[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door RSK » di 18 mar 2014, 18:48

^^ Een weg aanleggen zonder NIMBY-taferelen! :rofl2:

Dat is bijna een nominatie waard voor de uitspraak van de week. :blauweduim:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » wo 19 mar 2014, 10:48

^^ Tx, ironie is soms op z'n plaats, nietwaar? ;)
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » wo 19 mar 2014, 13:13

Zonder ironie, hier is het toch gelukt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=225&t=3922

Maar voor de Grote Ring van Antwerpen zal dat inderdaad niet lukken. Zelfs als je besluit alles in tunnels aan te leggen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Jump » vr 02 mei 2014, 14:03

Liefkenshoektunnel tolvrij tijdens spits
Van 5 mei tot 20 juni zal de Liefkenshoektunnel gratis te gebruiken zijn in twee richtingen, op weekdagen tussen 7 en 9u en 16 en 18u. Mogelijk worden deze tijdsschema's aangepast

(DC / B)
Bron: Gazet van Antwerpen

Dit is een mooie test om te kijken hoeveel verkeer er nu gebruik gaat van maken. Alhoewel het een vertekend beeld kan geven omdat het door de werken opengesteld wordt, en niet als extra maatregel tegen de files.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Tommy » vr 02 mei 2014, 16:19

Amai. Misschien dat ik eens met opzet de R2 zal doen. Nog nooit (om)gereden langs daar eigenlijk (door de tol)...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » vr 02 mei 2014, 20:45

Alfa schreef:Zonder ironie, hier is het toch gelukt: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=225&t=3922

Maar voor de Grote Ring van Antwerpen zal dat inderdaad niet lukken. Zelfs als je besluit alles in tunnels aan te leggen.
Nimby geneuzel is nog eerder uitzondering dan regel hoor. Ook de ring van Aarschot is zonder zo'n circus aangelegd geweest en die loopt zelfs letterlijk door de achtertuinen van de omwonenden op een 8 meter hoog talud.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » vr 02 mei 2014, 20:51

^^Voor grote projecten lijkt het toch eerder de regel te zijn. Vergeet ook niet dat die ring van Aarschot al decennia ingekleurd staat in het gewestplan, de onteigeningen zijn wellicht ook al vele jaren geleden uitgevoerd. Bij dit project moet alles nog beginnen, inclusief de maatschappelijke discussie. Uiteindelijk komt er bij de tegenstanders ook een moment dat ze zich neerleggen bij beslissingen. Maar dat duurt altijd enkele jaren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door RSK » wo 07 mei 2014, 16:35

^^ Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij kun je beter het verkeer vloeiend over een grote ring leiden, dan alles in het dichtstbevolkte deel van de agglomeratie in de file te laten staan. Helaas zullen de mensen die langs de 'nieuwe' weg wonen over het algemeen maling hebben aan de gezondheid van de mensen in de stad, die kijken alleen naar hun eigen tuin. Hoewel dat soort lieden vaak veel kunnen frustreren, denk ik dat zo'n weg er uiteindelijk altijd wel komt, in welke vorm dan ook.

Oh nee, dat kun je ook prima oplossen met openbaar vervoer natuurlijk! :facepalm:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » do 08 mei 2014, 18:40

Alfa schreef:^^Voor grote projecten lijkt het toch eerder de regel te zijn. Vergeet ook niet dat die ring van Aarschot al decennia ingekleurd staat in het gewestplan, de onteigeningen zijn wellicht ook al vele jaren geleden uitgevoerd. Bij dit project moet alles nog beginnen, inclusief de maatschappelijke discussie. Uiteindelijk komt er bij de tegenstanders ook een moment dat ze zich neerleggen bij beslissingen. Maar dat duurt altijd enkele jaren.
Die onteigeningen zijn allemaal in 2012 gebeurd. Er stonden enkele huizen, velden en boerenketen in de weg.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » vr 09 mei 2014, 13:19

RSK schreef:^^ Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij kun je beter het verkeer vloeiend over een grote ring leiden, dan alles in het dichtstbevolkte deel van de agglomeratie in de file te laten staan.
Een route over een buitenring is in kilometers vrijwel altijd langer dan een route over een binnenring. Kijk maar naar naar Parijs, waar de kortste en in filevrije omstandigheden snelste weg in de meeste gevallen over de Périphérique (en dat is dan ook de route die ik neem als het even kan). En tussen KP Diemen en KP Badhoeverdorp is via de A1, A10 en A4 ook korter dan over de A9.

Verkeer zal dus niet uit zichzelf over een langere route gaan, zeker als die niet sneller is. Dus zo'n buitenring moet wel echt wat bijdragen wil je het doorgaande verkeer ook over die weg hebben. Want wat natuurlijk ook het risico is, is dat een buitenring voor lokaal verkeer een alternatieve (snellere) route wordt, waardoor de binnenring ontlast wordt. En dan is er voor doorgaand verkeer weer minder reden om de langere route over de buitenring te nemen, als er op de binnenring ook geen file staat. ;)

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Tommy » vr 09 mei 2014, 14:50

Terzijde: grote ring is niet gelijk aan buitenring en kleine ring is niet gelijk aan binnenring.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door verfmeer95 » vr 09 mei 2014, 15:01

Coen Tunnel schreef:
RSK schreef:^^ Het is maar hoe je het bekijkt. Volgens mij kun je beter het verkeer vloeiend over een grote ring leiden, dan alles in het dichtstbevolkte deel van de agglomeratie in de file te laten staan.
Een route over een buitenring is in kilometers vrijwel altijd langer dan een route over een binnenring. Kijk maar naar naar Parijs, waar de kortste en in filevrije omstandigheden snelste weg in de meeste gevallen over de Périphérique (en dat is dan ook de route die ik neem als het even kan). En tussen KP Diemen en KP Badhoeverdorp is via de A1, A10 en A4 ook korter dan over de A9.

Verkeer zal dus niet uit zichzelf over een langere route gaan, zeker als die niet sneller is. Dus zo'n buitenring moet wel echt wat bijdragen wil je het doorgaande verkeer ook over die weg hebben. Want wat natuurlijk ook het risico is, is dat een buitenring voor lokaal verkeer een alternatieve (snellere) route wordt, waardoor de binnenring ontlast wordt. En dan is er voor doorgaand verkeer weer minder reden om de langere route over de buitenring te nemen, als er op de binnenring ook geen file staat. ;)
Ik denk dat dat waar is als je uitgaat van cirkelvormige ringen. Maar bij rechthoekige ringen hoeft het juist niet het geval te zijn. Als men in Antwerpen had besloten om de A101 niet op knooppunt Antwerpen-Noord had laten aansluiten, maar op de E19 ten Zuiden van Brasschaat, dan was die route waarschijnlijk korter en sowieso sneller zijn voor verkeer van Breda naar Brussel. Zo heb je bij Birmingham de M6 toll die verder van de stad loopt dan de M6 maar toch korter is van London naar Liverpool.
Bij Amsterdam is het probleem gewoon dat de A9 gewoon direct naar knooppunt Muiderberg had moeten lopen, in plaats van door Zuid-Oost. Dan was de kortste route van Muiderberg tot Badhoevedorp ook via de A9.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » vr 09 mei 2014, 15:57

verfmeer95 schreef: Als men in Antwerpen had besloten om de A101 niet op knooppunt Antwerpen-Noord had laten aansluiten, maar op de E19 ten Zuiden van Brasschaat, dan was die route waarschijnlijk korter en sowieso sneller zijn voor verkeer van Breda naar Brussel..
Ik denk niet dat zo een klein hoekje een verschil in routekeuze betekent. Ook is de A102 er uiteraard in eerste instantie gepland als bypass om verkeer van de haven naar de E313 (het oosten dus) te geleiden en niet voor verkeer afkomstuit van de E19-noord. Dus aansluiting op knooppunt Antwerpen-Noord is volstrekt logisch.

Verder: als er twee ringwegen liggen die allebei filevrij zijn zullen mensen uiteraard voor de kortste weg kiezen. Maar niet als er sprake is van gedifferentieerde tol om verkeer te sturen. Als het bv betekent dat je moet betalen om de kleine maar korte ringweg door de stad te gebruiken zullen velen automatisch de Grote Ringweg (in casu de A102-R11bis) nemen. Net zoals verkeer Nederland-Gent nu ook omrijdt via de Kennedytunnel om de tol van de Liefkenshoektunnel te vermijden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » vr 09 mei 2014, 19:14

Voor wie het niet wist: de Liefkenshoektunnel is in de spits (7-9u en 16-18u) tolvrij en dat nog tot 20 juni. Vandaag heb ik dat even getest. Omdat er tol moet betaald worden had ik nog nooit doorheen de Liefkenshoektunnel gereden.

Het eerste dat opviel is dat het tolplein enorm chaotisch is. Mensen worden langs de twee vrije lanen rechts van de betaalterminals gestuurd. Maar de belijning daarvoor wordt niet gevolgd zodat iedereen kriskras door elkaar reed. Dat zorgde trouwens ook voor een kleine opstopping.

Verder was het er zeer druk. Zeer veel Nederlanders ook. Een tolvrije Liefkenshoektunnel trekt dus zeker verkeer aan. Een ander punt dat steeds opgeworpen wordt tegen het tolvrij maken ervan is dat het in geen tijd verzadigd zou zijn. Dat lijkt te kloppen. Want er stond een grote file op de R2 die begon vlak bij het binnenrijden van de Liefkenshoektunnel en eindigde in de Thijsmanstunnel. Heel dat traject was stapvoets rijden.

Ik heb dan daar mijn kar gekeerd en de terugweg richting Gent genomen. Die richting was veel rustiger. Op het tolplein zijn ze trouwens zeer stipt. Ik was er omstreeks 1 minuut voor 6. Na mij zag ik dat de slagboom neergelaten werd en al het verkeer terug door de normale tolpoortjes moest (en dus terug betalen). Dat is een beetje arbitrair vind ik. Want wat als je bv een kwartier in de file stond?

De tunnel zelf was trouwens een grote teleurstelling. De gratis Waaslandtunnel en de Beverentunnel zijn ongeveer even lang. Dus om daar nu 6 euro voor te betalen. Voor een tunnel die reeds in 2009 afbetaald is trouwens. Het lijkt dus meer op trajectheffing voor de R2 dan tolheffing voor de tunnel.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 10 mei 2014, 2:18, 1 keer totaal gewijzigd.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door petervdveen » za 10 mei 2014, 0:57

Ik kan me niet precies herinneren hoe dat ook alweer ging, maar de keren dat ik door een tol vrije tunnel daar reed heb ik die belijning nooit als vervelend of verwarrend ervaren.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Vinny » za 10 mei 2014, 11:58

Ze doen het zo ook wel in Frankrijk en Italië.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » za 10 mei 2014, 14:32

^^Het is ook een beetje uniek dat, omdat het tolvrij was, iedereen langs de parallelstroken gestuurd werd. Normaal moet iedereen naar zo'n tolpoortje rijden. Al is dat nog steeds chaotisch als iedereen nadien terug naar 2 rijstroken moet gaan.-

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » di 13 mei 2014, 10:46

Op onderstaande luchtfoto zien we het oude knooppunt Antwerpen-Haven voor de aanleg van de A12 richting Nederland. Het knooppunt was toen een grote rotonde en duidelijk voorzien op vier takken waar er vandaag maar drie gerealiseerd zijn:

http://www.30jaarovam.be/archive/files/ ... c700f7.jpg
(bron: OVAM)

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Claus Plein » di 13 mei 2014, 11:03

^^ Mooie foto! Zou je misschien kunnen vertellen welke richtingen de wegen op gaan vergeleken met de huidige situatie? Ik kan hem namelijk niet helemaal vatten

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door boe! » di 13 mei 2014, 11:06

De weg die links uit beeld verdwijnt lijkt mij de R2, rechts de A12 naar Antwerpen en het deel naar Bergen op Zoom was er nog niet. De N180 (de weg die over het spoor gaat) had toen blijkbaar een rechtstreekse aansluiting op de rotonde.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » di 13 mei 2014, 11:08

---EDIT --- Zat blijkbaar op het verkeerde knooppunt te denken.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Claus Plein » di 13 mei 2014, 11:11

tovm74 schreef:Er zijn op die foto toch duidelijke aanwijzingen dat er een brug over het rondpunt zou lopen ... was dat voor de E19?
Dat zou dan voor de R2 richting Kapellen geweest zijn als ik de aanwijzingen van boe! moet geloven

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Jump » di 13 mei 2014, 11:26

Zelfde locatie, enkele jaren later:

Afbeelding
Bron: geopunt.be (historische kaarten)

De aansluiting naar rechts hier zou volgens mij naar het oorspronkelijk geplande trace van de A12 moeten lopen. Daarmee dat de brug breed genoeg zou zijn, het zandlichaam is nu gebruikt voor de op- en afrit er over te laten lopen.

Een brugje van toen ligt er vandaag nog steeds.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » di 13 mei 2014, 11:40


Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Claus Plein » wo 14 mei 2014, 10:39

^^ En zelfs het oude trace van het stukje weg ten oosten van de rotonde is nog te zien: https://www.google.be/maps/@51.318839,4 ... a=!3m1!1e3

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Wimpie25 » wo 14 mei 2014, 15:52

Daar is wel veel veranderd op korte tijd. Van een Lummen-achtig knooppunt dat een gedeeltelijke GTI bleek tot de trompet van vandaag. Van zulke boeiende veranderingen op korte termijn, kunnen we vandaag alleen maar dromen :D
Dat middenplein van die rotonde met dat later terug afgegraven zandlichaam, dat heeft er blijkbaar lang genoeg gelegen om al flink begroeid te geraken. De gracht/beek die je rechts in hoeken ziet lopen, loopt nu door de lus van de trompet en is niet langer landbouwgebied maar een soort van veen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door captain007 » wo 14 mei 2014, 17:50

De foto van het verkeersplein is overigens volgens de site in 1985 gemaakt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » ma 25 aug 2014, 14:39

De tunnelkoker van de Beverentunnel (R2) richting Beveren krijgt dit najaar een grondige opknapbeurt. De rechterrijstrook en een deel van de linkerrijstrook in de tunnel worden heraangelegd. Ook de betonnen constructie op het einde van de tunnel wordt over de volledige breedte van de koker vervangen. De werken zullen ongeveer twee maanden duren. Het verkeer moet over 2x1 rijstrook door de andere tunnelkoker.
Tegelijk met deze werken worden ook de in- en uitvoegstrook van knooppunt Beveren op de E34 verlengd in de richting en komend van Antwerpen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Lambo19 » wo 08 okt 2014, 15:15

Er is vanmiddag een kettingbotsing gebeurd in de Beverentunnel. De tunnel is afgesloten voor alle verkeer.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... nnel.dhtml

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » wo 08 okt 2014, 16:05

De R2 was afgesloten aan knooppunt Beveren. Iedereen ging er in afrit Vrasene af met files tot gevolg. Ik dacht eerst dat het te maken had met de werken aan de invoegstroken van de R2 met de E34 die vanavond om 20 uur starten.

Plaats reactie