Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2018, 13:18

^^ Er lijkt toch aardig wat verkeer te zijn wat vanaf Slovenië en Istrië via de Italiaanse A4 en A23 rijdt, getuige de files voor het knooppunt bij Palmanova. Dat heeft natuurlijk ook niet zo'n handige indeling, want vanuit Triëst is er zowel naar de A4 richting Venetië als naar de A23 richting Udine maar één rijstrook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 13:27

Ik heb ook de indruk dat er grenscontroles zijn van Spanje naar Frankrijk. Op de AP-7 en AP-8 staan voortdurend lange files voor de grens / het eerste tolstation vanaf Spanje naar Frankrijk. Die op de AP-7 begint soms al bij Figueres, dat is een rij van meer dan 20 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 13:30

Chris schreef: za 25 aug 2018, 13:09 Als je nu van Istrië naar München rijdt kom je heel wat files tegen. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse A22.
Opvallend detail: De meeste hardnekkige files staan op de A22 in zuidelijke rijrichting. Gaan er dan nog echt zoveel mensen op vakantie of rijden zoveel Italianen vanuit het noorden weer terug naar huis?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door stefan23 » za 25 aug 2018, 14:32

SnarfFlevoland schreef: za 25 aug 2018, 13:30
Chris schreef: za 25 aug 2018, 13:09 Als je nu van Istrië naar München rijdt kom je heel wat files tegen. Hetzelfde geldt voor de Italiaanse A22.
Opvallend detail: De meeste hardnekkige files staan op de A22 in zuidelijke rijrichting. Gaan er dan nog echt zoveel mensen op vakantie of rijden zoveel Italianen vanuit het noorden weer terug naar huis?
Vaak wordt over het hoofd gezien dat Italianen, naast de stranden, massaal naar de Dolomieten op vakantie gaan. ANWB noemt verkeer naar het zuiden op de A22 altijd vertrekkend verkeer, terwijl het vaak juist terugkerende Italianan betreft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 14:38

En er zal nog wel het nodige aan wisselingen zijn in de accommodaties rond het Lago di Garda. Het was vanochtend ook zeer slecht weer in de regio trouwens, vooral Slovenië en Noordoost-Italië.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 25 aug 2018, 15:05

En toch: de door Autobrennero gemelde coda a tratti begint al zeer noordelijk, wat duidt op ook veel buitenlanders. Ook aan de noordkant van de Gotthard al de hele dag een file tussen 30 en 60 minuten.

Ik denk ook echt dat er best wel wat mensen vertrekken dit weekend. Laatste week augustus en eerste twee weken september is een populaire tijd om op vakantie te gaan onder mensen die niet aan schoolvakanties vastzitten maar nog wel willen profiteren van lekker zomerweer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 15:15

Ik ben ook van plan nog even naar het zuiden te gaan de komende tijd.

Al merk je wel dat de echte drukte op de campings wel voorbij is. De laatste week augustus is vaak nog redelijk gevuld, maar in de eerste week van september zijn in Frankrijk de campings vaak al halfleeg en ik heb zelfs al een keer op een camping gestaan in begin september waarbij ik nog de enige gast was. De overgang van druk naar leeg is in sommige gebieden erg abrupt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » za 25 aug 2018, 20:28

Veel campings zijn dan ook sterk gericht op gezinnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 20:34

Niet per sé, campings komen in alle soorten en maten. Het publiek wat er komt is ook divers: lagere middenklasse, middenklasse, maar ook rijken, ik heb al vaak genoeg iets als een Porsche Cayenne met caravan gezien, of de luxe campers voor ouderen. Zo zie je ook stellen zonder kinderen, alleenstaanden / backpackers en gezinnen. Het ligt er ook een beetje aan bij wat voor camping je kijkt. Die grote luxe parken met een zwemparadijs en animatie is wel iets wat vooral gezinnen trekt, maar dat soort parken veranderen met name in Italië steeds meer in mobile home-campings met steeds minder toeristenplaatsen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 21:57

stefan23 schreef: za 25 aug 2018, 14:32 Vaak wordt over het hoofd gezien dat Italianen, naast de stranden, massaal naar de Dolomieten op vakantie gaan.
Ja, dat is inderdaad een flink aandeel. In de winter merk je dat ook op de skipistes. Italiaanse skigebieden kunnen deels echt extreem druk zijn, afhankelijk van de reisperiode, locatie en omvang.
Chris schreef: za 25 aug 2018, 15:15 Ik ben ook van plan nog even naar het zuiden te gaan de komende tijd.
Ja ik ben de aankomende week ook oppad. Eens zien waar het schip strand.
Chris schreef: za 25 aug 2018, 20:34 Die grote luxe parken met een zwemparadijs en animatie is wel iets wat vooral gezinnen trekt, maar dat soort parken veranderen met name in Italië steeds meer in mobile home-campings met steeds minder toeristenplaatsen.
Dat is me ook al opgevallen. Het lijkt er wel een beetje op dat de caravan op z'n retour is. Steeds meer mensen stappen over op een camper en weer anderen huren dan liever zo'n mobile home dan zo'n kolos mee te slepen. Zo heb je de sfeer van een camping, met het gemak van een hotel of een rijdend huis met hogere flexibiliteit.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 25 aug 2018, 22:05

Chris schreef: za 25 aug 2018, 20:34 Niet per sé, campings komen in alle soorten en maten. Het publiek wat er komt is ook divers: lagere middenklasse, middenklasse, maar ook rijken, ik heb al vaak genoeg iets als een Porsche Cayenne met caravan gezien, of de luxe campers voor ouderen.
Absoluut waar. Maar het verbaast me niet dat het seizoen in september rap eindigt. Dagen worden korter, dus avonden worden kouder, weer wordt op veel plaatsen ook net wat wisselvalliger. Een vlug weekend weg naar een favoriete camping als het toch lekker weer is werkt dan nog wel, maar op wat afgelegener plekken pikt men dat publiek niet meer op.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 aug 2018, 22:07

Ik denk dat het vooral is omdat ze meer geld kunnen verdienen met mobile homes. Voor een kampeerplek vang je vaak tussen de € 25 en € 50 per nacht, terwijl mobile home plekken op de bekende vakantiegebieden makkelijk voor meer dan € 150 per nacht gaan, zelfs € 200 - 250 per nacht is op de meest bekende plekken niet ongebruikelijk in het hoogseizoen.

De caravan is nog steeds wel populair onder gezinnen en ouderen, alhoewel het aandeel op het totaal wellicht afneemt door een groei van het aantal vakanties in totaal. Al hoor ik links en rechts ook wel mensen die uit de kinderen zijn en terug gaan naar een tent. Op sommige plekken zijn zoveel caravans en campers dat het wat afbreuk doet aan het campinggevoel, maar veel campings hebben nog een apart deel voor tenten. In Frankrijk is er wat dat betreft echt voor elk wat wils, en in Frankrijk is de prijs-kwaliteitsverhouding veel beter dan Italië (of Spanje). Grotere plekken voor aanzienlijk lagere tarieven, in Italië is het niet ongebruikelijk dat ze € 40 per nacht vragen voor 2 personen op 60 m². In Frankrijk kan je vaak nog voor minder dan 20 euro staan op 100 m². In mijn eentje heb ik in Frankrijk nog nooit meer dan 15 euro betaald en veel campings zijn ook echt heel mooi gelegen met een leuk restaurant en goed sanitair, voor 10-15 euro kom je echt niet per se op de 2-sterrencampings uit, zeker zo aan de randen van het hoogseizoen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 25 aug 2018, 22:19

Chris schreef: za 25 aug 2018, 22:07 Voor een kampeerplek vang je vaak tussen de € 25 en € 50 per nacht, terwijl mobile home plekken op de bekende vakantiegebieden makkelijk voor meer dan € 150 per nacht gaan, zelfs € 200 - 250 per nacht is op de meest bekende plekken niet ongebruikelijk in het hoogseizoen.
Inderdaad, een beduiend groter en luxer vakantiehuis van een privé persoon is dan zomaar een stuk goedkoper dan zo'n betrekkelijk klein mobile home. Je betaald voor de sfeer en verdere infrastructuur van een vakantiepark. Logisch, maar ik zou dan liever voor een mooi vakantiehuis gaan.
Chris schreef: za 25 aug 2018, 22:07 De caravan is nog steeds wel populair onder gezinnen en ouderen, alhoewel het aandeel op het totaal wellicht afneemt door een groei van het aantal vakanties in totaal.
Als ik zo naar m'n familie, kenissen en vrienden kijk, zowel in Nederland als Duitsland, zijn er veel van caravan op de camper overgestapt, nadat alle kinderen de deur uit waren. Kijkende na het aanbod op de markt worden tegenwoordig ook enorm veel campers aangeboden. Meer campers dan caravans.
Chris schreef: za 25 aug 2018, 22:07 in Italië is het niet ongebruikelijk dat ze € 40 per nacht vragen voor 2 personen op 60 m².
Italië is inderdaad duur qua camperen. Ik heb op een simpele camping bij Aosta met simpel sanitair al eens €40 per nacht voor me alleen en voor 30 m² betaald. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 25 aug 2018, 22:45

^^ Zou het te maken kunnen hebben met eventuele concurrentie van hotels? In Frankrijk stikt het namelijk ook van de spotgoedkope eenvoudige budgethotels, iets wat in Italië nauwelijks bestaat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 26 aug 2018, 9:50

Een hotel op een bedrijventerrein heeft toch wel een andere ambiance dan een camping. Ik betwijfel of daar veel concurrentie tussen bestaat. Ik snap ook niet waarom Italiaanse campings zoveel duurder zijn dan Franse campings. Je betaalt vaak het dubbele terwijl de ligging of kwaliteit vaak vergelijkbaar is, maar waar je vaak veel kleinere plaatsen hebt. Spaanse campings hebben ook vaak kleine plaatsen, waar je met passen en meten amper een caravan en auto op kwijt kunt. Wellicht is in Frankrijk meer concurrentie, er zijn zo enorm veel campings, volgens sommige cijfers zijn er circa 11.000 campings in Frankrijk.

Ik heb een paar jaar terug in een mobile home gezeten aan het Gardameer op een "camping". Het was eigenlijk geen echte camping meer, 80% van het terrein waren mobile homes die bijna tegen elkaar aan stonden en waar de auto eigenlijk al niet meer op de plek paste. De enige plek die nog over was waar je kon zitten was een klein terrasje voor de mobile home. Het park was wel mooi aangekleed, maar alles stond zo dicht op elkaar dat je weinig privacy hebt en je alles meekrijgt van de buren. En daar betalen mensen in het hoogseizoen grif € 200 per nacht voor, want het is elke zomer volgeboekt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 30 aug 2018, 18:24

Ik ben deze week in de Franse Alpen en je merkt op de campings wel dat het hoogseizoen voorbij is. De camping waar ik nu zit is maar 20% bezet schat ik, en het is nog augustus en goed weer.

Wel veel fietstoeristen op de cols nog. Sommige cols zijn afwisselend s ochtends gesloten voor auto's, zodat alleen fietsers er over mogen.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » do 30 aug 2018, 22:16

Vandaag teruggereden vanaf Pratteln (bij Basel). Even tanken in Duitsland en in een uur of 8 over de BAB5 en BAB61 teruggereden. Heerlijke route, nog steeds. Bedankt voor de hulp, het was lekker onbezorgd. Geweldig land ook Zwitserland, niet te gehaast over het algemeen, alles is goed geregeld, de bewegwijzering is super en de staat van de bergpassen (en alle overige infrastructuur) heel behoorlijk. Veel dingen zijn echt prijzig, maar als je het slim aanpakt is het goed te doen (geen kabelbanen en OV zoveel mogelijk vermijden). Ik vind het oprecht echt een geweldig land.

Over de campingprijzen, omgerekend betaalden we ongeveer 30 euro voor een camping waar alles top geregeld was. Aanvankelijk vonden we dat duur, maar als ik dit zo lees zijn we er nog erg gunstig vanaf gekomen (slapen in kleine tent, meestal met auto op kampeerplek).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2018, 15:25

^^
Zwitserland vind ik ook een van de meest prettige landen van Europa in vrijwel alle facetten, behalve wat het prijspijl betreft. Nog steeds denk ik er over na om er ooit te gaan wonen, mits m'n koopkracht er niet op achteruit zal gaan.

Geen OV en kabelbanen gebruiken is trouwens wel iets heel Onzwitsers, dat kan natuurlijk niet. :twisted: Campingsprijzen zijn in Zwitserland inderdaad niet de goedkoopsten, maar ook zeker niet in het dure segment van Italië of sommige luxe Oostenrijkse campings. Wat dat betreft vind ik de prijsgeving m.b.t. campings in Zwitserland redelijk fair. Bovendien is het altijd fris en schoon, ook met een verouderd sanitair. Iets wat je in andere landen niet persé aantreft.

Afgelopen week was ik trouwens weer in Slowakije (met tussenstop in Tsjechië en Polen). Hoewel dat land een enorm ander welvaartspijl heeft en zeker gebouwen lang niet zo onderhouden uitzien als in Zwitserland, is het er wel overal schoon en goed georganiseerd. De prijzen zijn deels ook sterk aangetrokken in de laatste jaren. Bepaalde zaken zijn nog steeds goedkoop, maar electronica en 'westerse' producten zijn niet of nauwelijks goedkoper als in Duitsland. Ook toeristische attracties zijn weliswaar niet duur, maar spotgoedkoop is het er niet meer. De welvaart is daarvoor in het land ook beduidend omhoog gegaan. Bovendien stikt het bij de typisch toeristische attracties van de mensen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 04 sep 2018, 17:07

In dat soort landen zijn vooral diensten goedkoper vanwege de lagere lonen, maar zijn goederen vaak een vergelijkbaar prijspeil. Daarom kost een kop koffie meer in Zwitserland dan Slowakije, want dat is vooral een dienst.

Ik ben nu in Passy, vlakbij de Mont Blanc, dit is de derde camping die ik daar bekeken heb. De eerste twee waren compleet uitgestorven. Deze derde is ook amper 10% vol, maar van een grotere organisatie (met bijbehorend prijspeil en omzetmaximalisatie met kleine plekken) maar hier is het restaurant nog gewoon open. Ik zit eigenlijk liever bij wat eenvoudiger campings: speelser en ruimer opgezet met minder regels, maar daar is in het naseizoen vaak het restaurant niet meer open en sta je op een leeg veld. Ik hoef niet hutje mutje, maar helemaal leeg is ook zo wat.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door IQ[] » di 04 sep 2018, 18:06

Ik weet niet of dit de juiste plek is, maar wel interessant om te melden:

Afgelopen zaterdag teruggekomen uit Slovenië over de A10 Tauerntunnel. Er stond een fikse file voor de grenscontrole van Walserberg A8 om Duitsland in te komen. Deze sloeg terug tot op de A10 bij Hallein. Op advies van diverse navigatiesystemen de snelweg afgegaan om binnendoor te gaan, om via de Oostenrijkse B1 uiteindelijk de grens over te gaan.

Helaas voor mij (en vele anderen) had de Oostenrijkse politie alle sluiproutes afgezet om je terug op de snelweg te krijgen. Uiteindelijk via Freilassing de grens over gegaan (geen controle te zien) en binnendoor via Landshut gereden. Blijkbaar zijn de Oostenrijkers het sluipverkeer bij Salzburg en de dorpen beu. Omdat alleen Oostenrijkers door mochten, werd het ook niet als file of als afgesloten gemarkeerd door bijv. tomtom en Waze.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » di 04 sep 2018, 18:22

^^ Ik vraag me af of het mag om zo'n onderscheid te maken tussen Oostenrijkers en niet-Oostenrijkers.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door IQ[] » di 04 sep 2018, 18:37

Ik denk niet dat het kan, ik kreeg vooral die indruk, omdat wat ik zag alleen buitenlandse kentekens in de rij werden tegengehouden. Onduidelijk of er Oostenrijkers waren van verder weg en of deze ook werden geweerd. Ik weet niet of degene die doorgelaten werden echt lokaal verkeer waren (mensen uit de regio hebben natuurlijk ook snel een smoes klaar omdat ze het gebied kennen). Ik ben niet eens de discussie aangegaan met de politie, dat is toch zinloos. Overigens stond op de DRIP langs de A10 dat er geen uitwijkmogelijkheden waren. Dat bleek te kloppen ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Wesso » di 04 sep 2018, 19:55

Typisch weer zo'n voorbeeld van 'het middel is erger dan de kwaal'. Ik heb eerder iets in die categorie gelezen dat in Oostenrijk speelde...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 04 sep 2018, 19:59

Op de A10 schijnen ze dat richting zuiden ook te doen in de omgeving van Villach. Toeristen verplicht in de file. Die Stau bij Salzburg is hardnekkig omdat de grensovergang maar 1 km ten westen van het knooppunt ligt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 04 sep 2018, 21:11

IQ[] schreef: di 04 sep 2018, 18:06Helaas voor mij (en vele anderen) had de Oostenrijkse politie alle sluiproutes afgezet om je terug op de snelweg te krijgen. Uiteindelijk via Freilassing de grens over gegaan (geen controle te zien) en binnendoor via Landshut gereden.
Ooit stond het omweggetje om op Knoten Salzburg langs de file naar het noorden te rijden en dan af te slaan naar de B1 als alternatief genoemd in Links und Rechts der Autobahn. De tijden veranderen...

Bedoel je te zeggen dat meerdere binnendoorroutes van de A10 naar Walserberg/Bundesstrasse waren afgezet, of waren ook de wegen naar andere grensovergangen versperd? Ten zuiden van Walserberg praat je over weinig aantrekkelijke omwegen langs Berchtesgaden, en ten noorden van Walserberg kom je volgens mij in Freilassing uit?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » di 04 sep 2018, 22:00

Dat binnendoortje hebben we vele jaren geleden ooit eens gebruikt en heeft zo een ruim uur gescheeld, als het niet meer is. Je kwam dan direct na Walserberg de A8 op, en bij de grenspost stonden maximaal 5 auto’s voor ons.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2018, 22:43

Chris schreef: di 04 sep 2018, 17:07 In dat soort landen zijn vooral diensten goedkoper vanwege de lagere lonen, maar zijn goederen vaak een vergelijkbaar prijspeil. Daarom kost een kop koffie meer in Zwitserland dan Slowakije, want dat is vooral een dienst.
Inderdaad, in Slowakije goed te merken aan bijv. pizza's. In de supermarkt kost een diepvriespizza van Dr. Oetker flinke €3,99. In een pizzeria waar alles vers bereid en gebakken wordt ben je tussen de €4,50 en €5,50 kwijt. Deels dus maar 51 cent meer en je hebt een veel lekkerdere pizza, plus bediening erbij. Daarvoor kan je toch nooit zelf de oven voor gaan aanzetten en later afwassen.

Toegegeven, in de supermarkt waren ook diepvriespizza's van een (voor mij nietszeggend) lokaal merk te koop voor zo'n €2, maar dan nog... Alles met dienstverlening is inderdaad een stuk goedkoper. Qua producten zelf merk je er niet veel van, behalve het feit dat bier goedkoper is dan water.
IQ[] schreef: di 04 sep 2018, 18:37 Ik denk niet dat het kan, ik kreeg vooral die indruk, omdat wat ik zag alleen buitenlandse kentekens in de rij werden tegengehouden. Onduidelijk of er Oostenrijkers waren van verder weg en of deze ook werden geweerd. Ik weet niet of degene die doorgelaten werden echt lokaal verkeer waren (mensen uit de regio hebben natuurlijk ook snel een smoes klaar omdat ze het gebied kennen). Ik ben niet eens de discussie aangegaan met de politie, dat is toch zinloos.
Dat is inderdaad enorm vreemd en m.i. als er geen :C1: bord staat met "Anlieger frei" ook verboden. Puur op kenteken sorteren schijnt wel een Oostenrijkse hobby te zijn. In Vorarlberg doen ze dat in de winter ook om je te dwingen sneeuwkettingen om te doen, behalve Oostenrijkers die men zo met winderbanden doorlaat. Alle buitenlanders (ook Zwitsers) moesten verder doodleuk sneeuwkettingen om doen, ook al was dat in de toenmalige situatie totaal niet nodig.

Persoonlijk zou ik snel tegen de politie zeggen dat ik in het eerstvolgende dorp moet zijn. Als je een beetje op de borden let komt dat dan denk ik ook geloofwaardig over. En als men je alsnog weigerd naar de reden vragen. Een weg mag niet zomaar zo afgesloten worden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door IQ[] » wo 05 sep 2018, 12:30

Pino schreef: di 04 sep 2018, 21:11 Bedoel je te zeggen dat meerdere binnendoorroutes van de A10 naar Walserberg/Bundesstrasse waren afgezet, of waren ook de wegen naar andere grensovergangen versperd? Ten zuiden van Walserberg praat je over weinig aantrekkelijke omwegen langs Berchtesgaden, en ten noorden van Walserberg kom je volgens mij in Freilassing uit?
Dat eerste, de meerdere binnendoorroutes, o.a. van de B160 naar Grödig, vanaf de B1 naar Viehhauserstrasse (binnenweg rechts van de afrit A1 Salzburg-West). En natuurlijk de B1 zelf (stond helemaal stil, niet afgewacht en gekeerd om naar Freilassing te rijden).
SnarfFlevoland schreef: di 04 sep 2018, 22:43Dat is inderdaad enorm vreemd en m.i. als er geen :C1: bord staat met "Anlieger frei" ook verboden. Puur op kenteken sorteren schijnt wel een Oostenrijkse hobby te zijn. In Vorarlberg doen ze dat in de winter ook om je te dwingen sneeuwkettingen om te doen, behalve Oostenrijkers die men zo met winderbanden doorlaat. Alle buitenlanders (ook Zwitsers) moesten verder doodleuk sneeuwkettingen om doen, ook al was dat in de toenmalige situatie totaal niet nodig.
Er stond een hek met een :C2: met een onleesbaar onderbord met waarschijnlijk data en tijden, samen met politieauto's en/ of agenten (inzet afhankelijk van de grootte van de kruising).

DvdB
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 20:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door DvdB » di 20 nov 2018, 11:32

Even een vraagje van iemand die voor de eerste keer naar Oostenrijk hoopt te gaan in de zomervakantie
Ik heb al even rondgekeken op het forum en al veel tips gelezen .... maar ik zie nu al tegen de reis op . :| ( vanwege file’s)
Wij zijn vaak per auto naar Zwitserland gereden ( vanuit Barneveld via Venlo) en dat ging altijd prima . Maar nu hopen we naar Wald in pinzgau te gaan. Mijn vraag is : wat is de beste route? Over Arnhem of over Venlo
En wat is ongeveer de reistijd in het hoogseizoen ? Er zijn hier vast wel mensen op het forum die ervaring hebben met deze rit...
We willen eventueel overnachten vlak voor Neurenberg
Ik hoor graag jullie reactie

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 20 nov 2018, 12:02

Meestal wordt pas in april-mei duidelijk waar de werkzaamheden zich concentreren en welke werkzaamheden extra veel overlast geven.

Ik denk dat de A3 Frankfurt - Würzburg mee zal vallen, omdat daar alle verbredingen dan wel klaar zijn, behalve ter hoogte van Würzburg zelf.

Het is sowieso aan te bevelen om niet op vrijdag of zaterdag te reizen. En daarbij kan je beter nog zaterdagmiddag reizen dan vrijdagmiddag, men heeft het altijd over de "zwarte zaterdagen", maar in Duitsland zijn de files op vrijdagmiddag veel talrijker omdat je dan ook woon-werkverkeer hebt. Het beste reis je op een zondag of maandag.

Plaats reactie