[E411] Verloop E411 en E421

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

[E411] Verloop E411 en E421

Bericht door Willem » zo 03 jul 2005, 15:39

Onlangs reed ik terug van de vakantie over het korte stukje A28 bij Athus in Belgisch Lotharingen vanuit Longwy naar Aarlen. Het viel me op dat de E411 gewoon naar de Luxemburgse grens bij Sterpenich via de A4 en de Luxemburgse A6 liep.

Ergens anders op internet (ik weet niet meer waar) heb ik wel eens gelezen dat de E411 via de N81 en de A28 naar Longwy loopt. Is dit een keer veranderd of is het gewoon een foutje geweest?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 03 jul 2005, 17:31

Volgens mij loopt in Luxemburg alleen de E 25 over de A 4 en de A 6 (zie ook knooppuntenlijst). Maar ik kan het fout hebben natuurlijk... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 03 jul 2005, 19:20

De E411 loopt officiëel over de A28, het laatste bord op de E25 in België geeft dan ook geen E411 meer aan, en in Luxemburg komt dit nummer helemaal niet meer voor. Volgens Erwin's site gaat het nummer zelfs door tot Metz (over de Franse A30 waarschijnlijk). Bij de opritten bij Hondelange staat echter wel (foutief) de E411 richting Luxemburg aangegeven.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 03 jul 2005, 19:33

Het is net zoiets als de E 421 .

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 8:30

De E411 loopt naar mijn weten van Brussel via Arlon naar Longwy: De E411 loopt gelijk met de A4, behalve het laatste stukje tussen Arlon en de grens.

Zie het 'officiele' document:

http://www.unece.org/trans/doc/2002/sc1 ... 02-03e.pdf van de UNECE, op pagina 21 staat o.a. het volgende:

Afbeelding

Conclusie: De E411 haalt Luxemburg (net) niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » ma 04 jul 2005, 20:18

Palance schreef:De E411 loopt naar mijn weten van Brussel via Arlon naar Longwy: De E411 loopt gelijk met de A4, behalve het laatste stukje tussen Arlon en de grens.

Zie het 'officiele' document:

http://www.unece.org/trans/doc/2002/sc1 ... 02-03e.pdf van de UNECE, op pagina 21 staat o.a. het volgende:

Afbeelding

Conclusie: De E411 haalt Luxemburg (net) niet.
Zo is het officieel. Het stuk Arlon-Metz is nieuw en daar staan (nog) nergens borden met E411.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » ma 04 jul 2005, 21:11

Het stomme van de situatie nu is dat er op de wegwijzers op de N81 verwezen wordt naar een wegnummer (de E25-E411), terwijl de weg zelf al dat nummer heeft.

:huilen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 04 jul 2005, 21:24

Willem schreef:Het stomme van de situatie nu is dat er op de wegwijzers op de N81 verwezen wordt naar een wegnummer (de E25-E411), terwijl de weg zelf al dat nummer heeft.

:huilen:
Dat zal voornamelijk komen omdat in Belgie E-wegen voornamelijk over snelwegen, of daar in ieder geval aangegeven staan. Daar waar een E-weg over een niet-snelweg loopt, wordt hij niet vermeld, behalve op de hm-paaltjes
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 06 jul 2005, 0:50

De E421 uit dat lijstje wordt bij mijn weten in België nergens aangeduid: de autostrade van Verviers naar Sankt-Vith wordt steeds aangeduid als E42, terwijl de E42 en E421 over dat stuk samen lopen tot aan afrit 15 bij Sankt-Vith. Ik vermoed dat men het zo doet om geen verwarring te veroorzaken, maar het kan ook natuurlijk omdat men inderdaad geen E-wegen aanduidt als die verder lopen langs gewone wegen. Mooie autostrade trouwens, die E42, jammer wel van het wegdek op sommige plaatsen, vooral die grensbrug over de Our is werkelijk erg (enfin, vorige zomer toch nog).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 06 jul 2005, 8:49

R4 schreef:De E421 uit dat lijstje wordt bij mijn weten in België nergens aangeduid: de autostrade van Verviers naar Sankt-Vith wordt steeds aangeduid als E42, terwijl de E42 en E421 over dat stuk samen lopen tot aan afrit 15 bij Sankt-Vith. Ik vermoed dat men het zo doet om geen verwarring te veroorzaken, maar het kan ook natuurlijk omdat men inderdaad geen E-wegen aanduidt als die verder lopen langs gewone wegen. Mooie autostrade trouwens, die E42, jammer wel van het wegdek op sommige plaatsen, vooral die grensbrug over de Our is werkelijk erg (enfin, vorige zomer toch nog).
Bij mijn weten wordt de E421 wel gemarkeerd op de hectometerpaaltjes in de N62 (St. Vith-Wemperhardt (L)). Dacht me ook te herinneren van een wegenkaart dat de E421 vanaf Eupen de N68 zuidwaarts volgt langs Baraque Michel en Malmédy. :dontknow:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 06 jul 2005, 12:42

Bij Eupen staat de E 421 nergens aangegeven; niet op de bewegwijzering en niet op hectometerpaaltjes.

In België worden E wegen over gewone wegen in principe niet aangegeven. Wel staan er (indirecte) verwijzingsborden naar het wegnummer, wanneer de weg onderbroken is.

Uit de tijd dat de E 411 nog niet geheel snelweg was, kon men dit soort borden tegenkomen:
Afbeelding
Nog 15 kilometer tot de snelweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 06 jul 2005, 12:59

@ R4 De E421 staat inderdaad nergens aangegeven. zover ik weet van 2 jaar geleden.

De E42-A27 is een van de mooiste routes van Europa. Het uitzicht wat je hebt op die dalviaducten, prachtig gewoon.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » wo 06 jul 2005, 21:13

waldo79 schreef:Dacht me ook te herinneren van een wegenkaart dat de E421 vanaf Eupen de N68 zuidwaarts volgt langs Baraque Michel en Malmédy. :dontknow:
Dat klopt, het nummer begint net ten zuiden van Aken, daar waar de N68 de E40 kruist. Het staat bij mijn weten nergens zo aangegeven op km-bordjes, ook niet op het gedeelte ten zuiden van St. Vith (tenminste, niet toen ik daar een paar maanden geleden reed). Er is overigens nergens sprake van een dubbelnummering, de E421 blijft de N62 namelijk parallel aan de E42 volgen.

Misschien dat het nummer ooit nog eens gaat verschijnen, als men plannen heeft om de Luxemburgse A7 ooit tot aan de Belgische grens door te trekken. Voorlopig staat in ieder geval nog een nieuwe snelweg tussen St. Vith en Houffalize op het programma.
R4 schreef:Mooie autostrade trouwens, die E42, jammer wel van het wegdek op sommige plaatsen, vooral die grensbrug over de Our is werkelijk erg (enfin, vorige zomer toch nog).
Ja, dat was afgelopen winter ook nog zo, het was zelfs zo slecht dat ik over de vluchtstrook ben gereden, hoewel het wegdek op de rest van de E42 tussen de Ourtalbrücke en Malmédy in een uitstekende staat verkeerde.
Groet, Charles

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 07 jul 2005, 11:09

E-wegen worden mijns inziens best via autosnelwegen gelegd, daar waar dat mogelijk is. Volgens mij is het stuk A27 tussen afrit 11 (Malmedy) en afrit 15 (Sankt-Vith-Süd) sowieso E42 en E421; alleen duidt men dat laatste nummer nergens aan. Over het gedeelte Eynatten - Malmedy heb ik mijn twijfels: via de N68 of via de A3-A27?

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 07 jul 2005, 16:24

Rien schreef:Over het gedeelte Eynatten - Malmedy heb ik mijn twijfels: via de N68 of via de A3-A27?
Over de N68, zeker weten! Ik weet namelijk dat ondanks het ontbreken van het E-nummer op de bewegwijzering, het in sommige gevallen toch ook zo bij de lokale bevolking bekend staat. Ik dacht trouwens altijd dat de N62 tussen Malmédy en St. Vith ook het nummer E421 droeg, maar nu ik het zo op de kaart bekijk is dit stuk toch veel langer dan ik had verwacht. Volgens ViaMichelin en Lokatienet.nl loopt het nummer in ieder geval wél tussen Ligneuville en St. Vith over de N62.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » vr 08 jul 2005, 19:18

En ik heb ook nog een kaart waarop de E421 vanaf Eynatten doorloopt tot in Aken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 21 jul 2005, 15:28

Ik heb 3 weken geleden de E421 gereden om de E25 maar te omzeilen op weg naar Frankrijk. Inderdaad erg grappig dat de Belgen (voor zover ik kon nagaan) nergens de E421 aangeven. Vanaf Luxemburg komt hij opeens op de borden.

De Luxemburgers zijn dan opeens redelijk inconsequent met het aangeven van wegnummers. De ene keer wordt slechts de E421 aangeven, de andere keer slechts N7, soms allebei en soms helemaal niets.

De N7 en de E421 lopen kennelijk nog steeds door Diekirch heen, terwijl de logische route (en kennelijk nieuwere en kortere afsnijding) hier B7 heet (oid). Raar dat men het traject van de N7 en E421 niet gewoon verlegd heeft. Op de splitsingsrotonde heeft men gewoon de N7 en de E421 maar niet aangegeven, waardoor nummerrijders alsnog de bestemmingsborden moeten volgen.

Nabij de nieuwe snelweg A7 (slechts de noordelijke tak is open voor verkeer) kronkelt de N7 als vanouds rond de A7 (hij blijft dus bestaan). Grappig is dat men voor N-wegen op nieuwe borden de N laat vervallen, waarschijnlijk naar Duits voorbeeld. Voor snelwegen doet men dit nog niet, waarschijnlijk door het ontbreken van kleurcontrast.

Waar de E421 zuidelijk ligt of komt (A7 of N7) is volgens de bebording ook nog een raadsel. Op de snelweg staat hij (nog) niet aangegeven, maar mogelijk dat men na voltooiing (dec 2005 ?) een nieuwe nummeringsslag slaat voor de E421.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 21 jul 2005, 15:37

Afbeelding
Op deze wegwijzer staat (zeer zeldzaam) ook een CR nummer mét belettering. Vaak echter staat er geen belettering voor N en CR wegen. Maar juist op nieuwe borden (althans, borden die op mij nieuw ogen staat het er dan weer wel).
Afbeelding
Afbeelding
Jaja. Ook in Luxemburg kan men wel een 'redesigntje' gebruiken van wegnummers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 21 jul 2005, 15:42

Inderdaad, ik had net de indruk dat men op de nieuwe (Frans ogende) borden net wél de N- (en CR-)prefix aanduidt. Ze weten daar kennelijk niet goed wat ze willen. Luxemburg sprokkelt in zijn bewegwijzering wat kenmerken bij elkaar van elk buurland.
De onderste foto die Vincent post, is een wegwijzer old style, dus zonder de nummers. Is je daar nog meer opgevallen, Peter?

Oh ja, ik ben zelf wel erg benieuwd naar de toestand van de rotonde te Wemperhaardt (N7 x N12). Is die al gereed?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 21 jul 2005, 21:10

Rien schreef:
Oh ja, ik ben zelf wel erg benieuwd naar de toestand van de rotonde te Wemperhaardt (N7 x N12). Is die al gereed?
Die is al gereed. Dat was vorig jaar augustus ook al zo. Alleen tijdens de bouwwerkzaamheden moest verkeer van/ naar Vielsalm door 100 meter grintbak rijden met stofwolken als gevolg. Niet echt prettig, zelfs bij < 20 km/h :rooie:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » do 21 jul 2005, 21:44

Rien schreef: Luxemburg sprokkelt in zijn bewegwijzering wat kenmerken bij elkaar van elk buurland.
De onderste foto die Vincent post, is een wegwijzer old style, dus zonder de nummers. Is je daar nog meer opgevallen, Peter?
Nee niet specifiek. Ik ben via de CR101 (einde A7) naar de A6 gereden en niet getracht de N7 terug te vinden. Ik vond de bewegwijzering naar het buitenland op de snelweg ook niet fantatisch qua logica, hoewel de borden zelf er allemaal netjes uitzien.

Terug van vakantie heb ik de Belgische N60 gereden vanaf de E42/A16 tot het centrum Gent. Op zich ook een belevenis. Op het eerste 1+1 deel ouderwets slecht wegdek met kapotte betonplaten. Dan op het Waalse 2+2 deel met gelijkvloerse VRI-loze kruisingen mag je zomaar 120, terwijl het Vlaamse 2+2 deel vrijwel geheel met borden een Vmax 90 heeft. De N60 oogt als een Oostduits jaren60 prestige project dat nu half af wegkwijnt. Verder doet men in Ronse en Oudenaarde erg zijn best om je te laten verdwalen, daar opeens de borden Gent en N60 nergens meer te vinden zijn. Ze willen je kennelijk naar Kortrijk sturen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » vr 22 jul 2005, 22:42

Rien schreef:Oh ja, ik ben zelf wel erg benieuwd naar de toestand van de rotonde te Wemperhaardt (N7 x N12). Is die al gereed?
Die is inderdaad gereed. Er ligt daar nu een ruim opgezette rotonde.

Marc

Bericht door Marc » za 23 jul 2005, 13:11

Ik begrijp niet waarom Willem de E 421 vermeldt in de titel van dit onderwerp terwijl hij er met geen woord over rept in zijn tussenkomsten. Bovendien kruist die E 421 Aachen - Sankt-Vith - Luxembourg nergens de E 411 Bruxelles - Namur - Arlon - Longwy - Metz, zoals Palance uit de officiële bron vermeldt. :?

En zoals Vinny terecht opmerkte, wordt de E-nummering in België enkel en alleen voor autosnelwegen (soms toekomstige autosnelwegen) gebruikt. Dat gebruik is toch reeds lang bekend, waarom zich daarover druk maken ?
Peter schreef:Ik heb 3 weken geleden de E421 gereden om de E25 maar te omzeilen op weg naar Frankrijk. Inderdaad erg grappig dat de Belgen (voor zover ik kon nagaan) nergens de E421 aangeven.***
Met enige "grappigheid" heeft dit dus niets te maken. Tussen Aachen (Eynatten) en Sankt-Vith wordt het doorgaand verkeer geacht de autosnelwegen E 40 en E 42 te nemen. De N 68 en de N 62 na Malmédy tot Sankt-Vith dienen enkel voor lokaal (bestemmings)verkeer.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 23 jul 2005, 13:43

De E411 ziet er beter uit. Het nieuwe asfalt rijd zeer goed. Af en toe heb je daar maar 1 rijstrook. Als vanuit Metz naar Luxembrug wil kan je gewoon de borden delevation volgen. Terug naar de E411. Ik ben over Luik gereden. En de wegwerkzaam heden vielen wel mee. Alleen op de heenweg had ik over 1km 1 uur gedaan. Bij de aansluiting Brussel/Luik naar Luxemburg. Ik vind dat het nog wel erg mee valt. Ze doen te overdreven. In FRankrijk zie je bij DFijon borden dat je over Reims moet rijden.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 23 jul 2005, 19:21

E411:
Het is mij opgevallen dat vlak bij de grens met Luxemburg al E25 èn E411 staat. Oorspronkelijk ging de E411 dus blijkbaar naar Luxemburg.

Luxemburg:
Volgens mij is het inderdaad nieuw om N en CR op de borden te zetten (ik moet dat nog veranderen op mijn site). Vroeger (rond 1990) heb ik dat nooit gezien. Toen stonden er trouwens maar heel zelden wegnummers op borden, A-nummers helemaal niet. Het worden er steeds meer, maar er zijn nog steeds heel wat borden langs snelwegen zonder nummers.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 23 jul 2005, 23:13

Marc schreef:Ik begrijp niet waarom Willem de E 421 vermeldt in de titel van dit onderwerp terwijl hij er met geen woord over rept in zijn tussenkomsten. Bovendien kruist die E 421 Aachen - Sankt-Vith - Luxembourg nergens de E 411 Bruxelles - Namur - Arlon - Longwy - Metz, zoals Palance uit de officiële bron vermeldt. :?
Wanneer een discussie geleidelijk van het oorspronkelijke onderwerp afdwaalt, kan de moderator ervoor opteren de titel van het topic te wijzigen.
Voor zover ik kan lezen, heeft Palance nergens beweerd dat de E411 en de E421 elkaar kruisen.
marcel schreef:Het is mij opgevallen dat vlak bij de grens met Luxemburg al E25 èn E411 staat. Oorspronkelijk ging de E411 dus blijkbaar naar Luxemburg.
Inderdaad, dat is ook wat ik dacht, nl. dat ook bij afrit 33 (Sterpenich - de enige afrit op het wegvak van de A4 dat officieel slechts het E-nummer 25 draagt) nog E411 stond aangegeven, tot net vóór de Luxemburgse grens.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » zo 24 jul 2005, 0:28

Rien schreef:
marcel schreef:Het is mij opgevallen dat vlak bij de grens met Luxemburg al E25 èn E411 staat. Oorspronkelijk ging de E411 dus blijkbaar naar Luxemburg.
Inderdaad, dat is ook wat ik dacht, nl. dat ook bij afrit 33 (Sterpenich - de enige afrit op het wegvak van de A4 dat officieel slechts het E-nummer 25 draagt) nog E411 stond aangegeven, tot net vóór de Luxemburgse grens.
In België zijn een paar jaar geleden een aantal nieuwe E-nummers geïntroduceerd met het oog op doortrekking en aanleg van bepaalde snelwegen. Daarbij kreeg België o.a. de E420 voor de nieuwe snelweg ten zuiden van Charleroi, de E429 voor de A8 nadat het ontbrekende gedeelte tussen aansluiting 29 en 31 gereed kwam, de E403 na doortrekking van de A17 van Kortrijk naar Doornik en werd de E411 als bestaand nummer vanaf Aarlen verplaatst voor de geplande A28.

Voor wat betreft de E411 is er nog maar op 1 plaats de moeite gedaan om deze nummerwisseling op de wegwijzers toe te passen, en dat is op de voorwegwijzer van aansluiting 32 op de snelweg komend vanuit Brussel/Luik. Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van wachten totdat de wegwijzers worden vervangen voordat dit is opgelost, wat nog wel eens een flinke tijd kan duren, aangezien de hierboven genoemde 'nieuwe' E-nummers ook nog lang niet overal worden aangegeven.
Groet, Charles

Plaats reactie