Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jul 2014, 14:54

Chris schreef:Ja, al het verkeer wordt van de snelweg afgehaald en gecontroleerd. Alle grensovergangen van Noorwegen worden momenteel gecontroleerd. Dit is de E6 grensovergang Svinesund.
Had jij bij de Svinesundbrug eigenlijk nog grenscontroles gehad toen je Noorwegen in of uit reed?
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op vr 25 jul 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » vr 25 jul 2014, 15:11

Nee, er was niks te zien van grenscontroles. Ik ging via de E6 Noorwegen in en via de E16 Noorwegen weer uit. Bij de E16 is niet eens iets wat op een grensovergang lijkt, alleen een bordje met 'Zweden'.

Bij Svinesund moet schijnbaar alle verkeer hier eraf:
Afbeelding
E6-5 by Chriszwolle, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jul 2014, 15:22

Chris schreef:Nee, er was niks te zien van grenscontroles. Ik ging via de E6 Noorwegen in en via de E16 Noorwegen weer uit. Bij de E16 is niet eens iets wat op een grensovergang lijkt, alleen een bordje met 'Zweden'.
Interessant. Dan geeft men eigenlijk alleen prioriteit aan de grote grensovergangen. Een slimme terrorist of crimineel zou toch eerder zo'n kleine grensovergang proberen over te steken.
Chris schreef:Bij Svinesund moet schijnbaar alle verkeer hier eraf:
Volgens Google Streetview staat de slagboom die de snelweg afsluit nog een stukje verderop, waarbij de 'rode' rijstrook al van de snelweg is afgegaan. Er is dan nog een aparte rijstrook die vanaf de hoofdrijbaan naar een apart gedeelte op het douanecomplex loopt. Vreemde constructie... Dat mag dan alleen voor incidentele controles gebruikt worden, anders is er toch wel een tekort aan capaciteit. Alles moet vervolgens via een rotonde en een normale oprit weer de snelweg op. :|
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » vr 25 jul 2014, 15:28

SnarfFlevoland schreef:Dan geeft men eigenlijk alleen prioriteit aan de grote grensovergangen. Een slimme terrorist of crimineel zou toch eerder zo'n kleine grensovergang proberen over te steken.
Svinesund is wel de enige echt grote grensovergang van Noorwegen. Ik kwam op de E16 van Kongsvinger tot Torsby (80 kilometer) misschien 10 andere auto's tegen.

Overigens zijn er wel mobiele controles op en bij de grenzen, ook al zijn er geen echte grensfaciliteiten. Elke paar dagen komt het wel in het nieuws dat de douane weer iemand heeft aangehouden met 1000+ liter bier in de auto die vanuit Zweden gesmokkeld wordt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » za 26 jul 2014, 10:33

Leuk die Stauprognose van ADAC. In plaats van op te sommen waar er files verwacht worden, had men net zo goed in 1 zin kunnen zeggen dat alle hoofdroutes naar verwachting erg druk zullen zijn. :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 26 jul 2014, 10:36

In Duitsland is er een ongeluk gebeurd op de A7 van Würzburg naar Ulm. Bij Ellwangen 2 uur vertraging naar het zuiden. Tja, dat zijn van die incidenten die je van te voren niet kan voorspellen.

edit: http://www.schwaebische.de/region_artik ... d,290.html

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 jul 2014, 12:21

Letterlijk alle Duitse snelwegen naar het zuiden hebben last van vertragingen: A3, A5, A7, A8 en de A9. De mensen die vanaf de A61 komen aanrijden hebben richting Zwitserland nog een joker, aangezien de Franse A35 geheel filevrij is. Verder staan er in Frankrijk ook geen files richting Lyon. Zo zou je richting Italië via de Franse Alpen bijna helemaal filevrij kunnen doorkomen, behalve het half uurtje vertraging voor de Mont Blanc of de Fréjustunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 jul 2014, 16:45

Nu zelfs in Duitsland op het nieuws: Een historische lange file voor de 'nieuwe' Svinesundbrug, vanwege de erg strenge en grondige controles op last van terreurdreigingen. Deels ruim een uur wachttijd. :shutup:

Files voor de Mont Blanc en Fréjustunnel zijn opgelost. Ook voor het noordportaal van de Gotthard is de druk van de ketel af en staat op dit moment weer een overzichtelijke file. Voor het zuidportaal daarentegen nog wel een behoorlijk lange file. Verder staat het in beide richtingen op de Zwitserse A13 vast bij Reichenau/Tamins.

In Oostenrijk is het bijzonder rustig. Voor de Fernpass bij Reutte een file, op de A12 loopt het door het Inntal tussen Kufstein en Innsbruck iets vast, maar dat stelt allemaal niet zo heel veel voor. De enigste echte file staat voor de Karawankentunnel, waarbij men richting Slovenië een uur geduld moet hebben. Verder zijn alle wegen filevrij. Wel staan er kort na de grens nog enkele flinke files, zoals richting het zuiden op de Italiaanse A22 vanaf de Brenner tot Sterzing en richting het noorden een hardnekkige file op de Duitse A93 vanaf Kufstein naar Dreieck Inntal.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » za 26 jul 2014, 20:05

Die laatste zal wel komen door een erg smalle baustelle aldaar. Inhalen en naast elkaar rijden bij die baustelle is onmogelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Palance » za 02 aug 2014, 8:28

Kroatië op zaterdagochtend
Traffic and road conditions
2 August 2014

On the A1 motorway at Mala Kapela tunnel towards the coast the queue is 11 km long due to a traffic accident at Jezerane viaduct.

Traffic is heavy on the roads leading to the coast, especially on the motorways, as well as on the A3 Bregana-Lipovac in direction Lipovac.

Traffic is flowing in traffic jams on the following roads:
- on Zagreb detour road (A3) towards Lučko paytoll the queue from direction Jankomir is 7 km long, from direction Buzin 2 km
- on the A2 Zagreb-Macelj motorway between Zaprešić paytoll and Jankomir junction in direction Zagreb it is 2 km long
- on the A4 Zagreb-Goričan motorway at Sveta Helena junction as well as in roadwork zone (83rd-86th km) in direction Zagreb the queue is 7 km long.

Due to a traffic accident at the 118th km of the A3 Bregana-Lipovac motorway between Kutina and Novska junctions in direction Zagreb traffic proceeds with delays.

Due to fog the visibility is reduced in Lika and Gorski kotar mountain areas, in the eastern, central and northwestern parts - on the motorways: A1 between Bosiljevo 2 junction and Sveti Rok tunnel, A2 Zagreb-Macelj between Macelj and Zaprešić junctions, A3 Bregana-Lipovac between Križ and Lipovac junctions, A6 Rijeka-Zagreb at Delnice junction.

During the day difficulties are expected near tourist centres in Istria and on the D8 Adriatic road (especially near Zadar, Šibenik, Split, Omiš, Makarska and Dubrovnik).

Drivers are invited to keep distance, to adjust the driving speed to road conditions and to turn on the headlights in case of the reduced visibility.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door waldo79 » za 02 aug 2014, 9:34

Top dat je die regio bijhoudt, Palance.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Vahalis » za 02 aug 2014, 10:16

De Italiaanse A1

Afbeelding

De Gotthard.

Afbeelding

Totaal 9 km in zuidelijke en 7 in noordelijke richting. Ook op H2 tussen Wassen en Göschenen staat een kilometer.

Rhônedal en A9

Afbeelding
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Ds79m » za 02 aug 2014, 11:36

Op de Franse A71 (Orléans -> Clermont-Ferrand) is al de hele ochtend een probleem bij Montluçon, met een file die leidt tot zo'n 2 uur vertraging. De uitbreiding van het tolstation bij Gerzat heeft wel effect, daar is nu nauwelijks oponthoud meer. Op de A7 tussen Lyon en Orange is de totale vertraging ook ongeveer 2 uur, evenals op de A9 tussen Orange en de Spaans grens, waar vooral het invoegen van de A75 bij Béziers tot de gebruikelijke problemen leidt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Palance » za 02 aug 2014, 12:09

In Bosnië-Herzegovina wordt gemeld dat de wachttijd aan de Kroatische grens bij Doljani (M17) richting de Kroatische kust 3 uur bedraagt. Advies is om de kleinere grensovergangen te gebruiken en de nieuwe grensovergang in de A1 bij Bijača.

De files bij Lučko bij Zagreb zijn ook aanzienlijk langer geworden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » za 02 aug 2014, 12:28

Palance schreef: De files bij Lučko bij Zagreb zijn ook aanzienlijk langer geworden.
Dat schijnt een gigantisch knelpunt te zijn geworden de laatste jaren.

Het tolstation is in 2008-2009 al een keer aangepast, het oorspronkelijke tolstation bij Lučko is toen omgebouwd tot één richting (zuiden) en er is zuidelijker een nieuw tolstation voor de richting noorden aangelegd. Maar het is niet afdoende.

Het is lastig om veel geld uit te geven aan een verbetering die maar een paar dagen per jaar nut heeft, maar uren vertraging is ook onacceptabel.

Het wordt echt tijd voor een pan-Europees elektronisch tolsysteem. Het is echt niet meer van deze tijd om een uur of langer in de rij te staan om een paar euro te betalen. Op vakantiedagen scheelt het enorm, en het is simpelweg nog goedkoper ook, omdat je geen dure tolstations hoeft aan te leggen en exploiteren. Bovendien is een tolpoortmedewerker een ongezonde baan.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Vahalis » za 02 aug 2014, 19:08

Nu nog 9 km in noordelijke richting voor de Gotthardtunnel

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door captain007 » za 02 aug 2014, 19:25

Vandaag naar Oostenrijk gereden. Vertraging was er op de A7 tussen Ulm en de grens. Na de grenstunnel was het ook een drama. Denk dat ik er ruim 1,5 in totaal langer over dan normaal. Veel toeristen die als slakken rijden en gigantische gaten laten vallen is met name de oorzaak. Al met al valt het mee, want als ik via Munchen was gereden had ik nog veel meer vertraging gehad.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Vahalis » zo 03 aug 2014, 15:03

Weer een drukke dag volgens de ANWB:

http://www.nu.nl/buitenland/3843755/opn ... egen-.html

Opvallend is de drukte op de Fernpas:

Afbeelding

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » zo 03 aug 2014, 18:16

Rein schreef:Vlak voor Nürnberg zit een hele vervelende baustelle die tot forse vertraging kan leiden, zeker als het drukker is natuurlijk. As we speak, een vrijdagochtend voor negen uur in de zomervakantie staat daar bijvoorbeeld ook alweer 9 km file. Mocht je bij Oberhausen al weten dat het daar vol loopt, dan loont het om via Kassel en Bamberg te rijden waarna je vlak na die baustelle invoegt op de A3. Kost je wel een klein half uurtje extra, maar die file kan je zo een uur extra kosten.
Jongens dit was de grootste automobiele slachting die ik ooit heb meegemaakt...

750 km in 10 uur gereden :schrikreactie: :shutup: :schrikreactie: :shutup:

Om de fokking 10 km was er een baustelle en voor de baustelle stilstaand verkeer en als klap op de vuurpijl in de baustelle stilstaand verkeer :wall: :wall: :wall:

En in ieder gaatje die mogelijk was minimaal 200 op de teller... Laat staan als ik nog langzamer had gereden :geenlach:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door waldo79 » zo 03 aug 2014, 18:19

Een beetje minder opgefokt mag ook :geeuw:

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » zo 03 aug 2014, 18:34

waldo79 schreef:Een beetje minder opgefokt mag ook :geeuw:
Dude het is maar internet bedoel er niks verkeerds mee en absoluut niet tegen jullie ofzo

Was gewoon serieus frustrerend en vermoeiend zeker als je zo een lange reis maakt. Maar goed gelukkig was alleen Duitsland echt een probleem de rest van de reis verliep vrijwel vlekkeloos.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door waldo79 » zo 03 aug 2014, 18:37

Dat begrijp ik, maar als je in dit weekend rijdt is het lastig om lang een kruissnelheid van 120 km/h aan te houden. En dat Duitsland vol staat met irritante Baustellen is ook genoeg verkondigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » zo 03 aug 2014, 18:44

Om welke 'slachting' ging het precies? Welke Autobahn, de A3?

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » zo 03 aug 2014, 19:03

Chris schreef:Om welke 'slachting' ging het precies? Welke Autobahn, de A3?
De hele A3 zelf eigenlijk. Er waren echt heel veel baustellen dit heb ik voor het eerst meegemaakt. Niet alleen de drukte maar ook de aantal baustellen zelf.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 aug 2014, 19:43

Gistermiddag kon ik onderweg naar Zwitserland heerlijk doorrijden. Op de A5 tot Darmstadt boven de 160 km/u en op de Franse A35 telkens de Vmax kunnen rijden. Alleen rondom Colmar was het wat druk, maar geen files. Bij de grensovergang van Boncourt nam de douane nog even de tijd om een paar vragen te stellen. De A16 was dan ook tot Porrentruy-Est compleet uitgestorven. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » zo 03 aug 2014, 20:31

yup_tdi schreef:
Chris schreef:Om welke 'slachting' ging het precies? Welke Autobahn, de A3?
De hele A3 zelf eigenlijk. Er waren echt heel veel baustellen dit heb ik voor het eerst meegemaakt. Niet alleen de drukte maar ook de aantal baustellen zelf.
Op en af inderdaad. Ik reed daar vier weken geleden en toen stonden ze er ook al. Bij elkaar wel een stuk of 15 denk ik zo. Op die zaterdag reed het allemaal nog enigszins door, soms kort even wat langzaam maar goed er bleef beweging in zitten, behalve dan bij Nürnberg. Maar ik kan me voorstellen dat als het net nog een tikkie drukker is, het echt bij elke baustelle even stil staat.

Reed je gisteren (zaterdag) en gewoon overdag of was je 's nachts al gaan rijden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 aug 2014, 6:45

Pfoe, het was me het weekend wel. Vrijdagavond vertrokken richting San Sebastian. Tot aan Parijs was het gewoon erg druk maar reed het door. Op de BP stond file vlak na de Porte de Bagnolet en uit ervaring vermoedde ik dat die wel tot voorbij de splitsing A6/A10 zou staan. Gekeerd, en via de noordelijke en westelijke BP naar de N118 en toen naar de A10 gereden. Dat ging prima en die weg was zelfs vrij rustig. Daarna begon de ellende op de A10. Het was midden in de nacht, maar de weg was razend druk en alle Aires waren praktisch vol. Vanaf Poitiers-Sud de N10 genomen, dat was wel weer wat rustiger en ik vermoed ook sneller dan de A10. File voor de ring van Bordeaux en het echte drama kwam op de A63. File na file, al helemaal bij elk tolstation. Na het laatste tolstation bij Biriatou, waar het al voor de lange afdaling muurvast stond, liep het compleet vast voor de grensbrug, waar al het verkeer direct na het tolstation snel naar twee rijstroken moet. Ik heb maar de afrit Irun genomen om het kleine tolstation op de AP-8 te vermijden en ben over de GI-636 (voormalige N-I) verder gereden naar San Sebastian. Wat een ellendige en vermoeiende reis.

Godzijdank had de Télépéage hier zijn nut wel bewezen, alleen bij de laatste tolstations op de A63 kwamen we nog steeds in de file terecht. Op de andere plekken hebben we véél tijd bespaard.

yup_tdi
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 15:31

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door yup_tdi » ma 04 aug 2014, 15:52

Rein schreef:
yup_tdi schreef:
Chris schreef:Om welke 'slachting' ging het precies? Welke Autobahn, de A3?
De hele A3 zelf eigenlijk. Er waren echt heel veel baustellen dit heb ik voor het eerst meegemaakt. Niet alleen de drukte maar ook de aantal baustellen zelf.
Op en af inderdaad. Ik reed daar vier weken geleden en toen stonden ze er ook al. Bij elkaar wel een stuk of 15 denk ik zo. Op die zaterdag reed het allemaal nog enigszins door, soms kort even wat langzaam maar goed er bleef beweging in zitten, behalve dan bij Nürnberg. Maar ik kan me voorstellen dat als het net nog een tikkie drukker is, het echt bij elke baustelle even stil staat.

Reed je gisteren (zaterdag) en gewoon overdag of was je 's nachts al gaan rijden?
Vrijdag 10:15 vertrokken dus rond 11:45 reden we al op de Duitse 3. Het was precies zoals je zegt iedere baustelle stond je echt stil. Soms tot 5 a 10 minuten lang....

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Rein » ma 04 aug 2014, 16:24

Een zwarte vrijdag dus. Zou het op zaterdag dan nog drukker zijn geweest?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: zwarte zaterdagen / drukke reisdagen 2014

Bericht door Chris » ma 04 aug 2014, 17:22

Ik heb de indruk dat het vrijdagmiddag in Duitsland drukker is dan zaterdag. Op vrijdagmiddag lopen alle steden leeg en heb je overal file, terwijl het op zaterdag vooral bepaalde routes rond München en Hamburg zijn.

Plaats reactie