Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 13 jul 2019, 10:07

Chris schreef: za 13 jul 2019, 9:38 De meeste congestie is toch wel op de A3 corridor, waar meerdere files staan van Würzburg tot Passau, maar extreem is dat ook niet te noemen.
Wel opvallend dat het nu op de A3 zo vol loopt. Dat leek toch de route die het tot nu toe deze zomer veel beter leek te houden dan de A8.
Pindaklaas schreef: za 13 jul 2019, 7:50 Zoals op dit forum al heel vaak gezegd zijn mensen óf helemaal niet met hun route bezig/volgen alleen hun navigatie, óf zijn ze heel bang voor onbekende omwegen.
Ik negeer vaak mijn navigatie wanneer die een of ander slimmigheidje heeft over OWN - kans op dan pas echt vastlopen acht ik te groot en de meeste files zijn zo erg niet. Maar dan is het wél zaak om zelf verkeersinformatie te volgen en daar conclusies uit te trekken. En hoewel ik de angst voor het onbekende enigszins snap, zou dat toch nooit moeten gelden voor het gebruik van een andere snelweg en tien kilometer doorsteek daarnaartoe. Want omdat het snelweg is, weet je wat je krijgt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 10:09

Wat relevant is aan verkeersinformatie is hoeveel vertraging een file oplevert. Voor 20 minuten filerijden een omweg van 18 minuten nemen is misschien niet zo interessant, maar een file zoals gisteravond op de A5 waar 10 kilometer file je 2 uur vertraging oplevert is wel iets waar je actie op moet ondernemen. En dan niet op het laatste moment.

Het beeld vanochtend in Zuid-Duitsland, om 10 uur:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 10:36

Even naar Frankrijk kijkend: dat is ook een redelijk drukke dag op de noord-zuidverbindingen. Aan de hoeveelheid oranje te zien is het aardig druk op de corridor Parijs - Bordeaux en Beaune - Narbonne. Echt lange files lijken er alleen op de A10 Tours - Poitiers en A7 Lyon - Orange te zijn, alhoewel het op de A9 in de omgeving van Béziers ook wel behoorlijk druk is. Gezien de files bij Lyon zijn er toch wel veel mensen die door de stad rijden in plaats van via de A46. Aan de andere kant zal die afwaardering van de A7 bij het centrum ook wel voor zorgen dat dit een permanente file is, voor zover de Fourvièretunnel dat al niet was. Ook staat bijna de hele A31 tussen Nancy en Toul vol, dat zijn denk ik een boel Nederlanders die vanochtend vroeg vertrokken zijn. Parijs valt mee, ik zou haast zeggen minder dan een normale zaterdag.

Verder kijkend in Europa begint het druk te worden in Italië op de voorspelbare trajecten zoals de A1-A14 van Milaan naar Rimini, de A22 en in het Italiaanse merengebied. In Tsjechië veroorzaken wegwerkzaamheden veel plukken langzaam rijdend op de D0, D1 en D2. In Polen is het druk rond Szczecin en Gdansk. In Spanje en Portugal is alles free-flow.

In Kroatië heel druk op de A1 van Zagreb naar Bosiljevo (waar de snelwegen splitsen). Verder zijn er behoorlijke wachttijden aan de grens naar Servië. Vanuit Hongarije (Röszke) een 2 uur wachttijd, die werd gisteravond laat overigens ook zo gemeld. Aan de Roemeense grens 1 uur wachttijd bij Nadlac.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 13 jul 2019, 10:47

Chris schreef: za 13 jul 2019, 10:36 In Kroatië heel druk op de A1 van Zagreb naar Bosiljevo (waar de snelwegen splitsen). Verder zijn er behoorlijke wachttijden aan de grens naar Servië. Vanuit Hongarije (Röszke) een 2 uur wachttijd, die werd gisteravond laat overigens ook zo gemeld. Aan de Roemeense grens 1 uur wachttijd bij Nadlac.
De Kroatische verkeersinformatie meldt voor personenwagens geen wachttijden boven de 30 minuten naar Servie.

Wel zijn er wachttijden tot 2 uur van Slovenie naar Kroatie in Istrie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 jul 2019, 11:52

Een blik op de Fernpassroute. Google Maps geeft hier een reistijd van 1 uur om de circa 20 kilometer vanaf het einde van de A7 tot de zuidkant van Reutte af te leggen.

Ik vraag me overigens af waarom de kop van deze file telkens aan de zuidkant van Reutte ligt. Er is daar geen verandering van rijstroken en zo heel veel verkeer zal er vanuit Reutte ook weer niet invoegen. Wegwerkzaamheden zijn daar ook niet. Er staat hier een stuk meer file dan op de Fernpass zelf.

Hier werd overigens ook aangekondigd dat de politie verkeer dat door Reutte wil rijden gaat terugsturen.

Afbeelding

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door S3mv » za 13 jul 2019, 12:27

^^

Mijn ervaring daar is dat mensen opeens nerveuzer en langzamer gaan rijden, aangezien het relatief abrupt van Autobahn naar Autoweg en reguliere Bundesstraße door de bergen gaat, zeker als je er al een paar honderd kilometer op hebt zitten. Op het autowegdeel langs Reutte komt iedereen met 100 km/h aanrijden en dan kom je na Reutte opeens mensen tegen die 10-20 km/h onder de Vmax rijden. Zelfs op rustige dagen vormen daar lange treintjes door langzame weggebruikers die het spannend/eng vinden om door de bergen te rijden. Overigens maakt het qua vertraging denk ii niet heel veel uit omdat je toch wel files gaat krijgen bij de Fernpass zelf of voor de Lermooser tunnel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 13 jul 2019, 12:36

Chris schreef: za 13 jul 2019, 10:36 Ook staat bijna de hele A31 tussen Nancy en Toul vol, dat zijn denk ik een boel Nederlanders die vanochtend vroeg vertrokken zijn.
Dat stuk stond vanochtend al heel vroeg vast, al was de file toen nog korter. Ik vermoed een ongeluk bij Toul. Want hoewel het knooppunt A31-N4 daar nou niet echt lekker vormgegeven is voor grotere hoeveelheden verkeer richting Dijon, ik heb toch niet het idee dat die situatie vaak files veroorzaakt.

File was rond twaalven ook alweer weg.

frankiej
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: za 15 jun 2019, 7:23

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door frankiej » za 13 jul 2019, 19:01

Vanochtend om 2.45 vertrokken vanuit Hermagor Karinthië. Via A2 en A10 (A) naar de A8 (D) en verder via de A5 naar de A61. Wat mij opviel was dat het zo vroeg al zo druk was op de Noord-Zuid route, tot bijna filevorming aan toe. Aan mijn kant zowat de hele reis bijna de hele weg voor mezelf. Zag het bij Munchen ook vastlopen bij de aansluiting van de A9 op de A99 maar ook op die 99 (rond 6.30) op mijn rijrichting vrijwel geen verkeer. Overigens vertrek ik altijd vroeg om zo de meeste files proberen voor te zijn. Lukt tot nu toe heel aardig.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 10:24

De Duitstalige media geven ook toe dat de verwachte verkeerschaos is uitgebleven.

Bayerische Rundfunk: Am ersten Ferientag vieler Bundesländer war auf den bayerischen Autobahnen viel los. Der erwartete Superstau ist aber ausgeblieben.

SWR: Reiseverkehr rollt - Stau-Chaos bleibt aus

Salzburger Nachrichten: Urlauberverkehr: Erwartetes Verkehrschaos blieb trotz Abfahrtssperren aus

Momenteel is er ook weinig loos in Duitsland. Dat geldt eigenlijk voor heel Europa. Alleen voor de Gotthardtunnel sta je 45 minuten te wachten.

In Duitsland hebben nu alle regio's behalve Bayern en Baden-Württemberg vakantie. Zij krijgen pas over 2 weken vakantie. De ervaring leert dat dit minder chaos in Duitsland zelf geeft omdat zij veel minder kilometers in Duitsland afleggen en sneller het land uit zijn op weg naar Italië of Kroatië. Meestal geeft het wel een sterke piek in de Alpen (Brenner, Tauern, Karawanken).

Ik heb zelf de indruk dat er dit jaar in Duitsland behoorlijk wat minder wegwerkzaamheden met grote hinder zijn dan vorig jaar. Het is niet overal rozengeur en maneschijn, maar het lijkt wel een stuk minder te zijn dan de afgelopen jaren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 11:32

^^
45 minuten voor de Gotthardtunnel zijn ook niet veel... Daar sta je op de beruchte Paas-, Hemelvaart- en Pinksterweekenden een stuk langer voor te wachten en ook de andere Alpenovergangen zijn dan totaal overbelast.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 14 jul 2019, 12:32

Nu na de middag is de drukte in Zuid-Duitsland wel toegenomen, ik zou zeggen vergelijkbaar met gisteren, met op dezelfde plekken file, zoals de A3 bij Würzburg, A9 ten zuiden van Nürnberg, de A99-A8 van München naar Rosenheim, op de A7 bij Ellwangen (ongeluk met tankauto) en bij de Albaufstieg en Memmingen. Ook is het erg druk bij Karlsruhe, dat was gisteren niet zo. Echt extreem is het totale beeld echter niet te noemen. In Oostenrijk vergelijkbare taferelen als gisteren op de B179 bij Reutte en de A12-A13 bij Innsbruck. Bij Salzburg wel minder problemen dan gisteren.

In Noord-Duitsland is met name de passage van Hamburg via de A1 en A7 een probleem, en dan vooral richting zuiden. Dat zal voor terugkerende vakantiegangers nog niet mee gaan vallen deze zomer.

In Frankrijk is het duidelijk minder druk dan gisteren. Nagenoeg het gehele netwerk is groen op Google Maps.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 12:51

Opvallend actueel een redelijke file voor de grensovergang bij Rheinfelden dat terugslaat op de A98, terwijl de passage door Basel geheel filevrij is. Zal er wel mee te maken hebben dat het nu weekend is, waardoor het woon-werk verkeer in Basel wegvalt, plus het feit dat de grensovergang bij Weil am Rhein beduidend meer capaciteit heeft als Rheinfelden.

Ook op de A45 zijn er diverse vertragingen richten het zuiden. Vanuit Bremen natuurlijk een alternatief voor de problematische A7 voor Hannover dat steeds (ook vandaag) voor vertragingen zorgt, maar vanuit West-NRW en Nederland zou ik die route nooit kiezen met al die wegwerkzaamheden.

San Bernardino lijkt bijna geheel groen op minimaal oranje na, had ik zo niet verwacht. De Simplon heeft echter diverse rode plekjes, waarschijnlijk vanwege de wegwerkzaamheden daar. Feit is wel dat de beruchte zwarte zaterdagen lang niet zo erg zijn als de lange weekenden in het voorjaar.

Furka en Susten zijn bijna geheel oranje gekleurd, waarschijnlijk vanwege dagjesmensen. Die bergpassen schieten nooit op als het mooi weer en weekend is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » zo 14 jul 2019, 13:59

SnarfFlevoland schreef: zo 14 jul 2019, 12:51 San Bernardino lijkt bijna geheel groen op minimaal oranje na, had ik zo niet verwacht. De Simplon heeft echter diverse rode plekjes, waarschijnlijk vanwege de wegwerkzaamheden daar. Feit is wel dat de beruchte zwarte zaterdagen lang niet zo erg zijn als de lange weekenden in het voorjaar.
Ik heb het idee dat mensen meer op zoek zijn gegaan naar alternatieve vertrektijdstippen. Houd op dit moment de Gotthard een beetje bij, met als doel het fileverloop binnen een weekend in een grafiek te brengen, en daar staat op zondag-lunchtijd gewoon zeven kilometer. Dat is ongeveer gelijk aan de vrijdagmiddag-piek en de helft van de zaterdag-piek. En dat niet alleen dit drukke weekend, maar feitelijk ook vorige week (alleen toen waren alle files korter). De zaterdag-piek staat er trouwens ook al vanaf heel vroeg in de ochtend, dus mensen zijn door de nacht gaan rijden om vroeg bij de Gotthard te zijn.

Dus als aankondigingen van een Stau-Chaos iets brengen, is het dat in ieder geval de Duitsers hun vertrek gaan vervroegen of uitstellen. Je kunt ze geen ongelijk geven, maar er blijven dan dus ook steeds minder gaatjes over...

EDIT: er heeft vandaag tot 18.00 uur file gestaan aan de noordkant van de Gotthard. Dat is tot later dan gisteren!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 14 jul 2019, 20:37

^^
Ja, het lijkt erop dat steeds meer mensen hun reistijden gaan spreiden. Opzich geen verkeerde keuze, maar dat lijdt wel langer op andere dagen tot files. Op zondagmiddag/avond een file tot 18 uur is behoorlijk!
SnarfFlevoland schreef: zo 14 jul 2019, 12:51 Opvallend actueel een redelijke file voor de grensovergang bij Rheinfelden dat terugslaat op de A98, terwijl de passage door Basel geheel filevrij is.
Schijnbaar was vandaag de Tunnel Nollinger Berg vanwege "technische problemen" gesloten, verkeer stond eerst geheel stil voor de tunnel (Vollsperrung) de rest moest vanaf Lörrach-Ost binnendoor en vice versa vanaf Rheinfelden-Mitte. De A2 door Basel was daarmee vandaag eenduidig de beste variant.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 15 jul 2019, 13:36

SnarfFlevoland schreef: zo 14 jul 2019, 20:37Ja, het lijkt erop dat steeds meer mensen hun reistijden gaan spreiden. Opzich geen verkeerde keuze, maar dat leidt wel langer op andere dagen tot files. Op zondagmiddag/avond een file tot 18 uur is behoorlijk!
Wat dacht je hiervan? De hele maandagochtend staat er ook file aan de noordkant van de Gotthard. Begon met 1 kilometer rond 08-09 uur, werd 5 kilometer rond twaalven en nu zijn het er 9...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 15 jul 2019, 13:58

Bij Reutte staat geen file en ook elders in Duitsland is het niet drukker dan normaal. Dat toont toch aan wat voor beperking de Gotthardtunnel is ten opzichte van het netwerk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 15 jul 2019, 14:26

^^ Dat kan ik natuurlijk alleen maar met je eens zijn. Het is nu trouwens 11 kilometer; dat beweegt zich richting het maximum van zaterdag.

Bij Reutte mag het rustig zijn, het is wel bal rond Innsbruck en op het eerste stuk Brennerautobahn tot aan de (Baustelle voor de) Europabrücke. Denk overigens wel dat dat veel minder vertraging oplevert dan aansluiten bij de Gotthard. Wat je dan wel op deze maandag ziet, net zoals gisteren trouwens, is dat de grote alternatieven zoals de San Bernardino gewoon goed doorrijden. Alleen de hoofdassen vormen de bottlenecks. In die zin ook een uur wachttijd voor de Mont Blanc trouwens richting Italië. Kijk je elders naar de hoofdroutes richting Zuid-Frankrijk en Italië, dan zie je alleen wat files door ongevallen. Al zijn dat wel meteen vrij heftige files, wat dan ergens suggereert dat er toch wel vrij veel verkeer op de weg is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 jul 2019, 16:03

^^
Vandaag lijkt de file voor Innsbruck vanuit het oosten veroorzaakt te worden, in het weekend was dat toch meer vanuit het westen. Maar inderdaad, de Fernpass heeft niet voor problemen gezorgd. De Simplon heeft wel steeds wat stop-and-go, lijkt dit jaar niet echt vlot te gaan daar.

Overigens is de H2 parallel aan de A2 richting de Gotthard grotendeels free-flow, op korte stukjes na. Het alternatief om vanaf Erstfeld de H2 en de Gotthardpass te nemen lijkt een goed alternatief. Wel weer de hele dag oranje op de bergpassen Susten, Furka en Grimsel. Zal wel weer toeristenverkeer zijn.

Ook opvallend als je heel Europa bekijkt is de lange rood/donkerrode lijn tussen Praha en Brno, daar waar aan de D1 gewerkt wordt. Van een ongeluk zie ik niks, hebben ze daar serieuze capaciteitsproblemen? Is me dit weekend niet opgevallen, maar toegegeven, daar ook niet op geled.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 15 jul 2019, 16:36

De D1 in Tsjechië is bijna altijd problematisch door wegwerkzaamheden. Tsjechië is inmiddels ook wel dermate druk geworden dat werkzaamheden vaak voor congestie zorgen.

Voor wat betreft dat oranje op de bergpassen, dit zouden ook wel eens fietsers kunnen zijn. Ik heb in Nederland en Frankrijk wel vaker oranje gezien op secundaire wegen terwijl er amper verkeer was, maar wel de nodige fietsers. Wellicht registreert Google dit als oranje omdat de snelheid normaal al niet zo hoog ligt op zulke wegen. Van het weekend keek ik naar aanleiding van oranje op de webcam van de Sustenpass maar daar was niks bijzonders te zien.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 jul 2019, 16:48

Chris schreef: ma 15 jul 2019, 16:36 De D1 in Tsjechië is bijna altijd problematisch door wegwerkzaamheden. Tsjechië is inmiddels ook wel dermate druk geworden dat werkzaamheden vaak voor congestie zorgen.
Het lijkt nu wel meer dan eerdere jaren, terwijl er toen ook al soortgelijke wegwerkzaamheden waren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 17 jul 2019, 17:34

Geen zwarte zaterdag, maar desondanks het vermelden waard: Vanwege een ongeval op de A2 bij Lugano is het vandaag bal op het stuk tussen Bellinzona en Lugano. Het wordt door de TCS met "grosser Zeitverlust" (groots tijdverlies) aangegeven. Volgens m'n navigatie actueel +60 min.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » wo 17 jul 2019, 17:56

Vorausgegangener Unfall, heet het in de verkeersinformatie. Dus de file zal nu wel afnemen.

Uiteindelijk is het stuk Bellinzona-Monte Ceneri-Melide natuurlijk ook een flessenhals eerste klasse. Weliswaar heeft de weg in het algemeen genoeg capaciteit (de spits van Lugano daargelaten), maar feitelijk vormt de gebundelde A2/H2 hier de enige bruikbare noord-zuidverbinding om in Italië te komen. Van routes langs het Lago Maggiore wil je het niet hebben; Ponte Tresa ook niet. Dus als er een keer iets aan de hand is op dit stuk, loopt het meteen flink uit de klauwen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 18 jul 2019, 18:32

Pino schreef: zo 14 jul 2019, 13:59Ik heb het idee dat mensen meer op zoek zijn gegaan naar alternatieve vertrektijdstippen.
Waaronder de donderdag kennelijk. Het is vandaag al de hele dag spitsuur in Zuid-Duitsland. Al sinds het eind van de ochtend veel file bij Pforzheim, Stuttgart, Nürnberg, München en Memmingen. Actueel om 18:30 uur nog steeds druk op die punten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » do 18 jul 2019, 20:13

^^ Opvallend genoeg dan weer minder vertraging op de Gotthard dan maandag-dinsdag. Maximaal 5 km rond 14.30 uur. Had ik ergens omgekeerd verwacht, want als je uitgaat van accomodaties die je boekt vanaf zaterdag, is donderdag natuurlijk een best lekkere vertrekdag.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 19 jul 2019, 9:44

Chris schreef: do 18 jul 2019, 18:32 Waaronder de donderdag kennelijk. Het is vandaag al de hele dag spitsuur in Zuid-Duitsland. Al sinds het eind van de ochtend veel file bij Pforzheim, Stuttgart, Nürnberg, München en Memmingen. Actueel om 18:30 uur nog steeds druk op die punten.
Reed gisteren zo rond 18 uur langs Stuttgart. Op een korte file op de A81 bij Ludwigsburg en wat langzaam verkeer ten zuiden Kreuz Stuttgart na, geen vertragingen gehad. Hoe zuidelijker ik reed, des te rustiger het werd.

Op de Zwitserse A4 was echter een grote (grens)politiecontrole tussen Schaffhausen en Winterthur ter hoogte van pakweg Rudolfingen. In beide rijrichtingen had men een fuik opgezet, en grootschalig gecontroleerd. In de tegenrichting was er vooral ook Duitse Bundespolizei aanwezig. Ik kon zo doorrijden... In de tegenrichting stond er ook een aardige file.

Wel interessant dat men zo'n controle op een donderdagavond (en door de opgezette lichtmasten/kunstmanen waarschijnlijk tot in de nachtelijke uurtjes) houden. Mogelijk dat je toch in het weekend meer 'interessante' klandizie er tussenuit kunt pikken. Bij de grenspost van Thayngen werd overigens ook gecontroleerd.

Rond Zürich actueel ook nog steeds veel wegwerkzaamheden, zo'n beetje het hele stuk van Winterthur tot de Gubristtunnel bij Limmattal. Dat was de hele winter door al zo. Het zomerverkeer zal er relatief weinig mee te maken hebben. En op de A2 bij Luzern zijn eveneens irritante wegwerkzaamheden, Vmax 60 en met mobiele flitscamera's. Luzern overdrijft sowieso met hun overdreven handhavingsbeleid... Op die paar kilometers staan enorm veel flitsers, en ook op het OWN is de hele stad ermee vol bezaaid. Op de hele ring van Zürich stond maar 1 mobiele en niks vast. Daar hielden zich dan ook maar weinigen aan de Vmax.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 13:52

De A7 bij Hamburg is deze zomer richting zuiden wel heel erg problematisch. Er staat zowat de hele dag door een file met 1 - 1,5 uur vertraging richting zuiden, met de kop van de werkzaamheden bij de Elbtunnel. Ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: viewtopic.php?p=1040032#p1040032

De A7 is hiermee richting zuiden stukken meer problematisch dan richting noorden. Tegelijkertijd loopt de A1 aan de oostkant van Hamburg ook structureel vast, wat daarbij opvalt is dat dit niet alleen tijdens de spits is, maar gedurende een groot deel van de dag. Waar Hamburg de afgelopen jaren richting noorden een bijna onneembare horde was, is dat dit jaar richting zuiden het geval.

Het probleem is dat er geen goede alternatieve routes zijn om Hamburg te passeren. De A1 en A7 zijn alternatieven voor elkaar maar staan vaak allebei muurvast.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 19 jul 2019, 15:26

Vanochtend was het al druk in Zuid-Duitsland, inmiddels is het met name in zuid/west/noord-Duitsland erg druk op de snelwegen. Gek genoeg in de Alpen weinig aan de hand, de Gotthardtunnel heeft 2 uur wachttijd maar in Oostenrijk is er eigenlijk niks noemenswaardigs. Ook wel druk in Nordrhein-Westfalen, waar de vakantie al enige tijd begonnen is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » vr 19 jul 2019, 16:11

Ah, zo te zien is Dordrecht - Böblingen vandaag weinig problematisch gebleken buiten de bekende knelpunten. Op Böblingen - Gargellen zie ik eveneens weinig problemen, maar dat is volgende week de zaterdagetappe.

Dit is mijn reisschema in deze vakantie:
26/7: Dordrecht -> Böblingen (Ba-Wü) via de A61, A5 en A8. Knelpunten die ik verwacht zijn Hockenheim (F1) en Karlsruhe. Vanaf Leonberg gaat het binnendoor.
27/7: Böblingen -> Gargellen (Vorarlberg) via de A8, A7 en A96. Knelpunten zijn de Albaufstieg en Memmingen.
10/8 Gargellen -> Böblingen via de A96, A7 en A8. Hier zijn de Albaufstieg en Stuttgart knelpunten.
11/8 Böblingen -> Dordrecht via de A8, A5 en A61. Hier acht ik Karlsruhe het enige probleem. Ik verwacht echter minder drukte wegens het rijden op zondag.

Heeft iemand enig idee hoe de Baustellen op de A61 en A8 ingericht zijn? De Baustelle op de A5 bij Kronau is duidelijk hardnekkig met 60 km/h.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 19 jul 2019, 16:34

^^ Zou je niet vanaf de A61 over de A65 en door Karlsruhe naar de A8 rijden? Scheelt je zowel die Baustelle bij Kronau als Hockenheim. Bedenk jezelf verder dat volgende week de vakantie in Baden-Württemberg begint. Dat zal wel weer zijn eigen dynamieken geven op met name de vrijdag. Voor een zaterdag afzakken vanaf Böblingen vermoedelijk minder.

Vandaag zie je aan de files in Zuid-Duitsland mooi dat het in Bayern en Baden-Württemberg nog geen vakantie is. Reguliere vrijdagmiddagspits, aangevuld met nog wat vakantieverkeer.

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 400
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » vr 19 jul 2019, 17:28

We zijn van plan om al tussen 6:30 en 7:00 te vertrekken. De Skoda Scala van mijn ouders heeft beenruimte te over op de achterbank (ik ben passagier), dus het aantal stops wegens het zitcomfort zal ook meevallen (we hadden tot vorige week een Skoda Fabia Combi. In deze auto zat ik na vijf kwartier al niet echt lekker meer.). We verwachten dus rond of voor de piektijd te arriveren in ons hotel.

Plaats reactie