Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » do 16 apr 2015, 14:07

Op de Gotthardpas wordt aan de weg gewerkt, dat gaat doordeweeks serieuze vertraging opleveren. Een route door Oostenrijk is zo bekeken zo gek nog niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 16 apr 2015, 14:33

Om terug te komen op de vraag van ras (mijn eerdere post was niet specifiek op zijn situatie), op 3 augustus verwacht de TCS een 'leicht erhöhtes Verkehrsaufkommen' in beide richtingen.

http://www.tcs.ch/de/assets/verkehrsinf ... r-2015.pdf

Ik zou dan gewoon op de Gotthardtunnel mikken en eventueel een half uur vertraging ofzo incalculeren.

Mijn voorkeur gaat uit naar de staukalenders van de ADAC en TCS, die zijn vaak toch wat specifieker dan die van de ANWB.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » do 16 apr 2015, 14:41

En de heenreis op 17 juli?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » do 16 apr 2015, 15:11

Geeft die kalender de vertragingen weer van de Gotthardtunnel, of van het hele land?
Voor mij is dit namelijk ook redelijk relevant.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » do 16 apr 2015, 16:10

Van het hele land, maar in Zwitserland gaat dat voornamelijk om de Gotthardtunnel, en in mindere mate andere delen van de A2, zoals bij de Italiaanse grens en de Belchentunnel ten zuiden van Basel.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » do 16 apr 2015, 16:15

Hmmm... wij gaan in juli rijden via Basel, de Gotthardtunnel en de Italiaanse grens. Deze kalender maar even opslaan. :lol:
Слава Україні

ras
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 apr 2015, 10:09

Re: Gotthardtunnel

Bericht door ras » vr 17 apr 2015, 22:28

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga denk ik gewoon de 17e proberen de Gotthardpas te pakken. Zal ongetwijfeld vertraging geven, hopen dat die onder de 2 uur blijft. Op de terugweg (maandag) neem ik dan de Gotthardtunnel ivm met de wegwerkzaamheden op de pas.

Ook wel mooie tips om om Chiasso heen te komen eerder dit forum :top:

Wat misschien wel jammer is, is dat je via die vignetten eigenlijk aan een land vastzit voor de heen en terugreis..

Oostenrijk is ook een optie, maar das wel gelijk 100km om. En op de heenreis is die Brennerpas geloof ik net zo druk..

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » vr 17 apr 2015, 22:39

De Brennerpas is inderdaad dan net zo druk, en ik spreek uit ervaring. Heb beide routes namelijk gehad. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 17 apr 2015, 22:46

ras schreef:Wat misschien wel jammer is, is dat je via die vignetten eigenlijk aan een land vastzit voor de heen en terugreis..
De Zwitserse frank staat nu wat ongunstig, maar het Zwitserse vignet is niet zo duur als vaak gedacht wordt. Voor 300 kilometer ben je op een Franse tolweg ook wel tegen de € 30 kwijt. In Zwitserland kan je voor iets meer al heen en terug (600 km). In Oostenrijk zit je dan snel op twee 10-dagenvignetten plus extra tol voor de Brenner Autobahn (A13). En nog wat meer afstand op de Italiaanse tolwegen.

Al kan ik me wel voorstellen dat het Zwitserse vignet z'n geld minder waard is als je een trip die normaal 3 uur zou duren door de files bij de Gotthardtunnel 6 uur duurt. Aan de andere kant betaal je in Frankrijk ook de hoofdprijs terwijl je daar op Zwarte Zaterdag ook uren in de file staat.

ras
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 16 apr 2015, 10:09

Re: Gotthardtunnel

Bericht door ras » ma 20 apr 2015, 13:54

Het is verhoudingsgewijs ook niet duur (wel sneu geld natuurlijk). Maar als je al voor zwitserland betaald hebt is het wel zonde om dan terug via Oostenrijk gaan en onnodig extra te betalen..

