OV Italië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

OV Italië

Bericht door Zafer » di 05 mei 2015, 16:02

Goedenmiddag allen,

Omdat ik afgelopen december fijn advies heb gekregen op het forum, zou ik graag weer een beroep willen doen op jullie expertise.
Eind mei/begin juni vertoef ik samen met mijn moeder en vriendin een week in Italië. Wij willen heel graag een dagje Rome doen, maar met de auto is dit net even te ver weg (8 uur retour). Wij willen daarom met de trein vanaf Florence naar Rome reizen. Nu heb ik wel het een en ander op kunnen zoeken via Italiarail.com.
Er rest mij wel een vraag, is het verstandiger om via de website te bestellen of kunnen we het risico nemen om op het station van Florence kaartjes te krijgen? En kun je ook (voordeliger) een retourkaartje kopen? Via de website kan ik alleen enkele reis boeken. Verder zit mijn moeder in een rolstoel, maar ik neem aan dat dat geen probleem moet zijn? Wat betreft Rome heb ik al gelezen dat de metro niet de fijnste optie is, wij hebben dan ook besloten dat wij via een Hop-on-Hop-off bus de stad gaan verkennen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV Italië

Bericht door Coen Tunnel » di 05 mei 2015, 16:54

Italiarail.com is een website van Trenitalia, de Italiaanse spoorvervoerder. Ze hebben ook een eigen website: http://www.trenitalia.com/
Zafer schreef:Er rest mij wel een vraag, is het verstandiger om via de website te bestellen of kunnen we het risico nemen om op het station van Florence kaartjes te krijgen?
Dat kan, maar die kunnen duurder zijn. Florence-Rome is per hogesnelheidstrein en daarvan kun je de tarieven vergelijken met vliegtarieven. Het is goedkoper om te reizen op tijdstippen dat er niet veel reizigers zijn en vroeg boeken loont. Je krijgt een ticket dat in één specifieke trein geldig is, met een zitplaatsreservering.
En kun je ook (voordeliger) een retourkaartje kopen? Via de website kan ik alleen enkele reis boeken.
Een retour is simpelweg twee keer een enkele reis. Door de tariefstructuur kan het wel dat de heenreis goedkoper is dan de terugreis, of andersom. Op trenitalia.com kun je overigens gewoon aangeven dat je retour wilt.
Verder zit mijn moeder in een rolstoel, maar ik neem aan dat dat geen probleem moet zijn?
Er zijn maar een beperkt aantal rolstoelplekken per trein. Het kan wel, maar ik weet niet of je dat online kan reserveren. Als je dat vanuit Nederland al wil doen, om zeker te zijn dat je die dag überhaupt kan reizen (de treinen van Florence naar Rome kunnen volgeboekt zijn), dan zou ik contact opnemen met de Treinreiswinkel. Die kunnen dat soort speciale verzoeken prima regelen. Als je moeder hulp nodig heeft bij het instappen lijkt het me problematisch te worden. De instap van de trein is niet gelijkvloers. Ik weet niet of eventuele assistentie al vanuit Nederland geregeld kan worden, of dat je dat in Italië op de stations moet regelen.

Als je moeder een opvouwbare rolstoel heeft en wel korte stukjes kan lopen zullen er geen problemen zijn, dan kun je gewoon online tickets boeken.

Voor personen met beperkte mobiliteit kun je ook deze pagina van Trenitalia checken: http://www.trenitalia.com/cms/v/index.j ... 16f90aRCRD
Wat betreft Rome heb ik al gelezen dat de metro niet de fijnste optie is, wij hebben dan ook besloten dat wij via een Hop-on-Hop-off bus de stad gaan verkennen.
Ik vind niet zoveel mis met de Romeinse metro, door de gelijkvloerse instap is dat ook met een rolstoel te doen. Maar met zo'n bus kun je ook veel zien. De vraag is wel hoe rolstoeltoegankelijk die bus is.

Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

Re: OV Italië

Bericht door Zafer » di 05 mei 2015, 18:38

Coen Tunnel,

Wederom ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! :worship:

Denk dat we dan online gaan boeken, hoe ver van te voren "moet" je dit boeken? Ik wil toch tot het allerlaatste moment wachten ivm het weer.
De Engelse vertaling op de site is niet helemaal wat het moet zijn, het enige waar ik niet uit kwam, is hoe je je kaartje moet laten zien, ik begreep van de site van italiarail.com dat je het niet hoeft te printen, maar wat moet je er dan wel mee? Thanks voor de site van Trenitalia, blijkt maar weer dat ik er de ballen verstand van heb :oops:. Site werkt trouwens een stuk prettiger dan die van Italiarail.

Het is een inklapbare rolstoel en de trein in lopen is nog wel te doen. Wat betreft de metro, ik heb daarover gelezen dat de dekking ervan niet helemaal optimaal is. Er zijn "maar" 2 lijnen, vandaar dat we met de bus gaan, langs alle hoogte punten en overal even lekker wandelen, Rome in een notendop.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OV Italië

Bericht door Coen Tunnel » di 05 mei 2015, 19:25

Zafer schreef:Denk dat we dan online gaan boeken, hoe ver van te voren "moet" je dit boeken? Ik wil toch tot het allerlaatste moment wachten ivm het weer.
De Engelse vertaling op de site is niet helemaal wat het moet zijn, het enige waar ik niet uit kwam, is hoe je je kaartje moet laten zien, ik begreep van de site van italiarail.com dat je het niet hoeft te printen, maar wat moet je er dan wel mee? Thanks voor de site van Trenitalia, blijkt maar weer dat ik er de ballen verstand van heb :oops:. Site werkt trouwens een stuk prettiger dan die van Italiarail.
Pfoe, dat weet ik niet. Maar je kunt het vast ook gewoon printen.

Je kunt op het laatste moment boeken (je kunt bijvoorbeeld nu ook nog treinen voor vandaag of morgen boeken), alleen kunnen de prijzen sitjgen en kunnen treinen volgeboekt zijn. Als je een beetje flexibel bent hoeft het geen probleem te zijn. Maar er is in Rome veel te zien, ik zou 's ochtends op tijd vertrekken (en in ieder geval niet té vroeg terug) om in ieder geval zo veel mogelijk aan je dag te hebben. Het is een geweldige stad.
Het is een inklapbare rolstoel en de trein in lopen is nog wel te doen.
Oké, dan verwacht ik geen problemen. Wel kun je tijdens het boeken een zitplaatsvoorkeur aangeven; als het even kan zou ik dan helemaal aan het begin of einde van het rijtuig gaan zitten en niet middenin. Dat lijkt me met de rolstoel het meest praktisch.
Wat betreft de metro, ik heb daarover gelezen dat de dekking ervan niet helemaal optimaal is. Er zijn "maar" 2 lijnen, vandaar dat we met de bus gaan, langs alle hoogte punten en overal even lekker wandelen, Rome in een notendop.
Er zijn inderdaad maar twee lijnen, maar de meeste bezienswaardigheden liggen vaak binnen 5-15 minuten lopen van een metrostation. Alle keren dat ik in Rome ben geweest (dat is inmiddels al weer een tijdje terug) vond ik het wel een efficiënte manier van transport. Aan de rest van het OV (gewone stadsbussen en een paar trams) heb je als toerist weinig. Wat dat betreft is zo'n hop-on-hop-off-bus wel makkelijk.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: OV Italië

Bericht door nicho32 » do 07 mei 2015, 19:21

De metro is niet uitgebreid maar wel zeer aangeraden om te nemen, en is goedkoper denk ik dan de hop en of bussen, maar idd je ziet wel meer hé.

Gebruikersavatar
Zafer
polderweggetje
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 17:44
Locatie: Alkmaar

Re: OV Italië

Bericht door Zafer » zo 10 mei 2015, 11:09

Beide heren bedankt voor jullie reacties! :top:

Plaats reactie