Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Vahalis
verkeersader

Re: Gotthardtunnel

Berichtdoor Vahalis » Ma 27 Jun 2016, 10:12

duikgek89 schreef:Volgens mij ben jij degene die vergeet dat de vrager 's nachts rijdt.

Ik maak dan ook een meer algemene opmerking. Je komt namelijk vrij consequent met de snelste variant. Terwijl je zelf aangeeft dat het om sommige gevallen gaat:

duikgek89 schreef: ik gaf aan dat het in sommige gevallen ook binnen 7 uur kan.

De meeste vragenstellers zullen niet aan de voorwaarden voldoen die je stelt:

duikgek89 schreef: Als je een stevige auto hebt die je niet tot de nok toe vol propt met aardappelen, schoenen van moeders en andere reut en die een normale motor heeft (dus niet zo'n moderne 1.4L driecilinder) en waarmee je dus langere tijd een hoge snelheid vast kunt houden zonder dat je door de belabberde wegligging van de weg raakt en zonder dat de drijfstangen en krukaslagers je om de oren vliegen, dan kun je, als je dat zelf als bestuurder aan kunt, best wat harder rijden en dan zijn de tijden die Chris noemt relatief ruim genomen. Als je normaal gesproken niet meer dan 30km van huis komt en zelden boven de 110km/h rijdt op de Nederlandse snelwegen en dan bovendien een auto hebt die het tegen de 180 al voor gezien houdt

marcoloco
polderweggetje

Berichtdoor marcoloco » Wo 29 Jun 2016, 5:35

Bedankt voor jullie input:

Ik zal er rekening mee houden dat ik op het hele traject kans heb op vertraging en dat de kans op file bij Gotthardtunnel groot is.

Ik zal zeker een klein stukje 200 + rijden maar dat rijd niet fijn met een volle auto inc gezin ;)

RSK
Penningmeester & Moderator

Berichtdoor RSK » Wo 29 Jun 2016, 8:18

Dat laatste hangt een beetje van de auto af. Met zomervakantie een paar jaar terug zat ik (nog zonder rijbewijs) naast mijn oom, die weinig aansporing nodig had om zijn auto even naar de 220 te brengen. Mijn ouders sliepen er toen dwars doorheen. :lol:
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Za 16 Jul 2016, 11:12

Vannacht om 1 uur was er nog sprake van een uur vertraging.

Afbeelding

Er staat een 13 kilometer lange file voor de Gotthardtunnel. Normaal zou de regel van 1 km = 15 minuten gelden, dus bijna 4 uur vertraging. Echter men spreekt van 2 uur en 15 minuten. Maar tussen Altdorf en Amsteg is ook nog een file die geen onderdeel is van de wachtrij voor de tunnel.

Daarnaast 30 minuten vertraging bij Bellinzona, 30 minuten voor de Italiaanse grens. Plus kleinere files bij Basel, Härkingen en Luzern. Een trip door Zwitserland kost je dus snel 3,5 - 4 uur extra reistijd.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Do 21 Jul 2016, 20:28

Voor toekomstige referentie:

Deze week staat er overdag structureel een file voor de Gotthardtunnel. De wachttijd varieert veelal van 30 tot 90 minuten in beide richtingen. Alhoewel je met doordeweeks rijden dus de extreme vertragingen van vrijdag-zaterdag-zondag vermijdt kan je er dus zeker niet vanuit gaan dat je geen vertraging oploopt op een maandag, dinsdag, woensdag of donderdag.

Op doordeweekse dagen voor de middag of later op de avond lijkt de vertraging het kortst te zijn. De Gotthardtunnel is te ver van steden om voor een traditionele spits te zorgen, maar er is wel sprake van een gedurende de dag oplopende vertraging.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Vr 22 Jul 2016, 18:05

Advies van de TCS over de Gotthardtunnel:

Bis Ende August sind vor den Zufahrten zum Gotthard-Tunnel täglich Staus möglich. Die meisten UrlauberInnen treten die Reise in den Süden am Freitag oder Samstag an.

Am Gotthard-Nordportal steht der Verkehr an diesen Tagen während durchschnittlich insgesamt 14 – 18 Stunden still. An den Wochenenden können Staulängen um die 15 Kilometer und Wartezeiten bis zu drei Stunden nicht ausgeschlossen werden. An den beiden letzten Juliwochenenden könnte der Staus vor dem Nordportal gar die ganze Nacht über andauern.

Wer das stundenlange Warten am Gotthard-Tunnel umgehen möchte, sollte die Reise unter der Woche antreten. Von Montag bis Donnerstag werden selten Staus über 6 Kilometer registriert.

Die geringste Staugefahr besteht jeweils am Dienstag oder Mittwoch. Statistisch gesehen eignet sich der Dienstag am besten für die Abreise. Staus treten an diesem Tag - wenn überhaupt - nur selten auf. Unter der Woche muss täglich von 10 Uhr - 19 Uhr mit kleineren Staus und Wartezeiten gerechnet werden.

Voor de terugreis naar het noorden:

In Fahrtrichtung Norden ist insbesondere von Mitte Juli bis Ende August – oder genauer zwischen dem 16. Juli bis am 28. August – mit intensiven Rückreisestaus am Gotthard-Südportal zu rechnen. In Airolo treten die längsten Wartezeiten von Freitag bis Sonntag auf. Die kürzesten Staus werden jeweils dienstags erwartet. Im Vergleich zum Hinreiseverkehr verteilt sich der Rückreiseverkehr deutlich besser. Die Blechkolonnen sind hartnäckiger, dafür weniger intensiv. Wer die Heimreise in den frühen Morgenstunden antritt, entgeht meist dem stundenlangen Staustehen.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Wo 27 Jul 2016, 9:20

Bij het zuidportaal van de Gotthardtunnel is gisteren een Duits gezin om het leven gekomen toen hun auto verpletterd werd tussen twee vrachtwagens. De vrachtwagenchauffeur had schijnbaar de file niet gezien. 4 personen kwamen om het leven.

Afbeelding

waldo79
Secretaris & Moderator

Berichtdoor waldo79 » Wo 27 Jul 2016, 9:22

Triest :(
Sowieso loont het om daar filestaartbeveiliging toe te passen gezien het aantal keren dat er file staat.
Vereniging Wegenforum: wegenforum at (@) gmail.com.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Do 04 Aug 2016, 21:26

Veel mensen lijken de reis naar huis vervroegd te hebben, vanmiddag stond er langere tijd een file met 2 uur wachttijd richting noorden, dat is bijna net zo erg als de zaterdagen richting zuiden in juli.

TCS meldt op dit moment geen vertraging in beide richtingen.

Terug naar “Reisadviezen & Reisverslagen”