het niet. Zeker niet symbolen. Dan zijn de Vlaamse borden in deze situaties toch iets beter geslaagd als dit de nieuwe stijl moet voorstellen van het Waals Gewest.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Vinny » di 03 mar 2015, 20:54

Ik heb in toenemende mate het idee dat in Wallonië er geen gewestelijke stijl meer bestaat, maar dat de borden worden ontworpen door verschillende bureau's waarvan de één wat professioneler is dan de ander (understatement).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Pino » di 03 mar 2015, 21:19

Er lijkt hoe dan ook maar zeer weinig richtlijn op papier te staan. Dan moet je het hebben van de professionaliteit van de betrokken afdelingen van de gewestelijke wegbeheerder en de externe buro's die zij inschakelen. Van het resultaat word je niet echt vrolijk. Wat jammer is, want met wat goede wil kun je de borden die in de afgelopen vijftien jaar zijn verschenen best 'aan elkaar knopen' tot een stijl waar Wallonië mee door kan en die het in zich heeft om tenminste de nieuwere Vlaamse autosnelweg-bewegwijzering ruim achter zich te laten.

Alleen dat aan elkaar knopen blijft jammerlijk uit. Het ontbreken van een duidelijke richtlijn resulteert in een gebrek aan consistentie, en zorgt ervoor dat individuele bordenboeren maar wat aan blijven klooien. Zo wordt het dus helemaal nooit iets met Waals NBA (en daarmee misschien ook weer door naar de daarover al bestaande draad).

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Giuseppe » ma 16 mar 2015, 20:14

Foto's van de werkzaamheden tussen Herstal en Cheratte http://viaducs-herstal.blogspot.be/2015 ... -2015.html

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door IQ[] » di 17 mar 2015, 21:59

^^ De werkzaamheden zullen 30 maanden gaan duren volgens het info-bord ter plaatse.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JayBeeke » ma 13 apr 2015, 17:41

Intussen nog maar eens werkzaamheden op de E40 Leuven - Brussel, nog maar eens de rechterrijstrook:

http://nieuws.vtm.be/binnenland/136850- ... -vijf-jaar

Duur van het oplapwerk: 1 week. Als ik thuis nog wat dashcambeelden heb liggen, post ik die straks :)

mvg
JJN

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Rogier » ma 13 apr 2015, 18:38

Tja, zeer onprofessioneel werkmethode. Men kan dit werkvak beter:
- Het asfalt verwijderen (kan in de nacht).
- Kapotte betonplaten vernieuwen (1 of 2 weekenden).
- Betonverharding licht beuken om het spanningsvrij te krijgen. De verharding verzwakt, maar kan vervolgens als nieuwe wegfundering gebruikt worden.
- De boel met 4 lagen asfalt overlagen.

Deze methode is ook bij de A28 tussen Amersfoort en Zeist gebruikt. Alleen bij de viaducten is bij de A28 de betonverharding verwijderd, omdat anders de doorrijhoogte onder de viaducten te laag werd.
Belgie \ Vlaanderen, volgende keer de boel eerder moet extra versterkingslagen overlagen. Dan bezwijkt de verharding niet en is reconstructie \ heraanleg niet noodzakelijk. RWS gebruikt deze methode juist om verkeershinder en hoge kosten te vermijden. Bij veel autosnelwegen in Nederland ligt de oorspronkelijk asfaltverharding (en fundering) nog onder de huidige ZOAB deklagen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » ma 13 apr 2015, 23:38

^^
Ik begrijp niet goed wat hier zo "zeer onprofessioneel" aan is. Men heeft ook zo vorig naar de richting van Luik aangepakt tussen het complex van Bertem en Heverlee.

Het betreft hier op de uitgekozen gedeelten; het vervangen van het beton onder het wegdek, het aannleggen van een asfalten basis op deze beton, afwerking met SMA en het aanbrengen van nieuwe wegmarkeringen. Dit op een tijdsspanne van enkele werkdagen binnen de dalperiode van de Paasvakantie.

Wel grappig hoe de woordvoerder van AWV VlaBra op het einde zijn woorden moest afwegen. Hij had er bijna letterlijk uitgeflapt dat er geen geld was voor een volledige vernieuwing van de doorlopende wegenis.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Lambo19 » di 14 apr 2015, 0:13

Dat is ook de waarheid hé, ;) het is normaal dat mensen zich vragen stellen, waarom er op een wegvak dat vijf jaar geleden heraangelegd geweest is nu terug putten moeten worden opgevuld worden. Je mag zoveel overlagen met asfalt als je wil, vroeg of laat zal je toch iets moeten doen aan de compleet verouderde fundering. Je kan niet bezig blijven met hier en daar wat putten op te vullen. Dit alles toont nogmaals aan dat er een veel groter budget moet worden vrijgemaakt voor de heraanleg en renovatie van onze snel- en gewestwegen. Opvallend genoeg had minster Ben Weyts hier geen commentaar op, wat betreft de werkzaamheden. :)<>:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Rogier » di 14 apr 2015, 7:31

Wimpie25 schreef:^^
Ik begrijp niet goed wat hier zo "zeer onprofessioneel" aan is. Men heeft ook zo vorig naar de richting van Luik aangepakt tussen het complex van Bertem en Heverlee.

Het betreft hier op de uitgekozen gedeelten; het vervangen van het beton onder het wegdek, het aannleggen van een asfalten basis op deze beton, afwerking met SMA en het aanbrengen van nieuwe wegmarkeringen. Dit op een tijdsspanne van enkele werkdagen binnen de dalperiode van de Paasvakantie.

Wel grappig hoe de woordvoerder van AWV VlaBra op het einde zijn woorden moest afwegen. Hij had er bijna letterlijk uitgeflapt dat er geen geld was voor een volledige vernieuwing van de doorlopende wegenis.
Om 2 redenen vind ik het onprofessioneel:
- De levensduur van oudere verhardingen kan met decennia verlengd worden, als de verharding op tijd versterkt worden met extra asfaltlagen. In dat geval kunnen de onderhoudswerkzaamheden in de nachten \ weekenden uitgevoerd worden. Verder bespaar je met deze strategie een hoop kosten uit, omdat de oude verharding niet vervangen hoeft te worden. In deze situatie is men nu te laat en is reconstructie \ heraanleg noodzakelijk. Op de langere termijn ben je gewoon meer geld kwijt.
- Nu duidelijk is dat de verharding bezweken is, moet je dit niet met lapwerk gaan oplossen, maar de verharding compleet vervangen. Dat wordt niet gedaan omdat er zogenaamd geen geld is. Het geld is er wel, maar wordt verkeerd uitgegeven (teveel uitgeven en te weinig investeren in je infrastructuur). Volgend jaar zul je zeer waarschijnlijk hetzelfde zien, waardoor er veel extra verkeershinder is. Verder kosten deze maatregelen veel geld, want uiteindelijk haal je toch uit het (nieuwe) asfalt (en beton) eruit. Dat is pas echte geldverspilling.
Beetje vergelijkbaar dat je nieuwe (dure) banden onder je auto legt, terwijl die auto binnen enkele maanden toch naar de sloop gaat.

P.S. Volgens mij is deze weg 5 jaar geleden niet heraangelegd, omdat de oorspronkelijk betonverharding niet vervangen is.
Anders waren deze problemen er niet geweest. Men had de boel 5 jaar geleden al goed moeten aanpakken (betonverharding beuken en als nieuwe wegfundering gebruiken. Vervolgens de boel met een nieuwe asfaltpakket overlagen).

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Km357 » di 14 apr 2015, 10:03

Wouter N14 schreef:Op dat eerste bord ontgaat wat mij betreft de relatie tussen het eerste en het tweede paneel en waarom staat er op het bord van de tweede foto niet gewoon een duidelijk :E4: -symbool :?
Omdat je bij een rustplaats sowieso een parking hebt?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door paolie » di 14 apr 2015, 13:15

^^ Omdat niet iedereen de woorden "aire" of "Rastplatz" begrijpt, is een internationaal symbool daarvoor uitgevonden dat wereldwijd wordt toegepast( :E4: )...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Km357 » di 14 apr 2015, 13:37

Mja, symbolen zijn inderdaad universeel, maar ik snap ook niet goed hoe je het verkeerd kunt begrijpen, zelfs als je de taal niet echt machtig bent.

Voor de rest dat zwart op wit is nogal inspiratieloos, er is op zich niks mis met wit op blauw voor rustplaatsen zoals België het altijd al gedaan heeft.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door paolie » di 14 apr 2015, 14:42

Als je niet weet wat aire of Rastplatz betekent, zou dit ook zomaar een afslag naar een woonwijk, industrieterrein, natuurgebied of wat dan ook kunnen zijn. Terwijl dat erg simpel te voorkomen is.
Alfa schreef:Van SSC:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris » di 14 apr 2015, 14:58

Het is net zoiets als 'péage'. Mensen die de taal niet machtig zijn weten alleen wat het betekent door ervaring, niet omdat het in één keer duidelijk is wat het is. Maar had er 'płatna' of 'bompenger' gestaan, dan zouden veel minder mensen het snappen. Daarom zijn symbolen beter te begrijpen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » di 14 apr 2015, 17:06

Km357 schreef: Voor de rest dat zwart op wit is nogal inspiratieloos, er is op zich niks mis met wit op blauw voor rustplaatsen zoals België het altijd al gedaan heeft.
Correctie; zoals België dat vroeger altijd gedaan heeft. Vlaanderen gebruikt al een jaar of tien het geüniformeerde witte ontwerp mét de internationale symbolen. Wallonië heeft de laatste tien jaar verschillende ontwerpen door mekaar gebruikt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » di 14 apr 2015, 17:21

