Files route Como-Chiasso -> Ancona

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Philippos
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 jul 2009, 17:42

Files route Como-Chiasso -> Ancona

Bericht door Philippos » do 09 jul 2009, 17:24

Beste lezers,

Hier in Nederland kennen we niet anders dan dat er dagelijks tussen 7.00 en 10.00 op vele plaatsen gewoon file staat wegens woon werk verkeer.

Is dit ook het geval in Italie op de route van Como-Chiasso tot en met Ancona? Je komt dan langs grote plaatsen als Milaan en Bologna. Het zou zonde zijn om het bootje te missen :D

Groet
Philippos

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Files route Como-Chiasso -> Ancona

Bericht door vynkce » do 09 jul 2009, 17:52

Veel zal afhangen van de dag en het moment waarop je reist. Mijn ervaring is dat er aan de grensovergang Chiasso om te beginnen al file kan staan. Ook op de ringweg van Milaan durven files voor te komen, maar die vallen al bij al best mee. Een aantal jaar geleden was dit omwille van wegwerkzaamheden. Dan volgt de kaarsrechte A1 van Milaan tot Bologna. Deze is op grote delen 2x4 of 2x3 rijstroken, maar ik heb geen weet van veel voorkomende files hier. Probleem in Bologna, je gaat hier over op de A14 richting Ancona veronderstel ik. Bologna is een knelpunt, net zoals de A14 tot aan de kust. Hier staan regelmatig (zeker in het toeristisch seizoen) lange files. Ikzelf stond daar afgelopen jaar vast van op de ring van Bologna tot aan de splitsing met de A14dir richting Ravenna. Files tot aan de kust komen echter ook voor. Vanaf Rimini tot aan Ancona heb ik geen weet van files.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Files route Como-Chiasso -> Ancona

Bericht door Chris » do 09 jul 2009, 17:59

Momenteel heeft Italië weer grenscontroles, door de G8 Summit is één of andere xenofobe Italiaanse minister op het idee gekomen om even leuke grenscontroles in te voeren. Vorig weekend zorgden die al voor vertraging, bij mijn weten vooral bij Chiasso en Arnoldstein (Oostenrijkse A2 naar Tarvisio).

Die A14 is inderdaad op vrijdagmiddag en zaterdag problematisch, daarbuiten zou het wel mee moeten vallen. Op de A1 Milano - Bologna staan niet zoveel files, wel kan er wat vertraging zijn rond Milaan zelf, maar verwacht geen Randstad toestanden.

Philippos
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 jul 2009, 17:42

Re: Files route Como-Chiasso -> Ancona

Bericht door Philippos » do 09 jul 2009, 17:59

Hoi Vynkce

Bedankt voor je antwoord. Ik zal langs Como-Ancona-Bologna komen volgende week woensdag vroeg in de ochtend. Dus geen weekend of iets dergelijks.

Groet
Philippos

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Files route Como-Chiasso -> Ancona

Bericht door Pino » do 09 jul 2009, 19:07

Volgende week woensdag is de G8 alweer voorbij, dus dan is die idiotie aan de grens ook voltooid verleden tijd, denk ik? Wat betreft files, op de meeste Italiaanse snelwegen zit veel minder woon-werkverkeer dan in Nederland, dus op de snelwegen tussen de grote steden heb je lang niet zo'n intense spits. Je ziet dat ook aan de filekaartjes van de avondspits van vandaag. De files staan vooral rondom grote steden als Milaan, Florence en Rome. Andere files zijn ontstaan door wegwerkzaamheden en ongevallen. Dus volgende week woensdag zou ik rekening houden met drukte en ook wel wat file rondom Milaan, maar verder zou het tot aan Ancona prima moeten doorrijden.

Plaats reactie