[FIN] Helsinki Vantaa - Kouvola

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg

[FIN] Helsinki Vantaa - Kouvola

Bericht door Albaufstieg » di 04 nov 2014, 12:52

Ik ga op donderdagmiddag 20 november rond 16:00 vanaf de luchthaven Helsinki Vantaa met een huurautootje richting Kouvola rijden. Het lijkt me logisch om gewoon de E18 en de ''6'' af te rijden? Moet ik nog rekening houden met bijzonderheden in dit land of op deze route?

Afbeelding

Alvast bedankt. :top:

Chris
Moderator

Re: [FIN] Helsinki Vantaa - Kouvola

Bericht door Chris » di 04 nov 2014, 14:28

In Finland gelden sinds kort de lagere winterlimieten op de wegen. Dat betekent maximaal 100 km/h op autosnelwegen en 80 km/h op overige wegen buiten de bebouwde kom.

Er zijn grootschalige werkzaamheden op de Seututie 135 die de primaire invalsweg is naar de luchthaven. Het knooppunt met Kehä III (ring 3) wordt momenteel omgebouwd. Verder is de Ring 3 in de spits behoorlijk druk.

Voor de leukigheid zou ik via de wegen #7 & 6 heen rijden en via de #12 & 4 weer terug. Heel veel ontlopen beide routes zich niet. Er is een korte bebouwde kom op de 12 (Kausala).

Seututie 135 / Kehä III:
Afbeelding
Lentoasemantie syyskuu 2014 by Liikennevirasto, on Flickr

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » di 04 nov 2014, 16:50

Bedankt voor de info, Chris. Kan ik mooi goed voorbereid op weg daar. :top:

Mijn huurautootje heeft geen navi, dus ik ga nog even een kaartje scoren bij de ANWB o.i.d. ;)

nicho32
woonerf

Bericht door nicho32 » wo 05 nov 2014, 23:19

Heb je een smartphone? zoja dan bestaat er een gratis navigatie app "OsmAnd kaarten en navigatie".
Gebruik ik altijd in Kroatië zeer betrouwbaar. Je kunt wereldwijd kaarten gebruiken.
En belangrijk GEEN mobiel of wifi nodig voor routebrekening.

https://play.google.com/store/apps/deta ... mand&hl=nl

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » vr 07 nov 2014, 13:52

Ik heb een iPhone, volgens mij is deze app niet beschikbaar in de appstore van Apple. Wel een handige tip voor mensen die een Android hebben.

Maar geen probleem hoor, heb alle routes inmiddels uitgestippeld en een kaart gekocht. Gaat wel goed komen dus! :top:

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » za 08 nov 2014, 10:52

^^ Dan kan je Sygic installeren. Op Android heb je iig gratis offline kaarten, alleen dan zonder stembegeleiding.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » zo 16 nov 2014, 23:40

Ik heb hem geïnstalleerd, bedankt voor de tip. Donderdagmiddag kom ik aan en dan staat mijn VW Polo gereed voor de trip richting Kouvola. Ben erg benieuwd naar het land! 8-)

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » zo 23 nov 2014, 22:44

Ben net terug van de trip naar Finland, die perfect verlopen is. De wegen zijn in prima staat en ik vond de bewegwijzering ook vrij duidelijk. Het systeem met de stippellijntjes om de wegnummerschildjes voor indirecte verwijzingen vind ik ook goed werken.

In totaal 440 km gereden daar. ;)

Bedankt voor alle adviezen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 nov 2014, 13:47

^^
Wij willen foto's zien! :honger: Finland lijkt mij nl. een erg interessant land voor roadtrips.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » di 25 nov 2014, 15:09

Helaas geen foto's van de wegen zelf. Voor een roadtrip is het land denk ik zeker geschikt. Er liggen mooie wegen zat en er is schitterende natuur. Ik heb zelf o.a. het Repovesi National Park ten Noorden van Kouvola bezocht en ik vond dat écht een ontzettend mooi gebied.

De wegen zijn ook leuk om te berijden. Ik vond het vooral leuk om de wat kleinere wegen te berijden, waarvan het wegdek ondergesneeuwd was toen ik er overheen reed. In de banden van mijn huurauto zaten een soort stalen punten, waardoor ik eigenlijk vrij veel grip had op dit soort ondergronden. Nog nooit eerder gezien.

Het volk zelf is over het algemeen vrij stug, dus je moet zelf voor de gezelligheid zorgen.

Albaufstieg
autoweg

Bericht door Albaufstieg » wo 17 dec 2014, 16:20

Toch nog wat plaatjes gevonden. Weliswaar niet van geweldige kwaliteit, maar ze geven in ieder geval een leuke impressie. ;)

De E18/7. Een prima snelweg met goed wegdek en relatief lage intensiteiten. Ik reed rond het begin van de avondspits het vliegveld af, over de Seututie 135 en de Këha III (Ringweg) en ook hier geen files gezien, ondanks de wegwerkzaamheden. Via een afrit op de Këha III kun je de E18/7 op richting Kotka en Rusland. Na een kilometer of 60 volgt het knooppunt met de 6 richting Kouvola. De 6 heeft 1+1 rijstroken, maar doordat deze zo breed zijn kun je gewoon inhalen op je eigen weghelft. Alle Finnen doen dit dan ook, waardoor ik precies hetzelfde gedaan heb. Handig om die enkele vrachtwagen in te halen die je onderweg tegenkomt. ;)
Afbeelding

De wegen zijn écht leuk rijden. Zeker de wat kleinere regionale (Seututie) wegen, waar de sneeuw nog op het wegdek ligt. Door de speciale samenstelling van de winterbanden (met stalen puntjes erin) heb je echter voldoende grip, ook in de bochten. Hier ben ik onderweg naar het Repovesi National Park over de Seututie 368.
Afbeelding

Repovesi National Park. Als je gaat roadtrippen door Finland, maak hier een stop! De perceptie die ik van Finland had kwam hier tot uiting. Prachtige meren, veel bomen, heerlijk frisse lucht, etc. Je kunt hier heerlijk wandelen en er zijn enkele openbare plekken op te barcbecuen. De sneeuw maakt het sfeerplaatje wel compleet. 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Panorama. Rechts zie je dat we het ijs hebben moet breken ( 2 cm dik ) om naar de overkant te kunnen varen met een vlot.
Afbeelding

Qua natuur en land is Finland zeker een aanrader en lijkt het me voor een roadtrip ook meer dan geschikt. Je moet alleen zelf voor de gezelligheid zorgen, maar dat moet vast lukken. :top: