Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 30 jul 2017, 22:03

Chris schreef:De Fernpass heeft daarentegen wel steeds langere files, misschien toch mensen naar Italië die uitwijken via de Brennerroute maar dan niet via München rijden?
Zal deels een shift zijn van de Gotthard, maar ik vermoed wat meer van de route over München. Noem het een wat verlaat effect van de opening van het laatste stuk A7 enkele jaren terug. Een filevrije Fernpass is vanuit Nederland en steden als Köln, Duisburg en Düsseldorf de snellere route geworden richting Brenner. Dat was eerder alleen het geval voor Zuid-Nederland en de regio Rhein-Neckar. En daar komt dan een reputatie bij dat München en de A8 tot aan Inntal altijd bal is, terwijl de Fernpass in de zomer hoegenaamd nooit problemen opleverde. Nou ja, niet meer dus.

Roept nog wel de vraag is wat dan erger is: files op de A7 en het enkelbaans deel van de Fernpass of de extra kilometers én de files bij Irschenberg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 22:09

De route via de Fernpass is minimaal 70 kilometer binnendoor van A7 naar Oostenrijkse A12. Zou dat zuidelijkste deel van de A7 dat nu 6 jaar geleden is opengesteld zo'n gamechanger zijn in de routekeuze? Al was die laatste paar kilometer B309 wel tijdrovend door de nodige bebouwde kommen.

De Fernpass is van oudsher vooral een knelpunt tijdens de wisselweekenden van de wintersport, maar nu ook in toenemende mate in de zomer. De afgelopen weekenden leverde het regelmatig vertragingen van 1 - 1.5 uur op. Overall kan de Gotthard met 2 uur wachttijd maar weinig files op dat deel door Duitsland/Frankrijk wel eens sneller zijn dan dwars door Duitsland met 30 Baustellen en vervolgens nog de Italiaanse A22 met allerlei files.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 30 jul 2017, 22:37

Ja, ik zie dat als een game changer door de staat waarin de B309 zich bevindt. Van Autobahn-einde bij Oy-Mittelberg naar grenstunnel Füssen kostte je gemakkelijk een halfuur. Nu rijd je vloeiend snelweg tot Füssen, en dan ga je over in een autoweg die buiten alle bebouwing om loopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 22:42

^^ Om vervolgens voor de Grenztunnel Füssen een half uur te wachten en daarna nog tot Lermoos vast te staan op de B179 :mrgreen:

Maar eens aankijken of de B17-B23 een goed alternatief is. Vandaag was die route via Garmisch-Partenkirchen free-flow. De B17 is 2x2 tussen Augsburg en Landsberg en daarna heb je maar iets van 3 bebouwde kommen tot Garmisch-Partenkirchen. Afgezien van de passage door Garmisch-Partenkirchen zit je ook vrij makkelijk op de Oostenrijkse A12.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » zo 30 jul 2017, 23:28

Chris schreef:Om vervolgens voor de Grenztunnel Füssen een half uur te wachten en daarna nog tot Lermoos vast te staan op de B179
Die veranderen natuurlijk alles weer. Maar als je concludeert dat die files in de zomer tot nu toe redelijk zeldzaam waren, snap je waar de toegenomen populariteit van de route vandaan komt.

Mijn laatste paar keer op de Fernpass was in de winter, maar in het tussenseizoen. Vond het altijd een route van drie fases: het trage Duitse deel, de autoweg tot Lermoos, en dan pas/afdaling. Het Duitse deel vond het het meest irritant, met trage dorpspassages. De autoweg kon wat files geven, maar dat is niet slechter dan een file op de snelweg. En vaak kon ik daar prima 100 rijden. En dan dat laatste stuk, daar gaat de snelheid dan echt omlaag, maar dan zit je al redelijk dichtbij de A12. Dus ja, het wegvallen van de B309 vond ik een enorme verbetering.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » zo 30 jul 2017, 23:58

De B309 was inderdaad waardeloos. De passage door Nesselwang is ook deels vrij krap, waardoor je op tegenverkeer soms moest wachten als er ook nog auto's langs de kant geparkeerd stonden. Overigens wel opmerkelijk dat velen over de B309 hier spreken, want het autoverkeer werd in de laatste jaren voor de opening eigenlijk vanaf het einde van de A7 bij Attlesee via Seeg en Hopferau geleid. Alleen het vrachtverkeer werd via de B309 gestuurd.

Als deze trend zich zo doorzet ben ik benieuwd of men in Oostenrijk niet ooit weer eens de oude plannen van de S14 uit de kast moet trekken. Zover ik begrepen heb is die verbinding er nooit gekomen om niet nog meer verkeer door de Alpen aan te trekken (lijkt wel wat op de Zwitserse Alpeninitiative), maar met al dat stelselmatige fileleed in vakantieperiodes lijkt het me goed uitgebouwde Fernpass ook voor de lokale bevolking een flinke aanwinst.

Sowieso zou men het autoweg stuk tot Reutte al makkelijk naar 2x2 kunnen uitbreiden. Deels is daar ook al ruimtereservering voor. Dan de Grenztunnel Füssen nog met een extra tunnelbuis voorzien (ooit ook al eens gepland) en dan op een bepaalde manier het hele stuk tot de A12 uitbouwen. Jammer alleen dat men enkele jaren geleden ook de concrete plannen voor de Tschirganttunnel in de ijskast heeft gezet. Maar ja, een dergelijke tunnel zal natuurlijk alleen nog maar meer de Fernpass populairder maken.
Chris schreef:Zou dat zuidelijkste deel van de A7 dat nu 6 jaar geleden is opengesteld zo'n gamechanger zijn in de routekeuze?
Kan best het geval zijn. Nu sluit de A7 echt direct op Oostenrijk aan. Misschien moest men nog wat aan het idee van een 'bergpas' op de route wennen, maar aangezien de Fernpass eigenlijk niets voorsteld en iedereen (ook zonder rijervaring in de bergen) dat ding kan berijden, zal het door de jaren wel steeds populairder geworden zijn. Plus de in het andere topic (zwarte zaterdagen) de besproken mogelijke shift van verkeer van andere routes naar de Fernpass.
Pino schreef:Roept nog wel de vraag is wat dan erger is: files op de A7 en het enkelbaans deel van de Fernpass of de extra kilometers én de files bij Irschenberg.
Persoonlijk zou ik via München rijden. De reputatie van die route is (in de zomermaanden) slechter, maar je hebt nog keuze uit de nodige alternatieven. Kies je voor de Fernpass dan is het laatste beslissingsmoment Memmingen. Via München kan je bijna continu op een alternatieve route uitwijken.
Chris schreef:Overall kan de Gotthard met 2 uur wachttijd maar weinig files op dat deel door Duitsland/Frankrijk wel eens sneller zijn dan dwars door Duitsland met 30 Baustellen en vervolgens nog de Italiaanse A22 met allerlei files.
Klopt, die gedachten had ik ook al. En als de reiziger met wat rijervaring in de bergen niet vies is van een bergpas, kan deze ook nog veel creatievere routes kiezen zonder files. Denk aan de Splügen, Julier-Bernina of Flüela-Ofen route.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik me door al dat fileleed niet geroepen voelen om op vrijdag of zaterdag te gaan rijden. Zeker in het zomerseizoen kan je makkelijk accommodaties vinden waar je niet aan het systeem van "zaterdag tot zaterdag" vast hoeft te zitten. Aangezien vele Nederlanders en Duitsers ook graag kamperen, is dat vrijdag en zaterdag reisgedoe al helemaal niet nodig. Op campings krijg je bijna overal ook vanaf andere dagen voor 2 of 3 weken een (mooie) plek.

Maar ja... Vele mensen kunnen hun vakantie niet afwachten en moeten meteen aan het begin van de schoolvakanties weg... Eigen schuld. Zeker in de zomervakantie heb je tijd en ruimte zat... In de krokusvakantie is dat anders, maar ook daar zijn er mogelijkheden om bijv. van zondag tot zondag te reizen als je dat wilt. Of desnoods gewoon een dag van de vakantie inboeten, maar dat is ook voor velen onvoorstelbaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 31 jul 2017, 14:01

SnarfFlevoland schreef:Zeker in het zomerseizoen kan je makkelijk accommodaties vinden waar je niet aan het systeem van "zaterdag tot zaterdag" vast hoeft te zitten. Aangezien vele Nederlanders en Duitsers ook graag kamperen, is dat vrijdag en zaterdag reisgedoe al helemaal niet nodig. Op campings krijg je bijna overal ook vanaf andere dagen voor 2 of 3 weken een (mooie) plek. Maar ja... Vele mensen kunnen hun vakantie niet afwachten en moeten meteen aan het begin van de schoolvakanties weg... Eigen schuld. Zeker in de zomervakantie heb je tijd en ruimte zat... In de krokusvakantie is dat anders, maar ook daar zijn er mogelijkheden om bijv. van zondag tot zondag te reizen als je dat wilt. Of desnoods gewoon een dag van de vakantie inboeten, maar dat is ook voor velen onvoorstelbaar.
Er gaat in ieder geval meer dan genoeg op een zaterdag-tot-zaterdag systeem om gegarandeerd behoorlijke files te veroorzaken op vrijdagen en zaterdagen in de zomer. En ik wil niet uitsluiten dat menig vakantieganger het zelf ook wel prettig vindt. Van woensdag tot woensdag bijvoorbeeld levert toch weer twee gebroken weken op in de vakantieplanning op werk. En pas in de tweede week van de schoolvakanties vertrekken verandert de file-analyse maar in heel beperkte mate. Dus hoewel ook ik alles zal doen om die zaterdagen te vermijden, ik heb wel een zeker begrip voor mensen die menen dat zij niet echt een alternatief hebben voor het reizen op een zwarte zaterdag.

Anyway, terug naar Zwitserland:
SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Overall kan de Gotthard met 2 uur wachttijd maar weinig files op dat deel door Duitsland/Frankrijk wel eens sneller zijn dan dwars door Duitsland met 30 Baustellen en vervolgens nog de Italiaanse A22 met allerlei files.
Klopt, die gedachten had ik ook al. En als de reiziger met wat rijervaring in de bergen niet vies is van een bergpas, kan deze ook nog veel creatievere routes kiezen zonder files. Denk aan de Splügen, Julier-Bernina of Flüela-Ofen route.
Julier-Bernina en Flüela-Ofen sluiten aan de Italiaanse kant totaal niet aan op het snelwegennet, dus dat kost je ruim meer tijd dan de file voor de Gotthard. Zeker de Bernina brengt je in een soort 'middle of nowhere' tussen de expresweg langs het Comomeer en de A22. Voor die laatste moet je dan ook nog een keer de Passo di Tonale over; voor de eerste zou je eerder Julier-Maloja pakken. Of dus rechtstreeks de Splügen, die op zich maar een 60 kilometer 'gat' secundaire wegen heeft tussen de Zwitserse A13 en het expresweg-gedeelte van de Italiaanse SS36. Groot nadeel van de Splügen is echter dat de afslag daarheen na de eerste bottleneck op de Zwitserse A13 komt, dus vaak ook na een eerste file. Iets dat overigens ook geldt voor Julier-Maloja, maar daarvoor zou je eventueel nog bij Chur al de H3 op kunnen rijden.

Kijkend naar creatieve alternatieven (dus niet de 'mainstream' Gotthard/San Bernardino/Grote Sint Bernhard) die je nog niet noemde:
  • Simplon: goed uitgebouwd, heel redelijk verbonden met hoofdwegennet. Alleen die lange bocht om bij Brig te komen zorgt ervoor dat je meestal net zo goed in de file voor de Gotthard kunt gaan staan.
  • Brunig-Grimsel-Nufenen uit: vast ook niet sneller dan de Gotthard, maar landschappelijk veel aantrekkelijker dan de Simplon. En je rijdt nog een beetje in een rechtstreekse lijn. Nadeel: je komt al bij Airolo weer op de A2 uit. Daarmee achter de grootste bottleneck op de terugweg, en op de heenweg krijg je nog steeds de grensfile bij Chiasso voor je kiezen.
  • Lukmanier: vooral interessant wanneer je van de kant van Bregenz aan komt rijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » za 05 aug 2017, 10:05

Vannacht rond 1.45-2.00 door de tunnel gekomen. In noordelijke richting minder dan 10 minuten wachten. In zuidelijke richting geen of nauwelijks file.

Aan de zuidzijde stond de doseerinrichting bij de VZP Gottardo Sud. Aan de Salvredotunnel wordt gewerkt met een 3-0 systeem. In zuidelijke richting één strook.
Laatst gewijzigd door Vahalis op za 05 aug 2017, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 05 aug 2017, 12:34

^^ Dat is de vaste doseerplaats aan de zuidkant, in ieder geval zolang daar wordt gewerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 10:23

Ik heb de situatie bij de Gotthardtunnel eens in de gaten gehouden afgelopen week.

Elke dag bouwt zich een lange file op richting noorden. Al tussen 9 en 10 uur begint er enige wachttijd te ontstaan die tegen het middaguur is opgelopen tot circa 1,5 uur. Dit houdt tot het einde van de middag aan en begint dan weer langzaam terug te lopen.

Momenteel 1 uur en 40 minuten wachttijd richting noorden en 1 uur en 10 minuten richting zuiden. Dat is de officiële info, maar er wordt gesteld dat deze bewust te laag wordt aangehouden om te voorkomen dat teveel verkeer gaat omrijden via de San Bernardino. Men buffert het verkeer liever voor de Gotthardtunnel.

Probleem is wel dat je niet meer de files kunt vermijden door een andere reisdag te kiezen. Alleen 's ochtends vroeg kan je nog goed door de tunnel komen, maar doordeweeks sta je ook lang te wachten richting noorden, met name vanaf midden juli.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 aug 2017, 18:13

Afgelopen dinsdag wilde ik vanuit Wallis weer eens via de Nufenenpass en Gotthardtunnel richting noorden rijden, maar toen werd om kort na 10 uur al gemeld dat de oprit van Airolo was afgesloten. Helaas, dus dan maar weer over de Furka... Een half uur eerder werd er nog geen file gemeld. Ook niet op al m'n file-apps. Dat kan dus erg snel gaan.

De passage door de Schollenschlucht is overigens ook niet erg aangenaam. Er staat bij Andermatt (en Göschenen) een bord dat de wachttijden kunnen oplopen tot 15 minuten. En in totaal heb ik er ook wel zo lang gewacht, aangezien ik drie ronden voor de wegwerkzaamheden moest wachten. De oprit bij Göschenen richting Lugano was nog wel open, maar dat is bij 2 km file ook nog wel normaal. Pas als het al bij Wassen stil staat, gaat de oprit dicht.

Op de Furkapass was het overigens erg rustig. Het weer was met wat regen ook niet geweldig... Een paar dagen eerder reed ik op de heenweg via de Grimsel. Toen eveneens regen en enorme dichte mist op het hoogste gedeelte, zodat je bijna geen hand voor ogen meer zag. Er was logischerwijze ook geen kip op de weg. Aan de zuidkant van de bergpas dan geen mist meer, maar nog wel flinke aquaplaning.

Wat wel heerlijk is op de Gotthardroute (A2) is dat er behalve voor de tunnel zelf (en bij grensovergang Chiasso) eigenlijk nergens files staan. OK, de passage door Basel slibt in de spits natuurlijk wat dicht en vooral de avondspits is door Luzern in noordelijke richting ook geen pretje, maar van meerdere "Blockabfertigungen" etc. heb je geen last.

De Axenstrasse heeft overigens ook wegwerkzaamheden met alternerend verkeer. Men kan de mobiele wegwerkzaamheden wel snel opruimen, zodat op drukke tijdstippen wel de volledige capaciteit beschikbaar is, maar ook hier moet op de drukke weg met enkele minuten vertragingen worden gerekend.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 18:39

SnarfFlevoland schreef:Wat wel heerlijk is op de Gotthardroute (A2) is dat er behalve voor de tunnel zelf (en bij grensovergang Chiasso) eigenlijk nergens files staan. OK, de passage door Basel slibt in de spits natuurlijk wat dicht en vooral de avondspits is door Luzern in noordelijke richting ook geen pretje, maar van meerdere "Blockabfertigungen" etc. heb je geen last.
Dat valt mij ook op. Bij de Seelisbergtunnel heb ik nog nooit dosering gezien. Ook het tunneltracé door Luzern is afgezien van een druk spitsuur ook wel goed te doen.

Dit in tegenstelling tot de A10 in Oostenrijk waar voor steeds meer landtunnels en echte tunnels dosering plaatsvindt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 12 aug 2017, 18:48

^^
Inderdaad. In geval van files door Luzern staat het in de tunnels ook gewoon vast. Daar doet men niet aan tunneldosering. Dat zou in de spits ook voor enorme overlast in de stad zelf zorgen. Het enige wat men doet is filestaartbeveiliging in de vorm van een lage Vmax en de nodige knipperinstallaties.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sir Legolas
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 21:40

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Sir Legolas » za 12 aug 2017, 21:51

Ben afgelopen weken op en neer gereden via de Gotthard.

Een van de keren een AirB&B gehad bij Basel, daarna doorgereden op zwarte zaterdag 29 juli met 'slechts' 1:15hr file om 10:00 's morgens. Afgelopen donderdag teruggekomen met ongeveer 0:45hr file om 1830.

Dank voor alle nuttige tips (over de tunnel, de grensovergang bij Como / Chiasso.)

Ik heb beide keren per kilometer de wachttijden gecheckt, en ik kom op 09:30 minuten per kilometer file. De officiële waarden klopten in mijn geval dus vrij aardig.

Verder heb ik het idee dat de Zwitsers juist al vrij vroeg mensen via San Bernardino sturen, want op de terugweg had ik maar 45 minuten file, maar stond het advies om via San Bernardino te rijden al op de borden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » ma 14 aug 2017, 0:49

^^
Klopt, het bekende advies om via de San Bernardino te rijden hoor je op de radio al erg snel. Soms denk ik dan wel eens of dat überhaupt zin heeft. Vooral van/naar Basel is het via de San Bernardino een flink eind omrijden (84 km) en je hebt nog geen eens het hele stuk een volwaardige autosnelweg. Met wat pech hang je tussen Thusis en Mesocco de hele tijd achter een vrachtwagen of tourincar en met nog meer pech sta je op de A13 net zo goed in de file als op de A2, alleen is het op de A13 dan meer verspreid, waar het op de A2 zich uitsluitend voor de tunnel concentreert.

Wel opvallend is dat men vooral in zuidelijke rijrichting graag voor de San Bernardino als alternatief kiest. In noordelijke rijrichting heb ik de indruk dat de San Bernardino vaak gunstiger is t.o.v. de Gotthard.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 14 aug 2017, 9:51

^^ Wat me de afgelopen weken opvalt aan de Zwitserse verkeersinformatie is dat men, in noordelijke richting, nog wel eens aangeeft dat het voor reizigers in de richting Zürich wordt aangeraden om de San Bernardino te pakken - en bij zwaardere files raadt men dat dan aan voor zowel de richting Zürich als Basel. Vind ik wel een zinnig onderscheid, waarvan je je echter kunt afvragen waarom het niet in zuidelijke richting wordt gemaakt.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chrysa » do 17 aug 2017, 21:09

Zijn de zaterdagen nog steeds erg druk?

Ik ga dit weekend naar Zwitserland en het plan was om een rondje te rijden naar de Italiaanse grens op de zaterdag. Is de Gotthardtunnel nog te doen of is een andere route beter?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 17 aug 2017, 21:12

De wachttijden zijn richting zuiden wel stukken minder dan eerder. Richting noorden zou ik rekenen op 2 - 2,5 uur wachttijd.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chrysa » do 17 aug 2017, 22:34

En hoe zit het met de pas/omrijroutes? Reistijd is geen enkel probleem, maar stilstaan heb ik een hekel aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 22:51

Ik weet niet van waar naar waar je rijdt, maar als je een mooi stukje wil omrijden vanaf pak 'm beet Luzern is bij goed weer de route Brünig-Grimsel (A8-H6) een aanrader, na de mooie Grimselpass kun je dan kiezen uit de Furka-Gotthard (H19-H2) of de Nufenen om bij Airolo op de A2 te komen. Of je rijdt na de Grimsel richting Brig om de Simplon (H19-A9S) naar Italië (SS33) te nemen. Dan kun je via de regio Varese/Como/Milaan, ook prachtig, een rondje naar Zwitserland maken, of je steekt vanaf Domodossola over de SS337 door Val Vigezzo/Centovalli door richting Locarno. Eigenlijk zijn bijna alle wegen in dit gebied wel leuk om te rijden.

Mocht je via de Furkapass gaan en het is goed weer, dan is het leuk om even bij de parkeerplaats bij Belvédère (ten westen van de pashoogte, op de pashoogte zelf is geen klap te beleven) te stoppen en de gletsjer in te gaan. Elk jaar wordt hier weer een grot in de gletsjer uitgehakt. Best bijzonder, zeker op een warme dag een aangename afkoeling.

Bij de Grimsel zit op de pashoogte o.a. een marmottenpark en er is nog de Panoramastrasse Oberaar naar de stuwdam van de Oberaarsee. Verder is er ook wat horeca en een souvenirwinkel (dat zijn dingen die ik zelf altijd leuk vind aangezien ik een verzameling van tientallen stickers heb van Alpenpassen waar ik heb gereden :mrgreen:).

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chrysa » do 17 aug 2017, 22:58

Coen Tunnel schreef:Ik weet niet van waar naar waar je rijdt
Ik dus ook niet. :emo:

Waarschijnlijk 2 nachten slapen in Winterthur en vanuit daar wat rondjes rijden.
Ik zat te kijken naar de Umbrailpas/Stelviopas in het zuidoosten omdat ze zo hoog zijn, en dan daarheen/daarvandaan nog wat andere passen mee te pakken, maar er staat niets vast.

Bedankt voor je tips iig!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 17 aug 2017, 23:06

Umbrail en Stelvio zijn ook mooi, ook al is de Stelvio bovenop supertoeristisch. Maar met die gigantische hoeveelheid haarspeldbochten blijft de Stelvio wel een machtgige pas. En op weg er naar toe zul je dan ook nog de Julier, Albula of Flüela moeten rijden (ik zou zelf voor de Flüela of Julier gaan, de Albula is niet spectaculairder en de weg is slechter). Als je er de tijd (een hele dag) voor uittrekt kun je best een mooi rondje rijden. Bernina en Forcola di Livigno zijn ook goed op te nemen in zo'n route, dan kun je gelijk in Livigno tanken; Livigno is belastingvrij (Euro 95 momenteel € 0,970, diesel € 0,819, sigaretten en drank zijn ook spotgoedkoop). Ofenpass, Gavia, Mortirolo behoren eveneens tot de opties, maar die laatste twee zijn wel vrij smal en lastiger als je weinig rijervaring (in de bergen) hebt. Aan de andere kant: je moet het een keer leren en voor je vanaf Winterthur bij één van die passen bent heb je al een paar andere gehad.

Wil je het wat dichter bij Winterthur houden dan is de Klausenpass ook erg mooi. Die is niet heel hoog (1948 meter), maar zeker de moeite waard, je hebt wel het gevoel dat je een echte Alpenpas rijdt.

Wil je meer een Zwitsers rondje door het zuiden, dan kun je ook denken aan Brünig-Grimsel-Furka-Gotthard, dan de A2 en A13 via Bellinzona naar de San Bernardino-Splügen-Maloja-Julier, om maar eens wat te suggereren, uiteraard afhankelijk van hoeveel je zelf wil rijden op zo'n dag en hoeveel ervaring je wil opdoen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chrysa » do 17 aug 2017, 23:20

Dag 1
Dag 2
Dag 3

Zoiets dus?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 10:26

Voor de Gotthardtunnel staat een wachtrij van 25 kilometer. Volgens de TCS is de vertraging 4 uur (!)

Dat is meer dan ik me van vorig jaar zomer kan herinneren, toen kwam het niet boven de 2,5 uur dacht ik.

De wachttijd begon vanochtend al extreem vroeg op te lopen, om 4:30 uur was de wachttijd 1 uur, om 5:10 was de wachttijd 2 uur, om 5:30 was de wachttijd 2,5 uur, om 6:30 was de wachttijd 3 uur. De tendens is nog steeds stijgend.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 13:19

Volgens is dat vaste prik op de Gotthard: extremere vertragingen met Pinksteren dan op de zwarte zaterdagen in de zomer. Combinatie van het feit dat reizigers in deze tijd van het jaar minder beducht lijken op grote vertragingen, het feit dat het een ideaal weekend is voor een trip naar Noord-Italië maar dat er voor zo'n weekend-trip tegelijkertijd maar heel weinig ruimte is om te schuiven met tijdstip van vertrek. En uiteraard zijn eventuele uitwijkroutes over de Gotthardpas of andere bergpassen nu nog niet beschikbaar.

Het gedoe op de San Bernardino op dit moment helpt natuurlijk niet, maar de tendens is breder dan dat.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mei 2018, 14:40

Ik ben een paar jaar geleden in het pinksterweekend naar Lugano gereden, maar dat was ook drama. De Gotthard kende toen ook vertragingen van een uur of drie, maar via de San Bernardino was het ook file van Chur tot het snelwegeinde bij Reichenau en daarna liep het ook continu vast bij elke wegversmallig, en de Raststätte Viamala was overvol.
Pino schreef: za 19 mei 2018, 13:19En uiteraard zijn eventuele uitwijkroutes over de Gotthardpas of andere bergpassen nu nog niet beschikbaar.
Maar over een week of twee-drie is de Gotthard waarschijnlijk wel open, en de Grimsel, Furka en Nufenen waarschijnlijk ook. Nu valt pinksteren niet elk jaar op hetzelfde moment, en in sommige jaren zal het lastiger zijn dan in andere jaren, maar eigenlijk zou je de Gotthardpas met pinksteren wel open willen hebben.

Op de Brennerroute lijkt het overigens ook flink bal te zijn, dus dat is niet echt een alternatief. En ook voor de Mont-Blanctunnel staat file. Zelfs de Splügenpas, die al open is, loopt vast aan de Italiaanse kant als ik Google Maps mag geloven. De Simplon en Grand-Saint-Bernard lijken geen grote problemen te kennen. Julier-Bernina rijdt ook door, maar dat is natuurlijk een heel lang stuk binnendoor. Op de route via de Reschenpas zijn in het Vinschgau richting Meran wel enkele files, maar dat is daar op dit soort dagen ook gebruikelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 14:48

^^ SRF noemt Lötschberg-Simplon en Grote Sint Bernhard als overgebleven alternatieven. Of toch Brenner: gegarandeerd aansluiten, maar behapbaar.

De Gotthardpas gaat meestal open in juni, dus bij een wat later vallende Pinksteren zou de pas wel eens open kunnen zijn. Deel twee is dat op dagen dat je vanaf Luzern in de ene file na de andere komt (wat op topdagen al snel het geval is), de pas maar in heel beperkte mate een alternatief is.

Maar op zich wel eens met je gedachte. Op de San Bernardino wordt het verkeer nu over de pas gestuurd. Je moet maar blij zijn dat dat alternatief nog beschikbaar is, maar het roept wel de vraag op waarom die pas open is en de ongeveer even hoge Gotthard nog een kleine maand moet wachten. Het antwoord is vermoedelijk: prioriteiten stellen binnen de regionaal opererende teams die de passen weer berijdbaar moeten maken. Maar het voelt onlogisch.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mei 2018, 15:05

^^ Het heeft voor een groot deel ook met geld en prioriteiten te maken. Voor de opening van de Gotthardtunnel werd de Gotthardpas het hele jaar sneeuwvrij gehouden. Hogere passen als de Julier en Bernina worden ook continu sneeuwvrij gehouden.

Ik snap dat het niet goedkoop is, maar uiteindelijk moet de Gotthard ook voor een opening in juni sneeuwvrij worden gemaakt - je vraagt je af of ze dat niet vier weken eerder zouden kunnen doen. En dat geldt ook voor een aantal andere passen.

Ik snap ook niet dat de Grand-Saint-Bernard en Simplon door het grote publiek nog niet als alternatief zijn ontdekt, maar misschien is dat maar goed ook. Dan is er voor insiders in ieder geval wel een wat vlottere route door de Alpen beschikbaar. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 15:15

Ja laat die Simplonpass maar lekker onontdekt blijven, dan is er tenminste nog een redelijk filevrij alternatief.

Het komt ook omdat navigatiesystemen altijd denken dat een file op afstand weg is als jij er komt. Google Maps laat je nu met 4 uur wachttijd ook doodleuk via de Gotthard gaan tussen Basel en Milaan. Sterker nog, op die route geeft Google Maps nu een reistijd van 3 uur en 59 minuten (342 kilometer), terwijl je die tijd al kwijt bent op de laatste 25 kilometer voor de Gotthardtunnel.

Google Maps is absoluut waardeloos als navigatie via de Gotthard. Maar laat iedereen dat maar lekker gebruiken en dan de halve dag in de wachtrij staan, voor degenen die zich wel weten te verdiepen in de verkeerssituatie en routes is er dan nog een goed filevrij alternatief via de Simplon.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 15:30

^^ SFR noemt die andere passen niet als alternatief vergelijkbaar met de wijze waarop vanaf één uur vertraging een compleet plan wordt ingezet (ook met kantelwals-panelen) om verkeer naar Italië richting SAN Bernardino te krijgen. Ook in de berichtgeving hier heet het “al het verkeer naar Italië moet nu door de Gotthardtunnel.” Dat helpt mensen die wel wat verder kunnen kijken dan de media- en satnav-neus lang is.

Wat betreft de opening cq het open houden van passen: de kosten voor het open houden van passen van boven de 2000 meter zijn behoorlijk. Men doet het alleen bij passen die strategisch belangrijk zijn, en dat zijn vaak stukjes Zwitserland die alleen via zo’n hoge pas met de rest van het land verbonden zijn. Alle rest is prioriteiten stellen bij de heropening. Qua sneeuw zal het te doen zijn om de Gotthard al wat eerder sneeuwvrij te maken. Maar volgens mij zijn het deels dezelfde mensen en machines die de passen in de regio sneeuwvrij maken. Ik heb daarbij het idee dat de prioriteit daarbij doorgaans op Furka en Grimsel ligt, pas dan gevolgd door Gotthard, Susten en Nufenen. Dat lijkt minder gedreven door hoogte van de passen en meer op het belang om snel weer regio’s goed (en zonder autotrein) met elkaar te kunnen verbinden.

Plaats reactie