[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Chris » do 22 dec 2011, 10:28

140.000 voertuigen voor een 2x3 tunnel is an sich niet het grootste probleem. Het probleem is de enorme hoeveelheid vrachtverkeer. Het zou een prioriteit moeten zijn om dit van de R1 af te krijgen. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel is inderdaad de meest effectieve manier om de stroom E17 - Nederland van de R1 te krijgen. Een Oosterweelverbinding blijft evenwel noodzakelijk voor het overige regionale verkeer. Voor een groot aantal verbindingen blijft de R1 de meest effectieve route, zelfs met een tolvrije Liefkenshoektunnel. De meerderheid van de bevolking woont immers ten oosten van de Schelde, dus in de buurt van de R1.

Ik vraag me af hoe effectief een tolverbinding als de Oosterweel kan zijn om E17 - E313-verkeer van de R1 te houden. Niet heel erg, vermoed ik.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » do 22 dec 2011, 10:40

Volgens mij, biedt de oosterweel verbinding geen oplossing voor de mensen die in de regio Kempen-Limburg wonen en in de richting van Gent/Brussel moeten.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » do 22 dec 2011, 15:30

^^Inderdaad. Daarom is de tangent onder de R11 minstens net zo nuttig en noodzakelijk als de Oosterweelverbinding. Jammer genoeg wordt het een 2x2-weg met een VMax van 90 per uur.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » do 22 dec 2011, 16:04

^^ Zeker, maar ik had liever die tangent verder van Antwerpen zien liggen.

Als de tangent onder de R11 wordt aangelegd dan is een capaciteitsuitbreiding (als die in de toekomst nodig zou blijken) bijna niet mogelijk.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » za 07 jan 2012, 14:27

Gazet van Antwerpen 04-01-2012 schreef:Kritiek op duurdere Liefkenshoektunnel

Op 1 januari ging de prijs van een ticket voor de Liefkenshoektunnel omhoog. De actiegroepen aan beide kanten van de Schelde reageren scherp.
De prijs van een ticket steeg van 5,50 naar 6 euro voor personenwagens en van 18 naar 19 euro voor voertuigen die hoger zijn dan 2,75 meter. “Onze prijzen worden automatisch aangepast aan de index”, zegt Marc Persoon, operationeel manager van nv Liefkenshoektunnel. Maar verscheidene actiegroepen reageren boos. “Een prijsstijging van 10 procent voor auto’s en 5 procent voor vrachtverkeer is in deze tijden van crisis totaal onverantwoord”, vindt Paul Schietekat van de Wase beweging Liefkenshoektolvrij.be.
“Dit zal contraproductief werken, de files in Antwerpen en de bijbehorende economische schade alleen maar doen toenemen.”

"Helemaal dom"
“Die prijsverhoging is echt een geweldig idee!”, reageert Ademloosvoorzitter Wim van Hees cynisch. “Ik verwijs naar ons MUSAR-plan (Medisch Urgentieplan voor de Sanering van de Antwerpse Ring, red.), waarmee we de weggebruikers willen motiveren om over te schakelen op gewenst gedrag. Maar dan gaat het bijvoorbeeld om het mijden van de Ring, niet om het mijden van de Liefkenshoek. Deze prijsstijging sorteert precies het omgekeerde effect van wat we willen bereiken.”
Van Hees vindt de maatregel typisch voor het beleid van de Vlaamse regering. “Ze getuigt van versteend denken. Vlaanderen ziet de Liefkenshoek als een economisch gegeven dat het wil exploiteren, terwijl de tunnel een deel van de oplossing van het mobiliteitsprobleem zou kunnen zijn.”
“Ik blijf erbij: tol heffen voor verkeer dat de Ring wil mijden, dat is een fout concept”, aldus Van Hees. “En die tol verhogen in economisch moeilijke tijden, waarin ook de transportbedrijven moeten bezuinigen, dat is helemaal dom. Zo maak je de bestaande problemen alleen maar erger.”
Gazet van Antwerpen 04-01-2012 schreef:De omgekeerde logica voor tarieven voor Liefkenshoek`

