Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » ma 03 aug 2020, 14:07

Ik heb nog steeds voor eind augustus Tsjechië, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland op de planning staan. Vooralsnog gaat het door.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » ma 03 aug 2020, 16:50

Ik vertrek donderdag met de auto richting Wales, maar het is me niet helemaal duidelijk of we voor het VK een medische verklaring moeten invullen en wanneer.

Via de ANWB kwam ik op deze UK overheidspagina waarop al direct staat aangegeven dat je een uitzondering kan zijn op de documentplicht (als je uit een veilig land van de lijst komt, en Nederland is zo'n land). Zelfisolatie hoeft dan ook niet. Er zijn verschillende regels per constituerend VK-land maar dat lijkt voor ons niet uit te maken. Formulier kan uiterlijk 48 uur voor aankomst in het VK verzonden worden.

In de bevestigingsmail van DFDS staat vermeld dat alle passagiers zich met contact-, reis- en adresgegevens binnen 48 uur na aankomst moeten registreren in het Verenigd Koninkrijk via het online formulier. In de link naar het formulier staat dan weer wel dat er uitzonderingen zijn.

Het lijkt om twee verschillende formulieren te gaan: Public Health Passenger Locator Form en Provide your journey and contact details before you travel to the UK. Maar volgens mij hoeven we geen van beide in te vullen... :dontknow:

Ook onduidelijk is of we aan boord bij DFDS (Calais-Dover en Dover-Dunkerque) een mondkapje moeten dragen. In de haventerminal van Dover is het sowieso verplicht, maar de ene site zegt dat het aan boord aanbevolen wordt en de andere zegt dat het nu verplicht is gedurende de hele overtocht. Hoe het in Frankrijk is geregeld weet ik niet, maar ik neem aan dat de Franse terminals ook mondkapjesplicht hebben. Als we daar komen want we zijn met de auto. Iemand die meer weet of moeten we maar gewoon zien?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 aug 2020, 17:45

Het is één formulier, genaamd Public Health Passenger Locator Form, en die moet je invullen. Als Nederlander ben je daarvan niet uitgezonderd, ook al hoef je niet in quarantaine. De uitzonderingen staan in deze lijst maar daar staan Nederlanders (net al vrijwel andere nationaliteiten, behalve Ieren en inwoners van Man en de Kanaaleilanden) niet bij.

Wat betreft die mondkapjes: gewoon meenemen en ter plekke maar zien wat de regels zijn. Zorg ervoor dat je altijd eentje bij je hebt, dan kun je hem opzetten als het moet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door harry » ma 03 aug 2020, 20:56

Vorige week in Denemarken:
- minimum aantal overnachtingen van 6 geldt inderdaad nog steeds. Ik moest het aan de grens aantonen.
- weinig mondkapjes gezien. Zelfs op drukke toeristische plekken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » di 04 aug 2020, 17:04

Het RIVM heeft code oranje afgekondigd voor Rotterdam. Reizen naar die gemeente wordt afgeraden. België had eerder al code oranje afgekondigd voor alle westelijke kustprovincies.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 04 aug 2020, 17:19

^^ Dat zal de eerste keer zijn dat we binnenlands zo'n reisadvies krijgen. Geldt er nu ook 14 dagen aanbevolen thuisquarantaine als je in Rotterdam bent geweest? ;)

Is het überhaupt aan het RIVM om zo'n oproep te doen?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 04 aug 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 04 aug 2020, 17:24

Ik kom er net vandaan :mrgreen:

(Even de baas bellen dat ik voorlopig niet kom :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » di 04 aug 2020, 18:09

boe! schreef: di 04 aug 2020, 17:04België had eerder al code oranje afgekondigd voor alle westelijke kustprovincies.
België heeft dus code oranje gegeven voor de westelijke kustprovincies in Nederland?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » di 04 aug 2020, 18:12

^^ Dat klopt. Blijkbaar kan of wil België de specifieke haarden er niet goed uit filteren. De gemeente Sluis (Zeeuws-Vlaanderen) was nogal verbolgen over dit reisadvies omdat er in de afgelopen weken maar één nieuw geval van COVID-19 was geconstateerd en ze code oranje voor hun gemeente niet passend vinden.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » di 04 aug 2020, 19:08

Coen Tunnel schreef: di 04 aug 2020, 17:19 Is het überhaupt aan het RIVM om zo'n oproep te doen?
Blijkbaar niet.
Van den Hof, hoofd van het Centrum voor Epidemiologie en Surveillance bij het RIVM, stelt in een toelichting dat haar antwoord volgde op een vraag over tripjes naar Rotterdam. ,,Dit is geen negatief reisadvies. Wij geven als RIVM geen reisadviezen voor Nederland. Ik bedoelde dat je drukke plekken moet vermijden, zoals het centrum van Rotterdam. Datzelfde geldt ook voor andere centra van steden waar je geen afstand kunt houden, of het nu Amsterdam of Utrecht. Denk goed na over waar je heengaat.’’
Storm in een glas water dus.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 aug 2020, 20:12

In Wallis is men woest dat België het kanton op de oranje lijst heeft gezet. (Bron) Naast Wallis zijn ook Vaud en Genève op code oranje gezet door de Belgen. Afgelopen weekend zag ik nog best aardig wat auto's met Belgisch kenteken in Wallis rondrijden, beduidend meer dan Nederlanders. Al kwamen veruit de meeste buitenlandse kentekens uit Frankrijk en Duitsland.

Er is wat voor te zeggen dat men in Wallis erg ontspannen met de situatie om gaat, misschien nog wel meer als elders in Zwitserland, maar er is ook geen reden voor alarm, laat staan paniek.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » di 04 aug 2020, 20:24

Ik lees op de NDR dat 'Tagestouristen' van andere delen van Duitsland niet naar Mecklenburg-Vorpommern mogen komen. Dan mag dat als Nederlander vast ook niet, maar wat is de definitie van een 'Tagestourist'? Mag je er wel komen als je meerdere dagen geboekt hebt? Ik ben ook benieuwd hoe ze dat handhaven...

De staat Mecklenburg-Vorpommern lijkt in Duitsland het meest panisch te zijn over het coronavirus. Ze hebben maar weinig besmettingen (minder dan 1.000 sinds het begin).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 aug 2020, 21:08

^^
Ja, Mecklenburg-Vorpommern gaat een heel aparte weg. Ze hadden in het voorjaar zelfs 'grenscontroles' ingericht op de deelstaat. Geen andere Duitsers mochten er meer binnen komen. Ik vond het toen ook al raar dat de deelstaat er zo mee weg kwam. Hoe men het nu wil gaan controleren is me een raadsel. Volgens mij is dat zonder complete controles aan alle grenzen met de buurdeelstaten onmogelijk. Mogelijk moet je bij toeristische attracties iets van een bewijs van overnachting kunnen voorleggen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » wo 05 aug 2020, 2:52

^^
Lijkt mij dat dat voor auto's nogal makkelijk te controleren is aan de hand van de plaatsnaam op het kenteken.
Volgens mij is hier ooit eerder de discussie geweest of het hebben van de plaats van registratie in je kenteken nu zo verstandig is.
Nogal ironisch, want juist in Duitsland is men zich nogal bewust van privacy. Maar goed, dat is een andere discussie.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 05 aug 2020, 7:20

Terug vanuit Frankrijk (Var-Hérault-Jura) met onze belevenissen.

Vertrokken op vrijdagavond 17 juli, met onze maskers mee (voor in het geval van). Het eerste weekend ze nergens nodig gehad want de plicht ging pas op 20 juli in. Vanaf dan hebben we ze op zich enkel gebruikt in het geval we binnen waren (buiten hotel en restaurant, nergens gebeurd) en 1x om op een terras naar een tafel te gaan. Onze dochter van 10 moest er geen hebben want de plicht is vanaf 11 jaar. Gel stond er overal, gebruik wordt aan de klant overgelaten.

Altijd gereserveerd voor middag- en avondeten, soms gewoon 24h op voorhand, wat zeker geen luxe was. Me verbaasd over hoeveel mensen (sorry Nederlanders) er nog om 19h30 aan een restaurant komen met een groep van pakweg 8 en vragen of er plaats is. Nou nee, die is er niet meer. Waar die dan gaan eten weet ik niet, want zulk gedrag was zonder Covid ook al een recept voor frustratie.
Er was duidelijk minder volk (buiten de weekends waar lokale mensen ook eens van hun vrije tijd gaan genieten) dan eerdere jaren. Buiten Nederlandse of Belgische toeristen amper niet-Fransen gezien. In de Jura zag je dan weer wat Zwitsers, maar dat is dan ook dichtbij daar.

In FR is de zaak verantwoordelijk dat de klant z'n masker draagt wanneer het moet, en de klant en zaak aansprakelijk indien niet. Een veel duidelijkere situatie dan in BE waar men nog altijd aan paniekvoetbal doet met onduidelijke maatregelen en men de geloofwaardigheid meer en meer verliest en men dan ook riskeert dat er 2 groepen in de samenleving ontstaan. Een groep die het liefst alles zo streng mogelijk heeft en een andere groep die vraagtekens plaatst bij legaliteit, noodzaak en besluitvorming.

Ik tank altijd met de kaart, dus buiten, maar 1x supermarktbezoek (aperitieven en alcohol zijn in FR per fles gemakkelijk 5 euro goedkoper dan in BE door een verschil in tax) was gewoon met masker. Tja, het zij zo. Die plicht werd op zich goed nageleefd.

In de Hérault 's nachts van ver een Covidfeestje gehoord, 20 minuten later stond de Gendarmerie er en was het over. Mooi werk van de buren en ordediensten.

Dat onwettelijk formulier om m'n eigen land weer binnen te mogen hebben we niet ingevuld. GDPR-wet bestaat met reden en een formulier invullen om je eigen land terug in te mogen is niet alleen onwettig maar gewoon een stap te ver. Kleine départementale genomen en klaar.

EDIT: Taalfouten

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » do 06 aug 2020, 12:56

Ik heb even gekeken naar de cijfers van NL over de afgelopen 2 weken: dat geeft een getal van 24,5 op 100.000
Aangezien de Baltische Staten een drempelwaarde van 16 hebben, verwacht ik dat dit weekend Estland, Letland en Litouwen ons land op rood zullen zetten. (Men kent daar alleen rood of groen)

De cijfers daar zijn wel nog erg laag: gem 2 a 3 op 100.000
Ik ben benieuwd wat de reactie vanuit onze ministeries zal zijn: Je zou bijna een kinderachtige "oog om oog, tand om tand" reactie verwachten (terwijl de cijfers daar totaal geen aanleiding voor geven)

Het wordt serieus tijd voor een Europese centrale aanpak: Elk land (of landengroep) hanteert een eigen drempelwaarde en dat maakt het niet makkelijker. :roll:

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Sondermaut » do 06 aug 2020, 16:53

Finland heeft al een voorzet gegeven: tezamen met België en Andorra zijn we verworden tot risicolanden en derhalve is isolatie bij aankomst verplicht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » do 06 aug 2020, 16:56

Er zijn kansen dat meer landen dit doen en er uiteindelijk in Europa bijna geen reizen meer mogelijk is zonder 2 weken quarantaine. Ik heb nog vakantie staan eind augustus / begin september maar heb bewust nog maar niks geboekt. Wellicht toch maar op de bonnefooi gaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » do 06 aug 2020, 17:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 17:20

Sondermaut schreef: do 06 aug 2020, 16:53 Finland heeft al een voorzet gegeven: tezamen met België en Andorra zijn we verworden tot risicolanden en derhalve is isolatie bij aankomst verplicht.
Duitsland en Denemarken echter niet, want daar zijn de uitbraken regionaal, volgens de Finnen.

