Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 21:05

Duitse onderzoeken gaven hetzelfde beeld, ik meen dat daar nog wel iets van 80% van de mensen de verkeersinformatie op de radio als primaire bron heeft. Maar onder buitenlanders zal dat lager zijn, de informatie is snel en veel mensen zullen al die A-nummers en steden weinig zeggen. Moet je een gemiddelde 20 of 30-er eens Karlsruhe of Stuttgart op de kaart laten aanwijzen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 21:37

^^ De Duitse verkeersinformatie vind ik dan nog redelijk toegankelijk. Ze zijn heel gründlich in het omschrijven van wegnummer en weg en plaats van de file, en het leestempo is niet heel hoog. Hoeveel beter dan Walen die op hoog tempo ratelen in driecijferige E-nummers, of de snelheid waarop in Italië Isoradio de door file getroffen stukken afraffelt. En dan zijn mijn Frans en Italiaans, én mijn kennis van het wegennet aldaar, nog beter dan dat van vele anderen. 107.7 FM is een ander verhaal, in de zin dat ze daar wel wat meer moeite doen om de plaats van een file of incident te omschrijven en niet supersnel praten om maar weer snel naar muziek en reclame door te kunnen. Maar dat loopt soms ook weer over in een nadeel van informatie-overkill waarin je toch weer net iets mist - in het bijzonder kilometerwaarden als km391.

Dat is in de huidige tijd misschien een aanleiding om je informatie dan maar van internet/apps af te halen. Misschien een projectje voor de komende zomer om met een goede lijst url's en apps te komen voor in dit reisadviezen-forum. Mooie aanvulling op oude lijsten over verkeersinformatie op de radio.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door verfmeer95 » di 05 feb 2019, 22:25

Pino schreef: di 05 feb 2019, 21:00 Ook ik weet nooit heel goed wat te denken van de alternatieven waar Google mee aankomt. Laat zaterdag een bijzonder geval zijn, maar op deze doordeweekse avond van Amsterdam naar Parijs krijg ik naast de route over Lille een alternatief over Luik?!? De bekende kleinere variaties als over Brussel of Rotterdam in geen velden of wegen te bekennen. Maar goed, van ViaMichelin-alternatieven ben ik ook niet onder de indruk en Waze weet ze op de meeste routes niet eens te verzinnen.
Van Google weet ik dat ze altijd proberen twee routes te verzinnen. Een die slechts voor een klein gedeelte dezelfde route volgt en een die voor de helft de gebruikelijke route volgt. Plan je dus vanaf het knooppunt A1xA29 dan krijg je de route over Brussel er wel uit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 22:41

^^ Zoiets vermoedde ik ergens al. Maar misschien werkt dat in een grid beter dan in het wegennet van West-Europa met veel radiale verbindingen, waarbij veel lange-afstandsroutes routes zijn waar je van de ene radiaal langs een stad naar een volgende radiaal beweegt en alternatieven bestaan uit een route langs een andere stad waarbij het grote plaatje echter blijft dat je grotendeels parallel aan de primaire route gaat. Het is uiteindelijk waardeloos voor de gebruiker dat je op weg naar het knooppunt A1-A29, waar bijna niemand op zoekt, de logische alternatieven krijgt, maar naar Parijs niet.

Het principe dat je omschrijft komt ook niet altijd terug. Ik check soms wel eens op de route Mönchhofdreieck-Modena om daarmee een totaalplaatje Brenner/Gotthard in beeld te krijgen. De Brenner intekenen was conform principe geweest, maar je zult hem niet zien. Andere variant: Amsterdam-Barcelona staat slechts weergegeven volgens meest directe route (via A75). Zowel naar Perpignan als naar Valencia krijg je er voor het Franse deel twee (dezelfde) varianten bij. De "grid-variant" naar Valencia, over Bordeaux, komt er dan ook niet uit. Overigens zie je vanaf de Mönchhofdreieck iets soortgelijks. Geef je als eindpunt Rimini of Firenze op ipv Modena, dan komt de Brenner ineens wel in beeld.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 mar 2019, 22:51

In Oostenrijk is er afgelopen zaterdag de regio rondom de Fernpass en Reutte in Tirol een compleet verkeerscollaps geweest. Niet alleen de B179, maar ook alle zijwegen van het OWN waren volledig verstopt. Het verkeer kon geen kant meer op. Dit is geen uitzondering op de wisseldagen in de winter. Als er dan ook nog een ongeluk gebeurd in de vroege ochtend, is een compleet verkeersinfarct voorgeprogrammeerd.

https://www.meinbezirk.at/reutte/c-loka ... r_a3235131
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 04 apr 2019, 16:24

De vakantiedrukte richting Stuttgart lijkt niet mee te gaan vallen dit jaar. Dit beeld is tijdens de spits, maar had ook overdag kunnen zijn, de A6 en A8 zijn hyper filegevoelig de laatste tijd. De werkzaamheden / versmallingen lijken daar de hele dag door tot vertragingen te leiden. Daarnaast is het ook niet aan te bevelen om de B10 bij Karlsruhe te gebruiken om de Rijn over te steken, ze zijn daar bezig met een brugrenovatie en daar staat ook praktisch de hele dag file, tot het eind van de ochtend stadinwaarts en vanaf begin van de middag staduitwaarts.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 12 apr 2019, 15:08

In diverse landen begint vandaag de paasvakantie, het is daarom extra druk, eigenlijk is dit het eerste drukke reisweekend van het jaar dat niet aan wintersport gerelateerd is. Er staat al veel file in met name Duitsland en België maar ook in Tsjechië en Polen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 apr 2019, 11:43

Vandaag opnieuw druk, met name in Noord-Duitsland, maar ook wel in mindere mate in Zuid-Duitsland. Meer dan 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel.

Afbeelding

In Frankrijk opvallend veel file rond Lyon en kennelijk wintersportverkeer naar Chambéry.
Afbeelding

In Spanje de 'semanta santa' (heilige week), veel mensen hebben een week vrij. Dit is één van de drukste reisweekenden van het jaar in Spanje, meer nog dan in de zomer. Veel verkeer dat Madrid verlaat.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 17 apr 2019, 13:46

13:45 uur en het is al behoorlijk druk in met name Duitsland en België. Vanmiddag zal de wachttijd voor de Gotthardtunnel ook flink gaan oplopen. Veel mensen gaan nu het lange weekend in. Morgen is het Witte Donderdag, dat is in sommige landen een vrije dag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 11:10

Vakantiedrukte in Spanje. Dit is meer congestie dan je normaal in de zomer op reisdagen ziet.

Afbeelding

In Duitsland, Italië en Centraal-Europa is het ook al druk aan het worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 17:58

Zeer druk op de weg momenteel (alhoewel Frankrijk en Spanje erg meevallen).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 23:35

Half twaalf 's avonds en op routes naar Polen en Oostenrijk staat nog behoorlijk veel file.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 19 apr 2019, 11:00

Het is al knetterdruk op de wegen vanochtend. Dit is in Duitsland/Centraal-Europa haast erger dan zwarte zaterdag.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 21 apr 2019, 13:12

De terugreis is in Spanje al begonnen. In een groot deel van Spanje kennen ze geen 2e paasdag en moet men dus maandag weer werken. Veel verkeer vanaf de periferie op weg naar Madrid. Catalonië en Valencia kennen wel een 2e paasdag dacht ik, daar dan ook geen congestie.

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 23 apr 2019, 11:47

Gister had ik de eer om door de golf aan terugreizend verkeer aan de noordkant van de Alpen te komen. Voor de Gotthardtunnel stond tot laat in de avond 10-15 km file en ook de A13 had files van ongeveer eenzelfde lengte voor Mesocco en nog een korte voor de San Bernardinotunnel. De vraag is dan al of je dan beter meteen voor de Gotthardtunnel kunt aanschuiven, tenzij je net richting Chur of Bregenz wilt. Eveneens was het op de A9 tussen Aigle en Vevey weer aardig raak en op de A1 tussen Bern en Härkingen, plus de nodige kortere files op de A2 rond Luzern, A3 tussen Sargans en Zürich en tenslotte de volverstopte Axenstrasse. De Simplonpass bleef samen met de Julier/Bernina de enigste filevrije Alpenovergang, op wat stroperig verkeer na.

Uiteindelijk de keuze genomen om via de Lötschbergtunnel te rijden. Alsnog een wachttijd van 45 minuten, maar vergeleken met de rest "das kleinere übel". De treinen rijden intensief af en aan en twee kunnen parallel geladen worden. In de tunnel komen je dan drie autotreinen tegemoed. Aan de noordkant dan nog korte vertraging bij Blausee, een geliefd bergmeer bij mooi weer wat op tweede Paasdag natuurlijk overvol is en mensen niet meer wisten te parkeren. Daarna een goede reis naar Zürich via Bern gehad. De files op de A1 voor Härkingen via het OWN probleemloos uitgeweken.

Op goede vrijdag stond zelfs een fikse file van 8 km voor de Gd-St-Bernardtunnel richting zuiden. Dat gebeurd daar zeer zelden, maar met slechts 2-3 tolpoorten en drempels langs de douaneposten ook niet verbazingwekkend. Gister richting noorden niet op vertragingen daar geled. Voor de Mont-Blanctunnel stond vrijdag ook nog tot laat in de avond een file tot de rotonde bij Chamonix. Aangezien ik kruisend van Martigny richting Albertville reed, nergens last van gehad. Eveneens intensieve files op de A9 en A12 voor Vevey (uit westelijke of noordelijke richting) op goede vrijdag. Daar was ik 's ochtends vroeg al om half 7 voorbij, toen op een paar flinke rempartijen bij Montreux na, nog geen last van vertragingen gehad.

Ook de Vereina en Furkatunnel hadden last van wachttijden, varieerend van 30 min tot 2 uur, maar niet zo extreem als in de winter.

Een collega die gisteren uit Tirol naar Duitsland wilde rijden had 2 uur nodig gehad om de Fernpass over te komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 26 apr 2019, 15:22

Het is weer als vanouds in Noord-Duitsland. Lange files bij Hamburg, Bremen en op de A7 richting / van Hannover.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Kaaiman » vr 26 apr 2019, 15:48

In Midden- en Zuid-Nederland is het anders ook niet bepaald rustig op de weg voor een vrijdagmiddag.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door martwout2 » ma 20 mei 2019, 10:48

Hoe zit met de drukke dagen in Italië? We gaan 24 augustus vanaf een hotel aan het Lago Maggiore (nabij Verbania) naar het vakantiehuis in Toscane (1e keer daar). Ik zie via https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... r-2019.pdf een rode kleur voor die dag. Is het dan gewoon druk of zijn er problemen te verwachten? We hebben in ieder geval de Telepeage-badge omgewisseld voor eentje inclusief Italië.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 mei 2019, 11:01

Dat is al laat in het seizoen. Ik verwacht dat weekend niet zo veel verkeer meer in zuidelijke richting.

Ik weet niet waar je in Toscane moet zijn, maar voor het grootste deel van Toscane ligt de route via Milaan voor de hand. Voor de kust (Pisa/Livorno/Grosseto) is de route via de A26-A21-A7-A12 via Genua ook een optie waarmee je Milaan kan vermijden. Al is dat alleen bij files een echt snellere route; anders heb je ook nog vanaf Milaan de A1 en A15 (via Parma) richting de A12.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door martwout2 » ma 20 mei 2019, 11:07

Coen Tunnel schreef: ma 20 mei 2019, 11:01 Dat is al laat in het seizoen. Ik verwacht dat weekend niet zo veel verkeer meer in zuidelijke richting.

Ik weet niet waar je in Toscane moet zijn, maar voor het grootste deel van Toscane ligt de route via Milaan voor de hand. Voor de kust (Pisa/Livorno/Grosseto) is de route via de A26-A21-A7-A12 via Genua ook een optie waarmee je Milaan kan vermijden. Al is dat alleen bij files een echt snellere route; anders heb je ook nog vanaf Milaan de A1 en A15 (via Parma) richting de A12.
We gaan naar een vakantiewoning in Casole D'Elsa nabij Poggibonsi. Ik vermoed dat Milaan-Florence de beste route is. Na de 2 weken daar gaan we naar Sainte Maxime in Zuid-Frankrijk. Dan willen we de kust pakken met een ruime bocht om Genua (of autoweg of wellicht nog een leuke doorsteekweg ten noorden van de stad om zo ten westen van Genua uit te komen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » ma 20 mei 2019, 11:34

^^ Dan zou ik inderdaad voor de route via Milaan en Florence gaan. Zou zo laat in het seizoen niet teveel problemen moeten opleveren.

Voor de rit richting Frankrijk: via de A12 en A10 is wel een mooie route, en het lijkt er op dat de SS1 door Genua de drukte door het wegvallen van de Morandibrug redelijk kan verwerken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 20 mei 2019, 14:02

^^ Zeker eens met dat laatste. Je loopt er vroeg of laat tegenaan dat wegen die ruim om Genova heen gaan enorme omwegen opleveren, terwijl in de bergen direct ten noorden van de stad eigenlijk geen lekker bruikbare oost-westroutes tussen A12/A7 en A10/A26 lopen. Beide alternatieven leveren dan zoveel extra reistijd op dat je jezelf wel wat vertraging in Genova zelf op de SS1 kunt veroorloven, die vermoedelijk op deze dag ook niet over zal lopen.

Je zou op 24 augustus nog te maken kunnen hebben met wat terugkerende Italianen, op weg van hun vakantieverblijven aan de meren terug naar de steden van de Povlakte. Maar ik verwacht niet dat dat supergrote drukte zal opleveren, en als die ontstaat pas wat later op de dag. Ik zat toch nog een beetje te kijken naar de optie om vanaf Verbania over A26-A21-A7 af te zakken naar Genova - dus wat Coen Tunnel noemt als route naar de kuststreek. Die optie is ook naar deze bestemming best bruikbaar en vast rustiger dan de A1 afrijden. Het is wel 50 kilometer extra. Tenzij je vanaf Pisa binnendoor wilt doorsteken naar Casole d'Elsa; dan zijn het er maar twaalf (maar dan wel een flinke component binnendoor, zelfs al tel je de eerste kilometers na Pisa, over de SGC Fi-Pi-Li, als snelweg).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 29 mei 2019, 17:00

Zeer druk op de weg momenteel. Hemelvaartverkeer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3369
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door sven_engelen » wo 29 mei 2019, 18:30

Ik ben benieuwd hoe het verkeer morgen zal zijn. Morgen ga ik via Arnhem en Zwolle naar Lelystad (bewuste route)
Svenlo

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » do 30 mei 2019, 11:01

Ik vermoed rustiger dan normaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 02 jun 2019, 14:00

Erg druk in Duitsland en de Alpen vanmiddag. Veel terugkerend verkeer van het lange hemelvaartweekend.

Afbeelding

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Boeing777 » do 06 jun 2019, 23:01

Wat me de laatste weken opgevallen is, dat er op de BAB7 tussen de AS Dinkelsbühl/Fichtenau en de AS Ellwangen een Baustelle is in de Virngrundtunnel, dit is sinds 9 mei. Ze zijn nu aan het werk aan 1 van de buizen. Het verkeer word in beide richtingen door de andere tunnelbuis geleid. Dit resulteert in het feit dat er in beide richtingen maar 1 van de 2 rijstroken beschikbaar zijn. Volgens info van BW Info zal dit nog duren tot de zomer van 2020. Ik heb het de laatste weken eens goed opgelet, en eigenlijk elke dag staat er wel file. In de spitstijden is dit in beide richtingen ongeveer een half uur. Dit gaat naar verwachting ook zeker veel vertraging opleveren voor de vakantiegangers aankomende zomer. Er zouden maar zo eens wachttijden van een uur kunnen zijn dan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 07 jun 2019, 11:31

Google meldt daar nu om 11.30 uur al 1.5 uur vertraging richting zuiden en 1 uur richting noorden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 07 jun 2019, 15:33

Vorige zomer ook wel flinke Baustelle-files gezien bij Dinkelsbühl, maar dit lijkt heftiger. Stuk weg maar even vermijden ...
(al durf ik het deze zondagochtend denk ik nog wel aan, op weg van Füssen naar Nederland)

Boeing777
polderweggetje
Berichten: 35
Lid geworden op: za 07 jul 2018, 15:12

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Boeing777 » vr 07 jun 2019, 19:28

Al 1,5 uur vertraging daar, en dat tijdens het Pinksterweekend. Dat belooft wat tijdens de zomervakantie. Zou maar zo eens 2 uur vertraging kunnen worden dan, en dat met de zomerse hitte...
De alternatieven zijn niet veel beter denk ik vanuit Nederland gezien. De BAB8 tussen Karlsruhe en Stuttgart is ook een drama met Baustelles, en de verderop gelegen beruchte Albaufstieg net zo..
Dan zou ik als vakantieganger zijnde een stuk binnendoor rijden, is opzich wel een mooie omgeving daar met de Romantische Straße. Feuchtwangen en Dinkelsbühl zijn ook mooie stadjes.

Plaats reactie