Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 15:49

Pino schreef: za 19 mei 2018, 13:19 Volgens is dat vaste prik op de Gotthard: extremere vertragingen met Pinksteren dan op de zwarte zaterdagen in de zomer. Combinatie van het feit dat reizigers in deze tijd van het jaar minder beducht lijken op grote vertragingen, het feit dat het een ideaal weekend is voor een trip naar Noord-Italië maar dat er voor zo'n weekend-trip tegelijkertijd maar heel weinig ruimte is om te schuiven met tijdstip van vertrek.
In Duitsland heeft men wat langer vakantie dan een lang weekend. In Zuid-Duitsland heeft men zelfs 2 weken vrij (pinkstervakantie, inclusief de week van Fronleichnam), in NRW heeft men 1 week vrij en in de rest van Duitsland is de dinsdag na pinksteren ook nog een vrije dag. Vandaar die grote hoeveelheid vakantieverkeer naar het zuiden én het noorden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 20:38

De file voor de Gotthardtunnel was uiteindelijk 28 kilometer lang, een evenaring van het record uit 1999. De file begon op zijn maximum al bij Buochs, dat is nog voor de Seelisbergtunnel. De wachttijd liep volgens de officiële kanalen op tot 5 uur, maar op Twitter spreken mensen van 6,7 en zelfs 8 uur wachttijd.

Er is al vaker gezegd dat de verkeersinformatie de wachttijd bewust te laag aangeven om te voorkomen dat mensen via het onderliggend wegennet gaan rijden. De vuistregel van 15 minuten wachttijd per 1 kilometer file zou inderdaad een vertraging van 7 uur geven.

De NOS snapt er weer helemaal niks van: Lange file bij Gotthardtunnel na brand in de Sint-Bernhardtunnel. De Sint Bernhardtunnel? Is het zo moeilijk om feiten te controleren? Het ging niet om de Grand Saint Bernardtunnel (Martigny - Aosta), maar de San Bernardinotunnel van de A13. Ik vraag me ook af hoe ze bij die naam komen. Zelfs de Duitstalige media in Zwitserland gebruikt de Italiaanse naam voor de San Bernardinotunnel. Aan de Graubündenkant staat ook gewoon San Bernardino aangegeven.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » za 19 mei 2018, 20:50

Chris schreef: za 19 mei 2018, 20:38 De file voor de Gotthardtunnel was uiteindelijk 28 kilometer lang, een evenaring van het record uit 1999. De file begon op zijn maximum al bij Buochs,
Rekenen ze dan alles behalve de tunnels op dit traject? Van Buochs tot de tunnel is het nog 48 kilometer....
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door BHJ » za 19 mei 2018, 20:54

^^ Gedoseerde tunnels die sluiten bij file misschien?
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 20:56

Als de wachtrij te lang wordt en in de andere tunnels dreigt te komen, gaat de tunneldosering daar ook aan. Daardoor wordt de file opgeknipt in meerdere stukken. Volgens mij hebben niet alle korte tunnels ook dosering, maar de Seelisbergtunnel wel en volgens mij die eerste tunnel op het traject vanaf Amsteg ook.

Tunneldosering bij de Seelisbergtunnel is volgens mij zeer zeldzaam. Verkeer ging daarom omrijden via de A4 langs Schwyz en kwam daar ook in de file te staan voor de Axenstrasse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 21:02

Chris schreef: za 19 mei 2018, 20:38 De NOS snapt er weer helemaal niks van: Lange file bij Gotthardtunnel na brand in de Sint-Bernhardtunnel.
Stomme vertaalfout/denkfout van een onderknuppel in de organisatie vermoedelijk. Four thumbs down, maar het had in veel meer organisaties kunnen gebeuren. Op andere online bronnen gaat het wel goed.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 19 mei 2018, 21:11

Ze noemen ook nog dat de Gotthardtunnel op de grens met Italië ligt. Ik heb wel vaker de indruk dat veel media gewoon wat overschrijven en niet eens de moeite nemen om even op Google Maps te kijken waar het ligt. Geografisch gaan ze heel vaak de mist in. Maar ik vraag me dan af: dit valt mij op omdat ik er kennis van heb, maar hoeveel foutieve informatie krijg je van onderwerpen waar je minder kennis van hebt?

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » za 19 mei 2018, 21:42

Enige fatsoenlijke vertaling zou volgens mij Sint-Bernardinustunnel zijn.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bernardinus_van_Siena

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 19 mei 2018, 22:37

Chris schreef: za 19 mei 2018, 21:11 Ze noemen ook nog dat de Gotthardtunnel op de grens met Italië ligt. Ik heb wel vaker de indruk dat veel media gewoon wat overschrijven en niet eens de moeite nemen om even op Google Maps te kijken waar het ligt. Geografisch gaan ze heel vaak de mist in. Maar ik vraag me dan af: dit valt mij op omdat ik er kennis van heb, maar hoeveel foutieve informatie krijg je van onderwerpen waar je minder kennis van hebt?
Die vraag stel ik mezelf ook wel eens.

Stuk is nu bijgewerkt en spreekt over San Bernardino. Of dat wat nagekomen eindredactie is of omdat geërgerde lezers zich inmiddels gemeld hadden, zullen we wel nooit weten. Staat wel nog steeds dat de tunnel op de grens met Italië ligt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 19 mei 2018, 23:37

Chris schreef: za 19 mei 2018, 20:38Ik vraag me ook af hoe ze bij die naam komen. Zelfs de Duitstalige media in Zwitserland gebruikt de Italiaanse naam voor de San Bernardinotunnel. Aan de Graubündenkant staat ook gewoon San Bernardino aangegeven.
De San Bernardino heeft dan ook geen Duitse naam, ondanks dat het op de Duits-Italiaanse taalgrens ligt. De pas is in het Duits bijvoorbeeld simpelweg de San Bernardinopass.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » za 19 mei 2018, 23:55

^^ De Duitse naam bestaat wel, Sankt Bernardinpass. Die is echter volgens de Duitse Wikipedia in onbruik geraakt.
Wat echter nog niet de onjuiste vertaling verklaart.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » zo 20 mei 2018, 0:01

Chris schreef: za 19 mei 2018, 20:56 Als de wachtrij te lang wordt en in de andere tunnels dreigt te komen, gaat de tunneldosering daar ook aan. Daardoor wordt de file opgeknipt in meerdere stukken. Volgens mij hebben niet alle korte tunnels ook dosering, maar de Seelisbergtunnel wel en volgens mij die eerste tunnel op het traject vanaf Amsteg ook.
Ik ben het voor de aardigheid eens nagegaan. De meeste tunnel(tje)s tussen Amsteg en de Gotthardtunnel hebben wel dosering (de eerste inderdaad ook). Tussen :AS: Amsteg en :AS: Wassen betreft het achtereenvolgens de Plattitunnel (455 meter lang), de Intschitunnel I (190 m.) de Langlauitunnel (320 meter) en de Teiftaltunnel (505 meter). Ter hoogte van :AS: Wassen ook nog de laatste echte tunnel (Naxbergtunnel, 510 meter).

Als je de lengte van alle tunneltjes bij elkaar optelt kom je tot 2.6 kilometer. Tel je ook nog de lawinegalerijen erbij op dan kom je op 4.8 kilometer. De Seelisbergtunnel is krap aan 9.3 kilometer lang.

Lang verhaal kort, de file zal inderdaad behoorlijk opgeknipt worden tussen :AS: Göschenen en :AS: Amsteg/Altdorf en soms dus nog verder. Dan kun je met tussenruimtes en marges met 28 kilometer wel tot Buochs komen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Palance » zo 20 mei 2018, 9:24

Chris schreef: za 19 mei 2018, 21:11 Ze noemen ook nog dat de Gotthardtunnel op de grens met Italië ligt.
Her en der is in de berichtgeving terug te vinden dat het op de grens ligt van Duits- en Italiaanssprekend Zwitserland. Dat zal dus wel door een stagiare geïnterpreteerd zijn als landsgrens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 20 mei 2018, 12:34

Coen Tunnel schreef: za 19 mei 2018, 15:05 Ik snap ook niet dat de Grand-Saint-Bernard en Simplon door het grote publiek nog niet als alternatief zijn ontdekt, maar misschien is dat maar goed ook. Dan is er voor insiders in ieder geval wel een wat vlottere route door de Alpen beschikbaar. :)
Ik denk dat, zonder dit te kunnen onderbouwen, hier een combinatie van oorzaken aan ten grondslag ligt:
  • Voor bestemmingen in Toscane en langs de Adriatische kust is het zo'n 100-150 km omrijden. Dat je voor voor ieder uur wachten ook 100 km om kan rijden heeft blijkbaar niet iedereen scherp
  • De routes houden flinke stukken OWN en/of paswegen in. De routes over Gotthard en Brenner zijn vrijwel geheel snelweg
  • Angst voor het onbekende. De routes over Gotthard en Brenner zijn bekend.
  • De route over de Grote Sint-Bernhard betekent extra tol
  • Adviezen als deze helpen ook niet. De ANWB ziet zelf de Gotthardpas niet als alternatief als die open is
Maar, ik vind het wel goed zo. Voor kenners en mensen die de moeite nemen om het uit te zoeken blijven er zo interessante alternatieven.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 20 mei 2018, 12:42

Vahalis schreef: zo 20 mei 2018, 12:34Adviezen als deze helpen ook niet. De ANWB ziet zelf de Gotthardpas niet als alternatief als die open is
Hoe bedoel je deze? De Gotthardpas heeft momenteel nog steeds wintersluiting dus zo gek is dit advies nu toch niet?
Vahalis schreef: zo 20 mei 2018, 12:34De routes houden flinke stukken OWN en/of paswegen in. De routes over Gotthard en Brenner zijn vrijwel geheel snelweg
Ik weet niet of dat echt meespeelt. Tig Nederlanders vinden het geen probleem om over de Fernpas richting de Brenner te rijden en rijden soms zelfs binnendoor tot Innsbruck-Süd om de kosten van een vignet uit te sparen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 20 mei 2018, 12:50

^^ daarom schrijf ik ook “ als die open is”. Vorig jaar zomer nog een discussie gehad met een ANWB-medewerker waarbij het kwartje niet viel. Dit als voorbeeld van de beperkte blik van de ANWB. Er zullen genoeg reizigers zijn die niet verder kijken dan het advies en dan komen alternatieven als de Simplon niet in beeld.

Dat mensen ook kiezen voor de Fernpas is zeker zo. Het besparen van tol zal daarbij zeker meetellen. Daarom denk ik ook dat het een combinatie van factoren is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 14:49

Daar komt dus bij dat navigatiesystemen zoals Google Maps je niet een alternatieve route bieden voordat het te laat is. Als je een route over de A2 plant en er 2, 3 of 4 uur wachttijd bij de Gotthardtunnel is, denkt Google Maps dat die file weg is tegen de tijd dat jij er komt, want algoritme says so. Ik heb een paar keer zitten spelen met Google Maps en echt pas op het laatste moment (vaak pas na Luzern) gaat hij je proberen een andere route te laten kiezen. Dan is het dus al te laat, op dat punt zijn alternatieve routes zo ver om dat je net zo goed 2 uur kan wachten voor de Gotthardtunnel.

Waarbij Google Maps sowieso de wachttijd onderschat omdat het het systeem verzadigd raakt, Google Maps zal eigenlijk nooit meer dan 1,5 uur vertraging rekenen, ook al staat het helemaal stil. Die algoritmes zijn ontworpen voor voorspelbaar spitsverkeer waar je op basis van gemiddelden een redelijke goede voorspelling kan maken. Maar dat werkt niet voor dit soort tunnelcongestie of de Baustellen in Duitsland.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Lekkere Kwal » zo 20 mei 2018, 18:03

^^ heb je dat toevallig ook met Waze geprobeerd? Die heeft me al een paar keer gered van incidentfiles, zowel hier als in het buitenland. Google Maps gebruik ik eigenlijk nooit, mede omdat het nauwelijks dynamisch de route wijzigt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 18:17

Voor Waze zal je zelf in de auto moeten stappen en het uitproberen, want je kan daar op desktop geen routes mee plannen. Ik gebruik zelf ook Waze en niet Google Maps als navigatie.

Wat me bij Google Maps ook opvalt is dat als er twee lange files kort na elkaar staan (bijvoorbeeld 15 km file, 10 km free-flow en dan weer 15 km file), hij alleen de vertraging van de eerste file meerekent, want tegen de tijd dat je daar doorheen bent zou de volgende file al opgelost moeten zijn volgens de historische data. Als je twee aparte routeberekeningen maakt blijkt de totale vertraging ineens bijna 2 keer zo hoog te zijn.

TomTom is daar volgens mij wat beter in. Google is ontworpen in de Verenigde Staten en daar heb je geen enkelbuizige tunnels met periodiek urenlange wachttijden of wegwerkzaamheden die periodiek voor grote vertragingen zorgen. Het is daar vooral het reguliere spitsverkeer en ongevallen. Google's algoritmes werken op basis van actuele + historische data, maar die historische data is minder bruikbaar bij de werkzaamheden in Duitsland (vaak 4-8 maanden per jaar en elk jaar op een andere plek) of de tunnels in de Alpen.

Navigatieapps: het zijn hulpmiddelen, maar zelf nadenken loont. Alleen zijn de meeste gebruikers niet zo bekend met dit soort issues.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Rein » zo 20 mei 2018, 18:53

TomTom kijkt laat files op meer dan ca 100 km afstand volledig buiten beschouwing. Dat is niet echt handig als je op bijv 150 afstand moet kiezen tussen route 1 en 2.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Gotthardtunnel

Bericht door fonsoy » zo 20 mei 2018, 23:15

Google maps denkt dat de Grimselpass afgesloten is. Daardoor maakt het de Simplonpassroute onmogelijk.
Of is dit onterecht, en is deze pas gewoon begaanbaar?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 23:25

De Grimselpass is nog onder wintersluiting, net zoals de Gotthardpass. Om de Simplonpass te gebruiken moet je dus via West-Zwitserland rijden via de A9. Dat is een aanzienlijk stuk om, waardoor bijna niemand dat doet. Maar bij dergelijke monstervertragingen loont het wel degelijk. En zelfs als je er nauwelijks tijd mee wint, beter 2 uur op een rustige snelweg rijden dan 2 uur in een file staan.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Groningen » ma 21 mei 2018, 17:55

Net als je verwacht dat iedereen onderweg terug naar huis gaat, valt het nog wel mee.

Volgens de TCS:
A2 - Chiasso Richtung Gotthard
zwischen Quinto und Airolo 4 km Stau, Verkehrsüberlastung, Zeitverlust von bis zu 50 Minuten

Zou de échte drukte nog komen? Of is er ook nu weer meer spreiding?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » ma 21 mei 2018, 18:11

Misschien een beetje van beide. Als ik op de NDR kijk naar de veelbesproken situatie daar is het niet anders:

https://www.ndr.de/nachrichten/Pfingstr ... hr770.html

Daar staat dat men in Berlin, Bremen, Mecklenburg-Vorpommern en Niedersachsen morgen ook nog vrij is. Het hoe en waarom (één of andere feestdag?) en of dat in meer gebieden het geval is, dat weet ik niet. Maar het kan wel helpen bij een gespreide terugreis natuurlijk.

Edit: het geldt meer voor deelstaten die morgen nog vrij hebben. In Nordrhein-Westfalen hebben ze de hele week nog.

https://www.express.de/ratgeber/familie ... --29818230
express schreef:2017/2018 gab es eine besondere Konstellation in NRW: Allerheiligen und der wegen des Reformationsjubiläums ausnahmsweise bundesweit begangenen Reformationstag fielen in die Herbstferien. Zudem waren der erste und zweite Weihnachtstag sowie Neujahr Wochentage, die in den Weihnachtsferien lagen. Diese fünf Tage werden nun addiert und Pfingsten 2018 nachgeholt. – Quelle: https://www.express.de/29818230 ©2018
In Baden-Württemberg hebben ze nog tot in juni vrij.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » di 22 mei 2018, 17:11

Er zal dus meer spreiding zijn, maar het is momenteel wel dubbel zo druk t.o.v. gisteren. Momenteel 8 kilometer file en anderhalf uur vertraging richting noorden.

Uiteindelijk nog steeds niets in vergelijking met de vertraging vrijdag en zaterdag.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 22 mei 2018, 18:25

Schrikbarend vind ik de reacties in de Zwitserse media onder de fileberichten. De ene helft schrijft dat mensen gewoon thuis moeten blijven, de andere helft is van mening dat iedereen maar met de trein moet reizen. Deze kortzichtige wereldblik hoor je telkens weer onder de Gotthard-fileberichten. En desondanks dat staat men toch weer massaal tijdens lange weekenden voor de Gotthardtunnel in de file, voornamelijk ook de Zwitsers zelf.

Een tweede tunnelbuis met verhoogde capaciteit is gewoon broodnodig voor de Gotthardtunnel. Het idee dat mensen minder gaan reizen of overstappen op de trein door de capaciteit niet te verhogen, werkt niet. En als dan een andere Alpenverbinding eruit ligt (San Bernardino), dan is chaos voorgeprogrammeerd.

Gelukkig waren de genoemde alternatieven Simplon en Gd-St-Bernard vrij van vertragingen, dus er is weldegelijk een alternatief (in tegenstelling tot wat de media suggereert), maar het is natuurlijk wel flink beperkt.
Chris schreef: za 19 mei 2018, 21:11 Maar ik vraag me dan af: dit valt mij op omdat ik er kennis van heb, maar hoeveel foutieve informatie krijg je van onderwerpen waar je minder kennis van hebt?
Mij valt het ook steeds weer opnieuw op. Bij onderwerpen waarover je achtergrondkennis hebt zie ik ook steeds weer kleine tot grote fouten in de berichtgeving. Soms slaat het zelfs helemaal nergens op, of wordt met halve waarheden of kennis gewerkt of soms zaken domweg gebagatelliseerd. Op die manier weet je inderdaad echt niet meer wat je over zaken moet denken, waarvan je niks weet en de media je enigste bron is.
Chris schreef: zo 20 mei 2018, 14:49 Daar komt dus bij dat navigatiesystemen zoals Google Maps je niet een alternatieve route bieden voordat het te laat is.
Apple Maps is daarin een stuk vlotter en m.i. accurater. Heb zelf sterk de indruk dat Apple Maps ook de vertragingen een stuk beter inschat dan Google, aangezien ik met parallele tests vaak van Apple Maps een alternatief krijg aangeboden, terwijl Google Maps voet bij stuk houdt dat ik me gewoon in de file moet aansluiten of pas veel te laat met een alternatief op de proppen komt.

Desalniettemin is het inderdaad zelf altijd beter je goed voor te bereiden. Navigatiesystemen zijn zoals hier al gezegd inderdaad niks meer of minder dan hulpmiddelen, maar als die uitvallen en/of onzin vertellen moet je altijd nog een backup-plan hebben. Blind op de navigatie vertrouwen is nooit een goede zaak.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » di 22 mei 2018, 18:42

SnarfFlevoland schreef: di 22 mei 2018, 18:25Schrikbarend vind ik de reacties in de Zwitserse media onder de fileberichten. De ene helft schrijft dat mensen gewoon thuis moeten blijven, de andere helft is van mening dat iedereen maar met de trein moet reizen. Deze kortzichtige wereldblik hoor je telkens weer onder de Gotthard-fileberichten.
Ja dat las ik ook in de comments op de SRF berichtgeving. Op de NDR in Duitsland lees je het ook wel vaak als het over files bij lange weekenden gaan. Dat zijn mensen die denken dat je nooit de weg op hoort te gaan als er vrije dagen zijn. Voor veel mensen valt er amper omheen te plannen, met name bij dit soort weekendcongestie. Eerder of later gaan is zinloos, de file voor de Gotthard stond er van vrijdagochtend tot zaterdagavond. Ja wanneer moet je dan naar het zuiden als je maar 3 of 4 dagen vrij hebt? Er zijn ook genoeg Zwitsers die naar Ticino of één van de meren in Italië rijden.

Het was allang duidelijk dat de Gotthard-basistunnel niks zou doen om de congestie voor de wegtunnel te verminderen. Dat zijn gezinnen met volgepakte auto's naar een huisje ergens aan een meer of rivier. Die stappen echt niet over op de trein, ook al zou het sneller zijn.

Malpensa wordt blijkbaar ook door nogal wat Zwitsers van ten noorden van de Gotthard gebruikt om te vliegen. Heeft Zürich minder bestemmingen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Alfa » di 22 mei 2018, 18:42

Chris schreef: za 19 mei 2018, 20:38
De NOS snapt er weer helemaal niks van: Lange file bij Gotthardtunnel na brand in de Sint-Bernhardtunnel. De Sint Bernhardtunnel? Is het zo moeilijk om feiten te controleren? Het ging niet om de Grand Saint Bernardtunnel (Martigny - Aosta), maar de San Bernardinotunnel van de A13. Ik vraag me ook af hoe ze bij die naam komen. Zelfs de Duitstalige media in Zwitserland gebruikt de Italiaanse naam voor de San Bernardinotunnel. Aan de Graubündenkant staat ook gewoon San Bernardino aangegeven.
Het artikel is inmiddels rechtgezet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » di 22 mei 2018, 18:45

^^ In het artikel staat nog steeds dat de Gotthardtunnel op de grens met Italië ligt. De grens ligt meer dan 100 kilometer ten zuiden van de tunnel.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Alfa » di 22 mei 2018, 18:45

Ok dan, deels rechtgezet. ;)

Plaats reactie