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » ma 25 mei 2015, 22:30

The road between Göschenen and Andermatt has been closed because of a landslide, and will be so maybe for weeks. Until the opening of the Gotthard pass the only alternative are via Brig-Lötschberg shuttle or via Chur, or the Göschenen-Andermatt railway which being mostly in tunnel is less exposed to landslides (passenger trains every 30 minutes, but no car shuttle (impossible anyway, because of the 18% ramp)).
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 25 mei 2015, 22:50

Tegen aardverschuivingen is niet zoveel kruid gewassen. Hmmm...met een afgesloten Gotthardpas gaat het druk worden :sadley:

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Tobias98 » di 26 mei 2015, 7:46

^^ Tsjah, hoewel er dagelijks 4.000 voertuigen van de pas gebruikmalen, kan het feit dat er geen extra mogelijkheid is bij file, de vertraging inderdaad wel groter maken, lijkt me. Hopen dat alles voor het hoogseizoen veer hersteld is...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » di 26 mei 2015, 12:44

Tobias98 schreef:Hopen dat alles voor het hoogseizoen veer hersteld is...
Zo niet, dan heb ik een probleem.
Tegen aardverschuivingen kun je inderdaad niet veel doen. Moeder Natuur is sterker dan wat dan ook.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 28 mei 2015, 15:13

Het lijkt er op dat de sluiting van de weg tussen Göschenen en Andermatt nog wel een tijdje gaat duren. De Ronde van Zwitserland zou er op 15 juni passeren, maar inmiddels is men al bezig met een nieuwe route voor die etappe.

http://www.tourdesuisse.ch/en/news/news ... -closed-1/

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » do 28 mei 2015, 16:17

Het wordt in ieder geval wel lang wachten voor de tunnel, vooral in het hoogseizoen. Gelukkig wordt alles over het algemeen met verkeerslichten geregeld. Zo voorkom je dat de ene rijstrook sneller gaat dan de andere.
Слава Україні

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Tobias98 » do 28 mei 2015, 21:39

^^ En om ervoor te zorgen dat er een beperk aantal auto's door de tunnel rijdt, want vanwege de Alpen-Initiative mogen er maximaal 1.000 PW-eenheden per uur door de tunnel mogen. Dat is ook een grote oorzaak van die hele lange, stilstaande file, omdat er zonder die beperking wellicht nog veel meer capaciteit zou zijn. En als daar nu die 4.000 voertuigen per etmaal van de pas nog bijkomen (waarbij nog komt dat die intensiteit op de pas in het hoogseizoen wellicht nog hoger ligt), er nog meer voertuigen (per uur) door de tunnel moeten.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » do 28 mei 2015, 22:06

Hanteert Oostenrijk ook de Alpen-Initiative?
Wij moesten namelijk 2 jaar terug ongeveer een half uur wachten voor een tunnel. Het verkeerslicht stond op rood, dus we mochten niet verder.

EDIT: Ik merk dat ik off-topic ga. Excuses.
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 mei 2015, 11:32

Robbert297 schreef:Wij moesten namelijk 2 jaar terug ongeveer een half uur wachten voor een tunnel. Het verkeerslicht stond op rood, dus we mochten niet verder.
Je bedoeld hiermee de grenstunnel van Füssen? Nee, dat heeft niets met het Zwitserse "Alpen-Initiative" te maken, maar vanwege veiligheidsredenen om teveel verkeer en filevorming in de tunnel tegen te gaan. De Tauern en Katschbergtunnel zijn al enkele jaren volledig met twee tunnelbuizen uitgebouwd en kunnen dat niet meer geweest zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » vr 29 mei 2015, 12:03

^^ Nee, het was de Lermooser Tunnel op de Fernpass. Bij die tunnel hoef je niet te ritsen, maar staat er wel een verkeerslicht voor.
Zie deze video van de tunnel met op 0:27 het verkeerslicht (in spoiler, want offtopic).
SPOILER: TOON

Link
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 mei 2015, 13:47

^^
Ah, ok. Daar doen ze inderdaad hetzelfde. Zat ik met de Fernpassroute er toch erg dichtbij. Ja, zoals gezegd is dat daar puur voor de tunnelveiligheid en zullen het niet zo drastisch verminderen als voor de Gotthardtunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2015, 13:51

Tobias98 schreef:En als daar nu die 4.000 voertuigen per etmaal van de pas nog bijkomen (waarbij nog komt dat die intensiteit op de pas in het hoogseizoen wellicht nog hoger ligt), er nog meer voertuigen (per uur) door de tunnel moeten.
Niet alle voertuigen op de pas gebruiken ook het deel van de weg tussen Göschenen en Andermatt. Er is ook veel verkeer wat vanaf de Furka- of Oberalppas naar de Gotthardpas rijdt en het deel van de pasweg tussen Göschenen en Andermatt nooit passeert.

