Afbeelding

Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 26 jul 2019, 12:50

Ik heb gezien dat er vaak twee aparte files worden gemeld, de primaire file tussen Gurtnellen en de tunnel en ook een file tussen Erstfeld en Amsteg, met daartussen een tunneltracé zonder file. Wellicht komt dat omdat de file niet gemeten wordt in die tunnel, of dat er voor dat tunneltracé bij Amsteg nog een tweede dosering zit, waardoor de wachtrij wordt opgeknipt.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 26 jul 2019, 13:08

^^ Ja, bij Amsteg wordt gedoseerd. Zie dat op ViaSuisse/TCS nooit als twee aparte files, misschien dat geautomatiseerdere systemen als TomTom hier inderdaad naar kijken als twee. Vraag me bij de Zwitserse verkeersinformatie dan wel altijd af of ze in de 15 kilometer file die paar kilometer tunnel, die doorrijdt, meerekenen.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » vr 02 aug 2019, 7:56

Al drie dagen geen updates op Twitter @TCSGotthard.

Kan me niet voorstellen dat er al die tijd geen vertraging en/of incidenten zijn geweest.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » vr 02 aug 2019, 8:31

Twitter-account werkt inderdaad niet zoals het moet, want er zijn wel degelijk files gemeld in de afgelopen dagen. Als alternatief is de Zwitserse teletekst ook handig. http://www.teletext.ch/SRF1/802
(in de mobiele versie wissel je tussen subpagina's door naar beneden en naar boven te schuiven)

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 05 aug 2019, 17:39

Het Twitter-account lijkt weer te werken. Het spuugde vanmiddag in elk geval een hele reeks (waarschijnlijk verouderde) berichten uit.

Pino
2x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Pino » ma 05 aug 2019, 22:48

Ik heb deze juli de files voor het Gotthard-noordportaal eens gevolgd, met als doel grafisch in beeld te krijgen hoe de weekends daar nu precies verlopen. Het resultaat hieronder. Dit gaat uit van de filelengte die werd doorgegeven door TCS/ViaSuisse/SwissTXT. Dit houdt mede in dat bij een 'gesplitste file', wanneer ze een Blockabfertigung doen bij zowel Göschenen als Amsteg, het totaal is gegeven van deze beide files en het 'doorrijdstuk' door de tunnels zuidelijk van Amsteg dus feitelijk is genegeerd.

Een gedachte die al opkwam tijdens het verzamelen van de data: als je ziet hoezeer de files zich buiten de zaterdag om verspreiden, moet ik het volgend jaar gewoon nog een keer doen, maar dan de hele week.

Maar als ik het totaalplaatje zo bekijk, zie je eigenlijk maar zeer geringe verschillen tussen de laatste drie weekenden. Het eerste weekend, toen het in nog maar weinig delen van Duitsland en de Benelux vakantie was, is duidelijk rustiger. Wat ik wel opvallend vind, is dat het weekend dat in Duitse media was voorgesteld als een Superstau-Wochenende -namelijk dat van 12 juli toen NRW en enkele andere deelstaten vakantie kregen- niet het weekend met het meeste file was. Dat was met vlag en wimpel het weekend erna, toen geen enkele Duitse deelstaat vakantie kreeg. Wat je daar met name ziet, is nog niet eens een zoveel hogere piek, als wel hoe vroeg op de dag de waarden al hoog zaten en hoe lang ze hoog bleven. Wat je in het weekend van 12 juli wellicht wel ziet, is een vlucht naar de maandag: uit angst voor de Stau-GAU dan maar na het weekend gaan rijden en nog steeds flinke wachttijd aantreffen ...

Verder: op vrijdagmiddag en op de hele zondag win je maar weinig ten opzichte van de zaterdag. Een 30-45 minuten wachttijd misschien, maar nog steeds flinke wachttijd. Wat je echter wel zag, is dat buiten de zaterdag de follow-up files bij Chiasso en Como veel korter waren (vaak zelfs niet gemeld werden) en dat dan ook alternatieven als de San Bernardino gewoon filevrij waren. In die zin genoeg argumenten om te blijven kijken naar alternatieven voor de zaterdag. Ik vermoed dat je uiteindelijk ook veel relaxter over de pas zou kunnen rijden op vrijdag en zondag. Omgekeerd ook aardig om te zien hoe snel de files korter worden op de zaterdagmiddag, meestal al vrij snel na 13 uur. Maar inzetten op de late zaterdagmiddag heeft in een bredere reisplanning alleen maar zin wanneer je op zaterdag niet heel veel verder hoeft dan Milaan (wat voor de meesten dan een tussenstop zal zijn op weg naar een bestemming verder zuidelijk) of een zeer late aankomst op die zuidelijker eindbestemming kunt accepteren.

AfbeeldingGotthard 2019 by Pino, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 aug 2019, 9:52

Actueel (zaterdag 9:50 uur) 20 minuten wachttijd voor de Gotthardtunnel richting noorden. Ik vind dat wel heel erg weinig voor een terugkeerweekend. Het zal ongetwijfeld nog wel oplopen vanochtend, maar vakantiegangers uit Noord-Italië zijn hier eerder dan wanneer je uit Nederland zou vertrekken op de heenreis.

Schelpenpaadje
autoweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 17 aug 2019, 10:10

Het is nog vroeg. Aan de andere kant, vakanties in grote delen van Zwitserland en Duitsland zijn ook alweer afgelopen.

Ben benieuwd hoeveel het nog gaat oplopen. Wij rijden morgen aan het eind van de ochtend richting noorden over de pas.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 aug 2019, 12:05

De wachttijd is rond 12 uur opgelopen tot 70 minuten. Dat is fors, maar niet bijzonder lang. In eerdere jaren had je vaak voortdurend 2 uur vertraging richting noorden vanaf pakweg het 3e weekend van juli. Er lijkt ook nog bijna geen uitwijkverkeer naar de San Bernardino te zijn, er wordt geen file gemeld aan de zuidzijde daar.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 17 aug 2019, 12:11

Het zomerverkeer is richting het zuiden in verhouding rustig gebleven. Dan is het logisch dat de drukte in omgekeerde richting ook relatief gering is.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 17 aug 2019, 21:44

Vanmiddag om 16.30 geen centje pijn gehad rond de Gotthard richting het zuiden. Ik wilde richting de Furka en mijn plan was al om er bij Wassen af te gaan, maar omdat er geen file stond gewoon door gereden tot Göschenen. Ook in Duitsland viel de drukte me overigens nog goed mee.

Plaats reactie