Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 19 dec 2015, 21:35

De wachttijd voor de Hongaars-Roemeense grens was vandaag 6 uur bij de belangrijkste grensovergang M43-A1 bij Nădlac. Deze grensovergang is nog redelijk groot met 11 rijstroken richting Roemenië, maar het hoge aanbod van kerstverkeer in combinatie met strengere controles vanwege 'Parijs' zorgde voor zeer lange wachttijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » zo 21 feb 2016, 0:23

Het was de hele dag al druk op de Fernpass maar nu.nl meldt dat er nog problemen zijn door sneeuwval. Op dit moment staan er twee files van respectievelelijk 10 en 5 km.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » za 02 jul 2016, 9:04

De vakantie-uittocht is nog niet eens begonnen en de Baustellen op BAB5 en BAB9 zorgen nu al voor problemen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vahalis op za 02 jul 2016, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 02 jul 2016, 9:20

^^
Laat wel mooi zien dat de ongemakken op de A5 zich ten noorden van Karlsruhe afspelen. M.a.w. kan je komende vanaf de A61 het beste via de A65 en B10 rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 02 jul 2016, 9:48

Bij Bruchsal op de A5 was schijnbaar ook een ongeval gebeurd. Helaas is het op drukke dagen bijna gegarandeerd dat er een ongeluk gebeurt in zo'n Baustelle, en de impact daarvan is meteen groot.

Wat zijn ze eigenlijk aan het doen daar? In mijn beleving zijn ze daar al vele jaren bezig tussen Karlsruhe en Bruchsal / Walldorf. Dit stuk A5 is één van de drukste delen met 2x3 rijstroken en veel vrachtverkeer. Het gebied tussen Heidelberg en Karlsruhe is zeer dichtbevolkt met grote dorpen die bijna aan elkaar gegroeid zijn. De as Heidelberg - Karlsruhe telt 1,4 miljoen inwoners en de A5 is de enige noord-zuid Autobahn die dit gebied ontsluit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vinny » za 02 jul 2016, 16:01

Ze zullen wel jaren er over doen om de vangrail te vervangen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 02 jul 2016, 17:01

Chris schreef:Dit stuk A5 is één van de drukste delen met 2x3 rijstroken en veel vrachtverkeer. Het gebied tussen Heidelberg en Karlsruhe is zeer dichtbevolkt met grote dorpen die bijna aan elkaar gegroeid zijn. De as Heidelberg - Karlsruhe telt 1,4 miljoen inwoners en de A5 is de enige noord-zuid Autobahn die dit gebied ontsluit.
Van Karlsruhe Nord naar Walldorf is het ruim 30 kilometer en in die dertig kilometer heb je maar twee aansluitingen.Tegen die achtergrond heb ik nooit het idee dat deze route zo vol zit met mensen op weg van of naar deze serie aan elkaar gesmolten dorpen. Ook de B36 en de B9 ontsluiten wat dit betreft wel. Ik zie de drukte op dit stuk weg altijd vooral als het gevolg van het feit dat hier heel veel verkeersstromen bij elkaar komen: vanuit Basel naar zowel Rhein/Ruhr als richting Hannover/Hamburg/Berlin; vanuit Stuttgart (en wellicht ook München) naar Rhein/Ruhr, alsmede oost-westverkeer richting Saarland. Deze komen bij Karlsruhe bij elkaar, en worden in de regio Rhein-Neckar weer uit elkaar getrokken. Maar daartussen is er weinig alternatief voor dit stuk A5. De route door Karlsruhe naar de A61 of naar de A6 wordt ook vrij weinig gebruikt wat dit betreft.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Willem » za 02 jul 2016, 21:19

Op zich is de route door Karlsruhe een vrij rustige weg die goed te berijden is en een semi-snelweg is, maar op de kaart (of op het navigatiesysteem) zien mensen wel een niet-snelweg (het is immers geen Autobahn, dus ook als zodanig aangegeven) die dwars door een redelijk grote stad loopt. Dat schrikt waarschijnlijk de nodige mensen af.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » zo 03 jul 2016, 0:08

Ben zelf niet vies van afsteken over stadssnelwegen, maar bij Karlsruhe komt het er om de een of andere reden nooit van. Misschien voor een deel omdat ik bij gemelde problemen doorgaans al eerder uitwijk naar de A81 (wanneer ik uit Stuttgart kom) of naar de Franse A35 (wanneer ik uit Basel kom). Maar misschien ook omdat ik niet paraat heb wat ik ook alweer moet doen wanneer ik van de A5 kom. De afritten vanaf waar je kunt doorsteken staan niet aangegeven met interlokale doelen. Van een paar ritten door Karlsruhe weet ik dan zelf dat het zich redelijk wijst zodra je eenmaal op de juiste invalsweg zit, maar meestal ben ik bij Karlsruhe te druk bezig met de algemene drukte en serie afslagen om ook nog even na te denken over dat mogelijke alternatief.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jul 2016, 0:35

Pino schreef:De afritten vanaf waar je kunt doorsteken staan niet aangegeven met interlokale doelen.
Landau staat op de A5 vanuit het zuiden gewoon aangegeven bij AS Karlsruhe-Mitte:

Afbeelding

Eén keer afslaan en je zit gelijk op de Autobahnähnliche Straße die vloeiend overloopt in de A65. Makkelijker kan het niet.

Afsteken via AS Ettlingen is nog wat korter, maar die route moet je dan net kennen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 jul 2016, 0:51

^^
Komende vanuit Basel is AS Karlsruhe-Süd de kortste optie en ook een Gelbe Autobahn (L605). Alleen de aansluiting met de A5 wordt door VRI's geregeld. Komende vanuit Stuttgart zou ik gewoon via AS Karlsruhe-Mitte rijden. Via AS Ettlingen rij je alleen maar onnodig extra bebouwde kom en is voor geen van beide varianten korter.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jul 2016, 9:02

^^ Ik haalde Ettlingen en Karlsruhe-Süd door elkaar...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Jeroen » zo 03 jul 2016, 9:44

SnarfFlevoland schreef:^^
Laat wel mooi zien dat de ongemakken op de A5 zich ten noorden van Karlsruhe afspelen. M.a.w. kan je komende vanaf de A61 het beste via de A65 en B10 rijden.
Zelfs voor de A65 heb je nog een alternatief in de vorm van de gelbe autobahn B9 via Germersheim (met een mooie pleisterplaats bij autohof Schwegenheim). Overigens bij Karlsruhe wel even goed op de snelheid letten, daar zijn een paar vervelende snelheidsbeperkingen en op de Rijnbrug bij Maximiliansau staan vaste flitsers.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » zo 03 jul 2016, 18:50

^^
Inderdaad, zo heb je mogelijkheden genoeg. Persoonlijk vind ik wel de A65 een stuk prettiger rijden dan de B9. Het stuk langs Speyer tot Germersheim heeft een aantal lage snelheidsbeperkingen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » vr 08 jul 2016, 12:28

Vandaag starten de vakanties in de regio midden. Nu vertraging in Duitsland op de te verwachten plekken (A3 Würzburg, A5 Karsruhe, A8 bij Stuttgart en de A9 tussen Neurenberg en München). Opvallend is de vertraging op de A7 tussen Ulm en Memmingen. Zo te zien door werkzaamheden.

Ook opvallend wat mij betreft is Parijs. Zowel de BP, de A86 en de A/N104 kennen flinke vertragingen.

Edit: ook op de Antwerpse ring vertraging.
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 08 jul 2016, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 12:29

^^
Het stuk tussen tussen Ulm en Memmingen is principieel ook altijd wel vrij druk. Als er dan wegwerkzaamheden zijn is daar een file voorgeprogrammeerd.

Ben trouwens benieuwd hoe erg de zaak bij het terugkomende verkeer later in juli en augustus rond de grensovergangen gaat ophouden. Zeker bij Kufstein, Salzburg en Suben zie ik vrij zwart, ook al hebben ze nu tenminste overal twee rijstroken open als het druk is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » vr 08 jul 2016, 16:12

^^ Die files tussen Ulm en Memmingen vallen me de laatste paar vrijdagen ook op, ja. Dat was toch altijd een stuk waarbij het weliswaar nooit rustig was, maar waar je toch niet meer rekende op files. Bij werkzaamheden wel dus. Anyway, ik heb de laatste vrijdagmiddagen ook het idee dat de Linksrheinische optie Köln-Ludwigshafen even wat filegevoeliger is dan de Rechtsrheinische optie Köln-Mönchhofdreieck-Walldorf. Het gebied rond Swisttal/Bonn is druk op vrijdagmiddag, en even verderop levert de Baustelle bij Mendig files op. Rechtsrheinisch valt bepaald mee, mits je er maar pas bij Dreieck Haumar op komt...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » vr 08 jul 2016, 17:36

De file bij de baustelle op BAB 9 tussen Neurenberg en München is nu 50 minuten. Verder ook lange files op BAB 3 met tussen Frankfurt en Würzburg zo'n beetje anderhalfuur vertraging en 40 minuten op de BAB 61 bij een baustelle net na Koblenz. Ook op BAB 8 net na München staat een vervelende baustelle met bij elkaar zo'n beetje 30 minuten vertraging. Dat is doorbijten als je richting zuid-oosten wilt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » vr 08 jul 2016, 17:38

^^ Dit is dan ook de uitloper van de vrijdagmiddagspits. Daarom dat ik ook altijd zeg dat je op vrijdag moet zorgen voor 14:00 a 14:30 Duitsland uit te zijn. Dat lukt misschien niet helemaal filevrij, maar het moet dan in ieder geval veel en veel minder zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 08 jul 2016, 18:21

Een bekende van mij staat onderweg naar Oostenrijk nu in de files. Hij is tegen beter weten in oppad gegaan, want hij moest en zou zijn twee weken vakantie tot het maximale benutten en wilde persé direct na het werk weg. Hij staat nu ergens op de A3 in de file en stuurde me zojuist een foto van z'n navigatie met de aankomsttijd in Oostenrijk... Die was al morgen (na 0 uur). :facepalm:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ger81 » vr 08 jul 2016, 21:40

^^
Je moet het maar willen :emo:
Ubi volentia est, via est

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door johnderijk » vr 08 jul 2016, 23:18

Er staat nu nog steeds 14 kilometer file op de A3 tussen Hösbach en Rohrbrunn :schrikreactie:
Verderop tussen Nürnberg en Regensburg ook nog 6 kilometer bij Neumarkt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » vr 08 jul 2016, 23:28

Volgens TomTom Livetraffic levert dit vertragingen op van respectievelijk 1 uur en 35 minuten en 1 uur en 4 minuten! Leuke start van je vakantie, zo rond half 12 's avonds.........

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Wesso » vr 08 jul 2016, 23:34

Ik zou gewoon de Autobahn verlaten en een hotelletje opzoeken. De omgeving is toch zeker niet verkeerd daar. :p

Hoewel, zonder reservering op dit tijdstip heeft dat ook weinig zin.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » vr 08 jul 2016, 23:41

De files lopen trouwens alleen maar op. De eerste is nu 20 km met 2 uur vertraging, de tweede 17 km met 1 uur en 17 minuten vertraging.

Gebruikersavatar
Ger81
verkeersader
Berichten: 919
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 20:59
Locatie: Utrecht

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ger81 » za 09 jul 2016, 0:01

Ik ben toch erg blij dat ik de mogelijkheid heb om buiten het hoogseizoen op vakantie te gaan.
Het eerste weekend van september zie je op de andere rijbaan nog net de laatste caravans terugkeren, en je rijdt dan in principe filevrij naar Spanje.
Ubi volentia est, via est

johnderijk
polderweggetje
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul 2015, 16:19

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door johnderijk » za 09 jul 2016, 0:09

Alsnog is dat toch wel heel veel voor middernacht met een rijstrook die dicht is. Er staan denk ik dat er behoorlijk wat Nederlanders in die file.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8664
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door keokiracer » za 09 jul 2016, 0:25

Ondertussen staat er aan de andere kant van Duitsland 17 km file op de A12 voor de Poolse grens.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » za 09 jul 2016, 0:42

Wesso schreef:Ik zou gewoon de Autobahn verlaten en een hotelletje opzoeken. De omgeving is toch zeker niet verkeerd daar. :p

Hoewel, zonder reservering op dit tijdstip heeft dat ook weinig zin.
Bij een hotel van een keten kun je vaak nog wel terecht. Maar niet overal is een 24-uursreceptie. En als je de volgende ochtend weer door wilt rijden maakt die omgeving ook niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door duikgek89 » za 09 jul 2016, 0:52

keokiracer schreef:Ondertussen staat er aan de andere kant van Duitsland 17 km file op de A12 voor de Poolse grens.
Die rijden in de avond na het werk nog aan op weg naar familie. Bovendien is het best mogelijk dat er aan de grens weer eens gecontroleerd wordt, meestal als ik daar de grens over ga staat er toch wel iemand te kijken. Bovendien gaat ruim voor de grens de snelheid al naar beneden en uiteindelijk moet je met 40km/h de grens over, dat gecombineerd met wat zenuwachtig langzaam rijden zal aan de file ook niet bijdragen.

Plaats reactie