Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » za 12 jun 2021, 0:04

Nou heb ik al niet een erg hoge pet op van de kwaliteit van de internet redactie van de NOS en als het ook nog eens gaat over hun interpretatie van complexe juridische teksten dan zou ik er maar helemaal weinig waarde aan hechten.

NB: wellicht hebben ze nog wel een andere bron dan bedoelde officiële teksten, maar dan nog steeds is het wat mij betreft eerst zien en dan geloven. Je vooral baseren op teksten van de NOS lijkt mij vrij onverstandig.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » za 12 jun 2021, 0:06

verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 23:27
mavas schreef: vr 11 jun 2021, 23:08
verfmeer95 schreef: vr 11 jun 2021, 13:21 De soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Met de huidige cijfers is dit maar een tijdelijk verhaal. Want als landen/regio's een status groen krijgen van het EDCD dan worden de test- en quarantaineverplichtingen ook afgeschaft.
Met de huidige cijfers krijgt Nederland vanaf 20 juli die status. De meeste andere Europese landen dalen net zo hard, dus waarschijnlijk is heel Europa groen in augustus. Dan is vrij reizen door heel Europa gewoon meer mogelijk.
Wauw, dat is wel erg goed nieuws! Ik heb het bericht van NOS nog eens terug gelezen, maar heel duidelijk staat het er niet in dat groene landen zonder coronapaspoort zijn. Ik vraag me ook af of de gemiddelde Nederlander dit heeft begrepen.

En bedoel je met 20 juli niet 20 juNi? 20 juli is namelijk best wel ver weg.
Nee, ik bedoelde 20 juli. De huidige grens voor groen is 25 per 100.000 per 14 dagen. Nederland zit nu nog op 170. We halveren nu iedere 2 weken, dus dan duurt het nog 6 weken om onder die grens te komen.
Wat ik wel op andere plekken gelezen heb, maar nergens officieel bevestigd heb gezien, is dat die grens verhoogd wordt naar 50. In dat geval gaan we twee weken eerder naar groen.
In ieder geval zal de eerste helft van juli waarschijnlijk te vroeg zijn voor onbeperkte reizen. Maar het verhaal met test- en vaccinatiebewijzen zal een kort leven beschoren zijn.
Ik heb een bron gevonden voor die grens van 50: https://nos.nl/artikel/2384580-gevaccin ... -binnen-eu

Dat betekent dus dat we waarschijnlijk begin juli die grens passeren en vanaf de tweede helft van juli vrij kunnen reizen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » za 12 jun 2021, 0:34

Rein schreef: za 12 jun 2021, 0:04 Nou heb ik al niet een erg hoge pet op van de kwaliteit van de internet redactie van de NOS en als het ook nog eens gaat over hun interpretatie van complexe juridische teksten dan zou ik er maar helemaal weinig waarde aan hechten.

NB: wellicht hebben ze nog wel een andere bron dan bedoelde officiële teksten, maar dan nog steeds is het wat mij betreft eerst zien en dan geloven. Je vooral baseren op teksten van de NOS lijkt mij vrij onverstandig.
RTL meld hetzelfde: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... uarantaine
Net als alle Nederlandse en Belgische kranten.

Het gaat dus over een besluit dat vandaag pas genomen is. De aanbeveling die jij citeert is van 13 oktober. Die is dus gedateerd. Het nieuwe besluit heb ik geprobeerd te vinden, maar is waarschijnlijk nog niet gepubliceerd.

*Edit: De rede dat je het nog nergens officieel kan vinden is dat de Europese ministers van volksgezondheid het officieel nog moeten goedkeuren. Dat zal dinsdag gebeuren. Daarna wordt het officieel gepubliceerd.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op za 12 jun 2021, 0:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 12 jun 2021, 0:52

omNOMNOMNOM schreef: vr 11 jun 2021, 20:45
mvalkenburg schreef: vr 11 jun 2021, 14:59 En nu is iedereen gevaccineerd had moeten worden +meer gevaccineerd dus wat doen we: méér restricties.
Die vaccinaties zijn ook niet zaligmakend, zover ik weet zijn er in het Verenigd koninkrijk meer mensen gevaccineerd dan in Nederland maar desalniettemin is de R-waarde daar wel weer boven de 1 beland.

Covid cases in England rising at fastest rate since winter wave
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... inter-wave

Het lijkt erop dat versoepelen gewoon riskant blijft, ondanks vaccinaties. Kan me wel voorstellen dat ze met de ervaring van vorig jaar in het achterhoofd liever een slag om de arm houden.
En hoeveel mensen gaan er nu nog dood aan COVID in het VK, en hoeveel worden er nog ernstig ziek?

Als door de vaccinaties ernstige ziekte voorkomen wordt is er niet zoveel aan de hand.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » za 12 jun 2021, 1:16

Het begint ondertussen te duizelen :lol: Dus als ik het goed begrijp, gaat een land naar groen als er minder dan 50 bestemmingen per 100.000 inwoners zijn? En als een land op groen gaat dan zijn er geen restricties meer? Dan heb je dus ook geen QR code /vaccinatiepaspoort nodig om naar dat land te gaan?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 12 jun 2021, 1:22

^^ Tussen groene landen onderling kan dat gaan gelden. Maar zolang Nederland nog niet 'groen' is, zal dat nog niet van toepassing zijn voor Nederlanders.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » za 12 jun 2021, 9:08

Palance schreef: vr 11 jun 2021, 19:24 Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je terug kan halen waar je coronapaspoort (je QR-code dus) is gescand. Een soort digitale stempel dus.

Ondanks al die flauwekul is het wel leuk om dan een soort digitaal stempel te krijgen en dan kun je zelf terugzien waar je allemaal bent geweest.

Technisch kan zoiets best - en de overheid zal toch vast al meekijken (anders wordt er niet zo krampachtig vastgehouden aan een digitaal paspoort).
Als je Gmail gebruikt (en een Google account hebt) stond in het verleden altijd Google Timeline automatisch aan, of dat nog zo is weet ik niet. Dus het zou kunnen dat je je reisbewegingen daar al in kunt terugzien, als je gebruikt maakt van Google en de Timeline functionaliteit niet hebt gedeactiveerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » za 12 jun 2021, 10:02

Coen Tunnel schreef: za 12 jun 2021, 1:22 ^^ Tussen groene landen onderling kan dat gaan gelden. Maar zolang Nederland nog niet 'groen' is, zal dat nog niet van toepassing zijn voor Nederlanders.
Benieuwd hoe men dit in de praktijk gaat controleren (behalve op vliegvelden en een enkele ferry-terminal). Spotcontroles aan de grens of ook in hotels of op campings ? En als het niet nodig is op basis waarvan ? Woonland, paspoortland, vaccinatieland (grenswerkers), landen waar je doorheen kwam (voor NL> F altijd D of B), etc.
Het niet controleren (of geen coronapaspoort nodig hebben) lijkt toch met name te gaan om landsgrenzen tussen groene landen en dus voornamelijk auto, trein en bootverkeer. Dus als Belgie, Duitsland of Luxemburg groen is kan je dan als oranje NL dan zo Frankrijk in met zekerheid van geen controle aan die Franse grens als Frankrijk zelf ook groen is ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » za 12 jun 2021, 11:55

Het wordt trouwens ook wel eens tijd dat Sleepy Joe zijn grenzen open gooit. Dat duurt nou ook al eeuwen…. Ja, het is eigenbelang :p , maar toch.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » za 12 jun 2021, 21:25

Morgen naar Duitsland, voor het eerst naar het buitenland in bijna 2 jaar. (Ik tel een ritje op de fiets naar Lommel niet mee). :D
En geen zorgen Hugo en Angela, ik ben binnen 24 uur weer terug!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 12 jun 2021, 21:45

Ik ben er vandaag weer even geweest. :) Weer boodschappen gedaan, mijn vriendin was ook voor het eerst in meer dan een half jaar weer mee. En uiteraard even getankt, voor € 1,429 per liter.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » za 12 jun 2021, 22:31

Ik heb net even zitten rekenen voor de Europese data.
Mocht het gemiddelde morgen (13-6) op 7,0 of lager uitkomen, dan zal NL voor anderen ook weer terug naar "Geel" kunnen. Zichtbaar vanaf donderdag 17-6

Zo te zien staat dat gemiddelde ongeveer gelijk aan 1220 positieve testen. Alles daaronder is dikke prima :)<>:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » zo 13 jun 2021, 11:01

Coen Tunnel schreef: za 12 jun 2021, 21:45 Ik ben er vandaag weer even geweest. :) Weer boodschappen gedaan, mijn vriendin was ook voor het eerst in meer dan een half jaar weer mee. En uiteraard even getankt, voor € 1,429 per liter.
Het jeukt alweer van de Gelbfahrer vlak over de grens. Ik heb vorige week zaterdag ook al weer ingeslagen in (het Duitse) Haren. En getankt uiteraard.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » ma 14 jun 2021, 14:18

Malta wordt het eerste land sinds de pandemie dat een groen reisadvies krijgt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door verfmeer95 » ma 14 jun 2021, 15:47

Jeff schreef: za 12 jun 2021, 22:31 Ik heb net even zitten rekenen voor de Europese data.
Mocht het gemiddelde morgen (13-6) op 7,0 of lager uitkomen, dan zal NL voor anderen ook weer terug naar "Geel" kunnen. Zichtbaar vanaf donderdag 17-6

Zo te zien staat dat gemiddelde ongeveer gelijk aan 1220 positieve testen. Alles daaronder is dikke prima :)<>:
De cijfers zijn binnen. Het gemiddelde van de afgelopen 7 dagen is 1340 positieve testen, of 7,7 positieve testen per 100.000 inwoners.
Het aantal positieve testen per 100.000 inwoners per 14 dagen is gedaald naar 142. Daarmee zijn we door de grens van 150 heen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 14 jun 2021, 15:52

Willem schreef: ma 14 jun 2021, 14:18 Malta wordt het eerste land sinds de pandemie dat een groen reisadvies krijgt.
Maar hoe is het daar qua mondkapjes, tests, avondklokken, e.d.?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jun 2021, 15:54

Willem schreef: ma 14 jun 2021, 14:18 Malta wordt het eerste land sinds de pandemie dat een groen reisadvies krijgt.
Saba en Sint Eustatius hadden dat al. ;) Maar Malta is inderdaad het eerste soevereine land dat nu op groen staat. Een goede ontwikkeling!

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » ma 14 jun 2021, 16:13

Net naar de vaccinatielocatie in Alphen aan den Rijn gereden. GGD Hollands midden heeft stempeltenten geopend naast de locaties. Vanaf vandaag zouden ze open zijn, kom ik daar niemand te bekennen. :| Een verkeersregelaar zij dat die er de hele dag nog niemand had gezien. Ook kan je schijnbaar bij zo,n tent ook een geel boekje kopen, ik heb er wel al een besteld maar duurt me toch best wel lang. Volgens de man was dit nieuwe informatie voor hem. Als je dan aankondigt op de website dat de stempeltenten vanaf vandaag open zijn, gooi ze dan ook open.

Ik wil graag me stempels voor volgend weekend hebben, heb dan een lang weekend en wil wel ergens heen. Dus ik hoop dat het nog lukt voor dan. En dan zou de optie om een geel boekje op locatie te kunnen kopen, een goede zijn. Aangezien ik de mijne heb besteld net toen er een storing was, las ik achteraf. Dus of mijn bestelling doorgekomen is geen idee..
Touren is rough so you got to be tough

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » ma 14 jun 2021, 19:19

De Zwitserse lijst met risicolanden moet over twee weken alleen nog landen met varianten bevatten, maar pas op 23 juni wordt het definitief besloten:
https://www.law-news.ch/2021/06/coronav ... ert-werden

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » ma 14 jun 2021, 19:27

Enkel varianten? Dat is dan toch gewoon de hele wereld?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » ma 14 jun 2021, 19:29

MaartenE schreef: za 12 jun 2021, 21:25 Morgen naar Duitsland, voor het eerst naar het buitenland in bijna 2 jaar. (Ik tel een ritje op de fiets naar Lommel niet mee). :D
En geen zorgen Hugo en Angela, ik ben binnen 24 uur weer terug!
Zondag geweest.
Wilde eigenlijk naar Wuppertal, maar blijkbaar was er werk aan het spoor. Oh well.
Was met de trein, dus in het Duitse OV een FFP-2 masker op. Prima hoor, alleen grappig dat die qua "zwaarte" om te ademen blijkbaar even erg (of niet erg) was als de stoffen die ik al het hele jaar gebruik op het werk. Had een niveautje gasmasker verwacht, dus dat viel mee. :)

Kwam er net achter dat het in Duitsland niet vanzelfsprekend is om zonder mondkapje buiten rond te lopen? Heb hem wel even afgehad in Duisburg, maar het was rustig en ben niet aangesproken.

Voelde totaal niet anders dan het zijn in Nederland qua maatregelen. Blij om weer de hort op te zijn geweest, smaakt naar meer. :)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chrysa » ma 14 jun 2021, 20:52

Ik ben weer terug van een paar dagen Zwitserland. Geen enkele controle gehad, en het treinpersoneel kijkt ook niet raar op van mij Nederlandse interrailpas.

Ik ben sinds het begin van de coronacrisis 16 keer naar Zwitserland op en neer geweest, en er is me 2x naar mijn documenten gevraagd, beide keren Zwitserland in.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 14 jun 2021, 21:57

MaartenE schreef: ma 14 jun 2021, 19:29
MaartenE schreef: za 12 jun 2021, 21:25 Morgen naar Duitsland, voor het eerst naar het buitenland in bijna 2 jaar. (Ik tel een ritje op de fiets naar Lommel niet mee). :D
En geen zorgen Hugo en Angela, ik ben binnen 24 uur weer terug!
Zondag geweest.
Wilde eigenlijk naar Wuppertal, maar blijkbaar was er werk aan het spoor. Oh well.
Was met de trein, dus in het Duitse OV een FFP-2 masker op. Prima hoor, alleen grappig dat die qua "zwaarte" om te ademen blijkbaar even erg (of niet erg) was als de stoffen die ik al het hele jaar gebruik op het werk. Had een niveautje gasmasker verwacht, dus dat viel mee. :)

Kwam er net achter dat het in Duitsland niet vanzelfsprekend is om zonder mondkapje buiten rond te lopen? Heb hem wel even afgehad in Duisburg, maar het was rustig en ben niet aangesproken.

Voelde totaal niet anders dan het zijn in Nederland qua maatregelen. Blij om weer de hort op te zijn geweest, smaakt naar meer. :)
Die FFP2-maskers vallen inderdaad reuze mee. Ik heb er zaterdag in Duitsland weer 10 stuks gehaald, ze zijn inmiddels voor € 4,00 per 5 stuks te koop bij de Real.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » di 15 jun 2021, 0:36

MaartenE schreef: ma 14 jun 2021, 19:29 Kwam er net achter dat het in Duitsland niet vanzelfsprekend is om zonder mondkapje buiten rond te lopen? Heb hem wel even afgehad in Duisburg, maar het was rustig en ben niet aangesproken.
Hoeft buiten meestal ook niet.
Voelde totaal niet anders dan het zijn in Nederland qua maatregelen. Blij om weer de hort op te zijn geweest, smaakt naar meer. :)
Komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, masr je kunt je in de details vergissen.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » di 15 jun 2021, 1:37

^^
Bedoelde het een beetje als een steekje richting de regering, het tot voor kort continue ontmoedigen van reizen tussen de buurlanden.

Was niks, noppes, nada aan de hand. Enige tov Nederland de verplichting van FFP2, die maskers zag je dus ook een stuk meer dan hier.
Maar zeker in de media wordt soms gedaan alsof je na 3 teugen lucht in Duitsland of België je al dood neervalt. Ik bedoel, dat kan nog steeds, maar dat ligt dan meer aan de industrie in het Ruhrgebied... :twisted:

Viel mij wel op in de Duitse trein dat de Nederlandse passagiers geen FFP2 masker ophadden, zag er een paar ook gek opkijken naar mij. Misschien dat het verschil tussen "onze" maskers en die de Duitsers willen dat die gedragen wordt kan worden verduidelijkt.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » di 15 jun 2021, 6:48

MaartenE schreef: di 15 jun 2021, 1:37 Maar zeker in de media wordt soms gedaan alsof je na 3 teugen lucht in Duitsland of België je al dood neervalt.
Onzinnig beleid, dom electoraat en roeptoeterende media is een perfecte combinatie.
Wij zijn naar Portugal gereden en leven nog steeds. We hebben in Februari ook een tripje naar Oekraïne overleeft.

En overal gelden enigzins vergelijkbare maatregelen: Contacten mijden, afstand houden, waar afstand houden lastig is en in binnenruimtes een muilkorf op het gezicht. Bij ingangen de handen ontsmetten.

Grootste verschil is waar je zo'n muilkorf wel en niet moet dragen en of dat stof mag zijn, geen stof mag zijn of FFP2 moet zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 15 jun 2021, 8:32

duikgek89 schreef: di 15 jun 2021, 6:48 Onzinnig beleid, dom electoraat en roeptoeterende media is een perfecte combinatie.
En zo is het maar net. Ik ben vorige week even over de Duitse grens gaan tanken (was toch in de buurt), en ik leef nog, zonder klachten.

Die FFP2-maskers vallen inderdaad erg mee met ademen, daar verbaasde ik me ook over.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeroen » di 15 jun 2021, 9:04

duikgek89 schreef: di 15 jun 2021, 6:48
MaartenE schreef: di 15 jun 2021, 1:37 Maar zeker in de media wordt soms gedaan alsof je na 3 teugen lucht in Duitsland of België je al dood neervalt.
Onzinnig beleid, dom electoraat en roeptoeterende media is een perfecte combinatie.
Wij zijn naar Portugal gereden en leven nog steeds. We hebben in Februari ook een tripje naar Oekraïne overleeft.

En overal gelden enigzins vergelijkbare maatregelen: Contacten mijden, afstand houden, waar afstand houden lastig is en in binnenruimtes een muilkorf op het gezicht. Bij ingangen de handen ontsmetten.

Grootste verschil is waar je zo'n muilkorf wel en niet moet dragen en of dat stof mag zijn, geen stof mag zijn of FFP2 moet zijn.
Het idee is natuurlijk dat als je thuis bent je minder afhankelijk bent van anderen en dus ook (in theorie) vanzelf minder fysiek contact met mensen hebt, dus niet zo zeer dat je gevaar loopt omdat de maatregelen in andere landen nu zo veel soepeler zouden zijn, of er een veel hoger percentage besmet is.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » di 15 jun 2021, 9:39

Het gaat (of liever ging) allemaal om het beperken van bewegingen. Puur kijkend naar hoeveelheid besmettingen was het lange tijd zo dat de regering ons beter allemaal de grens over had gejaagd want daar was het veiliger. Alleen daar zat niemand op ons te wachten want wij zaten relatief hoog.

Allemaal dingen die gelukkig tot het verleden behoren nu we (dankzij het hoge vaccinatie tempo sinds begin mei) niet meer tot de meest besmette regio's behoren. Ook nog niet de minste, maar we zijn hard onderweg.

Met het recent aangenomen beleid van groene landen is dat ook geformaliseerd, als het ECDC ons op groen zet zijn we in Europa gewoon overal welkom zonder test en inenting zelfs. 2 weken onder de 50/100000 ofwel 850 positieve gevallen per dag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » di 15 jun 2021, 9:46

Het idee is misschien dat iedereen die naar Portugal gaat in Albufeira feest gaat vieren in een volgepakte kroeg... Maar dat is een compleet verkeerde aanname.

Het virus is sinds 2020 overal in de EU. Als de infecties van vergelijkbare ordegrootte zijn en je dezelfde maatregelen volgt als je thuis zou doen, of strakker indien lokaal nodig, is het allemaal niet zo'n ramp. Zeker niet als je contacten een beetje kunt vermijden en zoveel mogelijk in de open lucht blijft.

Ik geloof voor de situatie van zomer 2020 en later totaal niet in de EU reisrestricties. Wel in maatregelen als winkels en bars op slot en dergelijke om contacten te vermijden. Defacto had je daarmee het reizen overigens ook wat lastiger gemaakt en dus verminderd. Wel had ik graag gezien dat die maatregelen een beetje minder zouden verschillen.

We pakken terrasjes met afstand tot anderen, lopen in de stad en gaan het water in. Hoe is dat in Portugal gevaarlijker dan in Scheveningen?... Of waarom overleef ik het in Zutphen wel maar in Gent niet als ik op een terrasje wat drink of eet? (Behoudens dan dat ik op moet letten dat ik mezelf in Gent geen infarct eet en drink, als alles lekker is :honger:)

Plaats reactie