Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » di 21 feb 2017, 19:49

Omgerekend naar aantal km pistes zou dat goedkope nog wel eens flink kunnen tegenvallen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 feb 2017, 12:21

^^
Klopt, maar op die manier is Zermatt (incl. Cervinia) met 92 CHF per dag nog goedkoop. 92 CHF = +/- €86,50 / 360 km = €0,24 per km piste. Dan pakken we als vergelijk maar Jasná als grootste en modernste skigebied van Slowakije: €39 / 44 km = €0,89 per km piste. Nog duurder is bijv. Winterberg: €34 / 27 km = €1,26 per km piste. Om nog maar te zwijgen over een dagpas voor een oude sleeplift, zonder verdere infrastructuur in het Sauerland: €14 / 2 km = €7 per km piste.

Wat dat betreft zal elk groot skigebied veel beter scoren dan een klein skigebied. Uiteindelijk kijken de mensen echter naar de globale prijs en in dat geval is Jasná een stuk goedkoper en biedt evenals Zermatt ook moderne liften aan en uitstekend geprepareerde pistes met degelijke infrastructuur eromheen. En hoewel ik grote skigebieden ook zeker mooi vind, kan ik ook kleinere gebieden zeer waarderen.

Het doorslaggevende argument is natuurlijk ook wat de bijkomende kosten zijn. In de Alpen kan je een halve liter bier aan de piste voor €1 wel vergeten, laat staan dat je voor €3-5 een heerlijk complete middagmaaltijd krijgt. En een accomodatie is in de Slowaakse Karpaten ook goedkoop, om over bijv. Bulgarije maar te zwijgen.
Palance schreef:Bij Tsjechië, Slowakije en Polen zal men snel aan de antieke term Oostblok denken met grauwe flats, weinigen kennen de skigebieden in voormalig Joegoslavië (alle nieuwe landen hebben skifaciliteiten), laat staan dat men weet dat je ook in Turkije, Cyprus of Marokko kunt skiën.
Los van Tsjechië waar inderdaad veel Nederlanders graag naartoe gaan, geef ik je helemaal gelijk. Natuurlijk is de infrastructuur lang niet overal zoals in de Alpenlanden, maar dat vind ik ook zeker niet persé nodig. Het is juist leuk dat je heel diverse ervaringen verzamelt in de verschillende landen. De Tatra is bijv. nu eenmaal een heel ander hooggebergte en dát geeft al een hele andere flair als de Alpen, laat staan m'n laatste reis in de Kaukasus. 8-)

Voor mij is een wintersportvakantie niet puur alleen skiën en après-ski, maar ook alles eromheen. En daar hoort dan ook wat cultuur, algemene sightseeing en een roadtrip bij. Ik ski zelden meerdere dagen in één skigebied, tenzij deze echt groot is als het formaat van bijv. Zermatt of Espace Killy (Val-d'Isère).
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door RSK » wo 22 feb 2017, 16:28

SnarfFlevoland schreef:Klopt, maar op die manier is Zermatt (incl. Cervinia) met 92 CHF per dag nog goedkoop. 92 CHF = +/- €86,50 / 360 km = €0,24 per km piste.
Goedendag zeg, wat een prijzen. Ik vind de €60 voor een dagje Les 3 Vallées al behoorlijk aan de prijs, maar dat is in principe wel 600km.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 feb 2017, 16:51

^^
Zermatt is wel het duurste skigebied van de Alpen hè? ;) Daarom nam ik dat ook als (extreem) voorbeeld om te laten zien dat de prijs per kilometer piste heel wat anders is als de gewone skipassen prijs.

Overigens ben je in Zwitserland €60 al snel kwijt voor een dagpas. En dan heb je lang niet zo'n groot en uitgebreid skigebied voor als L3V. :wtf:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 25 feb 2017, 10:59

Momenteel 3 uur vertraging om over de Fernpass te komen:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door RSK » di 28 feb 2017, 6:55

Mijn collega ging zaterdag naar Valmeinier, en was om 1:00 vertrokken uit Nederland. Vanaf Lyon werd het één groot drama met lange files, vooral tot aan Chambéry. In totaal heeft hij vanaf Lyon 2,5 uur vertraging opgelopen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » di 28 feb 2017, 11:38

SnarfFlevoland schreef:^^
Klopt, maar op die manier is Zermatt (incl. Cervinia) met 92 CHF per dag nog goedkoop. 92 CHF = +/- €86,50 / 360 km = €0,24 per km piste. Dan pakken we als vergelijk maar Jasná als grootste en modernste skigebied van Slowakije: €39 / 44 km = €0,89 per km piste. Nog duurder is bijv. Winterberg: €34 / 27 km = €1,26 per km piste. Om nog maar te zwijgen over een dagpas voor een oude sleeplift, zonder verdere infrastructuur in het Sauerland: €14 / 2 km = €7 per km piste.

Wat dat betreft zal elk groot skigebied veel beter scoren dan een klein skigebied. Uiteindelijk kijken de mensen echter naar de globale prijs en in dat geval is Jasná een stuk goedkoper en biedt evenals Zermatt ook moderne liften aan en uitstekend geprepareerde pistes met degelijke infrastructuur eromheen. En hoewel ik grote skigebieden ook zeker mooi vind, kan ik ook kleinere gebieden zeer waarderen.

Het doorslaggevende argument is natuurlijk ook wat de bijkomende kosten zijn. In de Alpen kan je een halve liter bier aan de piste voor €1 wel vergeten, laat staan dat je voor €3-5 een heerlijk complete middagmaaltijd krijgt. En een accomodatie is in de Slowaakse Karpaten ook goedkoop, om over bijv. Bulgarije maar te zwijgen.
En dan niet vergeten: Hoeveel pistenkilometers heb je voor een week wintersport nodig? Elke dag dezelfde piste op en neer gaat snel vervelen, maar volgens mij kun je op alles met meer dan een pakweg 30km een prima vakantie hebben. Grotere gebieden geven natuurlijk meer afwisseling, maar als je voor een aardige prijs 30km piste hebt met daarnaast vrij lage bijkomende kosten is dat natuurlijk een goede mogelijkheid als je niet veel kunt of wilt uitgeven. Het enige minpunt richting Slowakije is dat het wat verder is dan de Alpen, al kun je het ook niet echt ver noemen natuurlijk.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » di 28 feb 2017, 11:52

^^ Als fervent skiër houd ik altijd 20km piste per dag als stelregel aan. Voor een week skiën betekent dat dus een (aaneengesloten) gebied met ongeveer 120km pistes (méér is natuurlijk altijd welkom). Bij kleinere gebieden ga ik mij (zeker bij wat mindere sneeuwcondities) vrij snel vervelen en vind ik het de reis en de moeite niet waard. Geld speelt in deze veel minder een rol. Skiën is nu eenmaal niet goedkoop en voor kilometers en kwaliteit betaal ik graag. Uitzondering vormen gebiedjes dicht bij huis (Sauerland, Ardennen). Omdat die gebiedjes makkelijk en snel te brereiken zijn en je er hooguit een of twee dagen bent, blijft het altijd leuk om daar te skiën.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » di 28 feb 2017, 12:59

paolie schreef:Geld speelt in deze veel minder een rol. Skiën is nu eenmaal niet goedkoop en voor kilometers en kwaliteit betaal ik graag.
Natuurlijk is meer pistes leuker, dat vind ik ook. Ik vind het ook leuk om in een groot gebied elke dag iets anders te verkennen. Maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. En dan kun je je best een weekje vermaken in kleinere gebieden. 40km in Slowakije is nu eenmaal veel goedkoper dan 300km in de Alpen. Reken het verschil eens uit over skipassen voor een gezin, een hotel en eten en drinken...
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 28 feb 2017, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic op de man deel geschrapt. Ben je het met elkaar oneens? Gebruik PB of tel even tot 10.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 feb 2017, 14:30

^^
Precies, de kosten voor een skivakantie bestaan niet alleen uit een skipas, maar ook uit onderdak, meerkosten voor eten en drinken, plus nog eventueel skilessen, skigis en/of skimateriaal. En daar zitten heftige verschillen tussen, terwijl velen zich vaak alleen blindstaren op de skipasprijzen.

Als je het geld hebt voor lekkere luxe, dan zou ik daar ook zeker van genieten. Maar goed, als je het geld niet hebt, dan zijn er alsnog prima alternatieven. En wat me persoonlijk sowieso opvalt: De meeste mensen bijten zich vast op één skigebied per skivakantie. Natuurlijk snap ik wel dat het lekker is om een huisje direct aan de piste te hebben (zeker met kinderen), maar ik persoonlijk vind het helemaal niet erg om elke dag even een stukje met de auto te rijden. Ik kies een accomodatie in een goedkoop dorp en rij vandaaruit overal zo naartoe. En dan maakt het ook niks uit als je skigebieden om je heen hebt die maar 30 km aan pistes hebben, omdat je dan toch elke dag wat anders ziet. En met echte kleine kinderen heb je sowieso geen groot skigebied nodig. Dan voldoen 20-40 km ook voor een week. Maar goed, iedereen zijn eigen voorkeuren. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » wo 01 mar 2017, 9:06

^^ Met kleine kinderen (die ik heb, en die ik keurig in een skiklas onderbreng) wil ik nog steeds kilometers maken ;-)
SnarfFlevoland schreef: Precies, de kosten voor een skivakantie bestaan niet alleen uit een skipas, maar ook uit onderdak, meerkosten voor eten en drinken, plus nog eventueel skilessen, skigis en/of skimateriaal. En daar zitten heftige verschillen tussen, terwijl velen zich vaak alleen blindstaren op de skipasprijzen.
Prijs van de skipas is het laatste waar ik naar kijk. Prijs en ligging van accomodatie is meestal bepalend, afgezet tegen het aanbod aan pistes. Om die reden valt Zwitserland eigenlijk vrijwel altijd af, maar ook idioot dure Oostenrijkse gebieden zoals Obertauern of Ischgl. En als ik dan toch een keer de Alpen over zou slaan, zou ik eerder eens richting Pyreneeën gaan.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door brytje008 » wo 01 mar 2017, 12:22

^^ In de Pyreneeën kan je volgens mij prima skiën. Vooral Andorra schijnt erg leuk te zijn. Ik ben zelf maar een keer op ski vakantie geweest. Maar ik snap nooit zo goed waarom de Pyreneeën altijd links gelaten wordt. Is de prijs hier niet naar of geeft bijvoorbeeld Spanje geen wintersport gevoel bij mensen?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 01 mar 2017, 12:34

Andorra is 450 kilometer verder dan Innsbruck. Dat maakt net het verschil tussen een dag rijden en een heel lange dag rijden. Alhoewel je met al die congestie in Tirol en Zuid-Duitsland misschien wel net zo lang onderweg bent.

LagunaIII
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: di 26 apr 2011, 17:15

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door LagunaIII » ma 06 mar 2017, 8:41

Nu het toch al over wintersport gaat ... ;)
Volgende week woensdag vertrek naar Skiwelt Brixental.
Plan is om savonds te vertrekken en donderdag sochtends na ontbijt direct de piste op te kunnen. Wat is dan een handige vertrektijd? Zat zelf aan 22.30 te denken, is het haalbaar om de ochtendspits van München dan voor te zijn? Vertrek vanaf Lichtenvoorde. Omdat het zo dicht over de grens is heeft de Oostenrijkse A12 weinig zin, afslag Kiefersfelden lijkt mij het handigst en dan binnendoor naar Soll.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » ma 06 mar 2017, 9:06

^^ Spits begint in D wat vroeger dan in NL. Lichtenvoorde - München is 700 km. Tenzij je lange pauzes neemt moet het toch prima haalbaar zij om voor 6 uur langs München te zijn? Even afgezien van incidenten en grote werkzaamheden.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Koots » do 30 mar 2017, 14:25

Even heerlijk vooruitlopend op de zomervakantie: wij hebben van 5 t/m 19 augustus een chalet op een camping in Cavalaire-sur-mer (nabij St. Tropez) geboekt, en blijven daarna nog een paar dagen een vakantiehuis in hetzelfde plaatsje.

Normaliter reden we (vrouwlief, ik en 3 kids van 7, 5 en 2) altijd de vrijdag ervoor tot Bourg-en-Bresse en overnachtten daar, om op zaterdag via Grenoble - Sisteron af te dalen naar de Cote d'Azur. Helaas kan mijn vrouw dit jaar geen vrij krijgen op die vrijdag, en ben ik dus aan het kijken naar een andere oplossing.

Alternatieven:
- Vrijdagavond/-nacht gaan rijden en maar hopen dat het qua files meevalt (5 augustus staat nu al te boek als een zwarte zaterdag). We zouden dan zonder overnachting naar het zuiden rijden.
- Zaterdag overdag gaan rijden na ca. 10:00 uur, men zegt dat je dan achter de files aanrijdt. Dan weer in Bourg-en-Bresse overnachten en op zondag aankomen (en dus een dag op de camping verliezen)

Nu heb ik op dit geweldige forum gelezen dat het zeker tot aan Lyon meevalt qua files, zeker op de tijd waarop wij hier aan zouden komen als we zeg om 12:00 's nachts gaan rijden. Bij Lyon gaan we dan sowieso weer via Grenoble - Sisteron, gewoon omdat dat leuk is 8-) . Mijn vrouw is echter nog niet overtuigd, en ziet het al gebeuren dat we allebei chagrijnig in de auto in de files zitten (vorig jaar was het vanaf de Luxemburgse grens tot aan het eerste tolstation bij Toul filerijden..).

Hoor graag jullie advies!
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 30 mar 2017, 14:35

Afgelopen jaar was er in de noordelijke helft van Frankrijk inderdaad geen noemenswaardige congestie op zwarte zaterdagen. Als je richting het Rhônedal gaat kom je bij vrijdagavond vertrekken de volgende ochtend meteen in superdruk verkeer vanaf Beaune / Lyon. Echter omdat je van plan bent de oostelijke route te nemen zal dit effect minimaal zijn. Met een beetje geluk ben je dan ook nog de drukte van vakantiegangers uit Metz / Nancy voor. Als je het dan in één dag wilt rijden pleit dat ervoor om die avond eerder wat vroeger dan later te vertrekken (zeg 8-9 uur ipv middernacht).

Ik zou er wel op rekenen dat het die zaterdag wel erg druk is op het laatste deel van je route, pakweg vanaf Aix-en-Provence. De kustregio rond Saint-Tropez is notoir filegevoelig, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Koots » do 30 mar 2017, 15:34

Chris schreef:Afgelopen jaar was er in de noordelijke helft van Frankrijk inderdaad geen noemenswaardige congestie op zwarte zaterdagen. Als je richting het Rhônedal gaat kom je bij vrijdagavond vertrekken de volgende ochtend meteen in superdruk verkeer vanaf Beaune / Lyon. Echter omdat je van plan bent de oostelijke route te nemen zal dit effect minimaal zijn. Met een beetje geluk ben je dan ook nog de drukte van vakantiegangers uit Metz / Nancy voor. Als je het dan in één dag wilt rijden pleit dat ervoor om die avond eerder wat vroeger dan later te vertrekken (zeg 8-9 uur ipv middernacht).

Ik zou er wel op rekenen dat het die zaterdag wel erg druk is op het laatste deel van je route, pakweg vanaf Aix-en-Provence. De kustregio rond Saint-Tropez is notoir filegevoelig, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Thanks! 12 uur lijkt me in die zin fijn dat ik nog even wat slaap kan pakken (vrijdagochtend heel vroeg opstaan, zodat ik vrijdagavond ook lekker vroeg naar bed kan) en de kids dan ook niet de hele nacht in de auto hoeven te slapen (maar een deel). Volgens schatting zou ik dan rond 8:00 - 8:30 bij Lyon moeten zijn, van daaruit is het (zonder stops) nog 5,5 uur naar Cavalaire. Met stops zouden we daar dan mooi in de middag aankomen.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 30 mar 2017, 16:16

Geen idee waar in Nederland je vertrekt, maar vanuit de oostelijke helft kan een route via Duitsland en Zwitserland richting Frankrijk ook nog een optie zijn, waarbij je pas bij Genève Frankrijk binnenrijdt en via Annecy, Chambéry en Grenoble naar de A51 rijdt. Alleen heb ik geen idee hoe druk het dan op de Duitse en Zwitserse wegen zal zijn. Maar ik ben zelf meermaals via die route richting Grenoble en verder gereden.

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Koots » do 30 mar 2017, 21:14

Coen Tunnel schreef:Geen idee waar in Nederland je vertrekt, maar vanuit de oostelijke helft kan een route via Duitsland en Zwitserland richting Frankrijk ook nog een optie zijn, waarbij je pas bij Genève Frankrijk binnenrijdt en via Annecy, Chambéry en Grenoble naar de A51 rijdt. Alleen heb ik geen idee hoe druk het dan op de Duitse en Zwitserse wegen zal zijn. Maar ik ben zelf meermaals via die route richting Grenoble en verder gereden.
We vertrekken vanuit Nijmegen. Ik lees hier echter wel dat het op de Duitse snelwegen vaak veel erger gesteld is dan op de Franse.. Bovendien lijkt me het deel tot aan Lyon voor weinig problemen zorgen.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 07 apr 2017, 19:10

Grote drukte aan de grenzen tussen Kroatie en Slovenie deze avond. (Bajakovo is overigens de grens met Servie en Klek met Bosnie-Herzegovina bij Neum, de rest zijn dus grensovergangen met Slovenie)
At most border crossings there are delays of about 30 minutes.
At the following border crossings there are long delays:
Macelj (a 6-km-long queue in the inbound direction - 5 hours, 30 minutes in the outbound direction),
Razvor (30 minutes in the inbound direction, 45 minutes in the outbound direction),
Pasjak (3 hours in the inbound direction, 1,5 hours in the outbound direction),
Rupa (1,5 hours in the inbound direction, an hour in the outbound direction),
Kaštel (45 minutes in the inbound direction),
Plovanija (30 minutes in the inbound direction),
Bregana (2 hours in the inbound direction, 1,5 hours in the outbound direction),
Klek (40 minutes in the outbound direction).
In the outbound freight traffic there are delays at Bregana (a 3,5-km-long queue) and Bajakovo (a 1 km-long-queue), in the inbound at Macelj and Pasjak.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 apr 2017, 23:09

^^ Dat heeft toch te maken met strengere controles aan de grens Slovenië-Kroatië? Dat is namelijk vandaag ingegaan.

http://www.balkaninsight.com/en/article ... 04-04-2017

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 08 apr 2017, 12:03

In Duitsland begon gisteren ook de tweeweekse paasvakantie. Dat zorgt voor verhoogd verkeersaanbod in de omliggende landen, met name richting zuiden en zuidoosten, de eerste vakantiegolf en de gastarbeiters die weer naar huis rijden op de Balkan en Roemenië.

Voor de Gotthardtunnel momenteel een wachtrij van 13 kilometer, meer dan 2 uur vertraging.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » zo 09 apr 2017, 9:50

Coen Tunnel schreef:^^ Dat heeft toch te maken met strengere controles aan de grens Slovenië-Kroatië? Dat is namelijk vandaag ingegaan.
Zeker. Ook met de paasvakantie. De chaos haalde vanmorgen ook nu.nl:
Het was de bedoeling dat de buitengrenzen van de Schengenzone vanaf vrijdag extra scherp gecontroleerd zouden worden, maar daar is zaterdagavond langs de Sloveens-Kroatische grens al van afgezien. Langs de grens van Kroatië met Slovenië ontstond een verkeerschaos met kilometerslange files.
De controles veroorzaakten wachttijden tot vier uur voor het verkeer dat de grens over wilde.

De extra controle is daarom ingetrokken, meldde het Kroatische ministerie van Binnenlandse Zaken, dat grote schade voor de toerisme-sector vreest. Het is dit weekeinde het begin van paasvakanties in Europa.

Kroatië is sinds 2013 lid van de EU, maar is nog geen onderdeel van de Schengenzone. Slovenië is sinds 2004 lid van de EU en hoort sinds 2007 tot de Schengenzone.

De grens met Kroatië is zo een EU-buitengrens die volgens Brussel beter in de gaten zou moeten worden gehouden wegens de dreiging van terrorisme.
Overigens was het niet alleen zo aan Kroatische grenzen met Slovenië, ook met de andere 4 buurlanden waren lange wachttijden aan de grenzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Koots » ma 10 apr 2017, 10:24

Koots schreef:
Chris schreef:Afgelopen jaar was er in de noordelijke helft van Frankrijk inderdaad geen noemenswaardige congestie op zwarte zaterdagen. Als je richting het Rhônedal gaat kom je bij vrijdagavond vertrekken de volgende ochtend meteen in superdruk verkeer vanaf Beaune / Lyon. Echter omdat je van plan bent de oostelijke route te nemen zal dit effect minimaal zijn. Met een beetje geluk ben je dan ook nog de drukte van vakantiegangers uit Metz / Nancy voor. Als je het dan in één dag wilt rijden pleit dat ervoor om die avond eerder wat vroeger dan later te vertrekken (zeg 8-9 uur ipv middernacht).

Ik zou er wel op rekenen dat het die zaterdag wel erg druk is op het laatste deel van je route, pakweg vanaf Aix-en-Provence. De kustregio rond Saint-Tropez is notoir filegevoelig, maar dat wist je waarschijnlijk wel.
Thanks! 12 uur lijkt me in die zin fijn dat ik nog even wat slaap kan pakken (vrijdagochtend heel vroeg opstaan, zodat ik vrijdagavond ook lekker vroeg naar bed kan) en de kids dan ook niet de hele nacht in de auto hoeven te slapen (maar een deel). Volgens schatting zou ik dan rond 8:00 - 8:30 bij Lyon moeten zijn, van daaruit is het (zonder stops) nog 5,5 uur naar Cavalaire. Met stops zouden we daar dan mooi in de middag aankomen.
Volgens mij heb ik vrouwlief wel overtuigd, maar hebben voor de zekerheid (met gratis annuleren) wel een hotel in Bourg-en-Bresse geboekt van zaterdag op zondag. We houden de 2 zaterdagen ervoor even in de gaten vwb drukte, maar ik denk dat de route over de A39 naar Lyon en dan via de A51 naar Aix veel scheelt in drukte.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Gebruikersavatar
Koots
woonerf
Berichten: 84
Lid geworden op: di 10 mei 2016, 15:33

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Koots » wo 17 mei 2017, 16:45

Hier toch nog evenop terugkomen: we gaan zoals het er nu naar uitziet toch op zaterdag rijden, na de grootste drukte (dus ca. 10:00 uur vertrekken uit Nijmegen) en overnachten in Bourg-en-Bresse, om zo op zondag op de camping aan te komen. Het kost ons een dag, maar we hebben in totaal 3 weken vakantie en hebben na de 2 weken vakantie nog een huisje in hetzelfde plaatsje. Daar blijven we nu een paar nachten langer 8-)
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » do 18 mei 2017, 9:30

Ik heb 2 jaar geleden de route A39/A40 genomen vanwege een file op de A6. Wij reden toen op vrijdag voor de Zwarte Zaterdag. En ik moet zeggen dat dit een rustig alternatief is voor de A6. Wij hadden voor een overnachting een hotel onder Lyon met uitzicht over de A7. Dat stond een lange file richting het zuiden. De volgende morgen was dat beeld niet veranderd.

Was trouwens een goed hotel. We hadden een diner genomen in het restaurant, maar dat stond bij het uitchecken de volgende morgen niet op de rekening.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » di 23 mei 2017, 9:37

Nederlanders die dit Hemelvaartsweekend naar Frankrijk of Belgie afreizen kunnen Brussel woensdag- en donderdagmiddag beter mijden. Vanwege het bezoek van de Amerikaanse president Trump moeten diverse snelwegen enige tijd dicht, waardoor grote hinder wordt verwacht.
Belgen uiteraard ook ;)

bron: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.142.11
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 23 mei 2017, 9:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Robbert297 » di 23 mei 2017, 10:11

^^ Dat zal heel wat hinder leveren!
Слава Україні

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » wo 31 mei 2017, 16:13

Vakantiegangers die deze zomer (of al eerder) naar Frankrijk trekken moeten rekening houden met flinke files aan de grens. De Franse president Macron wil de noodtoestand tot november verlengen, waarmee ook de grenscontroles in de zomervakantie doorgaan.
bron en verder lezen: http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2017.150.06

Plaats reactie