Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 22 mei 2018, 19:13

Chris schreef: di 22 mei 2018, 18:42Malpensa wordt blijkbaar ook door nogal wat Zwitsers van ten noorden van de Gotthard gebruikt om te vliegen. Heeft Zürich minder bestemmingen?
ZRH heeft iets minder bestemmingen dan MXP, en MXP heeft ook aardig wat bestemmingen die niet vanaf ZRH worden aangevlogen, en meer grote airlines met betere overstapverbindingen. Daarnaast zullen tickets vanaf MXP misschien wat goedkoper zijn, doordat er meer concurrentie van andere luchthavens is.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » wo 23 mei 2018, 11:05

Over die Gotthard basis tunnel, gaan die zwitsers daar nog iets nuttigs mee doen?

Zoals alle vrachtwagens verbieden in de gotthard tunnel en daarmee de blockabfertigung overbodig maken. Dan is de capciteit terug op het nivo van voor de tunnelbrand.

Of een autotrein te laten rijden in de oude treintunnel om de capaciteit te vergroten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door duikgek89 » wo 23 mei 2018, 11:32

exroosje schreef: wo 23 mei 2018, 11:05 Over die Gotthard basis tunnel, gaan die zwitsers daar nog iets nuttigs mee doen?
Spoor vervangen door asfalt? :mrgreen:
exroosje schreef: wo 23 mei 2018, 11:05Zoals alle vrachtwagens verbieden in de gotthard tunnel en daarmee de blockabfertigung overbodig maken. Dan is de capciteit terug op het nivo van voor de tunnelbrand.
Hoe wil je dat in de praktijk rond krijgen? Meer vrachtwagens naar de Brenner jagen? Zullen de Oostenrijkers blij mee zijn, met zo'n maatregel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » wo 23 mei 2018, 12:58

In een ideale wereld wil je (als Zwitserland zijnde) geen vrachtwagens op een trein zetten, maar aan beide kanten van de Alpen (liefst nog: zo dicht mogelijk bij herkomst en bestemming) containers overzetten op een goederentrein. Dat scheelt nog meer wegkilometers.

Om zo'n grote verandering te bewerkstelligen is alleen meer nodig dan een tunnel bouwen.

Vanuit Zwitsers perspectief is dat minder ambitieus dan met een Nederlandse blik; vooral 's winters en in de bergen vindt binnenlandse bevoorrading voor een groot deel via het spoor plaats. Op de routes van en naar de Alpen is vervoer over de weg te aantrekkelijk om de vrachtwagens die nu nog via de Gotthard rijden daar weg te krijgen.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Gotthardtunnel

Bericht door exroosje » wo 23 mei 2018, 13:08

Die basistunnel is toch verkocht (tenminste deels) dat hiermee een deel van het wegtransport naar spoor zou gaan en daarmee de bestaande tunnel ontlast.

Nu ligt die tunnel er, kennelijk gebeurt het niet vanzelf dus moet je wat stimuleren. Door de gewone gotthard minder aantrekkelijk te maken bv voor vrachtwagens.

En ik vermoed dat die zwitsers het helemaal niet erg vinden wat vrachtverkeer naar de brenner te jagen..... Niemand wil dat transitverkeer in zijn land lijkt me. Da's alleen maar overlast en 0 verdiensten.

Bovendien zou de oude gotthard treintunnel minder gebruikt moeten worden en ontstaat er ruimte voor een autotreindienst. Maar goed, dat is natuurlijk lastig concurreren met een gratis tunnel. Waarom daar niet wat asfalt in gelegd..

Overigens die kms die de vrachtwagens op de vluchtstrook staan opgesteld voor de gotthard, de staan er dan toch nog veel langer te wachten als de autos? Dat kan toch ook net aantrekkelijk zijn voor vervoerders?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » wo 23 mei 2018, 13:16

De Zwitsers willen een algehele shift van weg naar spoor voor het goederenvervoer. Alleen is dit in de praktijk lastig te bewerkstelligen. Het probleem bij de wegtunnel is ook niet zozeer het vrachtverkeer, zo veel vrachauto's rijden er helemaal niet. De problemen worden vooral veroorzaakt door vakantie- en recreatieverkeer, de langste files staan op dagen dat vrachtverkeer überhaupt niet mag rijden.

Het vrachtverkeer wordt effectief al gedoseerd op het "Vorstauraum" van Erstfeld (in Ticino bij Bodio). Al het vrachtverkeer wordt al van de A2 geleid voor inspectie / wachten voordat het de eigenlijke tunneldosering bereikt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » wo 23 mei 2018, 13:47

exroosje schreef: wo 23 mei 2018, 13:08
En ik vermoed dat die zwitsers het helemaal niet erg vinden wat vrachtverkeer naar de brenner te jagen..... Niemand wil dat transitverkeer in zijn land lijkt me. Da's alleen maar overlast en 0 verdiensten.
In Tirol willen ze het in ieder geval ook niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » ma 25 jun 2018, 20:02

Chris schreef: wo 23 mei 2018, 13:16 De Zwitsers willen een algehele shift van weg naar spoor voor het goederenvervoer. Alleen is dit in de praktijk lastig te bewerkstelligen. Het probleem bij de wegtunnel is ook niet zozeer het vrachtverkeer, zo veel vrachauto's rijden er helemaal niet. De problemen worden vooral veroorzaakt door vakantie- en recreatieverkeer, de langste files staan op dagen dat vrachtverkeer überhaupt niet mag rijden.

Het vrachtverkeer wordt effectief al gedoseerd op het "Vorstauraum" van Erstfeld (in Ticino bij Bodio). Al het vrachtverkeer wordt al van de A2 geleid voor inspectie / wachten voordat het de eigenlijke tunneldosering bereikt.
Het ironische is ook dat je in zuidelijke richting nog een extra dosering hebt bij Biasca, als je de hele afdaling vanuit de Gotthard er dus al op hebt zitten.

Ik vraag me af of de Zwitsers ooit berekend hebben wat die pesterijen van hun op de Gotthard al niet gekost hebben. Dat gigantische opstelterrein bij Erstfeld, al die extra politieagenten en bewaking bij de opstelplaatsen, maar vooral ook de sloten aan extra diesel en uitstoot van schadelijke stoffen die het kost om het vrachtverkeer weer in beweging te krijgen...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 jun 2018, 23:32

Chris schreef: wo 23 mei 2018, 13:16 Het probleem bij de wegtunnel is ook niet zozeer het vrachtverkeer, zo veel vrachauto's rijden er helemaal niet.
Dat zal er natuurlijk ook wel mee te maken hebben dat het vrachtverkeer op de Gotthardroute met deze controles te maken heeft. Zouden dezen er niet zijn, en mogelijk de tolkosten lager, dan zou het er m.i. een stuk drukker zijn met vrachtverkeer. Wat dat betreft kan ik me best voorstellen dat deze pesterijen jegens vrachtwagens z'n werking heeft.

Desalniettemin blijft het feit natuurlijk dat de langste files staan op momenten dat er überhaupt geen vrachtverkeer mag rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door keokiracer » zo 16 dec 2018, 15:07

Dit lijkt me de beste plek voor dit filmpje:
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 09 mar 2019, 11:36

Ik zat te denken over alternatieve routes door de Alpen die routeplanners en navigatiesystemen nooit zullen suggereren - en daarom deze routes ook geen files kennen op zwarte zaterdag.

Bijvoorbeeld deze route via de passen naar het Gardameer. In free-flow verkeer duurt deze route ongeveer 2 uur langer dan via de Gotthardtunnel. Maar op een zwarte zaterdag heb je 2-3 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel, wellicht nog een uur voor de Italiaanse grens en eventueel nog wat om Milaan door te komen. Dan kan dit wel een interessant alternatief zijn, je staat niet de vele uren in de file en je rijdt door een mooie omgeving.

