Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 08 aug 2018, 13:43

Je ziet dat er in Duitsland een verschuiving is ontstaan van de zaterdag naar de vrijdag en zondag. Zaterdagen zijn minder intens, maar de vrijdagmiddag is steeds drukker. Naast de geijkte vakantieroutes heb je op vrijdag op meer verschillende plekken congestie. En de zondag is ook geen peanuts meer, met regelmatig urenlange vertragingen. Noord-Duitsland lijkt daarbij met het jaar erger te worden, op de A1 en A7 staan telkens lange files met grote vertragingen. En die staan er vaak ook van 's ochtends tot 's avonds, waardoor je bijna niet meer om de files heen kan.

Al heb je ook files waar bijna geen Nederlanders langskomen. Denk aan de A7 Hamburg - Hannover. Dat is een verschrikking maar je zal daar zelden een Nederlander in tegenkomen. Hetzelfde geldt voor de congestie in en rond Berlijn. Dat is ook flink meer dan vroeger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 10 aug 2018, 14:06

Erg veel congestie in Duitsland ondanks de zomervakantie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » vr 10 aug 2018, 14:24

Vrijdagmiddag... Buiten de vakanties is dat nog erger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 11 aug 2018, 11:20

Druk in Zuid-Frankrijk. Op de A7 net zo druk als vorig weekend. Opvallend is wel weer dat er op de A6 helemaal geen file staat (behalve een korte voor de Fourvièretunnel) maar dat de A7 ten zuiden van Lyon compleet vastloopt.

Afbeelding

Afbeelding

In Italië ook druk, voor het eerst deze zomer ook flinke congestie op bepaalde plekken in Zuid-Italië.

Afbeelding

In Zuid-Duitsland weinig aan de hand, Noord-Duitsland is wel druk op de bekende trajecten. In Spanje eigenlijk niks noemenswaardig, ze hebben daar wel "operación Salida" maar er is amper sprake van congestie.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 11 aug 2018, 11:46

Zeer druk in Zuid-Frankrijk en West-Frankrijk, ik denk haast wel drukker dan vorig weekend die betiteld werd als de echte zwarte zaterdag. Vooral in Bretagne is het ook druk, dat blijft vaak wat onder de radar.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 11 aug 2018, 13:11

Drie uur wachttijd om bij Reggio Calabria het veer naar Sicilië te pakken. Met flinke terugslagfile naar de A2 in de stad toe. http://www.meteoweb.eu/2018/08/traffico ... a/1135371/

Denk dat deze file er ook nog wel even staat. Wie vanochtend vroeg uit Noord-Italië vertrok, zal nu net Napoli voorbij zijn. Die golf zal nog komen; dit zijn nog slechts de Romeinen ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 11 aug 2018, 13:30

^^ De langste wachtrij lijkt volgens Google Maps te staan bij het veer vanaf Villa San Giovanni en niet het veer vanaf Reggio di Calabria. Maar die laatste zal waarschijnlijk ook minder frequent gaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 11 aug 2018, 13:39

^^ Is dat er überhaupt? Ik doelde op Villa San Giovanni, wat ik (wellicht niet geheel terecht) benader als onderdeel van het stedelijke gebied van/rond Reggio Calabria.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 11 aug 2018, 13:58

^^ Ja, maar ik zie nu dat dat een draagvleugelboot is voor alleen voetpassagiers. Ik heb dus niks gezegd. ;)

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vegi » za 11 aug 2018, 14:41

Over onder de radar gesproken: Ook het VK is erg druk vandaag, zeker in het westen en zuid-westen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 11 aug 2018, 19:36

In Kroatië vallen met name de lange wachttijden bij de grensovergang Macelj met Slovnië op, weer 2,5 uur wachttijd om het land uit te gaan. Verder valt het bij de tolstations e.d. nog redelijk mee, alleen in Split is het verkeer volledig vastgelopen door de drukte bij de veerboten naar de eilanden. Gemiddelde snelheid is vandaag 500 meter per uur.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » di 14 aug 2018, 15:16

Weten jullie of Google Maps navigatie de beste route of basis van de verkeerssituatie geeft? Ik weet wel dat die afgesloten wegen vermijd, maar niet of die ook tijdens het rijden de route aanpast. Als ik nu zou gaan rijden naar Schaffhausen, raad Google mij gewoon de route via Stuttgart aan. Ik zelf denk nog steeds logisch te rijden via A50-A73-BAB61-BAB6-BAB5-B31-B27-A4. Toch is dit volgens Google een half uur langer. Vertrek is aanstaande zaterdag vanuit Zwolle. (ik gebruik hollandsnieuwe, waardoor ik dataroaming in zowel Duitsland als Zwitserland kan gebruiken, wel van plan de kaarten van tevoren op SD op te slaan).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 14 aug 2018, 15:24

Google Maps zal je uiteindelijk om files heen leiden, maar de ervaring leert dat hij vertragingen meer dan 100 km verderop niet meerekent. Dus in plaats van tijdig een andere snelweg zal hij je op het laatste moment binnendoor sturen, omdat Google denkt dat de file weg is tegen de tijd dat je daar arriveert. Dan lijkt het alsof je files vermijdt terwijl je soms beter eerder een andere route kan kiezen.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » di 14 aug 2018, 15:58

Bedankt Chris! Ik zal in de buurt van Karlsruhe even kijken wat de situatie is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » di 14 aug 2018, 16:56

Denk je niet dat A61-A6-A81-stukje A8-A81 een betere oplossing is?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » di 14 aug 2018, 18:30

B31 door Freiburg zou ik mijden als het kan. Stond daar paar weken terug op dinsdagochtend zeker 20 minuten in de file om langs een paar verkeerslichten te komen. Eenmaal Freiburg uit was er van drukte geen sprake meer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 18:54

Ik vind een route naar Schaffhausen via de B31 door het Zwarte Woud eigenlijk ook niet logisch. Het is in ieder geval nooit in mij opgekomen als ik die kant op moest. De A81 ligt mijns inziens het meest voor de hand.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door GuteFahrt » di 14 aug 2018, 19:12

Het is wel een mooie route. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » di 14 aug 2018, 19:16

Dat is trouwens wel de reden waarom ik daar twee weken geleden, ook op weg naar Schaffhausen, reed. Maar de vertraging om Freiburg door te komen op dinsdag om ca 11:30 had ik niet ingecalculeerd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 19:50

GuteFahrt schreef: di 14 aug 2018, 19:12 Het is wel een mooie route. ;)
Een leuke toeristische route, dat wil ik graag geloven. Maar als iemand zegt dat hij denkt dat het een logische route om te rijden is vind ik dat toch wat vreemd overkomen. Tenzij een toeristische route het doel is, maar daar lijkt het gezien de rest van de geplande route niet op. ;)

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » di 14 aug 2018, 21:49

^^

Eerder in dit topic had ik dit besproken. Het probleem zit hem in de west-oost routes die files veroorzaken bij Heilbronn en Stuttgart (BAB6 en BAB8). Ik zou graag een route rijden die niet veel langer is, maar wel minder filegevoelig (dus niet over het Ruhrgebied en de vervelendste baustelles). Ik zie overigens die files op deze twee routes minder dan begin juli, toen ik hierover begon.

Ik sta open om het te herzien als de actuele situatie veranderd is :)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » di 14 aug 2018, 23:23

^^ Ik zou de verkeersinfo in de gaten houden. Als de A6, A81 en het stukje A8 tussen de stukjes A81 vrij zijn als je bij Speyer bent en de rest op die wegen ook niet rood is, dan zou ik via de A81 gaan.

Mocht daar wel veel file staan en op de A5 niet dan is de route die je noemt wellicht een aardig alternatief.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 18 aug 2018, 13:33

Lange wachttijden om vanuit Kroatië naar Slovenië te rijden. Met name vanuit Istrië is er zo 2 uur wachttijd voor de grens, en daarna worden wachttijden gemeld van Slovenië naar Oostenrijk en ook 1,5 - 2 uur van Oostenrijk naar Duitsland. Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen denken wel even in één dag van Istrië naar Nederland te rijden en dan om 18 uur pas bij München zijn...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 18 aug 2018, 13:44

Die 2 uur wachttijd komt bij meer grensovergangen voor naar Slovenie, maar ook bij grensovergang Ivanica naar Bosnie-Herzegovina. Bij de A3 van Servië naar Kroatië sta je nu trouwens 7(!) uur te wachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 18 aug 2018, 13:51

Bij Pozane-Socerga lijkt het richting Slovenië nog mee te vallen. Prezid-Babno Polje kan ook een optie zijn, maar is vanuit Istrië wat om. De grens bij Petrina kent ook weinig problemen en daar ben je vanaf Rijeka vrij snel. Aardig eind binnendoor rijden, maar wel over een redelijk brede weg (Kroatische D203/Sloveense G106). Ik denk dat je daar nog aardig kan opschieten.

Bij Rakitovec zit ook nog een kleine grensovergang: https://www.google.nl/maps/@45.4504937, ... 56!5m1!1e1

Maar wat een ellende achter elkaar als je de hoofdroutes volgt. Lange files voor de grens met Slovenië, voor de Karawankentunnel, voor de Katschbergtunnel, voor de Oostenrijks-Duitse grens...

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » zo 19 aug 2018, 20:14

duikgek89 schreef: di 14 aug 2018, 23:23 ^^ Ik zou de verkeersinfo in de gaten houden. Als de A6, A81 en het stukje A8 tussen de stukjes A81 vrij zijn als je bij Speyer bent en de rest op die wegen ook niet rood is, dan zou ik via de A81 gaan.

Mocht daar wel veel file staan en op de A5 niet dan is de route die je noemt wellicht een aardig alternatief.
We zijn gisteren inderdaad gewoon via de 61 en 81 gereden. Was een verademing. In totaal 8,5 uur van deur tot deur. Nog even een vignet halen bij het laatste autohof bij Singen en klaar. Helemaal geen file, alleen een paar korte baustellen :)

Pindaklaas
dorpsstraat
Berichten: 144
Lid geworden op: do 09 jan 2014, 19:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pindaklaas » di 21 aug 2018, 21:42

Hoe laat was de ergste drukte in Noord-Duitsland eigenlijk weer voorbij op de afgelopen zaterdagen? Heb wat terug zitten scrollen in dit topic, maar niet echt wat kunnen vinden.
Mijn zus en zwager komen komende zaterdag terug uit Denemarken en willen graag achter de drukte aan rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 21 aug 2018, 21:47

Ik heb de drukte vorige week zaterdag in de gaten gehouden voor een andere forummer op reis. Bij Hamburg was de drukte al vrij vroeg in de middag weer opgelost, maar bij Bremen houdt het wel tot het einde van de middag aan. In Duitsland geldt wel dat ongevallen en Tagesbaustellen behoorlijk roet in het eten kunnen gooien. Het is dus raadzaam om de verkeersinfo te blijven volgen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 25 aug 2018, 7:27

De terugtocht is begonnen, op dit vroege tijdstip al wachttijden van 3,5 en 4 uur om van Montenegro resp. Servië Kroatië in te komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76267
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 13:09

Als je nu van Istrië naar München rijdt kom je heel wat files tegen. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse A22.

Afbeelding

Plaats reactie