Of is die intensiteit van 4000 mvt/dag alleen voor het deel tussen Göschenen en Andermatt?
SnarfFlevoland schreef:Je bedoeld hiermee de grenstunnel van Füssen? Nee, dat heeft niets met het Zwitserse "Alpen-Initiative" te maken, maar vanwege veiligheidsredenen om teveel verkeer en filevorming in de tunnel tegen te gaan. De Tauern en Katschbergtunnel zijn al enkele jaren volledig met twee tunnelbuizen uitgebouwd en kunnen dat niet meer geweest zijn.
Het zal wel bij meerdere Oostenrijkse tunnels voorkomen. De Karwankentunnel heeft het volgens mij ook, en de Pfändertunnel had het volgens mij ook tot de opening van de tweede buis in 2013.
Robbert297 schreef:^^ Nee, het was de Lermooser Tunnel op de Fernpass. Bij die tunnel hoef je niet te ritsen, maar staat er wel een verkeerslicht voor.
Daar heb ik vorig jaar ook moeten wachten, maar gelukkig niet erg lang.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 29 mei 2015, 13:54

Volgens mij hebben alle grote tunnels in Oostenrijk 'Blockabfertigung'. Dat is een maatregel om te voorkomen dat het verkeer in de tunnel vast komt te staan. De vertraging wordt er meestal door verergerd, maar een half uur stilstaan in een tunnel is ook niet echt comfortabel. Er zijn best wat mensen die enorm opzien tegen het rijden door een lange tunnel.

De Blockabfertigung wordt meestal niet zo veel meer toegepast in Oostenrijk omdat de meeste drukke tunnels inmiddels verdubbeld zijn en het minder snel tot congestie komt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » vr 29 mei 2015, 13:58

SnarfFlevoland schreef:^^
Ah, ok. Daar doen ze inderdaad hetzelfde. Zat ik met de Fernpassroute er toch erg dichtbij. Ja, zoals gezegd is dat daar puur voor de tunnelveiligheid en zullen het niet zo drastisch verminderen als voor de Gotthardtunnel.
Je zat er inderdaad erg dichtbij. :)
Overigens stond ik ook in de door jouw genoemde tunnel bij Füssen in de file, maar die file was langzaamrijdend over de gehele Fernpass. Ik denk dat dat mede door de Lermooser Tunnel kwam en omdat het het hoogseizoen was.
Chris schreef:Volgens mij hebben alle grote tunnels in Oostenrijk 'Blockabfertigung'. Dat is een maatregel om te voorkomen dat het verkeer in de tunnel vast komt te staan. De vertraging wordt er meestal door verergerd, maar een half uur stilstaan in een tunnel is ook niet echt comfortabel. Er zijn best wat mensen die enorm opzien tegen het rijden door een lange tunnel.

De Blockabfertigung wordt meestal niet zo veel meer toegepast in Oostenrijk omdat de meeste drukke tunnels inmiddels verdubbeld zijn en het minder snel tot congestie komt.
Ik zag het wachten voor de tunnel als een soort pauze. Je kon even uitstappen en lekker de benen strekken. Er hing best een leuk sfeertje toen. Ik bekeek het toen even positief. :)
Overigens stonden wij, afgezien van twee auto's, vooraan in de rij. We konden dus zo weer wegrijden zonder nog langer te moeten wachten op alle auto's voor ons.
Слава Україні

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 mei 2015, 14:09

Coen Tunnel schreef:Het zal wel bij meerdere Oostenrijkse tunnels voorkomen. De Karwankentunnel heeft het volgens mij ook, en de Pfändertunnel had het volgens mij ook tot de opening van de tweede buis in 2013.
Zover ik weet heeft men dit voor de Pfändertunnel (bijna) nooit ingezet. Daardoor liep het ter plaatse vaak ook erg stroperig door de tunnel. Over de Karawanken kan ik niet oordelen, maar ook de Gleinalmtunnel gebruikt desondanks de beduidend hogere intensiteiten als die van de Gotthardtunnel geen "Blockabfertigung" (verkeersdoseringsinstallatie). Daar loopt het verkeer bij drukte ook wat stoperiger door de tunnel, maar mocht er file staan, vindt deze slechts voor het ritsen naar 1 rijstrook plaats.

Alleen van de Fernpassroute wist ik dat men in Oostenrijk daar de de "Blockabfertigung"-methode inzet.
Robbert297 schreef:Ik zag het wachten voor de tunnel als een soort pauze. Je kon even uitstappen en lekker de benen strekken. Er hing best een leuk sfeertje toen.
Naja, op vakantie is dat natuurlijk anders als dat je daar dagelijks aan voorbij zou moeten rijden. ;) Maar gelukkig is de Fernpass in de zomermaanden eigenlijk alleen op de zaterdagen erg druk. De andere dagen valt het mee. Verder zal daar de wachttijd ook lang niet zo lang duren als voor de Gotthardtunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » vr 29 mei 2015, 14:19

SnarfFlevoland schreef:Naja, op vakantie is dat natuurlijk anders als dat je daar dagelijks aan voorbij zou moeten rijden. ;) Maar gelukkig is de Fernpass in de zomermaanden eigenlijk alleen op de zaterdagen erg druk. De andere dagen valt het mee. Verder zal daar de wachttijd ook lang niet zo lang duren als voor de Gotthardtunnel.
Toevallig was dit ook op een zaterdag in de zomervakantie. Daar hebben we van geleerd en sindsdien rijden we alleen doordeweeks naar vakantiebestemming. :)
Слава Україні

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Jeroen » vr 29 mei 2015, 14:37

Even een kwartier stil staan is ook niet zo erg, maar bij de Gotthard kan het oplopen tot meerdere uren en dan is het minder leuk. Vooral als je net naar de wc moet...

Blockabfertigung gebeurt trouwens ook bij de korte tunnels vòòr de Gotthard in beide richtingen. Daardoor heb je soms het gevoel alsof je weer goed door kunt rijden, maar na die tunnels staat het weer net zo hard vast...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » vr 29 mei 2015, 14:56

Jeroen schreef:Even een kwartier stil staan is ook niet zo erg, maar bij de Gotthard kan het oplopen tot meerdere uren en dan is het minder leuk. Vooral als je net naar de wc moet...
Ervaring? :mrgreen:
Слава Україні

Tobias98
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 13 mei 2013, 15:19
Locatie: Friesland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Tobias98 » vr 29 mei 2015, 15:00

Coen Tunnel schreef:Niet alle voertuigen op de pas gebruiken ook het deel van de weg tussen Göschenen en Andermatt. Er is ook veel verkeer wat vanaf de Furka- of Oberalppas naar de Gotthardpas rijdt en het deel van de pasweg tussen Göschenen en Andermatt nooit passeert.

Of is die intensiteit van 4000 mvt/dag alleen voor het deel tussen Göschenen en Andermatt?
Het gaat inderdaad om het deel tussen Gröschenen en Andermatt. Daar reden in 2014 ongeveer 4.900 voertuigen (link), iets meer dan dat ik eerder zei dus. Ik zie echter wel in dat daar ook verkeer bijzit dat bijvoorbeeld vanuit het noordoosten naar het zuiden van Zwitserland moet (denk vooral aan Brig en Sierre), of een lokale bestemming heeft en minder snel de tunnel zal nemen.
Laatst gewijzigd door Tobias98 op vr 29 mei 2015, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 mei 2015, 15:27

^^ Verkeer vanaf bv. Zürich of Luzern naar Brig en Sierre kan grootschalig omrijden via Bern en Montreux, of de combinatie van Brünigpass en Grimselpass nemen. De Grimselpass is hoog, maar het is een goede weg, redelijk breed en niet heel druk. Andere optie voor dat verkeer is de Gotthardtunnel en de Nufenenpas. Voor lokaal verkeer van bv. Göschenen naar Andermatt zal dan toch hoe dan ook de tunnel gebruikt moeten worden.

Plaats reactie