Afbeelding

Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Yep123
polderweggetje

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Yep123 » vr 14 jun 2019, 11:24

Hallo

Maandagochtend 15 juli vertrek ik vanuit Bad Bellingen naar Cannero aan het Lago Maggiore.

Om ongeveer 10.00/10.30 verwacht ik bij de Gotthard tunnel te. Kan ik dan nog grote file's verwachten voor de tunnel?
Andere optie is om over de Simplon te gaan via Montreux, maar dat is een stukje om.
Ik wil wel graag voor 15.00 op de camping zijn.

Limbo2121
zandpaadje

Bericht door Limbo2121 » vr 14 jun 2019, 11:45

Yep123 schreef:
vr 14 jun 2019, 11:24
Hallo

Maandagochtend 15 juli vertrek ik vanuit Bad Bellingen naar Cannero aan het Lago Maggiore.

Om ongeveer 10.00/10.30 verwacht ik bij de Gotthard tunnel te. Kan ik dan nog grote file's verwachten voor de tunnel?
Andere optie is om over de Simplon te gaan via Montreux, maar dat is een stukje om.
Ik wil wel graag voor 15.00 op de camping zijn.
Zaterdag is in Italië altijd de grote wisseldag. Ik verwacht dat het mee zal vallen dan. Op de site van TCS staat ook een weekprognose.
Persoonlijk rij ik niet meer om.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 14 jun 2019, 11:48

De vertragingen voor de Gotthard moeten wel heel fors oplopen wil je tijdwinst halen met omrijden via Montreux (of eventueel Kandersteg met de treintunnel). Verwacht niet dat het op dat tijdstip filevrij is, dus ik zou even die dag de verkeersinformatie goed in de gaten houden, maar extreme vertragingen (>2 uur) zijn niet echt te verwachten. Voor de variatie is via Montreux/Simplon overigens wel een mooie route.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 14 jun 2019, 12:03

^^ Dit.

Wanneer je om 10.30 bij de Gotthard aankomt moet het wel heel raar lopen om later dan 15.00 aan te komen.

Als je de tijd hebt kan dat ook een argument zijn om een stukje om te rijden via een route die rustiger en erg mooi is, ook als dat geen tijdwinst oplevert. 10.00 à 10.30 aankomen bij Göschenen betekent dat je zo rond 7.30 à 8.00 van plan bent te vertrekken uit Bad Bellingen. Bern-Montreux-Simplon is dan qua tijd zeker een optie.

In plaats van de Gotthardtunnel kun je ook de Gothardpas nemen. Deze is goed te berijden, ook met weinig ervaring met rijden in de bergen. Bij een file van 1 à 2 uur voor de tunnel is de pas doorgaans sneller. Afhankelijk van de lengte van de file voor de tunnel ga je wat eerder van de snelweg af. Aangekomen op de pashoogte kun je meteen doorrijden naar beneden (deze weg is beter uitgebouwd dan de noordkant), of een stop maken voor een kleine picknick aan het meertje of een kop koffie of lunch bij het restaurant.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jun 2019, 13:56

Als het geen chaosdag bij de Gotthard is, en dat is een maandagochtend niet, dan is de bergpas over de Gotthard inderdaad het beste alternatief voor de tunnel. De omweg via Montreux en Simplon bedraagd ca. 140 km (!) en is niet volledig snelweg. Daarvoor kan je inderdaad een hele poos voor de tunnelingang in de file staan of anders gewoon de bergpas over de Gotthard nemen. :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019, 14:29

Aan de andere kant, rij je liever 2 uur of sta je liever 2 uur voor de Gotthardtunnel te koekeloeren, ook al is de totale reistijd hetzelfde?

2 uur lang stop and go bergopwaarts is ook een aanslag op je auto... met een handgeschakelde auto helemaal met de koppeling....

waldo79
Secretaris

Bericht door waldo79 » vr 14 jun 2019, 17:00

En ook een aanslag op je linkerbeen :)<>: Gotthardpas is leuk om te rijden voor de afwisseling en het smalste stukje zit vanuit het noorden gelijk in het begin. Ben je op de hoogvlakte van Andermatt dan ben je zo boven. Zuidkant is helemaal een eitje. Je kunt in de 3e of 4e versnelling afzakken en wie weet haal je de 90 wel.
Contactgegevens vereniging: secretaris at (@) wegenforum.nl.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 17:25

Ik heb zelf geen ervaring met de keuze pas of tunnel, maar het lijkt me nog niet zo makkelijk om in te schatten hoezeer de pas een grote stop-and-go zal zijn. Bij een uur of meer vertraging zul je bepaald niet de enige zijn, en hoe meer de vertraging oploopt, des te meer mensen zullen de pasroute proberen. Ik schat zo in dat de sweetspot ligt op een klein uur wachttijd. Wordt het veel korter, dan win je niets over de pas (maar kun je voor je lol, om niet in de file te hoeven staan, nog kiezen voor de pas). Wordt het veel langer, dan is het aanschuiven, gok ik zo.

Iemand met meer zicht op deze afweging?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 jun 2019, 17:33

Volgens mij sluiten ze ook wel eens de laatste afritten af, dus als je het fuik in rijdt, je er niet meer af kan? Ik ken geen verhalen over grote vertragingen op de pasroute.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 14 jun 2019, 18:19

Specifieke vertragingen lees je nooit, wel dat de H2 rond Wassen en Göschenen überbelastet is. En je hebt geen klassieke file nodig om nooit in een prettige doorrijd-mode te komen.

Afritten sluiten ze geloof ik nooit af (opritten wel). Maar afritten Göschenen en Airolo bereik je bij grotere vertragingen niet zonder eerst zelf in de file aan te sluiten. Dan schiet je route zijn doel voorbij. Zelfs voor de voorafgaande afritten kun je op drukkere dagen al lang stil komen te staan.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 14 jun 2019, 19:11

Chris schreef:
vr 14 jun 2019, 14:29
Aan de andere kant, rij je liever 2 uur of sta je liever 2 uur voor de Gotthardtunnel te koekeloeren, ook al is de totale reistijd hetzelfde?
Mee eens, in dat geval gewoon de bergpas nemen en bij grotere vertragingen bij Amsteg of Erstfeld de snelweg af, afhankelijk waar de file begint. Die afritten sluiten ze nooit af en vervolgens over de H2 naar de Gotthard. Omrijden via Montreux en Simplon is, zeker op een maandag, gewoon onnodig heel veel kilometers extra afleggen. Als je een mooie route door de Alpen wilt, zou je nog beter voor Brünig-Grimsel-Simplon (of Nufenen) kunnen kiezen i.p.v. de enorme omweg via Montreux en Simplon.
Chris schreef:
vr 14 jun 2019, 14:29
2 uur lang stop and go bergopwaarts is ook een aanslag op je auto... met een handgeschakelde auto helemaal met de koppeling....
Dat is op de bergpas eigenlijk vrijwel nooit een probleem. Het is wat dat betreft überhaupt niet te vergelijken met de Fernpass. Het enige wat voor opstoppingen kan zorgen is de passage door de Schöllenenschlucht (Göschenen - Andermatt) en bij lange files op de A2 eventueel de passage langs Wassen. Eenmaal Andermatt voorbij, waar je ook het verkeer naar de Oberalp en Furka kwijt bent, kan je altijd aardig doorrijden. Op de drukke dagen weliswaar niet zo vlotjes, maar je staat er niet meer in de file, zeker niet op een maandag.

Andersom (in noordelijke richting) is de bergpas zelf ook geen probleem. Bij Andermatt kom je wat in de file door de Schöllenenschlucht, maar dat is geen groot issue.
Pino schreef:
vr 14 jun 2019, 18:19
Afritten sluiten ze geloof ik nooit af (opritten wel).
Hmm... kan me wel vaag herinneren dat ze bij Wassen ook de afrit wel eens afsluiten. Göschenen daarentegen niet, maar dan heb je ook al bijna de hele file gehad. Kan me echter niet voorstellen dat ze op maandagen afritten afsluiten. Als het gebeurd, dan vrijdag/zaterdag.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 15 jun 2019, 9:26

Op de pas rijdt het meestal wel aardig door. Op de punten die SnarfFlevoland noemt kan het even wat langzamer gaan of even stilstaan, maar dat is nooit erg lang. Eigenlijk het vervelendste dat kan gebeuren is om achter een postkoets (toeristen kunnen ook met paard en wagen naar de pashoogte) terecht te komen. Daarachter vormt zich vaak een langzaam rijdend treintje en door het tegenverkeer en de haarspeldbochten kom je hier niet altijd even snel voorbij. Maar ook dit is te overzien en is nog altijd beter dan een uur of langer stop en go in de file op de snelweg.

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » za 29 jun 2019, 11:17

Wat is nu de handigste infobron voor « huidige wachttijden » (of verliestijd) in beide richtingen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 11:33

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » za 29 jun 2019, 14:18

^^ dank je, ik ga het bekijken!

poller1
dorpsstraat

Bericht door poller1 » za 06 jul 2019, 11:19

Die TCS-website, zijn dat echt uitsluitend twitterberichten die ze sturen, enkele keren per dag, en twee nietszeggende webcams, of mis ik iets?

Is de reisinfo die je in Zwitserland krijgt bij splitsingen na Basel (bv raad om via Chur te rijden ipv Gotthardtunnel) betrouwbaar, of gaan ze al snel Chur aangeven ook al is de wachttijd bij Gotthard nog niet zodanig lang?
Mijn ervaring leert dat ik in omgeving Zürich toch ook al heel wat tijd verloren ben...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 jul 2019, 11:29

Er is ook een pagina met live verkeersinfo: https://www.tcs.ch/de/tools/verkehrsinf ... e-lage.php

De Twitterberichten zijn wel handig hoor, maar deze worden alleen verstuurd als er wat aan de hand is. Op rustige dagen zijn het dus inderdaad maar een paar berichten per dag, op drukke dagen wel een paar keer per uur.

Limbo2121
zandpaadje

Bericht door Limbo2121 » za 06 jul 2019, 11:49

poller1 schreef:
za 06 jul 2019, 11:19
Die TCS-website, zijn dat echt uitsluitend twitterberichten die ze sturen, enkele keren per dag, en twee nietszeggende webcams, of mis ik iets?

Is de reisinfo die je in Zwitserland krijgt bij splitsingen na Basel (bv raad om via Chur te rijden ipv Gotthardtunnel) betrouwbaar, of gaan ze al snel Chur aangeven ook al is de wachttijd bij Gotthard nog niet zodanig lang?
Mijn ervaring leert dat ik in omgeving Zürich toch ook al heel wat tijd verloren ben...
Naar mijn mening adviseren ze al snel de Bernardino-route waardoor het daar ook gaat vastlopen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jul 2019, 10:36

^^
Tijdens drukke reisdagen kan je de San Bernardino echt compleet vergeten. Daar staat het dan niet centraal op één punt vast, maar op meerdere punten, beginnend op de A3 langs de Zürichersee met als toppunt de A13 bij Reichenau of omgekeerd (richting noorden) een flinke file voor Mesocco. Een beter alternatief is de A2 bijtijds verlaten en dan via de Gotthardpass rijden, of (als dat niet te ver van je route afwijkt) via de Gd-St-Bernard of Simplon.

Plaats reactie