Route naar Lago Maggiore

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » do 18 jun 2009, 9:33

Hallo,

We gaan dit jaar wederom naar het Lago Maggoire. Zondag 2 aug rijden we aan vanuit omgeving Eindhoven richting omgeving Freiburg, waar de 's avonds overnachten. Op maandag rijd ik het restant richting Italie.
Aangezien we dan op maandag door Zwitserland komen en ik geen caravan bij me heb, denk ik eraan gewoon de Gotthard(pas) te nemen aangezien dit de snelst/kortste route is.

Mijn geplande route is dan ook, via de A2 naar Roermond (binnendoor) aangezien de tunnels op de A73 meer dicht dan open zijn en dan in Duitsland via de A52 -> A61 -> A6 -> A5 naar Freiburg. Op maandag richting Basel waar we wel via de A98 en de A861om Basel heen rijden, want daar heb ik vorig jaar 's morgens vast gestaan omdat de hele snelweg dicht stond met vrachtwagens die de grens over wilde. Daarna via de A3 terug naar de A2 en dan naar de Gotthard.

Iemand ervaring hoe druk het is op de 1e augustus zondag in Duitsland en of er alternatieven zijn naar Freiburg?
Maandag ben ik niet zo bang voor, want ik kan 's morgens nog wel beslissen wat ik doe, Gotthard tunnel of pas / Simplon, aangezien ik toch pas vanaf 16u op de camping terecht kan.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr.
Michel

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door Chris » do 18 jun 2009, 9:37

Je route naar Freiburg lijkt me het meest logisch. Last van vrachtverkeer op de 2x2 A61 heb je niet, want die mogen op zondag niet rijden in Duitsland.

Overigens is 1 augustus de nationale feestdag in Zwitserland. Misschien leuk om een keer bij te wonen.

In Zwitserland kan je het beste naar de DRS luisteren, en kijken of er file staat voor de Gotthardtunnel. Staat er een file van meer dan 1 km, dan kan het al lonen om er iets eerder af te gaan, en via de Gotthardpas te rijden. Vanaf 2 km file is de vertraging doorgaans al meer dan een uur, aangezien het verkeer gedoseerd wordt.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door waldo79 » do 18 jun 2009, 9:40

^^Je kunt de snelweg bij ernstige file al verlaten bij Erstfeld en anders bij Amsteg ;) De Gotthardpas is verder niet moeilijk om te berijden en aan de noordkant doe je het in twee etappes. Eerst een rappe stijging tot Andermatt, dan een aantal kilometers vlak en vervolgens het laatste stuk tot de pashoogte.

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » do 18 jun 2009, 9:48

Als het weer goed is, lees droog, dan ga ik sowieso over de pas en ik pak dan afslag Wassen, zodat ik zeker geen last heb van eventuele files voor de tunnel.
Dit is me vorig jaar ook goed bevallen.

Op zondag geen last van vrachtverkeer in Duitsland klopt, maar er zijn ook hele volksstammen met caravans, meestal met gele nummerborden ;) en dan is het ook aardig druk op de linkerbaan. Vorig jaar reed ik op juli door Duitsland en toen was het relatief rustig, maar dit jaar ga ik op 2 aug en volgens de ANWB is het dan zeer druk, alleen geven ze niet aan of dat noorderlijk of zuidelijk verkeer is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door waldo79 » do 18 jun 2009, 11:03

2 augustus is een beetje een wissel weekend bij de vakantieaccommodaties. Veel gezinnen keren huiswaarts waarvan de plekken weer worden ingenomen door gezinnen die op reis gaan.

Beide richtingen druk :hypocrite:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 jun 2009, 11:05

waldo79 schreef:^^Je kunt de snelweg bij ernstige file al verlaten bij Erstfeld en anders bij Amsteg ;) De Gotthardpas is verder niet moeilijk om te berijden en aan de noordkant doe je het in twee etappes. Eerst een rappe stijging tot Andermatt, dan een aantal kilometers vlak en vervolgens het laatste stuk tot de pashoogte.
Zoals ik al eerder had gezegd kan je het beste bij Altdorf de autosnelweg al verlaten, want op dat stuk H2 tussen Altdorf en de Gotthardpas kan je lekker doorrijden (ook al staat er tot bijv. Amsteg geen file) het maakt kwa tijd niks uit. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » do 18 jun 2009, 11:25

Staat de Gotthardpas aangegeven op de H2 weg vanaf Altdorf, of is het gewoon de "bekende" dorpen voor de Gotthard volgen totaan de pas?
Vorig jaar heb ik laatste afslag gepakt omdat op de snelweg de pas, pas vanaf afrit 40 vermeld werd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door waldo79 » do 18 jun 2009, 11:28

De H2 ligt parallel aan de A2. Er staat doelbewust geen eerdere verwijzing naar de Pass om de route binnendoor niet teveel te stimuleren :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » do 18 jun 2009, 18:00

Ach, ik denk dat je op zondag niet al te bang moet zijn voor files. Meeste is toch op vrijdag en zaterdag.

Overigens, vanuit omgeving Eindhoven, is het niet makkelijker om de A67 en de BAB61 te nemen? En dan kun je door Venlo (Weselseweg, Klagenfurtlaan) of via de B221 (Herongen - Kaldenkirchen).

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » do 18 jun 2009, 19:22

Zowel tomtom als google maps geeft aan dat via Roermond sneller is. De BAB52 is nieuw en je kunt er lekker doorrijden.
Denk dat beide routes qua tijd/afstand niet veel uitmaken.
Belangrijkste is eigenlijk of het onderweg nog druk gaat zijn. Heb wel gelezen dat rondom Karlsruhe veel files staan de laatste ivm Baustelle, maar volgens diverse website's zijn die eind juni klaar.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » do 18 jun 2009, 19:51

Bij mij geeft maps aan dat over Venlo 5km en 1 minuut korter is als over Roermond. Maar ach, dat zal inderdaad niet veel uitmaken. Ik kijk overigens vanaf Eindhoven. Via jouw route is dat 909km in 8:54 uur.

Dan heb je nog wat alternatieven, die ik zelf overigens niet gereden heb, maar wat ik zo zie als ik op de kaart kijk:

1) BAB61, BAB65, B9, D - Fr, A35, Fr - CH, A3, A2. Dat is 896km in 9:14uur. Je loopt dan Karlsruhe mis. Eventueel kun je hier ook om Basel heen door bij Mulhouse de A36 te nemen en dan de BAB5 en dan via de BAB98 weer richting Rheinfelden. Dat is 908km in 9:19 uur.

2) A2 volgen, NL - B, E25, E40, E42, BAB60, BAB1, klein stukje door Saarbrücken, BAB620, B406, D - Fr, N61, A4, A35. Dat is misschien wel de rustigste route. 889km in 9:17 uur. Via Rheinfelden 901km in 9:22 uur.

3) BAB61, BAB6, BAB5, BAB8, BAB81, B34, D - CH, H(of N?)15, A4, A1, stukje door Zurich, A3, A4, H(of N?)2, A2. Dat is 927km in 9:44 uur.

4) BAB61, BAB6, BAB81, B34, D - CH, H(of N?)15, A4, A1, stukje door Zurich, A3, A4, H(of N?)2, A2. Dat is 939km in 9:51 uur. De A81 zal wel rustiger zijn als de A5, maar of je die 40km goed maakt... En het kan zijn dat er nog een baustelle is op de BAB6 bij Heilbron.

Edit: Ik zou waarschijnlijk de tweede route nemen. Dat Belgische en Duitse deel is best leuk om eens te zien en de A35 schijnt een goed en rustig alternatief voor de BAB5 te zijn.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op do 18 jun 2009, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 jun 2009, 19:53

duikgek89 schreef:3) BAB61, BAB6, BAB81, B34, D - CH, H(of N?)15, A4, A1, stukje door Zurich, A3, A4, H(of N?)2, A2. Dat is 939km in 9:51 uur. De A81 zal wel rustiger zijn als de A5, maar of je die 40km goed maakt... En het kan zijn dat er nog een baustelle is op de BAB6 bij Heilbron.
Als je via de BAB81 wil kan je net zogoed via de BAB8 langs Stuttgart want dat is korter en sneller. Alleen bij Pforzheim is er een baustelle. Verdere baustelles zijn pas verderop op de BAB8 naar München toe, dus daar heb je geen last van.

Overigens is het geen H15 ook geen N15, maar J15. Vreemd he? :P De J staat voor 'Jurastrasse'.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » do 18 jun 2009, 19:56

;) Die route staat er ook bij nu, had ik ook al gezien. Misschien dat jij die net gemist had.

Die prefixen in Zwitserland ben ik niet zo sterk in...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door Chris » do 18 jun 2009, 19:58

Tussen Walldorf en Bruchsal staat bijna altijd file, maar de baustelle moet vanaf 26 juni verdwenen zijn. Omrijden via de A6 is niet zinvol door een baustelle bij Heilbronn die ook veel files veroorzaakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door Pino » do 18 jun 2009, 20:21

SnarfFlevoland schreef:Overigens is het geen H15 ook geen N15, maar J15. Vreemd he? :P De J staat voor 'Jurastrasse'.
H15 als nummer op de borden (zoals alle nummers die in Zwitserland op de borden staan in een blauwe rechthoek) én J15 als administratief nummer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door SnarfFlevoland » do 18 jun 2009, 20:25

Pino schreef:H15 als nummer op de borden (zoals alle nummers die in Zwitserland op de borden staan in een blauwe rechthoek) én J15 als administratief nummer.
Uiteraard. ;) Alleen staat er nergens op de J15 een schildje van H15 op de borden. :cry:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » vr 19 jun 2009, 8:25

duikgek89 schreef:Bij mij geeft maps aan dat over Venlo 5km en 1 minuut korter is als over Roermond. Maar ach, dat zal inderdaad niet veel uitmaken. Ik kijk overigens vanaf Eindhoven. Via jouw route is dat 909km in 8:54 uur.
Kom vanuit Valkenswaard en ga na een stukje A2 binnendoor naar Roermond, vandaar dat het korter is voor mij

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » vr 19 jun 2009, 8:27

SnarfFlevoland schreef:
duikgek89 schreef:3) BAB61, BAB6, BAB81, B34, D - CH, H(of N?)15, A4, A1, stukje door Zurich, A3, A4, H(of N?)2, A2. Dat is 939km in 9:51 uur. De A81 zal wel rustiger zijn als de A5, maar of je die 40km goed maakt... En het kan zijn dat er nog een baustelle is op de BAB6 bij Heilbron.
Als je via de BAB81 wil kan je net zogoed via de BAB8 langs Stuttgart want dat is korter en sneller. Alleen bij Pforzheim is er een baustelle. Verdere baustelles zijn pas verderop op de BAB8 naar München toe, dus daar heb je geen last van.

Ik moet naar Oberrimsingen, vlakbij Freiburg, aangezien we daar overnachten, dus dit lijkt me een beetje uit de richting eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2009, 12:17

^^ Daarom stond die route over de BAB8 naar de BAB81 er ook bij, die is inderdaad beter. Maar als je aan het rijden bent en op de BAB5 en/of BAB8 wordt file gemeld en op de BAB6 niet dan is dat wel degelijk een alternatief voor Basel.

Overigens had ik Oberrimsingen over het hoofd gezien in je post. Dan is inderdaad de BAB5 de meest logische optie. De Franse A35 kan nog steeds, maar dan moet je weer ergens oversteken naar de BAB5. Al kun je dat wel doen om Karlsruhe te vermijden indien dat nodig zou zijn. De BAB81 is wel een alternatief voor Lago Maggiore, maar voor Oberrimsingen is het niet handig.
Via BAB52, BAB61, BAB6, BAB5 naar Oberrimsingen is 561km in 5:09 uur. Zonder problemen bij Karlsruhe is dat de snelste en meest logische route, daar kunnen we het wel over eens zijn. Ook via de N280 naar de grens kan ik goed volgen.

Echter, als je onderweg bent en er wordt file gemeld is de route over de A35 wel geschikt. Twee zijn in afstand iets korter, twee andere iets langer, maar dat zijn geen spannende verschillen.
Via BAB52, BAB61, BAB65, B9, D-Fr, A35:
Oversteken bij Roppenheim (D4, B500): 548km in 5:14 uur.
Oversteken bij Rheinau (D2, L87): 554km in 5:21 uur.
Oversteken bij Strasbourg (N4, B36, B28): 567km in 5:33 uur.
Oversteken via N353 en L98: 568km in 5:28.

edit:
Al blijft de route over België natuurlijk ook een alternatief:
A2, NL - B, E25, E40, E42, B - D, BAB60, BAB1, B268 (klein stukje door Saarbrücken), BAB620, B406, N61, A4, N4, B36, B28, BAB5. Dat is 559km in 5:32 minuten.
Voor zover ik weet zijn dat grotendeels vrij rustige wegen (uitgezonderd de A2 en de E25), waar de BAB61 en de BAB5 best druk zijn. Maar je kunt in Duitsland toch iets meer gas geven als je wilt.

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » vr 19 jun 2009, 18:56

Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van de Belgische snelwegen. Ik heb geen aanhanger/caravan bij, dus over het algemeen kan ik in Duitsland lekker links blijven hangen :dyn_hyp:
Verder heb ik een kindje bij en dan denk ik dat de Duitse Raststatts beter af ben.

Ik laat het thuisfront sowieso het filenieuws bijhouden, dus mochten er grote files staan dan kan ik alla minuut koers wijzigen.
Al met al ga ik wel vanuit dan als ik ruim na het middaguur op zondag langs Karlsruhe kom, de grootste drukte van dat weekend al zuidelijker is, Gotthard tunnel bv :lol: :lol:

remko
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 14:37

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door remko » zo 19 jul 2009, 14:46

Wij gaan dit jaar voor het eerst met de caravan op pad. Dit jaar het Lago Maggiore aan de Piemonte kant.
Normaal nemen we altijd de Gothardpas om de files te vermijden, met de caravan (1e keer) hebben we onze twijfels. Wat is een goed alternatief (San Bernardino tunnel, De treintunnel bij Brig, ST. Bernhard tunnel). Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » zo 19 jul 2009, 14:51

Waar ben je bang voor? Om te klimmen?
Wat voor een caravan heb je (nouja, wat weegt hij) en wat voor een auto staat ervoor? San Bernardino is ook niet vlak... Of je moet bij Kandersteg de trein nemen en dan de Simplonpas.
De gangbare routes moet je toch wel kunnen rijden. Flink toeren blijven maken, snel genoeg terug schakelen en op de steilste stukken niet stoppen als dat niet hoeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door Chris » zo 19 jul 2009, 14:54

Het makkelijkst is eigenlijk om gewoon de San Bernardinotunnel te nemen als je bang bent voor files voor de Gotthardtunnel. De San Bernardino is richting noorden redelijk steil, maar wel goed uitgebouwd, vrachtwagens rijden hier ook gewoon, en is met een caravan wel goed te doen, tenzij je echt een kleine auto met een grote caravan hebt. Maar dan kan je beter sowieso niet naar een bergachtig gebied gaan.

met auto+caravan op de trein lijkt me een dure zaak, je hebt sowieso al twee vignetten nodig (auto+caravan), en als je dan ook nog eens met de trein gaat, lijkt het me toch beter om de San Bernardino te nemen.

Wat je ook nog kan doen is de Simplonpas nemen. Deze is 2000 meter hoog, maar is één van de best uitgebouwde Alpenpassen, breed en nergens echt steil. Je komt dan ook aan de goede kant van het Lago Maggiore uit.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door marcel » zo 19 jul 2009, 15:29

stakie75 schreef:Staat de Gotthardpas aangegeven op de H2 weg vanaf Altdorf, of is het gewoon de "bekende" dorpen voor de Gotthard volgen totaan de pas?
Vorig jaar heb ik laatste afslag gepakt omdat op de snelweg de pas, pas vanaf afrit 40 vermeld werd.
Ik heb even op mijn foto's gekeken (zijn echter niet volledig) en heb volgende aanduidingen gevonden:

Altdorf Klausenpass
Gotthard Luzern Zürich (in blauw, terwijl natuurlijk de A2 bedoeld is)
Andermatt Wassen
Gurtnellen Bristen Amsteg
Gotthard Interlaken Sustenpass Wassen
Gotthard Furka
Lugano Airolo Gotthardpass Göschenen

Daarvoor heb je nou wegnummering: je volgt gewoon weg 2 (al is dat soms ook niet aangegeven, maar op belangrijke punten in de regel wel).

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » do 23 jul 2009, 19:03

Ik heb ergens gelezen dat de weg langs het Lago Maggiore afgesloten is tussen Brisago en de grensovergang ivm een aardverschuiving. Verwachting is dat de weg 25 juli weer begaanbaar is.

Update: Weg is weer open, maar het is voorlopig wel éénrichtingtingsverkeer. Situatie ter plekke wordt via stoplichten geregeld, dus enige vertraging zal er zeker zijn.

ReneStri
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 12:32

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door ReneStri » zo 26 jul 2009, 12:56

Het is sowieso aan te bevelen de Gotthard pas te nemen in plaats van de tunnel. Smerig, stinkend gedoe daar in de tunnel, de route over de pas is erg mooi en neemt niet veel langer tijd in beslag, zeker als je vakantie hebt (Andermatt - Airolo is 27 km, de tunnel 17 km, dus het gaat over 10 km!!).
Wel tijdig de autobaan verlaten, bij voorkeur niet later dan Amsteg (afslag 38), anders loop je kans er niet meer af te kunnen: er is een kans dat afritten afgesloten worden als het te druk is voor de tunnel en de Zwitsers niet massa's aan auto's over de pas willen laten gaan.
Geldt ook als je uit het zuiden komt: afslag 43 (Faido) is het beste om te pakken, dan geniet van je de rust en - erg flauw - wellicht van het zicht op de file.

Omzeilen van de drukte bij Karlsruhe, maar ook bij de kruising A61 met A6 ((Hockenheim) en A5 (Waldorf), kan ook als je over de A61 rijdt: pak de afslag Speyer Nord en ga daar de A9 op richting Speyer. Volg deze weg (A9) tot aan knooppunt "Worther kreuz", ga daar richting Karlsruhe over A65. Aan het einde van de A65 draai je dan net onder Karlsruhe de A5 op (Karlsruhe Mitte) en kun je de route richting Basel weer volgen. Mocht je het helemaal 'snel' willen doen, dan kun je de een na laatste afslag (nummer 4) van A65 de weg met nummer L605 nemen, die komt iets zuidelijker dan Karlsruhe bij de A5 uit (Karlsruhe Sud).
LET OP: zowel de A9 als A65 hebben veel punten waar snelheid gecontroleerd wordt!

Succes en een mooie reis!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 jul 2009, 17:28

ReneStri schreef:Het is sowieso aan te bevelen de Gotthard pas te nemen in plaats van de tunnel. Smerig, stinkend gedoe daar in de tunnel, de route over de pas is erg mooi en neemt niet veel langer tijd in beslag, zeker als je vakantie hebt (Andermatt - Airolo is 27 km, de tunnel 17 km, dus het gaat over 10 km!!).
Wat over de pas natuurlijk wel wat langzamer gaat dan de tunnel, waar je 80 km/u rijdt, en wat ook een stuk makkelijker is dan de pas met die haarspeldbochten. En over de pas kost ook meer brandstof.
Omzeilen van de drukte bij Karlsruhe, maar ook bij de kruising A61 met A6 ((Hockenheim) en A5 (Waldorf), kan ook als je over de A61 rijdt: pak de afslag Speyer Nord en ga daar de A9 op richting Speyer. Volg deze weg (A9) tot aan knooppunt "Worther kreuz", ga daar richting Karlsruhe over A65. Aan het einde van de A65 draai je dan net onder Karlsruhe de A5 op (Karlsruhe Mitte) en kun je de route richting Basel weer volgen.
In plaats van de A9 is het de B9 (Bundesstraße), en in plaats van de A65 is het de B10 door Karlsruhe heen. De A65 stopt vanuit het westen namelijk op het Wörther Kreuz.

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » ma 27 jul 2009, 12:26

Deze route had ik gisteren ook al bedacht aangezien er toch heel wat files rondom Hockenheim / Karlsruhe stonden op zondagmiddag.
Er staan veel grote Baustelles in die omgeving.
Denk dat het sowieso druk gaat zijn komend weekend in Duitsland, inclusief de zondag.
Dan voorspellen ze ook nog flinke kans op regen later op de dag in dit gedeelte van Duitsland :neenee:

stakie75
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: do 18 jun 2009, 9:11
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door stakie75 » ma 27 jul 2009, 12:33

Coen Tunnel schreef:
ReneStri schreef:Het is sowieso aan te bevelen de Gotthard pas te nemen in plaats van de tunnel. Smerig, stinkend gedoe daar in de tunnel, de route over de pas is erg mooi en neemt niet veel langer tijd in beslag, zeker als je vakantie hebt (Andermatt - Airolo is 27 km, de tunnel 17 km, dus het gaat over 10 km!!).
Wat over de pas natuurlijk wel wat langzamer gaat dan de tunnel, waar je 80 km/u rijdt, en wat ook een stuk makkelijker is dan de pas met die haarspeldbochten. En over de pas kost ook meer brandstof.



Het is vakantie, heb alle tijd, weersvoorspelling is goed voor 3 aug, dus ik ga lekker genieten van de pas.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route naar Lago Maggiore

Bericht door duikgek89 » ma 27 jul 2009, 15:04

^^ Inderdaad vakantie. En wat mij betreft is het hartstikke leuk om over zo'n pas te rijden, dan zie je nog wat. Uren in de file staan is daaraan tegen gewoon vervelend, ook in Zwitserland.

Plaats reactie