Amsterdam - Vladivostok, en terug
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Amsterdam - Vladivostok, en terug
Amsterdam - Vladivostok, en terug.
Roadtrip voor zomer 2013.
Berlijn-Warschau-Smolensk-Moskou-Kazan-Chelyabinsk-Omsk-Novosibirsk-Irkoetsk-Chita-Chabarovsk-Vladi
Ik schat zo'n 6 weken nodig te hebben, rustig tempo/geen race, wat is jullie inschatting ??
Gr.
V.
Roadtrip voor zomer 2013.
Berlijn-Warschau-Smolensk-Moskou-Kazan-Chelyabinsk-Omsk-Novosibirsk-Irkoetsk-Chita-Chabarovsk-Vladi
Ik schat zo'n 6 weken nodig te hebben, rustig tempo/geen race, wat is jullie inschatting ??
Gr.
V.
-
- expressweg
-
- Secretaris
Re: Amsterdam - Vladivostok, en terug
Zijn die Russische permafrost-wegen in dat jaargetij dan berijdbaar ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- polderweggetje
Rene schreef:Zijn die Russische permafrost-wegen in dat jaargetij dan berijdbaar ?
Alles asfalt tegenwoordig, all the way
-
- Moderator
De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok). Als je flink wil doorrijden zou een gemiddelde van 500 - 600 km per dag wellicht wel haalbaar zijn, maar als je ook wat dingen wilt zien denk ik dat het gemiddelde wel daalt naar 300 - 400 kilometer. Het Russische wegennet is relatief goed ingericht op doorgaand verkeer, veel grotere plaatsen, zeker langs de M-wegen, hebben vrij lange rondwegen. De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.
Je hebt ten oosten van de Ural wel weinig opties om te variëren tussen heen- en terugweg. Zeker ten oosten van pakweg Omsk is er eigenlijk maar één doorgaande weg. De kortste route voert een stukje door Kazachstan via de stad Petropavlovsk maar er is ook een noordelijkere route over Tyumen - Yekaterinburg.
Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering. Een paar jaar terug was het bericht dat het laatste deel van de route Chita - Khabarovsk ook geasfalteerd was.
Je hebt ten oosten van de Ural wel weinig opties om te variëren tussen heen- en terugweg. Zeker ten oosten van pakweg Omsk is er eigenlijk maar één doorgaande weg. De kortste route voert een stukje door Kazachstan via de stad Petropavlovsk maar er is ook een noordelijkere route over Tyumen - Yekaterinburg.
Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering. Een paar jaar terug was het bericht dat het laatste deel van de route Chita - Khabarovsk ook geasfalteerd was.
-
- 2x4 autosnelweg
En ik zie op filmpjes altijd dat je er vrij goed kunt inhalen.Chris schreef:Alhoewel veel Russische wegen enkelbaans zijn, is de hoeveelheid verkeer buiten de steden ook gering.

Vette trip hoor, veel plezier (en succes).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
Klopt, maar je ziet ook dat de bestuurders niet echt goed kunnen inhalenAttietattie schreef:En ik zie op filmpjes altijd dat je er vrij goed kunt inhalen.![]()

+1. Lijkt me een erg gave rit!Attietattie schreef:Vette trip hoor, veel plezier (en succes).
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- polderweggetje
Ik reken op 500km gemiddeld per dag, alleen hoofdwegen. Medio zomer zijn alle wegen hopelijk weer wat hersteld van de vorige winter.
Route Kazachstan wordt afgeraden ivm. visa/douane gedoe.
Amur Highway is splinter nieuw: behoort tot de beste stukken van de route: regio is echt geen achterlijk gebied meer.
Afkopen van Militie is behoort -naar verluidt- inderdaad tot de lokale folkore.
Route Kazachstan wordt afgeraden ivm. visa/douane gedoe.
Amur Highway is splinter nieuw: behoort tot de beste stukken van de route: regio is echt geen achterlijk gebied meer.
Afkopen van Militie is behoort -naar verluidt- inderdaad tot de lokale folkore.
Chris schreef:De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok). Als je flink wil doorrijden zou een gemiddelde van 500 - 600 km per dag wellicht wel haalbaar zijn, maar als je ook wat dingen wilt zien denk ik dat het gemiddelde wel daalt naar 300 - 400 kilometer. Het Russische wegennet is relatief goed ingericht op doorgaand verkeer, veel grotere plaatsen, zeker langs de M-wegen, hebben vrij lange rondwegen. De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.
-
- 2x5 autosnelweg

Maal twee dan ook nog eens, want het gaat om een retourtje. Ikzelf zou een enkele reis denk ik wel genoeg vinden. En daar dan ook dusdanig veel tijd voor nemen dat je halverwege stops van een paar dagen kunt maken. In Vladivostok is het geloof ik wel mogelijk om de auto terug te laten verschepen en dan zelf het vliegtuig te pakken.Chris schreef:De route is 9.500 kilometer door Rusland (Smolensk - Vladivostok).
Mocht je toch heen én terug willen, dan zijn er ten oosten van de Oeral denk ik nog wel wat varianten waarbij je heen noordelijk langs Kazachstan rijdt en terug een zuidelijker route pakt, door Kazachstan, Oezbekistan en de Oekraïne (andersom kan uiteraard ook), maar dat betekent nog steeds dat je de route Novosibirsk - Vladivostok heen en terug over dezelfde route rijdt. Tenzij je op de een of andere manier weet te regelen dat je vanaf Vladivostok China in kan om vervolgens via Mongolië terug te rijden. Maar je auto China binnen krijgen is redelijk bewerkelijk, heb ik altijd begrepen. En rijden door Mongolië moet een nogal bijzondere ervaring zijn, want de wegen door de woestijn daar zijn feitelijk geen wegen.
-
- expressweg
Dat laatste lijkt mij ook. Als je met buitenlandse platen rijdt, rij je behoorlijk in de kijker. Er staan geregeld checkpoints.Chris schreef: De kwaliteit van het wegennet en corrupte agenten lijken mij zelf het grootste obstakel.
Ik ben tussen St petersburg en Moskou aangehouden voor :
- rijden met 106 km/u door een 60 km (dorps) zone : ik reed nota bene met een lintje auto's mee, in legaal tempo, maar ze lieten me evengoed een lasergun zien...

- niet stoppen voor hun signalen : nou ja zeg, ik zag dat ik een politiepost voorbij reed, en er waren wat agenten buiten die wat verveeld leken, dus ik zat al een tijdje in de spiegel te kijken. Ja hoor, een paar minuten later zag ik een stel blauwe lampen aan komen rijden. Ben gewoon gestopt toen ze achter me reden en duidelijk was dat ze mij wilden hebben.
- Mijn rijbewijs zou verlopen zijn.

Rijbewijs inleveren en me voor de rechter verantwoorden (paar dagen later). Ja ja. Toen werd het dus lappen, gelukkig had ik een goed onderhandel talent bij me.
-
- 2x2 autosnelweg
In dat soort landen zeg je toch gewoon: 'ik wil díe kant op', en dan rij je die kant op, in een rechte lijnEn rijden door Mongolië moet een nogal bijzondere ervaring zijn, want de wegen door de woestijn daar zijn feitelijk geen wegen.

-
- Moderator
Als je via Uzbekistan terug wilt (ten zuiden van het Aralmeer langs) dan moet je meer richting een 4x4-tocht gaan denken. De normale route door Siberië naar Vladivostok is met een gewone personenauto wel te rijden, maar het deel in het westen van Uzbekistan en zuidwest Kazachstan is grotendeels onverhard.
-
- expressweg
Op een reis van 11.500km x 2 heb je een daggemiddelde van 550 km op een reisduur van 6 weken (42 dagen) nodig.vronsky schreef:Ik reken op 500km gemiddeld per dag, alleen hoofdwegen.
Volgens mij is Kazachstan bezig een douane unie aan te gaan met Rusland, a la Wit-Rusland, check dat even.Route Kazachstan wordt afgeraden ivm. visa/douane gedoe.
-
- polderweggetje
Geen survival avontuur: gewoon een lekker rustig ritjeChris schreef:Als je via Uzbekistan terug wilt (ten zuiden van het Aralmeer langs) dan moet je meer richting een 4x4-tocht gaan denken. De normale route door Siberië naar Vladivostok is met een gewone personenauto wel te rijden, maar het deel in het westen van Uzbekistan en zuidwest Kazachstan is grotendeels onverhard.

-
- 2x5 autosnelweg
Pffff. Dan heb je nauwelijks ruimte voor een stop hier of daar. En dat heb je denk ik toch wel nodig als je zulke lange afstanden rijdt. Zou het denk ik ook zonde vinden om gebieden als het Baikalmeer langs me heen te laten gaan.jelger schreef:Op een reis van 11.500km x 2 heb je een daggemiddelde van 550 km op een reisduur van 6 weken (42 dagen) nodig.
Wat betreft de route via Oezbekistan (aangehaald door Chris), ik zat niet noodzakelijkerwijs te denken aan een route zuidelijk langs het Aralmeer. "Gewoon" over Aralsk en Uralsk weer terug. Maar dan wel met tussenstops in plaatsen als Tashkent en Samarkand; met name die laatste lijkt me echt fantastisch. Je komt dan enigszins uit op de route die 3 op Reis ergens vorig jaar heeft gevolgd toen ze, verspreid over het hele seizoen van die serie, van Amsterdam naar Beijing reden. Je kunt die route nog wel enigszins volgen wanneer je met Uitzending Gemist de bewuste afleveringen afkijkt. Maar goed, met dit soort uitjes gaat het vereiste aantal kilometers per dag natuurlijk alleen maar omhoog. En in de hete zomermaanden is er denk ik ook niet heel veel lol aan een omweg via de woestijnen van Oezbekistan en Kazachstan.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 dec 2012, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Het lijkt me raadzaam een Lada Niva hier te kopen, en die daar achter te laten, een enkele vlucht Vladivostok - Amsterdam te boeken, en de hele reis dan in 6 weken te doen.
Of je trekt er minimaal 2 maanden voor uit. Want anders wordt het echt geen "laid back" vakantie ritje.
met wat voor auto wilde je eigenlijk gaan?
Of je trekt er minimaal 2 maanden voor uit. Want anders wordt het echt geen "laid back" vakantie ritje.
-
- Voorzitter
Ja, de plannen zijn er voor een douane-unie tussen die drie landen. Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan. Schijnt dat het qua grenscontroles niet of nauwelijks iets voorstelt. Is voor Russen, Kazakken en anderen uit GOS-landen niet een probleem, maar het schijnt dat je als westerling dan toch echt een transitvisum voor Kazachstan plus een double-entry-visum voor Rusland nodig hebt. Dat is iets meer papierwerk om te regelen.jelger schreef:Volgens mij is Kazachstan bezig een douane unie aan te gaan met Rusland, a la Wit-Rusland, check dat even.Route Kazachstan wordt afgeraden ivm. visa/douane gedoe.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel
Coen Tunnel
-
- 2x4 autosnelweg
Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.
-
- Voorzitter

Coen Tunnel
Coen Tunnel
-
- expressweg
Dat is dan niet de Trans-Sib. Dat is de trein Moscow-Almaty (en misschien tegenwoordig door naar China [Urumqi, xinjiang] ) of bedoel je echt een Vladivostok trein die een alternatief boogje pakt via Kazakhstan?Coen Tunnel schreef: Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Lada's en Volga's zijn niet de meest economische auto's, dat zit wel goed, alhoewel het wel goed is om extra jerrycans aan boord te hebben mocht je een nachtje door willen trappen.Willem schreef:Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.
-
- 2x5 autosnelweg
Volgens Wikipedia zijn er treinen die via Petropavlovsk lopen in plaats van via Tyumen. Maar enige willekeurige zoekopdrachten in de dienstregeling laten toch zien dat de meeste treinen richting Omsk en verder buiten Kazachstan blijven. Op weg naar Ürümqi moet je trouwens altijd overstappen in Astana of Almaty; er is geen rechtstreekse trein vanaf Moskou.jelger schreef:Dat is dan niet de Trans-Sib. Dat is de trein Moscow-Almaty (en misschien tegenwoordig door naar China [Urumqi, xinjiang] ) of bedoel je echt een Vladivostok trein die een alternatief boogje pakt via Kazakhstan?Coen Tunnel schreef:Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Daarmee terug naar de routes over de weg: mocht je door Kazachstan willen reizen, dan is een transitvisum naar ik begrijp vrij makkelijk te regelen. Iets van vijf dagen voor vijftien dollar; dat kan op zich nog wel lijden. Het is het qua tijdsverlies echter niet waard om op weg naar het Verre Oosten dat stukje Kazachstan mee te pakken. En het is toch weer extra papierwerk, ook met dat Russische visum.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 10 dec 2012, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
Ik heb die overstap zelf gemaakt, maar dat was al zo lang gelden, net een jaar na de opening van die grens, dat ik het mogelijk achtte dat er inmiddels een directe verbinding zou zijn.Pino schreef: Op weg naar Ürümqi moet je trouwens altijd overstappen in Astana of Almaty; er is geen rechtstreekse trein vanaf Moskou.:
Maar goed, met de auto naar Vladivostok maar weer inderdaad.
-
- polderweggetje
jelger schreef:Het lijkt me raadzaam een Lada Niva hier te kopen, en die daar achter te laten, een enkele vlucht Vladivostok - Amsterdam te boeken, en de hele reis dan in 6 weken te doen.
E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar. Technisch mag het geen enkel probleem zijn: collega's van me doen zo'n afstand hier in Nederland gewoon twee keer per jaar

-
- polderweggetje
Al die horror beelden en You Tube filmpjes zijn van 20+ jaar geleden.Willem schreef:Kom je in Siberie langs de route met voldoende regelmaat wat plaatsen tegen waar je kunt tanken, eten en wat dies meer zij? Want anders heb je extra reserves aan benzine en voedsel nodig.
Rusland is geen donker Afrika (meer). Route is met reguliere auto prima te doen, zelfs in de winter, wordt ook al regelmatig gedaan, niets bijzonders aan.
-
- 2x5 autosnelweg

Ik gebruik nog maar even de oude M-nummers, omdat die naar mijn inschatting nog steeds gangbaarder zijn dan de nieuwe R-nummers.
-
- expressweg
De M9 was een paar jaar geleden ook niet echt een fantastische weg.
Niettemin, respect als het je lukt in 6 weken.
Ben zelf met een 35 jaar oude auto naar de Kaukasus gereden (en in de winter in westelijk Rusland). Allemaal goed te doen, mits je voorbereid bent.
Als je met een E39 gaat dan zal het wel goed komen, alhoewel dat nou niet echt een auto is die zich leent om wat avontuurlijker routes te nemen. Maar goed, ik begrijp dat het je daar niet omn te doen isvronsky schreef:E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar.

Ben zelf met een 35 jaar oude auto naar de Kaukasus gereden (en in de winter in westelijk Rusland). Allemaal goed te doen, mits je voorbereid bent.
-
- verkeersader
Krijg je als gewone toerist überhaupt wel een double-entry-visum? Volgens mij kun je dat alleen als zakenvisum of studievisum regelen. Dan zou je dus als toerist tweemaal een single-entry-visum moeten hebben.Coen Tunnel schreef:maar het schijnt dat je als westerling dan toch echt een transitvisum voor Kazachstan plus een double-entry-visum voor Rusland nodig hebt. Dat is iets meer papierwerk om te regelen.
-
- polderweggetje
jelger schreef:De M9 was een paar jaar geleden ook niet echt een fantastische weg.
Als je met een E39 gaat dan zal het wel goed komen, alhoewel dat nou niet echt een auto is die zich leent om wat avontuurlijker routes te nemen. Maar goed, ik begrijp dat het je daar niet omn te doen isvronsky schreef:E39, best wel degelijk en stevig. Laatste officiele dealer op de route zit in Irkoetsk. Brandstof en overnachting is overal goed beschikbaar.Niettemin, respect als het je lukt in 6 weken.
![]()
Ben al twee jaar met het idee/plan bezig. Voorbereiding/onderzoek is essentieel om zo'n trip niet door een stommiteit/akkevietje te laten mislukken, maar je kunt niet alles voorzien/voorkomen.
Nog zes maanden, inshallah

-
- Voorzitter
Er is niet een Trans-Siberische trein, er is zelfs niet een trein die zo heet. De Trans-Siberië Express is dus geen trein, maar een begrip, en zowel de treinen naar Vladivostok als die naar Ulaanbator/Peking en nog wat andere treinen worden doorgaans daartoe gerekend. Daar zitten ook een paar treinen bij die door het noorden van Kazachstan gaan, al blijft de overgrote meerderheid op Russisch grondgebied.jelger schreef:Dat is dan niet de Trans-Sib. Dat is de trein Moscow-Almaty (en misschien tegenwoordig door naar China [Urumqi, xinjiang] ) of bedoel je echt een Vladivostok trein die een alternatief boogje pakt via Kazakhstan?Coen Tunnel schreef: Sommige Trans-Siberische treinen nemen ook een route door Kazachstan.
Wat ik op een ander internetforum ooit begrepen heb is dat het wel degelijk mogelijk is om een double-entry- of multiple-entry-visum voor Rusland te verkrijgen.tsov schreef:Krijg je als gewone toerist überhaupt wel een double-entry-visum? Volgens mij kun je dat alleen als zakenvisum of studievisum regelen. Dan zou je dus als toerist tweemaal een single-entry-visum moeten hebben.
Coen Tunnel
Coen Tunnel
-
- expressweg
Dat laatste zul je gewoon bij de ambassade www.ambru.nl moeten navragen. Voor zover ik weet kan je gewoon een double-entry visum krijgen. Immers, (overland) toeristen die Kaliningrad en dan St Petersburg willen bezoeken hebben ook een dergelijk visum nodig. Ik heb zelf een aantal keren een zakelijk visum (double 3mnd en multiple jaar) gehad, dus kan op toeistenvisum icm multiple enties geen ervaringen delen.
Wat de Trans_Sib betreft, beestje-naampje, ik wist niet dat treinen naar Vladivostok (of het verre oosten, laat ik me nog algemener uitdrukken) ook via Kazachstan gerouteerd werden, daardoor raakte ik in verwarring. Veel mensen die ik vertel over mijn route via Almaty naar China, zeggen dan "oh met de trans-siberie express". Dat is natuurlijk niet zo, of je het nou over begrip of naam hebt, deze route heeft niets van doen met siberie. Vandaar mijn eerste vraag/aanname, nadat je kazachstan liet vallen, in mijn eigen onwetendheid over de route variatie tav verre oosten/vladivostok. Het is nu helder wat je bedoelde.
Wat de Trans_Sib betreft, beestje-naampje, ik wist niet dat treinen naar Vladivostok (of het verre oosten, laat ik me nog algemener uitdrukken) ook via Kazachstan gerouteerd werden, daardoor raakte ik in verwarring. Veel mensen die ik vertel over mijn route via Almaty naar China, zeggen dan "oh met de trans-siberie express". Dat is natuurlijk niet zo, of je het nou over begrip of naam hebt, deze route heeft niets van doen met siberie. Vandaar mijn eerste vraag/aanname, nadat je kazachstan liet vallen, in mijn eigen onwetendheid over de route variatie tav verre oosten/vladivostok. Het is nu helder wat je bedoelde.