Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 16:42

^^ De SS49 is wel de hoofdroute in dat gebied. Het staat bij mij in de herinnering als een drukke weg. Ik kan me wel voorstellen dat het daar in de vakanties vastloopt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 27 jul 2017, 19:15

Het is niet eens zaterdag, maar de wachttijden aan de oostelijke grenzen van Kroatië zijn enorm: tot 2 uur om het land uit te komen via Servië of Bosnië-Herzegovina bij Dubrovnik, en 3,5 uur wachttijd om het land vanuit Montenegro in te reizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 19:20

Aan de Hongaars-Servische grens wordt ook 2 uur wachttijd gemeld. Op de M1 en M5 in Hongarije staan ook diverse files in de richting van het oosten/zuiden. Ik denk dat dit Turken uit Duitsland zijn die naar Turkije rijden. Toen Nordrhein-Westfalen vakantie kreeg zag je ook zo'n enorme golf van files op de routes naar het zuidoosten op donderdag en vrijdag.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 27 jul 2017, 19:26

Als ik even op Servische sites rondneus lijken de wachttijden aan de grenzen met Bulgarije en Macedonië niet bijster lang te zijn (maximaal 30 minuten).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » do 27 jul 2017, 19:30

Misschien moet die golf nog komen (of wordt die vastgehouden aan de west/noordgrens van Servië door de grenscontroles). Het kan best zijn dat dit mensen zijn die vanmiddag uit Zuid-Duitsland zijn vertrokken. Dan is Kroatië of Hongarije niet extreem ver rijden. De middagspits in Zuid-Duitsland was ook wel erg druk voor een donderdag. Morgen beginnen daar de schoolvakanties.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » do 27 jul 2017, 19:45

Grensovergangen doseren uiteraard. Het enige dat ik nog kon vinden in Servië is een wachttijd van 10 minuten bij het tolstation nabij Niš, met de aantekening dat alle poortjes geopend zijn. Dus drukte is er wel zeker, maar nog niet extreem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vahalis » do 27 jul 2017, 23:10

Chris schreef:Op de Fernpass is het erg druk, er zijn telkens kortdurende afsluitingen op de bypass van Reutte, de reden waarom is me niet bekend, volgens Google Maps is er meer dan 1 uur vertraging in beide richtingen. Verkeer gaat schijnbaar dwars door Reutte.
Iemand had een electriciteitsmast omgereden.
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 28 jul 2017, 9:30, 1 keer totaal gewijzigd.

stefan23
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: do 28 jul 2016, 23:37

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door stefan23 » do 27 jul 2017, 23:24

Coen Tunnel schreef:^^ De SS49 is wel de hoofdroute in dat gebied. Het staat bij mij in de herinnering als een drukke weg. Ik kan me wel voorstellen dat het daar in de vakanties vastloopt.
Ik 'reed' er vorig jaar op de 1e vrijdag van augustus 's middags. Dramatisch in beide richtingen. Aangezien we zo vast stonden zijn we Bruneck ingereden om boodschappen te doen. Stond daar op een weg naar de toegangsweg van de SS49 en besloot te keren, zo hopeloos was het. :wall: Moet er wel bij zeggen dat het weer ook erg slecht was, wat natuurlijk niet meehielp.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jul 2017, 23:45

Ik was er vorig jaar eind mei. Toen kwam ik vanaf de SS51 vanaf Misurina en moest ik in Toblach linksaf slaan om de SS49 richting Bruneck op te rijden. Dat was geen sinecure. Nu was het vanwege Fronleichnam (Sacramentsdag) wel drukker dan normaal, maar het was nog geen hoogseizoen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 28 jul 2017, 0:14

Chris schreef:Het viel me op eerdere dagen al op dat de SS49 in Italië vanaf de A22 tot Dobbiaco vaak in beide richtingen donkerrood wordt. Loopt deze weg echt compleet vast? Google Maps noteert nu ook 40 minuten reistijd voor 10 kilometer in beide richtingen tussen Brunico en Dobbiaco. Op eerdere zaterdagen zag ik dat ook het deel tussen de A22 en Brunico compleet vastloopt in beide richtingen.
Persoonlijk weet ik niet beter of die weg was al sinds m'n eerste bezoeken aan Zuid-Tirol in 2005 en 2007 vaak erg vol met files, toen nog getuige als bijrijder. De laatste jaren is het m.i. erger geworden. Diverse dorpen/stadjes hebben een bypas (met autowegstatus), maar ook daar kan je in de file aansluiten. Eenmaal in Oostenrijk schiet de B100 wel weer aardig op. Soms heb je door Lienz nog wat geduld nodig, maar dat valt vergeleken met de vertragingen op de SS49 wel mee.

