Naar het Zillertal in de zomervakantie

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Naar het Zillertal in de zomervakantie

Bericht door Ties » zo 18 apr 2010, 9:22

Hallo allemaal,

Wij gaan in de zomervakantie naar Oostenrijk, om wat preciezer te zijn, naar het Zillertal.

De heenweg is al aardig uitgekristalliseerd. We denken erover om de volgende route te nemen:
Begin in Duitsland - A31 - A2 - A45 - A3 - A9 - A99 - A8 - A93 - Oostenrijk - A12 - B169
Bij mooi weer is een alternatief over de Achenpas misschien een optie.

Als je tips hebt zijn ze welkom, maar eigenlijk vraag ik vooral advies voor de terugweg. We rijden namelijk in twee dagen, zondag en maandag. Nou hoorde ik dat het 's maandags heel druk kan zijn in Duitsland vanwege een of ander vrachtwagenverbod in de weekenden. Wat wij zoeken is de meest filevrije en comfortabele route terug naar Wageningen, en dan vooral voor de maandag (zondag volgen we zoveel mogelijk de heenweg terug). De route mag wel iets langer zijn, maar het moet niet te toeristisch worden.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar het Zillertal in de zomervakantie

Bericht door Chris » zo 18 apr 2010, 9:35

Op maandag komt er een hele sloot vrachtverkeer op gang omdat die het weekend niet hebben kunnen rijden. De beste routes zijn daarom 2x3 snelwegen. Dus de A9-A3 route ligt dan het meest voor de hand. Alleen het stuk tussen Nürnberg en Aschaffenburg is wat vervelend omdat dat voornamelijk 2x2 is. Maar echte alternatieven heb je niet, of je moet omrijden via de A7 via Kassel. De A45 kent ook erg veel vrachtverkeer, maar kent veel 2x2 delen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar het Zillertal in de zomervakantie

Bericht door SnarfFlevoland » zo 18 apr 2010, 17:35

Even misschien een vreemde vraag, maar waarom pak je de A31 als je vanuit Wageningen komt? Of ben je dan al eerder ergens in het noorden des lands geweest? Als je vanuit het Zillertal weer naar huis wilt rijden lijkt mij dat je dan veel beter bij Keulen vanaf de A3 een doorsteek maakt naar de A57 om vervolgens bij Goch de grens over te gaan. Vervolgens kan je zo naar Wageningen rijden.

Corrigeer mij even als ik het fout zie, of als je eerst nog terug wilt naar noord-Nederland, maar anders lijkt mij die A31-A2-A45 route toch wel ontzettend om.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Naar het Zillertal in de zomervakantie

Bericht door Ties » zo 18 apr 2010, 19:37

^^ Sorry, dat ben ik vergeten te vermelden. Wij vertrekken vanuit de Achterhoek, en willen weer in Wageningen aankomen ;)

Ik heb zelf nog even zitten kijken, en het lijkt mij dat er eigenlijk vier plaatsen zijn om Nederland weer in te komen. De A3, A57, A40 en de A61. De A3 ligt het meest in lijn om in Wageningen uit te komen, maar dan moet je wel dwars door het Ruhrgebied. Is, voor de terugweg dus, A3 - A45 - A61 een manier om de drukte (waarvan ik aanneem dat die in het Ruhrgebiet het ergste is) te ontwijken?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar het Zillertal in de zomervakantie

Bericht door Chris » zo 18 apr 2010, 19:39

De A3 stroomt redelijk door in het Ruhrgebied. In de spits kan je wel wat plukjes files verwachten, maar geen randstedelijke situaties. De gehele route is minimaal 2x3 tussen Frankfurt en Oberhausen, bij Köln 2x4. De A3 rijdt hiermee een stuk relaxter dan de drukke 2x2 A61.

Plaats reactie