Actiegroepen op beide oevers van de Schelde zijn boos omdat op 1 januari de tarieven voor de Liefkenshoektunnel zijn verhoogd. Voor personenwagens ging de prijs van 5,50 naar 6 euro, voor vrachtverkeer van 18 naar 19 euro. Of omdat percentages in dit geval wat straffer klinken: een prijsverhoging van respectievelijk ongeveer 10 en 5 procent.
Voor de nv Liefkenshoektunnel, het bedrijf dat de tunnel exploiteert en dat in de toekomst ook de beheerder van het Masterplan 2020 moet worden, is de tariefverhoging een puur economisch gegeven. Een automatisme zelfs, want de prijszetting volgt de index. Met de opbrengst van de tol betaalt de tunnel zichzelf terug. Niet de investeringskosten, want die zijn in 2009 al afbetaald. Maar er moeten nog wel schulden worden afgelost voor de concessie, die loopt tot 2037.
Maar voor actiegroepen zoals Ademloos, stRaten-generaal en Liefkenshoektolvrij. be is deze schijnbaar onschuldige tariefaanpassing een sprekende systeemfout. Zij wijzen erop dat een prijsverhoging voor weggebruikers die bereid zijn om de Antwerpse Ring te mijden een zeer slecht signaal is. En daar valt veel voor te zeggen.
In het mobiliteitsdebat gaan heel wat stemmen op om Liefkenshoek tolvrij te maken. Afgezien van de financiële implicaties lijkt dat inderdaad een goed idee, dat meer weggebruikers kan motiveren om van de Ring weg te blijven en een omweg te maken, maar zo wel de files te vermijden. Het is een vrij eenvoudige ingreep die een deel van de verkeersknoop kan ontwarren, al mag het positieve effect ervan zeker niet worden overschat.
Maar de Vlaamse regering blijft bij de afspraken die nog in de tijd van Steve Stevaert en Dirk Van Mechelen zijn gemaakt: geen tol en geen vrachtverkeer in de Kennedytunnel, tol voor Liefkenshoek en de Oosterweelverbinding. Hoe Stevaert daar tegenwoordig over denkt, zullen we niet zo snel van hem vernemen. Maar Van Mechelen heeft sindsdien zijn visie ingrijpend bijgestuurd. Hij pleit er nu zelfs voor om het hele Masterplan af te serveren en over te gaan tot een reeks maatregelen die snel haalbaar en betaalbaar zijn.
Het allereerste voorstel van Van Mechelen is de optimalisering van Liefkenshoek, mét een verbinding naar de E17 en lagere tarieven. Maar de ex-minister zit nu in de oppositie. En dus gingen de tarieven voor Liefkenshoek op nieuwjaarsdag omhoog.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Davy » za 07 jan 2012, 17:13

6 euro is inderdaad erg duur...

Aan de andere kant vraag ik me wel eens af wat de intensiteiten op de R2 zouden zijn als de Liefkenshoektunnel tolvrij zou zijn. Ik heb zo het gevoel dat men dan zeker in de spits wat krapjes zal zitten met de 2x2 rijstroken...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » za 07 jan 2012, 17:23

^^Kan zijn, maar het betekent tenminste een verlichting van de overvolle Kennedytunnel en dus gewoon een betere benutting van de bestaande infrastructuur.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Davy » za 07 jan 2012, 17:32

Ik vrees dat een tolvrije Liefkenshoektunnel niet de oplossing is zoals men wel eens durft te beweren, ik zie niet meer dan een lichte verbetering voor de Kennedytunnelproblematiek. En over een paar jaar sta je dan zowel bij de Liefkenshoek- als de Kennedytunnel in de file...
Men moet gewoon eens kordaat zijn en die Oosterweelverbinding aanleggen en zich niet teveel laten leiden door die NIMBY-groeperingen à la Ademloos waar wij en de hele economie nog zullen mogen voor opdraaien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » ma 09 jan 2012, 1:23

daviedoff schreef:6 euro is inderdaad erg duur...
Tja, anders zit je met onhandige tarieven voor contant geld. In Spanje meerdere malen meegemaakt dat de tol voor doorgaand verkeer € 1,95 was - dan blijven de tolgaarders dus stuivers teruggeven...

Voor creditcardgebruikers is de tol slechts van € 4,60 naar € 4,76 gegaan. Een bescheiden prijsstijging dus. Veel mensen zullen toch wel een creditcard hebben? En voor frequente gebruikers is het nog goedkopere Teletol al heel gauw interessant. Maak je per jaar een stuk of 15-20 enkele reizen, dan is het geloof ik al goedkoper. Dus zeuren dat € 6 zo duur is... Als dat tarief van toepassing is dan ben je dus slechts een incidentele gebruiker van de tunnel! :idea: Ik ben ook zo'n incidentele gebruiker, ik heb in 2011 de Liefkenshoektunnel viermaal gebruikt, maar ik rij liever door en betaal dan € 4,76 aan tol dan dat ik minimaal een half uur in de file sta.
Aan de andere kant vraag ik me wel eens af wat de intensiteiten op de R2 zouden zijn als de Liefkenshoektunnel tolvrij zou zijn. Ik heb zo het gevoel dat men dan zeker in de spits wat krapjes zal zitten met de 2x2 rijstroken...
De Tijsmanstunnel zal dan een groot knelpunt worden. Nee, tolvrij maken zorgt ervoor dat de hele ring in de spits vast staat en er helemaal geen alternatief meer is.
daviedoff schreef:Ik vrees dat een tolvrije Liefkenshoektunnel niet de oplossing is zoals men wel eens durft te beweren, ik zie niet meer dan een lichte verbetering voor de Kennedytunnelproblematiek. En over een paar jaar sta je dan zowel bij de Liefkenshoek- als de Kennedytunnel in de file...
Verkeer zal veel eerder geneigd zijn om de Liefkenshoektunnel te nemen als de R2 vanaf Beveren eindelijk eens wordt doorgetrokken naar de E17.

HAFRABAisfun
stadsweg
Berichten: 477
Lid geworden op: wo 02 nov 2011, 19:02
Locatie: België

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door HAFRABAisfun » ma 09 jan 2012, 18:20

waarschijnlijk zal het allemaal nog wel zo'n vaart niet lopen als de liefkenshoektunnel tolvrij is. Vergeet niet dat ze zeer noordelijk ligt en uitkomt op twee minder gebruikte autosnelwegen (de E34 naar Knokke-Heist en de A12 naar Bergen-Op-Zoom). Als de liefkenshoektunnel tolvrij is omdat de kennedytunnel overbelast is dan staan daar toch ook geen ellenlange files, ofwel?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Ds79m » ma 09 jan 2012, 19:41

Coen Tunnel schreef:
daviedoff schreef:6 euro is inderdaad erg duur...
Tja, anders zit je met onhandige tarieven voor contant geld. In Spanje meerdere malen meegemaakt dat de tol voor doorgaand verkeer € 1,95 was - dan blijven de tolgaarders dus stuivers teruggeven...
Dat is in België in veel gevallen anders niet echt een argument gebleken. Prijzen voor diensten hebben hier vaak onhandig afgeronde prijzen. Overigens ken ik de historische groei van het tarief niet, maar een verhoging van 10% komt uiteraard zeker niet overeen met de inflatie van 1 jaar.
Voor creditcardgebruikers is de tol slechts van € 4,60 naar € 4,76 gegaan. Een bescheiden prijsstijging dus. Veel mensen zullen toch wel een creditcard hebben? En voor frequente gebruikers is het nog goedkopere Teletol al heel gauw interessant. Maak je per jaar een stuk of 15-20 enkele reizen, dan is het geloof ik al goedkoper. Dus zeuren dat € 6 zo duur is... Als dat tarief van toepassing is dan ben je dus slechts een incidentele gebruiker van de tunnel! :idea: Ik ben ook zo'n incidentele gebruiker, ik heb in 2011 de Liefkenshoektunnel viermaal gebruikt, maar ik rij liever door en betaal dan € 4,76 aan tol dan dat ik minimaal een half uur in de file sta.
Het schrikt natuurlijk wel veel potentiële incidentele reizigers af, als ze moeten omrijden en 6 euro extra moeten betalen. Voor die ene vakantiereis per jaar is het toch iets anders dan voor iemand die in de buurt woont en er eens in de maand ofzo eens door zou kunnen.
Aan de andere kant vraag ik me wel eens af wat de intensiteiten op de R2 zouden zijn als de Liefkenshoektunnel tolvrij zou zijn. Ik heb zo het gevoel dat men dan zeker in de spits wat krapjes zal zitten met de 2x2 rijstroken...
De Tijsmanstunnel zal dan een groot knelpunt worden. Nee, tolvrij maken zorgt ervoor dat de hele ring in de spits vast staat en er helemaal geen alternatief meer is.
Nu kun je een kanon afschieten in de Liefkenshoektunnel. Enige tol hoeft niet per sé bezwaarlijk te zijn, maar het evenwicht tussen een economisch optimale situatie en de tolprijs lijkt hier toch te ontbreken.
daviedoff schreef:Ik vrees dat een tolvrije Liefkenshoektunnel niet de oplossing is zoals men wel eens durft te beweren, ik zie niet meer dan een lichte verbetering voor de Kennedytunnelproblematiek. En over een paar jaar sta je dan zowel bij de Liefkenshoek- als de Kennedytunnel in de file...
Verkeer zal veel eerder geneigd zijn om de Liefkenshoektunnel te nemen als de R2 vanaf Beveren eindelijk eens wordt doorgetrokken naar de E17.
Snelwegen van een dergelijke lengte worden in Vlaanderen niet meer gebouwd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Alfa » ma 09 jan 2012, 19:47

^^En de A11 Zeebrugge-Hoeke dan? Of de A102?


Maar ik denk ook dat de snelweg tussen de R2 en Beveren er niet zal komen. Het is gewoon te landschapsvervuilend en je moet er té veel huizen voor onteigenen. Ik pleit voor een verbreding van de E34 tussen Knooppunt Beveren en Knooppunt Sint-Anna-Linkeroever.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Vinny » ma 09 jan 2012, 20:46

Nu kun je een kanon afschieten in de Liefkenshoektunnel.
Dat valt volgens mij nou ook wel mee. Je kunt inderdaad lekker opschieten door de Liefkenshoektunnel. Studies hebben al lang aangetoond dat het tolvrij maken ervan de verkeersproblemen verergeren. Dat staat met zoveel woorden ook in de Oosterweelstudie te lezen. De meest ideale situatie is een Oosterweelverbinding voor doorgaand verkeer Nederland-Gent, waar de Kennytunnel bedoeld is voor regionaal Antwerps verkeer, en de Liefkenshoektunnel voor vrachtverkeer van en naar de Antwerpse haven bestemd is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » di 10 jan 2012, 0:19

Alfa schreef:Maar ik denk ook dat de snelweg tussen de R2 en Beveren er niet zal komen. Het is gewoon te landschapsvervuilend en je moet er té veel huizen voor onteigenen.
Misschien is een toltunnel dan een idee? :duck:

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Caesar » di 10 jan 2012, 8:55

Ik heb het hier al veel geschreven, en ik blijf het schrijven: de R2 vanaf de Liefkenshoektunnel tot Antwerpen Haven is echt niet zo rustig als iedereen denkt.
Niet vergeten dat tussen de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel een oprit ligt: nl die van de Scheldelaan.
De Scheldelaan is toevallig een van de grootste industriele gebieden in Vlaanderen... zegt genoeg he.
Ok, het is vooral tijdens de spitsuren (6h- 9h en 15h30 - 18h) erg druk, met veelal aanschuiven tot in de Tijsmanstunnel om de afrit te nemen 's morgens. Maar dit zijn ook de momenten waarop het in de Kennedytunnel erg druk is.

Bovendien is de Tijsmanstunnel een zeer gevaarlijke tunnel. Men vindt de Kennedy-tunnel gevaarlijk? Kom hier maar eens kijken dan!
- erg steile hellingen, waardoor het vele vrachtverkeer gewoon niet boven geraakt.
- Een oprit vlak voor de tunnel, met een kleine oprijstrook en vlak na een bocht komende van de Liefkenshoektunnel
- 2 afritten direct na de Tijsmanstunnel wat voor mensen vreemd aan de situatie dikwijls tot plotse maneuvres leidt
- Werkzaamheden (die nog meer dan een jaar gaan duren) direct na de tunnel, met zeer zeer zeer slechte signalisatie
- 2 rijstroken zonder pechstrook==> benauwend voor hen die dat niet gewoon zijn. (Dender de tunnel maar eens in als je omsloten bent door vrachtverkeer...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door waldo79 » di 10 jan 2012, 9:44

^^Dan had de wegbeheerder voor een beter alignement moeten kiezen en de afritten niet zo dicht op de tunnelmonden moeten plannen.
Heeft de Kennedytunnel dan wel een pechstrook? Kan me niet heugen...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » di 10 jan 2012, 9:55

Caesar schreef: Bovendien is de Tijsmanstunnel een zeer gevaarlijke tunnel. Men vindt de Kennedy-tunnel gevaarlijk? Kom hier maar eens kijken dan!
- erg steile hellingen, waardoor het vele vrachtverkeer gewoon niet boven geraakt.
- Een oprit vlak voor de tunnel, met een kleine oprijstrook en vlak na een bocht komende van de Liefkenshoektunnel
- 2 afritten direct na de Tijsmanstunnel wat voor mensen vreemd aan de situatie dikwijls tot plotse maneuvres leidt
- Werkzaamheden (die nog meer dan een jaar gaan duren) direct na de tunnel, met zeer zeer zeer slechte signalisatie
- 2 rijstroken zonder pechstrook==> benauwend voor hen die dat niet gewoon zijn. (Dender de tunnel maar eens in als je omsloten bent door vrachtverkeer...
Uit eigen onderzoek blijkt nochtans dat de Tijsmanstunnel bijlange niet zo gevaarlijk is als de Kennedytunnel of Craeybeckxtunnel. Er gebeuren veel minder ongevallen en de gevolgen zijn ook minder erg (gelijkgeschakeld naar waarden van de andere tunnels). Het klopt verder wel dat de Tijsmanstunnel gevaarlijker is dan de Liefkenshoektunnel en Beverentunnel. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Chris » di 10 jan 2012, 9:57

^^ Als de Tijsmanstunnel dezelfde level of service bereikt als de Kennedytunnel dan zullen die cijfers ongetwijfeld anders uitpakken. Substandaard ontwerp wordt meestal pas gevaarlijk als de verkeersintensiteit hoog wordt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » di 10 jan 2012, 10:24

De gelijkenissen liggen toch tamelijk hoog tussen beide tunnels hoor:

- erg steile hellingen, waardoor het vele vrachtverkeer gewoon niet boven geraakt. => Niet steiler dan anders volgens mij

- Een oprit vlak voor de tunnel. => Ook het geval voor de Kennedytunnel

- 2 afritten direct na de Tijsmanstunnel wat voor mensen vreemd aan de situatie dikwijls tot plotse maneuvres leidt => Ook het geval voor de Kennedytunnel

- Werkzaamheden (die nog meer dan een jaar gaan duren) direct na de tunnel, met zeer zeer zeer slechte signalisatie => Tijdelijke situatie

- 2 rijstroken zonder pechstrook==> benauwend voor hen die dat niet gewoon zijn. => Kennedytunnel heeft 3 rijstroken zonder pechstrook en nog veel meer vrachtverkeer ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Ds79m » di 10 jan 2012, 18:53

Alfa schreef:^^En de A11 Zeebrugge-Hoeke dan? Of de A102?
Eerst maar eens bekijken of die daadwerkelijk gebouwd gaan worden. Daarnaast komt de A102 bijna geheel in een tunnel te liggen, en dat zou ik voor de verlenging van de R2 niet verwachten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Coen Tunnel » wo 11 jan 2012, 0:54

waldo79 schreef:^^Dan had de wegbeheerder voor een beter alignement moeten kiezen en de afritten niet zo dicht op de tunnelmonden moeten plannen.
Heeft de Kennedytunnel dan wel een pechstrook? Kan me niet heugen...
De Tijsmanstunnel is ouder dan de Kennedytunnel en ook smaller, want 2 in plaats van 3 rijstroken. Met 2 rijstroken zijn de uitwijkmogelijkheden meer beperkt dan met 3 rijstroken. Nu is de Kennedytunnel wel drukker, maar de Tijsmanstunnel is gewoon smaller en gevoelsmatig is dat een verschil.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Caesar » di 17 jan 2012, 15:08

Voila, een zwaar ongeval op de R1, waardoor er heel veel verkeer langs de Liefkenshoektunnel komt.
Je kan nu al zien welke gevolgen dat heeft. Nu al een ongeval gebeurd in de Liefkenshoektunnel. Straks als de spits daar is, zul je het echte werk zien, waarvoor ik al heel lang in dit topic waarschuw: de Liefkenshoektunnel is niet berekend op extra vervoer, het is er gevaarlijk voor mensen die er niet veel komen enz enz...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76524
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Chris » di 17 jan 2012, 15:31

Dit soort incidenten zijn niet representatief om de Liefkenshoektunnel op effectiviteit te beoordelen. Door de extreme vertragingen op de R1 (meer dan 2 uur momenteel) zullen veel meer mensen geneigd zijn om te rijden via de Liefkenshoektunnel dan tijdens normale omstandigheden.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door tovm74 » di 17 jan 2012, 16:06

Er is ook een accident gebeurd in de Beveren tunnel vandaar de miserie in beide richtingen ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Peter2 » wo 18 jan 2012, 1:33

Chris schreef:Ik vraag me af hoe effectief een tolverbinding als de Oosterweel kan zijn om E17 - E313-verkeer van de R1 te houden. Niet heel erg, vermoed ik.
Inderdaad, vandaar dat ze het vrachtverkeer zullen verbieden in de kennedytunnel. Zogezegd vanwege verkeersveiligheid, maar het genereren van tolgelden zal zeker ook meespelen. Toch zal deze maatregel de kennedytunnel niet voldoende ontlasten om deze filevrij te krijgen.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Peter2 » wo 18 jan 2012, 1:43

Chris schreef:Dit soort incidenten zijn niet representatief om de Liefkenshoektunnel op effectiviteit te beoordelen
Ook in normale situatie is een tolvrije liefkenshoektunnel niet echt effectief om de filedruk in de kennedytunnel te verlichten. Dit werd door het vlaams verkeerscentrum onderzocht.

DAM werkgroep bespreking liefkenshoektunnel tolvrij (pagina 12):

Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » wo 08 feb 2012, 18:49

Gazet Van Antwerpen 08-02-2012 schreef:Meer dan zeven miljoen voertuigen in Liefkenshoektunnel

De Liefkenshoektunnel beleefde in 2011 een topjaar. Er reden meer voertuigen door dan toen de Ring werd heraangelegd.
In 2004 en 2005 werd telkens een rijrichting van de Antwerpse Ring aangepakt. De Liefkenshoektunnel gold toen als perfect alternatief voor de Kennedytunnel. In de julimaanden mochten vrachtwagens niet door de Kennedypijp en werden ze verplicht - tegen betaling van tolgeld - om door de Liefkenshoektunnel te rijden.
"Het heeft enige tijd geduurd en de crisis vertraagde de groei, maar in 2011 hebben we eindelijk de cijfers van 2005 weten te evenaren", zegt operationeel manager Marc Persoon. "Samen meldden zich vorig jaar 7.246.676 auto's en vrachtwagens, of 368.720 meer dan in 2010."
Om aan dat cijfer te geraken, tellen ze dagelijks gemiddeld 25.000 voertuigen in de Liefkenshoektunnel. "Ruw geschat zijn 10.000 daarvan trucks", aldus Persoon. "Toch is hun impact op het bedrijfsresultaat gevoelig groter, want ze brengen grosso modo vier keer meer op dan een auto."

Inkomsten
Het ligt dus voor de hand dat ook de inkomsten in stijgende lijn liggen. "Die komen nu uit op meer dan 58 miljoen euro. De Vlaamse gemeenschap krijgt daarvan jaarlijks circa 15 miljoen euro retributie." Daarmee bewijzen de Liefkenshoektunnel en vooral de tol hun nut. Het is een zekere bron van inkomsten voor de Vlaamse gemeenschap.
En dat zal zeker zo nog tot 2037 duren. Tot dan loopt de concessie die Vlaanderen verleende aan de NV Liefkenshoek.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » di 17 apr 2012, 14:45

De Vlaamse regering gaat de reservatiestroken voor de Grote Ring (R2) en de N41 voorlopig niet schrappen op het gewestplan.
Dat zeggen minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) en minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) na een vraag van volksvertegenwoordiger Jos De Meyer (CD&V).
Die wilde weten of het zin had om deze reservatiestrook volledig te behouden en of het niet beter is om het tracé te versmallen. Zeker nu er een masterplan op tafel ligt voor de mobiliteit in Antwerpen en ook het voorstel van de Wase burgemeesters is aanvaard. Die stellen een kamstructuur met twee tangenten voor. Het gaat meer specifiek over een parallelweg langs de E34 en de E17 en de aansluiting ervan op de geplande parallelweg rond Zwijndrecht en een tangent E17 - N70 aan de oostkant van Sint-Niklaas in combinatie met een tangent N70 - E34 ter hoogte van Vrasene. Volgens de Vlaamse regering vormt het voorstel van de Wase burgemeesters geen alternatief voor de derde Schelde-oeververbinding. "Bovendien er nog geen duidelijkheid over het tracé van de tangent tussen de N70 en E34. Tot die tijd is het zinvol om de reservatiestrook te behouden." Als er concrete plannen komen, wil de regering wél bekijken of het tracé geheel of gedeeltelijk geschrapt kan worden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » di 05 jun 2012, 10:30

Het Nieuwsblad 05-06-2012 schreef:R2 in Beveren krijgt opknapbeurt

BEVEREN-WAAS - Vanaf maandag 18 juni zullen de weggebruikers hinder ondervinden op de R2 in Beveren in beide richtingen. Het Agentschap Wegen en Verkeer voert een structureel onderhoud uit op het wegdek van de R2 in Beveren. Bepaalde wegvakken van de R2 zullen achtereenvolgens ingenomen worden, wat hinder zal veroorzaken. De werken nemen 3 weken in beslag.
Het verkeer op de R2 wordt tussen knooppunt Beveren en de Beverentunnel in beide richtingen over één rijstrook gestuurd. Ter hoogte van knooppunt Beveren worden de aansluitingen van de E34 naar de R2 en van de R2 naar de E34 telkens op één rijstrook gebracht. De op- en afritten Waaslandhaven zuid (afrit 10) van en naar de R2 blijven steeds open met verkorte in- en uitvoegstroken.
Van 25 juni tot 29 juni gaat de oprit Waaslandhaven noord (oprit 11) richting E34 dicht. Het verkeer wordt omgeleid via Oudedijk, Ketenislaan, Kallosluis en Steenlandlaan naar de oprit Waaslandhaven zuid.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door vynkce » wo 27 jun 2012, 15:26

Vraagje, weet er iemand in welk jaar de Beverentunnel eigenlijk gebouwd werd? Enkele internetbronnen geven 1969 aan maar dit lijkt me toch wat aan de vroege kant. Er was toen nog niet eens sprake van een havenuitbreiding op de Linkeroever. Realistischer zou eind jaren 70 zijn omdat toen volgens andere internetbronnen dan weer de ruwbouw van de Beverenspoortunnel al werd aangelegd. Deze ruwbouw wordt tegen 2014 eindelijk in gebruik genomen in het kader van de Liefkenshoekspoorverbinding. Blijft de vraag van de wegtunnel... Dat die opende in 1991 lijkt me tamelijk zeker, maar meer details over de bouw/aanleg zijn precies nergens te vinden!

Plaats reactie