Met een caravan is deze route waarschijnlijk minder geschikt ten zij je een echt goede trekauto hebt. De SS42 in Italië is een best goed uitgebouwde weg, grotendeels ondertunneld met bypasses bij bijna alle plaatsen. En in Zwitserland kom je ook niet door zo veel bebouwde kommen.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » za 09 mar 2019, 14:29

Deze route ken ik t/m Pontresina. In de winter waren de passeren grotendeels sneeuwbedekt maar goed te rijden. Heen reden we via de Fluelapas (vakantieadres was in het Unterengadin). De wegen in het Engadin zijn op enkele dorpspassages en wat blinde bochten verderop in het dal na goed uitgebouwd.

In de zomer zal de route vast ook spectaculair zijn. Ik speel ook met de gedachte om eens langs deze route naar Italië te rijden, als het qua bestemming goed uitkomt. Dit deel van Zwitserland/Italië leent zich ook goed voor een rustdag onderweg om wat meer van de omgeving mee te krijgen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 09 mar 2019, 14:39

Ik ken de Julier en Bernina (en de Aprica, die ook op deze route ligt, maar die stelt als pas weinig voor) juist alleen in de zomer. Het is een route die best goed doorrijdt, en de passen zijn ook niet erg moeilijk, met maar weinig haarspeldbochten.

Het snelwegeinde van de A13 bij Reichenau kan soms wel wat filevorming geven op druikke dagen. Maar echt goede alternatieven zijn er ook niet; door Chur heen en dan de route via Lenzerheide is ook niet bepaald fijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 15:01

De Gotthardroute is onbegaanbaar door zware sneeuwval. Op deze webcambeelden is te zien dat er net twee sneeuwschuivers langs zijn gereden, er lijkt wel een meter sneeuw op de geleiderail te liggen.

Afbeelding

Vrachtverkeer wordt opgesteld op de A2 in Ticino:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 04 apr 2019, 15:30

Ziet er apart uit, dat ze beide doorgaande rijstroken richting Gotthard gebruiken om vrachtwagens op te vangen (ziet er verder een beetje uit als Operation Stack). Kom je dan als personenauto nog de A2 op hier? Mogelijk op een punt verder naar voren of door de A13 op te draaien en dan meteen te keren bij afrit Bellinzona Nord? Hoe dan ook zie je op de webcams dat er nog wel degelijk verkeer is op de A2 noordelijk van Bellinzona. Pas bij Faido zie je de sneeuw en bij Quinto gaat op dit moment de waarschuwing in dat het heel moeilijk rijden is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 15:37

Ik denk dat men in eerste instantie het vrachtverkeer stillegt voordat men de Gotthard bereikt. Het probleem is echter dat de sneeuwgrens aan de noordkant dermate laag ligt dat het ook al tussen Luzern en Altdorf voor grote problemen heeft gezorgd met dwarsstaande trucks voor de Seelisbergtunnel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 04 apr 2019, 16:08

^^ Het opvangen van vrachtverkeer in de vlakte bij Bellinzona dan wel Luzern heeft inderdaad wel zin. Heb het idee dat het aan de noordkant op het moment meer bal is dan aan de zuidkant, al zie je tegelijkertijd op de webcams dat er bij Airolo vrijwel niemand meer rijdt. Het enige dat me wat verbaast is het beeld van de twee linker rijstroken die dicht lijken, waar de A2 voor personenverkeer nog wel gewoon open is. Maar goed mogelijk dat dat na de bocht gewoon is opgelost, in de zin dat deze Operation Stack kort voor het beslispunt A2-A13 ophoudt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 16:18

Bij Bellinzona heb je een stuk met 3 rijstroken dat niet zo heel druk is, dan kunnen ze dat traject wel benutten als opstelterrein, mede omdat er bij Chiasso ook geen groot bufferterrein is.

Aan de noordkant ligt dat anders, het Vorstauraum bij Erstfeld ligt al vrij hoog en is nu dus in een gebied met een dik pak sneeuw. Bij Luzern is echter geen ruimte om vrachtverkeer grootschalig te bufferen zonder dat er een enorme gridlock ontstaat. Dus dan moet je het verkeer al bij Basel aan de grens bufferen, meestal doen ze dat met 'phase rot', maar ik kan zo snel niet vinden of dat vandaag ook gedaan is. Ik heb de indruk dat enigszins onderschat is hoeveel sneeuw er tot in het laagland zou vallen. Er was wel wat sneeuw verwacht, maar het maakt wel verschil of er 5 cm valt of 50-100 cm.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 04 apr 2019, 19:35

Bellinzona ligt ideaal voor dit soort werk: nog lekker laag, in een breed vlak dal, niet te ver van én niet te dichtbij de Alpenhoofdkam. Bij Bellinzona regende het vandaag ook alleen maar.

Aan de noordkant heb je niet echt zo'n plek. Erstfeld is hier niet voor gebouwd. Luzern zou aan de noordkant ideaal zijn (en dan de A4 afsluiten, en een manier vinden om de stad, de A8 en de A14 bereikbaar te houden), maar daar werkt het landschap niet echt mee. Basel ligt nogal ver weg, en daar gaat ook lang niet al het verkeer richting Gotthard.
Laatst gewijzigd door Pino op do 04 apr 2019, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 19:41

Nog een webcamshot rond 19:30 uur. Er is echt enorm veel sneeuw gevallen, ongeveer een meter in één dag. Diverse meetstations in de omgeving geven nu een sneeuwhoogte van meer dan 3 meter aan, enkele stations zelfs meer dan 4,5 meter en eentje zelfs bijna 6 meter, zie ook hier: https://www.slf.ch/de/lawinenbulletin-u ... werte.html

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 04 apr 2019, 19:49

Heftig spul inderdaad. Waar is dit beeld? Zat net een beetje op beelden bij Luzern te kijken en daar ligt (op 450 meter) een dun laagje. Dat zal niet echt de verkeerschaos hebben veroorzaakt, maar het was daar op allerlei manieren toch bal vanmiddag. Wellicht omdat je direct voorbij Luzern in gebied kwam waar het harder sneeuwde en wat meteen terugslag veroorzaakte?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 20:40

Het is ergens aan de noordkant van de Gotthardtunnel, ik denk niet al te ver van het portaal.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » do 04 apr 2019, 21:03

Ik lees dat op dit moment de hele A2 tussen Beckenried en Bellinzona is afgesloten. In de richting van de tunnel, dus Beckenried - Göschenen en Bellinzona - Airolo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 21:22

De A4 Brunnen - Altdorf is ook dicht voor doorgaand verkeer, alleen bewoners van het kanton Uri mogen er nog door. Dit doet denken aan de chaos op de Brennerpass afgelopen winter. Alhoewel er nu minder verkeer echt vast lijkt te staan. Google Maps geeft wel donkerrood aan op delen van de A2, je vraagt je af hoe lang dat verkeer er dan al staat.

Men noemt het hoogst uitzonderlijk wat vandaag gebeurd is: https://www.luzernerzeitung.ch/zentrals ... ld.1108395

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 05 apr 2019, 14:50

De problemen zijn vandaag opgelost:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » vr 05 apr 2019, 15:11

^^ Zie nu ook een stuk beter waar jouw webcambeeld van gisteren 19.30 uur was genomen :-)
(voor de ter plaatse minder bekenden: dat is kort voor afrit Göschenen)

Ook op dit moment zijn er trouwens nog wel meldingen over volle parkeerplaatsen langs de A2, waar geen plek voor vrachtwagens meer is. Ze zijn vermoedelijk nog langzaam aan het doseren. En rond Erstfeld is er lawinegevaar op de A2. Het wordt me niet duidelijk wat ze daar aan het doen zijn, maar er staat 3km file.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 8:45

Op Goede Vrijdag in de ochtend om 0745 vertrokken vanaf een hotel bij Bazel naar Toscane. De TCS app gaf aan om te rijden via de San Bernardino. Die kan het weten toch? Google en de navigatie echter bleven me consequent richting Gotthard sturen waar toen al 12 km. file stond. Uiteindelijk gaf de routeplanner zich bij Chur gewonnen. Alwaar ik me in een file van 8 km reed. Vervolgens veel enkelbaans met van die grapjassen die niet harder dan 65 rijden alwaar 80 is toegestaan. Voor de Bernardino ook 4 km file.
Toen bij Chiasso waar 15 minuten file stond door het centrum gereden wat ons 20 minuten kostte.
Omgeleid via randweg Noord te Milaan vanwege file op de Westelijke randweg en ja hoor, daar stond een verse file van een half uur.
Op de A1 stond al voor Piacenza alles vast dus om via Lodi.
Dachten we alles gehad te hebben reden we ons onder Piacenza weer vast. En tot overmaat van ramp was op de Cisa een ongeluk gebeurd achter Parma met weer 3 km file als gevolg.
We rijden sinds 2016 zo'n 6 keer per jaar naar de provincie Pisa en dit was wel het dieptepunt. Niet gerealiseerd dat Pasen dit jaar samenvalt met vakanties en brugdagen in het buitenland.
Winst is dat ik van mijn leven nooit meer ga omrijden via de San Bernardino. En dat ik mijn navigatie blindelings ga volgen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5801
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Schelpenpaadje » zo 28 apr 2019, 9:37

Vanwege dit soort ervaringen kiezen wij ervoor om te proberen de eerste reisdag voorbij de Gotthard te stoppen.

Zelfs als je ruim na Luzern overnacht en de volgende dag al op tijd in de auto stapt sluit je vaak al aan in een paar kilometer file voor de Gotthard. Geen fijn begin als je die dag nog flink wat uren (inclusief kans op file) te gaan hebt. Liever de eerste reisdag 's avonds erg laat aankomen, dan op de tweede etappe naar je bestemming flink vertraging op te lopen.

Ons plan voor deze zomer (naar het midden van Italië) is om in de buurt van Lago Maggiore/Varese/Malpensa te overnachten. Je bent dan ruim voorbij de Gotthard, de prijzen in Italië zijn wat vriendelijker dan in Zwitserland en je mijdt de drukte bij Chiasso. Door Zwitserland kan, afhankelijk van de die dag verwachte vertraging op de Gotthardroute, via Montreux, Sion en de Simplonpas rijden een alternatief zijn. Vorig jaar is dit op de terugweg goed bevallen (toen via de Gotthardpas), dus we zullen zien.

Limbo2121
zandpaadje
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 28 apr 2019, 8:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Limbo2121 » zo 28 apr 2019, 9:42

Wij hadden het toevallig op de terugweg ook al over Milaan. Aan de andere kant, dan is het nog maar 2 uur. Zonder het laden want ik heb een elektrische auto. Vroeg vertrekken om iedereen voor te zijn is dan ook zinloos want uiteindelijk rij je je ergens vast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 28 apr 2019, 9:59

Limbo2121 schreef: zo 28 apr 2019, 8:45 Google en de navigatie echter bleven me consequent richting Gotthard sturen waar toen al 12 km. file stond. (...)
Winst is dat ik van mijn leven nooit meer ga omrijden via de San Bernardino. En dat ik mijn navigatie blindelings ga volgen.
Besef je wel dat 12 kilometer file bij de Gotthard 2 á 2,5 uur wachttijd betekent. En dat je daarmee files bij Chiasso en verder niet vermijdt.

De reden dat Google Maps je altijd via de Gotthard leidt is dat ze vertragingen meer dan ~100 km verderop niet meerekenen, zelfs niet als er een volledige wegblokkade is, op het beslispunt na Basel is dat dus nog geen factor in hun berekening, dat wordt het pas vanaf de omgeving Luzern. Op dat punt zijn alternatieve routes dermate ver om dat Google alsnog geen alternatieve route aangeeft, omdat de vertraging bij Google nooit meer dan 90 minuten berekend wordt, ook al is de wachttijd in werkelijkheid langer.

Pasen is altijd problematisch bij de Gotthard omdat er veel mensen een weekend naar het zuiden gaan en de pasroute ook nog niet open is. 60 km/h rijden naar de San Bernardino is vervelend, maar is dat erger dan 2,5 uur naar de berm van de Gotthard zitten te kijken?

Plaats reactie