Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 395
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Sondermaut » wo 21 nov 2018, 11:52

Afgelopen zomer ben ik om 6:00 op een vrijdag uit Dordrecht vertrokken. Dan ben je om ongeveer half acht in Duitsland als je via Venlo reist. Zelf reden we de afgelopen 2 jaar altijd via de A61-A6-A5/A81-A8 naar Oostenrijk. Tot Ludwigshafen is over het algemeen goed door te rijden, maar de flessenhalzen op de A8 Karlsruhe-Ulm, München-Salzburg en op de A6 bij Heilbronn werkten eigenlijk nooit mee. Veel files op onze route naar Augsburg en Karinthië waren destijds (de nasleep van) ongelukken of wegwerkzaamheden. Zelf boeken mijn ouders altijd een hotel op ongeveer iets na de helft tot tweederde van de gehele reis. Dit hotel boeken we dan ook altijd als we teruggaan. Dan rijden we het langste stuk terug naar huis op zondag, zonder vrachtverkeer.

DvdB
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 19 nov 2018, 20:59

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door DvdB » wo 21 nov 2018, 14:31

Bedankt voor jullie reactie .We wachten idd eerst maar af hoe het er volgend jaar zomer uitziet op de wegen in Duitsland .Volgens mij kunnen wij het beste rijden over Arnhem (i.p.v. Venlo) en dan de A3-A9-A8 -93 .En dan vóór Kufstein bij Kiefersfelden eraf richting Wald in Pinzgau

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 21 dec 2018, 15:13

Kerstdrukte naar Oost-Europa:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » vr 21 dec 2018, 20:10

Ik zag net op het Kroatische nieuws (ik ben nu in Zagreb) een item over kerstdrukte aan de grenzen met Slovenie met wachttijden van meer dan een uur. Ook zou het zeer druk zijn op de A3 rond de stad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » wo 02 jan 2019, 16:37

Zo te zien is het winters weer in Zuidoost-Duitsland en delen van Oostenrijk. Met name rond Salzburg is het verkeer compleet in de soep gelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 05 jan 2019, 10:13

Opnieuw sneeuw in Zuid-Duitsland en Oostenrijk. Ook wel een waarschuwing voor degenen die denken tot aan het dal van de skipiste over de Autobahn te kunnen jagen en in 7 uur naar Tirol te rijden. Het kan ook zo zijn:

Afbeelding

S3mv
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 26 mei 2017, 13:00

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door S3mv » za 05 jan 2019, 10:55

https://www.tirol.gv.at/verkehr/strasse ... cams/b179/

Op deze site zijn meerdere webcams van de Fernpass te zien. Het ziet er nog wel aardig begaanbaar uit op dit moment, maar de intensiteit van de sneeuwval gaat intensiveren ten westen van Innsbruck, dus dan moeten we nog zien hoe ze er van af komen daar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 05 jan 2019, 14:16

Terugkerende gastarbeiders: aan de grenzen van Bosnie-Herzegovina en Servie naar Kroatie en van Kroatie naar Slovenie zijn nu wachttijden tussen de 1 en 2 uur.
Laatst gewijzigd door Palance op za 05 jan 2019, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 05 jan 2019, 14:20

Dubbel
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 05 jan 2019, 14:50

Ook veel Kroaten die een weekendje gaan skiene in Slovenie of Oostenrijk, naar verwachting gaan er ruim 250.000 op,pad.

Bij de grootste grensovergang Bregana van Kroatie naar Slovenië loopt de file voor de grensovergang naadloos over in die voor het tolstation.

Kroatische grenspost, op de achtergrond de Sloveense.
Afbeelding

Tolstation Bregana op de A3.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » vr 01 feb 2019, 17:18

Zo te zien sneeuwt het aan de zuidzijde van de Alpen. Op de Brennerpass begint de chaos ook precies vanaf de pashoogte / grens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 10:25

Het verkeer gaat nog steeds heel lastig aan de Italiaanse kant van de Brennerpass. De A22 is zelfs dicht.

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 02 feb 2019, 13:45

Heel zware sneeuwval, begrijp ik. In Bolzano zou in 33 jaar niet zoveel sneeuw zijn gevallen in korte tijd. Gevolg voor de wegen: spontane lawinetjes die voor blokkades zorgen. De versperring van de A22 was mede het gevolg daarvan, maar ook van vrachtwagens zonder winterbanden die niet omhoog kwamen. Het principe dat vrachtwagens door hun gewicht wel genoeg grip krijgen, loopt kennelijk tegen grenzen aan. Inmiddels is de A22 weer open in zuidelijke richting, maar het verkeer staat volkomen vast. Zelfde geldt voor de SS12 en wegen uit de zijdalen.
(Bron: nachrichten.it, radiotirol.it)

Aan de Alpen-zuidzijde in Zwitserland is niet veel aan de hand, al zie je aan de webcams dat de sneeuw tot voorbij Lugano ligt. Dat is bepaald ongebruikelijk in de winter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 16:29

Het is nog steeds een chaos op de Brennerpass, zowel richting noorden als zuiden is er geen doorkomen aan, iemand meldt op Twitter dat ze 7,5 uur over 16 kilometer gedaan hebben. Aan Oostenrijkse zijde wordt het verkeer kennelijk teruggestuurd naar Innsbruck.

De Reschenpass is een goed alternatief, Google Maps geeft die route als groen aan.

De dalen daar uitkomen is ook lastig. Google Maps geeft één grote stilstaande rij verkeer aan op de SS 49. Het probleem is dat de Brennerpass helemaal dicht is, zowel de A22 als de naastgelegen SS12 / B182. Het is één grote gridlock tussen Innsbruck en Bolzano.

Gezien de aanhoudende intense congestie op het onderliggend wegennet probeert toch iedereen de A22 richting noorden te nemen, waarom rijden die mensen niet om via de Reschenpass? Of zelfs via Lienz en dan de Oostenrijkse A10? Dat is een eind om maar het lijkt er op dat veel mensen daar de hele dag vast staan op de SS 49 / A22.

Op webcams van Asfinag is te zien dat er helemaal geen verkeer vanuit Italië richting Innsbruck gaat en dat de andere richting muurvast staat met mensen die buiten hun auto lopen. Dit is al de hele dag zo, krijgen al die mensen dan geen verkeersinformatie door? Of is dit zo'n geval van: ik volg mijn navigatiesysteem en die denkt dat de file weg is tegen de tijd dat ik er kom?

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door paolie » za 02 feb 2019, 17:10

Als ik de diverse wintersportforums lees, lijkt het erop dat de het hier automobilisten betreft die er al sinds vanochtend muurvast staan. Keren is dan natuurlijk lastig, maar begrijp dat aan de Oostenrijkse kant men nu de auto's verplicht laat keren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 17:28

Chris schreef: za 02 feb 2019, 16:29Of is dit zo'n geval van: ik volg mijn navigatiesysteem en die denkt dat de file weg is tegen de tijd dat ik er kom?
Google Maps laat je in elk geval een route van Verona naar Innsbruck plannen zonder enige vertraging... Zelfs vanaf Bolzano laat Google Maps je doodleuk de file inrijden. Vandaar dat er de hele dag een chaos is misschien? Mensen die gewoon Google Maps volgen en denken de file te verslaan om vervolgens straks in de auto te mogen slapen?

Afbeelding

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 02 feb 2019, 18:38

Chris schreef: za 02 feb 2019, 16:29 Of is dit zo'n geval van: ik volg mijn navigatiesysteem en die denkt dat de file weg is tegen de tijd dat ik er kom?
Deels wellicht. Maar niet anders dan bij lange wachttijden in de zomer is er ook de groep "ik moet daar nu eenmaal heen en als ik nu achteraan aansluit, ben ik nog altijd eerder dan door nu niet te gaan." Die mensen realiseren zich niet hoe demoraliserend een dag stilstaan is. En in de zomer is uitstappen en je dan maar vermaken in de asfalt-hitte erg, bij grote vertragingen door winterweer dreigen nog echt onderkoelingsproblemen. Dit misschien ook met de variant: "ik heb al een paar keer door een winterse dag heen gemoeten; al rijd je de hele tijd maar een kilometer of vijftig, je komt er uiteindelijk toch wel," zonder zich te realiseren dat dit echt next level shit is. De psychologie komt hier ook ergens wel kijken. Tegen omdraaien en lang pauzeren zet je brein geloof ik wel een paar cognitive biases in, ook al is het echt verstandiger.

Misschien is het ook zo dat je bij alle weeralarmen code geel van tegenwoordig ook het "ga niet het gebied in" van vandaag niet meer zo serieus neemt. Vraag op zichzelf: in hoeverre gaven Beierse en Oostenrijkse media die boodschap door? Ik zag hem om 18.00 uur als "Service Österreich " van de Bayrische Rundfunk, maar weet niet hoe het eerder op de dag was.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 02 feb 2019, 22:18

Er is nog wat tegenstrijdige berichtgeving over de A22, Asfinag meldt dat de afsluiting in Südtirol opgeheven is, maar Google Maps en andere bronnen geven nog aan dat bijna het hele traject van Bolzano naar Sterzing nog dicht is, evenals de parallelweg. Inmiddels moeten mensen daar gaan nadenken over een nacht in de auto. Die mega wachtrij op de SS49 is wel weg, kennelijk hebben mensen toch maar besloten om zuidwaarts te rijden.

De Zivilschutz van Südtirol roept mensen ook op niet meer te proberen de A22 op te rijden. Er zijn meldingen dat er nog heel veel vrachtwagens vast zitten in de sneeuw, de regering van Tirol heeft ook besloten om het rijverbod op de Brenner en Inntalautobahn vannacht niet in te laten gaan zodat de enorme backlog aan vrachtverkeer weg kan gaan. Al zullen ze vermoedelijk daarna bij Kufstein vast staan omdat ze Duitsland niet in mogen (zondagrijverbod).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 02 feb 2019, 22:43

Chris schreef: za 02 feb 2019, 22:18 Er is nog wat tegenstrijdige berichtgeving over de A22, Asfinag meldt dat de afsluiting in Südtirol opgeheven is, maar Google Maps en andere bronnen geven nog aan dat bijna het hele traject van Bolzano naar Sterzing nog dicht is, evenals de parallelweg.
Ik begrijp dat de A22 richting noord dicht is vanaf Klausen en dat is ook wat Google aangeeft. Richting zuid is de weg open, wat Asfinag zal hebben aangezet tot hun melding. De richting Verona -> Brenner valt niet echt in hun verkeersinformatie. Overigens meen ik dat de A22 richting zuid een groot deel van de dag open is geweest. Alleen was de file zo enorm dat ze in Oostenrijk op enig moment al begonnen zijn om verkeer richting Brenner op te vangen bij Schönberg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 03 feb 2019, 10:37

De blokkades zijn nu weg maar de A22 is kennelijk nog steeds slecht begaanbaar, grotendeels maar 1 rijstrook open omdat de snelweg nog wel vol met gestrande vrachtwagens staat. Er staat nog steeds flink wat file in beide richtingen tussen Bressanone en Vipitento.
  • Die Brennerautobahn A22 ist sein Samstag, 23.00 Uhr, wieder in beide Richtungen für den Verkehr auf der gesamten Länge befahrbar. Alle Fahrzeuge müssen mit Winterausrüstung ausgestattet sein.

    Die Brenner-Staatsstraße SS12 wurde mit Räumfahrzeugen vom Schnee befreit und ist seit 02.00 Uhe in beiden Richtungen bis Sterzing befahrbar. Im Abschnitt Wipptal von Sterzing bis Brenner bleibt die Staatsstraße vorerst für den Verkehr geschlossen. Auf der gesamten Strecke ist Winterausrüstung Pflicht.
>> https://www.tageszeitung.it/2019/02/03/ ... te-lage-2/

Foto van een uur geleden:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 feb 2019, 13:18

Heb verhalen gehoord over mensen die 19 uur en meer hebben vast gestaan. Dat is zo absurd, dat het eigenlijk niet voor te stellen is. Wat me wel opvalt zijn de vele vastgerenden vrachtwagens, deels hoorde ik in de media over vrachtwagens met zomerbanden. Is hier op de Brennerroute helemaal geen controle op?! In Zwitserland is er eigenlijk een vrij strenge controle op de Gotthardroute, waardoor je daar dit soort fratsen niet hebt. De San Bernardino is zelfs voor vrachtwagens compleet afgesloten en wordt al vanaf Basel aangegeven.
Chris schreef: za 02 feb 2019, 16:29 Google Maps geeft één grote stilstaande rij verkeer aan op de SS 49.
De SS49 door het Pustertal heeft sowieso al last van reguliere files, laat staan het infarct wat er de laatste dagen is geweest. Daar zit je dan in bijv. Bruneck en je wilt naar huis... :geenlach: Dan rest er niks anders op als te blijven en wachten totdat het beter wordt.
Chris schreef: za 02 feb 2019, 17:28 Zelfs vanaf Bolzano laat Google Maps je doodleuk de file inrijden. Vandaar dat er de hele dag een chaos is misschien? Mensen die gewoon Google Maps volgen en denken de file te verslaan om vervolgens straks in de auto te mogen slapen?
Google Maps zit er wel vaak grandioos naast. Ik vraag me echt af wat Google daar voor systeem achter heeft zitten. Er zijn een dozijn aan andere Apps die toch wel een stuk nauwkeuriger zijn.
Pino schreef: za 02 feb 2019, 18:38 Dit misschien ook met de variant: "ik heb al een paar keer door een winterse dag heen gemoeten; al rijd je de hele tijd maar een kilometer of vijftig, je komt er uiteindelijk toch wel," zonder zich te realiseren dat dit echt next level shit is.
Absoluut, een zulk enorm verkeerschaos in de winter kan ernstige gevolgen hebben voor de mensen die erin staan. Ben ook van mening dat er veel te lichtzinnig over wordt nagedacht, of gewoon niet nagedacht (blind vertrouwen in navigatie). Sowieso is het slim om alvorens je vertrek de verkeersmeldingen door te lezen, vandaag de dag dank internet vrij eenvoudig, maar in de winter check je ook het winterse weer erbij, plus natuurlijk alle voorbereidingen omtreffende winteruitrusting.
Chris schreef: zo 03 feb 2019, 10:37 Er staat nog steeds flink wat file in beide richtingen tussen Bressanone en Vipitento.
Laat dat maar beter niet de locals horen. :lol:

Overigens snap ik nog steeds niet waarom mensen in Zwitserland nu een paar uur voor een autotrein staan te wachten, terwijl er prima alternatieven voorhanden zijn, zonder vertragingen. Furkatunnel weer een paar uur vertraging, terwijl de Lötschberg niks heeft. En de Vereinatunnel had ook een wachtrij van ruim een uur, terwijl de Julierpass schoon en zonder vertragingen te berijden was.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 13:38

Als ik het me goed herinner waren er meerdere problemen. Al op vrijdag was het een chaos doordat door hevige sneeuwval vrachtwagens zich vastreden, met name tussen Brixen en Sterzing ( ;) ) Dat ging eigenlijk de hele nacht door maar de A22 was toen nog niet dicht. Later kwam er een lawine overheen en moest het echt afgesloten worden. De SS12 was nog gedeeltelijk open waardoor mensen die route gingen proberen maar ook niet vooruit kwamen.

De kritiek was ook dat er nauwelijks hulpdiensten aanwezig waren. Eigenlijk had na de afsluitingen van de A22 en de SS12 gewoon de SS12 al ter hoogte van de SS49 afgezet moeten worden: mensen zouden dan gedwongen zijn om richting Bolzano te rijden. Dit gebeurde volgens mij pas tegen het einde van de middag, waarna die file op de SS49 ook wel snel oploste.

Pas later werd ook de Oostenrijkse A13 afgesloten, het verkeer werd toen bij Matrei teruggestuurd naar Innsbruck.

Hier een afbeelding van Google Maps op die zaterdag om 17:30 uur. Zowel de A22 en SS12 stonden toen al de hele dag muurvast en toch gaf Google Maps alleen die route aan. Dat geeft toch aan dat je maar beter niet alleen op Google Maps kan vertrouwen...

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 14:27

SnarfFlevoland schreef: di 05 feb 2019, 13:18Wat me wel opvalt zijn de vele vastgerenden vrachtwagens, deels hoorde ik in de media over vrachtwagens met zomerbanden. Is hier op de Brennerroute helemaal geen controle op?! In Zwitserland is er eigenlijk een vrij strenge controle op de Gotthardroute, waardoor je daar dit soort fratsen niet hebt. De San Bernardino is zelfs voor vrachtwagens compleet afgesloten en wordt al vanaf Basel aangegeven.
Vrachtwagens en zomerbanden is geen vreemde combinatie. Het pure gewicht van vrachtwagens zorgt dat ze grip houden in situaties waar personenwagens al meer aan het glibberen slaan. Maar goed, bij zwaardere sneeuwbuien loop je duidelijk tegen grenzen aan, zo zagen we hier. De Zwitserse controles die je noemt, heb ik nooit gezien, maar dat is ongetwijfeld een kwestie van de omstandigheden waarin ik door Zwitserland heen ben gereden in de winter. Een plek waar al het verkeer door een fuik gaat om te zien wat voor banden eronder zitten heb ik hoe dan ook nooit meegemaakt, maar de doseerplaatsen op de Gotthard-route laten het natuurlijk al toe om al het vrachtverkeer van de weg te halen en dan even te kijken of ze klaar zijn voor de klim. Omdat de doseerplaatsen nog op relatief geringe hoogte liggen, is de kans dat het daarvoor al fout gaan vrij gering. Maar ja, zo'n doseersysteem bestaat niet op de Brenner-route...
Google Maps zit er wel vaak grandioos naast. Ik vraag me echt af wat Google daar voor systeem achter heeft zitten. Er zijn een dozijn aan andere Apps die toch wel een stuk nauwkeuriger zijn.
Weet niet in hoeverre andere apps zaterdag nauwkeuriger waren. Een uitdaging die ik zo snel voor me zie, is dat apps die zich baseren op de bewegingen van smartphones met lokatie-aanduiding bij volkomen stilstand je op een gegeven moment niet meer zullen aanduiden als iemand die zich over de bewuste weg verplaatst. En dan valt het systeem op enig moment vanzelf terug op "ik krijg geen melding van file, dus de weg is vrij". Pas als je het systeem handmatig op "volledige wegafsluiting" zet, wordt dat beter. Het voornaamste probleem van Google Maps is wellicht dat die handmatige switch langer op zich laat wachten dan bij gespecialiseerde navigatie-apps zoals Waze.
Pino schreef: za 02 feb 2019, 18:38Sowieso is het slim om alvorens je vertrek de verkeersmeldingen door te lezen, vandaag de dag dankzij internet vrij eenvoudig, maar in de winter check je ook het winterse weer erbij, plus natuurlijk alle voorbereidingen omtreffende winteruitrusting.
Er zullen best wel wat mensen zijn geweest die toch echt nog even op Google Maps hebben gekeken, zonder zich te realiseren wat voor een slechte raadgever dat onder omstandigheden kan zijn. Dit bevestigt voor mij alleen al dat eens in de zoveel tijd verkeersinformatie luisteren op de radio een must blijft. Lezen op de websites van de lokale aanbieders mag natuurlijk ook. Want daar wordt duiding gegeven, geen algoritme dat bijna per definitie slecht reageert op extreme afwijkingen van de normale toestand. Ik ben zaterdag pas wat later op de dag naar Radio Tirol gaan luisteren (wat een Zuid-Tiroolse zender is) en die waren heel duidelijk in hun boodschap "ga niet de weg op". Ik hoop dat die boodschap op dat tijdstip van de dag ook al werd gegeven op Oostenrijkse en Beierse verkeersinformatie, maar dat kan ik natuurlijk nu niet meer nagaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 14:37

Het is hetzelfde wat je elke zomer en winter bij de Gotthardtunnel ziet. Op beslispunten voor alternatieve routes is de congestie te ver weg en raad Google Maps geen andere route aan (zoals de San Bernardino of Simplon). Pas vanaf Luzern begint die vertraging wat meer ingecalculeerd te worden, maar tegen de tijd dat het blijkt dat die file echt niet weg gaat sta je al in de wachtrij bij Altdorf - te laat om nog een alternatieve route te kiezen. Daar komt bij dat Google Maps nooit meer dan 1,5 uur vertraging berekent, ook al weten we dat die bij de Gotthardtunnel aanzienlijk langer kan zijn. Daardoor krijg je eigenlijk nooit een alternatieve route aangeboden en sta je dus zo 3 uur te wachten (zeker als de passen dicht zijn).

Bijvoorbeeld in Duitsland zou Google Maps je op een lange rit eigenlijk bijna nooit van de snelweg af hoeven te leiden bij grote incidenten, er is immers bijna altijd wel een andere snelwegroute voorhanden die rond de 30 minuten langer duurt dan het origineel. Maar Google Maps denkt steeds dat die file weg is tegen de tijd dat je arriveert, omdat dit uit historische data blijkt. Als de file dan nog niet weg is, wordt je over het secundaire wegennet omgeleid, wat vaak langer duurt dan als je al eerder een andere snelweg had gekozen.

Het algoritme van Google Maps is daarom meer bruikbaar bij voorspelbare dagelijkse congestie bij grote steden dan bij vakantieuittochten, Alpentunnels, Duitse Baustellen die elk jaar ergens anders zijn en dit soort incidenten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 15:34

^^ Wat je zegt, is volledig juist, maar je ziet aan je eigen voorbeeld van drie posts hierboven dat dit niet het gehele verhaal is. Want jouw vertrekpunt Innsbruck komt heel redelijk overeen met jouw voorbeeld Altdorf. Dubbel omdat de hele Brenner-route vast stond vanaf niet heel ver van Innsbruck. En ook daar gaf het Google Maps-systeem bepaald niet thuis. Op zijn best was dat een uiting van "maximaal 1.30 uur vertraging berekenen", maar ik heb ook ergens het idee dat veel plaatsen waar het verkeer niet voor- of achteruit kon, gewoon niet eens als file werden aangemerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 16:32

Je ziet soms bij blokkades waarbij het verkeer helemaal stil staat dat er stukken donkerrood wegvallen op Google Maps (alsof er helemaal niks meer gemeten wordt, ook geen groen of oranje). Daar staat dan waarschijnlijk wel stilstaand verkeer.

