Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 13 aug 2016, 16:59

Chris schreef:Op de A1 rond Firenze is ook iets aan de hand, richting noorden ruim 20 kilometer file.
Heb niet kunnen vinden of dit was veroorzaakt door een incident. Maar zo goed als Bologna-Firenze door rijdt naar het zuiden (al de hele zomer), zo blijft het onverminderd lastig in de tegenrichting. Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat op het traject tussen het knooppunt A1/A11 en het begin van de Variante di Valico nog wel even wordt gewerkt aan verbreding naar 2x3. Hoewel dit gevolgen heeft voor verkeer in beide richtingen, leert de ervaring toch dat files eerder bergop ontstaan. Dus zwaarder in deze rijrichting.

Overigens stond vanmiddag ook een wachttijd van drie uur voor de Mont Blanc richting Frankrijk.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 13 aug 2016, 17:13

Pino schreef:Overigens stond vanmiddag ook een wachttijd van drie uur voor de Mont Blanc richting Frankrijk.
Drie uur voor die tunnel in de file staan en dan ook nog € 44,20 aan tol mogen aftikken. Laten ze daar eens een tweede buis maken zodat er een volwaardige 2x2-verbinding komt. Met zulke gigantische tolbedragen zou dat toch wel moeten kunnen, zou je zeggen.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Feder » za 13 aug 2016, 17:24

Chris schreef:Ik verbaas me er een beetje over dat dit soort vertragingen in Duitsland zo geaccepteerd worden. Dit is namelijk niet een incident, elk weekend zijn er grote vertragingen van 1-2 uur in het noorden. De politiek lijkt zich er nauwelijks druk over te maken, althans, ik lees er vrijwel nooit over en ik volg het Duitse wegennieuws op de voet. De term 'freie Fahrt' wordt ook steeds betekenislozer in Duitsland... racen van Baustelle naar Baustelle en van Stau naar Stau...
Duitsland is als een olietanker. Procedures en gewoonten die eenmaal gebruikelijk zijn, zijn in Duitsland moeilijk te veranderen. Ik heb de indruk dat ontwikkelingen in Duitsland vaak achterlopen bij andere landen in noordwest Europa. Behalve dan als het gaat om duurzame energie. Maar de achteruitgaande toestand van veel infrastructuur, de crisis binnen Europa of de massale instroom van 'vluchtelingen' is voor Duitse politici blijkbaar geen aanleiding om procedures en gebruiken radicaal te hervormen. Het kabbelt maar voort. Wat dat betreft kan Duitsland nog veel leren van respectievelijk Nederland, Engeland en Denemarken.

Overgens las ik op de site van de VID het volgende over zwarte zaterdag in Frankijk:
Tegen alle verwachtingen in schieten we in Frankrijk over de 800 kilometer file. Daarmee is het zomaar de drukste zaterdag van de hele zomervakantie. De twee voorgaande zwarte zaterdagen zijn ruimschoots verslagen. Verklaring: veel Fransen hebben vanwege Maria-Tenhemelopneming een lang weekend. De uiteindelijke piek is uitgekomen op 854 kilometer file. Dat maakt alleen voor de statistieken uit, want het feit dat het veruit de drukste zaterdag van deze zomer is blijft overeind.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 aug 2016, 17:30

Ik vraag me toch wel eens af hoe ze aan die cijfers van '800 kilometer' komen. Het was zeker druk in het zuiden en westen van Frankrijk, maar 800 kilometer is een file van Parijs tot Perpignan. Of Lyon tot Perpignan in beide richtingen samen. Het lijkt op de kaarten van TomTom toch lang niet zo veel.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 13 aug 2016, 17:33

^^ Lies, damn lies and statistics. Veel filekilometers mag zijn, maar in tegenstelling tot eerdere weekends staan ze verdeeld over twee rijrichtingen. De impact is daardoor veel kleiner. Als men dit bestempelt als "tegen de verwachting in", verbaas ik me weer, want volgens mij gaat dit al jaren zo. Heeft in die zin vermoedelijk niet zo heel veel te maken met de manier waarop Maria Hemelvaart precies valt - behalve dan dat Fransen en Italianen op die dag van oudsher altijd weer zo'n beetje terug reizen, terwijl een minderheid rond die dag vertrekt voor een vakantie in de tweede helft van augustus.

Wat betreft die 800 kilometer: het gaat natuurlijk niet alleen om Lyon-Perpignan wat in twee richtingen vast staat. Tel er wat behoorlijke vertragingen op de A8 en de A10 bij op, en een aantal files in twee richtingen op de alternatieve corridors A20/A61 en A71/A75. Heb daarbij wel altijd het idee dat men in Frankrijk makkelijk afrondt naar boven. Meldingen als "70 km file op de A7" betreffen veel stukken langzaamrijdend verkeer. Vaak niet heel anders dan Randstedelijke snelwegen in de spits, maar hier zal nooit iemand spreken over een file van 60 km tussen Rotterdam en Utrecht. De Fransen zelf lijken ook veel minder geïnteresseerd in een aantal kilometers, getuige de manier waarop bijvoorbeeld Vinci daarover rapporteert. Die zeggen gewoon hoe lang je erover zult doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 aug 2016, 18:35

Pino schreef:Wat betreft die 800 kilometer: het gaat natuurlijk niet alleen om Lyon-Perpignan wat in twee richtingen vast staat.
Dat bedoel ik ook niet zo, meer om de schetsen hoeveel dat zou zijn. Zelfs op een zwarte zaterdag rijdt het op de helft tot tweederde van de afstand tussen beide steden nog door, getuige de kaarten van TomTom. Het zijn telkens plukken langzaam rijdend / stilstaand verkeer, niet 70 of 100 kilometer onafgebroken achter elkaar. Weinig individuele files zijn langer dan 15 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 13 aug 2016, 21:12

^^ Realiseer ik me uiteraard, Chris. Maar ik probeer maar aan te geven dat het snel kan oplopen met drukte op 4.5 noord-zuidroute van 400+ kilometer (van west naar oost A10/A63, A20/A61, A71/A75 en A7/A9 en dan tel ik de A8 als half), in twee richtingen. En zeker als men hele trajecten als file telt wanneer die grotendeels langzaamrijdend of misschien wel beter zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op za 13 aug 2016, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 13 aug 2016, 21:12

Het viel mij op dat in de Nederlandse media ook vandaag de Karawankentunnel werd genoemd, net als vorige week. Eigenlijk sinds de Nederlandse media de afsluiting 2 weken geleden vrijwel volledig negeerden worden de vertragingen daar wel genoemd. Heeft men nu door dat de wereld groter is dan Frankrijk, Gotthard en (zuidelijk) Duitsland?

In Kroatie werden met name aan de grenzen wachttijden tot 2 uur gemeld. In Split was het bij het station/de haven zo druk dat er nogal wat toeristen zijn die hun veerboten misten naar de eilanden.
Laatst gewijzigd door Palance op za 13 aug 2016, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 13 aug 2016, 21:21

Kroatië is natuurlijk allang geen Outback meer. Ik ken genoeg mensen die daar heen gaan, blijkbaar denkt de media vooral in de termen die je noemt (Gotthard, Gardameer, Frankrijk). Maar goed, we hebben hier de media er al vaker van verdacht om oude artikelen van voorgaande jaren lichtelijk aan te passen.

Ik heb de Twitter-account van ANWB Europa een tijdje gevolgd. Afgezien van de enorme hoeveelheid spelfouten zijn het ook vooral de geijkte routes waar ze info over geven. Veel landen (of landsdelen) worden compleet genegeerd (ik heb nog geen enkele keer een bericht over Kroatië gezien) en ze lijken soms te denken dat de Gotthardtunnel op de grens van Italië en Zwitserland ligt. Ook kopiëren ze vaak info van andere Twitteraccounts die niet logisch zijn, zo las ik laatst over de A9 naar 'Sitten'. Dat is de Zwitserduitse benaming voor Sion, maar dat is in het buitenland nauwelijks bekend en staat ook nergens op de bewegwijzering.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 14 aug 2016, 11:33

Chris schreef:Op de A1 bij Bremen is ook iets aan de hand, 11 kilometer stilstaand verkeer richting noorden en 8 kilometer richting zuiden. Misschien zijn ze daar het kapotte beton aan het repareren.
Ze zijn aan de brug over de Weser bezig. Van de 4 rijstroken is er maar 1 open. Momenteel 11 kilometer stilstaand verkeer en 1,5 uur vertraging. (edit: om 12 uur al 2 uur vertraging, edit2: om 15:30 uur bijna 3 uur vertraging)

Heel handig is tegelijkertijd de voornaamste omleidingsroute ook afgesloten in beide richtingen, de B75 tussen Delmenhorst en Bremen vanwege de sloop van een brug. Lekker gepland allemaal. :wall: De enige optie is om de A27 te nemen, dan de B6 en vervolgens de A281 en B6 weer naar de A1. Maar de wachtrij strekt al terug tot voor het Bremer Kreuz vanuit Hamburg, zodat je hoe dan ook vast komt te staan. En bovendien is ook nog eens de verbindingsweg van Hamburg richting Bremerhaven dicht, zodat je 3 rondjes over het klaverblad moet... Het is toch onvoorstelbaar slecht gepland allemaal.

De A1 door Bremen heeft sowieso slecht beton, heel vaak als ik er kom is de maximumsnelheid op 100 km/h begrensd, ook als het rustig is. Ze zijn momenteel ook richting Hamburg aan het asfalteren, hier zou alleen de rechter rijstrook dicht zijn (al stellen ze dat op de middelste rijstrook gewerkt wordt). Hier ook 9 kilometer stilstaand verkeer, en de omleidingsroute via de B75 is dus niet toegankelijk...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 17 aug 2016, 12:32

Je kan er bijna de klok op gelijk zetten, vanaf 12 uur 's middags loopt de wachttijd voor de Gotthardtunnel richting noorden op tot 1 uur. Zo ook vandaag weer.

Het is toch wel lastig om een flinke wachttijd voor de tunnel te omzeilen in de zomer. Doordeweeks lijkt 's ochtends de beste optie te zijn (en hoe eerder, hoe beter), op zaterdag juist tegen het einde van de middag en de avond. Vrijdag is vaak van 's ochtends tot 's avonds een vertraging, en op zondagavond is het vaak ook druk door weekendrecreanten die naar Zürich e.d. terugreizen.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door stefan23 » vr 19 aug 2016, 9:44

Weet niet of dit algemener bekend is, maar de file voor de Karanwankentunnel aan de zuidkant is vrijwel volledig te vermijden. Afgelopen zondag stond er een rij 1,5 uur. Ben bij Jesenice zuid (afslag 2) van de snelweg afgegaan, in het dorp meteen maar een Oostenrijks vignet gekocht, volledig probleemloos door het dorp gereden en er bij afslag 1 weer opgegaan. Je staat dan nog een paarhonderd meter van de tolpoortjes vandaan. En door het stadje rijdt geen kip, in ieder geval niet afgelopen zondag. :)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 aug 2016, 11:58

^^ Dat is een prima tip, al zijn er op dit forum ook genoeg forummers die vinden dat dit voordringen is en absoluut niet door de beugel kan. ;) We hebben al een keer eenzelfde discussie gehad over de situatie bij de Gotthardtunnel, waar aan de zuidkant de toerit Airolo vaak nog gewoon open is en je bijna direct bij het tunnelportaal staat.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 19 aug 2016, 12:10

^^ Die laatste oprit is deze zomer trouwens structureel dicht op drukke reisdagen. Men is het voorbeeld van Göschenen gaan volgen, waar deze afrit vroeger inderdaad in principe wel open bleef.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door stefan23 » vr 19 aug 2016, 14:22

^^ Kan ik me iets bij voorstellen. Oorspronkelijk plan was ook het tanken in het dorp om de tank vol te gooien tot bijna NL. Was meer toeval, wist eigenlijk niet eens dat die laatste oprit zo dichtbij de tunnel was en was zelfs nog 'bang' dat hij inderdaad dicht zou zijn. Echter, daar gaat ook iedereen die uit de buurt van Kranjska Gora komt, wat toch een redelijke toeristisch oord is, de snelweg op, dus die oprit afsluiten zullen ze niet als optie zien denk ik.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 aug 2016, 14:39

^^ Verkeer tussen Kranjska Gora en Oostenrijk neemt normaal gesproken de Wurzenpass en dan de Oostenrijkse B109 en B83 naar de A2 bij Villach-Warmbad. Korter en goedkoper. Alleen in de winter, als de pas dicht is, of ook zomers als je rijdt met een aanhanger zul je toch de Karawankentunnel moeten nemen. Er zit aan Oostenrijkse zijde een stuk in dat zo steil is dat je langere tijd in de eerste versnelling moet rijden, de Wurzenpass is verboden voor auto's met aanhanger.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 19 aug 2016, 14:46

Je kan ook gewoon via Tarvisio omrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 19 aug 2016, 15:31

^^ Da's waar ook. Even niet aan gedacht, want toen ik in Kranjska Gora was ben ik daar niet langs gereden, maar met een omweg over de Vrsic. Maar dat kan natuurlijk ook in plaats van de Karawankentunnel, en dat stukje Italiaanse A23 tussen Tarvisio en de Oostenrijkse grens is ook tolvrij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 aug 2016, 14:22

Deze zaterdag lijkt op een aantal incidenten na niet extreem druk te zijn.

In Duitsland is het relatief rustig vergeleken met eerdere weekenden. In het zuiden staan wel de nodige files, maar het aantal vertragingen van meer dan 30 minuten is betrekkelijk klein. De grootste problemen zijn op de A7 ten noorden van Würzburg, die afgesloten is vanwege asfalteringswerkzaamheden, waar TomTom eerder vanmiddag 3 uur vertraging meldde. Op de A45 richting Dortmund heeft vanochtend een zwaar vrachtwagenongeval plaatsgevonden tussen Lüdenscheid en Hagen, de snelweg is daar tot het einde van de middag dicht. Ook hier werd bijna 3 uur vertraging gemeld. In Noord-Duitsland is het zoals elk weekend een bende rond Hamburg, maar wat minder intens dan eerdere weekenden, de grootste problemen zijn op de A23 stadinwaarts omdat hier maar 1 rijstrook open is vanwege werkzaamheden. Verder veel langzaam rijdend verkeer op de A7 tussen Hannover en Soltau in beide richtingen vanwege werkzaamheden. Verder de werkzaamheden met files op de A19 bij Malchow en de A20 bij Lübeck.

In de Alpen is er de gebruikelijke drukte voor de Gotthardtunnel en Karawankentunnel. Voor de Karawankentunnel richting Oostenrijk werd rond het middaguur 2,5 uur wachttijd gemeld, één van de langste van het seizoen. In Italië is het druk op de A14 en A22, dat is elk weekend zo, maar niet zo intens als de drukte dagen.

In Frankrijk valt het ook wel mee buiten de gebruikelijke drukte in het Rhônedal en enkele punten van de A9, en de A63 bij Bordeaux. In het noorden en midden van Frankrijk zijn nauwelijks files. In Spanje is het wel druk op de AP-7, voor de Franse grens wordt 1 uur vertraging gemeld. Misschien zijn er verscherpte grenscontroles, want de kop van de file ligt bij de grens en niet het tolstation. Elders in Spanje is er weinig aan de hand.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 20 aug 2016, 14:52

Chris schreef:Ik vraag me toch wel eens af hoe ze aan die cijfers van '800 kilometer' komen. Het was zeker druk in het zuiden en westen van Frankrijk, maar 800 kilometer is een file van Parijs tot Perpignan. Of Lyon tot Perpignan in beide richtingen samen. Het lijkt op de kaarten van TomTom toch lang niet zo veel.
Pino schreef:^^ Lies, damn lies and statistics. Veel filekilometers mag zijn, maar in tegenstelling tot eerdere weekends staan ze verdeeld over twee rijrichtingen. De impact is daardoor veel kleiner.
Ik heb er nog steeds wel mijn twijfels bij. Vandaag zou het op 750 kilometer file gepiekt hebben. Dit is dan het filebeeld rond 14:00 uur.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » za 20 aug 2016, 17:41

Hooguit de helft van 750 zou ik zeggen :nothanks:

stefxx
zandpaadje
Berichten: 6
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 9:40

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door stefxx » zo 21 aug 2016, 0:49

Chris schreef:In de Alpen is er de gebruikelijke drukte voor de Gotthardtunnel en Karawankentunnel. Voor de Karawankentunnel richting Oostenrijk werd rond het middaguur 2,5 uur wachttijd gemeld, één van de langste van het seizoen. In Italië is het druk op de A14 en A22, dat is elk weekend zo, maar niet zo intens als de drukte dagen.
Was het maar waar. Sloot vanmiddag om 17:07 aan in de file en was om 21:21 de tunnel door (de tunnel zelf reed wel door, aangezien we slechts gedoseerd de tunnel in mochten). 4 uur en 14 minuten. Enige aanleiding was de grenscontrole in Oostenrijk :booooos:

Voor Duitsland ook bijna een uur file door grenscontroles dus toen ben ik maar gestopt en een hotelletje opgezocht.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 21 aug 2016, 13:41

Dat is wel een extreme wachttijd... :|

Gelukkig wordt binnenkort gestart met de bouw van de tweede buis van de Karawankentunnel. Dat zou al heel veel vertraging moeten schelen, net zoals de vertragingen bij de Tauerntunnel bijna volledig verleden tijd zijn. Heel soms is daar nog wat tunneldosering.

Vertragingen door grenscontroles zijn moeilijker te vermijden. Er is vaak niet voldoende personeel om de vakantiedrukte in een redelijke tijd af te handelen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rene » za 27 aug 2016, 19:26

Op de heenweg naar Hongarije was er in tegenrichting grenscontrole Oostenrijk-in bij Nickelsdorf (H/A), met een wachttijd die opliep tot 2,5 uur.
Daarom op de terugweg een meer nachtelijk tijdstip uitgekozen. Desondanks toch bijna nog een half uur vertraging.
Al het verkeer wordt op slechts één rijstrook afgewikkeld en verdachte voertuigen worden eruit geplukt. :roll:
Dat schiet niet op.

Route heen door Duitsland via A61-A6-B85-A93-A3, omdat er zelfs midden in de nacht nog file stond bij Velburg.
Op de terugweg gewoon A3-A6-A61. Het aantal Baustellen op deze route (A6-A61) viel wel mee.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 27 aug 2016, 20:11

^^ Via Praag en Bratislava was richting Hongarije ook nog een optie geweest. Korter dan met zo'n omweg over de A61 en A6 door Duitsland rijden. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rene » za 27 aug 2016, 20:18

Vignetten A: 16 euro.
Vignetten CZ en SK: 31 euro.
Daarbij is de D1 in Tsjechië ook niet in bijster goede conditie, en je komt met de D5 ook op de A6 uit.
Laatst gewijzigd door Rene op za 27 aug 2016, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 27 aug 2016, 20:19

Ik reed vanmiddag over de A10-A71 rond Orléans. Snoeidruk richting noorden, leeg richting zuiden. Wel een opvallende afwezigheid van caravans, wel veel dakkoffers en fietsendragers.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » za 27 aug 2016, 20:37

^^ In de Benelux en Duitsland valt de piek van de zomervakantie volgens mij wat meer in de periode half juli-half augustus. Veel scholen en de bouwvak zijn ondertussen ook wel zo'n beetje klaar met de zomerstop, terwijl degenen die buiten het hoogseizoen kunnen gaan, de maanden juli en augustus meestal wel mijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 27 aug 2016, 23:11

Rene schreef:Vignetten A: 16 euro.
Vignetten CZ en SK: 31 euro.
Daarbij is de D1 in Tsjechië ook niet in bijster goede conditie, en je komt met de D5 ook op de A6 uit.
Vanaf Purmerend ligt een route via Hannover, Leipzig en Dresden en de Tsjechische D8 toch ook meer voor de hand. Zo'n gek alternatief is het niet en je komt veel minder werkzaamheden en filegevoelige plekken tegen. :)

En ja, je bent qua tol iets meer kwijt, maar dat gaat ook weer niet over gigantische bedragen. Maar goed, dat is ook een stukje persoonlijke voorkeur, sowieso is het nu wel mosterd na de maaltijd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 28 aug 2016, 20:05

De A71 bij Orléans gisteren. Er was geen ongeluk, de snelweg telt een klein stukje 3 rijstroken en voor de versmalling bij het knooppunt met de A10 liep het vast.

Afbeelding
A71-3 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie