Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 15 apr 2017, 19:37

Pino schreef:Laatste paar keer dat ik er was heb ik er toch echt zonder verkeerslicht kunnen doorrijden. Maar die laatste keren lieten (in de tegenrichting) ook mooi zien, hoezeer je al rekening moet houden met vertraging op dagen zonder enige vorm van uittocht.
Lucky bastard! Toegegeven, heb het verkeerslicht ook wel eens langdurig groen gezien, maar opmerkelijk genoeg moet ik steeds op die gunstige momenten bij Göschenen de snelweg verlaten om de Furka of Oberalp over te gaan. :twisted:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Palance » za 15 apr 2017, 19:48

GuteFahrt schreef:Met de warme trui aan en de paraplu er op uit, of in een t-shirt Tessin intrekken en daar onder het genot van een Italiaans zonnetje (zogezegd) en temperatuur van 20 graden of meer wijn drinken op het terras.
Kies maar. ;)
Als je voor het laaste kiest, kun je ook per vliegtuig :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 15 apr 2017, 20:15

Palance schreef:Anderzijds nemen die gezinnen met volgeladen auto's die lange wachttijden en files blijkbaar wel voor lief. Ander was iedereen wel naar een camping in eigen land gegaan.
Je hebt niet zo veel alternatief. Gezien het feit dat de files op donderdag om 6 uur 's ochtends al begonnen hebben heel wat mensen al een dag extra vrij genomen om te reizen. Het staat dus op donderdag, vrijdag en zaterdag muurvast voor die tunnel, veel meer keus heb je rond het paasweekend niet. Behalve niet gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 15 apr 2017, 21:34

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:Laatste paar keer dat ik er was heb ik er toch echt zonder verkeerslicht kunnen doorrijden. Maar die laatste keren lieten (in de tegenrichting) ook mooi zien, hoezeer je al rekening moet houden met vertraging op dagen zonder enige vorm van uittocht.
Lucky bastard! Toegegeven, heb het verkeerslicht ook wel eens langdurig groen gezien, maar opmerkelijk genoeg moet ik steeds op die gunstige momenten bij Göschenen de snelweg verlaten om de Furka of Oberalp over te gaan. :twisted:
Kan ermee te maken hebben dat mijn laatste paar keer van zuid naar noord was (en ik via een andere route heen was gereden). Kom je uit op een bekende conclusie: in die richting zijn de files vaak heftiger, maar staan ze er minder vaak. Met wat planning kun je die redelijk vermijden - in mijn geval meestal een kwestie van vroeg wegrijden uit Milaan. Richting zuid lijkt er veel vaker file te staan, maar ook vaker met een overzichtelijke wachttijd (met uiteraard de opmerking dat dat overzichtelijke snel weg is wanneer er veel vakantieverkeer is).

Heeft er eigenlijk iemand een idee waar dat verschil vandaan komt? Vind de klim naar Airolo veel prettiger rijden dan die naar Göschenen, dus ik kan me zo voorstellen dat op die laatste wat eerder congestie ontstaat. En zodra die er eenmaal is, kom je er de hele dag niet meer vanaf? Aan de zuidkant lijken de grote files vooral te ontstaan op tijdstippen dat grote hoeveelheden weggebruikers naar het noorden willen: zondagmiddagen in voor- en naseizoen; de zaterdagmiddag wanneer mensen terugkomen van een langere vakantie. Er zit veel minder spreiding in de tijdstippen waarop mensen richting tunnel vertrekken en ook minder variatie in de tijdstippen dat men daar aankomt.
Laatst gewijzigd door Pino op za 15 apr 2017, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 15 apr 2017, 21:39

Toch staat er op meer dagen richting noorden een file dan richting zuiden. Het komt waarschijnlijk omdat mensen geconcentreerder heen gaan, maar wat verspreider terug. De meest extreme wachttijden zijn wel meestal richting zuiden, alhoewel je de wachttijd richting noorden niet moet onderschatten, dit kan ook oplopen tot 2 uur of meer.

