Beste weg naar Brenner Autobahn?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 jul 2008, 15:34

Coen Tunnel schreef:Waar baseer je dat op? In deze topic heb je nog aangegeven dat je daar nog nooit langs geweest bent.
Dat klopt, ik ben over de BAB33 nog nooit gereden (BAB30 en BAB44 wel). Maar zoals ik zie op de verkeersinformatie en wat anderen erover zeggen, en wat ik op Google Earth zie, durf ik dat best het anderen aan te raden. Ook lijkt mij het bij nader inzien gewoon een goede route voor mensen die in het noorden des langs wonen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » za 05 jul 2008, 0:06

Ik heb deze discussie nu even gevolgd want ik ga zondag die kant op vanuit Twente. Wanneer ik terug kom zal ik nog wel even melden hoe de route is gegaan.

Wat ik duidelijk in de discussie lees is dat veel mensen files proberen te vermijden. En wel op een dusdanige wijze dat dit uiteindelijk meer tijd kost. We houden daarom gewoon de informatie in de gaten en we zien wel waar de file staat. Gezond verstand gebruiken en een beetje geluk zou ik zeggen. Maar dat heb je voor iedere weg die je neemt nodig.

De geplande route is: 31-2-45-3-7. En ja, ik weet het, dit is langs Würzburg en dit kan heel filegevaarlijk zijn. Ik zie wel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » za 05 jul 2008, 3:33

^^ De BAB7 en de BAB45 zijn in ieder geval lekker rustig! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door duikgek89 » za 05 jul 2008, 9:37

jaap47 schreef:Wat ik duidelijk in de discussie lees is dat veel mensen files proberen te vermijden. En wel op een dusdanige wijze dat dit uiteindelijk meer tijd kost.
Zoals ik in mijn topic ook al aangaf:
Het is vakantie, dus is er geen haast bij. Persoonlijk rijd ik dan liever een stuk om dan dat ik door een file moet, ook als het langer duurt. Dan zie je tenminste iets, en als je in de file staat dan verpest dat de vakantiestemming....

Maar goed, iedereen moet wat dat betreft doen wat hij/zij zelf wil. :)

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » za 05 jul 2008, 10:57

Men leidt het meeste onder hetgeen men vreest :dyn_hyp:

Vaak genoeg meegemaakt dat files uiteindelijk niet aanwezig waren of juist optraden doordat iedereen de file probeerde te mijden.

Op een 'ritje' van 1100km kan je het nooit helemaal vermijden. Typisch een gevalletje voor risicomanagement en gewoon alle opties kwantificeren. Een ieder heeft een andere weging aan de verschillende actoren, dus voor een ieder is de uitkomst ook anders.

Voor mij is het tijd voor een praktijkonderzoek, tenslotte toch de enige echte scheidsrechter.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door Vinny » za 05 jul 2008, 11:29

Files staan er ook zelden op "leuke" plaatsen, maar altijd in gebieden met veel turbulentie (in- en uitvoegend verkeer) of lelijke landschappen (Roergebied). De leukste file waar ik ooit heb ingestaan was op de A 6 voor de Kethelbrug. Die stond open. En omdat het verkeer helemaal stil stond stapten mensen uit om een praatje te maken in de warme zomerzon. Dat is dan wel leuk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door Coen Tunnel » za 05 jul 2008, 11:53

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt voor de Tauerntunnel. Er gingen zelfs mensen voetballen op de vluchtstrook! In de file voor de sluizen bij de Afsluitdijk kwamen we ooit per toeval mijn oom en tante tegen, dat was ook leuk. Ook even een praatje gemaakt.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » za 05 jul 2008, 13:54

Een paar jaar geleden meegemaakt dat op de A10 na Parijs een bus was gekanteld. Ik hoorde het op tijd maar heb er uiteindelijk anderhalf uur over gedaan om de snelweg te verlaten. Iedereen wilde eraf en de 2km tot de tolpoortjes zaten helemaal vast. Uiteindelijk hebben ze de slagbomen maar open gezet en iedereen door laten rijden.
Een bus, die dezelfde bestemming had, had niet naar de radio geluisterd en heeft uiteindelijk 4 uur op de snelweg stilgestaan.

Het was NA Parijs dus wie had dat verwacht? Het blijft ALTIJD een gok wat de beste route is.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door Pino » ma 07 jul 2008, 12:01

SnarfFlevoland schreef:^^ Dan is deze dag rustig voor de BAB3. ;)
Vanochtend kun je alweer over de A3 naar het zuiden rijden zonder ook maar een file tegen te komen, op een verwaarloosbare kilometer bij Köln na. Zag daarentegen wel een file langskomen op de A45 in zuidelijke richting...

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » za 02 aug 2008, 1:14

Zo, zijn we weer.

Even wat praktijkervaringen:
De BAB3 reed op de heenweg goed door. Wel waren er 3 langdurige wegafzettingen en met het drukke verkeer alhier was het geen feest.
De secundaire weg bij Füssen rijdt niet echt lekker door; smal; en wanneer je bij de pas achter een vrachtwagen/tractor komt te zitten schiet het ook niet op. Het omrijden via Imst kan ik iedereen aanraden; goede weg en niet echt druk.
De BAB3 had op de terugweg een file die al begon bij het knooppunt Biebelried en dus lekker doorgereden over de BAB7. Dit is een hele goede weg die alleen voor Kassel een soort videogame wordt (2x3 met redelijk bochtig de heuvels op en af), met aan het einde een forse helling naast de ICE. Wel leuk om te zien. De BAB44 bij Kassel was afgesloten en daarom wat moeten omrijden via de BAB49 (stelt niets voor, iets van 7 km om en goed aangegeven). Verder een rustige weg. Het stuk bij Bielefeld is een k*** stuk. Kilometers lang niet sneller dan 40km/uur omdat de middenbelijning was weggefreesd. Er werd bij ons dan ook openlijk gemuit en het leven van TruusTruus hing aan een draadje.

Iedere route heeft zijn voor- en nadelen. Wanneer in 2009 het stuk bij Füssen klaar is rijdt dit ook weer een stuk lekkerder, al blijft de pas lastig. Wanneer de weg bij Bielefeld in 2010 klaar is, is dit zeker een aanrader en wanneer de wegwerken in 2011 op de BAB3 klaar zijn, is dit weer een goede en snelle weg buiten de spits.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door waldo79 » za 02 aug 2008, 6:21

Er werd bij ons dan ook openlijk gemuit en het leven van TruusTruus hing aan een draadje.
Dat vraagt om uitleg :mrgreen:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » za 02 aug 2008, 11:39

jaap47 schreef:Het stuk bij Bielefeld is een k*** stuk. Kilometers lang niet sneller dan 40km/uur omdat de middenbelijning was weggefreesd. Er werd bij ons dan ook openlijk gemuit en het leven van TruusTruus hing aan een draadje.

Wanneer de weg bij Bielefeld in 2010 klaar is, is dit zeker een aanrader en wanneer de wegwerken in 2011 op de BAB3 klaar zijn, is dit weer een goede en snelle weg buiten de spits.
Dat stuk bij Bielefeld is helemaal geen raar stuk, je mag op de B68 tussen het einde van de BAB33 en Halle: 50 km/h. Dit duurt overigens tot einde van dit jaar. Volgend jaar heb je dus nergens geen last meer van. ;) Overigens is dat stuk van 50 km/h maar 8 kilometer, en geen kilometers lang.... :wijsvinger:
Overigens is die autosnelweg (BAB33) bij Bielefeld helemaal niet in 2010 klaar. Het stukje autoweg in Bielefeld zelf is in 2010 aangesloten op de BAB33 en de BAB2, want nu moet je zowel voor als na de 2x2 rijbaans autoweg (B61) binnendoor de stad rijden. In 2010 is dat niet meer nodig.
Het stuk tussen afrit 15 (waar de BAB33 nu nog ten zuiden van Osnabrück ophoudt) en de stadsring (autoweg B61) is nog in planningsfase. Waarschijnlijk word dat stuk pas in 2013 geopend, maar dat zijn nog maar planningen, ze zijn nog geen eens begonnen met bouwen. Overigens gaat die BAB68 tussen de BAB33 en de B61 (autoweg in Bielefeld) prima! Het stuk B68 (tussen de autoweg B61 en de BAB2) zitten veel verkeerslichten, maar dat stuk rijd ook wel goed door. Verkeerslichten gaan snel op groen. :puh2:

Overigens zie je heel weinig Nederlanders op de BAB44 en de BAB33.

Je hebt bij afrit 15 (op de BAB33) een oprit die hetzelfde eruit ziet als bij de vroegere geplande A80 bij Hilversum. Je voegt in op een autosnelweg waar toch geen verkeer van vandaan kan komen. :P
De secundaire weg bij Füssen rijdt niet echt lekker door; smal; en wanneer je bij de pas achter een vrachtwagen/tractor komt te zitten schiet het ook niet op. Het omrijden via Imst kan ik iedereen aanraden; goede weg en niet echt druk.
Die B179 in Oostenrijk is anders super goed uitgebouwd (zeker tussen Duitsland en Reutte-Süd) want daar is het autoweg en mag je 100 km/h. Verder geen kruisingen etc. De Fernpas zelf is maar op z'n stijlst 8%.
Die weg via Imst is inderdaad een goede weg, maar in 2016 zal dat hopelijk niet meer nodig zijn. Dan kan je (als de planningen goed lopen) door de Tschirganttunnel rijden (wel met Tolvignet)! In 2011 beginnen ze (als het goed is) met het bouwen van de tunnel.

Zie deze bron voor de Tschirganttunnel: http://www.asfinag.at/index.php?module= ... 287&pid=55
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » zo 03 aug 2008, 0:23

Raar stuk of geen raar stuk, dat is voor een ieder persoonlijk. Wij vonden het in ieder geval (na 1,5uur 150+ gereden te hebben) erg 'rustgevend' om ineens 40 à 50 te rijden. Het opletten bij ieder verkeerslicht en iedere keer weer kijken hoe de route verder loopt is dan ineens een hele andere manier van autorijden. Na de stadsweg krijg je ineens een heel klein stukje autoweg (inderdaad de 61) en vervolgens wordt het echt een provinciale weg. En wanneer je het hele stuk vervolgens achter een local zit die bij iedere kruising en VRI afremt tot stapvoets.... Wanneer je dan ook nog eens met een snelheidsbeperking te maken krijgt omdat de belijning is weggefreest..... En dit over een afstand van 19km...... Door het altijd weer gezellige Halle.........'s Avonds laat........ En inderdaad, een groene golf en minder VRI-fasen geven beter doorrij mogelijkheden in Duitsland, maar het kunnen doorrijden op een autosnelweg is toch wel iets beter dan dit.

Of de snelweg in 2010 of in 2013 klaar is, kan alleen de toekomst leren. Volgens mij moet dat wel lukken. Er zitten geen rare stukken in.

Het stuk BAB7 bij Füssen is nog niet helemaal klaar. Ze schieten wel goed op (april 2009 planning) maar je komt wel door een aantal dorpen en door een soort van TinkiWinki landschap. Vlak voor de grens heb je dan weer autobaan. Dit rijdt vervolgens prima (zolang ze de tunnel niet afsluiten bij Lermoos maar dit terzijde). Het probleem is de Fernpass waarbij aan ieder kant een paar haarspelbochten zitten. Ik dacht 2 aan de noordkant en 4 aan de zuidkant maar daar gaat het nu niet over. Het probleem is wanneer je daar achter een vrachtwagen komt te zitten. Zowel heen als terug was dat hier dus een feest. Het probleem voor die jongens is de helling en de bochten, je komt er niet voorbij en het schiet even niet op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 aug 2008, 11:30

jaap47 schreef:Raar stuk of geen raar stuk, dat is voor een ieder persoonlijk.
Mee eens! Als je alleen maar ontzettend hard wil rijden is dat geen goede optie. Als je de files wil vermijden of eens een andere leuke route wil nemen, dan is de BAB33 en de B68 zeker een super goed alternatief! Eigenlijk voor de mensen die in het noorden des lands wonen (Groningen, Drenthe, Friesland, Noord-Overijssel, Noord-Flevoland) is het gewoon (ook zonder file) al een prima route. Overigens is de BAB33 zelf super rustig, en kan je vaak wel (als je auto het aankan) 200 km/h halen. Ja, je kan zelf nagaan of je dat zelf veilig en verantwoord vindt om 200 km/h te gaan rijden.
jaap47 schreef:Wanneer je dan ook nog eens met een snelheidsbeperking te maken krijgt omdat de belijning is weggefreest..... En dit over een afstand van 19km......
Even aanpassen, het stuk waar geen belijning is duurt maar 8 km. De rest is 2x2 autoweg en 2x2 stadsweg.
jaap47 schreef:Het stuk BAB7 bij Füssen is nog niet helemaal klaar. Ze schieten wel goed op (april 2009 planning) maar je komt wel door een aantal dorpen en door een soort van TinkiWinki landschap. Vlak voor de grens heb je dan weer autobaan.
I know. Meer informatie over de BAB7 staat op dit topic: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=11125

Overigens is dat landschap schitterend bij Füssen (wat je TinkiWinki landschap noemt :P ). Ben er in Juli op vakantie geweest. En het is echt schitterend. Je rijd er zonder bij na te denken (zeker als de BAB7 al af is) er zomaar aan voorbij, maar eigenlijk zijn die kleine stadjes (zoals Füssen) en kastelen (zoals Slot Neuschwanstein) en de natuur en de vele kleine en grote meren een vakantie waard!
jaap47 schreef:Dit is een hele goede weg die alleen voor Kassel een soort videogame wordt (2x3 met redelijk bochtig de heuvels op en af), met aan het einde een forse helling naast de ICE. Wel leuk om te zien.
De A7 tussen Kassel en Fulda is inderdaad echt leuk en mooi (overigens is de gehele A7 vanaf Hannover tot en met Füssen erg mooi). Alleen moet je wel een sterke moter hebben. Wij waren daar met een caravan, en remmen af op de motor. Maar je zag ook mensen steeds gewoon remmen. Nou dan gaan je remmen eraan! :lol:
jaap47 schreef:Het probleem is de Fernpass waarbij aan ieder kant een paar haarspelbochten zitten. Ik dacht 2 aan de noordkant en 4 aan de zuidkant maar daar gaat het nu niet over. Het probleem is wanneer je daar achter een vrachtwagen komt te zitten. Zowel heen als terug was dat hier dus een feest.
Mwah, achter een vrachtauto zitten op de Fernpas valt wel mee. Overigens gaan de slechtere trucks helemaal niet over de Fernpas.

Ik verheug me op 2016! Dan is zowel de BAB33 als de BAB7 als de B179 bij Heiterwang als de A12 Tschirganttunnel klaar! Dan kan je lekker doorrijden via de Fernpas! Overigens vrees ik met grote vrese dat meer mensen die route gaan nemen. :? En dus de Fernpas drukker wordt.

Ik teken voor de 2x2-baans S14 (Fernpass Schnelstrasse)! Alleen die komt er voorlopig, helaas, nog niet. Overigens is dat ook wel haast onmogelijk. Je moet dan de weg heel erg aanpassen. Veel nieuwe viaducten en tunnel bouwen. Dat is een haast onmogelijk gebeuren. Wel zouden ze van mij vanaf de Duitse grens tot en met de Lermooser Tunnel een Schnelstrasse mogen aanleggen die deels 2x2 is en deels 2x1 is (2x1 is nog realiseerbaar op moeilijke stukken). En dan de B179 over de Fernpas zelf, en dan vervolgens vanaf Nassereith de Schnelstrasse tot en met de A12 (Inntal Autobahn).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door Chris » wo 06 aug 2008, 14:13

jaap47 schreef:Het stuk bij Bielefeld is een k*** stuk. Kilometers lang niet sneller dan 40km/uur omdat de middenbelijning was weggefreesd. Er werd bij ons dan ook openlijk gemuit en het leven van TruusTruus hing aan een draadje.
Ik heb zojuist ook die route gereden. Die middenbelijning was er nu gewoon aanwezig, en het reed met een gangetje van 80km/h goed door. In Bielefeld veel verkeerslichten, maar ik hoefde er maar voor twee te wachten (leve de Duitse prioritering ipv de Nederlandse VRI's die continu op rood springen als er één auto uit een lullig zijstraatje komt). Ik was in zo'n 8 minuten door Bielefeld, en vrij snel daarna op de A33 bij Borgholzhausen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 aug 2008, 15:12

^^ Weer terug van vakantie?

Overigens vind ik het fijn dat die middenbelijning bij Bielefeld weer terug is! :D Hoef je ook lekker niet meer 50 km/h te rijden. Nu mag je op de B68 normaal 70 km/h!
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op wo 06 aug 2008, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door Chris » wo 06 aug 2008, 15:16

Volgens mij miste dat stuk belijning niet in Bielefeld, maar verder richting Borgholzhausen. Daar was namelijk een stuk gloednieuwe weg, heb nog foto's gemaakt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 aug 2008, 15:17

^^ Oeps... ik dacht dat je het had over de B68 naar Borgholzhausen. Die bedoelde ik namelijk ook. ;) Gloednieuwe weg inderdaad. Maar nu de snelheid weer terug naar 70 km/h.

Ik heb overigens ook een videofilm van die weg, gemaakt in Juli 2008.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Beste weg naar Brenner Autobahn?

Bericht door jaap47 » do 07 aug 2008, 23:46

Tja, de verkeerslichten in Duitsland zijn vaak beter geregeld dan alhier. Groene golven en vaak gewoon een 2-fasen VRI. Dat rijdt tenminste door :D

Nietemin zal ik wel blij zijn wanneer dit stuk ook klaar is als autosnelweg.

Plaats reactie