Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 28 jul 2018, 21:35

Pino schreef: za 28 jul 2018, 21:20Wat ik wel jammer vind aan deze kaartjes is dat ze geen info geven over de A20 en A75, zelfs niet het deel daarvan dat bij Vinci in beheer is. Iemand die toevallig in de gaten gehouden?
Op de A20 een beetje file rond Brive. Op de A71-A75 stop-and-go van Montmarault tot net voorbij Clermont-Ferrand en wat vertraging richting Lodève, verder niet zoveel aan de hand.

Ik deel je observatie dat de drukte verschuift naar vrijdag, met name in Duitsland en de Alpen zie je dat effect sterk, in Frankrijk wat minder naar mijn idee. De A7 loopt wel vast maar die congestie op de A10-A63 en A9 is vooral iets van de zaterdagen nog. Parijs is wel drukker op vrijdagmiddag dan een juli-zaterdag.

Verder: op de A9 bij Montpellier eigenlijk geen file meer sinds die omlegging is geopend. Op de A63 Bayonne - Spanje geldt hetzelfde, maar er was vandaag wel file door problemen op de AP-8 bij San Sebastián. Je zag ook dat nadat die versperring op de A9 bij Leucate was opgeheven het een paar uur later enorm vastliep op de AP-7 langs Barcelona, alsof er dan ineens een golf komt die de boel overweldigt.

In Spanje behalve bij Barcelona nagenoeg geen files overigens.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 29 jul 2018, 9:35

Nagenoeg alles free-flow deze zondagochtend:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 14:02

We hebben het er wel eens over dat navigatiesystemen je te laat om een file loodsen omdat ze denken dat de file wel weg is tegen de tijd dat je daar arriveert.

Maar de ANWB vakantieroutes app is weer het andere uiterste. De vertraging op basis van het heden terwijl je misschien pas over 5 - 10 uur bij de vertraging arriveert. Dan kan alles anders zijn.

Afbeelding

Stender
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 15:12

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Stender » wo 01 aug 2018, 14:35

Is er een plek waarop je verwachte files kunt vinden? Aanstaande zaterdag wil ik vroeg door Duitsland en Oostenrijk gaan rijden en als we rekening kunnen houden met hotspots dan kunnen we onze vertrektijd aanpassen (of de route).

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door hansnooteboom » wo 01 aug 2018, 15:40

Stender schreef: wo 01 aug 2018, 14:35 Is er een plek waarop je verwachte files kunt vinden? Aanstaande zaterdag wil ik vroeg door Duitsland en Oostenrijk gaan rijden en als we rekening kunnen houden met hotspots dan kunnen we onze vertrektijd aanpassen (of de route).
Ik zou in ieder geval maps.adac.de bekijken. Niet dat daar verwacht files staan maar wel alle baustellen en actuele informatie over files. Er is ook nog een app Staumelder Mobile met per regio of snelweg de files.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 01 aug 2018, 16:53

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 aug 2018, 22:14

^^
Bijna alles kan ik begrijpen, maar wat heeft de A98 bij Lörrach er van doen? Behalve de standaardfile 's ochtends voor de grensovergang van Rheinfelden (die eerder buiten de vakantieperiode van toepassing is) is dat een vrij rustige snelweg. Eerder is de A2 door Basel problematisch.

Verder vind ik de A4 tot Olpe ook wat teveel van 't goede, maar kan ik tot op zekere hoogte nog wel begrijpen. De kaart geeft wel mooi aan dat op vrijwel iedere route zwaartepunten voor files bevinden. :geenlach:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

hansnooteboom
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 20:01

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door hansnooteboom » do 02 aug 2018, 10:01

Is het om de drukte rondom Wurzburg te vermijden een goed idee om via de A81 naar Ulm te rijden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 11:14

Over de A81 naar Ulm? Hoe bedoel je dat precies? De A81 loopt niet langs Ulm.

Als je bedoelt om komende vanaf de A3 bij :KP: Würzburg-West af te slaan naar de A81: dan heb je het ergste al achter de rug, dus dat heeft niet veel zin.

Als je vanaf de A3 bij :KP: Mönchhof-Dreieck over de A67, A6 en A81 naar de A8 richting Ulm wil rijden: dat is ook niet een veel betere optie.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door GuteFahrt » do 02 aug 2018, 11:53

Coen Tunnel schreef: do 02 aug 2018, 11:14 Over de A81 naar Ulm? Hoe bedoel je dat precies? De A81 loopt niet langs Ulm.

Als je bedoelt om komende vanaf de A3 bij :KP: Würzburg-West af te slaan naar de A81: dan heb je het ergste al achter de rug, dus dat heeft niet veel zin.
Dat klopt niet. De ergste verkeershinder is tussen :KP: Würzburg-West en :KP: Biebelried. Dat kun je links laten liggen als je daar de A81 pakt maar je raakt wat uit koers en bovendien zijn er kilometerslange Baustellen tussen Würzburg en Heilbronn op het eerste stuk. Net als op de A7 tussen Würzburg en Rothenburg o.T....

Kortom, een fijn alternatief: zeker niet in mijn optiek.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 12:05

^^ Maar met een beetje pech heb je dan toch al in de file gestaan voor :KP: Würzburg-West. Om dan nog af te slaan naar de A81...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » do 02 aug 2018, 12:29

Stender schreef: wo 01 aug 2018, 14:35 Is er een plek waarop je verwachte files kunt vinden? Aanstaande zaterdag wil ik vroeg door Duitsland en Oostenrijk gaan rijden en als we rekening kunnen houden met hotspots dan kunnen we onze vertrektijd aanpassen (of de route).
Zaterdag vroeg probeert iedereen. Als je pas op zaterdag kunt gaan, dan kun je beter in de middag ergens vertrekken dan zit je achter de drukte.

SnarfFlevoland schreef: wo 01 aug 2018, 22:14De kaart geeft wel mooi aan dat op vrijwel iedere route zwaartepunten voor files bevinden. :geenlach:
Dat is al jaren zo toch? Sterker nog, ik heb de indruk dat het dit jaar iets minder verschrikkelijk is dan vorig jaar, maar dat kan ook zijn omdat ik die dagen gewoon mijd en er verder niet al teveel op heb gelet.

edit: Verstandige mensen boeken NIET zaterdag - zaterdag. De vrijdag en zaterdag moet je gewoon vermijden. En dan kan men hier om filevrije alternatieven komen vragen maar die zijn er gewoon niet. Het is meestal de keus tussen slecht en verschrikkelijk en dan moet men het maar uitzingen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » do 02 aug 2018, 14:06

^^ Zaterdag-zaterdag is op zich het probleem niet; flinke stukken moeten rijden op die zaterdag is het probleem. Mijn ouders namen, toen wij nog vastzaten aan schoolvakanties, altijd een paar dagen de tijd om langzaam naar de bestemming toe te bewegen, zodat ze nooit in de grote drukte zaten. De laatste paarhonderd kilometer naar de bestemming reden we altijd voor de meute uit, c.q. over hoofdwegen waar helemaal geen grote meute meer komt. Realiseer me in de tussentijd wel dat het file-window sindsdien wel flink verbreed is. Op steeds grotere delen van het Europese wegennet wordt een steeds groter deel van de vrijdag ook een tijdstip waarop je maar beter niet kunt rijden.

In Duitsland lijkt de ellende minder groot dan in de afgelopen jaren, in ieder geval in het zuiden (routes naar Zwitserland en Oostenrijk). Men heeft er deze zomer voor gekozen om in deze drukke periode minder grote Baustelles te hebben en dat betaalt zich wel redelijk uit. In afnemende filedruk dan, het onderliggende probleem los je hier natuurlijk totaal niet mee op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeroen » do 02 aug 2018, 14:21

Het probleem is dat mensen kinderen nemen, waardoor ze gebonden zijn aan de veel te drukke schoolvakanties. :duck:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 14:22

Vanaf deze zaterdag zal het wel minder druk zijn dan in juli in Duitsland. Alle staten hebben nu vakantie dus de grote golf is weg. In Frankrijk en Italië wordt het aanstaande zaterdag nog wel heel druk.

Maar voor Duitsland geldt: het is eigenlijk nooit echt filevrij. De vrijdagen blijven druk en op zaterdagen blijft het op de grote knelpunten vastlopen in het noorden en zuiden, maar vanaf nu wel wat minder hevig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » do 02 aug 2018, 14:42

Jeroen schreef: do 02 aug 2018, 14:21 Het probleem is dat mensen kinderen nemen, waardoor ze gebonden zijn aan de veel te drukke schoolvakanties. :duck:
De periode dat kinderen leerplicht hebben zodat je als ouder aan schoolvakanties vastzit is nog redelijk overzichtelijk. Je kunt er bijna omheen plannen met "daar kunnen we wel heen als de kinderen het huis uit zijn en we niet langer aan schoolvakantie gebonden zijn". Erger is het voor mensen die aan de bouwvak vastzitten, of die in het onderwijs werken oid en niet anders kunnen dan tijdens deze periode op vakantie gaan. Maar goed, ik heb nog even makkelijk praten, want mijn oudste zal pas in september 2020 naar school gaan en dan zullen we wel eens zien hoe we met deze uitdaging omgaan (mijn vrouw houdt zich vast aan verhalen van kennissen die met kinderen naar Azië gaan in de zomer).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 14:43

Jeroen schreef: do 02 aug 2018, 14:21 Het probleem is dat mensen kinderen nemen, waardoor ze gebonden zijn aan de veel te drukke schoolvakanties. :duck:
Desondanks zijn er ook genoeg mensen zonder kinderen die per se in de zomervakantie willen gaan. Ik snap dat niet. Ik heb geen kinderen, ik hoef ze ook niet, en ben er erg content mee om buiten het hoofdseizoen op vakantie te gaan. Veel minder drukte, lagere prijzen, en in Zuid-Europa prima temperaturen zonder dat het te heet is. Ideaal. 8-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » do 02 aug 2018, 14:49

Pino schreef: do 02 aug 2018, 14:06 ^^ Zaterdag-zaterdag is op zich het probleem niet; flinke stukken moeten rijden op die zaterdag is het probleem. Mijn ouders namen, toen wij nog vastzaten aan schoolvakanties, altijd een paar dagen de tijd om langzaam naar de bestemming toe te bewegen, zodat ze nooit in de grote drukte zaten. De laatste paarhonderd kilometer naar de bestemming reden we altijd voor de meute uit, c.q. over hoofdwegen waar helemaal geen grote meute meer komt. Realiseer me in de tussentijd wel dat het file-window sindsdien wel flink verbreed is. Op steeds grotere delen van het Europese wegennet wordt een steeds groter deel van de vrijdag ook een tijdstip waarop je maar beter niet kunt rijden.
Daar heb je een punt. En als je zo creatief bent is zaterdag-zaterdag boeken geen ramp, echter heb je dan niet de eerste overnachting op zaterdag. Die methode kan nu nog werken als je de adressen vind waar je, ook in de schoolvakantie, onderweg op andere dagen kan verblijven. Dan kun je op woensdag vertrekken, nog wat leuks bekijken, op donderdag nog een eind, nog iets leuks bekijken en op vrijdag en zaterdag de laatste stukjes kalm aan rijden op leuke wegen / langs leuke plekjes zonder in de drukte te zitten.
Chris schreef: do 02 aug 2018, 14:22De vrijdagen blijven druk en op zaterdagen blijft het op de grote knelpunten vastlopen in het noorden en zuiden, maar vanaf nu wel wat minder hevig.
Uitgezonderd een enkele verregende brugdag of iets dergelijks is vrijwel elke vrijdag een drama. Het verschil zit hem alleen in de duur van de ellende, waar dat in de vakantietijd vaak rond de middag al lijkt op te komen en tot laat in de avond lijkt te duren, heb je op een normale vrijdag de meeste ellende tussen pakweg 14:00 en 18:00, na 18:00 kun je vaak lekker doorrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 14:51

Wij reden vroeger eigenlijk nooit op vrijdag-zaterdag. Ik kan me geen enkele vakantie herinneren dat we veel in de file hebben gestaan en wij gingen ook veelal door Duitsland, Frankrijk en de Alpen.

Maar vroeger boekte je niet online. Nu proberen eigenaren van accommodaties je zoveel mogelijk van zaterdag-zaterdag te laten boeken om de bezettingsgraad zo hoog mogelijk te houden. Het interesseert hun echt niet of hun gasten de hele dag in de file hebben gestaan. Maar als je wat verder kijkt zie je dat er vaak wel meer mogelijk is. Een bijkomend probleem is echter dat veel mensen hun accommodatie lang van te voren boeken en pas een maand of minder van te voren beseffen dat ze op een drukke vrijdag/zaterdag moeten reizen. Ieder jaar weer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ds79m » do 02 aug 2018, 14:57

Coen Tunnel schreef: do 02 aug 2018, 14:43
Jeroen schreef: do 02 aug 2018, 14:21 Het probleem is dat mensen kinderen nemen, waardoor ze gebonden zijn aan de veel te drukke schoolvakanties. :duck:
Desondanks zijn er ook genoeg mensen zonder kinderen die per se in de zomervakantie willen gaan. Ik snap dat niet. Ik heb geen kinderen, ik hoef ze ook niet, en ben er erg content mee om buiten het hoofdseizoen op vakantie te gaan. Veel minder drukte, lagere prijzen, en in Zuid-Europa prima temperaturen zonder dat het te heet is. Ideaal. 8-)
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die wel zo hun redenen hebben om in de zomervakantie te gaan (reisgezelschap met kinderen/mooi weer-garantie/geen (sport)verenigingsverplichtingen/doorgaans geen geplande feesten en partijen, enz.). Ik kies er ook liever niet voor, maar aan de andere kant: Als je twee weken op het strand wil liggen, is er na de drukke reis altijd wel een plekje te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 02 aug 2018, 16:22

Coen Tunnel schreef: do 02 aug 2018, 14:43 Desondanks zijn er ook genoeg mensen zonder kinderen die per se in de zomervakantie willen gaan. Ik snap dat niet.
En wat als je nu met familie of vrienden weg wil die wel kinderen hebben? Of als je in de bouw of in het onderwijs werkt? Of...
Coen Tunnel schreef: do 02 aug 2018, 14:43en in Zuid-Europa prima temperaturen zonder dat het te heet is. Ideaal. 8-)
... niet naar Zuid-Europa wilt gaan maar bv naar IJsland?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 16:26

Palance schreef: do 02 aug 2018, 16:22
Coen Tunnel schreef: do 02 aug 2018, 14:43 Desondanks zijn er ook genoeg mensen zonder kinderen die per se in de zomervakantie willen gaan. Ik snap dat niet.
En wat als je nu met familie of vrienden weg wil die wel kinderen hebben? Of als je in de bouw of innhet onderwijs werkt? Of...
Allemaal geldige redenen natuurlijk, maar ik zie ook collega's die geen kinderen hebben en samen met hun partner (die niet in de bouw of het onderwijs werkt) op vakantie gaan, precies in het hoogseizoen.
... niet naar Zuid-Europa wilt gaan maar bv naar IJsland?
Voor zulke bestemmingen is de zomer wel het beste seizoen. Net als bv. bestemmingen als Australië, Zuid-Afrika, Brazilië, etc. omdat het tijdens onze zomer daar winter is en het qua temperaturen een stuk beter uit te houden is.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 02 aug 2018, 16:34

Als je geen enkele link hebt met iets of iemand die in het hoogseizoen per se moet (of een bestemming a la IJsland) dan snap ik het ook niet.

Anderzijds ken ik ook collega’s met kinderen die niet in het hoogseizoen weggaan (te druk, te duur, te heet), maar voor de mei- of herfstvakantie kiezen. Dan liggen de prijzen ook wat lager.

Je ziet op kantoor ook vaak dat de anderen dan in september weg willen. Dan is de bezetting soms lastiger te regelen dan in het hoogseizoen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 02 aug 2018, 16:48

Er is op zich wel een redelijke spreiding van vakanties in Europa, de vertrekkende vakantiegolf begint eind juni al in Scandinavië en duurt tot begin augustus in Zuid-Europa, je praat dan over 5-6 weekenden waarin Europa vertrekt en daarna geleidelijk weer terugreist.

De terugreis is vaak minder problematisch, het is vooral de wisselweekenden in Italië die voor veel congestie noordwaarts zorgen op de Italiaanse A14 en A22 en de Gotthardroute. En de Karawanken is wel een serieus knelpunt voor terugkeerders. In Frankrijk zie je wel wat congestie noordwaarts maar dit is veel minder dan richting zuiden. Behalve de A7 in het Rhônedal is er maar beperkte filevorming noordwaarts. In Duitsland is het ook vrij gespreid, maar daar is het de hele zomer door druk. Vooral in Noord-Duitsland is het altijd problematisch, of het nou juni, juli of augustus is, een zaterdag, zondag of doordeweekse dag:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » do 02 aug 2018, 18:53

Palance schreef: do 02 aug 2018, 16:34 Als je geen enkele link hebt met iets of iemand die in het hoogseizoen per se moet (of een bestemming a la IJsland) dan snap ik het ook niet.
En juist nu is het heerlijk om op kantoor door te werken. Het is allemaal wat meer ontspannen. En na afloop ben ik door het vrijwel ontbreken van files 45 minuten eerder thuis.

Maar terzake: het blijft ergens vreemd dat de terugreis zoveel minder problemen geeft dan de heenreis. Mensen blijven toch min of meer evenlang weg.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » do 02 aug 2018, 20:10

Palance schreef: do 02 aug 2018, 16:22 maar bv naar IJsland?
Een collega van mij wil volgend jaar gaan en heeft ontdekt dat tot en met half juni de toerismesector in IJsland nog gesloten is. Dan wordt het nog krap plannen buiten de schoolvakanties.

;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » do 02 aug 2018, 21:28

Willem schreef: do 02 aug 2018, 18:53 En juist nu is het heerlijk om op kantoor door te werken. Het is allemaal wat meer ontspannen. En na afloop ben ik door het vrijwel ontbreken van files 45 minuten eerder thuis.
Gaat bij mij in de praktijk vaak omgekeerd. Het is in absolute getallen zeker minder druk, maar als je halve team weg is, staan de achterblijvers dubbel hard te werken. Dan kun je beter een Zuid-Europees model hebben waarin de hele economie echt plat ligt in augustus. Omdat er in deze twee maanden nu eenmaal minder te "verkopen" valt, is het voor velen natuurlijk ook wel interessant om nu ook weg te gaan. Want wie wil verkopen (of het nu aan klanten is of binnen je organisatie), wil natuurlijk ook een beetje dicht bij het vuur zitten als straks in september weer vol enthousiasme wordt begonnen met nieuwe dingen.
Maar terzake: het blijft ergens vreemd dat de terugreis zoveel minder problemen geeft dan de heenreis. Mensen blijven toch min of meer evenlang weg.
Als je kijkt naar de vertragings-kaartjes in het Rhonedal of voor de Gotthard, zijn de files op de terugweg nog even lang. Ze hebben alleen minder nieuwswaarde. Ik denk wel dat de dynamieken van een terugweg anders zijn en daardoor wat andere files geven. Neem een Rhonedal als voorbeeld: op de grote vertrekdag vertrekken allemaal Parijzenaars in de eerste helft van de ochtend richting Lyon, dus ze komen elkaar allemaal ook weer tegen bij het tolstation van Villefranche en gaan dan redelijk tegelijkertijd de flessenhals genaamd A7 op. Na die flessenhals moet de een nog maar een halfuurtje rijden (bestemming vrij dicht bij Orange), tuft de ander nog een paar uur door (Cote d'Azur) en sommigen nog wat langer (Spaanse Costa's). Als diezelfde mensen op de zaterdag van hun terugreis op ongeveer hetzelfde tijdstip vertrekken, komen ze dus op totaal verschillende tijden aan bij Orange als begin van die flessenhals. Dat geeft enige verlichting, maar aan de andere kant blijven juist die terugweg-files vaak nog behoorlijk lang staan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 03 aug 2018, 11:02

Voor Noord-Europeanen is het kantelpunt in de vakantietijd bereikt. Vrijdagochtend en de file aan de zuidkant van de Gotthard is langer dan die aan de noordkant (drie om twee kilometer, maar toch). Op de Franse wegen zie je deze ochtend nog wel een sterkere beweging naar het zuiden dan naar het noorden, hoewel het Rhonedal twee kanten uit rood kleurt...

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vegi » vr 03 aug 2018, 12:37

Artikel met een best goede tip van NOS:

https://nos.nl/artikel/2244372-vroeg-op ... erdag.html

Overigens hoorde ik op Radio Veronica "dat je dan maar beter op vrijdag kan gaan" ... dat leek me juist niet zo'n goede tip :nuts:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Lekkere Kwal » vr 03 aug 2018, 16:16

^^ de beste tip blijft: niet met de meute meerijden. Maar veel huisjes en resorts boek je van zaterdag tot een andere zaterdag, dus dan is later op die dag pas gaan rijden vaak geen optie als je nog op tijd wilt aankomen voor bijvoorbeeld je sleutelafgifte of toegang tot het campingterrein. Dan is het toch logischer om op vrijdag te gaan rijden en ergens een hotel of camping onderweg te nemen?

Vind trouwens de commentaren op de binnendoorwegen veel te generaliserend. Op sommige trajecten is een voie expresse, Bundesstraße of iets dergelijks met een enkele dorpspassage een prima en ook nog rustgevender alternatief. Dat allemaal afdoen als 'dan rijd je van stoplicht naar stoplicht achter een vrachtwagen' is dan wel erg makkelijk.

Plaats reactie