Ik heb zelf de indruk dat de wachttijd bewust te laag wordt gemeld, de vuistregel was altijd 15 minuten vertraging per 1 kilometer wachtrij. Als je dat optelt kom je op een behoorlijk grotere vertraging dan er al gemeld wordt. Wellicht willen ze voorkomen dat men massaal via de San Bernardinotunnel gaat rijden. Dan maar al het verkeer bufferen op de A2.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » za 15 apr 2017, 21:51

Chris schreef:Toch staat er op meer dagen richting noorden een file dan richting zuiden. Het komt waarschijnlijk omdat mensen geconcentreerder heen gaan, maar wat verspreider terug.
Kan ook wel tegenvallen hoor. De heenweg heeft de slechte reputatie, dus daar gaan mensen op een bijzondere wijze plannen om maar niet op de drukste tijdstippen bij de Gotthard te zijn. De slechte naam van de terugweg is veel minder bekend, en dan gaat iedereen aan het reguliere einde van die trip (zondagmiddag voor weekendtrips, zaterdagmiddag in het zaterdag-tot-zaterdag-segment). Hoogstens zit er dan een spreidings-element in het feit dat mensen vanuit vele stukjes Italië komen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Palance » zo 16 apr 2017, 9:13

Chris schreef: veel meer keus heb je rond het paasweekend niet. Behalve niet gaan.
Dat dus. Ieder moet het voor zichzelf bepalen, maar als extreme drukte wordt verwacht, zou ik ervoor kiezen om vooral niet te gaan. Gelukkig ben ik niet gebonden aan schoolvakanties, dus qua data heb ik alternatieven zat, gelukkig. Zou ik die niet hebben dan zou ik echter goed bij mezelf ten rade gaan of de drukte het wel waard is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 apr 2017, 9:33

^^ Of je kunt, zoals al gezegd, ruim omrijden via bv. de Simplon of de Brenner, afhankelijk van je bestemming in Noord-Italië (de Simplon is ook een alternatief voor bestemmingen in Ticino zoals Locarno) kan dat best lonend zijn. Ja, het is een grote omweg, maar het rijdt beter door dan domweg een paar uur in de file aanschuiven voor de Gotthardtunnel.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door GuteFahrt » ma 17 apr 2017, 21:06

De file richting noorden is op dit moment 11 kilometer (ruim genomen tussen Biasca en Airolo) met een kleine 3 uur wachten. Stand: 21:05 op tweede paasdag.
Pino schreef: De slechte naam van de terugweg is veel minder bekend,
Zou dat kunnen mede doordat de media er wat minder aandacht aan besteedt dan op de heenweg.

http://www.srf.ch/news/panorama/nach-os ... vor-ostern

^Als ik op de site van SRF kijk is dat alles wat er over te vinden valt. In tegenstelling tot donderdag en vrijdag. Toen werd de website overspoelt met fileberichten.

:mrgreen:

De verwachting volgens viasuisse volgens dat artikel is dat de file dit keer "na middernacht" zal opgelost zijn. Dat is een rekbaar begrip/antwoord.

:mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 22 apr 2017, 20:22

Vandaag worden wachttijden van 3 uur gemeld richting noorden.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door BABKay » za 03 jun 2017, 11:16

Momenteel is het richting zuiden weer razend druk. SWR3 meldde om 11:00 13 km file voor de Gotthardtunnel met een wachttijd van meer dan 2 uur. Bij de San Bernardino is het ook heel erg druk: 30 km stop-and-go :!: En dat is dan alleen nog maar ten noorden van de tunnel...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 24 jun 2017, 11:03

Cijfers van ASTRA laten zien dat de verkeersdrukte zich wat aan het verplaatsen is naar de San Bernardinotunnel. Bij de Gotthard was een zeer lichte daling van het aantal dagen met file maar de intensiteit is op de San Bernardinoroute het hardste gestegen van alle wegen in Zwitserland, met in 2016 bijna 7% meer verkeer over het hele jaar gemiddeld.

In 2016 waren er bij de Gotthardtunnel 140 dagen met file richting zuiden en 185 dagen met file richting noorden. (in 2015 was dat respectievelijk 135 en 189 dagen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 11:20

BABKay schreef:Momenteel is het richting zuiden weer razend druk. SWR3 meldde om 11:00 13 km file voor de Gotthardtunnel met een wachttijd van meer dan 2 uur. Bij de San Bernardino is het ook heel erg druk: 30 km stop-and-go :!: En dat is dan alleen nog maar ten noorden van de tunnel...
Den San Bernardino is al lang niet meer een goed alternatief. Wat niet helpt is dat na het snelwegeinde (waar het van 2 naar 1 rijstrook gaat) er verderop nog wel een paar keer een rijstrook bij komt die vervolgens weer afvalt. Elke keer dan het van 2 naar 1 rijstrook gaat loopt het weer vast. Dat rijdt gruwelijk irritant want je hebt meerdere files achter elkaar.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Gotthardtunnel

Bericht door brytje008 » za 24 jun 2017, 11:22

^^ En al helemaal als er 1 voor rijdt die niet heel goed in de bergen kan rijden :|
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 24 jun 2017, 11:32

^^ Aan de noordzijde van de San Bernardinotunnel valt dat nog mee, dat rijdt vrij simpel. Dat is meer een probleem aan de zuidkant met de haarspeldbochten. Daar moet je toch elke keer flink afremmen voor de bochten. Voor wie minder ervaren in de bergen is, is dat best een lastig stuk weg.

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcoloco » za 08 jul 2017, 5:33

Op dit moment al 4km file (wachttijd minimaal 40 min)

marcoloco
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 7:26

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcoloco » za 08 jul 2017, 6:57

marcoloco schreef:5:00 uurOp dit moment al 4km file (wachttijd minimaal 40 min)
6:30 uur 6km vertraging minimale wachttijd is 1 uur, oplopend !!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 08 jul 2017, 10:36

^^ Door de tunneldosering is de wachttijd vrij eenvoudig te berekenen. Ik denk dat de schattingen nog aan de lage kant zijn, in de praktijk betekent 1 km file 15 minuten wachttijd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 08 jul 2017, 11:23

Men spreekt tegenwoordig van 1 km = 10 minuten wachttijd, voorheen werd ook gesproken van 1 km = 15 minuten.

Al heb ik de indruk dat de wachttijden te laag worden aangegeven om te voorkomen dat veel verkeer gaat omrijden via de A13. Je ziet ook dat die omleidingsroute vaak pas wordt aangegeven vanaf 1 - 1.5 uur wachttijd. Men buffert liever dat dal voor de Gotthardtunnel vol met stilstaand verkeer. Maar de San Bernardino-route is ook niet echt ideaal. Lange stukken met 1 rijstrook, tegenverkeer en steilere hellingen dan de Gotthard.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 08 jul 2017, 16:41

^^
De San Bernardinoroute vind ik zelfs ronduit irritant, zelfs als het er niet druk is. Je hebt steeds langzame voertuigen voor je rijden en de inhaalmogelijkheden zijn beperkt. Vooral het vrachtverkeer en bussen ten zuiden van de tunnel storen op het steile en bochtige stuk enorm.

Als het kan moet je de vakantie zo plannen dat je de drukke tijdstippen kunt vermijden, maar dat is onder kenners natuurlijk al een oud en bekend advies. Met een beetje file kan je over de bergpas, alhoewel dat met de wegwerkzaamheden tussen Göschenen en Andermatt (Schöllenenschlucht) deze jaren ook geen feest is, en anders wordt het snel (afhankelijk van je bestemming) alternatieven vinden als Bernina, Splügen, Simplon of St-Bernard. Toegegeven, ook deze routes zijn in het hoofdseizoen niet optimaal. Niet zozeer van het grote aanbod aan transitverkeer, maar op mooie dagen zijn vooral Bernina en Splügen met de nodige dagjestouristen voorzien die alle tijd van de wereld hebben...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jonko0903
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 jun 2017, 22:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door jonko0903 » za 15 jul 2017, 7:42

12 km file voor de Gotthard in zuidelijke richting op het moment. Bron: website TSC, aktuele verkehrslage.
Wordt aanbevolen om via San Bernardino te rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » za 15 jul 2017, 10:22

De route over de San Bernardino is ruim 80 kilometer langer, er vanuit gaande dat je vanuit Basel komt, en is slechts zelden een sneller alternatief. Dan moet de vertraging bij de Gotthard al opgelopen zijn tot minstens anderhalf uur en dan nog moet je maar hopen dat de San Bernardino filevrij is. Ik heb er al eens bijna 2 uur vastgestaan door een vastgelopen vrachtwagen op een smal enkelbaans deel.

Vanuit Zwitsers perspectief valt het nog wel te begrijpen dat men zo'n advies uit geeft, om de vertragingstijden rond de Gotthard te beperken en voor veel Zwitsers die rond Zürich en oostelijker wonen zal het ook sneller een beter alternatief kunnen zijn. Wie vanuit Nederland tijd wil besparen kan beter de vertragingstijden in de gaten houden en op tijd de snelweg verlaten om via de pasweg te rijden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 15 jul 2017, 10:47

^^ Of je moet al veel eerder de keuze maken om de San Bernardino te nemen door vanaf Karlsruhe via Ulm en Lindau richting de San Bernardino te rijden. Maar nu in de zomer is dat met alle wegwerkzaamheden in Duitsland ook geen fijn alternatief, ondanks dat het de omweg om de San Bernardino te nemen in kilometers wel beperkt.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » zo 16 jul 2017, 22:18

Voor Zwitsers is het Bernardino-alternatief blijkbaar zo gewoon dat de borden er op aangepast zijn.

Dit is bij de Verzweigung Augst, afgelopen vrijdag rond 17.15 toen de wachttijd voor de Gotthard 1.45 was.

Afbeelding

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Ernst76 » zo 16 jul 2017, 22:34

Hopelijk staat Chiasso I dan ook de rest van de route aangegeven en niet alleen hier omdat het toevallig mogelijk is met zo'n kantelwalsbord. In 2013 heb ik Chiasso niet zien staan op de A13 tussen Bregenz en Reichenau. Alleen San Bernardino voor die richting.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 16 jul 2017, 22:51

^^ Op veel knooppunten staan kantelwalspanelen, waarmee Chiasso ofwel over de A2 geleid kan worden (standaard), ofwel de A3-A13 via de San Bernardino, ofwel de combi A3-A4-A2 (vanaf Zürich via Zug en de Axenstrasse). Bij de relevante knooppunten wordt Chiasso dan ook herhaald.

Gebruikersavatar
BABKay
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: ma 21 dec 2015, 18:36
Locatie: Wenters
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door BABKay » vr 28 jul 2017, 17:21

Ook vandaag in beide richtingen weer ruim een uur vertraging voor de tunnel. Richting noorden op het hoogtepunt zelfs anderhalfuur. De Gotthardpass is ook geen goed alternatief. Rond het middaguur tussen Wassen en de Teufelstalbrücke zeker 45 minuten in de file mogen staan vanwege werkzaamheden. De vertraging voor de tunnel bedroeg op dat moment een uur. :geenlach:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 8:52

Volgens het ANWB Twitteraccount begon de wachttijd vanochtend tussen 5 en 6 uur sterk op te lopen. Om 5 uur was de wachttijd 45 minuten, om 6 uur was dit opgelopen tot 2 uur en kort daarna tot 2,5 uur.

De verkeersinformatie suggereert dat er op twee plekken wordt gedoseerd, er staat een file vanaf Erstfeld met een kop bij Amsteg (vlak voor een tunnel), en verderop de eigenlijke file voor de Gotthardtunnel. Dan heb je een file van 20 kilometer waar het halverwege nog een paar kilometer rijdt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door marcel » zo 30 jul 2017, 21:10

Gisteren werd je zelfs vanaf de A4a via Zürich omgeleid:

Afbeelding

Dit is maar liefst 100 km om.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 21:18

Het viel me trouwens op dat deze zomer de vertragingen minder extreem worden gemeld. Vorige jaren zag je wel eens uitschieters naar 4 of zelfs 5 uur wachttijd maar ik heb deze zomer volgens mij niet meer dan 2,5 uur wachttijd gezien en in de meeste gevallen was het niet meer dan 2 uur.

De Fernpass heeft daarentegen wel steeds langere files, misschien toch mensen naar Italië die uitwijken via de Brennerroute maar dan niet via München rijden? Voor een vrij groot deel van Italië is de Brennerroute ook wel de beste verbinding, zeker voor de meeste massa-bestemmingen zoals Gardameer, Adriatische kust, groot deel van Toscane en alles zuidelijker.

Plaats reactie