[E040][A003] Brussel - Liège - Aachen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Victor » di 14 apr 2015, 18:27

Chris schreef:Het is net zoiets als 'péage'. Mensen die de taal niet machtig zijn weten alleen wat het betekent door ervaring
Je hoeft het maar uit te spreken en je hoort "pay", betalen dus ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa » di 14 apr 2015, 20:42

Wimpie25 schreef:
Km357 schreef: Voor de rest dat zwart op wit is nogal inspiratieloos, er is op zich niks mis met wit op blauw voor rustplaatsen zoals België het altijd al gedaan heeft.
Correctie; zoals België dat vroeger altijd gedaan heeft. Vlaanderen gebruikt al een jaar of tien het geüniformeerde witte ontwerp mét de internationale symbolen. Wallonië heeft de laatste tien jaar verschillende ontwerpen door mekaar gebruikt.
Vlaanderen is België en Wallonië is ook België. Dus ik zie niet in wat er mis is met de uitspraak van Km357. Ook plaatsen tegenwoordig beide witte borden voor zaken zoals rustplaatsen. Dus het is ook nog eens een Belgische trend. Duidelijk afgekeken van elkaar.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » di 14 apr 2015, 23:31

^^
Klopt, maar buiten de kleur wit is absoluut geen overeenkomst tussen beide ontwerpen en bovendien komt Wallonië voortdurend met een ander ontwerp af. Het hangt tegenwoordig echt af van project tot project. Bovendien was Vlaanderen een pak eerder met het herontwerpen van service-borden naar haar eigen witte stijl. Het afkijken dat jij vermeldt, ging dus in 1 richting. Als we het echt correct willen spelen, België als instituut is al een jaar of 30 geen wegbeheerder meer. Sinds 1994, met het ondertekenen van de nieuwe grondwet, zijn de gewesten volwaardige entiteiten binnen een Federale Staat en dus ook volwaardige wegbeheerders. Km357 verwijst correctelijk naar het blauwe ontwerp van de bewegwijzering voor RVP's. Dat is een ontwerp dat inderdaad ooit is geïntroduceerd door de voormalige Belgische wegbeheerder.
Als kleur allesbepalend was voor het feit dat bewegwijzering al dan niet op mekaar lijkt, dan lijkt alle bewegwijzering in Europa op mekaar.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Davy » ma 20 apr 2015, 0:51

Zondagavond reed ik op de E40 richting Brussel vanaf Landen, en mij viel op eenmaal in Vlaanderen dat er eigenlijk nergens van die witte afritborden staan, maar deze nog oldschool zijn, van die lage blauwe borden met de afritnaam op (Tienen, Boutersem, Leuven). Wat is daar eigenlijk de reden van dat er niet van die witte borden zijn geplaatst?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » ma 20 apr 2015, 18:59

^^
Vroeger stonden die door tot aan knpt St-Stevens-Woluwe - in beide richtingen maar men is begonnen met die systematisch te vervangen. Men is nu tot aan Haasrode geraakt. Ik geloof dat het nog van de laatste in Vlaanderen zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Km357 » ma 20 apr 2015, 19:42

Staat er niet nog altijd zo'n omleiding Hoegaarden via Boutersem op de E40? Dat stond er al zeker van in begin de jaren 90 en de laatste keer dat ik er langskwam en het opmerkte (!) was in 2011.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JayBeeke » wo 22 apr 2015, 14:18

Rogier, je bent de bal zodanig aan het misslaan, dat ik er eerlijk gezegd een beetje nerveus van wordt.
Ten eerste, je hebt het filmpje duidelijk niet gezien en je hebt mijn reactie blijkbaar ook niet fatsoenljik gelezen.
Het gaat hier over de "tijdelijk" extra vierde rijstrook die men in de jaren 90 aan de bestaande weg heeft toegevoegd. Deze "tijdelijk" rijstrook is toen blijkbaar met minderwaardig materiaal aangelegd. Het is op deze rijstrook - en ENKEL op DEZE rijstrook - dat de problemen zich nu afspelen. Men gaat nu op de zwakste punten, de weg tot het grind opbreken, een nieuwe betonnen wegverharding aanleggen en deze overlagen met 2 lagen asfalt (DAB + SMA). Dit is structureel onderhoud waar ook jaarlijks budget voor wordt vrijgehouden. Waar nu geen budget voor is, is voor (opnieuw) een volledige renovatie van de wegenis tot op het grind. We spreken hier over 11 km weg die in 2010 al eens volledig vernieuwd geweest is.
Rogier sloeg de bal helemaal niet mis. Alle rijstroken van die E40 tussen Nossegem en de provinciegrens zijn overlaagd met asfalt. Men heeft helemaal niet aan een reconstructie of whatsoever gedaan. Denken dat een wegdek uit 1969 dat nog decennia uitzingt, is waanzin. Wacht tot het écht warm wordt, en kijk dan - zeker over enkele zomers - wat het asfalt op de andere rijstroken (niet de ex-pechstrook) doet. Feit: men heeft in 2011 ge-onder-investeerd bij de 'zachte' renovatie van de E40 Leuven-Brussel > de gevolgen komen er, wees gerust.

mvg
JJN

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5068
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Rogier » wo 22 apr 2015, 14:48

^^ Een wegdek uit 1969 hoeft (nog) niet aan zijn einde van zijn levensduur te zijn, mits deze op tijd versterkt wordt. Bij betonverharding moet men wel de boel beuken om het spanningsvrij te maken, zodat de boel zonder scheuren kan overlagen. In dat geval zijn wel 4 lagen asfalt nodig. Bij asfaltverhardingen is het overlagen van 1 of 2 lagen voldoende, omdat de verharding daar niet gebeukt hoeft te worden. De verharding verzwakt dan niet. In mijn omgeving heeft men de A28 afgelopen najaar ook van diverse versterkingslagen voorzien. Onder deze lagen ligt nog de oorspronkelijk verharding uit 1961 - 1962!

Met dit levensduurverlengend onderhoud bespaart Rijkswaterstaat een hoop kosten uit, omdat men de verharding (en fundering) niet hoeft te vervangen. Verder is de verkeershinder een stuk minder, omdat het werk in de nachturen \ weekenden gedaan kan worden. Bij reconstructies \ heraanleg is dat niet mogelijk. Ook de Franse tolmaatschappijen passen volgens mij dezelfde strategie toe.
Laatst gewijzigd door RSK op wo 22 apr 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten van het bovenstaande bericht is niet nodig, het gebruik van ^^ volstaat

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » wo 22 apr 2015, 17:28

JayBeeke schreef:
Rogier sloeg de bal helemaal niet mis. Alle rijstroken van die E40 tussen Nossegem en de provinciegrens zijn overlaagd met asfalt. Men heeft helemaal niet aan een reconstructie of whatsoever gedaan. Denken dat een wegdek uit 1969 dat nog decennia uitzingt, is waanzin. Wacht tot het écht warm wordt, en kijk dan - zeker over enkele zomers - wat het asfalt op de andere rijstroken (niet de ex-pechstrook) doet. Feit: men heeft in 2011 ge-onder-investeerd bij de 'zachte' renovatie van de E40 Leuven-Brussel > de gevolgen komen er, wees gerust.

mvg
JJN
Over welk stuk van de E40 ben je nu bezig? Er ligt geen complex Nossegem aan deze weg...
Voor de lieve vrede, ik ga ervan dat je de E40 Heverlee - St.St.Wlw bedoelt. Ik sprak ook niet over een reconstructie, ik sprak over een renovatie. Ik zal nog maar eens hetzelfde uitleggen, in 2010 heeft men bij het versmallen van de middenberm nieuwe stukken weg met gewapend beton moeten aanleg om deze te kunnen overlagen. Er was namelijk geen wegdek of verharding aanwezig op de binnenste 5 waar de middenberm lag. Het andere beton is gevauleerd geweest en de risico-stukken zijn tot op het grind gerenoveerd geweest met nieuw gewapend beton. Daarna heeft men de overlaging met asfalt aangevat.
De stukken die vandaag de geest hebben gegeven, zijn het tijdelijke 4e rijvak uit de jaren 90 in de richting van Brussel. Bij bewoording van het AWV, zijn dieze tevens tot op het grid vernieuwd geweest met gewapend beton voordat men er een nieuwe overlaging heeft op aangebracht.
Hoe duidelijk kan het zijn? :dontknow:

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door JayBeeke » di 05 mei 2015, 13:57

De stukken die vandaag de geest hebben gegeven, zijn het tijdelijke 4e rijvak uit de jaren 90 in de richting van Brussel. Bij bewoording van het AWV, zijn dieze tevens tot op het grid vernieuwd geweest met gewapend beton voordat men er een nieuwe overlaging heeft op aangebracht.
Hoe duidelijk kan het zijn? :dontknow:
Complex in Nossegem? Veel duidelijker kan ik niet zijn: de E40 is niet gerenoveerd tot in Sint-Stevens-Woluwe, maar pas vanaf halfweg dat KP en afrit Sterrebeek. Kortom: grondgebied Nossegem-Sterrebeek, daar vind je nog de originele verharding uit '69. Gerenoveerd wegdeel: Nossegem/Sterrebeek - Heverlee - Hoksem/Tienen.

Wat die tijdelijke 4e rijstrook betreft: de schade die zich nu voordeed aan die rijstrook, is consistent met de schade die zich voordeed vóór de renovatie: verzakte voegen, putten waar de toplaag het begaf door dieperliggende problemen. Niet het soort zaken dat je verwacht van een wegdek met fundering in continue bewapening. Ik heb de Vlaams-Brabantse woordvoerder van Wegen & Verkeer eerder al halve waarheden horen verkondigen.

mvg
JJN

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » di 05 mei 2015, 18:18

^^
Die meest rechtse rijstrook tussen Heverlee en St-St-Wlw had geen verharding in gewapend beton maar dus een "tijdelijke" verharding in niet-gewapend beton. Grotendeels bestaande uit de voormalig pechstrook en hier en daar gedeelten waarbij een extra verharding is aangelegd. Deze verharding is voor de renovatie in 2010 hersteld geweest.

Streetview

Geopunt

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Giuseppe » zo 07 jun 2015, 10:37

Bij Luik worden er op het moment portalen boven de weg geplaatst met camera's, het ziet er uit of het voor trajectcontrole is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Lambo19 » zo 07 jun 2015, 12:19

^^
Of misschien ter voorbereiding van de kilometerterheffing?
Laatst gewijzigd door Lambo19 op zo 07 jun 2015, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa » zo 07 jun 2015, 12:31

Inderdaad, kiloleterheffing. Zoals er overal nu portalen opgetrokken worden voor dat doel.

Hoewel die portalen duidelijk ook een afschrikwekkend effect hebben voor andere automobilisten. Ik durf te wedden dat de gemiddelde snelheid rond die portalen lager ligt dan voorheen. ;)

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door klopgeest » wo 10 jun 2015, 15:39

Lambo19 schreef:^^
Of misschien ter voorbereiding van de kilometerterheffing?
Deze palen ook gespot rond Geel-West (E313)

Waarom niet gewoon de camera's gebruiken die er al hangen voor nummerplaten te scannen?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Lambo19 » wo 10 jun 2015, 15:46

De huidige ANPR camera's zijn geschikt voor het controleren van de kentekenplaten en of de bestuurder al dan niet nog openstaande boetes dient te betalen. Voor de kilometerheffing is er een ander systeem noodzakelijk lijkt me.