Zuid-Tirol is nu eenmaal een erg geliefde vakantiebestemming. En de SS49 heeft natuurlijk vanaf de Brenner richting Osttirol en Kärnten ook geen onbelangrijke transitfunctie. Vanaf Innsbruck ben je via Italië - desondanks de vertragingen - sneller in Kärnten of zuidelijk Steiermark, als via Duitsland of Zell am See. Ooit eens het stuk E66 Brixen - Spittal an der Drau naar 2x2 uitbouwen is nog geen eens zo'n héél gek idee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ernst76 » vr 28 jul 2017, 9:41

Van Innsbruck naar Lienz is de Felbertauernroute nog wel een alternatief. Dus via Mittersill.
In 2002 was de route van Tobbiach naar Brixen al een heel drukke en langzame.
De Dolomieten zijn nogal een (overigens prachtig) obstakel. Geen wonder dat veel verkeer door het Pustertal rijdt. Dat lijkt qua geografie bijna voor een doorgaande route gemaakt. Ga een paar kilometer zuidelijker en je moet gelijk over 2000m hoge passen waar de gemiddelde snelheid nog lager ligt. Dat zijn wel schitterende wegen voor een roadtrip waarbij je de tijd hebt.
Afgelopen juni ben ik in 1 dag van Reutte (A) naar Misurina (I) gereden via Klausen, Wolkenstein, Sellapas, Pordoipas, Falzaregopas en Cortina.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jul 2017, 11:49

^^ Toch zijn die paswegen in de Dolomieten over het algemeen nog best redelijk uitgebouwd. Ik vind het geen onprettige wegen.

Van Innsbruck naar Lienz is de Felbertauernroute inderdaad een optie, de B108 zelf is dan ook geen verkeerde weg. Maar voor je vanaf de A12 in Mittersill de B108 bereikt is het wel behelpen. Of je moet via de B169 en B165 via Gerlos over de tolplichtige Gerlosstrasse (of de oude maar minder goed uitgebouwde tolvrije weg), of je moet over de B178, B170 en B161 via Kitzbühel, ook niet een route die lekker opschiet. 't Is allemaal niet ideaal.

Ik kan me wel bij Frans aansluiten dat een 2x2 ongelijkvloerse E66 van Brixen naar Spittal best een toevoeging zou kunnen zijn. Dat hoeft dan niet als volwaardige snelweg, een Superstrada/Schnellstraße (in het verlengde van de vroegere Oostenrijkse S40) zou vermoedelijk al voldoende zijn. Misschien dat het als volwaardige snelweg in Italië wel meer kans van slagen zou hebben met tolheffing. Oostenrijk heeft hier ook belang bij, aangezien dit tot een veel betere verbinding met Zuid-Tirol zou leiden, en ook tussen Tirol en Vorarlberg enerzijds en Karinthië anderzijds.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Ernst76 » vr 28 jul 2017, 12:27

Ik weet dat Wörgl naar Mittersill niet zo opschiet. Mee eens dat de B108 een prima weg is van Mittersill naar Lienz.
Maar het is relatief. De drukte door het Pustertal is naar mijn idee erger. En via Brixen krijg je vaak ook te maken met files voor het tolstation bij Sterzing.
Ten slotte betaal je voor de Felbertauerntunnel 11 euro. Via de Brenner kom je ook op zoiets uit (incl. A22 tol). Daar zit weinig verschil in.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Rein » za 29 jul 2017, 8:00

Vooralsnog lijkt het nog redelijk mee te vallen op deze zwarte zaterdag. Er staan in Europa een paar lange files, maar voor de rest lijkt het wel redelijk door te rijden.

In Duitsland is A8 druk tussen Stuttgart en Ulm, bij München en op de A8 richting Oostenrijk, maar de verschillende files zijn niet langer dan een half uur. Verder zijn er wat files op de A3, maar deze zijn ook nog wel te overzien

In Frankrijk is het druk op de A7 en de A9. Bij Valence op de A7 is de vertraging ca 2 uur, dat is natuurlijk vrij fors. Op de A9 staat bij Narbonne een file van 1,5 uur. Op de A10 staan een paar files bij Bordeaux en op de A63 staat een lange file richting Spaanse grens.

In Zwitserland is het uiteraard druk bij de Gotthard met in totaal een uur vertraging. In Oostenrijk staat een file van een uur op de A11 richting Slovenië en een file van een half uur bij de Tauerntunnel.

In Italië is het vooral druk rond Bologna met verschillende files met ca 1,5 uur vertraging. Ook staat er nog een aardige file met een uur vertraging op de A4 tussen Venetië en Triëst.

In Slovenië is het bij de verschillende grensovergangen met Kroatië wat druk, maar dit zijn files van niet meer dan een kwartier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 8:57

In Noord-Frankrijk zijn eigenlijk geen problemen behalve files op de A2 bij Valenciennes en de A10 door Tours. Geen enkele file op de A6, ook niet bij het tolstation voor Lyon. Parijs is geheel free-flow.

Afbeelding

Ik denk dat Duitsland sowieso niet veel drukker wordt dan een 'normaal' weekend. Zuid-Duitsland krijgt vakantie maar die mensen zijn meestal met 2-3 uur het land wel uit richting zuiden.

De Italiaanse A22 is voor een wisselweekend ook nog verrassend 'groen' op Google Maps. Maar dat zal later vandaag wel oplopen denk ik, want mensen die arriveren kunnen meestal pas vanaf 14 of 15 uur de mobile home of huisje in.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 9:15

Frankrijk 9 uur. West-Frankrijk valt mee, A7-A9 heeft serieuze vertragingen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 9:52

Een paar webcam screenshots van APRR. De site van Vinci ligt plat.

1. A6 Chalon.
Afbeelding

2. A6 Villefranche
Afbeelding

3. A7 Valence.
Afbeelding

4. A10 Bordeaux.
Afbeelding

5. A10 Poitiers
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 10:22

Chris schreef:Ik denk dat Duitsland sowieso niet veel drukker wordt dan een 'normaal' weekend. Zuid-Duitsland krijgt vakantie maar die mensen zijn meestal met 2-3 uur het land wel uit richting zuiden.
Het is nu na 10 uur en het lijkt in Duitsland inderdaad mee te vallen. Er staan wel files, maar die staan op de trajecten waar altijd file staat, maakt niet uit welke dag je nou over de A3 bij Deggendorf of de A7 bij Walsrode komt, er staat van 's ochtends tot 's avonds file daar.

Het valt me sowieso op de laatste weekenden dat de congestie bij München relatief meevalt. Er staat wel file (vooral structureel op de A99 richting noorden, dat wordt nog wat op de terugreis!) maar richting zuiden lijkt het wel behapbaar. De grote vertragingen zijn vooral langs Rosenheim en verderop bij de grens met Oostenrijk.

In Oostenrijk is er wel de voorspelbare congestie op de A10-A11 richting Slovenië. Net na Salzburg kost het al een uur om langs Golling en verderop wat tunneldosering bij de Tauerntunnel, maar de wachtrijen zijn hier niet extreem lang en met 2 rijstroken is de doorstroming sowieso veel sneller dan voor de Gotthardtunnel met een vergelijkbare filelengte. Verder file langs Villach en bijna de hele A11 staat stil tussen Villach en de Karawankentunnel. Google Maps geeft hier 1,5 uur wachttijd aan maar dat kan wel eens meer zijn.

In Italië begint de A22 zoals verwacht vol te lopen. Dit zijn volgens mij grotendeels mensen die vanuit de vakantieparken langs het Lago di Garda en de dalen in de Dolomieten komen of daar naar toe op weg zijn. Vanaf München is het Gardameer natuurlijk maar een paar uur rijden. Verder de beruchte vertragingen op de A14 van Bologna naar Rimini. Dit is volgens mij ook de typische weekendwissel van de accommodaties aan de kust. Met 2x3 rijstroken is de A14 op zich niet onderbemeten. Maar je hebt tienduizenden mensen die in dezelfde paar uur willen aankomen en vertrekken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 12:57

Knelpunten:
SPOILER: TOON

Schleswig-Holstein & Hamburg
Afbeelding

Noord-Italië:
Afbeelding

Rhônedal
Afbeelding

A9 en A75:
Afbeelding

Bordeaux:
Afbeelding
Elders in Frankrijk valt het mee. Grote delen van het netwerk zijn free-flow op deze zwarte zaterdag. Niet op de kaarten: files op de A20 rond Brive, de A10 bij Niort en A9 zuidelijk van Perpignan.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Vegi » za 29 jul 2017, 13:36

Het is druk op deze zwarte zaterdag, maar ik heb het idee dat het vorig jaar erger was.
Vooral Duitsland is rustiger dan vorig jaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 14:14

Volgens de ANWB komt Frankrijk uit op 610 km file tegenover 688 km file vorig jaar.

Eerlijk gezegd lijken mij die cijfers nog wat overdreven ook. Misschien dat ze hele trajecten waar maar gedeeltelijk file staat meerekenen. Zo browsend door Google Maps komt het mij niet over als 600 kilometer file. Eerder 300.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 17:23

Kleine vertragingen nog in Frankrijk om 17 uur. Al vanaf 15 uur zag je dat de filegolf op de A10 steeds verder naar het zuiden oploste. Parijs heeft eigenlijk nauwelijks noemenswaardige congestie gehad. Op dit soort dagen zijn het ook vooral de Fransen zelf die er op uit gaan, en niet meer een mega golf Nederlanders en Belgen.

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door SnarfFlevoland » za 29 jul 2017, 17:50

Het is soms wel opvallend hoe erg de beruchte "zwarte zaterdag" meevalt in vergelijk met andere data/weekenden. Zeker Duitsland heeft ergere dagen gekend, maar ook door de Alpen is het niet bijzonder veel drukker als vorige week of op vrijdag. En sowieso moet nog de grootste terugkomende verkeersstroom nog komen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 17:59

Inderdaad, eigenlijk alle weekenden in juli / begin augustus zijn erg druk op de weg. Soms net iets drukker dan de andere dag, maar het beeld wordt door de media geschetst alsof er 2-3 drukke zaterdagen zijn en je de rest van de zomer goed kan doorrijden, terwijl dat zeker in Duitsland helemaal niet zo is. Mensen denken dan op vrijdag of zelfs donderdag te gaan rijden om het voor te zijn, maar je ziet dat de vrijdag in Duitsland nog erger is dan een zwarte zaterdag. Op vrijdag is er zelfs geen echte traditionele middagspits, de drukte begint om 11 uur en neemt na 18 uur weer af.

Het is wel zo dat de drukte in Frankrijk alleen op deze zaterdagen tot echt grootschalige vertragingen leidt. Buiten de Rhônedalproblematiek, op de A9 bij ongevallen en rond Bordeaux is er in Frankrijk op andere dagen veel minder congestie. Doordeweeks kan je zelfs in juli nog honderden kilometers rijden zonder vertragingen. In Duitsland staat het elke dag vast voor de bekende knelpunten, of het nou een maandag, donderdag of zaterdag is.

Als je de filezwaarte optelt in juli-augustus dan denk ik dat Duitsland significant meer files heeft dan Frankrijk, omdat de files daar de hele week door staan en in Frankrijk alleen op grote schaal op die 2-3 zwarte zaterdagen met nog een beetje op vrijdagmiddag.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 29 jul 2017, 19:31

Chris schreef:Hwet is wel zo dat de drukte in Frankrijk alleen op deze zaterdagen tot echt grootschalige vertragingen leidt. Buiten de Rhônedalproblematiek, op de A9 bij ongevallen en rond Bordeaux is er in Frankrijk op andere dagen veel minder congestie. Doordeweeks kan je zelfs in juli nog honderden kilometers rijden zonder vertragingen. In Duitsland staat het elke dag vast voor de bekende knelpunten, of het nou een maandag, donderdag of zaterdag is.
Het lijkt er zelfs op als of focus van dit soort dagen alleen op Frankrijk (en soms een beetje Duitsland of Gotthard) ligt. Vanmorgen stond er een kaartje in het AD, dat aan de oostzijde van Europa zo'n beetje ophield bij Praag, Graz, Ljubljana. De tijden dat men alleen naar Frankrijk en Spanje reed zijn al lang voorbij, er is ook meer dan genoeg volk (met dito drukte) naar Kroatië, Polen, Tsjechië, enzo.

Wachttijden aan de Kroatische grenzen vanmiddag rond 17.00 uur (ulaz=land in, izlaz=land uit). De wachttijden aan de grootste grensovergang met Servië (de A3) bedroeg maar liefst 6 uren! :schrikreactie: (iets dat je ook in de Nederlandse media eigenlijk nooit hoort)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door waldo79 » za 29 jul 2017, 19:44

De focus is zoals je terecht opmerkt vooral op West-Europa gericht, terwijl Centraal-Europa op grote belangstelling van de vakantiegangers mag rekenen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » za 29 jul 2017, 19:45

Klopt. Momenteel wordt nog een wachttijd van 4 uur gemeld voor de Hongaars-Servische grens bij Röszke, en vanmiddag zou dat zelfs 8 uur zijn geweest.

Ik denk overigens dat er wel iets aan de hand is daar, misschien verscherpte controles. Als de wachttijd 8 uur is bij normale grenscapaciteit zou het verkeersaanbod zo hoog moeten zijn dat er forse congestie optreedt door heel Hongarije en zó erg was het niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Palance » za 29 jul 2017, 19:53

Het is ook een beetje eigenwijsheid van reizigers: In bovenstaande lijst zie je grensovergangen met lage wachttijd (als een overgang niet genoemd is, is er helemaal geen wachttijd). De Kroatische, Servische en Bosnische media en automobielclubs adviseren telkens weer alternatieve grensovergangen, waarbij soms kleinere grensovergangen tijdelijk langer worden geopend of geopend worden voor internationaal verkeer. Desalniettemin kiest men voornamelijk voor de bekendere routes, en tja, dan sta je een paar uur te wachten.

Die 6 uur tussen Kroatië en Servië: Er zijn meer grensovergangen noordelijker, en daar is, behalve bij Tovarnik, vrijwel geen wachttijd. Een beetje meer omrijden, maar het kan je toch uren schelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » za 29 jul 2017, 20:14

Chris schreef:Volgens de ANWB komt Frankrijk uit op 610 km file tegenover 688 km file vorig jaar.

Eerlijk gezegd lijken mij die cijfers nog wat overdreven ook. Misschien dat ze hele trajecten waar maar gedeeltelijk file staat meerekenen. Zo browsend door Google Maps komt het mij niet over als 600 kilometer file. Eerder 300.
Als je het kaartje van Vinci Autoroutes bekijkt met reistijden om 13.00 uur vanmiddag, zie je dat de reistijden door zowel het Rhônedal als over de A10 dit jaar korter waren dan vorig jaar op deze zaterdag. 3u25 van Lyon naar Orange; dat lag vorig jaar boven de vier uur.
SPOILER: TOON

30 juli 2016
Afbeelding
Afbeelding

29 juli 2017
Afbeelding
Afbeelding
(bron)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Chris » zo 30 jul 2017, 11:28

De Fernpass is wel een drama de afgelopen weekenden. De vertragingen nemen daar Gotthard-achtige proporties aan. Momenteel wordt alweer 1,5 uur reistijd gemeld voor 25 kilometer vanaf de A7 tot Heiterwang. In de andere richting is ook 1,5 uur nodig om vanaf Nassereith naar Reutte te komen (40 km). De afgelopen weekenden zijn regelmatig reistijden van 1,5 - 2 uur gemeld om van de Fernpass naar de Duitse A7 te komen, en vaak in beide richtingen.

Het probleem is ook dat de Fernpass de enige weg is in dit gebied. Via Lech is meer dan 100 kilometer om en loont zelfs met hevige congestie op de Fernpass niet. Volgens Google Maps is de route van Kempten via Schongau en Garmisch Partenkirchen naar Zirl wel grotendeels filevrij. Maar dat is 2,5 uur rijden over Bundesstraßen. Overigens is dat qua kilometers niet zo heel ver om en lijkt het wel te lonen bij congestie.

Wat overigens ook een interessant alternatief kan zijn tussen Ulm en Innsbruck is om de A8 naar Augsburg te nemen, dan de B17 en B23 naar Garmisch-Partenkirchen en dan naar Zirl te rijden. Deze route is momenteel filevrij terwijl de Fernpass hevige congestie heeft (plus nog meer congestie tussen Ulm en Memmingen).

Je ziet overigens ook precies waarom iedereen in de file daar staat: Google Maps geeft niet de juiste vertraging weer als je lange routes plant. Plan je een route van Ulm naar Innsbruck, dan laat hij je leuk over de Fernpass gaan. Pas als je een veel kortere route plant van Füssen naar Nassereith dan gaat hij wel ineens allerlei secundaire wegen kiezen om delen van de file te vermijden. Het gevolg is dat Google Maps lange-afstandsverkeer gewoon de file in stuurt en je dus niet grootschalig omleidt.

Plaats reactie