[E040] Oude bruggen over E40 Brussel - Oostende

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Pete
stadsweg

[E040] Oude bruggen over E40 Brussel - Oostende

Bericht door Pete » vr 11 jan 2008, 19:46

"Brug E40 Volkershouw wordt afgebroken
In Westrem wordt binnen de komende jaren de brug over de E40 in de Volkershouw afgebroken. Dat zegt Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits. De oplegsokkel op het landhoofd is gekanteld. De voorspankabels in de liggers zijn in onzekere staat, zo blijkt uit een inspectie. Bovendien zijn er onder de brug geen pechstroken langs de E40. Alle bruggen en tunnels die worden beheerd door de agentschappen Wegen en Verkeer worden om de drie jaar geïnspecteerd."

Bron: 'Webnieuws Wetteren' - 06/01/2008

Het betreft hier de oude smalle brug welke is gesitueerd net na de korte oprit van de Shell-parking richting Brussel.

Door die smalle brug is deze oprit uitzonderlijk kort, wat een heel gevaarlijke situatie met zich meebrengt en vaak resulteert in aanrijdingen.

Aan de overzijde, richting Gent, is door de brug de afrit naar de parking eveneens uitzonderlijk kort, waardoor bestuurders vaak verrast worden door de scherpe bocht naar rechts op die afrit...

Na het afbreken van deze oude brug (die dateert van toen de toenmalige E5 nog geen drie rijstroken met pechstrook telde) zullen ongetwijfeld deze op- en afrit worden verlengd, wat de verkeersveiligheid ten goede zal komen.

JayBeeke
dorpsstraat

Re: Brug over E40 te Wetteren zal worden afgebroken

Bericht door JayBeeke » za 12 jan 2008, 0:33

Wordt ze vervangen?

mvg
JJN

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » za 12 jan 2008, 9:45

Ik weet het niet (en het staat niet vermeld in het artikel(tje)), maar het zou me niet verrassen indien dit niet het geval zou zijn: de brug wordt niet gebruikt voor doorgaand verkeer en er zijn alternatieven in de onmiddellijke omgeving.

Ik vermoed wel dat o.a. de WPR blij zou zijn indien er wel een opvolger komt, want de huidige brug ligt naast de eenheid Wetteren en wordt dan ook frequent gebruikt...

Ben wel benieuwd naar de toestand van de gelijkaardige bruggen over die E40, want er staan er daar nog een behoorlijk aantal oude die in feite niet meer breed genoeg zijn voor deze huidige autosnelweg.
Zij moeten zich toch in een nagenoeg gelijkaardige toestand bevinden?

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » za 12 jan 2008, 12:16

Wat is de WPR?

En moest iemand de betekenis kennen van termen als oplegsokkel en voorspankabels, dan mag ie ze altijd eens aan mij uitleggen... (Vreemd dat dat niet in het artikel zelf wordt vermeld.)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 12 jan 2008, 13:32

Pete schreef: Ben wel benieuwd naar de toestand van de gelijkaardige bruggen over die E40, want er staan er daar nog een behoorlijk aantal oude die in feite niet meer breed genoeg zijn voor deze huidige autosnelweg.
Zij moeten zich toch in een nagenoeg gelijkaardige toestand bevinden?
Dat geeft geen zekerheid. Het ene bouwwerk takelt nu eenmaal wat sneller af dan het andere.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 13 jan 2008, 0:54

De bedoeling is om alle oude bruggen waar geen pechtstroken onder kunnen te vervangen door nieuwe exemplaren. Maar dat zal dus wel een tijdje in beslag nemen. Met deze brug wordt begonnen omdat ze in slechte staat is en ook omdat ze inderdaad een probleem vormt voor de in- en uitvoegstroken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » zo 13 jan 2008, 10:17

Rien, 'WPR' is de afkorting voor de naam van onze Federale zwaantjes, die hoofdzakelijk werkzaam zijn op onze autosnelwegen (Wegpolitie/Police des Routes - http://www.polfed-fedpol.be/org/dossier ... r01_nl.php).

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » wo 16 jan 2008, 21:33

Vanavond gezien op de regionale zender 'TV-Oost' dat nauwelijks enkel kilometers verder richting Brussel een gelijkaardige oude brug dient gesloopt te worden, zijnde deze gesitueerd aan de Merestraat te Erpe-Mere.

Voor de afbraak van deze laatste brug zal eerst een noodbrug parallel aan de af te breken brug worden aangelegd, zodat plaatselijk verkeer mogelijk blijft.
Nadien wordt na de afbraak een nieuwe definitieve versie opgetrokken, welke zoals verwacht breder zal zijn dan de huidige, zodat onder de nieuwe langsheen de rijbanen van de E40 pechstroken kunnen worden aangelegd.

Men deelde mee dat deze werken in Erpe-Mere pas over een drietal jaar zullen plaatsgrijpen.

De zender gaf tevens mee dat in onze regio enkel deze 2 bruggen moeten worden afgebroken.
Er moeten dus blijkbaar wel degelijk nog meer bruggen sneuvelen langheen de E40 Brussel-kust...

denne007
autoweg

Bericht door denne007 » wo 16 jan 2008, 21:43

ja op de E40 aan de afrit drongen heb je ook nog zo'n brug die wat lastig geplaatst is.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » wo 16 jan 2008, 21:59

Als ik me niet vergis wordt de brug van de Deinsesteenweg (N466) te Drongen zowiezo vroeg of laat afgebroken omdat beide toegangscomplex tot de E40 aan weerszijden van deze brug worden vernieuwd.

@ denne007:
Ik vermoed echter dat je het hebt over de oude smalle brug tussen deze N466 en de beide parkingen langsheen de snelweg te Drongen?

Die brug ligt letterlijk gekneld tussen de (korte) oprit van die parking richting kust én de (korte) afrit naar de N466. :?
Vooral riskant om er te moeten invoegen...

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 16 jan 2008, 22:13

Laat die brug nog een maand of twee staan alsjeblieft! :P Ik moet van op die brug nog een foto maken voor een "toen-en-nu" vergelijking op mijn site. Het zou leuk zijn als de oorspronkelijke balustrade ook nog aanwezig was.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » wo 16 jan 2008, 22:19

Ik weet precies welke foto je bedoelt, Rien! :D
Als ik me niet vergis is zelfs de balustrade nog steeds dezelfde!

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » do 17 jan 2008, 14:41

Hier de 'TV-Oost'-reportage waarvan sprake: http://www.tvoost.be/nl/nieuws/2008-01- ... ak-bruggen.

De betonnen palen (met hier en daar ingewerkte reflectoren) langsheen de toegangsweggetjes naar de bruggen zijn even oud als de bruggen zelf...

vynkce
2x3 autosnelweg

Bericht door vynkce » zo 28 nov 2010, 10:37

Het Nieuwsblad 27-11-2010 schreef:Brug E40 wordt gesloopt

ESSENE - De brug over de E40 in de Lombeekstraat in Essene wordt gesloopt in de nacht van zaterdag 18 op zondag 19 december.
Schepen van Openbare Werken Paul Geeraerts (CD&V) vernam het nieuws van de afbraak op een overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. De brug raakte op 28 oktober zwaar beschadigd toen een vrachtwagen, geladen met een grijpkraan, in de richting Gent tegen de onderkant van de brug knalde. Twee van de drie langsbalken raakten zwaar beschadigd. Inspecties bevestigden dat de brug niet meer mag worden gebruikt en moet worden vervangen.

Nieuwe brug
'Maar op een nieuwe brug wordt het wachten tot 2012', zegt Geeraerts. 'In 2011 wordt het dossier wel al volledig voorbereid. Er komt eerst een studie. Als gemeentebestuur laten we er geen enkele twijfel over bestaan dat er in de Lombeekstraat in elk geval een nieuwe brug moet komen.'
De E40 zal in de nacht van 18 op 19 december in beide richtingen dicht moeten tussen de op- en afritten Ternat en Affligem. Volgende week vindt een coördinerende vergadering plaats om de omleidingen vast te leggen. Wellicht zal het doorgaand verkeer die nacht al in Brussel en Aalst zoveel mogelijk worden omgeleid via de N8 (Dilbeek-Ninove).