Rogier schreef: Om 2 redenen vind ik het onprofessioneel:
- De levensduur van oudere verhardingen kan met decennia verlengd worden, als de verharding op tijd versterkt worden met extra asfaltlagen. In dat geval kunnen de onderhoudswerkzaamheden in de nachten \ weekenden uitgevoerd worden. Verder bespaar je met deze strategie een hoop kosten uit, omdat de oude verharding niet vervangen hoeft te worden. In deze situatie is men nu te laat en is reconstructie \ heraanleg noodzakelijk. Op de langere termijn ben je gewoon meer geld kwijt.
- Nu duidelijk is dat de verharding bezweken is, moet je dit niet met lapwerk gaan oplossen, maar de verharding compleet vervangen. Dat wordt niet gedaan omdat er zogenaamd geen geld is. Het geld is er wel, maar wordt verkeerd uitgegeven (teveel uitgeven en te weinig investeren in je infrastructuur). Volgend jaar zul je zeer waarschijnlijk hetzelfde zien, waardoor er veel extra verkeershinder is. Verder kosten deze maatregelen veel geld, want uiteindelijk haal je toch uit het (nieuwe) asfalt (en beton) eruit. Dat is pas echte geldverspilling.
Beetje vergelijkbaar dat je nieuwe (dure) banden onder je auto legt, terwijl die auto binnen enkele maanden toch naar de sloop gaat.

P.S. Volgens mij is deze weg 5 jaar geleden niet heraangelegd, omdat de oorspronkelijk betonverharding niet vervangen is.
Anders waren deze problemen er niet geweest. Men had de boel 5 jaar geleden al goed moeten aanpakken (betonverharding beuken en als nieuwe wegfundering gebruiken. Vervolgens de boel met een nieuwe asfaltpakket overlagen).
Rogier, je bent de bal zodanig aan het misslaan, dat ik er eerlijk gezegd een beetje nerveus van wordt.
Ten eerste, je hebt het filmpje duidelijk niet gezien en je hebt mijn reactie blijkbaar ook niet fatsoenljik gelezen.
Het gaat hier over de "tijdelijk" extra vierde rijstrook die men in de jaren 90 aan de bestaande weg heeft toegevoegd. Deze "tijdelijk" rijstrook is toen blijkbaar met minderwaardig materiaal aangelegd. Het is op deze rijstrook - en ENKEL op DEZE rijstrook - dat de problemen zich nu afspelen. Men gaat nu op de zwakste punten, de weg tot het grind opbreken, een nieuwe betonnen wegverharding aanleggen en deze overlagen met 2 lagen asfalt (DAB + SMA). Dit is structureel onderhoud waar ook jaarlijks budget voor wordt vrijgehouden. Waar nu geen budget voor is, is voor (opnieuw) een volledige renovatie van de wegenis tot op het grind. We spreken hier over 11 km weg die in 2010 al eens volledig vernieuwd geweest is.

Wat behelsden de werken 5 jaar gelegden precies? Een verbreding van het volledig weggedeelte door plaatswinst in de middenberm, het ontbossen van deze middenberm, de aanleg van een nieuwe middenberm in doorlopend gegoten beton, het plaatsen van volledig nieuwe verlichting, het aanbrengen van nieuwe bewegwijzering, seinbruggen en vangrails. Het betrof vooral ook, structureel onderhoud van het 40 jaar oude wegdek dat al bij al nog in uitstekende staat was. De gedeelten waarvan men voorzag dat die eventueel problemen zouden kunnen opleveren, zijn toen vernieuwd in gegoten gewapend beton, zoals het originele wegdek.

Men heeft toen ook de pechstrook volledig over de gehele lengte in de richting van Luik opgebroken gehad en aangelegd in volwaardig gewapend beton, men voorzag die ooit als rijstrook te gebruiken (vandaag een spitsstrook) Wanneer dit 11 km lange betonnen wegdek gerenoveerd was, heeft men dit overgoten met DAB en een toplaag van SMA. Het enige dat men toen ook had moeten doen, was de rechterrijstrook in de richting van Brussel, opbreken en heraanleggen zoals in de richting van Luik.

De weg, in 2014

Zelfde plaats in 2009

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Km357 » di 14 apr 2015, 17:41

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef: Voor de rest dat zwart op wit is nogal inspiratieloos, er is op zich niks mis met wit op blauw voor rustplaatsen zoals België het altijd al gedaan heeft.
Correctie; zoals België dat vroeger altijd gedaan heeft. Vlaanderen gebruikt al een jaar of tien het geüniformeerde witte ontwerp mét de internationale symbolen. Wallonië heeft de laatste tien jaar verschillende ontwerpen door mekaar gebruikt.
Welja, dat is op zich wat ik bedoelde...er was niks mis met dat ontwerp, waarom het dan veranderen?

Plaats reactie