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door klopgeest » do 11 jun 2015, 10:06

^^
Die camera's nemen toch enkel foto's en sturen deze door naar software die deze dan verwerkt. Het principe van kilometerheffing is toch identiek hieraan? Je scant de nummerplaat en deze wordt doorgestuurd naar software die dan bepaalt of het een vrachtwagen is en vervolgens moet het start- en eindpunt gezet worden om de heffing te bepalen?
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 12 jun 2015, 8:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: als je reageert op de post direct boven je, gebruik ^^. Dank.

FIK
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 15:02
Locatie: Brussel

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door FIK » do 11 jun 2015, 21:01

klopgeest schreef:Die camera's nemen toch enkel foto's en sturen deze door naar software die deze dan verwerkt. Het principe van kilometerheffing is toch identiek hieraan?
Voor de km-heffing moet iedere wagen een OBU hebben die alles registreert en per satelliet doorstuurt. Meer info: http://www.viapass.be/over-viapass/viap ... achtwagens

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris » za 12 sep 2015, 19:38

Ze zijn nu ook flink aan het werk op de brug over de Maas in Liège. Al het verkeer wordt over één brughelft geleid. Voor de richting Maastricht moet je vanuit het westen tijdig de rechterrijstrook kiezen. Ze waren ook deze zaterdag aan het werk. Er staat trouwens ook een mobiele flitskast, die overigens wel ruim van te voren wordt aangekondigd. In de afdaling moet je uiteindelijk terug naar 50 km/h, de flitskast staat volgens mij in het 70-deel.

De rest van de E25/40/42 langs de noordkant van Liège kan ook wel een opknapbeurt gebruiken. Veel opgelapt asfalt dat eigenlijk rijbaanbreed een keer vervangen moet worden. Niet vol gaten, maar hobbelig en vooral erg rommelig ogend, het viel me op hoe rommelig de rijbaan lijkt met zoveel kleuren hobbelig asfalt van verschillende leeftijden. Echt een verschil met Nederland of de recente betonbanen in Vlaanderen waar het veel overzichtelijker oogt met één type / leeftijd verharding over de hele rijbaan en duidelijke markering.

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door SanderK » do 19 nov 2015, 10:23

Gisterenavond ook eens gereden op de E40. Het traject Leuven - Eupen (voorbij aftakking E42) om 8u 's avonds en om 11u 's avonds weer terug.

2 punten verbaasden mij sterk
-Hoe een slecht wegdek er wel niet ligt op sommige stukken tussen Brussel en Luik. Na Luik is het wegdek veel beter
-Hoe een rustige, brede, rechte snelweg de E40 wel niet is om 11u 's nachts. 120 km/u aanhouden is bijna onmogelijk wanneer men op een rechte brede snelweg rijdt zonder ander verkeer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Km357 » do 19 nov 2015, 10:53

^^ Ik betrap me al snel tussen Leuven en Luik dat mijn wijzer 140-150 aangeeft ja.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » do 19 nov 2015, 11:42

^^
Na Tienen op het Waalse stuk is het inderdaad droef gesteld, in Vlaanderen ligt er tussen Geldenaken en Brussel over de gehele lengte nieuw wegdek (gefaseerd aangelegd) Bij Luik heeft men de laatste tijd ook het één en ander vernieuwd (waar het het hardst nodig was). Na Luik verandert de hele snelweg van karakter. De stukjes beton die er nog in Vlaanderen, liggen nog in grote gedeelten aan Waalse kant. Vooral op de Vlaamse Enclaves van de weg in Wallonië, merk je hoe belangrijk periodiek onderhoud zelfs bij beton is. De staat van hetzelfde wegdek is in Vlaanderen ogenschijnlijk (vooral door regelmatiger onderhoud van de gehele wegenis, meubilair, vangrails en wegmarkeringen) een pak beter. Op het Waalse gedeelte staan ook nog amper reflectoren.

Door die Enclave bij landen heb je ook de grappige situatie waarbij je - al rijend naar het oosten - effectief van Wallonië Vlaanderen binnenrijdt.

Hier zo'n enclavegrens, tevens een infrastructuurgrens

https://www.google.be/maps/@50.7163121, ... 312!8i6656

SanderK
dorpsstraat
Berichten: 160
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 10:43
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door SanderK » do 19 nov 2015, 12:27

Ahja, nog één opmerking:
Daar bij die wegenwerken waar je maar 50 mag, wordt het verkeer op versmalde rijstroken gevoerd 2x2 met zo'n dunne afscheiding zoals je in Duitsland veel ziet.
Het enigste verschil: in Duitsland zijn deze afscheiding goed zichtbaar met goede reflectoren; hier bij deze wegenwerken waren deze dunne muurtjes gewoon donkergrijs, ik kon ze amper zien in het donker. Misschien waren de reflectoren afgebroken of zeer vuil?

Ik vond het alvast zeer gevaarlijk, ben zo'n toestanden nog nooit in Duitsland tegengekomen waar men zeer veel wegenwerken doet en bijna altijd deze muurtjes gebruikt.... Schandalig!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce » di 08 mar 2016, 9:16

De verkeersintensiteiten van de E40 tussen Evere en Walshoutem. Het gaat om het gemiddeld aantal voertuigen op een werkdag (0-24h)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Lambo19 » di 08 mar 2016, 13:34

^^
De opmerkelijke daling na Heverlee blijft toch wel frappant.
Voorts zijn de intensiteiten tussen Heverlee en St-Stevens-Woluwe ook erg hoog.
Eigenlijk is de E40 tussen Heverlee en Luik ook wat overgedimensioneerd met 2x3 rijstroken als je de intensiteiten zo bekijkt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door vynkce » di 08 mar 2016, 13:54

^^Vergeet de aftakking van de E314 in Heverlee niet. ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Wimpie25 » di 08 mar 2016, 17:17

Komende vanuit Luik wordt de E40 ter hoogte van Heverlee zelfs tijdelijk op 2 rijstroken gebracht om al het volk van de E314 de kans te geven fatsoenlijk in te voegen. Het Heverlee viaduct is voorzien op 10 rijstroken + pechstroken (ongebruikte parallelbanen van het klaverblad). Daar wordt richting Brussel dus amper gebruik van gemaakt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Alfa » di 08 mar 2016, 18:12

Als ik de cijfers zie slaan er zelfs meer af richting E314 dan er rechtdoor de E40 blijven volgen. 84.000 op de E40 net na Heverlee vs 92.000 op de E314 net na Heverlee.

Dat hoeft natuurlijk ook niet te verwonderen, de E40-E314 is een belangrijke Vlaamse traverse daar waar de E40 de taalgrens kruist (traditioneel de minst drukke secties).

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Mikhail » di 08 mar 2016, 21:30

Vanwaar kopen dan die overige 50.000 voertuigen? Toch niet van de oprit Leuven of van de richting E40 Luik > Lummen? Dat kan toch niet...
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E040] A3-E40 Brussel - Liège - Aachen

Bericht door Chris » di 08 mar 2016, 21:39

Helemaal kan je dat overigens niet stellen omdat er ook verkeer vanaf de E314 richting Liège kan rijden via het knooppunt Heverlee. Het is geen splitsing, maar een knooppunt waarbij alle uitwisselingen mogelijk zijn. Het is evident dat Brussel > E314 en vice versa veruit de zwaarste afslaande stroom is, maar bij een grotere stad als Leuven en een dichtbevolkt platteland eromheen zal er ook wel wat lokaal/regionaal verkeer zijn dat vanaf de E314 naar de E40 richting Liège en vice versa rijdt.

Plaats reactie