Trip Genova in oktober

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
2x5 autosnelweg

Trip Genova in oktober

Bericht door Pino » do 16 sep 2021, 23:12

Het idee is ontstaan om in de herfstvakantie (de schoolvakantie is iets verlengd door twee studiedagen) een trip te maken naar Ligurië. Vrouw en zoon vliegen; ik zou met dochter de auto brengen en halen. Ik wil de heenreis in een avond en een volle dag doen; de terugreis in een volle dag en een ochtend. Dat geeft wat ruimte voor kleine omwegen uit het wegenliefhebber-boek; bij voorkeur natuurlijk wegen die ik nog niet ken.

Kortom, iemand nog tips? Het eerste stuk ‘s avonds zie je natuurlijk niets, dus dat kan simpel blijven. Hele vlugge eerste gedachten als volgt:
- heen: ‘s avonds naar omgeving Nancy; dan Tunnel Lemaire-Basel-Zürich-Axenstrasse-Gotthardpas en dan via A7 naar Genova (spectaculair zuidelijke deel A7)
- terug: Torino-Frejustunnel-Lyon-Troyes (evt Km357-special Montbard-Bar sur Seine en dan in die buurt avondeten), na het eten nog even hotel Reims en dan volgende ochtend terug over Charleroi
- of andere terugreis: Genova-San Bernardino-Duitse A96/A7-Kassel, volgende ochtend via de A33 naar Osnabrück en uiteindelijk Amsterdam

Ben overigens voorzien van Zwitsers vignet. Alvast dank!

T-hijs
verkeersader

Re: Trip Genova in oktober

Bericht door T-hijs » do 16 sep 2021, 23:31

^^
De A7 tussen Ulm en Würzburg is één groot feest met Baustellen en versetzt fahren. Ik weet niet of je dat moet willen. De rest van de route lijkt mij zeer de moeite waard en wil ik (deels) zelf ook nog eens doen.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 16 sep 2021, 23:37

Pino schreef: do 16 sep 2021, 23:12
- heen: ‘s avonds naar omgeving Nancy; dan Tunnel Lemaire-Basel-Zürich-Axenstrasse-Gotthardpas en dan via A7 naar Genova (spectaculair zuidelijke deel A7)
Die 6 euro tol kan je met een paar minuten extra reistijd omzeilen door gewoon over de col te rijden. Let wel op dat je dan niet Colmar par Col volgt vanaf Saint Die (kutweg) maar gewoon doorrijdt tot aan Raves en dan de D459 pakt de Col de Sainte-Marie over.

In Zwitserland zou ik vanaf Basel naar Luzern rijden, en dan over de Brünig- en Grimselpass naar Gletsch te rijden. Vanaf daar kan je dan via de Nufenenpass of de Furka- en Gotthardpass naar Ticino rijden, waar je de weer de A2-route oppakt naar Italië.

De route over de Frejus ken ik niet, maar ik zou je de tol besparen en over de Grand Saint Bernard naar Lausanne rijden en daar de route via Vallorbe pakken en de Franse N57 pakken. Daar zit ook nog menig authentiek restaurantje, ook als je de bekende afsnijroute pakt via Baume-les-Dames. Landschappelijk ook een leuke route naar mijn mening, in de zomer zit het er niet voor niks vol toeristen.

Wat je alternatief betreft: De San Bernardino is niet heel bijzonder naar mijn mening. Rij dan vanaf Milaan over de SS36 naar de Splügenpas. Eerst lekker crossen door de vele tunnels langs het Comomeer, en dan de spectaculaire Splügenpas op, uiteraard via het smalle stukje langs Pianezzo, ipv de SP1 langs Isola. Beneden in Splügen heb je een kaasboer met voor Zwitserland schappelijke prijzen, en het dorpje is een mooie plek om even te lunchen. Het is echt hoe ik me een stereotype Zwitsers dorpje voorstel.

Daarna rij je over de H13 naar Thusis door de kloof en kan je nog even over de hangbrug lopen, om daar je weg te vervolgen op de A13 naar het noorden. (Ik weet even niet hoe ik zo'n rode marker op elke plek die ik wil krijg, daarom de routebeschrijving)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 16 sep 2021, 23:59

Route over Splügen lijkt me leuk, maar je praat over tweede helft oktober. Is wel een beetje randje met het weer en wintersluiting. Daarom wellicht dan toch San Bernardino: de A13 tussen Bellinzona en de tunnel is ook nog een weg die ik nog nooit gereden heb. Tipje Splügen-dorp en kloof onthoud ik voor beide varianten. In het vervolg de Duitse A7: ik heb hoop dat het bouwseizoen tegen die tijd ook op zijn einde loopt, maar ook ten noorden van Würzburg zullen nog wel wat grote Baustelles blijven. Het blijft Duitsland.

Sint Bernard-Vallorbe net deze zomer gedaan, dus die valt af (in stromende regen, dus weg krijgt nog eens een tweede kans ... later).

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 17 sep 2021, 9:20

ALs je het zuidelijke deel van de A7 naar Genua spectaculair vindt, kun je terug naar Torino op de A6 pakken. Die is minstens zo spectaculair. Wel een groot nadeel: Werkzaamheden op het bergstuk met diverse kleinere maar ook 1 ca 20km stuk terug naar 2x1. In zuidwaartse richting is het nog meer overigens.

Als je juist van lekker doorrijden houdt is voor zowel de heen als de terugweg de A26 de beste optie. Die is verreweg het modernste en voor een groot deel 2x 3, ook daar waar er weinig verkeer is. Als je vanuit Como komt kun je zo Milaan helemaal vermijden. Turijn kun je vermijden door vai Aosta te rijden en de mt blacn tunnel te nemen (of zelfs degrote st bernhard pas /tunnel)

Ipv de Frejus kun je natuurlijk ook een echte col pakken, zoals de Agnello . Als die nog open is in oktober?
Of ipv de mont blanc tunnel de kleine st bernhard

Opties opties opties....

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 17 sep 2021, 9:22

Agnello is wel erg hoog met 2744 meter. Daar kun je wel sneeuwbuien verwachten.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 17 sep 2021, 9:32

Ja, voor de terugreis hoef ik niks meer voor te stellen, want dat heb ik kennelijk al gedaan :emo:

Als je een Zwiters vignet hebt dan ben je beter van het te gebruiken, anders...in oktober is de A7 en A8 belange zo druk niet en de bladeren hangen wel nog aan de bomen, dus het heeft nog ietwat zomers. En de route naar Genova over de A8 en A10 (IT) is mooi.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 sep 2021, 10:33

^^ Is een heerlijke route, maar iets teveel om. Mijn 'base case' (route Amsterdam-Genova die ik normaal zou rijden) is een 1240 kilometer, waarvoor ik een 14 uur reistijd zou reserveren inclusief pauzes. Heb geen behoefte om dat te tillen naar meer dan 1400 of 15 uur. Dus lekker passen rijden in principe niet. Als er een Gotthard in zit, is dat omdat hij zo lekker makkelijk is en op de route ligt - en als de weersomstandigheden er niet naar zijn of ik minder goed ben opgeschoten dan verwacht, wordt het alsnog de tunnel.

De routes van Ligurië naar het noorden zijn bekend. De A26 ken ik inderdaad als de meest relaxte oversteek van het kustgebergte, maar juist A7 en A6 heb ik nog nooit gereden. A26 heb ik dan weer wel in mijn hoofd zitten om mogelijk van of naar Lugano te rijden via A26-Varese en hetzij de doorsteek Mendrisio-Varese hetzij de A36. Dan heb ik de A26 compleet en zie ik een van die laatste twee eens. Die werkzaamheden op de A6 zijn echt behoorlijk. Nou goed, we zullen in de regio ook nog wel wat rondrijden en we denken wel aan een bezoek aan Torino. Dat geeft opties voor heen via A10-A6 en terug via A21-A26.

Dank allemaal!

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 17 sep 2021, 11:04

De Italiaanse A7, en dan de tweede helft, in zuidelijke richting, is erg mooi maar ik vond het (13 jaar geleden) echt een vreselijke weg om te rijden. Smal, absoluut substandaard met zelfs uitritten van huizen en geen vluchtstrook, en veel vrachtwagens die het niet nodig vonden om zich aan de maximumsnelheid te houden. Echt niet relaxed.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » vr 17 sep 2021, 11:38

Over de heenweg:
Als je vanaf Nancy nog even wat langer doorrijdt zou je vanaf St. Dié ook over de Col de Bonhomme kunnen (dus wel Colmar par Col) en dan overnachten bij Kaysersberg. Of wel over Col de St. Marie en dan naar Ribeauvillé. Kaysersberg, Riquewihr en Ribeauvillé zijn prachtige stadjes. Zelf heb ik overnacht in Mittelwihr vlakbij Riquewihr en Kaysersberg. Dan zou je 's ochtends in 1 van die stadjes kunnen ontbijten, uurtje rondlopen en dan onderweg naar Genua. Je hebt de volle dag dan minder afstand te rijden omdat je al verder op de route bent. Mocht je alsnog via de A35 via Straatsburg gaan, dan is ook Colmar een aanrader. Mooi stadje, veel kanaaltjes.
Over de terugweg: de A7 rijdt inderdaad best vervelend in Duitsland, heb ik in juli gemerkt. Gelukkig kwam ik langs alle werkzaamheden toen het rustig was, want vroeg op een zondagochtend. Splügenpas heb ik in juli ook gereden, erg spectaculair. Weet niet of je die moet willen op een lange route, intensief rijden. Comomeer zie je bijna niks van op de SS36 helaas. Je moet ook bij Splügen nog een stukje over een grindweg (werkzaamheden tussen A13 en pas).
Grimsel en Nufenen zijn schitterende passen, gaat je wel veel tijd kosten en zijn ook intensief rijden.
Alternatief voor Frejustunnel kan Col de Mt. Cenis zijn, als die open is natuurlijk. Rond de 2000 meter maar, zowat net boven de boomgrens, weg is goed uitgebouwd, mooi stuwmeer bovenaan. Scheelt je HEUL VEUL tol van de Frejustunnel of Mt. Blanctunnel.
Let bij de A60 en A36 rondom Varese/Como er op dat je geen kaartje trekt en betaalt, maar geacht wordt zelf binnen 2 weken via internet te betalen! Anders flinke naheffing, kan soms zelfs jaren later komen. A60 bij Varese is met 5 minuten extra rijden nog wel te omzeilen lokaal.
Ander idee kan zijn de hele A26 en daarna SS33 naar de Simplonpas (hele jaar open).
Vanaf Simplon kan je dan omrijden via Montreux of de autotrein door de Lötschbergtunnel en dan korter door naar Bern.
Idee dat ik zelf deze zomer had (maar toch niet heb gedaan), was Simplon - Furka en dan naar Luzern. Volgens routeplanner was Arona (A26) - Luzern via deze route ca. 4 uur rijden, vond ik toch te veel, aangezien ik in 1 dag terug reed van Arona naar Assen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 17 sep 2021, 13:57

Ernst76 schreef: vr 17 sep 2021, 11:38 Over de heenweg:
Als je vanaf Nancy nog even wat langer doorrijdt zou je vanaf St. Dié ook over de Col de Bonhomme kunnen (dus wel Colmar par Col) en dan overnachten bij Kaysersberg. Of wel over Col de St. Marie en dan naar Ribeauvillé. Kaysersberg, Riquewihr en Ribeauvillé zijn prachtige stadjes. Zelf heb ik overnacht in Mittelwihr vlakbij Riquewihr en Kaysersberg. Dan zou je 's ochtends in 1 van die stadjes kunnen ontbijten, uurtje rondlopen en dan onderweg naar Genua. Je hebt de volle dag dan minder afstand te rijden omdat je al verder op de route bent. Mocht je alsnog via de A35 via Straatsburg gaan, dan is ook Colmar een aanrader. Mooi stadje, veel kanaaltjes.
Verwacht rond zessen te vertrekken uit Amsterdam. Niet echt zin in nachtwerk als er nog een volle dag rijden achteraan komt, dus Nancy is wel een beetje de grens.
Let bij de A60 en A36 rondom Varese/Como er op dat je geen kaartje trekt en betaalt, maar geacht wordt zelf binnen 2 weken via internet te betalen! Anders flinke naheffing, kan soms zelfs jaren later komen. A60 bij Varese is met 5 minuten extra rijden nog wel te omzeilen lokaal.
De opkomst van dat soort systemen is een van de redenen dat ik een telepéage-badge heb.
Ernst76 schreef: vr 17 sep 2021, 11:38 Ander idee kan zijn de hele A26 en daarna SS33 naar de Simplonpas (hele jaar open).
Simplon in augustus nog gereden. Viel me trouwens tegen in reistijd vanaf Milaan (naar Montreux) in vergelijking met Sint Bernard. Scheelt wel een smak geld natuurlijk. Maar goed, ik rijd dit voor mijn plezier en spaar er twee vliegtickets mee uit. Er is budget voor escapades als de Fréjus.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 14 okt 2021, 21:53

Mooie dag voor een roadtrip vandaag: mistige start in de Vogezen, maar daarna strakblauwe lucht tot aan Genova.

Vannacht uiteindelijk in Lunéville gezeten. Nul last gehad van de werkzaamheden aldaar, maar de impact daarvan is geloof ik groter richting Nancy, zo zie je ook aan omleidingsbordjes. Tunnel Lemaire bereikt zonder gedoe en dat geldt feitelijk ook voor het aansluitende deel tot de A35. Chatenois was eigenlijk de enige plaats waar we van het gas af moesten. Kom maar door met die bypass.

N59 vóór en nadat de zon doorkwam
SPOILER: TOON

AfbeeldingN59 by Pino, on Flickr

AfbeeldingApproaching the tunnel by Pino, on Flickr
Door werkzaamheden aan de Belchentunnel stonden op de A2 achter Basel dusdanige files dat verkeer richting Gotthard werd aangeraden over Zürich te rijden. Mooi, dat was toch al het plan. Die Axenstrasse is toch wel een bonus hoor, dubbel als er ook al sneeuw op de bergen ligt. Parkeerplaatsen met uitzicht een beetje vol, dus maar broodje gegeten staand naast de auto bij de Gotthard-Raststätte. Nog even een blik geworpen op de Reuss die daar vlak langs loopt. Als die ergens vorig jaar deze parkeerplaats blank heeft gelegd: wow, want die liep nu gewoon een paar meter lager.

Gotthardpas rijden daarna was heerlijk. Sneeuwgrens zal op zo’n 1800 meter hebben gelegen. Was van die mooi voorzichtige herfstpoeder. Aangezien de weg perfect droog was echt fantastisch om tussen te rijden. Ze zijn trouwens flink bezig met windmolens in deze omgeving.

Foto’s van Axenstrasse en Gotthard (helaas wat weerspiegeling in de voorruit)
SPOILER: TOON

AfbeeldingAxenstrasse by Pino, on Flickr

AfbeeldingAxenstrasse by Pino, on Flickr

AfbeeldingGotthardpass by Pino, on Flickr

Daarna goed door kunnen rijden tot Genova. Alleen in Como even op OWN terecht gekomen door een poging om in Chiasso te tanken en meteen de grensfile te vermijden. File direct achter de grens was echter dusdanig dat navigatie ons niet naar oprit Monte Olimpino stuurde, maar naar Como Centro. Dat was toch wel een tien minuten binnendoor voor een paar kilometer.

Eerste keer dat ik op de A7 was ten zuiden van de A21. Hoe zal ik het eens noemen? Een aardige belevenis die met snelweg niet veel meer te maken heeft? De zuidelijke helling van de pas had meer scherpe bochten dan ik ooit op een snelweg heb meegemaakt. Had in tegenstelling tot T-hijs ooit geen last van vrachtwagens, eerder personenwagens die er wilde crossen. Wat je daar dan wel hebt met vrachtwagens is dat ik ze liever niet door een bocht ga inhalen: je kunt nergens heen als zo’n vrachtwagen even niet lekker uitkomt. Daar zal ik wel wat mensen met meer haast mee gefrustreerd hebben.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 okt 2021, 22:19

Magnifiek :top: