Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door GuteFahrt » do 29 mar 2018, 14:49

De problemen op de A7 tussen Hannover en Hamburg zijn ook weer groot. Daar staat meer dan 20 kilometer file. Als ik goed lees is de A7 daar zelfs afgesloten wegens werkzaamheden.

Wat nog meer opvalt: 14 kilometer file bij Oldenburg.

edit:

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... hr102.html
https://www.mdr.de/sachsen/stau-osterve ... n-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 21:22

Nu ruim na 21 uur nog behoorlijk wat congestie in Duitsland:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 02 apr 2018, 11:05

Opvallend druk in Italië:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 02 apr 2018, 12:51

Tweede paasdag is altijd druk daar. Veel mensen brengen pasen bij hun familie elders door, en op Tweede Paasdag (Pasquetta) is het al vroeg druk. Alles in noordelijke richting. De heenweg is wat meer gespreid over de vooravond van Goede Vrijdag en de ochtend van Paaszaterdag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » ma 02 apr 2018, 18:16

^^ Nu ook nog veel congestie in Italië, zelfs het meeste van alle Europese landen. Er zijn zwarte zaterdagen dat je niet op zoveel plekken congestie ziet als nu...

Afbeelding

Regio Lago di Garda is één grote gridlock, terwijl het nog niet eens echt toeristenseizoen is.
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » ma 02 apr 2018, 19:23

Klopt, maar de meren zijn uiteraard wel geliefde bestemmingen voor een dagtrip. De files die je op deze tijd ziet, bestaan hoofdzakelijk uit terugkeerders van een dagje in de bergen / aan de meren / aan het strand. Files staan duidelijk in de richting stede in de Povlakte. RAI meldt dat de schatting is dat er vandaag 11 miljoen mensen op de weg zijn voor hetzij de terugkeer van familie elders in het land, hetzij zo'n dagtrip.

Opvallend trouwens dat in je tweede screendump de A22 het E-nummer E35 heeft :-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 18:45

Die lange weekenden hebben wel een aparte verkeersdynamiek.

Vandaag eigenlijk alleen in Noord-Italië files door terugkerend vakantieverkeer. Maar in de Alpen, Frankrijk, Spanje of Duitsland helemaal niks. Wanneer reizen al die mensen weer terug? Vrijdag was een verkeerschaos in Duitsland met lange files van 's ochtends vroeg tot 's avonds, nog erger dan een vakantieuittocht in de zomer (vooral omdat het al zo vroeg op gang kwam). Op zaterdag zag je ook nog de nodige files. Maar nu? Vrijwel niks. :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 01 mei 2018, 21:08

Ik stel me zo voor dat de chaos op vrijdag zo groot wordt, omdat regulier woon-werkverkeer en ander regulier interregionaal verkeer zich vermengt met de extra reizigers. En dat al heel vroeg op de dag, zodat het in kolonne verdergaat: of je nu op weg bent naar een relatief nabije bestemming of naar de andere kant van de Alpen.

De terugreis vindt dan plaats op een vrije dag, dus veel minder regulier verkeer. En de mensen vertrekker gespreider in de tijd; niet de gebruikelijke vrijdag waar iedereen al vroeg in de middag dezelfde kant uit wil, maar van de mensen die relatief dichtbij bleven heb je altijd een groep mensen die al 's ochtends vroeg terug rijdt en anderen die pas vroeg in de avond weer terug willen zijn. De mensen die van verder weg terug moeten komen, komen afhankelijk van hun vertrekpunt ook al snel verspreid op de knelpunten aan. Dit uiteraard nog naast de groep die vandaag nog helemaal niet terug ging, maar er een volledige week van heeft gemaakt of juist slechts een vrijdag-zondag-trip (want maandag geen vrij, dus werken).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 01 mei 2018, 21:58

Toch is het wel opmerkelijk, in Duitsland ontstaat op sommige plekken bij het minste of geringste een file, ook buiten de traditionele spitsuren. Vandaag was daar vrijwel geen sprake van voor zover ik gezien heb. Het helpt wellicht ook dat er geen vrachtverkeer mag rijden op feestdagen. Het volume aan vrachtverkeer op sommige routes is zo hoog dat congestie eerder ontstaat. Je hebt ook die typische "LKW Stau", dat zie je bijna nergens anders in Europa buiten de grensovergangen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 02 mei 2018, 12:26

^^
De typische vrachtwagenfiles in Duitsland kleuren op de filekaartjes ook rood en dan lijkt het al snel een enorme vertraging, terwijl het defacto voor de automobilist wel meevalt. Laatst nog meegemaakt op de A2 bij Bad Oeynhausen, maar ook op de A5 voor Kreuz Walldorf (richting noorden) zie ik het regelmatig.

Inderdaad helpt het enorm als er geen vrachtwagens rijden op feestdagen. Duitsland stikt op normale doordeweekse dagen in de hoeveelheid vrachtverkeer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 04 mei 2018, 15:40

Een indruk van de hoofdreisroutes in Duitsland;

* A1: problematisch bij Osnabrück, Bremen, Hamburg en Lübeck. Vooral bij Bremen in beide richtingen, elders vooral richting noorden
* A3: problematisch tussen Oberhausen en Köln, tussen Köln en Regensburg relatief weinig problemen in vergelijking met eerdere jaren
* A5: momenteel geen structurele problemen
* A6: problematisch tussen Mannheim en Heilbronn in beide richtingen
* A7: bij Hamburg zeer problematisch in beide richtingen, elders zijn werkzaamheden die voor overlast zorgen, vooral tussen Würzburg en Ulm
* A8: problematisch bij Pforzheim in beide richtingen, evenals tussen Stuttgart en Ulm. Ulm - München zeer weinig problemen. München - Salzburg vooral in de zomer
* A9: Nürnberg - München lijkt weinig problemen te hebben
* A61: wel wat wegwerkzaamheden her en der, verder lijkt het mee te vallen. Samenvoeging A565 ten zuiden van Bonn geeft relatief vaak vertraging in de avondspits.

Het is natuurlijk afwachten wat voor Baustelles er nog ingericht gaan worden, maar het lijkt er op dat de A3-A9 tussen Köln en München dit jaar relatief weinig problemen kent. Rond de grote steden vooral spitsverkeer maar de laatste tijd geen wegwerkzaamheden met extreme overlast zoals de afgelopen jaren. Bij Würzburg wel wat filevorming maar minder intens dan in het verleden, tussen Frankfurt en Würzburg is het nodige aan verbreding opgeleverd het afgelopen jaar.

Ik heb de indruk dat het dit jaar meer loont om de A3-A9 te pakken richting zuiden dan via Stuttgart.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 mei 2018, 17:50

^^ Bedankt voor dit overzicht. Ben van plan om over een maand richting de Alpen te rijden en van/naar Oostenrijk moet ik dan toch echt door Duitsland. Wat zou je richting Ulm/Memmingen/Fernpass/Bregenz adviseren? Via Würzburg of via Stuttgart? Ik begrijp dat ik in beide gevallen op flinke wegwerkzaamheden moet rekenen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 04 mei 2018, 18:21

^^ Tot 4 juni is er een Baustelle ten zuiden van Uffenheim met maar 1 rijstrook per richting. Daar staat regelmatig file voor. Voor de rest lijkt de A7 ten zuiden van Würzburg niet heel problematisch, alhoewel er wat vaker file staat dan je op de gemiddelde drukte zou verwachten. Het is een snelweg met een intensiteit waarbij men nog wel eens werkzaamheden met maar 1 rijstrook wil uitvoeren.

Ik denk dat de A6/A8 naar Stuttgart problematischer is. Je hebt daar vaak file zowel ten westen van Stuttgart/Heilbronn als op de A8 ten westen van Ulm waar ze aan het bouwen zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 04 mei 2018, 18:56

Persoonlijk zou ik de keuze laten afhangen van wanneer je wilt gaan rijden. In de nachtelijke uren zou ik persoonlijk de route via Karlsruhe, Suttgart en Ulm nemen. Overdag zou ik het leed van de A7 kiezen. De A7 vind ik vooral problematisch in de nachtelijke uren, omdat je vanaf Bad Hersfeld tot Kempten naast de vele wegwerkzaamheden ook continu inhalende vrachtwagens voor je neus hebt. Overdag mogen ze op veel plekken niet inhalen, maar vanaf 20 of 22 uur mag dat tot 6 of 8 uur wel.

De route richting de Fernpass is op dit moment hoe dan ook geen pretje. Afhankelijk waar je naartoe gaat zou ik richting Oostenrijk eerder via München rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 mei 2018, 19:54

^^ Dan zal ik daar proberen rekening mee houden met mijn precieze route richting de Alpen, mocht ik overdag rijden. Wellicht ga ik ook 's nachts rijden, dan is het wat minder problematisch, vermoed ik. Chris en Frans, bedankt voor de tips! :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » wo 09 mei 2018, 19:51

De Kroatische grensstad Metković verbiedt tussen 10 mei en 30 oktober alle doorgaande toeristische bussen die op de D9 gebruik willen maken van de grensovergang met Bosnië-Herzegovina, het betreft voornamelijk bussen naar Mostar en het bedevaartsoord Međugorje in Bosnië-Herzegovina. De wachttijden aan deze grensovergang loopt de laatste jaren met name in de zomer op tot soms enkele uren hetgeen de stad verstopt.

Toeristenbussen vanuit zowel de richtingen Split als Dubrovnik worden via Ploče naar de A10 geleid en kunnen daar de grens passeren. Bussen die vanuit toeristisch oogpunt Metković aandoen mogen wel de stad in maar mogen ook daar de grens niet over, en moeten een kleinere grensovergang (Prud) nemen ten westen van de stad.
Lijnbussen mogen nog wel de stad en deze grensovergang passeren. Men hoopt nu dus de wachttijden in de zomer flink te verminderen.

Het zal in het verre zuiden van Kroatië waarschijnlijk sowieso druk worden: Tot zeker begin juli is één grensovergang met Montenegro dicht (Konfin, via de D516), zodat alleen de hoofdroute (D8) beschikbaar is. De dichtstbijzijnde grensovergang met Bosnië-Herzegovina is Gornji Brgat, de hoofdroute van Dubrovnik naar Oost-Bosnië en verder naar noord-Montenegro, gaat namelijk in ook op de schop en de verwachting is ook dat het in het zomerseizoen langere wachttijden gaat opleveren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » wo 09 mei 2018, 20:43

Mijn indruk is dat het toerisme in die regio, zeker Bosnië-Herzegovina, zich sterk aan het ontwikkelen is. Hoe ervaar jij de berichtgeving?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » wo 09 mei 2018, 21:26

Deels positief, want de werkzaaheden aan de grensovergangen in het diepe zuiden gaan over uitbreiding of nieuwbouw van de grensterminals om grotere aantallen te kunnen verwerken.

Maar de toeleidende infrastructuur wordt echter niet aangepakt, dus uiteindelijk zal het niet heel veel zoden aan de dijk zetten. In een stadje als Metković valt niks te verbreden, omdat de D9 bibeko loopt en tussen de stad/bergen enerzijds en de rivier Neretva anderzijds zit ingeklemd. Omdat er ‘in de buurt’ een nieuwe snelweg en grensovergang is gebouwd (Kroatische A10 en Bosnische A1) verwacht men dat daar gebruik van wordt gemaakt omdat daar de infrastructuur wel beter is.
Alleen zijn dat tolwegen en voor locals is dat vrij prijzig.

Je noemt overigens Bosnië als toeristische ‘booming’ bestemming maar vlak vooral Montenegro niet uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » do 10 mei 2018, 10:44

Ja, Montenegro staat binnen Europa op mijn verlanglijstje al dan niet in combinatie met een aantal buurlanden.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door petervdveen » za 12 mei 2018, 21:58

Naar mijn mening is Montenegro het mooiste land van Europa dat ik tot nu toe bezocht heb.
Dus daar zie ik de toerisme in de toekomst ook wel erg toenemen ja.

Wat betreft infrastructuur heb ik in de balkan eigenlijk nergens last gehad van drukte of echt slechte wegen.
De enige uitzondering was Albanië wat betreft beide en Kroatië wat betreft drukte.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 20 mei 2018, 15:09

Lekker doorrijden vandaag:

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 26 mei 2018, 14:43

Op het continent vandaag een rustig dagje. In Engeland is het maandag bank holiday. Gevolg: de hele dag al flinke files op de M25 en de doorgaande snelwegen (de noord-zuid-assen en de M5). Net zoals Pinksteren bij ons is dit voor Britten een populaire gelegenheid om nog kort voor de zomer een lang weekend te pakken.

Inmiddels begint het rustiger te worden; eerder op de dag zag Engeland er op Google Maps donkerrood uit.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » zo 03 jun 2018, 15:04

Wat zijn eigenlijk de verwachtingen voor zaterdag 14 juli in Frankrijk m.b.t. de verkeersdrukte?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » ma 04 jun 2018, 5:16

Het is de nationale feestdag wat in beperkte mate leidt tot verkeersbewegingen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Basjuh1981 » ma 04 jun 2018, 8:36

De verwachtig is toch dat ik rond 7:00 uur / 7:30 uur (voor)bij Parijs ben. Dus dat moet dan wel goed komen.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » do 14 jun 2018, 11:37

Dit jaar eens voor het eerst met de auto op vakantie. De keuze is gevallen voor Zwitserland dit jaar. Het vertrek is zaterdag 18 augustus. Groentje als ik ben heb ik natuurlijk niet goed nagedacht over de zwarte zaterdagen. Ik ken zwarte zaterdag voornamelijk van de caravan optocht voor de brug in Ommen (dat is echt hatelijk kan ik je vertellen).

Ik wil in twee ochtenden/middagen naar Schaffhausen omgeving rijden. Liefst in Duitsland nog in een leuk dorpje kamperen, niet te ver van de snelweg. Vertrek in Zwolle.

Terug rijden we op donderdag vanaf Pratteln (we gaan woensdagavond naar Flogging Molly in de Z7 Konzertfabrik :woop: ). Dan ook weer in twee dagen naar Nederland.

Zijn er nog routes die ik beter kan vermijden? Wat raden jullie mij aan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » do 14 jun 2018, 11:51

In de tweede helft van augustus gaat de grote reisgolf alweer terug in noordelijke richting. Geen zorgen dus voor je heenreis.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 14 jun 2018, 11:57

18 augustus is er inderdaad niet veel vakantieverkeer meer naar het zuiden. Noord-Zwitserland is overigens best wel goed in één dag te berijden. Als je om 9 uur vertrekt ben je nog voor het avondeten weer thuis.

Ik zou voor wat betreft de A3 in het Ruhrgebied wel de berichtgeving in de gaten houden. Er zijn regelmatig weekendafsluitingen bij Oberhausen en Köln voor onderhoud, soms richting noorden en soms richting zuiden. Je kan er voor kiezen om via de A61 te rijden, dat maakt qua afstand weinig verschil en aangezien je in 2 dagen naar Zwitserland wilt rijden zal 130 km/h op de A61 ook wel geen beperking voor je zijn.

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SilentScreamer » do 14 jun 2018, 13:04

Top, dank jullie wel.

Gezien mijn rij-ervaring lijkt het me ergens wel verstandig om een beetje rustig aan te doen, qua afstand en qua snelheid. Ik denk dat de A61 wel eens een wijze keuze zou zijn. Het enige wat ik me afvraag wat verstandig is qua doorsteken naar Stuttgart, gezien Pforzheim en Heilbronn wel filegevoelig zijn. Het liefst vermijd ik een baustelle als ik ook over een BAB kan rijden door het Zwarte Woud. Ik weet alleen niet wat de ernst is van de filegevoeligheid.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Bert65 » do 14 jun 2018, 17:15

^ Filegevoelig is dat stuk zeker tot voorbij Stuttgart. Inderdaad is via de A5 naar Freiburg en dan via Hinterzarten een goede optie en het is nog wel een mooie route.

Plaats reactie