[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Autopalya
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: do 16 jun 2005, 13:01
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

[R002] R2 Grote ring Antwerpen

Bericht door Autopalya » wo 06 jul 2005, 15:54

Groot feest vandaag in Antwerpen. Koning Albert opende plechtig het nagelnieuwe Deurganckdok. Volgens de VRT nieuwssite, volgen nu nog een nieuwe spoorlijn en een verbindingsweg. Op het kaartje dat de VRT op haar site aanbiedt, lijkt het erop dat men van plan is de R2 door te trekken. Weet iemand hier meer over?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 06 jul 2005, 16:34

Het enige wat ik over die doortrekking weet is dat het net zoiets is als onze A4 en/of A3. Na 30 jaar nog steeds niet gekomen. Op bijna elke kaart zie je die doortrekking, tot nu toe hopeloos dus. Het zou wel leuk zijn als die verbinding kwam. Zal Antwerpen van een hoop fileproblematiek verlossen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 06 jul 2005, 16:57

Dat zou eens tijd worden, ja! Als dit stukje wordt aangelegd, heeft dat zeker positieve effecten op de drukte op de Antwerpse ring (R1). Dan heb je een mooi alternatief en kun je via de Liefkenshoektunnel naar de A17 rijden. Ik zou die verbinding toejuichen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 06 jul 2005, 16:59

Ik noem zulke wegen ook altijd 10ZB-wegen. ZB staat voor Zelfde Besluit, wat wil zeggen dat bijvoorbeeld al 10 keer is besloten om die weg aan te leggen, maar het nog steeds niet is gebeurd, want het is evenzoveel keren weer afgeschoten. Vond ik wel een leuke term. :)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 06 jul 2005, 17:02

Daar kennen wij wel een paar van in NL :mrgreen:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » wo 06 jul 2005, 17:44

Het zou mooi zijn. Icm de A4 Benelux-Bergen op Zoom zou dit een mooie verbinding opleveren...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 06 jul 2005, 19:58

Er is in ieder geval geen politieke steun voor. (voorzover ik weet)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 07 jul 2005, 1:40

Hajo schreef:Dat zou eens tijd worden, ja! Als dit stukje wordt aangelegd, heeft dat zeker positieve effecten op de drukte op de Antwerpse ring (R1). Dan heb je een mooi alternatief en kun je via de Liefkenshoektunnel naar de A17 rijden. Ik zou die verbinding toejuichen.
Eenmaal het Deurganckdok op volle capaciteit zal werken (einde 2007) zal die verbinding inderdaad hoognodig zijn. Hopelijk maakt men dan wel de Liefkenshoektunnel tolvrij, want anders blijft de meerderheid toch kiezen voor de huidige ring.
Men gaat wel proberen zoveel mogelijk containers van het nieuwe dok te vervoeren per spoor (maar dan moet wel de tweede spoorontsluiting aangelegd worden natuurlijk) en per binnenschip via de Schelde te vervoeren.

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Bericht door Mexxodus » do 07 jul 2005, 11:00

Wat die spoorontsluiting betreft:
- in principe is de aanleg van een Liefkenshoekspoortunnel onder de Schelde al goedgekeurd (begroot op zo'n 690 miljoen euro): aanvang van de werken 2006 met oplevering ten vroegste in 2012. Tot nu toe is de enige spoorwegverbinding de spoortunnel naast de Kenndytunnel (ook voor alle goederenverkeer).

- vanaf het Deurganckdok komt dan een nieuwe spooraansluiting over de E34 heen naar de spoorlijn Antwerpen-Gent (de boog van Melsele).

Wat de wegeninfrastuctuur betreft:
- qua wegeninfrastructuur is over die verbinding E34 - E17 veel politieke wil, maar een acuut NIMBY-syndroom van de bewoners op het tracé en natuurlijk de zichtbare bodem van de staatskas.

- de vrees bestaat bij velen dat als die verbinding E34-E17 er komt - en die zou aansluiten ter hoogte van Haasdonk - dit op lange termijn zou kunnen leiden tot een realisatie van de Grote Ring rond Antwerpen. Het tracé kan makkelijk via Kruibeke onder of over de Schelde doorgetrokken worden tot de A12 (bij Aartselaar) of de E19 (bij Kontich). En wie weet van daar naar het knooppunt met Ranst met de E34 (waarvoor het oorspronkelijk voorzien was).

D'r stond onlangs een kaartje van alle infrastructurrwerken rond de haven in de Gazet van Antwerpen, zal het proberen in te scannen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 07 jul 2005, 12:02

de vrees bestaat bij velen
Komaan. Men behandelt autosnelwegen als ware het natuurrampen. Autosnelwegen zijn er om de gemeenschap ten diest te zijn. En dat zijn dan diezelfde mensen die als eerste hun beklag uiten over het fileprobleem. :roll:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 14 sep 2006, 15:09

Gisteren stond in gazet van Antwerpen een artikel over deze verbinding. Het komt erop neer dat Oost-Vlaanderen al jaren meer te zeggen wil hebben in het autonoom havenbedrijf. Op zich logisch aangezien de huidige en toekomstige uitbreidingen van de haven allemaal in deze provincie liggen. Men wil nu toegeven op voorwaarde dat Oost-Vlaanderen de verbinding R2-E17 niet meer zal tegenhouden. Op dezelfde bijeenkomst werd de oosterweelverbinding ook afgekraakt. De Oosterweelverbinding is goed voor de regio, maar niet voor de haven. Het havenbedrijf wil dus eventueel samen met de Oosterweelverbinding zo snel mogelijk deze belangrijke missing-link aanleggen. Op lang termijn ijveren ze zelfs voor de voltooiing van de volledige grote ring rond Antwerpen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 14 sep 2006, 21:03

Ik ben bijna jaloers op jullie ringwegen. In Nederland gaat het altijd om een onlogische stadsring. Op de A10 na is er geen echte doorlopende ring. De ringen van Rotterdam en Groningen zijn maar een samenraapsels van 4 (snel)wegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » do 14 sep 2006, 22:10

De grote ring rond Antwerpen zal er spijtig genoeg nooit komen denk ik :'( de doortrekking van de R2 en de liefkenshoektunnel tolvrij maken, waar ik al lang voor ijver, kan volgens mij de files op de Antwerpse ring oplossen;)
****

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 14 sep 2006, 22:31

De A102 zou toch komen? Dan heb je toch weer een stukje van de grote ring.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 15 sep 2006, 11:52

Kaaiman schreef:Ik ben bijna jaloers op jullie ringwegen. In Nederland gaat het altijd om een onlogische stadsring. Op de A10 na is er geen echte doorlopende ring. De ring van Rotterdam is maar een samenraapsels van 4 (snel)wegen.
Komkom, het onderscheid tussen de A10 Ring A'dam en de Ring R'dam is slechts een nummeringskwestie. Je zou de hele ring R'dam net zo goed doorlopend als A25 kunnen nummer, dat zou voor jou dus een verschil moeten maken?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 17:13

Nee dan zou ik ten eerste A19 (naar het oude rijkswegnummer van de huidige RW4) of A21 (naar het oude rijkswegnummer van de huidige RW15) als nummer kiezen :P

De A10 is een rondlopend, sluitend geheel. De A4, A15, A16 en A20 lopen van knooppunt tot knooppunt met TOTSO's en zorgen dus niet voor een mooi rond geheel zoals de A10 dat wel is.

Voor Groningen geldt hetzelfde.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 15 sep 2006, 17:30

TOTSO's of niet, de Nederlandse ringwegen als in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam zijn veel beter dan de vergelijkbare ringwegen in Antwerpen, Gent en Brussel, wat eigenlijk geen echte ringen zijn, omdat je bij het passeren van die steden maar één serieuze optie hebt om de ring te nemen, i.t.t. Nederland, waar je vaak kunt kiezen kloksgewijs te rijden als tegen de klok in een file staat (of andersom).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 18:46

Een eenrichtingsring, dus een enorme rotonde? Of bijvoorbeeld 4 stroken met de klok meen maar 2 er tegenin? Of bedoel je knooppunten die maar 1 kant op leiden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 15 sep 2006, 19:06

@Kaaiman: Geen van de ringen in Vlaanderen is geheel gesloten zodat je bij de R0 vanuit Gent altijd noordelijk langs Brussel gaat om je weg te vervolgen naar Leuven en Luik.
In Amsterdam & Rotterdam kun je kloksgewijs en tegenkloksgewijs rijden ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » vr 15 sep 2006, 20:46

De R0 niet gesloten? Ik dacht juist van wel. Maar even kijken op Map24... ik zie het. Wat jammer zeg! Zijn er plannen om de R0-zuid te completeren?

Edit: De R0 loopt wel rond, alleen niet logisch. De R0 loopt ovaal eigenlijk :P
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 16 sep 2006, 0:00

Wat dacht u van dit topic? ;)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 16 sep 2006, 1:13

De meerderheid van de ringen in Vlaanderen is wel degelijk gesloten, alleen niet steeds op een logische manier. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de R4. Je kan dus in de meeste gevallen perfect in beide richtingen rond een stad heenrijden, maar soms doe je er in de ene richting veel langer over dan in de andere.

De Nederlandse ringen zijn daarom niet veel beter dan de Vlaamse, want ik heb zo de indruk dat de kans om in de file te staan er zelfs nog groter is dan in Vlaanderen (althans, zo zijn mijn ervaringen met onder meer de A10 :roll: verschrikkelijk om te rijden!)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 16 sep 2006, 10:18

R4 schreef:De meerderheid van de ringen in Vlaanderen is wel degelijk gesloten, alleen niet steeds op een logische manier. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de R4. Je kan dus in de meeste gevallen perfect in beide richtingen rond een stad heenrijden, maar soms doe je er in de ene richting veel langer over dan in de andere.
Dus kun je het dan evengoed geen Ring meer noemen. Volgens de Belgische logica zou je immers ook kunnen beweren dat Breda een Ring heeft, terwijl daar naar mijn mening toch geen sprake van is.
De Nederlandse ringen zijn daarom niet veel beter dan de Vlaamse, want ik heb zo de indruk dat de kans om in de file te staan er zelfs nog groter is dan in Vlaanderen (althans, zo zijn mijn ervaringen met onder meer de A10 :roll: verschrikkelijk om te rijden!)
Dat heeft dus geen fluit met het eerste te maken :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 16 sep 2006, 20:58

De Vlaamse Ringen zijn WEL beter dan de Nederlandse, alleen nog niet volmaakt. De R 1 wordt gedubbeld door de R 2 (Antwerpen) én door de R 11.

Bij Gent heb je de R 4, terwijl E 19 en E 40 verkeer langs Gent gaat.

Kortijk: R 8, maar de E 17 en de E 42 geven een reële andere ruit.

Brussel: R 0, maar ook de binnenring (R 20?) is een goede stadsboulevard met een fatsoenlijke doorstroming.

Charleroi: R 3 als buitenring en R 9 als binnenring

Alleen Luik vind ik niet zo goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 16 sep 2006, 21:24

Ds79m schreef:
R4 schreef:De meerderheid van de ringen in Vlaanderen is wel degelijk gesloten, alleen niet steeds op een logische manier. Het meest extreme voorbeeld hiervan is de R4. Je kan dus in de meeste gevallen perfect in beide richtingen rond een stad heenrijden, maar soms doe je er in de ene richting veel langer over dan in de andere.
Dus kun je het dan evengoed geen Ring meer noemen. Volgens de Belgische logica zou je immers ook kunnen beweren dat Breda een Ring heeft, terwijl daar naar mijn mening toch geen sprake van is.
Ik kan tal van niet-gesloten R-wegen noemen. (R6, R13, R14, R24, R32, R43, R61, R72...)

Je moet onderscheid maken tussen R-wegen en ringwegen. Ringwegen (m.a.w. wegen die zijn aangegeven met een bord Ring) dragen niet steeds een R-nummer. Kijk naar de A3 en A602 in Luik. Moesten Rotterdam en zijn snelwegen in België gelegen zijn, dan had de 'Ring' van Rotterdam geen R-nummer gehad. Een R-weg is vanaf het begin geconcipieerd als een doorlopende weg die een stad omRingt, en dus meestal ook rond of ovaal van vorm is. Dat is niet het geval voor Luik en Rotterdam.

Uitzondering: de R4
De R4 is allesbehalve rond, en heeft toch een R-nummer. De verklaring hiervoor ligt in de invoering van de nieuwe wegnummers midden jaren 1980. De R4 moet oorspronkelijk ook als een (snel?)weg rond Gent zijn gepland, maar na schrapping van deze plannen, heeft men de R4 laten doorlopen over de weg naar Zelzate ten oosten van het kanaal Gent-Terneuzen. Zoals op onderstaande kaart te zien is, heette deze laatste eertijds de N725. De westelijke R4, die toen nog volop in aanleg was, draagt op deze kaart van Michelin uit 1982 zelfs helemaal nog geen nummer.

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 16 sep 2006, 22:21

Voor doorgaand verkeer is er maar 1 logische route langs belangrijke steden als Antwerpen en Brussel. Dan kan er ergens kilometers verder wel een lege toltunnel liggen, maar dat doet daar niets aan af. Wanneer alle Belgische ringen zouden zijn afgebouwd, dus de grote ring om Antwerpen en de R0 gesloten in Brussel, dan kun je zeggen dat die steden aardige ringwegen hebben. Maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, dus vind ik zeker niet dat je kan zeggen dat er zulke fantastische ringwegen zijn in België.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » za 16 sep 2006, 22:35

Voor mij is een goede ring een stuk weg dat passanten rondom de stad brengt op een mannier die zo weinig mogelijk overlast teweegbrengt. Op Belgische ringwegen is er meestal minder fille dan op de Nederlandse varianten, dus vind ik de Belgische ringwegen een stuk beter dan hun Nederlandse collega's.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 16 sep 2006, 23:40

Voor doorgaand verkeer is er maar 1 logische route langs belangrijke steden als Antwerpen en Brussel. Dan kan er ergens kilometers verder wel een lege toltunnel liggen, maar dat doet daar niets aan af. Wanneer alle Belgische ringen zouden zijn afgebouwd, dus de grote ring om Antwerpen en de R0 gesloten in Brussel, dan kun je zeggen dat die steden aardige ringwegen hebben. Maar dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, dus vind ik zeker niet dat je kan zeggen dat er zulke fantastische ringwegen zijn in België.
Ik ben het sowieso niet met je eens dat je doorgaand verkeer als maat der dingen moet nemen. Het grootste deel van het verkeer is van/naar Antwerpen/Brussel zelf. Het percentage verkeer Nederland --> Verder dan Antwerpen is behoudens de zomervakantieperiode zelfs tamelijk marginaal te noemen. Bovendien geeft de R 2 wel degelijk een reeëel alternatief én is de Oosterweelverbinding in een vergevorderd stadium van planvorming. Kortom het woordje "nooit" in je post mist elke grond van onderbouwing. Sterker nog, ik denk dat deze oevervebinding én de R 0 ten zuiden van Brussel er eerder liggen dan bijv. de A 4 tussen Delft en Rotterdam....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 17 sep 2006, 10:25

Al die wegen die in de planning staan zijn leuk, maar daar heeft de weggebruiker nu niets aan. In het verleden heeft België niet direct aangetoond snelle bouwers te zijn, dus waar jouw optimisme op gebaseerd is dat de R0 snel gesloten wordt en dat de Oosterweelverbinding er binnenkort ligt, is mij niet geheel duidelijk. Tot die tijd moeten we het doen met wat er ligt, en dat is niet zo veel. De laatste 3x dat ik langs Antwerpen reed, heb ik op de R1 in een file gestaan. Dan kan er kilometers verder wel een toltunnel liggen, maar daar heeft niemand direct baat bij, zowel verkeer voor in de stad als doorgaand verkeer. Een omweg maken en betalen, is immers niet veel beter dan filerijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 17 sep 2006, 10:34

Dat is dan jou keuze :PP:
Maar de A 17, A 58, A 4, A 12, R 2 is niet heel veel om en bovendien erg rustig ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie