[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Freddy-v-N-
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 feb 2013, 14:27

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Freddy-v-N- » ma 04 mar 2013, 8:29

Al eerder heb ik deze opmerking geplaatst:

Meerdere malen lees ik dat de Beverentunnel een afzinktunnel is!

Die bewering klopt niet, want ik heb in de jaren 1974-1976 regelmatig de bouwput waarin de tunnel gebouwd werd bezocht om daar fossielen te verzamelen.

Ik heb nog wel een paar foto’s uit die periode

Een en ander verdient dus een herziening van deze historische samenvatting!

Vriendelijke groet,

Freddy van Nieulande

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door captain007 » ma 04 mar 2013, 9:21

^^ Als je hier wat foto's zou kunnen posten van de bouw graag. Dan wil ik het wegenwiki artikel over de tunnel in elk geval wel aanpassen. Weet jij toevallig ook het bouwjaar, want ook daar is onduidelijkheid over, gezien het bouwjaar van de nabijgelegen sluis?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door captain007 » ma 04 mar 2013, 11:48

Heb inmiddels het artikel aangepast. In ieder geval is het jaar van opening 1969 onjuist en zal dat eerder in de buurt van 1975-1878 liggen. De tunnel is in ieder geval gebouwd middels de open-bouwput-methode. Hierbij is eerst een grote sleuf gegraven voor de weg en spoortunnel en daarin zijn de tunnels gebouwd, middels een vergelijkbare methode als de Leidsche Rijntunnel bij Utrecht. Later is pas het Waaslandkanaak ter hoogte van de tunnel aangelegd. Ik vind het wel opvallend dat er zoveel onduidelijkheid is over de geschiedenis van deze tunnel.

Freddy-v-N-
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 feb 2013, 14:27

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Freddy-v-N- » ma 04 mar 2013, 15:09

Dit lijkt me beter zo.

alleen opletten Waaslandkanaak = Waaslandkanaal


groeten

Freddy

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Chris » ma 04 mar 2013, 15:52

Ik heb de indruk dat de gehele R2 in de weinige bronnen vaak synoniem gezien wordt met de Liefkenshoektunnel (die inderdaad een afzinktunnel is). Helaas zijn er weinig gedetailleerde historische bronnen in België voor zover ik weet. In Nederland zijn er bijvoorbeeld historische topografische kaarten en archieven van kranten vrij te raadplegen. Vooral krantenberichten geven niet alleen feiten, maar ook historische context rondom projecten.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » di 05 mar 2013, 8:13

In België zijn ook deze bronnen allemaal vrij of op afspraak te raadplegen, mijn Lector Geografie aan de KHL had regelmatig historische kaarten in bruikleen (waaronder Ferraris of de ontelbare publicaties van millitaire stafkaarten of burgerlijke topografische kaarten die het NGI van het snel veranderende Belgische landschap in de vorige eeuw heeft gepubliceerd). Het is alleen niet de gewoonte om deze hier online te zetten of te digitaliseren omdat het NGI ook nog op haar auteursrechten staat.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » di 05 mar 2013, 13:20

Dat is inderdaad het probleem. Die bronnen zijn er uiteraard wel, maar niet online. Dat is jammer.

Er zijn wel enkele instanties met een groot online-kaartenbestand. Zoals de Atlas-sectie van de UGent. Maar je kan veel kaarten enkel raadplegen met een toegangscode.

Het NGI kan je alle historische kaarten leveren die je maar wil: zij het tegen betaling. Dat is eigenlijk schandalig. De werking van die dienst wordt immers gefinancierd met belastinggeld dus zou het gewoon publiekelijk toegankelijk moeten zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 mar 2013, 20:39

Alfa schreef:Het NGI kan je alle historische kaarten leveren die je maar wil: zij het tegen betaling. Dat is eigenlijk schandalig. De werking van die dienst wordt immers gefinancierd met belastinggeld dus zou het gewoon publiekelijk toegankelijk moeten zijn.
Hoezo? Het NGI zal waarschijnlijk voor bepaalde zaken gefinancierd worden, maar als ze elk verzoek van particulieren kosteloos moeten inwilligen kost dat ook geld. Voor dat soort dingen mag men best een vergoeding vragen, tenslotte is het echt niet nodig dat elke burger zonder vergoeding allerhande kaartmateriaal kan opvragen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door captain007 » wo 06 mar 2013, 20:43

Wat ik voornamelijk mis is een vrij toegankelijke beeldbank zoals Rijkswaterstaat heeft. Dan kan je in ieder geval met de juiste metadata al een heel hoop achterhalen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » wo 06 mar 2013, 23:13

Coen Tunnel schreef:
Alfa schreef:Het NGI kan je alle historische kaarten leveren die je maar wil: zij het tegen betaling. Dat is eigenlijk schandalig. De werking van die dienst wordt immers gefinancierd met belastinggeld dus zou het gewoon publiekelijk toegankelijk moeten zijn.
Hoezo? Het NGI zal waarschijnlijk voor bepaalde zaken gefinancierd worden, maar als ze elk verzoek van particulieren kosteloos moeten inwilligen kost dat ook geld. Voor dat soort dingen mag men best een vergoeding vragen, tenslotte is het echt niet nodig dat elke burger zonder vergoeding allerhande kaartmateriaal kan opvragen.
Ze moeten die kaarten gewoon gratis, online aanbieden.

De zaken die ze verstrekken en die ze geld kost moeten uiteraard vergoed worden. Maar niet meer dan het hén kost. Ik beschouw overheidsdiensten als een vzw.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » do 07 mar 2013, 16:04

Voor een topografische kwadrantkaart van het NGI betaal je bij de gemiddelde Standaard Boekhandel rond de 14 euro, ik vind dat niet overdreven als je naar de kwaliteit kijkt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » do 07 mar 2013, 17:06

Topografische kaarten die overigens uit de jaren '90 komen en dus bijna 20 jaar oud zijn.

Maar goed: de 'recentste' kaarten kan je gelukkig wél online raadplegen. Zie hier. Nu nog de historische kaarten en we zijn er.

Yoeri
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: wo 22 okt 2008, 0:20

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Yoeri » do 05 sep 2013, 3:46

Mij trof gisteren deze onvoltooide afrit bij Kontich.

[kaartje]

Een SNUP allicht, maar ik vroeg me uiteraard af of dit wellicht ooit aangelegd is als begin van het traject Kontich - Ranst.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Jump » do 05 sep 2013, 9:31

Dat is inderdaad voor de nooit aangelegde grote ring.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Tommy » do 05 sep 2013, 10:05

^^ Dit moest aansluiten op knooppunt Ranst als ik mij niet vergis.
Deze SNUP is hier al ergens voorbij gekomen ;)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » do 21 nov 2013, 19:27

Interessant rapport over de mogelijke effecten van de mobiliteitseffecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel: http://www.verkeerscentrum.be/pdf/rappo ... T-v3-1.pdf.

Ik kopieer de conclusie even:
Conclusies

In dit rapport word en de effecten van het tolvrij maken van de LHT (=Liefkenshoektunnel) voor de bestaande toestand onderzocht. Hiervoor zijn 2 scenario’s doorgerekend met het provinciaal verkeersmodel Antwerpen voor de basistoestand 2009: een scenario met tol op de LHT en een scenario zonder tol op de LHT. Ook is onderzocht welk soort verkeer er in beide scenario’s gebruikmaakt van de LHT, de herkomst en bestemming van het verkeer door de LHT kan het optreden of achterwege blijven van bepaalde verschuivingen verklaren.

Het afschaffen van de tol op de Liefkenshoektunnel zorgt voor een toename van het verkeer dat deze tunnel gebruikt. Tijdens de spitsuren stijgt de belasting van de LHT met ongeveer 700 pw/u (beide richtingen opgeteld) , voor de overige uren is de stijging voor het personenverkeer iets kleiner (500 à 600 pw/u). Voor het vrachtverkeer is er ook een stijging, deze manifesteert zich enerzijds tijdens de ochtendspits (stijging met ongeveer 400 vr/u beide richtingen opgeteld). Anderzijds is de stijging in de eerste uren van de namiddag nog groter (ongeveer 600 vr/u beide richtingen opgeteld). Tijdens de avondspits is de stijging minder groot: 200 à 300 vr/u (beide richtingen opgeteld) .

Tijdens de ochtendspits is ongeveer een derde van de stijging van het vrachtverkeer in de LHT afkomstig van de Westerscheldetunnel , waar de belasting afneemt. Dit effect is er ook tijdens de overige uren, maar iets minder uitgesproken. Aan de Kennedytunnel is het verschil in verkeersbelasting echter zeer klein. Er is wel een afname van het vrachtverkeer in de Kennedytunnel (ongeveer 100 à 200 vr/u in beide richtingen), maar de vrijgekomen capaciteit wordt grotendeels ingenomen door personenwagens, waardoor de totale afname (in pae/u) slechts enkele procenten bedraagt.

Dit is te verklaren door de aard van het personenverkeer op de R1 , waarvan een groot deel zijn herkomst en bestemming vindt in het gebied rond de R1 en waarvoor de omweg via de LHT te groot is. Op een aantal wegvakken van de R1 is er wel een beperkte afname van het verkeer . Er is een afname van ongeveer 200 pw/u in beide richtingen, dit is echter slechts 5% van het totale volume aan personenwagens op deze wegvakken. De afname van het vrachtwagenverkeer is in absolute aantallen iets kleiner: ongeveer 100 à 150 vr/u in beide richtingen. Relatief gezien stemt dit wel overeen met afname van zo’n 20% . Tijdens de avondspits is deze afname kleiner (100 à 150 vr/u of 10 à 15 %).

De beperkte afname van verkeer op de R1 zorgt ervoor dat er min der segmenten met hoge I/C verhoudingen zijn . Het verschil is echter zeer klein (2 à 3 km snelwegen). Hierdoor neemt de gepresteerde snelheid op de R1 lichtjes toe. Dit is vooral op het segment tussen Antwerpen - Zuid en Antwerpen -Oost waarneembaar tijdens de ochtendspits. Het verschil tijdens de avondspits is nog kleiner, zeker op segment 3 tussen Antwerpen - Oost en de Kennedytunnel. De gepresteerde snelheid stijgt hier slechts met enkele eenheden.

De classificatie van het verkeer in de Liefkenshoektunnel toont aan dat in de basistoestand 2009 er vooral veel half doorgaand verkeer door de tunnel rijdt (ongeveer de helft). Wanneer de tunnel tolvrij gemaakt wordt zal het aandeel doorgaand verkeer stijgen. Dit wordt voor bepaalde uren ook bevestigd door een afname van de belasting in de Westerscheldetunnel, zeker voor vrachtwagens.
Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel is volgens dit rapport dus geen oplossing om de Antwerpse ring te ontlasten. Eerder zal het effect hebben op de Westerscheldetunnel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 8:34

Mooi, laat die tol voor de Liefkenshoektunnel maar mooi bestaan. :) Meestal is dat voor doorgaand verkeer namelijk een goed filevrij alternatief om de files bij Antwerpen te omzeilen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » wo 27 nov 2013, 14:59

Ook zonder tol zou het een filevrij alternatief zijn. Tenminste volgens dat rapport. Want dat was juist het probleem, dat het afschaffen van de tol niet voldoende extra verkeer zou aantrekken omdat de tunnel te excentrisch gelegen is.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Caesar » wo 04 dec 2013, 17:34

^^
dan heb je het niet goed gelezen. De LHT zou dan wel meer voertuigen te verwerken krijgen, maar niet zoals verhoopt afkomstig van de Kennedytunnel, maar wel afkomstig van de Westerscheldetunnel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » wo 04 dec 2013, 17:48

^^Dat is exact wat ik zei. Een beetje flauw om iemand te beschuldigen niet te goed te lezen om dan zelf niet goed te lezen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Vinny » wo 04 dec 2013, 19:04

Ook flauw. Dat zei je wel maar niet in de bovenstaande post :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door petervdveen » do 05 dec 2013, 9:13

Coen Tunnel schreef:
daviedoff schreef:Het zal inderdaad denk ik wel een klein beetje helpen, maar een oplossing voor de verkeersproblemen rond Antwerpen is het zeker niet. Je mag ook niet vergeten dat die R2 slechts 2x2 is, je merkt nu al af en toe dat bij een tolvrije Liefkenshoektunnel de R2 ook al snel overbelast is.
Inderdaad. Een tolvrije Liefkenshoektunnel zorgt er in mijn ogen enkel voor dat in een drukke spits zowel de R1 als de R2 vast staan en er helemaal geen alternatief meer is waar je kan doorrijden. En in andere gevallen ligt de tunnel te ver van de Kennedytunnel af om voor een echte ontlasting te zorgen.
Voor breda richting de E17/E34 kan het best helpen denk ik.
Zoiezo heb je meer capaciteit en twee kleine files is nog altijd beter dan 1 enorme file in mijn ogen.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Jump » ma 24 feb 2014, 22:40

Tijdens het opruimen een hoop oude kaarten gevonden, daarbij ook deze kaart. Ik heb geen jaartal gevonden op de kaart, of niet goed genoeg gezicht, maar ik vermoed dat het deze kaart uit 1978 is.

Er staan een hoop geplande snelwegen op die hier waarschijnlijk al allemaal de revue gepasseerd hebben. Maar voor mij viel de R2 op. Ik heb nu al een hoop verschillende plannen van de R2 zien passeren, maar deze was nog nieuw voor mij. Het trekt op het plan van 1973, maar met nog een extra tangent erbij, om een woord te gebruiken dat vandaag veel voorkomt als je over de Antwerpse Ring praat.

Afbeelding

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Mikhail » vr 28 feb 2014, 14:50

Deze R2 had men toen moeten aanleggen als 3x3, dan was er van structurele files zoals ze nu op en rond de Antwerpse ring staan geen sprake geweest

Wel vind ik het nu toch raar dat het stuk snelweg wat nu A102 wordt genoemd toen ook al ingepland was. Verder zie je ook rechtsonder op de kaart het geplande trace van de E314 Genk-Leuven-Mechelen, waar het voorbij Mechelen als 2de snelweg naast de E19 zou lopen richting Brussel.
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » vr 28 feb 2014, 22:30

^^Op Wikipedia is dit te lezen:
De weg maakte oorspronkelijk deel uit van een geplande grote ringweg rond Antwerpen (R2). Met uitzondering van het deel tussen de A12 en de A11/E34 doorheen de Antwerpse haven werd deze ringweg nooit aangelegd. Toen in 1973 in de plannen het oostelijke gedeelte van deze ring wat in oostelijke richting werd verschoven, bleef dit stuk snelweg wel nog een tijdje weerhouden als noodzakelijke bypass en kreeg het het nummer A102.

bannedglenn
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 14:31

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door bannedglenn » za 15 mar 2014, 14:43

Hierbij een ruwe schet van de R2.
De R2 zou immers veel problemen oplossen en in combinatie met de Oosterweelverbinding zou de R1 enkel nog gebruikt worden voor lokaal verkeer en een noord-zuid verbinding ! (E19 Breda, A12 Brussel, E19 Brussel).
Ook extra aansluitingen met lier, wijnegem noord en schoten zouden verkeersproblemen in de regio aanpakken.
Waarschijnlijk zijn dit enkel maar dromen. Al is er duidelijk ruimte om die weg aan te leggen aangezien die nog steeds gereserveerd is in het GRUP. Enkel aan de aansluiting bij de A12 zou er wat afgebroken moeten worden (Autostad of viaduct erover)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Vinny » zo 16 mar 2014, 22:23

Leuk, maar nee. Zelfs het Vlaams Belang is tegen de R 2. Daarmee is er geen politiek draagvlak voor de wegverbinding, die ook betrekkelijk weinig toegevoegde waarde heeft voor de stad Antwerpen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » ma 17 mar 2014, 0:59

De R11-bis is trouwens opgenomen in de plannen rond Oosterweel. Dat zou je als een Grote Ring light kunnen beschouwen. Ik acht de kans evenwel klein dat dit deel ooit zal gerealiseerd worden. Al zal de A102 er hoogstwaarschijnlijk wél komen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door RSK » di 18 mar 2014, 0:12

Wat mij betreft R11bis+A102, mét extra verbindingsboog van/naar Breda. Dan haal je het E19-verkeer tenminste van de R1 af. De R2 is denk ik een herinnering aan vroeger tijden, de meerwaarde is te beperkt en de wil ontbreekt.

Waar ik liever voor zou pleiten is een viertal concentrische transit-snelwegen door heel België. Daarmee kun je met een beetje slimmigheid het doorgaande verkeer weghalen uit de stedelijke gebieden. Dat heeft in mijn ogen meer nut dan het aanleggen van de R2.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » di 18 mar 2014, 11:46

^^ Goed idee, maar waar ga je die vier transit autosnelwegen aanleggen (zonder al te veel NIMBY gekrakeel)?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Plaats reactie