In Nederland niet dan? :nahzeg: Ook hier is de uitbraak regionaal en beperkt tot het westen/zuidwesten van het land.
Chris schreef: do 06 aug 2020, 16:56 Er zijn kansen dat meer landen dit doen en er uiteindelijk in Europa bijna geen reizen meer mogelijk is zonder 2 weken quarantaine. Ik heb nog vakantie staan eind augustus / begin september maar heb bewust nog maar niks geboekt. Wellicht toch maar op de bonnefooi gaan.
Ik ben al weggeweest, maar ik heb ik oktober ook nog een week. Maar eens kijken wat er tegen die tijd mogelijk is. Voorlopig heb ik nog geen concrete plannen. Maar gezien de temperatuur in oktober zal dat wel niet in noordelijke richting zijn.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door boe! » do 06 aug 2020, 22:37

Belgen en mensen die vanuit België naar het Verenigd Koninkrijk reizen moeten bij aankomst 14 dagen in quarantaine gaan. Dat heeft de Britse minister van Transport Grant Shapps bekendgemaakt via Twitter. De maatregel gaat zaterdag om 4 uur lokale tijd in.
:arrow: https://twitter.com/grantshapps/status/ ... 3189475329

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » vr 07 aug 2020, 20:29

De EU heeft besloten dat ook Marokko van de lijst van veilige derde landen afgaat zo blijkt uit dit bericht.

Er staan nu nog 10 landen op: Canada, Japan, Australië, Rwanda, Uruguay, Georgië, Nieuw-Zeeland, Thailand, Tunesië en Zuid-Korea.

China zou er ook nog steeds op kunnen, maar daarvoor geldt dat zij in ruil daarvoor ook weer EU burgers moeten accepteren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2020, 0:37

Rein schreef: vr 07 aug 2020, 20:29China zou er ook nog steeds op kunnen, maar daarvoor geldt dat zij in ruil daarvoor ook weer EU burgers moeten accepteren.
Dat doen de meeste van die andere landen op die lijst toch ook niet? :dontknow:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 08 aug 2020, 15:25

boe! schreef: do 06 aug 2020, 22:37 Belgen en mensen die vanuit België naar het Verenigd Koninkrijk reizen moeten bij aankomst 14 dagen in quarantaine gaan. Dat heeft de Britse minister van Transport Grant Shapps bekendgemaakt via Twitter. De maatregel gaat zaterdag om 4 uur lokale tijd in.
:arrow: https://twitter.com/grantshapps/status/ ... 3189475329
Dat schijnt nu ook gevolgen te hebben voor reizigers die per Eurostar vanuit Nederland reizen naar het VK, ook die moeten nu in quarantaine, omdat je door België komt.

Als je vanuit Nederland naar Londen wilt kun je dus toch beter vliegen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » za 08 aug 2020, 15:50

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2020, 16:02

Palance schreef: za 08 aug 2020, 15:25Dat schijnt nu ook gevolgen te hebben voor reizigers die per Eurostar vanuit Nederland reizen naar het VK, ook die moeten nu in quarantaine, omdat je door België komt.

Als je vanuit Nederland naar Londen wilt kun je dus toch beter vliegen
Of met de auto, of trein, via Hoek van Holland-Harwich.

Eventueel zelfs via Duinkerken of Calais (kan ook met de Kanaaltunnel). Als je niet stopt in België zou je naar verluidt ook niet in quarantaine hoeven. En het is natuurlijk te plannen om zonder stoppen door België te rijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » za 08 aug 2020, 16:06

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » za 08 aug 2020, 17:06

De verbinding vanuit Duinkerke is meestal het goedkoopst.

Misschien bedenkt de douane op basis van de gele kentekenplaat dat je door België gekomen moet zijn en dus in quarantaine moet. Ik heb geen idee hoe strikt men in Dover met reizigers uit derde landen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 08 aug 2020, 18:32

Willem schreef: za 08 aug 2020, 17:06Misschien bedenkt de douane op basis van de gele kentekenplaat dat je door België gekomen moet zijn en dus in quarantaine moet. Ik heb geen idee hoe strikt men in Dover met reizigers uit derde landen is.
Dat zegt helemaal niks. Een Nederlandse kentekenplaat in Duinkerke of Calais is nog geen bewijs dat je door België bent gereden. Een Nederlander vertrekt niet per se vanuit Nederland. Die kan ook vanuit een heel ander land zoals Duitsland of Italië vertrokken zijn en niet via België hebben gereden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » za 08 aug 2020, 18:46

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie