Wallis - Nice via OWN

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Wallis - Nice via OWN

Bericht door Chris » za 28 mar 2009, 21:02

Ik wil misschien in midden Juni vanaf Wallis (Martigny) naar Nice reizen via bergpassen. Deze tocht mag de hele dag duren. De bedoeling is om wat bergpassen te rijden, maar ook niet te overdreven achterafweggetjes te nemen. Stukjes door Italië zijn geen probleem, maar ik wil niet van de grote tunnels gebruik maken.

Ik dacht aan de route vanaf Martigny naar Chamonix, en dan via Bourg-St. Maurice en Val d'Isère, een stukje Italiaanse A32, Briançon, Guillestre, Barcelonette, en dan naar één van de routes naar de omgeving naar Nice. Zou dit in een dag te doen zijn, en is er kans dat bergpassen nog gesloten zijn half Juni ivm sneeuw? Google Maps geeft voor de route zo'n 500 kilometer aan en 8,5 uur reistijd, is dit reeël gezien de vele bergpassen? Ikzelf schat eerder 10 of 11 uur rijden in.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Chris » za 28 mar 2009, 21:10

Bergpassen:

Col de la Forclaz (1526m)
Col des Saises (1650m)
Col d'Iseran (2764m) *
Col de Montgenèvre (2200m)
Col de Vars (2109m)
Col de la Bonette (2715m) **


* alternatief is via Albertville, en fors om. Col du Galibier is minstens even hoog.
** alternatief is via Digne-les-Bains

Deze twee passen lijken mij het meest potentiëel problematisch qua winterafsluitingen. Alhoewel ze al aardig zuidelijk liggen, zijn ze ook erg hoog.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Frits » za 28 mar 2009, 21:24

Ik denk dat dit net te doen is, maar ik zou wel vroeg weg gaan dan. Van je route ken ik alleen het gedeelte tussen Martigny en Chamonix. Dat is een fraaie route.
De autogordel: een band voor het leven.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Ds79m » zo 29 mar 2009, 14:23

Dat is een zeer stevige rit. Ik ken maar een klein deel van de route uit ervaring, en ook een gedeelte van de Tour de France.

Het stuk langs de Col des Saisies en de Cormet de Roselend is zeer fraai, en ongetwijfeld ook zeer rustig. Maar door de bochtige route waarschijnlijk wel vrij langdurig. Daarna zijn de wegen volgens mij zonder uitzondering redelijk breed, tot aan de Cime de la Bonnette. Deze is met 2800 meter aan de hoge kant en het is ook een vrij lange klim. Daarna is het vanaf Isola echter een zeer vlotte route tot Nice.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Chris » zo 29 mar 2009, 14:29

In Zwitserland staan overal borden die laten zien of een pas afgesloten is of niet, meestal al op redelijke afstand zodat je een alternatief kan kiezen. Is dat ook het geval in Frankrijk? Ik heb ze nl. nooit gezien.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door marcel » zo 29 mar 2009, 14:44

Chris schreef:In Zwitserland staan overal borden die laten zien of een pas afgesloten is of niet, meestal al op redelijke afstand zodat je een alternatief kan kiezen. Is dat ook het geval in Frankrijk? Ik heb ze nl. nooit gezien.
Ik heb weleens borden gezien dat bepaalde passen gesloten zijn, maar misschien zijn die alleen voor passen die normaal altijd open zijn. Vaste borden die omgeklapt worden zoals in Zwitserland kan ik mij ook niet herinneren.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Ds79m » zo 29 mar 2009, 14:50

Dat soort borden zijn er wel, en ze worden vrij spaarzaam toegepast om aan te geven op doorgaande wegen dat bepaalde passen zijn afgesloten. Verder in de regel ook nog op de weg naar de pas zelf.

Afbeelding

Je kunt het ook online uitzoeken:

http://www.bison-fute.equipement.gouv.f ... s/index.do
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door duikgek89 » zo 29 mar 2009, 15:37

Op een goede kaart staat ook de gebruikelijke sluitingsduur.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Palance » zo 29 mar 2009, 17:13

marcel schreef: Ik heb weleens borden gezien dat bepaalde passen gesloten zijn, maar misschien zijn die alleen voor passen die normaal altijd open zijn. Vaste borden die omgeklapt worden zoals in Zwitserland kan ik mij ook niet herinneren.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Rene » zo 29 mar 2009, 20:03

Ds79m schreef:en ook een gedeelte van de Tour de France.
Lijkt me ook iets om af te checken voor komende zomer...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Wallis - Nice via OWN

Bericht door Chris » zo 29 mar 2009, 20:08

De tour is in Juli, dus daar zit ik nog ruim voor :)

Plaats reactie