Gieterveen - Walkenried (D)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door mhkamp » vr 29 aug 2008, 23:50

Jongens,

ik zit met een probleem waar ik niet uit kom.

Afgelopen dinsdag ben ik met mijn ouders naar de Harz geweest. We vertrokken vanaf Gieterveen over de N33 -> A7 -> BAB280 -> BAB31 -> BAB28 -> BAB1 -> BAB27 -> BAB7 en B243, en dan nog via diverse lokale wegen naar Walkenried. Mijn M$ Autoroute én de navigatiesysteem geven bovenstaande route aan. Mijn gevoel zegt dat we beter via : N378 -> N366 -> B408 ->BAB31 -> BAB30 -> BAB2 -> BAB7 en B243, en dan nog via diverse lokale wegen naar Walkenried.

Is mijn gevoel van slag, of is dit omrijden via Bremen daadwerkelijk sneller?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door Coen Tunnel » za 30 aug 2008, 3:15

Via Bremen rijd je volgens mij niet eens om. Het lijkt om, omdat je eerst een stuk naar het noorden moet. Doorgaans is dit inderdaad ietsje sneller.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2008, 8:34

mhkamp schreef:Afgelopen dinsdag ben ik met mijn ouders naar de Harz geweest.
Ah, de Harz! That's a wonderful place to be! Mooie omgeving daar. Ook op de Brocken en/of Wurmberg geweest? En heb je de plaatsjes Hahnenklee, Wernigerode, Quedlinburg, Goslar en Stolberg gezien? Dat zijn de echte 'musts' voor de Harz! ;)
mhkamp schreef: Is mijn gevoel van slag, of is dit omrijden via Bremen daadwerkelijk sneller?
Over Bremen lijkt me een uitermate goede route. Alleen zou ik zelf persoonlijk bij Hannover de A2 pakken richting Braunschweig. Bij Braunschweig pak je afrit 53 (Braunschweig-Watenbüttel) en rij je de B214 op richting Braunschweig. Na 5 kilometer kom je automatisch op de A392 naar Braunschweig/Bad Harzburg. Vervolgens pak je direct bij het eerste knooppunt de A391 in de richting van Bad Harzburg. Na een paar kilometer direct weer het eerste knooppunt naar de A93 richting Bad Harzburg, en dan direct weer de A395 op richting Bad Harzburg. Deze A395 rij je helemaal uit tot en met Dreieck Vienenburg, en dan pak je de B6(n) richting Bad Harzburg. Bij Bad Harzburg gaat de B6(n) automatisch over in de B4 richting Braunlage. Bij afrit Braunlage-Süd pak je de L600 en de L601 naar Walkenried.

Deze route gaat een stuk sneller omdat je langer op een autosnelweg zit, en je vervolgens ook een heel stuk op een autoweg zit. De B6(n) heeft een autosnelwegkarakter (Gelbe Autobahn). De B4 is een brede autoweg, met meestal ongelijkvloerse kruisingen.

Je krijgt dus de volgende route:
N33 -> A7 -> BAB280 -> BAB31 -> BAB28 -> BAB1 -> BAB27 -> BAB7 -> BAB2 -> B214 -> BAB392 -> BAB391 -> BAB39 -> BAB395 -> B6(n) -> B4 -> L600 -> L601

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende te hebben geholpen. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door mhkamp » za 30 aug 2008, 9:18

SnarfFlevoland schreef:Ah, de Harz! That's a wonderful place to be! Mooie omgeving daar. Ook op de Brocken en/of Wurmberg geweest? En heb je de plaatsjes Hahnenklee, Wernigerode, Quedlinburg, Goslar en Stolberg gezien? Dat zijn de echte 'musts' voor de Harz!
Nee, zoals ik aangaf moesten wij naar Walkenried, aan de Zuidkant van de Harz. Verder hebben wij geen van deze bovenstaande plaatsen bezocht, omdat mijn ouders ook nog huidieren hebben ;) Daarbij ben ik het geheel met je eens : Ein wonderschöne natur!
SnarfFlevoland schreef:Over Bremen lijkt me een uitermate goede route. Alleen zou ik zelf persoonlijk bij Hannover de A2 pakken richting Braunschweig. Bij Braunschweig pak je afrit 53 (Braunschweig-Watenbüttel) en rij je de B214 op richting Braunschweig. Na 5 kilometer kom je automatisch op de A392 naar Braunschweig/Bad Harzburg. Vervolgens pak je direct bij het eerste knooppunt de A391 in de richting van Bad Harzburg. Na een paar kilometer direct weer het eerste knooppunt naar de A93 richting Bad Harzburg, en dan direct weer de A395 op richting Bad Harzburg. Deze A395 rij je helemaal uit tot en met Dreieck Vienenburg, en dan pak je de B6(n) richting Bad Harzburg. Bij Bad Harzburg gaat de B6(n) automatisch over in de B4 richting Braunlage. Bij afrit Braunlage-Süd pak je de L600 en de L601 naar Walkenried.
Mijn eigenlijke vraag is of het via Bremen sneller is (wat voor mijn gevoel op omrijden lijkt), of via Osnabrück (wat voor mijn gevoel sneller lijkt). Ik geef ook aan dat we van het type "snel van A naar B" zijn, dus binnendoor via Bundesstraßen waarbij je via plaatsen komt (50km/h) en zeker in de Harz waar bijna geen inkhaalmogelijkheden zijn, wanneer je achter en vrachtwagen komt. Het stuk BAB7 naar Seesen blijft zoals deze is.
SnarfFlevoland schreef:Je krijgt dus de volgende route:
N33 -> A7 -> BAB280 -> BAB31 -> BAB28 -> BAB1 -> BAB27 -> BAB7 -> BAB2 -> B214 -> BAB392 -> BAB391 -> BAB39 -> BAB395 -> B6(n) -> B4 -> L600 -> L601
N33 -> A7 -> BAB280 -> BAB31 -> BAB28 -> BAB1 -> BAB27 -> BAB7 en B243, en dan nog via diverse lokale wegen naar Walkenried = krap 4 uur
De door jou aangegeven route : krap 4 uur en 15 minuten.

Wat ik me afvraag : Wat heb jij met de B6n? Is er bij jou geen andere weg die door de Harz loopt, zoals de B243, waar we nu over heen kwamen?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2008, 9:33

mhkamp schreef:Mijn eigenlijke vraag is of het via Bremen sneller is (wat voor mijn gevoel op omrijden lijkt), of via Osnabrück (wat voor mijn gevoel sneller lijkt). Ik geef ook aan dat we van het type "snel van A naar B" zijn, dus binnendoor via Bundesstraßen waarbij je via plaatsen komt (50km/h) en zeker in de Harz waar bijna geen inkhaalmogelijkheden zijn, wanneer je achter en vrachtwagen komt. Het stuk BAB7 naar Seesen blijft zoals deze is.
De BAB30 bij Bad Oeyenhausen en de BAB2 bij Hannover gaat een stuk minder snel, dan de BAB28. En kwa omrijden valt het allemaal wel mee. Ik denk dat je via Bremen sneller gaat, dan via Bad Oeyenhausen.
mhkamp schreef:Wat ik me afvraag : Wat heb jij met de B6n? Is er bij jou geen andere weg die door de Harz loopt, zoals de B243, waar we nu over heen kwamen?
De B6n kan je gewoon domweg vergelijken met een autosnelweg, met gele borden. Oftewel: Die weg rijdt reuze goed door en is de 'hoofdverbing' van de Harz, samen met de B4. De B4 is een mooie autoweg die ook snel doorrijdt. Ik ken deze route dan ook op mijn duimpje, naast vele andere routes in de Harz. Overigens ken ik vooral het Oosten (maar zeker ook grote delen van het westen) van de Harz heel goed.

Ook de BAB7 ken ik tot en met Seesen. Daar is opzich niks mis mee. De B243 ken ik ook voor een groot deel en is volgens mij ook autoweg. Daar staat tegenover dat de A395, B6n en de B4 een rustigere route is dan over BAB7.

Uiteraard zijn er veel meer wegen in de Harz, en andere goede routes. Ik zeg ook niet dat je de route over Braunschweig moet nemen, maar het lijkt mij een fijnere route. Dat de route over Seesen en de B243 opzich net zo efficiënt en snel is kan je nogwel in vinden, maar dat de route over Braunschweig 15 minuten extra duurt, dat klopt niet. Dan weet jou wegenplanner of navigatiesysteem niet dat de B6n en de B4 een autoweg is, met ongelijkvloerse kruisingen.

Overigens is de B243 wel een mooie en rustige weg! ;) Alleen bij Herzberg am Harz heb je zo'n nare kruising, wat soms veel oponthoud geeft. Ook de aansluiting bij Seesen met de BAB7 is niet optimaaltjes.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door mhkamp » za 30 aug 2008, 9:43

SnarfFlevoland schreef:Ook de BAB7 ken ik tot en met Seesen. Daar is opzich niks mis mee. De B243 ken ik ook voor een groot deel en is volgens mij ook autoweg. Daar staat tegenover dat de A395, B6n en de B4 een rustigere route is dan over BAB7.
Wij zijn om 6.30uur vertrokken en bijna geen oponthoud gehad, en al helemaal niet op de BAB7, waarbij we zowel op de heen- als terugweg goed konden doorrijden.

Verder ben ik het met je eens dat de AS Seesen niet echt een geweldig punt is, en dat je door Herzberg moet. De B243 is een 2x2 autoweg (Vmax 100km/h).
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gieterveen - Walkenried (D)

Bericht door SnarfFlevoland » za 30 aug 2008, 10:02

mhkamp schreef:Wij zijn om 6.30uur vertrokken en bijna geen oponthoud gehad, en al helemaal niet op de BAB7, waarbij we zowel op de heen- als terugweg goed konden doorrijden.
Hmm... volgens mij staat het bij Hannover nogal wel eens vast. :P Maar het kan uiteraard ook anders zijn...
mhkamp schreef:De B243 is een 2x2 autoweg (Vmax 100km/h).
Kijk eens aan! ;) Dat schiet ook lekker op. :) Dan is het wel erg jammer van die nare kruisingen met de BAB7 en de aansluiting bij Herzberg. Ze zouden de kruising met de BAB7 geheel een knooppunt moeten maken, en ze zouden een weg om Herzberg heen moeten leggen. Dan wordt ook die B243 een perfecte route! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie