[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JayBeeke » vr 21 sep 2007, 10:57

Hoi

Omdat deze autoweg z'n eigen topic nog niet had, en omdat ik me iets afvraag...

Het wegdek op het grondgebied van Brussel is recent vernieuwd, en ook tussen Heverlee en Haasrode is het beton met asfalt overlaagd. Ik meen te weten dat voor het betonnen wegvak Bertem-Sterrebeek het zelfde gepland is, vooral om de geluidsoverlast terug te dringen.

Het recent overlaagde wegdek in Heverlee is echter snel waterglad, geeft bij regen meer spray dan het originele wegdek en meer reflectie bij laagstaande zon, waardoor ook de markeringen bijna niet meer zichtbaar zijn. Op dit moment heeft het wegvak Bertem-Sterrebeek nog het originele wegdek uit 1969-1970, in gewapend beton met dwarsgroeven. Moet men per se overlagen, of zou afschrapen en herstellen niet voldoende zijn, zoals op het wegvak Haasrode-Oorbeek? Al moet ik zeggen dat je daar ook meer spray hebt. Bovendien is dat wegvak tussen Bertem en Sterrebeek een pak drukker dan de andere, dus zijn werken eraan sowieso al niet vanzelfsprekend.

mvg
JJN

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E40 Brussel-Luik

Bericht door R4 » vr 21 sep 2007, 16:09

In je laatste zin geef je meteen een van de hoofdredenen waarom men kiest voor een overlaging. Het zou echter beter zijn om de verharding volledig te vernieuwen en dan opnieuw voor beton te kiezen (de nieuwe soort, die ook al minder geluidsoverlast veroorzaakt), of anders voor SMA.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: E40 Brussel-Luik

Bericht door JayBeeke » vr 21 sep 2007, 21:09

Inderdaad. SMA zou nog goed kunnen, gezien het vrij geringe aantal vrachtwagens op dit wegvak. Maar eigenlijk profiteert men nu van het feit dat het oude wegdek er na bijna 40 jaar nog zo goed bij ligt. Ik geef je al op een blaadje dat je met een overlaging meer ongevallen gaat krijgen bij regenweer, dat het oude wegdek eronder zijn leeftijd gaat tonen na een tiental jaar gaat tonen.

Een nieuw betonnen wegdek, graag :)

mvg
JJN

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E40 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door vynkce » wo 27 jan 2010, 12:16

Het Nieuwsblad 26-01-2010 schreef:Vierde rijstrook op E40 dicht in daluren

Leuven - Minister Hilde Crevits wil tijdens de kalme uren de vierde rijstrook op de E40, tussen Leuven en Brussel, afsluiten.
Crevits (CD&V) antwoordt hiermee op een vraag van volksvertegenwoordiger Patricia Ceysens (Open VLD) . Deze laatste wees op een dodelijk ongeval tussen Bertem en Everberg, op een plaats waar de E40 geen pechstrook telt.
Crevits stelt: 'Het is haalbaar om de rechter rijstrook op rustige periodes van de dag af te sluiten voor het verkeer wanneer er geen pechstrook aanwezig is. Dit zal uitvoerbaar zijn van zodra op deze snelweg dynamische rijstrooksignalisatie aanwezig is. Het is mijn bedoeling om gedurende deze legislatuur de autosnelwegen minstens binnen de Vlaamse Ruit met deze technologie uit te rusten.'
De Vlaamse Ruit is de zone tussen Brussel, Gent, Antrwerpen en Leuven.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Willem » wo 27 jan 2010, 21:38

Het lijkt logischer om in zo'n situatie de linkerrijstrook af te sluiten. Bij op- en afritten zal het verkeer toch over de afgesloten rechterrijstrook moeten gaan rijden.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E40 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Mikhail » wo 27 jan 2010, 22:32

vynkce schreef:
Het Nieuwsblad 26-01-2010 schreef:Vierde rijstrook op E40 dicht in daluren

Leuven - Minister Hilde Crevits wil tijdens de kalme uren de vierde rijstrook op de E40, tussen Leuven en Brussel, afsluiten.
Crevits (CD&V) antwoordt hiermee op een vraag van volksvertegenwoordiger Patricia Ceysens (Open VLD) . Deze laatste wees op een dodelijk ongeval tussen Bertem en Everberg, op een plaats waar de E40 geen pechstrook telt.
Crevits stelt: 'Het is haalbaar om de rechter rijstrook op rustige periodes van de dag af te sluiten voor het verkeer wanneer er geen pechstrook aanwezig is. Dit zal uitvoerbaar zijn van zodra op deze snelweg dynamische rijstrooksignalisatie aanwezig is. Het is mijn bedoeling om gedurende deze legislatuur de autosnelwegen minstens binnen de Vlaamse Ruit met deze technologie uit te rusten.'
De Vlaamse Ruit is de zone tussen Brussel, Gent, Antrwerpen en Leuven.

Ik volg Willem hiermee, de linkerrijstrook afsluiten lijkt mij ook logischer... er moet dan niets gewijzigd worden aan de belijnen op het wegdek... Wat betreft dat veiligheidsgevoel... het kan toch niet de bedoeling zijn om de rechterrijstrook als noodstrook (lees uitwijkstrook/pechstrook) te gebruiken als dit vak afgesloten wordt?

Ik denk dat Hilde Crevits hier ook nog niet goed over nagedacht heeft, en ook maar de vraag zomaar beantwoord heeft... 1 ding hoop ik wel en dat is dat er in de Vlaamse ruit tegen het einde van deze legistratuur van de Vlaamse Regering (2009-2014?) overal dynamische rijstrooksignalisatie komt. Dus niet alleen de dynamische VMS borden.
****

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Davy » wo 27 jan 2010, 22:49

is het daar ook niet zo dat de rechterrijstrook er niet al te schitterend bijligt? ook qua lawaai enzo... dat ze daarom voor die "oplossing" kiezen?
nuja moet zeggen, ik heb er de laatste tijd niet meer gereden (toch niet richting brussel) dus weet niet hoe de situatie nu is...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door vynkce » di 08 jun 2010, 10:07

Vlaams Verkeerscentrum 04-06-2010 schreef:E40 Filebeveiliging ondersteunt werken op traject Brussel-Leuven

Afbeelding

Van 13 juni tot 13 september 2010 voert Agentschap Wegen en Verkeer grote werken uit op de E40 tussen Brussel en Leuven:
- vernieuwen van het wegdek tussen Sterrebeek en Bertem
- een onderhoud uitvoeren aan de onderbruggen van de E40
- aanleggen van nieuwe veiligheidsvoorzieningen

Tijdens de gehele duur van de werken zullen er in beide rijrichtingen drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn. Vooral richting Brussel, waar normaal vier rijstroken in gebruik zijn, zal dit extra vertragingen veroorzaken.
Opdat de vernieuwing van de E40 zo veilig mogelijk kan verlopen, zal het Verkeerscentrum tijdens de werken gebruik maken van een systeem van filedetectie en filebeveiliging.

Een investering in de toekomst
Het wegdek van de E40 tussen Brussel en Leuven doet al ongeveer veertig jaar dienst. Hoewel er sinds de aanleg ervan geen groot onderhoud heeft plaatsgevonden en er iedere dag gemiddeld meer dan honderdduizend voertuigen over rijden, verkeert het nog in vrij goede staat. Toch zijn er hier en daar gebreken: scheurtjes en plekken waar het beton los komt. Door die gebreken te herstellen en door het wegdek in de beide rijrichtingen een nieuwe asfaltlaag te geven, wordt geïnvesteerd in de toekomst van deze belangrijke verkeersas. Het nieuwe wegdek zal immers opnieuw vijftien à twintig jaar zonder belangrijk onderhoud gebruikt kunnen worden.

Minder geluidshinder
Het bestaande betonnen wegdek veroorzaakt relatief veel geluidshinder. Net zoals recent op de E314 tussen Bekkevoort en Aarschot gebeurde, zal na de herstellingen een laag asfalt bovenop het beton gelegd worden. Hierdoor zal de geluidshinder verminderen.

Filebeveiliging
De meeste weggebruikers op de E40 en de E314 zijn vertrouwd met het fileverloop richting hoofdstad. Niettemin zullen de werken af en toe ook buiten de spits aanleiding geven tot files. Het Agentschap Wegen en Verkeer investeert daarom extra in veiligheid. Sinds februari zijnal de nodige installaties geplaatst om een systeem van filedetectie en –beveiling operationeel te krijgen voor de start van de vernieuwingswerken. Tellussen in het wegdek en intelligente verkeerscamera’s langs de weg zullen informatie verzamelen over de actuele verkeersintensiteit en de snelheid van voertuigen.
Tijdens de duur van de werken zullen de camera’s bij files onmiddellijk signalen sturen naar de filewaarschuwingsborden die in de middenberm staan om de 1500 m. Zo is de automobilist gewaarschuwd en kunnen kop-staartaanrijdingen grotendeels vermeden worden. Gebeuren er toch ongevallen, dan zorgen de camerabeelden ervoor dat het verkeerscentrum en de politie de situatie snel visueel kunnen beoordelen en voldoende hulpverleners en takelaars ter plaatse kunnen sturen. Zo is de weg sneller vrij en blijft hinder beperkt tot het minimum.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 189
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Cartman » zo 13 jun 2010, 23:13

En van de vierde rijstrook naar richting Leuven is geen sprake meer?

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » zo 13 jun 2010, 23:15

Dat vraag ik mij eigenlijk ook af, in de reportage van vanmiddag werd daar ook met geen woord over gerept.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Giuseppe » ma 14 jun 2010, 10:07

Er was toch ook sprake van een spitsstrook in de andere richting, daar zie ik ook niets meer van terug. Ik denk dat men het beste in beide richtingen 3 rijstroken +spitstrook zou moeten maken in afwachting van een verbreding inclusief vluchtstrook.

Komt er eigenlijk ook nog signalering boven de weg?

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Mikhail » di 15 jun 2010, 20:46

Giuseppe schreef:Er was toch ook sprake van een spitsstrook in de andere richting, daar zie ik ook niets meer van terug. Ik denk dat men het beste in beide richtingen 3 rijstroken +spitstrook zou moeten maken in afwachting van een verbreding inclusief vluchtstrook.

Komt er eigenlijk ook nog signalering boven de weg?
Over dat laatste wordt ook met geen woord meer gerept... normaliter zou het er moeten komen, ik hoop dat men daar niet op bespaart en zeker niet gaat beslissen om binnen enkele maanden te doen, zou dom zijn om 2 grote werkzaamheden in 2 grote werven te splitsen... ineens de korte pijn is beter.
****

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » di 15 jun 2010, 21:34

Giuseppe schreef: Komt er eigenlijk ook nog signalering boven de weg?
Normaal wel, op de E314 is die al aanwezig.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door wooter » wo 16 jun 2010, 10:36

Er zijn portieken geplaatst op de E40 net voor de afrit Haasrode en op de E314 net voor de afrit Herent. Het probleem met het exemplaar voor Haasrode is evenwel dat het net in een bocht, vlak voor een brug geplaatst is, in plaats van enkele honderden meters 'stroomopwaards' op het lange rechte stuk tussen Boutersem en Haasrode, en dat daardoor het bord slecht leesbaar is: de leeshoek is niet optimaal, en door de plaatsing is het symbool aan de linkerkant niet zichtbaar voor wie nog op het rechte stuk zit door de begroeiïng in de middenberm.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door vynkce » vr 30 jul 2010, 10:06

Het Nieuwsblad 28-07-2010 schreef:Nog werkzaamheden (nodig) op de E40

HOEGAARDEN - Ook het Waalse gewest belooft beterschap op de E40. Nabij Borgworm is een herbestrijking aangekondigd.
Tussen Leuven en Brussel zijn werkzaamheden aan de gang aan de (bijna) veertig jaar oude autoweg. Dat is nodig. De continue uitstulping van beton veroorzaakt steenslag op de weg en dus beschadigde ruiten. Ook in de richting Luik zijn de spleten en putten in het beton al rijdend zichtbaar. Nabij Luik, waar een asfaltoverlaging is aangebracht, is de winterschade op het rechterrijvak erg groot. Gevolg: wagens verplaatsen zich naar de middenrijstrook...
Wallonië kondigt enige beterschap aan, zij het dan gemotiveerd met het argument bestrijding van geluidsoverlast. Tussen Borgworm (Waremme) en de uitrit Hognoul (twaalf kilometer) is de aanleg van fluisterasfalt aangekondigd. Minister Benoît Lutgen (cdH) programmeert dit nog voor 2010.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door vynkce » di 07 sep 2010, 16:43

De Standaard 07-09-2010 schreef:Brussel wil E40 vanaf Kraainem halveren

BRUSSEL - Het Brussels gewest wil de toegang tot de hoofdstad vanuit de E40 van Leuven en Luik grondig hertekenen.
Het gewest heeft vandaag een aantal plannen op middellange en lange termijn vastgelegd voor het gebied dat de E40, de Leuvensesteenweg en de Reyerslaan omvat. De plannen werden voorgesteld op een persconferentie van de Brusselse minister-president Charles Picqué.
De E40 zou vanaf Kraainem gehalveerd worden van zes tot drie rijstroken, waardoor een grote laan zou ontstaan waar op de vrijgekomen ruimte plaats is voor bussen en fietsers. De kantoorgebouwen langs de Kolonel Bourgstraat moeten plaatsmaken voor nieuwe woningen, terwijl er parallel met de August Reyerslaan een nieuwe laan zou aangelegd worden.
Een deel van de groene zone van het terrein van de openbare omroepen VRT en RTBF zou worden omgevormd tot een publiek park.
Het studiebureau dat door het Brussels gewest werd belast met het opstellen van een masterplan wil van de Leuvensesteenweg een handelscentrum maken dat ook aantrekkelijk is voor bewoners. Het drukke verkeer van snelle buslijnen zou omgeleid worden naar de heringerichte E40.
Het is de bedoeling dat de kantoorruimten vooral langs de Reyerslaan zullen komen.
Het masterplan vereist een investering van 60 à 70 miljoen euro en een wijziging van de Bijzondere Bestemmingsplannen (BBP), aldus Charles Picqué.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Vinny » di 07 sep 2010, 18:05

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.86 ... po-4576244
Deze stedelijke inprikker dus. Lijkt me geen verstandig idee... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » di 07 sep 2010, 18:19

Iemand zou de principes van het verkeer eens aan Charles Picqué moeten uitleggen...
De E40 is 1 van de belangrijkste toegangsassen tot Brussel stad, via de aansluitende tunnels kun je zowat overal komen...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Chris » di 07 sep 2010, 18:21

Wat voor een idioot moet je zijn om dit voor te stellen... hebben die hun diploma bij een pakje boter in de Colruyt gekregen ofzo? De capaciteit van een al drukke snelweg halveren terwijl het aantal verkeersaantrekkende functies moet toenemen. Dat kan niet samengaan.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Willem » di 07 sep 2010, 18:23

Juist door die aansluiting op de Brusselse tunnels is het de vraag wat ze zich in de praktijk erbij voorstellen. Dan kom je van de E40 af, heb je een stukje driebaans "stadsweg met door de bomen een mooi laaneffect" en vervolgens duik je de tunnels in (terug in omgekeerde volgorde). Dit wordt dan wel een hele vreemde eend in de bijt en een potentiel filepunt.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » di 07 sep 2010, 19:35

Hopelijk komt die intergewestelijke samenwerking tussen Brussel en Vlaanderen er snel wat betreft wegenbeleid in en rond de hoofdstad. Ik ben er van overtuigd dat er van dit plan dan niet veel in huis komt, als Vlaanderen er mee iets over te zeggen heeft.
Men zit zoveel moeite te doen om de fileproblemen op de E40 aan te pakken en dan vind men het in Brussel leuk om een potentieel filepunt op hun stuk van die weg bij te creëren.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door FIK » wo 08 sep 2010, 9:42

Wimpie24 schreef:Ik ben er van overtuigd dat er van dit plan dan niet veel in huis komt, als Vlaanderen er mee iets over te zeggen heeft.
Deze plannen zijn een eind geleden al informeel voorgesteld aan de Vlaamse Overheid en de eerste reacties waren zeker niet negatief.

Uiteindelijk passen deze plannen ook in de principes van de uitbreiding van de Ring rond Brussel:
  • Doorgaand (sneller) verkeer op de Ring scheiden van lokaal (trager) verkeer
    Toegang tot Brussel vanaf de Ring 'dichtknijpen'

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Rien » wo 08 sep 2010, 11:44

Het artikel op brusselnieuws.be geeft iets meer uitleg (incl. videootje). Hier staat het volgende te lezen m.b.t. de capaciteit van de parkway:
brusselnieuws.be schreef:Volgens de studie van BUUR en Stratec zal dit niet voor meer files zorgen. Vlak na het kruisen van de Ring heeft de E40 ook vandaag maar drie rijstroken in elke richting. Daarna evolueert dat naar zes om dan vlak voor de ingang van de tunnels naar Meiser, Schuman en Montgomery opnieuw herleid te worden tot drie. "Het is onbegrijpelijk dat men daar tussenin zes rijstroken heeft van gemaakt," aldus Picqué.
De GoogleMaps-foto die Vinny enkele posts hierboven gepost heeft, toont de E40 richting Luik tussen KP Sint-Stevens-Woluwe en afrit Kraainem: inderdaad slechts 2x3 rijstroken.

Wel vraag ik me af hoe de herschaling van de N2 Leuvensesteenweg te verzoenen is met deze 3+4 rijstroken tellende parkway. Het verkeer op deze drukke invalsweg met deze plannen terugdringen lijkt me een utopie. Pendelaars vanuit Zaventem en omgeving maken, vermoed ik, geen omweg naar de E40 (Sterrebeek) om daar vervolgens in de file te gaan staan? Zij gebruiken de N2 om in de stad te geraken. Voorts flankeren tal van grote en kleine handelszaken deze weg. En dan nog, stél dat men er in slaagt om het verkeer te ontmoedigen de N2 te gebruiken, waar moet het dan heen? De parkway lijkt mij de voor de hand liggende uitweg. En dan hebben we het nog niet gehad over de nieuwe functies die in de buurt zullen ingeplant worden. De capaciteit mag dan misschien wel dezelfde blijven; de andere ingrepen houden daarentegen wel een risico in op verhoogde intensiteiten op de E40.

Kortom, ik wil het plan niet afkraken, maar mis wel wat diepere argumentatie. De ontwerpschetsen geven - as usual - een heel rooskleurig plaatje; dat wil ik nog wel zien in realiteit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 12:31

Wellicht tijd om het af/toerit complex Kraainem eens grondig aan te pakken. Deze verkeersknoop laat het verkeer daadwerkelijk in de knoop raken. Alleen vanuit Brussel -> R 22 zijn de relaties volledig ongelijkvloers en vloeiend...

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=50.86 ... 38581&z=15
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door tovm74 » do 09 sep 2010, 13:06

standaard.be schreef:Touring vindt halvering rijstroken E40 absurd

donderdag 09 september 2010, 10u15 Auteur: Matthias Vanheerentals - BRUSSEL - De automobilistenfederatie Touring vindt de plannen van de Brusselse regering absurd om het aantal rijstroken van de E40 vanaf Kraainem te halveren.

Het Brussels Gewest wil de autosnelweg E40 omtoveren tot een groene stadsboulevard door de weg te beperken tot drie vakken in de richting van het centrum (waaronder een busbaan) en vier stroken richting Leuven. Op het breedste stuk telt de E40 vandaag zes vakken in elke rijrichting. Dat staat in het richtplan van Brussels minister-president Charles Picqué (PS).

'De aanpalende wijken moeten zo aangename woonwijken worden', zegt Picqué. 'We willen de overlast en de barrière, die de E40 vandaag betekent, wegwerken. De doorsnede van de E40 wordt aangepast aan de huidige en toekomstige vraag en blijft slechts voor vijftigprocent gereserveerd voor de auto. Daardoor zal de snelheid van de automobilisten afnemen, maar ook het lawaai en de vervuiling zonder dat de huidige capaciteit afneemt.'

Automobilistenfederatie Touring kan zich geenszins in de plannen van Picqué vinden. 'We vallen totaal achterover van die plannen', zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. 'Door het verminderen en versmallen van de rijstroken ter hoogte aan Reyers, aan de ingang van de stad, zullen er ongetwijfeld meer files komen. Het project zal ook heel wat files creëren tot aan de ring, dus tot in Vlaanderen. Als men de rijstroken halveert, zal dat natuurlijk voor een verkeerschaos zorgen. Men legt een hypotheek op al die pendelaars die in de stad met de auto komen werken. Men zal de Brusselse bedrijven op die manier buiten pesten. Voor ons zijn dergelijke voorstellen onaanvaardbaar. Het is een absurd idee waarmee we ons in de andere hoofdsteden weer belachelijk zullen maken. Het is ook compleet absurd om van een autosnelweg een woonboulevard te maken. Dat is eigenlijk het tegenovergestelde van de oorspronkelijke bestemming.'

Touring vindt het ook jammer dat het niet wordt betrokken bij de plannen. 'We vinden het ook totaal onaanvaardbaar dat we dergelijke plannen uit de media moeten vernemen voordat we kunnen reageren', zegt Smagghe. 'Als automobilistenfederatie zijn we helemaal niet betrokken door de Brusselse regering voor de uitwerking van die plannen en dat is toch jammer. We hebben veel meer expertise dan bijvoorbeeld studiebureaus die veel moeten worden betaald. We bestaan al 125jaar en geven gratis advies. In tegenstelling tot de Vlaamse en Waalse regering, betrekt Brussel ons bijna nooit bij zijn plannen. We worden bijna nooit uitgenodigd om onze mening te geven en dat is jammer.'

Het totale prijskaartje van het richtplan, voor de omgeving van Meiser, bedraagt zeventigmiljoen euro. Charles Picqué hoopt nog tijdens de huidige bestuursperiode met de werkzaamheden te kunnen beginnen.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » do 09 sep 2010, 15:35

Ik geef Touring volledig gelijk...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Alfa » do 09 sep 2010, 16:20

Ik niet. Het gaat hier om een typische stadsautosnelweg. Die hadden nooit aangelegd mogen worden. Je moet zien dat de stad zelf het aangebrachte verkeer ook nog kan verwerken. Dat laatste is het probleem bij stadsautostrades. Als je de toevoer iets verminderd zal er niet meer file zijn, wel integendeel.

Hier in Eeklo heeft men de jongste jaren ook een klein experimentje gedaan: vroeger had de N9 door Eeklo over de gehele lengte 2x2 rijstroken. Dit gaf vaak problemen in de stad. Enkele jaren geleden heeft men de N9 over een groot deel van het traject teruggebracht tot 1x1. Iedereen verklaarde de weggenadministratie zot, maar wat blijkt? Er staan wel minder files dan vroeger. Ik denk dat dit ook in het Brusselse verhaal zo zal zijn. Capactiteit en doorstroming is meer dan de som van het aantal rijstroken. Je mag nog 24 rijstroken naar het centrum trekken, als al het verkeer zich in het centrum zelf op smalle 1x1-weggetjes moet bewegen is dat verloren en overbodige capaciteit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Chris » do 09 sep 2010, 17:36

'De aanpalende wijken moeten zo aangename woonwijken worden', zegt Picqué. 'We willen de overlast en de barrière, die de E40 vandaag betekent, wegwerken. De doorsnede van de E40 wordt aangepast aan de huidige en toekomstige vraag en blijft slechts voor vijftigprocent gereserveerd voor de auto. Daardoor zal de snelheid van de automobilisten afnemen, maar ook het lawaai en de vervuiling zonder dat de huidige capaciteit afneemt.'
Aan de ene kant stellen ze dat het aantal rijstroken voor autoverkeer met maarliefst 50% gereduceerd wordt, om vervolgens glashard te stellen dat de capaciteit niet afneemt? En daar bovenop nog eens grootschalig nieuwe verkeersaantrekkende functies realiseren? In wat voor wereld leven dat soort lui.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Ds79m » do 09 sep 2010, 18:24

Alfa schreef:Ik niet. Het gaat hier om een typische stadsautosnelweg. Die hadden nooit aangelegd mogen worden. Je moet zien dat de stad zelf het aangebrachte verkeer ook nog kan verwerken. Dat laatste is het probleem bij stadsautostrades. Als je de toevoer iets verminderd zal er niet meer file zijn, wel integendeel.

Hier in Eeklo heeft men de jongste jaren ook een klein experimentje gedaan: vroeger had de N9 door Eeklo over de gehele lengte 2x2 rijstroken. Dit gaf vaak problemen in de stad. Enkele jaren geleden heeft men de N9 over een groot deel van het traject teruggebracht tot 1x1. Iedereen verklaarde de weggenadministratie zot, maar wat blijkt? Er staan wel minder files dan vroeger. Ik denk dat dit ook in het Brusselse verhaal zo zal zijn. Capactiteit en doorstroming is meer dan de som van het aantal rijstroken. Je mag nog 24 rijstroken naar het centrum trekken, als al het verkeer zich in het centrum zelf op smalle 1x1-weggetjes moet bewegen is dat verloren en overbodige capaciteit.
Het is niet dat omdat een idee voor een straat in een dorp aan de Nederlandse grens werkt, het per definitie ook een succes is op 1 van de drukste snelwegen van het land. Het verkeer naar Brussel zal zeker niet minder worden, en alternatieven zijn er niet.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E40-A3 Brussel - Luik (Liège)

Bericht door Wimpie24 » do 09 sep 2010, 23:33

Een file op die E40 is voelbaar in zowat de hele Vlaamse-Ruit als het ook maar een beetje ernstig is.
Het getuigt van een weinig zinnig functionerend hersengebeuren bij Picqué om met zoiets voor de dag te komen.
En er is inderdaad een klein verschillen tussen de gemiddelde dorpsstraat en de gemiddelde belangrijkste toegangsweg van het land...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie