Trip zuidoostkust Australië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

doorn
verkeersader

Trip zuidoostkust Australië

Bericht door doorn » zo 11 jan 2015, 19:54

Ik heb het plan om familie in West-Australië op te zoeken en voorafgaand of aansluitend zat ik er aan te denken om een roadtrip te maken aan de zuidoostkust.
Het plan is om dit eind september/begin oktober te doen.
Qua route zat ik hier aan te denken:
Afbeelding

Zit nog wel met een aantal vragen:
  • Deze route is 2000km lang, hoeveel tijd moet je hier ongeveer voor uittrekken?
    Veel reiswebsites plannen alleen voor de tocht van Sydney naar Melbourne al 7 dagen in.
    Dat is max. 200km per dag, hun berekening gaat m.i. vooral uit van kleine stukjes rijden en dan weer stoppen. Zelf heb ik er geen moeite mee om hele dagen in de auto te zitten en zoveel mogelijk mooie plekjes te zien en uitstapjes te maken (bijv. door de Australian Alps).
  • Wat voor vervoermiddel is aan te raden: Zelf zit ik te denken aan een Campervan (klein bestelbusje met een bed achterin), maar ik vraag me af of dat heel comfortabel rijdt als je hele dagen rijdt? Ik zou bijvoorbeeld ook een auto kunnen huren en in vakantiehuisjes overnachten.
  • Heeft iemand anders misschien nog een totaal andere suggestie die ook zeker de moeite waard is? Ik ga alleen, vele duizenden kilometers door de outback heb ik geen zin aan.
Ik zat er aan te denken om 2 week uit te trekken voor de oostkust.
Laatst gewijzigd door doorn op ma 12 jan 2015, 20:36, 3 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: [EU] Roadtrips

Bericht door Ds79m » ma 12 jan 2015, 11:21

doorn schreef:Niet echt EU, verre van zelfs.
Maar voor komende zomervakantie (eigenlijk najaar) zat ik hieraan te denken:
Afbeelding

Ik heb het plan om familie in West-Australië op te zoeken en voorafgaand of aansluitend zat ik er aan te denken om deze route te rijden.
Zit nog wel met een aantal vragen:
  • Deze route is 2000km lang, hoeveel tijd moet je hier ongeveer voor uittrekken?
    Veel reiswebsites plannen alleen voor de tocht van Sydney naar Melbourne al 7 dagen in.
Dat lijkt me persoonlijk wat overdreven, zeker als je niet naar Canberra gaat (wat ook totaal niet interessant is). Het landschap is op zich wel interessant genoeg om de reis zo lang te maken als je zelf wilt, maar ik denk dat een dag of 4 wel voldoende is.
[*] Heeft iemand anders misschien nog een totaal andere suggestie die ook zeker de moeite waard is? Ik ga alleen, vele duizenden kilometers door de outback heb ik geen zin aan.[/list]
Ik zat er aan te denken om 2 week uit te trekken voor de oostkust.
Ik heb zelf een jaar in Melbourne gewoond, en daarvandaan vele trips ondernomen. Om er een paar dingen uit te pikken van west naar oost:

-Voordat je naar de The Great Ocean Road gaat, moet je eigenlijk The Grampians meepikken, een mooi Nationaal Park met bergachtig boslandschap, met een aantal fraaie vergezichten, die via mooie wandelroutes bereikt kunnen worden. Ook vrij veel wildlife. 1 a 2 dagen, zou ik zeggen.
-Ten westen van Melbourne ligt Ballarat, een oud goudzoekersstadje, waar een informatiepark is, waar je je eigen goud uit de rivier kan vissen. Geen noodzakelijke stop, wel vermakelijk.
-Even ten oosten van Melbourne liggen de Dandenong Ranges, een groot bosgebied, wat doorkruist kan worden met een leuke rit per stoomtrein 'Puffing Billy'. Geen uitzonderlijke natuur, wel een relaxte dagtrip vanuit de stad en leuk vanwege de trein.
-Nog iets verder naar het zuidoosten ligt Phillip Island, daar zijn o.a. steile kliffen en een racecircuit te vinden. De belangrijkste trekpleister is het spotten van pinguins, die 's avonds het strand op komen gewaggeld, wat een leuk gezicht is, wel vrij toeristisch.

-Vanuit Sydney is het een eenvoudig om een trip naar de Blue Mountains te maken, een bijzonder mooi berglandschap, met groenblauwe bossen (vandaar de naam), waar je mooie wandelingen kan maken. Je hebt daar ook de steilste 'trein' ter wereld.

Je moet maar kijken wat je aanspreekt en de keuze is natuurlijk nog veel groter dan wat ik hier noem. :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

exroosje
stadsweg

Re: Trip zuidoostkust Australië

Bericht door exroosje » di 13 jan 2015, 11:02

Met Australie is het gewoon wat wil je zien en hoeveel tijd heb je er voor over. Wij hebben de trip Melboure Sydney via de kust wel eens met 2 tussenstops gedaan. Maar dan heb je nog geen tijd voor de attracties bij die Steden zelf zoals Philip Island en Blue Mountains. Dus ja, je kunt over deze trip ook 2 week doen. Als je gewoon gaat rijden zou je het in een dag of 5 met flink wat sightseeing onderweg kunnen doen, maar dan zie je dus alleen de dingen die direct aan de kustweg liggen (en vluchtig).

Aan de ander kant doen Amerikanen ook Europa in een week. Natuurlijk is dat veel te weinig, maar ja iets is beter als niets.

Ik vond Canberra overigens wel leuk en de doorsteek via de Snowy Mountains naar het zuiden helemaal prachtig.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Trip zuidoostkust Australië

Bericht door Pino » di 13 jan 2015, 12:21

Ik heb in een ver verleden de tocht Melbourne-Adelaide op deze manier gedaan. 1000 kilometer rijden, Google Maps zegt een kleine dertien uur in de auto, maar je pakt uiteraard tussenstops mee. Wij hebben het indertijd in 2.5 dag gedaan. De eerste dag vrijwel volledig besteed aan de Great Ocean Road en overnacht in Warnambool. De tweede dag ging van Warnambool naar Bordertown (eerste dorp in South Australia aan de A8), waarbij we een stukje Grampians hebben meegepakt. En daarna was het nog een ochtendje rijden naar Adelaide.

Het stuk tussen Melbourne en Sydney ken ik niet. Ik zou zo vlug niet op de route langs de kust inzetten. Met de Great Ocean Road krijg je al een fantastisch stuk kust mee, en in WA heb je waarschijnlijk ook nog wel mooie kansen ... Het ligt in die zin eerder voor de hand om lekker de meest directe route Sydney-Melbourne te pakken, volledig snelweg/expresweg over de M31/A31. Vanaf daar duik je dan ergens de Australian Alps in, al moet je wel onthouden dat het daar dan best koud kan zijn eind september. Ook voor dat stuk lijkt 2 à 2.5 dagen een aardige periode om je rit met wat aangename tussenstops te kunnen combineren. Als je bij Sydney naar de Blue Mountains wilt, zou ik je echter aanraden daar een aparte dagtrip van te maken. Als je het zou willen meenemen in je eerste reisdag richting Melbourne, ga je feitelijk de stad uit en moet je daarna weer terug over de Great Western Highway tot aan de ring van Sydney voordat je richting het zuidwesten kunt afslaan. Dat lijkt me een wat raar 'vertrek' van je road trip.

Wat betreft het vervoermiddel: ik heb de Stuart Highway gedaan met een camper en dat reed prima. Alleen het gaspedaal intrappen was niet echt mogelijk, maar het rijcomfort is heel redelijk. Veel hangt uiteindelijk af van de vraag hoe en waar je wilt overnachten. Een camper geeft mooit opties op kampeerterreinen in nationale parken en is dan makkelijker dan een tent. Maar wil je die gebruiken? Zoniet, dan praat je wellicht bovenal over de kosten van een motel of cabin tegenover de opties om je camper voor weinig tot niets op een camping of parkeerterrein neer te zetten.