Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » di 23 jun 2015, 18:48

I don't think we could take the pass road, because we have a mobile home behind our car then.
We expect that we are at the tunnel in the morning, so the pass road is also closed.
I think that the waiting time will not be very long, so it's worth waiting.
Thanks for the information! :top:
Слава Україні

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » di 23 jun 2015, 20:34

The pass road should open on Friday 26.6 at 16h in the afternoon. However, there will be a section with alternate traffic because of works, except from Friday at noon until Sunday evening when the work site will be removed and the road fully opened.

On a Friday morning there should not be too much to wait, however, the pass road is wide and on most of the length it is an Autostrasse (like the A13) so using it should not be a problem, even with a trailer.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » di 23 jun 2015, 21:00

Ach so! I read it wrong. We will make a decision if we're driving near the Gotthard.
Thanks again!
Слава Україні

mauricebeltrum
polderweggetje
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 29 apr 2015, 13:24

Re: Gotthardtunnel

Bericht door mauricebeltrum » ma 29 jun 2015, 15:07

Is er op dit moment al bekend of de Gotthardpas volgende week zondag(de 2e) weer vrij is?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gotthardtunnel

Bericht door boe! » ma 29 jun 2015, 15:12

The Gotthard-Pass is open. The stretch between Göschenen and Andermatt (North side of the Pass) will open again on Friday 26 June at 16.00.
:arrow: bron

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 jun 2015, 15:12

mauricebeltrum schreef:Is er op dit moment al bekend of de Gotthardpas volgende week zondag(de 2e) weer vrij is?
Zie de post twee posts boven die van jouw.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » wo 01 jul 2015, 11:33

De zomerprognose van de Zwitserse overheid:

Am letzten Juniwochenende sowie sämtlichen Wochenenden im Juli und August kann der Stau vor dem Gotthard-Tunnel bis in die späten Abendstunden andauern. Im Juli können in den Nächten von Freitag auf Samstag die Staus vor den Nordportal gar die ganze Nacht über dauern. Unter der Woche (Montag bis Donnerstag) sind Staus nicht auszuschliessen, meist treten diese ab den Mittagsstunden auf und bleiben bis in die späten Nachmittagsstunden bestehen. In Richtung Norden werden an allen Wochentagen Wartezeiten prognostiziert – wobei die grössten Behinderungen am Samstag und Sonntag auftreten. Die längsten Staus werden jeweils am Nachmittag erwartet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 11 jul 2015, 11:38

Momenteel ruim 1 uur wachttijd richting zuiden en 30 minuten richting noorden.

Je ziet hier dat de richting noorden zelfs begin juli al problematisch is. Een half uur valt op zich nog mee, maar later in de maand loopt dat meer op. Statistisch gezien staat er ook meer dagen file richting noorden dan richting zuiden, maar de richting zuiden komt vaak alleen in het nieuws & voorbereidingen van vakantiegangers voor.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 jul 2015, 17:34

De krantenartikelen gaan weer als een speer in Zwitserland die berichten over de file voor de Gotthardtunnel. Leuk om te lezen zijn altijd die commentaren van Zwitsers. Heb er eentje uitgepikt:
Brian Keller, Dietikon/ZH op Blick.ch schreef:Ich habe auch für die Alpeninitiative gestimmt - in der Meinung, dass der Lastwagenverkehr damit grösstenteils auf die Bahn verschoben wird. Leider wurden wir unverschämt angelogen - nichts ist davon umgesetzt worden. Es wimmelt von Schwerverkehr wie nie zuvor.
Deshalb habe ich meine Meinung geändert und bin für eine 2. Tunnelröhre - mit je 2 Spuren und vorallem einer Zahlstelle. Durchfahrt für nicht CH ab 50 Euro.
Dat mensen hun mening veranderen vind ik positief, maar dat laatste toont maar weer eens aan hoe Zwitsers over internationaal verkeer denken. Hij is met z'n minimaal 50 euro wel één van de hoogsten, maar ik heb ook al andere reacties gelezen dat buitenlanders extra voor de tunnel zouden moeten betalen. Maar oowee Duitsland voert een tol in voor buitenlanders... Dan vinden de Zwitsers dat ineens discriminerend. Ik vind overigens een tolbedrag vragen voor de Gotthardtunnel helemaal niet zo verkeerd, als daarvoor ook snel een tweede tunnelbuis komt en volledige capaciteit. Maar dan wel een bedrag dat voor iedereen gelijk is en niet zo idioot hoog als de Frans-Italiaanse Alpencorridors.

Overigens lijkt me toch dat straks met de NEAT Gotthardbasistunnel meer vrachtverkeer over het spoor door de Alpen wordt getransporteerd. Althans, dat is de bedoeling. Of die hele vrachtwagens ook daadwerkelijk bij Freiburg im Breisgau op de trein worden gezet en eerst in Como of Milano er vanaf mogen rijden moet ik nog maar zien gebeuren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 11 jul 2015, 18:04

^^ Het 'probleem' is eigenlijk dat er helemaal niet zoveel vrachtverkeer door de Gotthardtunnel gaat. Ongeveer 3.000 per dag. Dat is echt niks voor een verbinding tussen twee grote industriële landen als Duitsland en Italië. Bovendien worden de files voor de Gotthardtunnel niet veroorzaakt door het vrachtverkeer. Op piekdagen mag er niet eens vrachtverkeer doorheen. Daarnaast betaalt het vrachtverkeer genoeg tol om elke paar jaar een nieuwe Gotthardtunnel van aan te leggen. Tolheffing is totaal onnodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 jul 2015, 18:37

^^
Mooie aanvulling. Persoonlijk dacht ik ook al wel dat het heffen van tol helemaal niet nodig is, aangezien al genoeg binnenkomt. Overigens zou er sowieso al veel minder file kunnen staan als men de limiet van de Blockabfertigung naar boven bijstelt. Ik zweer wat dat betreft op het voorbeeld Gleinalmtunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Robbert297 » za 11 jul 2015, 22:53

Wij gingen er gisteren (10 juli) nog doorheen richting het zuiden. Hebben maar een halfuur in de file gestaan en ik kan bevestigen dat er weinig vrachtverkeer was.
Слава Україні

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » za 11 jul 2015, 23:13

Vooralsnog heb ik geen plannen om binnen afzienbare tijd door de Gotthardtunnel te rijden, maar voor de aardigheid keek ik net even op de Wegenwiki. Daar staan onder alternatieven de San Bernardino-strecke en de Simplonpas genoemd, met als kanttekening dat beiden meer dan 100 kilometer om zijn. Gevoelsmatig leek me dat wel erg ver, en als ik op Google Maps meet van Basel naar Lugano, dan is het maar 83 km extra over de Bernardino en 77 over de Simplon. De San Bernardino is ook een betere optie vanuit oostelijke richtingen: vanaf de Duitse A81 scheelt het maar 17 kilometer en vanuit de richting Ulm/Feldkirch is het zelfs een betere optie qua afstand. Qua tijd zal dat door de langere enkelbaans delen wellicht anders liggen, maar het zou toch wel mijn voorkeur hebben als ik op een piekdag door de Gotthard zou moeten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » zo 12 jul 2015, 9:56

^^ Op piekdagen is het niet aan te bevelen om op de bonnefooi via de Lötschbergtunnel te gaan. Als je dan de snelwegroute neemt naar de Simplon (via Martigny) is dat ongeveer 150 kilometer langer dan via de Gotthardtunnel.

De San Bernardino als alternatief is nogal onbetrouwbaar. Op de drukke zaterdagen is de kans groot dat je daar ook in de file komt te staan.

Richting noorden kan je vrij kort van te voren nog een alternatief nemen (vanaf Bellinzona de San Bernardino-route). Richting zuiden moet je echter al bij Basel kiezen voor de alternatieve route. Of al in Duitsland als je via Stuttgart wilt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 jul 2015, 17:28

Chris schreef:Op piekdagen is het niet aan te bevelen om op de bonnefooi via de Lötschbergtunnel te gaan.
Klopt, men heeft daarvoor in Kandersteg een groot opstelterrein waar al die mensen kunnen/mogen wachten. Richting het noorden is het vaak wat minder problematisch. Bij Goppenstein kom je vrij snel de trein op, maar daarvoor heeft men een minder groot opstelterrein. Het terugreisverkeer is wat meer gedoseerd. Men rijdt dan eigenlijk af en aan als er grote aandrang is.
Chris schreef:De San Bernardino als alternatief is nogal onbetrouwbaar. Op de drukke zaterdagen is de kans groot dat je daar ook in de file komt te staan.
Inderdaad, en die file kan al beginnen bij het einde van de autosnelweg bij Reichenau, waar de wegen naar Disentis en de San Bernardino uit elkaar gaan. Nu sta je dan niet het hele stuk vast tot de San Bernardinotunnel, maar het rijdt dan wel langzaam. Als je flink pech hebt sta je dus op de San Bernardinoroute wel langer als dat je de Gotthardpas zou nemen. Je kunt natuurlijk ook de hoofdweg H13 die parallel naast de A13 loopt pakken, maar dat schiet sowieso niet bepaald op. Wel is de Viamalaschlucht een mooie bezienswaardigheid en een dorpje als Splügen ook niet verkeerd.

Doordeweeks rijdt de A13 ook niet bepaald prettig als vrachtverkeer de zaak op de enkelbaans delen aan het ophouden is. Met een beetje pech hang je aan de zuidkant bij de haarspeldbochten achter een vrachtwagen en mag je blij zijn als je met 60 km/h vooruit kan komen. Inhaalmogelijkheden zijn er soms wel, maar vaak wel erg sportief.

Al met al is de Gotthardroute zo gek nog niet. Op zwarte zaterdagen gewoon richting het zuiden bij Amsteg of Erstfeld de A2 verlaten en richting het noorden bij Quinto of Faido. Probleem opgelost.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 jul 2015, 23:15

Chris schreef:^^ Op piekdagen is het niet aan te bevelen om op de bonnefooi via de Lötschbergtunnel te gaan. Als je dan de snelwegroute neemt naar de Simplon (via Martigny) is dat ongeveer 150 kilometer langer dan via de Gotthardtunnel.
Maar wel met een veel kleinere kans op files. De Lötschbergtunnel zou ik inderdaad niet doen. Je hebt daar ook een wachttijd, het op- en afrijden van de trein en de treinreis zelf kosten ook tijd. In de praktijk is de route via Martigny minstens net zo snel.
De San Bernardino als alternatief is nogal onbetrouwbaar. Op de drukke zaterdagen is de kans groot dat je daar ook in de file komt te staan.
Inderdaad, dat heb ik één keer meegemaakt op de zaterdag van het pinksterweekeinde. Toen kwam ik uiteindelijk met 4 uur vertraging aan in Lugano. Een deel daarvan was te wijten aan het omrijden (bij Basel de keuze voor de San Bernardino gemaakt), maar de rest kwam door files op de A13. Alleen al tussen Chur en het einde van het autosnelweggedeelte bij Reichenau/Tamins stonden we meer dan een uur stil, en daarna liep het elke keer dat het van 2 naar 1 rijstrook ging weer stroef. Op erg drukke dagen is de route via de San Bernardino ook niet betrouwbaar.
Richting noorden kan je vrij kort van te voren nog een alternatief nemen (vanaf Bellinzona de San Bernardino-route). Richting zuiden moet je echter al bij Basel kiezen voor de alternatieve route. Of al in Duitsland als je via Stuttgart wilt.
De snelste route is zelfs via Ulm, Memmingen en Lindau, en dan kort door Oostenrijk, bij Mäder vervolgens doorsteken naar de Zwitserse A13 (ongeveer 3 km over het OWN). Dan heb je wel een vignet voor Oostenrijk nodig. Ik heb het afgelopen maart nog gedaan toen ik op weg was naar Livorno en de Gotthardtunnel 's nachts was afgesloten vanwege werkzaamheden (en in maart is de pas ook nog niet geopend, dus die kan dan niet als omleidingsroute worden gebruikt zoals in de zomer wel gebeurt).

Voor bestemmingen als Genua is een route via de Mont-Blanctunnel of de Grote-Sint-Bernhardtunnel ook nog een alternatief. Duur, maar met een zeer kleine filekans. Voor alles ten zuiden van Modena is de route via de Brennerpas een alternatief, en voor een bestemming als Venetië is de route via de Gotthard in theorie de kortste en snelste, maar in de praktijk zou ik dan adviseren om via München, de Oostenrijkse Tauernautobahn en Udine te reizen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » zo 12 jul 2015, 23:41

Coen Tunnel schreef:Voor bestemmingen als Genua is een route via de Mont-Blanctunnel of de Grote-Sint-Bernhardtunnel ook nog een alternatief. Duur, maar met een zeer kleine filekans.
Mee eens. Echter is naar Genova de Simplonpas ook zeker niet verkeerd. Heb de route weliswaar nog niet zelf gereden, maar wel meegereden. De SS33 wordt kort na de grens met Zwitserland al ongelijkvloers en gaat later automatisch over in de A26.

Moet overigens wel zeggen dat ik de toevoerwegen naar de Gd-St-Bernard niet super prettig vind rijden voor lange afstanden. Landschappelijk gezien is de route juist wel weer erg fraai, maar dan moet je ook over de bergpas en niet door de tunnel.
Coen Tunnel schreef:Op erg drukke dagen is de route via de San Bernardino ook niet betrouwbaar.
Ik durf het zoals in m'n eerdere reactie al aangegeven zelfs te beweren, dat je op drukke dagen meer aan de Gotthardpas hebt als aan de San Bernardino.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

borglevens
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 13 jul 2015, 20:51

Re: Gotthardtunnel

Bericht door borglevens » ma 13 jul 2015, 21:01

ik lees en volg hier al lang, maar heb deze keer toch maar eens een account gemaakt om een vraagje te stellen.
In welke mate blijven de opritten net voor de Gotthard eigenlijk open bij files?
Bij het terugkomen vorig jaar van Italie was het aanschuiven van net voor Quinto. (de borden bij Bellinzona gave 1u45 wachttijd.).
Ik ben er toen bij Quinto afgereden om de pas te nemen, maar merkte dat een Duitser voor mij in Airolo terug de pijlen A2 San Gottardo volgde. ik ben toen gevolgd en wij konden gewoon de oprit nemen en stonden gelijk aan de tunnel.er was wel een verkeerslicht op de oprit voor dosering, maar behalve wij stond er niemand te wachten en na 15 seconden sprong het op groen.
een gelukje of blijft die altijd open? maar waarom doet niemand anders dat? toegegeven: best a-sociaal, maar waarom sluiten ze die niet af?
en werkt men aan beide kanten van de tunnel met dezelfde regels? hoe zit het met de oprit aan de noordkant net voor de tunnel?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 13 jul 2015, 22:45

De oprit Göschenen aan de noordkant wordt al heel snel gesloten. Aan de zuidkant bij Airolo is het heel wat minder gebruikelijk. Verschil in benadering tussen de kantonale politie in Uri en Ticino. Ik vermoed dat die mede is ingegeven door verschillen tussen de noord- en de zuidkant. Aan de zuidkant zit een behoorlijke afstand tussen de oprit Airolo en de voorafgaande afrit. Daardoor is het aan die kant minder snel interessant om via de H2 af te steken.

Wat betreft de Mont Blanc als alternatief: er kunnen daar toch wel redelijke wachttijden ontstaan. Dat gebeurt vooral op de grote reisdagen in Frankrijk en Italië. Voordeel is dat wij Noord-Europeanen dan meestal net niet zo massaal richting Italië gaan.
Laatst gewijzigd door Pino op di 14 jul 2015, 10:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 jul 2015, 23:27

Pino schreef:De oprit Göschenen aan de noordkant wordt al heel snel gesloten. Aan de zuidkant bij Airolo is het heel wat minder gebruikelijk. Verschil in benadering tussen de kantonale politie in Uri en Ticino, waarbij wellicht ook een rol speelt dat er tussen Airolo en de voorafgaande afrit aan de zuidkant een behoorlijk lang stuk zit waardoor het aan die kant minder snel interessant zal zijn om via de H2 af te steken.
En vanaf Airolo is het net iets omslachtiger om op de A2 te komen, terwijl je bij Göschenen zo van de H2 de A2 op rijdt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jul 2015, 0:35

Pino schreef:Wat betreft de Mont Blanc als alternatief: er kunnen daar toch wel redelijke wachttijden ontstaan. Dat gebeurt vooral op de grote reisdagen in Frankrijk en Italië. Voordeel is dat wij Noord-Europeanen dan meestal net niet zo massaal richting Italië gaan.
Daarvoor is de Fréjustunnel eigenlijk als laatste alternatief altijd min of meer gegarandeerd filevrij. In de wintermaanden wil het stuk vanaf Lyon tot Albertville wel eens goed vast staan, maar daar heb je in de zomer natuurlijk geen last van. Wel lijken me de totale tolkosten om via de Fréjustunnel te rijden de hoogste te zijn.
borglevens schreef:toegegeven: best a-sociaal, maar waarom sluiten ze die niet af?
Hmm... het is een geheel legale manier. Ik vind dit gewoon een kwestie van je kansen goed benutten. ;) Kennelijk maken dermate weinig mensen van deze truc gebruik, zodat de politie van Ticino zich niet geroepen voelt om de zaak af te sluiten. Aan de noordkant is men er altijd als de kippen bij om binnendoor via de H2 af te steken en onderneemt de politie van Uri meteen actie om de laatste oprit voor de tunnel bij Göschenen af te sluiten, zoals Pino al mooi heeft aangegeven.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 14 jul 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » di 14 jul 2015, 1:09

^^ Voor zowel de Fréjus als de Mont Blanc geldt dat het vanuit Nederland naar de brede regio Milaan net zulke zinnige alternatieven voor de Gotthard zijn als de Brennerpas. Nu kun je op de Franse tol nog wel het een en ander besparen door via Luxemburg-Nancy-Lausanne-Annecy te rijden, maar dan nog lijkt het me pas zinvol als je een zuidelijkere bestemming hebt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jul 2015, 8:33

Er is richting Milaan natuurlijk ook nog het vrij dure alternatief van de autotrein van Kandersteg in één keer naar Iselle door de Lötschbergtunnel en Simplontunnel. Die trein moet je wel vooraf reserveren, maar de kans op files is zeer klein.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21912
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » di 14 jul 2015, 10:21

Coen Tunnel schreef:En vanaf Airolo is het net iets omslachtiger om op de A2 te komen, terwijl je bij Göschenen zo van de H2 de A2 op rijdt.
Dat zou wel eens een verdere belangrijke reden kunnen zijn om aan de noordkant de oprit Göschenen bij het minste of geringste dicht te gooien. De H2 lijkt me geen weg waarop je een file wilt hebben voor de oprit. Tezeer een ontsluitingsroute om er de hele dag een file op te kunnen hebben. Aan de zuidkant sluit de A2 niet direct aan op de H2, maar ga je eerst door het dorp Airolo en dan over een soort circuit, de Via della Stazione. Daarop kan bij grotere drukte een wachtrij ontstaan die ander doorgaand verkeer niet hindert. Alleen verkeer dat de A2 richting Bellinzona op wil ondervindt daarvan de extra hinder.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jul 2015, 11:03

^^
Ja, je moet in Airolo vanaf de H2 quasi de weg naar de Nufenenpass volgen en dan kom je naar een paar bochten vanzelf bij de oprit naar de A2 terecht. Dat is meer gedoe en een eventuele kleine file zal inderdaad niet de H2 blokkeren.
RSK schreef:Nu kun je op de Franse tol nog wel het een en ander besparen door via Luxemburg-Nancy-Lausanne-Annecy te rijden, maar dan nog lijkt het me pas zinvol als je een zuidelijkere bestemming hebt.
Euh... bedoel je de route langs Vesoul, Besançon (of Lure, Baume-les-Dames) en Pontarlier? Vind ik totaal geen prettige route en je hebt bovendien alsnog een tolsticker voor Zwitserland nodig voor het stukje A9 en A1. Dan zou ik vanaf Besançon gewoon verder de A36 en A39 richting Lyon nemen. Bespaart wellicht iets tol en je rijdt veel lekkerder door.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door RSK » di 14 jul 2015, 12:59

^^ Ik vind die route over de N57 wel meevallen, je moet alleen niet treffen dat de Zwitserse douane er zin in heeft, dan sta je even. Als je geen zin hebt in de N57 kun je beter gewoon gelijk de A31 en A39 aanhouden. Via N57 en A36 rij je alleen maar om (afstand én tijd) en qua tol scheelt het ook niet de hele wereld.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » za 18 jul 2015, 9:41

Chris schreef:^^ Het 'probleem' is eigenlijk dat er helemaal niet zoveel vrachtverkeer door de Gotthardtunnel gaat. Ongeveer 3.000 per dag. Dat is echt niks voor een verbinding tussen twee grote industriële landen als Duitsland en Italië.
To respect the Alpeninitiative the Swiss government should "simply" setup a truck shuttle between Flüelen and Biasca with 2 trains per hour per direction, which equals to 1/3 of the capacity of the Eurotunnel truck shuttles (which has 6 tphpd, + 2 car and bus shuttles). In other words: if this kind of truck shuttle (which is not too much technically difficult) was activated a few years before the vote of the second road tunnel, the chances to citizens accepting a second road tunnel would have been higher (this would not have been easy, though: until the opening of the new rail tunnel next year truck shuttles* can only carry trucks up to 3.85 m in heigh, and the decision to build a second road tunnel would have had to be delayed, with the risk of not being able to open the second tunnel before the first will be too much in a bad shape to be used).

Anyway, long distance traffic through mountains is not like local freight traffic in flat lands - pollution and noise is higher, although decreased compared to 20 years ago.

And when there are queues there is the good alternative of the pass, around 25' slower than an empty tunnel. Sure, it isn't an alternative for Easter holydays (when it is closed) and for trailers, but for most of the year and vehicles queues are not a big problem for smarter people.

More knowledge to use the pass and a softer Blockabfertigung would reduce queues significantly (sure, not as a double tunnel).

*there is already a truck shuttle on the Gotthard, but it is only one train a day between Basel and Lugano
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 18 jul 2015, 10:09

Coccodrillo schreef:Anyway, long distance traffic through mountains is not like local freight traffic in flat lands - pollution and noise is higher, although decreased compared to 20 years ago.
The Alpen-Initiative is woefully outdated when it comes to pollution. A euro 6 truck emits 97% less pollutants than a truck at the time of the Alpen-Initiative.

In terms of reducing truck traffic volumes, the Alpen-Initiative goals are not met. But in terms of actual pollution, the goals are exceeded. The current particle emissions of 1 truck are comparable to the emissions of 30 trucks at the time of the Alpen-Initiative.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coccodrillo » za 18 jul 2015, 11:19

Not on CO2...
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » za 18 jul 2015, 11:21

CO2 is harmless to the local environment.

Plaats reactie