Wat je bij Google ook ziet is dat als er drie files achter elkaar staan, hij alleen de vertraging van de eerste file meerekent. Want als je daar doorheen bent, zullen de volgende volgens historische gemiddelden wel opgelost zijn, zo is kennelijk de redenering. Dat werkt op zich voor een ritje in de Randstad in de spits wellicht, maar niet op zwarte zaterdag in Frankrijk of Duitsland.

Ik ben het er dus wel mee eens dat verkeersinformatie op de radio of via internet een zinvolle toevoeging is. Hoeveel van die mensen die elke zomer massaal in de file staan zouden met Google Maps of een ander navigatiesysteem gereden hebben? Ik denk best wel veel.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 feb 2019, 16:58

Pino schreef: di 05 feb 2019, 14:27 maar de doseerplaatsen op de Gotthard-route laten het natuurlijk al toe om al het vrachtverkeer van de weg te halen en dan even te kijken of ze klaar zijn voor de klim.
Precies daarop doelde ik. Die doseerplaatsen zijn meteen ook een controlemogelijkheid voor vrachtwagens. Wat het personenverkeer betreft heb ik inderdaad ook nog nooit een fuik in Zwitserland gezien om de winteruitrusting te controleren. Oostenrijk doet dat wel eens op lokale wegen en dwingt soms dan om sneeuwkettingen onder te doen, ook al kan je met een 4WD prima zo omhoog rijden. In Zwitserland is het bord voor sneeuwkettingplicht gevoeld wat meer 'optioneel'. Met een 4WD ben ik vaker zo omhoog gereden en de politie zei er niks van. Iets wat ik met m'n eigen achterwielaangedreven auto niet zou durven.
Pino schreef: di 05 feb 2019, 14:27 Weet niet in hoeverre andere apps zaterdag nauwkeuriger waren.
Apple Maps gaf bij mij zaterdag een omleiding via Reschenpass aan, als ik een gesimuleerde route van Bruneck naar Frankfurt aangaf. Mogelijk dat andere Apps ook een alternatief aanboden. Google stuurde je inderdaad doodleuk de Brenner over.
Pino schreef: di 05 feb 2019, 14:27 Maar goed, bij zwaardere sneeuwbuien loop je duidelijk tegen grenzen aan, zo zagen we hier.
Precies, daarop zou je als transportbedrijf toch op voorbereid moeten zijn.
Chris schreef: di 05 feb 2019, 14:37 Pas vanaf Luzern begint die vertraging wat meer ingecalculeerd te worden, maar tegen de tijd dat het blijkt dat die file echt niet weg gaat sta je al in de wachtrij bij Altdorf - te laat om nog een alternatieve route te kiezen.
In de zomer kan je vanaf Altdorf natuurlijk nog wel de Gotthardpass nemen. Met uitzondering van de meest drukste dagen is de bergpas altijd wel een aardig alternatief en maakt het omrijden via San Bernardino snel overbodig. Ook al staat het op de A2 vast, de parallele H2 rijdt altijd wel aardig door, behalve op die paar dagen in het jaar met topdrukte.

In de winter is de Gotthardpass natuurlijk geen alternatief, maar dan staan er voor de Gotthardtunnel ook nauwelijks files. Met Pasen wordt echter het fileseizoen weer geopend en dan is de zaak met een gesloten bergpas inderdaad echt lastig. Je moet dan op z'n laatst bij Härkingen, beter nog vanaf Augst beslissen welke route je neemt, afhankelijk van de fileinformatie. Persoonlijk zou ik vanaf Basel altijd sneller voor Simplon of Gd-St-Bernard kiezen, vanwege het feit dat de San Bernardino ook graag dichtslibt. Op de A13 staat niet zozeer voor de tunnel een file, alswel vanaf Reichenau een filestaart tot aan de tunnel en na de tunnel tot het stuk 2x2 bij Mesocco. En op de A3 wil het tussen Zürich en de Walensee ook graag wel eens bloksgewijs vast staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » di 05 feb 2019, 17:04

Google Maps geeft volgens mij nooit aan om de Simplonpass of Reschenpass als alternatief te nemen voor de geijkte routes. Dat komt natuurlijk ook omdat het langer is, de gemelde file te ver weg is en daardoor niet als alternatief gegeven wordt.

Ik deed zaterdag ook nog een route van Bruneck naar Ulm en daar gaf hij 3 onzinnige alternatieve routes rond Garmisch aan maar liet je wel gewoon over de Brennerpass gaan. Je krijgt dan alternatieven die onnodig zijn en alternatieven die zinvol zijn die worden niet aangegeven. Langdurige afsluitingen houdt Google Maps dan wel rekening mee, ook op lange routes. Bijvoorbeeld Nice - La Spezia gaat niet over het afgesloten stuk van de ingestorte A10.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door tsov » di 05 feb 2019, 17:46

Maar pakt een app als Waze dit soort dingen dan beter op? Want ik ben met Google wel eens in een Oostenrijkse grenscontrole-file terechtgekomen (die natuurlijk ook niet zomaar oplossen), maar kom (gelukkig) te weinig in dat soort situaties om een soort vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 05 feb 2019, 21:00

^^ Als Waze één ding beter doet, is het dat er een gebruikers-community achter zit die dit soort gebeurtenissen op de een of andere manier in het systeem kunnen brengen. In ieder geval doordat wegen snel na een afsluiting als afgesloten in het systeem zullen staan. En misschien ook wel doordat uit gebruikersmeldingen over slecht weer oid ook nog wel conclusies worden getrokken. Maar om langjarig Fingerspitzengefühl van kenners in een app te brengen, kost hetzij veel programmeertijd hetzij uitgebreide data-analyse, met in beide gevallen de vraag of het de app niet nodeloos traag maakt en of het zich terugverdient. Zonder het te hebben gezien, heb ik niet het idee dat apps je echt goed kunnen helpen bij dit soort weer - het feit dat er zaterdag apps waren die met de Reschenpass kwamen ten spijt.
Chris schreef: di 05 feb 2019, 17:04 Ik deed zaterdag ook nog een route van Bruneck naar Ulm en daar gaf hij 3 onzinnige alternatieve routes rond Garmisch aan maar liet je wel gewoon over de Brennerpass gaan. Je krijgt dan alternatieven die onnodig zijn en alternatieven die zinvol zijn die worden niet aangegeven. Langdurige afsluitingen houdt Google Maps dan wel rekening mee, ook op lange routes. Bijvoorbeeld Nice - La Spezia gaat niet over het afgesloten stuk van de ingestorte A10.
Tja. Die staat dan nu te boek als afgesloten en dan praat je niet meer over een algoritme op basis van historische data. Ook ik weet nooit heel goed wat te denken van de alternatieven waar Google mee aankomt. Laat zaterdag een bijzonder geval zijn, maar op deze doordeweekse avond van Amsterdam naar Parijs krijg ik naast de route over Lille een alternatief over Luik?!? De bekende kleinere variaties als over Brussel of Rotterdam in geen velden of wegen te bekennen. Maar goed, van ViaMichelin-alternatieven ben ik ook niet onder de indruk en Waze weet ze op de meeste routes niet eens te verzinnen.

Het zijn zaken die laten zien hoeveel je ook nu nog koopt voor kennis van het wegennet en ouderwetse verkeersinformatie. Dat was nog niet zo heel lang geleden ook de uitkomst van een onderzoek van Vinci Autoroutes. Het was redelijk vergaande zelfpromotie, maar de boodschap dat een meerderheid van de weggebruikers 107.7 FM van groot belang vindt, ook kn tijden van navigatie/apps, is iets dat ik alleen maar logisch kan vinden. En waaraan je misschien een paar vakantiegangers zou moeten herinneren, omdat je het anders vroeg of laat op een harde manier moet leren...
Laatst gewijzigd door Pino op di 05 feb 2019, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie