Route du soleil of toch maar niet...?

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Toopster
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 15:42

Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Toopster » za 26 jul 2008, 16:00

Hallo allemaal,

Ik zit met een kleine twijfel over mijn reisweg van Breda naar Roses in Spanje.
Vrijdag 1 augustus rond een uurtje of 20.30 willen wij gaan vertrekken richting de zon. (al is het nu hier ook best mooi weer :roll: )
Maar zaterdag 2 augustus is het volgens mij een zwarte zaterdag in Frankrijk.
Nu twijfel ik dus of ik over de Route du Soleil zal gaan rijden of toch maar via Clermont-Ferant.
Als ik 's-avonds ga rijden zou ik dan nog heel veel last hebben van het vertrekkend vakantieverkeer aldaar of valt het wel mee?
Wat is verstandiger volgens jullie?

m.v.g. Toopster

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 16:13

Als je 's avonds gaat rijden ben je 's ochtends bij Lyon, maar de files beginnen al tussen 4 en 5 uur 's ochtends op de A7. Vanochtend stond er voor 8 uur al 55km file op de A7. Dan loopt ook de A9 rap vol.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door waldo79 » za 26 jul 2008, 16:15

De komende 3-4 weken moet je eigenlijk op zaterdag helemaal niet op de Noord-Zuid routes zitten in Frankrijk. Je vertrektijdstip is heel ongunstig. Voor 7.00 uur begint het al goed vast te lopen vanaf Lyon. Dan is het helemaal bal tot aan de Spaanse grens (circa 500 km). Vertragingen van enkele uren tussen Lyon en Orange en tussen Orange en Perpignan zijn de regel.

Via Clermont-Ferrand lijkt me sowieso handig vanuit Breda. Je passeert Parijs 's nachts. Je kunt wel problemen verwachten bij Pézénas. Daar ontbreekt nog een stuk van 15 km snelweg. En langere stukken binnendoor rijden is in die regio geen succes (het verkeer loopt goed vast).
Laatst gewijzigd door waldo79 op za 26 jul 2008, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door vynkce » za 26 jul 2008, 16:55

Ik zou de route via Clermont-Ferrand nemen. Deze is niet alleen korter, maar ook goedkoper en toch minder filegevoelig dan de A6-A7-A9. Files kan je dan wel verwachten ter hoogte van Clermont-Ferrand, bij de péage van Millau en inderdaad bij Pézenas. Aansluitend moet je wel over de A9 die ook vast kan lopen. Maar al bij al zal je minder file hebben op de A71-A75 dan op de A6-A7.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Ds79m » za 26 jul 2008, 17:09

Vanwege je vertrektijd kun je beter langs Parijs dan langs Lyon rijden. Pas op het einde van je reis, vanaf Pézenas krijg je dan te maken met ernstige drukte.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 17:13

Met een beetje geluk ben je dan ook de grootste drukte voor het tolstation van Clermont-Ferrand voor.

Dat tolstation is namelijk niet zo heel groot. Mocht er al wel een forse file staan, zou je er één afslag eerder af kunnen, da's bij Riom, en dan via de parallelle tolvrije snelweg D2009 naar Clermont rijden, en daar weer de snelweg richting het zuiden pakken. Maar files zijn haast niet te voorkomen op dit soort dagen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door waldo79 » za 26 jul 2008, 17:13

Vanaf Clermont-Ferrand kom je vanwege de spectaculaire route helemaal in vakantiestemming.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Rene » za 26 jul 2008, 20:14

De D13 Pezenas-Bessan is op zwarte zaterdag een complete ramp. Ik ben daar in 2006 op een zwarte zaterdag in noordelijke ricchting langsgekomen, en ik was toch zóóó blij dat ik toen niet de andere kant op hoefde...
Als je toch over Parijs rijdt, zou je kunnen overwegen om bij Vierzon van de A71 af te slaan en via de A20, A61 en A62 over Toulouse naar Narbonne te rijden. Dat scheelt de droefenis tussen Pezenas en Narbonne. Wel kost het een paar centen tol extra (al is ook een deel van de A20 tolvrij).

Wat dat betreft is het jammer dat een goede verbinding tussen de Franse A66 en de Spaanse C-16 ontbreekt.
Maar ook wel logisch - voor die paar dagen per jaar dat de A9/AP-7 overbelast is ga je geen hele dure verbinding dwars door de bergen bouwen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 20:21

De A61 Toulouse - Narbonne is ook meestal één lange file richting de kust op dit soort zaterdagen. Als alternatief voor de weg naar Bessan misschien de N9 naar Béziers, en dan de N1112 naar de A9? Geen idee of daar veel files staan.

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door mb90 » za 26 jul 2008, 20:31

De N1112 is ook een groot drama. Daar stond het afgelopen dinsdag al vast en toen was het dus niet eens zaterdag. De route die wij elke keer nemen naar het zuiden is vanaf de A75 de N9 naar Beziers, dan de D612 en de D64 rondom Beziers (dat is dus aan de andere kant langs Beziers). Zo kom je uiteindelijk zonder rotondes (waarvan er dus wel 3 drukke op de N1112 liggen) bij afrit 36 van de A9 uit.

Afgelopen dinsdag stond hier alleen een klein rijtje voor de laatste rotonde bij afrit 36, maar ik zag dat de A9 tussen VZP Beziers-Montblanc en deze afrit 36 helemaal vast stond. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het vaak op het voorlopige einde van de A75 bij Pezenas (waar de werkzaamheden zijn voor de verlenging van de A75) ook vaak een paar kilometer vast wil lopen.

Na afrit 36 zag ik op de A9 richting het zuiden overigens opvallend veel Portugese vrachtwagens op de vluchtstrook staan. Zeker 10 tot 15. Geen idee of dat wat met de file ervoor te maken had.
Laatst gewijzigd door mb90 op za 26 jul 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Toopster
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 26 jul 2008, 15:42

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Toopster » za 26 jul 2008, 20:33

Hallo allemaal,

Echt bedankt vor jullie reacties.
Heb vanavond met m'n familie gesproken die een huis in Spanje hebben en daar nu ook zijn.
Heb besloten om al woensdagavond te gaan vertrekken en dan 2 nachtjes bij hun door te brengen.
Dan heb ik i.i.g. geval geen last van de "samedi noir" !!!
Ik heb me laten vertellen door een kennis dat de weg via Clermont-Ferant wel een fijne weg is maar wel een zware weg.
Dit i.v.m. de vele bochten die je dan in het donker moet nemen en dat je dan echt zit te turen op de weg, en als je dan ook al een beetje moe begin te raken...
Nou heb ik zelf door m'n werk eigenlijk helemaal geen moeite met 's-nachts rijden. Ben nl. chauffeur, maar de ze route en met de kindjes (1 en 8 jaar) is het toch wel ff wat anders.
:neenee:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Rene » za 26 jul 2008, 20:37

Ik rij ook altijd door de nacht naar Spanje toe. Bevalt prima.
Maar je moet voor Clermont-F inderdaad wel even ergens een uurtje zelf een tukkie doen, zodat je weer enigszins "fit" aan de A75 kunt beginnen. Want die hangt inderdaad op sommige plekken van de bochten, hellingen en snelheidsbeperkingen aan elkaar. Maar dat houdt je juist wakker, veel leuker rijden dan dat vreselijk eentonige stuk tussen Vierzon en Clermont-F. ;)

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Remco » za 26 jul 2008, 21:16

Rene schreef:Ik rij ook altijd door de nacht naar Spanje toe. Bevalt prima.
Maar je moet voor Clermont-F inderdaad wel even ergens een uurtje zelf een tukkie doen, zodat je weer enigszins "fit" aan de A75 kunt beginnen. Want die hangt inderdaad op sommige plekken van de bochten, hellingen en snelheidsbeperkingen aan elkaar. Maar dat houdt je juist wakker, veel leuker rijden dan dat vreselijk eentonige stuk tussen Vierzon en Clermont-F. ;)
Nou, die A75 is ook niet alles. Ik reed hem vanaf CF richting Millau 2 weken geleden en door het vele bochten en hellingen kwamen vooral sleurhutten niet goed vooruit waardoor op gedeelten met 2 banen het vaak stokte, met bijna-aanrijdingen tot gevolg. Mooie weg, maar als het wat drukker is rijdt het er ontzettend onrustig.

Daarnaast even mijn persoonlijke aversie tegen sleurhutten botvieren: :shoot: :D

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door mb90 » za 26 jul 2008, 21:26

^^ Dat laatste ligt vooral aan de wagen die de sleurhut meesleurt. Onze wagen kwam afgelopen maandag en dinsdag niet onder de 80 km/h. Er waren weinig wagens die ons inhaalden en we haalden zelfs auto's zonder caravan in. Als je dus met een wagen met weinig trekkracht de A75 op gaat dan is het vragen om moeilijkheden, maar als je met een sterke wagen de A75 opgaat (zoals onze Suzuki SX4 op diesel) dan kun je gewoon met het overige verkeer mee.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door jeroent » za 26 jul 2008, 22:47

mb90 schreef: een sterke wagen de A75 opgaat (zoals onze Suzuki SX4 op diesel) dan kun je gewoon met het overige verkeer mee.
Eeh, 120 pk en een koppel van 280 Nm een sterke wagen? Zal wel een lichte sleurhut zijn dan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 22:49

Mijn pa had eerst een caravan met een leeggewicht van ongeveer 970 kg, maar een Peugeot 406 break 1.8 benzine had daar toch wel grote moeite mee, op de Duitse A3 zakten we toch regelmatig terug tot 60km/h. Nouja, we zijn er toch de Julierpass mee overheen gekomen (2400m, 12%).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door waldo79 » zo 27 jul 2008, 11:13

jeroent schreef:
mb90 schreef: een sterke wagen de A75 opgaat (zoals onze Suzuki SX4 op diesel) dan kun je gewoon met het overige verkeer mee.
Eeh, 120 pk en een koppel van 280 Nm een sterke wagen? Zal wel een lichte sleurhut zijn dan.
Voor zo'n auto als de Suzuki SX4 (eigenlijk een "speelgoed" 4x4) is het behoorlijk wat. En caravans hoeven niet zwaar te zijn 8-)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Ds79m » zo 27 jul 2008, 11:16

waldo79 schreef:En caravans hoeven niet zwaar te zijn 8-)
Nee, maar de aardappelvoorraad erin wel :puh2:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door waldo79 » zo 27 jul 2008, 11:17

Als je er nog allemaal spullen bijmietert (tenten, tuinstoelen, jerrycans, barbecues) heb je al snel overgewicht :mrgreen:

mb90
verkeersader
Berichten: 746
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 20:43
Locatie: Rotterdam-Zuid
Contacteer:

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door mb90 » zo 27 jul 2008, 17:28

Haha, nee aardappels gaan niet mee. Zelfs geen appelmoes. ;) Alleen mijn tent en de stoelen (de grond is hier een beetje hard en droog).

Maar, de caravan is inderdaad geen zware. Hij weegt leeg (dus zonder keuken en dat soort dingen) 675 kilo. Onderweg dus ongeveer 950 kilo.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Westlander
stadsweg
Berichten: 290
Lid geworden op: do 28 jul 2005, 19:36
Locatie: Gemeente Westland-Naaldwijk

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door Westlander » zo 27 jul 2008, 18:54

Toch zijn er nog genoeg mensen die de duvel en z'n oude moeder (al dan niet op het dak van de auto) mee naar het buitenland nemen. Op de Duitse TV was te zien dat ze een gewichtcontrole hielden langs de Duitse A5.
Hoe stereo typerend dan ook. De meesten Hollanders hadden overgewicht in de sleurhut of zelfs auto. Je hebt nog steeds mensen die de aardappelen e.d. meenemen. Iedereen die te veel woog kreeg een mooie prent in de bus en moest een deel van de bagage achterlaten langs de autobahn, anders mochten ze niet verder.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route du soleil of toch maar niet...?

Bericht door waldo79 » ma 28 jul 2008, 12:52

Geloof dat op de A1, A2, A12 en A16 ook zulke acties worden gehouden door de politie. Meer dan terecht :idea:

Plaats reactie