Rotterdam - Stuttgart

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » wo 21 sep 2011, 18:57

Aanstaande weekend ga ik naar Stuttgart naar het kleine broertje van het Oktoberfest.

De routeplanners geven als eerste advies via Breda - Eindhoven - Venlo - A61 - Heilbronn.
Als alternatief, wat mijn eerste keuze zou zijn, geven de routeplanners als advies via Utrecht - Arhnhem - A3 - A67/A5 - Heilbronn.

We vertekken vrijdagochtend tussen 7 en half 8 vanuit Rotterdam. Ik maak me beetje zorgen over de spits uiteraard. Tegen de tijd dat ik in Duitsland ben is de spits voorbij, dus daar maak ik me niet zo druk om de drukte op de Autobahnen

Hoe ligt de A61 tegenwoordig erbij? Is dat wat? Of toch maar via de A3.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door nederland24 » wo 21 sep 2011, 19:27

Waar woon jij eigenlijk precies? Je kan ook bij Venlo de grens overgaan en dan via de A40 naar de A3 rijden en dan via de A67, A5 en de A8 naar Stuttgart? Dat wordt trouwens weer lekker bier drinken. :D :biertjes:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Willem » wo 21 sep 2011, 19:34

Op vrijdagmorgen hoef je voor de ochtendspits niet al teveel zorgen te maken. Over het algemeen zijn er dan weinig, c.q. minder files.
Het snelst rijden is via de A3 en Heilbronn. Op de A3 zit wel bij Keulen een grote Baustelle, maar dat is op een gedeelte waar het qua snelheid toch al wat langzamer. Verderop richting Frankfurt zijn er nog enkele kleinere Baustelles. De A5 tussen Darmstadt en de A6 is altijd een drukke 2x2-weg. Bovendien zitten op dat stuk een aantal Baustelles. Misschien is het een alternatief om bij Darmstadt de A67 richting Mannheim te blijven volgen en dan bij deze stad al de A6 richting Heilbronn en Stuttgart op te gaan. De A67 en A6 op dat stuk zijn 2x3 en rijden beter door dan de parallel liggende A5 (of er moeten veel Baustelles zijn).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Pino » wo 21 sep 2011, 19:39

Rotterdam - Stuttgart is een rit waar je wel iets van twintig alternatieven op los kunt laten. Ik denk dat je voor twee grote keuzes staat, namelijk (i) wil je Linksrheinisch of Rechtsrheinisch door Duitsland en (ii) hoe kom je vanuit Rotterdam op die gekozen route.

Om met de laatste vraag te beginnen, op zich hoeft je keuze tussen Linksrheinisch en Rechtsrheinisch niet beslissend te zijn voor je route door Nederland. Als je dat prettig vindt, kun je via Venlo naar de Rechtsrheinische route rijden. Je pakt dan bij Venlo de A61, vervolgens bij Kerpen de A4 waarna je bij Köln-Heumar de A3 oprijdt (de A40-A3 van nederland24 is ook een optie, maar dan krijg je de werkzaamheden bij Köln-Ost mee). Omgekeerd kun je ook over Arnhem naar Köln rijden en dan alsnog besluiten om via de A61 naar het zuiden te rijden. Dat ligt als vooraf geplande route niet enorm voor de hand, maar kan alsnog een optie worden als je op de Duitse verkeersinformatie hoort over langere files op de A3. Probeer wat dat betreft al vroeg in Duitsland de verkeersinformatie van de SWR te krijgen. Mobiel internet is ideaal, maar in de omgeving van Köln kun je SWR3 ook al via de ether ontvangen.

Omdat je op een vrijdag rijdt, zal de Nederlandse ochtendspits niet veel voorstellen. Ik zou je dan ook niet heel sterk laten leiden door de mogelijkheid van file, maar gewoon door wat je prettig vindt. Buiten de route over Arnhem en die over Breda - Venlo kun je overigens ook nog denken aan Nijmegen - Venlo én kun je over Nijmegen-Duisburg naar de Rechtsrheinische route rijden.

Daarmee naar de vraag naar het Duitse gedeelte van de route. Rechtsrheinisch is vanuit Rotterdam ietsje langer, maar toch hebben veel mensen een voorkeur voor die route over de A3. Het verschil wordt dan met name gemaakt door het vele vrachtverkeer op de tweebaans A61, waardoor je op die route nooit echt lekker opschiet. De Rechtsrheinische route kent een zeer groot stuk driebaans: als je vanuit Köln kijkt, is alleen een stuk A67 tweebaans. Willem geeft al aan dat je bij Darmstadt de keuze moet maken tussen de A5 en de A67 naar het zuiden. De borden Stuttgart in die omgeving geleiden je in principe over de A67, en die route zou ook mijn voorkeur hebben boven de A5. Kijk je naar de huidige werkzaamheden, dan zul je er zowel Linksrheinisch als Rechtsrheinisch op je af krijgen. Ik zou dat het verschil niet laten maken, in ieder geval niet vooraf. Wederom geldt dat je op basis van de verkeersinformatie altijd een beetje kunt schuiven met je route, zodat je toch om werkzaamheden met files heen kunt rijden.

Goede reis, en ein Prosit der Gemütlichkeit !

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » wo 21 sep 2011, 22:22

Een tweebaanssnelweg met veel vrachtverkeer schiet niet op nee. Doe mij maar lekker de A3, die is tot voorbij Frankfurt 3-baans op een paar Kreuzungen na.
Afgelopen zomer heb ik ook op de A3 gereden, maar een verkeersstorende baustelle bij Keulen kan ik me niet bepaald herinneren. Maar ja als ik via Venlo ga en dan de zuidelijke ring van Keulen neem is er niks aan de hand.

Toen ik het berichtje al verstuurd had, had ik voor me zelf bedacht dat via Nijmegen en Venlo ook een goede alternatief zou kunnen zijn. Dat wordt hier gelukkig bevestigd.

Bedankt allen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door waldo79 » do 22 sep 2011, 15:53

Binnen Nederland heb ik een voorkeur voor de A15-A50-A73 van Rotterdam naar Venlo boven de A16-A58-A2-A67.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Pino » do 22 sep 2011, 16:01

^^ Had ik ook in de tijd dat ik in Rotterdam woonde. Maar de route over Eindhoven heeft er wel weer wat puntjes bijgekregen de afgelopen jaren. De A16 en de Randweg Eindhoven zijn bouwput-af en inmiddels ruim uitgebouwde wegen, terwijl de route over Nijmegen nog steeds tweebaans is met veel vrachtverkeer.

@Tachi, die werkzaamheden bij Köln waren er in de zomer ook al, maar je zult er wel zonder problemen langs zijn gekomen. Herinnert toch wel aan het feit dat de werkzaamheden bij Köln nogal een reputatie hebben die niet altijd wordt waargemaakt. Ergens halverwege de vrijdagochtend hoef je op de A3 bij Köln nou niet op noemenswaardige vertraging te rekenen. Al blijft de boodschap natuurlijk: Köln is een van de drukste punten langs de Rechtsrheinische route, en de werkzaamheden kunnen daar behoorlijke extra druk op zetten.
Laatst gewijzigd door Pino op do 22 sep 2011, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door waldo79 » do 22 sep 2011, 16:09

De A58 en de A67 doen behoorlijk afbreuk aan de A16 en de A2.
:denk:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Pino » do 22 sep 2011, 16:22

^^ Ik weet het. Het is de frustratie van de A15 tegen de frustraties van de A58/A67. In de Nijmegen-route zit een lichtpuntje in de vorm van het traject Nijmegen - Venlo, en in de Eindhoven-route zit een lichtpuntje in de breder uitgebouwde stukken.

Weet niet zo goed wat ik tegenwoordig zou kiezen. Misschien het ook een beetje laten afhangen van het tijdstip waarop ik rijd. Een brede A16 is leuk, maar op filegevoelige tijdstippen koop je daar niet zoveel voor. De A15 kan je (in ieder geval vóór de avondspits) helpen om de Randstedelijke drukte heel snel achter je te hebben. Maar als dat betekent dat je vervolgens op een kritiek moment bij Ewijk / Nijmegen bent, ben je toch van de regen in de drup geland ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door captain007 » do 22 sep 2011, 16:27

^^ Het kritieke punt zit vaak op de A15 bij Valburg. Als daar de TDI's aanstaan en het druk is kan je dat al gauw veel tijd kosten. Maar op vrijdagochtend valt dit volgens mij wel mee. Ikzelf rij als ik die kant op moet in de spits en er staat file op de A50 via de N323 en N322 wat qua reistijd ook nog gunstiger is dan file rijden bij Valburg.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » ma 26 sep 2011, 15:25

De biertjes hebben gesmaakt.
Een korte reisverslag: Vertrek uiteindelijk om half 8 uit hartje Rotterdam. Via de A15 naar Nijmegen. Ergens bij Hardinxveld-Giessendam stond het even stil. Geen idee waarom. Bij Boxmeer de grens over en niet bij Venlo. De bordjes Köln werkten als een magneet :)
Op de A3 bij Keulen waren werkzaamheden, maar niet storend. Het reed allemaal. Via de A67 naar het zuiden afgezakt tot aan Karlsruhe. Bij de uitvoeger van het knooppunt bij Karlsruhe met de A8 was het langzaamrijdend tot stilstaand door wegwerkzaamheden even verder op de A8.

De terugreis op zondag was nog drukker. Vertrek uit zonnig hartje Stuttgart met de S-bahn naar het parkeerterrein van de universiteit. De stad uit en via Heilbronn naar de A61. Ik denk dat we vanaf Brohltal tot aan de splitsing met de A1 file hebben gereden. Kilometerslange stukken was het langzaamrijden. Ik had niet verwacht dat op zondag zo druk kon zijn op de weg. Maar misschien had dat te maken met het feit dat het supermooi weer was en iedereen erop uit was getrokken én dat de A3 bij Keulen volledig afgesloten was.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door JB81 » ma 26 sep 2011, 16:04

Ik lees even mee, want ik vertrek a.s. vrijdag naar "dat andere feestje" in München :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Pino » ma 26 sep 2011, 16:26

Tachi schreef:Via de A67 naar het zuiden afgezakt tot aan Karlsruhe. Bij de uitvoeger van het knooppunt bij Karlsruhe met de A8 was het langzaamrijdend tot stilstaand door wegwerkzaamheden even verder op de A8.
Was er een reden dat je over Karlsruhe naar Stuttgart-stad gereden bent? Zeker naar de kant van Bad Cannstatt moet de A81 toch korter zijn? File op de A6/A81? Of had je een hotel bij de A8 in de buurt?

Heb me na een weekend livestream uit het Hackerzelt trouwens stellig voorgenomen volgend jaar weer eens bier per Maß te drinken in München. Tenzij iemand me ervan weet te overtuigen dat de Wasen beter is dan de Wiesn...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » ma 26 sep 2011, 18:02

Pino schreef: Was er een reden dat je over Karlsruhe naar Stuttgart-stad gereden bent? Zeker naar de kant van Bad Cannstatt moet de A81 toch korter zijn? File op de A6/A81? Of had je een hotel bij de A8 in de buurt?
We hebben de auto's op het parkeerterrein van de universiteit achtergelaten. Dat ligt in Vaihingen aan de zuidkant van Stuttgart en daar de S-bahn naar het centrum gepakt. Geen speciale redenen om via Karlsruhe te rijden. Op de terugweg wel via Heilbronn gereden. Die was naar mijn gevoel minder steil en volledig 3-baans. De A8 heeft een paar goede hellingen tussen zitten. Dus als je met een volgepakte auto met weinig paarden onder de motorkap gaat, dan zou via Heilbronn waarschijnlijk een betere optie zijn.
Pino schreef: Heb me na een weekend livestream uit het Hackerzelt trouwens stellig voorgenomen volgend jaar weer eens bier per Maß te drinken in München. Tenzij iemand me ervan weet te overtuigen dat de Wasen beter is dan de Wiesn...
Geen idee. Ik ken alleen de Wasen. Men zegt dat Stuttgart als 'authentieker' wordt ervaren omdat er nog weinig toeristen komen. Het heet niet voor niets Cannstatter Volksfest :biertjes:
JB81 schreef:Ik lees even mee, want ik vertrek a.s. vrijdag naar "dat andere feestje" in München :)

Ik denk dat in jouw geval via A3 en A9 misschien een betere keuze is. Op 3-baanssnelwegen kun je flink vaart houden. Maar ja, na Aschaffenburg en bij Würzburg kan het ook druk worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Pino » ma 26 sep 2011, 19:06

Tachi schreef:Dat ligt in Vaihingen aan de zuidkant van Stuttgart en daar de S-bahn naar het centrum gepakt. Geen speciale redenen om via Karlsruhe te rijden. Op de terugweg wel via Heilbronn gereden. Die was naar mijn gevoel minder steil en volledig 3-baans. De A8 heeft een paar goede hellingen tussen zitten. Dus als je met een volgepakte auto met weinig paarden onder de motorkap gaat, dan zou via Heilbronn waarschijnlijk een betere optie zijn.
Herkenbaar. Wat betreft hellingen komt daar dan toch de oude Reichsautobahn om de hoek kijken, terwijl de A81-A6 behoorlijk veel moderner is. Wat betreft derde baan, ik dacht er op de A6 in de rijriching Mannheim nog een paar stukjes tweebaans zijn. Maar op de A8 zijn het er geloof ik nog wel wat meer. Hoe dan ook, beide routes Stuttgart - Walldorf zouden binnen een paar jaar volledig 2x3 moeten zijn.

Overigens ben je naar de zuidkant van Stuttgart (Vaihingen dus) wel dertien kilometer korter als je via Karlsruhe rijdt. Daarom is dat toch mijn voorkeursroute op weg vanuit Nederland naar doelen voorbij Stuttgart. Mits de verkeerssituatie dat toelaat uiteraard.
Tachi schreef:Men zegt dat Stuttgart als 'authentieker' wordt ervaren omdat er nog weinig toeristen komen. Het heet niet voor niets Cannstatter Volksfest
Dat deel van de reputatie ken ik. Maar dat moet ik dan ook weer wegzetten tegen het feit dat ik met de gemiddelde buitenlander in München (inclusief mensen uit Franken en verder noordelijk) altijd erg veel lol heb gehad. Misschien zelfs wel meer dan met locals, waarvan je er nog wel eens wat tegenkomt die zich op grond van hun afkomst beter voelen dan jij.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » ma 26 sep 2011, 23:03

^^ Mijn ervaring is dat de sfeer zeer gemoedelijk is. Afgelopen vrijdag was er een voetbalwedstrijd tussen VfB Stuttgart en Hamburger SV. Op het Wasenterrein liepen supporters van beide voetbalteams lekker te feesten ook al had VfB verloren met 1-2. Het stadion ligt één halte verder van het feestterrein.
Ik moet zeggen dat ik in Stuttgart in de tenten verhoudingswijs ook niet veel locals heb gesproken. Van de vier die ik echt heb geproken woonden er twee pas een jaartje in Stuttgart. Het waren een Russin en een Bulgaarse. Maar de locals waren wel altijd in voor een prosit der gemütlichkeit en een korte babbel, alhoewel ik zeer veel moeite had om hun Duits te begrijpen. De twee 'locals' wisten mij te vertellen dat zij soms ook moeite hebben om hun te verstaan :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door SnarfFlevoland » zo 09 okt 2011, 23:16

Als ik nog even iets mag toevoegen...
Tachi schreef:Ik denk dat we vanaf Brohltal tot aan de splitsing met de A1 file hebben gereden. Kilometerslange stukken was het langzaamrijden. Ik had niet verwacht dat op zondag zo druk kon zijn op de weg. Maar misschien had dat te maken met het feit dat het supermooi weer was en iedereen erop uit was getrokken én dat de A3 bij Keulen volledig afgesloten was.
Drukte op zondagmiddag/avond is standaard in Duitsland. Dit heeft te maken met het feit dat Duitsers alvast naar hun werkplaats rijden en daar overnachten en maandochtend direct aan de slag kunnen. Een behoorlijk aantal Duitsers woont namelijk te ver van hun werk dat ze niet elke dag heen en weer kunnen rijden. Dit betekend dat de werkende vader vaak zondagmiddag en/of avond naar z'n werkplaats rijdt en daar ergens overnacht en pas vrijdagmiddag weer naar huis gaat. Doordat de A3 bij Keulen afgesloten was voert dit alleen nog maar meer de druk omhoog. File op de Autobahnen rondom het Ruhrgebied (en de wegen ernaar toe) is op zondagmiddag en/of avond dus geheel normaal. Daarbij gaan Duitsers op zondag ook graag op familiebezoek en dat zorgt ook voor het nodige verkeer, maar dat is niet de hoofdreden voor de files.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » vr 31 aug 2012, 22:34

Na het succes van vorig jaar over een maand weer naar Stuttgart. Via een KFZ-Zulassungstelle een Umwelt-Plakette besteld voor slechts 6 euro (inclusief verzendkosten) :top:

Vertek vrijdagochtend 28 september. Terugreis op zondag 30 september. Zover ik vluchtig via bis.bmvbs.de heb kunnen zien, geen Volsperrungen dat weekend.
Route wordt waarschijnlijk A15-A73-NL/D-A61-A4-A3-A5-A8. Google Maps geeft als advies over A61 en A81 van R'dam Blaak naar Schlossplatz in hartje Stuttgart. Hmmm.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Chris » vr 31 aug 2012, 22:53

De A6-A81 is ook de bewegwijzerde route naar Stuttgart. Zeker nu de A6 geheel naar 3 rijstroken is verbreed is dat wel aan te raden ten opzichte van de A8. Je hebt dan van Mannheim tot Stuttgart 3 rijstroken.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » za 01 sep 2012, 11:19

Daar valt wel wat voor te zeggen A67-A6-A81 en bij AS Stuttgart-Zuffenhausen de snelweg af en via B10 en B27 naar Schlossplatz. Gelukkig heeft Stuttgart fatsoenlijke brede traverses met tunnels door het centrum.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » ma 01 okt 2012, 19:54

Update van de reis van afgelopen weekend naar Stuttgart.
Vertrek vrijdag 7.00u uit Rotterdam via A20-A12-grens-A3-A67-A6-A81 naar hartje Stuttgart. Geen noemenswaardige vertragingen onderweg. Eén lange Baustelle tegengekomen in de buurt van Mannheim maar geen file.
Via dezelfde route terug: vertrek om 13.00u uit Stuttgart en om 18.00u de grens over bij Arnhem. Wederom geen noemenswaardige vertragingen. Alleen de standaard bij Köln na Dreieck Huemar waar het aantal rijstroken van 4-5 naar 3 teruggaat, maar mag geen naam hebben. Het reed allemaal redelijk vlot door. Zelfde Baustelle bij Mannheim op de terugweg was wederom niet storend.

Klassieker van een tankstation, gebouwd in 1953, ontworpen door Ernst Neufert.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » wo 24 sep 2014, 18:15

Het is weer zover! Komend weekend weer heen en weer naar Stuttgart.

Ik twijfel over de route. We vertrekken dit jaar vrijdagochtend om 7 uur vanuit Delft (IKEA).
Vorig jaar ben ik vanaf Rotterdam-Noord vertrokken: A16-A15-A50-A73-A74-grens NL/D-A61-A4-A3-A67-A6-A81. Dat beviel me wel. Maar ja hoe zit het dit jaar met de wegwerkzaamheden?
De terugweg op zondag was vorig jaar A81-A6-A61-grens-Venlo-Eindhoven-Rotterdam maar het stukje tussen Venlo en Eindhoven vond ik was geen doorkomen aan. Ik twijfel heel erg over de A61 omdat op die route best wel wat werkzaamheden zijn. O.a. bij Speyer is gedurende 2,6 km maar één rijstrook beschikbaar.

Heenweg twijfel ik tussen twee routes:
1) A13-A20-A16-A15-A50-A73-A74-grens NL/D-A61-A4-A3-A67-A6-A81 of;
2) A13-A4-A12-grens NL/D-A3-A67-A6-A81

Voor de terugweg denk ik aan tweede optie in omgekeerde richting.

Iemand die misschien iets toe te voegen heeft?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 11:27

Wat ik zou doen: A13, A16, A15, A50*, A73, A77, NL-DE, A57 - A42* - A3 - A67 - A6 - A81. edit: http://goo.gl/maps/f5nD1 /edit
-De A15 is ook druk en niet fantastisch maar naar mijn mening minder irritant dan langs Eindhoven en dan die rotweg naar Venlo. Maar je moet daat gewoon op de verkeersinformatie letten. De meeste stukken op deze route zullen prettiger zijn van de Grensovergang via Arnhem (A12 / A3 naar Oberhausen is best druk, A57 is op het noordelijke deel beduidend rustiger).

* De A50 kun je afsnijden via de PWA brug, de N323 en N322. Scheelt 7km, in tijd is het normaal gesproken hetzelfde.

* De A42 is de noordelijkste optie om van de A57 naar de A3 te wisselen en die vind ik persoonlijk het fijnst. De A40 is in afstand en tijd hetzelfde en ook een goede optie, luister naar de verkeersinformatie om te bepalen wat beter is. Maar rond de tijd dat jij langs komt mag het geen probleem zijn.
Andere oplossingen zijn, van Noord naar Zuid,
B288 - A524 --> Alleen gebruiken als er zowel op de A42, A40 en de A57 bij Krefeld flinke files staan, anders lost het niks op.
A44 --> Goed te gebruiken als de A57 bij Krefeld vrij is maar de A3 file heeft ten Noorden van Kreuz Breitscheid. Is iets langer als de opties via de A42 en A40.
B1, B326, A46 --> Verkeerslichten, druk en lage Vmax. Duurt vrijwel altijd langer, alleen bij een gridlock kan het weleens helpen.
A46 --> Lage Vmax bij de tunnel, druk, om.
A1 --> Lage Vmax door kapotte brug, omrijden.
In principe heb je al die avonturen niet nodig en is het alleen maar comfortabeler om de A57 via de A42 of A40 te verlaten aangezien de bredere A3 beter doorstroomt. Bovendien staat de A57 in de ochtendspits vaak muurvast, op vrijdagen gaat het nog wel enigzins maar heb je toch nog een aardige kans op wat vertraging terwijl dat op de A3 veel minder is.

Op de A3 kun je wel bij Leverkusen nog wat file hebben, maar eer je daar bent is de ochtendspits al lang voorbij.


Je totale reistijd zal een uur of 6 bedragen. Zeg dat het met wat vertraging hier en daar 7 uur is, probeer ook vooral niet veel later dan om 7 uur weg te rijden zodat je voor de beruchte vrijdagmiddagspits aankomt. De vrijdagmiddagspits in Duitsland begint vaak zo rond half drie.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » do 25 sep 2014, 15:34

duikgek89 schreef:Wat ik zou doen: A13, A16, A15, A50*, A73, A77, NL-DE, A57 - A42* - A3 - A67 - A6 - A81. edit: http://goo.gl/maps/f5nD1 /edit
Dat vind ik wel een goede optie, ook voor de terugweg trouwens! Van bovenstaande heb ik ooit een andere variant gereden: de A57 helemaal uitgereden tot aan de Keulse ring en dan via de A3 verder. Dat kwam omdat ik toen eigenlijk via Venlo wilde rijden, maar bij Boxmeer onbedoeld de borden Köln gevolgd heb. Eenmaal op de A57 wist ik geen andere route uit mijn hoofd naar Keulen. Ik heb toen de reis zonder navigatie gedaan en destijds hadden we de auto op het universiteitsterrein geparkeerd! Dat was vrij simpel borden Üniversität volgen.
Ik was toen al te spreken over de A15:
Tachi schreef:Via de A15 naar Nijmegen. Ergens bij Hardinxveld-Giessendam stond het even stil. Geen idee waarom
Heel misschien neem ik op de terugweg een andere route. Dat laat ik afhangen van de drukte op de Keulse ring.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 16:53

Als je met de Keulse ring de A3 bedoelt, beter met je tijdstip een beetje proberen te mikken zodat je na de spitsen langs komt.

Ik zou er niet voor kiezen om de A57 helemaal uit te rijden tot de Keulse binnenring (via de Zoobrücke), bij Krefeld schiet het 's ochtends normaal gesproken voor geen meter op (maar ik noemde de alternatieven want als Schicky Micky bij het dwars oversteken van de A3 zijn stoefkar in een vrachtwagen parkeert staat daar de hele weg vast) en de A57 tussen Kaarst en Neuss is een bouwput (zou volgens mij wel bijna klaar moeten zijn).
Overigens, als ze de A57 bij Krefeld op de radio melden: De ernst van de melding met 2 vermenigvuldigen en je hebt een idee van de vertraging.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » ma 29 sep 2014, 16:41

We zijn om 7.15u vertrokken en hebben jouw route gevolgd met dien verstande dat we de oversteek van de A57 naar de A3 over de A40 hebben gedaan en niet de A42 i.v.m. wegwerkzaamheden volgens Baustelleninfo op diezelfde weg. Aankomst binnenstad Stuttgart was 14.15u. We hebben twee stops gehouden. Een koffiestop voorbij Keulen en een benzinestop op de A5. De meeste vertraging hebben we eigenlijk in Stuttgart opgelopen: 15 minuten vertraging. Er was bij Kreuz Kaiserberg (A40/A3) ook even stilstaand, maar dat was gelukkig voor de richting Oberhausen.

De terugweg ging over de A3 naar de Nederlandse grens en dan A12 via Utrecht. Daar moest een passagier gedropt worden bij station Zuilen. De Duitse én Nederlandse wegen waren voor mijn gevoel wat drukker dan vrijdag, maar het reed wel redelijk flotjes door. Er waren eigenlijk alleen files waar geritst moest worden. We vetrokken rond 1 uur 's middag uit Stuttgart en waren uiteindelijk om 8 uur 's avonds bij afslag Delft-Zuid. Wederom met twee stops: een eetpauze en een tankstop.

Algemene indruk: Het was met vlagen druk op de weg in Nederland, maar ook Duitsland, maar al met al reed het allemaal redelijk vlotjes door. 7 uur reistijd met stops vind ik geen slechte tijd.
duikgek89 schreef:Als je met de Keulse ring de A3 bedoelt, beter met je tijdstip een beetje proberen te mikken zodat je na de spitsen langs komt.
Ik bedoelde als onderdeel van de route die ik noemde een stukje A1 vanaf de A57 en dan verder naar de A3.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Tachi » di 26 sep 2017, 21:30

Na een kleine pauze van enkele jaren gaan we komend weekend weer richting Stuttgart om aan te sluiten bij het Cannstatter Volksfest. Vertrek is vrijdagochtend (tussen 7.00u en 7.30u) vanuit Delft.

Ik ben er nog niet uit over het eerste deel van de route vanaf Delft tot Keulen. Na Keulen wil ik sowieso over de A3 en dan afzakken over de A67-A6/A5-A81-B10 Stuttgart in. De A61 vind ik met maar 2 rijstroken een ellendig stuk snelweg. Dat is voor mij geen optie, tenzij de A3 dicht is.
Het eerste deel zou over de A12 (NL) en A3 (D) kunnen gaan. Een andere optie zou over de A13-A20-A16-A15-A50-A73-NL/D-A61-A4 kunnen gaan en dan de weg weer over de A3 vervolgen.

Een voorstel van Google Maps verbaasde mij nogal. Die gaat namelijk over Breda, Eindhoven en Venlo naar de Duitse A61. Kan dat daadwerkelijk een verstandige optie zijn?

Volgens Baustelleninformation is er op de A6 bij Mannheim tussen km 563,0 en 566,0 máár één rijstrook beschikbaar. :schrikreactie: Op de kaart wordt een stuk tussen afrit 24 en 28 getoond, dat duidelijk langer is dan 3 km. Ik kan maar niet achterhalen of dat op de route is of net niet. Anders denk ik erover om maar de A5 te nemen, die parallel naast de A6 loopt.

Uiteraard zal tijdens de reis één en ander afhangen van de actuele verkeerssituatie. Graag hoor ik jullie mening en eventueel andere suggesties.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door Chris » di 26 sep 2017, 21:39

Die Baustelle op de A6 met één rijstrook betreft de brug over de Rijn aan de noordkant van Mannheim. Daar zou je normaal gezien niet overheen komen.

De A3 lijkt me wel okay, veel 2x3 en als je vrijdag vroeg vertrekt zit je nog voor de spits. Het wordt vrijdagmiddag wel knetterdruk op de weg want bijna heel Duitsland heeft 4 dagen vrij vanwege de dag van de Duitse eenheid op 3 oktober. Dus hoe vroeger hoe beter.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rotterdam - Stuttgart

Bericht door duikgek89 » di 26 sep 2017, 21:43

Je kunt ook bij Goch de grens over en via de A57 en A42 naar de A3. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Plaats reactie