Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jul 2021, 23:07

^^ Ik kon laatst offline ook geen code maken.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 jul 2021, 23:10

^^ Maken niet natuurlijk, maar eenmaal gemaakt is de code onbeperkt offline bruikbaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 jul 2021, 23:12

^^ Ja, maar volgens mij beperkt. Ik had al eerder een QR-code aangemaakt, maar hij stond er toen niet meer in en toen ik het weer probeerde kon het dus niet omdat ik offline was.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 jul 2021, 23:13

^^ vreemd. Mijn eenmaal gemaakte codes blijven gewoon beschikbaar.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 21 jul 2021, 23:20

Wellicht kwam het in mijn geval, omdat ik de laatste update van de app nog niet had gedaan. Althans dat lijkt me dan de enige logische verklaring.

Over Frankrijk gesproken: met de nieuwe maatregelen moeten bezoekers ook bij het inchecken bij hun accommodatie zoals hotel of camping aantonen gevaccineerd of recent getest te zijn. Dat hoeft dus alleen bij het inchecken en niet nog later gedurende het verblijf. Wel iets om rekening mee te houden, zeker omdat wanneer er nog geen volledige vaccinatie is, er maximaal 24 uur tussen test en check in mag zitten. Dan wordt het lastig om nog een tussenovernachting te hebben op weg naar Zuid Frankrijk. Overigens bieden veel (grotere) campings sinds deze week vaccinaties en/of testmogelijkheden aan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 22 jul 2021, 0:10

^^
Vaccinatie op je vakantieadres? :roll: Nou nee, daarvoor zou ik bedanken. :nothanks: Je welverdiende vakantie kan dan omslaan in een paar nutteloze dagen die in het teken staan van bijwerkingen. Zeker bij warm weer verre van prettig, en dan blijft er al van de vaak korte vakantie een nog kortere benutbare tijd over. Hoewel ik absoluut een voorstander van vaccineren ben, lijkt me dit idee nu niet echt een succes. We weten nu allemaal zo langzamerhand dat je met bijwerkingen moet rekenen bij de eerste of tweede prik. Hoewel dat allemaal normaal en in 99,9% van de gevallen onproblematisch is, is dat op vakantie toch iets wat je niet persé wilt hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 22 jul 2021, 6:37

Toch in hotels bij inchecken de pass sanitaire nodig? Ik meende dat hotels er niet onder vielen tenzij je in het restaurant ofzo in het hotel wil eten...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 jul 2021, 6:57

Nog even en je moet per se gevaccineerd zijn (en/of testen!) als je naar een toilet moet. Of moet tanken. Of naar de dokter moet. Of eten wilt kopen. Of adem wilt halen :nuts:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 22 jul 2021, 9:32

Ik verblijf inmiddels anderhalve week in Frankrijk en merk er allemaal niks van. Naar testen of een covidpas heeft nog niemand gevraagd. Mondkapjes worden nauwelijks gedragen, buiten al helemaal niet, afstand houden is er ook niet bij. De terrassen, restaurants en barretjes zitten bomvol, de toeristensector draait op volle toeren (bij de Pont du Gard en in Carcassonne was het druk als vanouds, alleen de Aziaten ontbreken nog).
Vooralsnog lijkt het allemaal een papieren tijger.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 jul 2021, 9:59

Eens, maar met dat verschil dat er gisteren nieuwe maatregelen in werking zijn getreden waar je mee te maken kan krijgen wanneer je voor het eerst op bepaalde plekken komt. Voor de rest merk je inderdaad niet veel van Corona, behalve een verplicht mondkapje hier of daar.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 jul 2021, 14:21

Bijna hetzelfde als in Nederland dus (behalve dat je die covidpas sowieso nergens hoeft te tonen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 jul 2021, 19:50

Zwitserland heeft een travel check die je kan raadplegen omtrent inreisbeperkingen: https://travelcheck.admin.ch/home

Als je uit Nederland komt heb je momenteel geen inreisbeperkingen. Geen quarantaine of testverplichting als je per auto komt.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 22 jul 2021, 19:57

Rein schreef: wo 21 jul 2021, 23:20 Wellicht kwam het in mijn geval, omdat ik de laatste update van de app nog niet had gedaan. Althans dat lijkt me dan de enige logische verklaring.
Vandaag moest ik bij een museum voor het eerst de corona-app laten zien. En verrek, ook bij mij ineens een update die gisteren nog niet verscheen. Wel op een plek met prima bereik, dus kon de app alsnog gewoon gebruiken (en werkte feilloos). Maar prettig voelde het toch niet. Het was heel rustig en een groot deel van het museum bevond zich in de open lucht. Risico op besmetting nihil, dan vind ik het eerlijk gezegd echt onzin om van niet-gevaccineerden een negatieve test te vragen….

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 jul 2021, 21:21

Vanaf 6 augustus moet je in Italië (ook) een vaccinatiebewijs of testbewijs laten zien als je bepaalde binnenlocaties wilt bezoeken zoals cafés, restaurants, musea of sportscholen. Ik vrees dat er nog veel meer Europese landen gaan volgen.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » do 22 jul 2021, 21:32

Vandaag voor het eerst iets van een vraag over Corona o.i.d. in Italië na bijna twee weken. Onze temperatuur werd opgemeten met zo'n apparaat voor je voorhoofd langs toen we de McDonalds in Milaan in wilden. Dat wilden mijn vriendin en haar zoon van 14 graag, zelf had ik liever als de Milanezen voor een andere warme lunch gekozen, de terrassen zaten stampvol en de mensen dicht op elkaar. Toegegeven, McDonalds pakt het allemaal netjes aan, ook binnen voldoende tussenruimte tussen gezelschappen in. En er werd regelmatig even tussendoor een tafeltje goed schoon gemaakt. Zelf was ik vooral verheugd dat we vanaf onze tafel van boven de Galleria Vittorio Emmanuel in konden kijken, schitterende winkelpassage.
Voor de treinretour Arona-Milaan dien we deden vond ik het mondkapje op voor een uur eigenlijk wel vervelend. Maar begrijpelijk. Gelukkig staat de airco aan en de trein is comfortabel. Wel werd pijnlijk duidelijk hoe lelijk en rommelig het voorstedelijk gebied van Milaan is tussen Busto Arsizio en de stad. Geen toeristisch ritje dus. Milaan is zeker een bezoek waard, de Dom en omgeving vond ik erg indrukwekkend.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 jul 2021, 7:02

Rein schreef: do 22 jul 2021, 21:21 Vanaf 6 augustus moet je in Italië (ook) een vaccinatiebewijs of testbewijs laten zien als je bepaalde binnenlocaties wilt bezoeken zoals cafés, restaurants, musea of sportscholen. Ik vrees dat er nog veel meer Europese landen gaan volgen.
Israël wil nu ook niet-gevaccineerden gaan weigeren in alle openbare gebouwen. Waaronder ook bv synagogen.

Autosnelwegen.net

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 23 jul 2021, 7:55

Gaat niet gebeuren. Met name de orthodoxe joden (10-20% totaal afhankellijk van definitie) zullen zich niet snel laten inenten (iets met wil van god) en synagogebezoek is een heilige plicht. Dat wordt een volksopstand met doden als die de synagoge niet inmogen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 23 jul 2021, 8:10

Het schijnt voor het eerst sinds 1948 te zijn dat de ultra-orthodoxen niet in de regering zitten. Er zitten wel een aantal strikt-seculiere partijen in de regering, die graag de invloed van de ultra-orthodoxen willen terugdringen. Misschien is dit dan gewoon een luchtballonnetje om hun achterban tevreden te houden.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » vr 23 jul 2021, 9:42

Ik sluit mij bij de inschatting van Peter aan, dat als deze maatregelen echt gaat gelden de orthodoxe gelovigen zich er niets van aantrekken, en als het gehandhaafd gaat worden het hek van de dam is. Dit is een groep mensen die zeer radicaal is, en in het verleden inderdaad niet voor slachtoffers terugschrok om hun eigen gelijk te halen. Yitzhak Rabin is een voormalig Israelisch premier die - toen hij nog die functie had - ook door zo'n radicaal figuur is vermoord.

Dus als je bij die groep aan hun religie komt, dan staat dat garant voor problemen.

Afwachten hoe dat er dus in Israel aan toe gaat.
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 23 jul 2021, 9:43

Lijkt mij het zelfde soort spierballentaal als van Macron om nog wat extra mensen over te halen om het farmacieproduct te gaan halen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 jul 2021, 9:50

En de maatregelen die steeds genomen worden zijn vaak niet ingegeven door gezondheidskundige argumenten...

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 23 jul 2021, 17:04

paolie schreef: do 22 jul 2021, 9:32 Ik verblijf inmiddels anderhalve week in Frankrijk en merk er allemaal niks van. Naar testen of een covidpas heeft nog niemand gevraagd. Mondkapjes worden nauwelijks gedragen, buiten al helemaal niet, afstand houden is er ook niet bij. De terrassen, restaurants en barretjes zitten bomvol, de toeristensector draait op volle toeren (bij de Pont du Gard en in Carcassonne was het druk als vanouds, alleen de Aziaten ontbreken nog).
Vooralsnog lijkt het allemaal een papieren tijger.
Duit in het zakje van een paar dagen Parijs: inderdaad weinig te merken behalve dat mondkapjes binnen verplicht zijn en dat je ze op straat in drukke stukken nog regelmatig ziet. Om dichtbij het parcours van de Tour de France te komen was de pass sanitaire nodig, omdat mijn PCR inmiddels verlopen was kon ik daar niet langs. Dinsdag een restaurant gezien waar de pass sanitaire verplicht was, dat dat terras nagenoeg leeg was terwijl de rest rammetjevol zat zegt genoeg. Afstand houden doet niemand meer, werd juist vreemd aangekeken op dat ik er nog wel aan deed.

Omdat mijn testuitslag te laat was heb ik vrijdag de ingang van de tolsectie op de A2 vermeden, daar stond 15 minuten file voor dus gok op controles. Einde tolsectie op de A1 stond geen file, zag wel dat de gendarmerie alle poorten behalve télépéage controleerde, daar de dans ontsprongen.
Op maandag nog even een uitstapje naar Orleans gemaakt, onderweg door de douane van de weg geplukt, routinevragen en blik in de auto, niets mbt een covid.

Viel me overigens op de A1 zowel heen als terug op dat er veel minder Nederlanders onderweg waren dan anders.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 23 jul 2021, 17:47

Duitsland is inmiddels knettergek geworden. Daar moeten ook kinderen vanaf 6 jaar volledig gevaccineerd zijn. Ook al kan dat natuurlijk helemaal niet. Niet gevaccineerd betekent verplichte quarantaine. Zeg maar dag tegen je gezinsvakantie naar Duitsland…

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jul 2021, 17:56

Ironisch dat we ondanks vaccinaties en dat geweldige digitale coronapaspoort deze zomer minder reisvrijheid hebben dan vorig jaar. En vooral voor gezinnen, maar ook voor de jongere volwassenen, is het erg dat Duitsland nu ineens weer op slot gaat voor niet volledig gevaccineerde Nederlanders.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 23 jul 2021, 17:58

paolie schreef: vr 23 jul 2021, 17:47 Duitsland is inmiddels knettergek geworden. Daar moeten ook kinderen vanaf 6 jaar volledig gevaccineerd zijn. Ook al kan dat natuurlijk helemaal niet. Niet gevaccineerd betekent verplichte quarantaine. Zeg maar dag tegen je gezinsvakantie naar Duitsland…
Ik lees iets anders, namelijk dat kinderen vanaf 6 jaar een negatief testresultaat moeten kunnen overleggen. En geen restricties bij transit c.q. verblijf van minder dan 24 uur:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Momenteel vooral aan te treffen in en om Geldermalsen.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 23 jul 2021, 18:04

Gaat helaas Dinsdag aangepast worden, hoorde ik.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jul 2021, 18:07

T-hijs schreef: vr 23 jul 2021, 17:58
paolie schreef: vr 23 jul 2021, 17:47 Duitsland is inmiddels knettergek geworden. Daar moeten ook kinderen vanaf 6 jaar volledig gevaccineerd zijn. Ook al kan dat natuurlijk helemaal niet. Niet gevaccineerd betekent verplichte quarantaine. Zeg maar dag tegen je gezinsvakantie naar Duitsland…
Ik lees iets anders, namelijk dat kinderen vanaf 6 jaar een negatief testresultaat moeten kunnen overleggen. En geen restricties bij transit c.q. verblijf van minder dan 24 uur:
https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... reisadvies
Even verder lezen in datzelfde reisadvies:

In Duitsland moet elke reiziger die geen bewijs van vaccinatie of herstel heeft bij aankomst onmiddellijk in quarantaine. De quarantaineplicht is 10 dagen, maar op de vijfde dag na aankomst in Duitsland kunt u zich laten testen op het COVID-19 virus. Is de test negatief en heeft u dit testbewijs geüpload op de registratiewebsite, dan mag u eerder uit quarantaine. Het Gesundheitsamt houdt toezicht op de quarantaine. U moet deze instantie informeren als u klachten heeft die op corona kunnen wijzen.

En dat geldt dus ongeacht de leeftijd. Je komt het land wel binnen met een negatieve test, maar je moet dan alsnog verplicht in quarantaine.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 23 jul 2021, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 23 jul 2021, 18:07

Nederland wereldwijd schreef: Heenreis naar en via Duitsland geldig vanaf 27 juli 2021
Bent u de afgelopen 10 dagen alleen in Nederland geweest? Dan moet u zich vóór vertrek registreren. Ook moet u vóór vertrek op de registratiewebsite uw (digitaal) vaccinatiebewijs, herstelbewijs of ook uw negatief testresultaat üploaden. Bij aankomst in Duitsland gaan reizigers die geen bewijs van herstel of vaccinatie kunnen overleggen in quarantaine.
Kinderen vanaf 6 jaar moeten een negatief testresultaat kunnen overleggen.
Doorreiziger en personen die maximaal 24 uur in Duitsland blijven zijn uitgezonderd.
Ik lees dit zo, dat kinderen vanaf 6 jaar dat testresultaat moeten overleggen om niet in quarantaine te hoeven... Ligt dat aan mij?
Momenteel vooral aan te treffen in en om Geldermalsen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 23 jul 2021, 18:09

^^ Dit zegt niks over de quarantaine, maar waarmee je wordt toegelaten tot Duitsland.

Klik ook even op het hoofdstukje "Coronavirus" en kijk dan bij "Inreisbeperkingen geldig vanaf 27 juli 2021". Daar staan de quarantainebepalingen verder uitgelegd. En dat is geen goed nieuws voor gezinnen met jongeren en kinderen. Ook niet voor volwassenen die nog niet minstens twee weken volledig gevaccineerd zijn (daar zullen de meeste dertigers en jonger onder vallen, en vermoedelijk ook nog wel wat veertigers).

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » vr 23 jul 2021, 18:15

Heb mijn antwoord al klaar voor een Duitse controle: “nee, natuurlijk ben ik op doorreis, hier wil ik niet blijven”. Stelletje dwazen :nuts: