Amsterdam - Vladivostok, en terug

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

vronsky
polderweggetje

Amsterdam - Vladivostok, en terug

Bericht door vronsky » ma 10 dec 2012, 16:27

Amsterdam - Vladivostok, en terug.
Roadtrip voor zomer 2013.
Berlijn-Warschau-Smolensk-Moskou-Kazan-Chelyabinsk-Omsk-Novosibirsk-Irkoetsk-Chita-Chabarovsk-Vladi
Ik schat zo'n 6 weken nodig te hebben, rustig tempo/geen race, wat is jullie inschatting ??

Gr.
V.

jelger
expressweg

Re: Amsterdam - Vladivostok, en terug

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 16:33

Als je alleen maar in de auto wil zitten moet dat wel lukken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 10 dec 2012, 16:41

Zijn die Russische permafrost-wegen in dat jaargetij dan berijdbaar ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » ma 10 dec 2012, 16:44

Rene schreef:Zijn die Russische permafrost-wegen in dat jaargetij dan berijdbaar ?

Alles asfalt tegenwoordig, all the way

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 dec 2012, 16:47

De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok). Als je flink wil doorrijden zou een gemiddelde van 500 - 600 km per dag wellicht wel haalbaar zijn, maar als je ook wat dingen wilt zien denk ik dat het gemiddelde wel daalt naar 300 - 400 kilometer. Het Russische wegennet is relatief goed ingericht op doorgaand verkeer, veel grotere plaatsen, zeker langs de M-wegen, hebben vrij lange rondwegen. De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.

Je hebt ten oosten van de Ural wel weinig opties om te variëren tussen heen- en terugweg. Zeker ten oosten van pakweg Omsk is er eigenlijk maar één doorgaande weg. De kortste route voert een stukje door Kazachstan via de stad Petropavlovsk maar er is ook een noordelijkere route over Tyumen - Yekaterinburg.

Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering. Een paar jaar terug was het bericht dat het laatste deel van de route Chita - Khabarovsk ook geasfalteerd was.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 10 dec 2012, 16:48

Chris schreef:Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering.
En ik zie op filmpjes altijd dat je er vrij goed kunt inhalen. :nahzeg:

Vette trip hoor, veel plezier (en succes).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 10 dec 2012, 16:50

Attietattie schreef:En ik zie op filmpjes altijd dat je er vrij goed kunt inhalen. :nahzeg:
Klopt, maar je ziet ook dat de bestuurders niet echt goed kunnen inhalen ;)
Attietattie schreef:Vette trip hoor, veel plezier (en succes).
+1. Lijkt me een erg gave rit!
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » ma 10 dec 2012, 16:59

Ik reken op 500km gemiddeld per dag, alleen hoofdwegen. Medio zomer zijn alle wegen hopelijk weer wat hersteld van de vorige winter.
Route Kazachstan wordt afgeraden ivm. visa/douane gedoe.
Amur Highway is splinter nieuw: behoort tot de beste stukken van de route: regio is echt geen achterlijk gebied meer.
Afkopen van Militie is behoort -naar verluidt- inderdaad tot de lokale folkore.

Chris schreef:De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok). Als je flink wil doorrijden zou een gemiddelde van 500 - 600 km per dag wellicht wel haalbaar zijn, maar als je ook wat dingen wilt zien denk ik dat het gemiddelde wel daalt naar 300 - 400 kilometer. Het Russische wegennet is relatief goed ingericht op doorgaand verkeer, veel grotere plaatsen, zeker langs de M-wegen, hebben vrij lange rondwegen. De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.

Je hebt ten oosten van de Ural wel weinig opties om te variëren tussen heen- en terugweg. Zeker ten oosten van pakweg Omsk is er eigenlijk maar één doorgaande weg. De kortste route voert een stukje door Kazachstan via de stad Petropavlovsk maar er is ook een noordelijkere route over Tyumen - Yekaterinburg.

Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering. Een paar jaar terug was het bericht dat het laatste deel van de route Chita - Khabarovsk ook geasfalteerd was.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 17:05

^^ Naar ik begrijp wordt de route naar Omsk om Kazachstan heen (dus een bochtje om dat uitstulpsel Kazachstan heen) ook steeds beter uitgebouwd. Alleen de E30 loopt nog over de grens; de rest rijdt om.
Chris schreef:De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok).
Maal twee dan ook nog eens, want het gaat om een retourtje. Ikzelf zou een enkele reis denk ik wel genoeg vinden. En daar dan ook dusdanig veel tijd voor nemen dat je halverwege stops van een paar dagen kunt maken. In Vladivostok is het geloof ik wel mogelijk om de auto terug te laten verschepen en dan zelf het vliegtuig te pakken.

Mocht je toch heen én terug willen, dan zijn er ten oosten van de Oeral denk ik nog wel wat varianten waarbij je heen noordelijk langs Kazachstan rijdt en terug een zuidelijker route pakt, door Kazachstan, Oezbekistan en de Oekraïne (andersom kan uiteraard ook), maar dat betekent nog steeds dat je de route Novosibirsk - Vladivostok heen en terug over dezelfde route rijdt. Tenzij je op de een of andere manier weet te regelen dat je vanaf Vladivostok China in kan om vervolgens via Mongolië terug te rijden. Maar je auto China binnen krijgen is redelijk bewerkelijk, heb ik altijd begrepen. En rijden door Mongolië moet een nogal bijzondere ervaring zijn, want de wegen door de woestijn daar zijn feitelijk geen wegen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 17:08

Chris schreef: De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.
Dat laatste lijkt mij ook. Als je met buitenlandse platen rijdt, rij je behoorlijk in de kijker. Er staan geregeld checkpoints.
Ik ben tussen St petersburg en Moskou aangehouden voor :
- rijden met 106 km/u door een 60 km (dorps) zone : ik reed nota bene met een lintje auto's mee, in legaal tempo, maar ze lieten me evengoed een lasergun zien... :heygrr:
- niet stoppen voor hun signalen : nou ja zeg, ik zag dat ik een politiepost voorbij reed, en er waren wat agenten buiten die wat verveeld leken, dus ik zat al een tijdje in de spiegel te kijken. Ja hoor, een paar minuten later zag ik een stel blauwe lampen aan komen rijden. Ben gewoon gestopt toen ze achter me reden en duidelijk was dat ze mij wilden hebben.
- Mijn rijbewijs zou verlopen zijn. :facepalm:

Rijbewijs inleveren en me voor de rechter verantwoorden (paar dagen later). Ja ja. Toen werd het dus lappen, gelukkig had ik een goed onderhandel talent bij me.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 10 dec 2012, 17:09

En rijden door Mongolië moet een nogal bijzondere ervaring zijn, want de wegen door de woestijn daar zijn feitelijk geen wegen.
In dat soort landen zeg je toch gewoon: 'ik wil díe kant op', en dan rij je die kant op, in een rechte lijn :rofl2: :mrgreen: Niks geen tomtom nodig, alleen een kompas !

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 dec 2012, 17:12

Als je via Uzbekistan terug wilt (ten zuiden van het Aralmeer langs) dan moet je meer richting een 4x4-tocht gaan denken. De normale route door Siberië naar Vladivostok is met een gewone personenauto wel te rijden, maar het deel in het westen van Uzbekistan en zuidwest Kazachstan is grotendeels onverhard.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 17:16

vronsky schreef:Ik reken op 500km gemiddeld per dag, alleen hoofdwegen.
Op een reis van 11.500km x 2 heb je een daggemiddelde van 550 km op een reisduur van 6 weken (42 dagen) nodig.
Volgens mij is Kazachstan bezig een douane unie aan te gaan met Rusland, a la Wit-Rusland, check dat even.

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » ma 10 dec 2012, 17:17

Chris schreef:Als je via Uzbekistan terug wilt (ten zuiden van het Aralmeer langs) dan moet je meer richting een 4x4-tocht gaan denken. De normale route door Siberië naar Vladivostok is met een gewone personenauto wel te rijden, maar het deel in het westen van Uzbekistan en zuidwest Kazachstan is grotendeels onverhard.
Geen survival avontuur: gewoon een lekker rustig ritje :)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 17:54

jelger schreef:Op een reis van 11.500km x 2 heb je een daggemiddelde van 550 km op een reisduur van 6 weken (42 dagen) nodig.
Pffff. Dan heb je nauwelijks ruimte voor een stop hier of daar. En dat heb je denk ik toch wel nodig als je zulke lange afstanden rijdt. Zou het denk ik ook zonde vinden om gebieden als het Baikalmeer langs me heen te laten gaan.

Wat betreft de route via Oezbekistan (aangehaald door Chris), ik zat niet noodzakelijkerwijs te denken aan een route zuidelijk langs het Aralmeer. "Gewoon" over Aralsk en Uralsk weer terug. Maar dan wel met tussenstops in plaatsen als Tashkent en Samarkand; met name die laatste lijkt me echt fantastisch. Je komt dan enigszins uit op de route die 3 op Reis ergens vorig jaar heeft gevolgd toen ze, verspreid over het hele seizoen van die serie, van Amsterdam naar Beijing reden. Je kunt die route nog wel enigszins volgen wanneer je met Uitzending Gemist de bewuste afleveringen afkijkt. Maar goed, met dit soort uitjes gaat het vereiste aantal kilometers per dag natuurlijk alleen maar omhoog. En in de hete zomermaanden is er denk ik ook niet heel veel lol aan een omweg via de woestijnen van Oezbekistan en Kazachstan.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 dec 2012, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 18:10

Het lijkt me raadzaam een Lada Niva hier te kopen, en die daar achter te laten, een enkele vlucht Vladivostok - Amsterdam te boeken, en de hele reis dan in 6 weken te doen.

Of je trekt er minimaal 2 maanden voor uit. Want anders wordt het echt geen "laid back" vakantie ritje.

met wat voor auto wilde je eigenlijk gaan?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 dec 2012, 22:06

jelger schreef:
Volgens mij is Kazachstan bezig een douane unie aan te gaan met Rusland, a la Wit-Rusland, check dat even.
Ja, de plannen zijn er voor een douane-unie tussen die drie landen. Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan. Schijnt dat het qua grenscontroles niet of nauwelijks iets voorstelt. Is voor Russen, Kazakken en anderen uit GOS-landen niet een probleem, maar het schijnt dat je als westerling dan toch echt een transitvisum voor Kazachstan plus een double-entry-visum voor Rusland nodig hebt. Dat is iets meer papierwerk om te regelen.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 dec 2012, 22:12

Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 dec 2012, 22:33

^^ Dat lijkt mij toch wel... Al kan het misschien nog wel lastig worden als je een benzineauto hebt, om goede kwaliteit benzine te tanken. Zeker als je auto per se superbenzine nodig heeft.
Coen Tunnel

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 22:53

Coen Tunnel schreef: Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Dat is dan niet de Trans-Sib. Dat is de trein Moscow-Almaty (en misschien tegenwoordig door naar China [Urumqi, xinjiang] ) of bedoel je echt een Vladivostok trein die een alternatief boogje pakt via Kazakhstan?
Willem schreef:Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.
Lada's en Volga's zijn niet de meest economische auto's, dat zit wel goed, alhoewel het wel goed is om extra jerrycans aan boord te hebben mocht je een nachtje door willen trappen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 dec 2012, 23:24

jelger schreef:
Coen Tunnel schreef:Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Dat is dan niet de Trans-Sib. Dat is de trein Moscow-Almaty (en misschien tegenwoordig door naar China [Urumqi, xinjiang] ) of bedoel je echt een Vladivostok trein die een alternatief boogje pakt via Kazakhstan?
Volgens Wikipedia zijn er treinen die via Petropavlovsk lopen in plaats van via Tyumen. Maar enige willekeurige zoekopdrachten in de dienstregeling laten toch zien dat de meeste treinen richting Omsk en verder buiten Kazachstan blijven. Op weg naar Ürümqi moet je trouwens altijd overstappen in Astana of Almaty; er is geen rechtstreekse trein vanaf Moskou.

Daarmee terug naar de routes over de weg: mocht je door Kazachstan willen reizen, dan is een transitvisum naar ik begrijp vrij makkelijk te regelen. Iets van vijf dagen voor vijftien dollar; dat kan op zich nog wel lijden. Het is het qua tijdsverlies echter niet waard om op weg naar het Verre Oosten dat stukje Kazachstan mee te pakken. En het is toch weer extra papierwerk, ook met dat Russische visum.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 dec 2012, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 10 dec 2012, 23:28

Pino schreef: Op weg naar Ürümqi moet je trouwens altijd overstappen in Astana of Almaty; er is geen rechtstreekse trein vanaf Moskou.:
Ik heb die overstap zelf gemaakt, maar dat was al zo lang gelden, net een jaar na de opening van die grens, dat ik het mogelijk achtte dat er inmiddels een directe verbinding zou zijn.

Maar goed, met de auto naar Vladivostok maar weer inderdaad.

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » di 11 dec 2012, 8:53

jelger schreef:Het lijkt me raadzaam een Lada Niva hier te kopen, en die daar achter te laten, een enkele vlucht Vladivostok - Amsterdam te boeken, en de hele reis dan in 6 weken te doen.

Of je trekt er minimaal 2 maanden voor uit. Want anders wordt het echt geen "laid back" vakantie ritje.

met wat voor auto wilde je eigenlijk gaan?

E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar. Technisch mag het geen enkel probleem zijn: collega's van me doen zo'n afstand hier in Nederland gewoon twee keer per jaar :facepalm: Kans op pech/tegenslag is uiteraard zeker aanwezig: misschien zit ik al na twee weken weer zonder auto thuis. Grootste risico: de smaak te pakken krijgen. Taalkennis is erg belangrijk: ben inmiddels een vaste klant van de plaatselijke Volksuniversiteit, Я не понимаю. Route heen zal blijken hoeveel tijd het kost, als het meevalt is er op de terug weg wat meer tijd voor toerisme. Makkelijk terug vliegen/treinen is mogelijk, auto op boot ook, auto huren eveneens, maar de kick is juist om thuis simpel in te stappen en weg te rijden, en ook simpel weer terug te komen. Just do it.

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » di 11 dec 2012, 9:00

Willem schreef:Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.
Al die horror beelden en You Tube filmpjes zijn van 20+ jaar geleden.
Rusland is geen donker Afrika (meer). Route is met reguliere auto prima te doen, zelfs in de winter, wordt ook al regelmatig gedaan, niets bijzonders aan.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 11 dec 2012, 10:07

^^ De grote Transsiberische route (M51, M53, M55, M58, M60) is ook een route die ze ten koste van alles open willen houden, als het maar enigszins kan. En gezien de vrij zuidelijke ligging en de asfaltering enkele jaren terug gaat dat ook vrij redelijk. De horrorbeelden die je van tijd tot tijd ziet langskomen hebben vaak betrekking op een andere M-weg in het Russische Verre Oosten, namelijk de M56.

Ik gebruik nog maar even de oude M-nummers, omdat die naar mijn inschatting nog steeds gangbaarder zijn dan de nieuwe R-nummers.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 11 dec 2012, 10:17

De M9 was een paar jaar geleden ook niet echt een fantastische weg.
vronsky schreef:E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar.
Als je met een E39 gaat dan zal het wel goed komen, alhoewel dat nou niet echt een auto is die zich leent om wat avontuurlijker routes te nemen. Maar goed, ik begrijp dat het je daar niet omn te doen is ;) Niettemin, respect als het je lukt in 6 weken. :top:
Ben zelf met een 35 jaar oude auto naar de Kaukasus gereden (en in de winter in westelijk Rusland). Allemaal goed te doen, mits je voorbereid bent.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 11 dec 2012, 11:08

Coen Tunnel schreef:maar het schijnt dat je als westerling dan toch echt een transitvisum voor Kazachstan plus een double-entry-visum voor Rusland nodig hebt. Dat is iets meer papierwerk om te regelen.
Krijg je als gewone toerist überhaupt wel een double-entry-visum? Volgens mij kun je dat alleen als zakenvisum of studievisum regelen. Dan zou je dus als toerist tweemaal een single-entry-visum moeten hebben.

vronsky
polderweggetje

Bericht door vronsky » di 11 dec 2012, 11:20

jelger schreef:De M9 was een paar jaar geleden ook niet echt een fantastische weg.
vronsky schreef:E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar.
Als je met een E39 gaat dan zal het wel goed komen, alhoewel dat nou niet echt een auto is die zich leent om wat avontuurlijker routes te nemen. Maar goed, ik begrijp dat het je daar niet omn te doen is ;) Niettemin, respect als het je lukt in 6 weken. :top:
Ben zelf met een 35 jaar oude auto naar de Kaukasus gereden (en in de winter in westelijk Rusland). Allemaal goed te doen, mits je voorbereid bent.

Ben al twee jaar met het idee/plan bezig. Voorbereiding/onderzoek is essentieel om zo'n trip niet door een stommiteit/akkevietje te laten mislukken, maar je kunt niet alles voorzien/voorkomen.
Nog zes maanden, inshallah :woop:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 11 dec 2012, 12:13

jelger schreef:
Coen Tunnel schreef: Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Er is niet een Trans-Siberische trein, er is zelfs niet een trein die zo heet. De Trans-Siberië Express is dus geen trein, maar een begrip, en zowel de treinen naar Vladivostok als die naar Ulaanbator/Peking en nog wat andere treinen worden doorgaans daartoe gerekend. Daar zitten ook een paar treinen bij die door het noorden van Kazachstan gaan, al blijft de overgrote meerderheid op Russisch grondgebied.
tsov schreef:Krijg je als gewone toerist überhaupt wel een double-entry-visum? Volgens mij kun je dat alleen als zakenvisum of studievisum regelen. Dan zou je dus als toerist tweemaal een single-entry-visum moeten hebben.
Wat ik op een ander internetforum ooit begrepen heb is dat het wel degelijk mogelijk is om een double-entry- of multiple-entry-visum voor Rusland te verkrijgen.
Coen Tunnel

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 11 dec 2012, 12:58

Dat laatste zul je gewoon bij de ambassade www.ambru.nl moeten navragen. Voor zover ik weet kan je gewoon een double-entry visum krijgen. Immers, (overland) toeristen die Kaliningrad en dan St Petersburg willen bezoeken hebben ook een dergelijk visum nodig. Ik heb zelf een aantal keren een zakelijk visum (double 3mnd en multiple jaar) gehad, dus kan op toeistenvisum icm multiple enties geen ervaringen delen.

Wat de Trans_Sib betreft, beestje-naampje, ik wist niet dat treinen naar Vladivostok (of het verre oosten, laat ik me nog algemener uitdrukken) ook via Kazachstan gerouteerd werden, daardoor raakte ik in verwarring. Veel mensen die ik vertel over mijn route via Almaty naar China, zeggen dan "oh met de trans-siberie express". Dat is natuurlijk niet zo, of je het nou over begrip of naam hebt, deze route heeft niets van doen met siberie. Vandaar mijn eerste vraag/aanname, nadat je kazachstan liet vallen, in mijn eigen onwetendheid over de route variatie tav verre oosten/vladivostok. Het is nu helder wat je bedoelde.