Kroatië

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Kroatië

Bericht door Rene » di 12 mei 2015, 0:13

We zijn er nog niet helemaal uit, maar een lang weekje Kroatië en een shortbreak midweek Londen lijken dit jaar hoge ogen te gaan gooien voor de zomervakantie.
Voor Londen heb ik zo ongeveer wel alles op een rijtje, maar voor een reis naar Kroatie heb ik een paar vraagjes:
* is een vignet voor Slovenië ook via internet verkrijgbaar ?
* de route via de Duitse A3, Oostenrijkse A8 en A9 en dan over Maribor en Zagreb en dan via de A1 richting Zadar staat me het meest aan. Zijn er op die route in A, SLO en HR vaak knelpunten (bv door wegonderhoud) ?
* Wat kan ik aan tolkosten in Kroatië verwachten ? En kunnen die net als in Frankrijk ook met credit-card aan de tolpoortjes voldaan worden (bv Visa) ?
* waar kun je het beste naar Kuna wisselen en terugwisselen, hier of in Kroatië ?
* de stad Split en de Plitvice-meren scoren hoge ogen als "must-see", maar hoe staat het met de stad Mostar in Bosnië ? Voor de burgeroorlog schijnt dat een mooie stad te zijn geweest, maar is het tegenwoordig nog de moeite van een dagtrip naar het buurland waard ?
* wat ben je tegenwoordig normaal gesproken per persoon kwijt als je uit eten gaat in een Kroatisch restaurant ?
* alle tips zijn welkom, en wellicht geeft het de doorslag :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kroatië

Bericht door Chris » di 12 mei 2015, 14:31

De gekozen route via Graz zou ik ook aanbevelen. Deze route is minder druk dan via Villach, waar de enkelbaans Karawankentunnel vaak een knelpunt is. Op de A9 heb je nog de enkelbaans Tunnelkette Klaus, die wordt momenteel verdubbeld, maar volgens mij heb je daar weinig overlast van. Bovendien rijdt hier minder vakantieverkeer. De tol voor de Gleinalmtunnel kun je eventueel vermijden door via de S6 en S35 via Bruck an der Mur te rijden. Dat is niet heel veel om. De Gleinalmtunnel is overigens nog enkelbuizig (tweede buis is in aanleg). Normaal is de grensovergang naar Kroatië niet zo'n knelpunt, maar op zaterdagen in juli kan je wel drukte verwachten. Sowieso zijn zaterdagen het best te vermijden, ook in Kroatië is het dan vaak zeer druk (met name ook het tolstation net na Zagreb).

De toltarieven in Kroatië liggen lager dan in Frankrijk of Spanje, reken op € 0,05 - 0,06 per kilometer. Hier heb je een overzicht per traject: http://hac.hr/en/toll-rates/pricelist/z ... rovnik-337 Je kan met credit card betalen, volgens mij accepteren ze ook wel euro's, maar vaak is de wisselkoers dan niet zo gunstig. Geld wisselen doe ik zelf eigenlijk niet meer, ik pin gewoon ergens.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kroatië

Bericht door Jeroen » di 12 mei 2015, 14:48

Tolkosten in Kroatië liggen dacht ik rond €0.08 per kilometer. Overigens word de tol ook in euro's weergegeven en kun je er vaak tegen een redelijk gunstige koers ook mee betalen op veel andere plekken in Kroatië. Wisselgeld is dan wel in Kuna's.

Het algemene prijsniveau valt eigenlijk enigszins tegen. Echt goedkoop is het niet, zeker niet op de meer toeristische plaatsen. Daar tegenover staat wel de relatieve rust (vergelijkbaar met grote delen van Frankrijk) en een mooi mediterraans landschap en klimaat. Als je wat meer tijd hebt loopt het zeker de moeite ook eens door te rijden naar Dubrovnik of Montenegro.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kroatië

Bericht door Coen Tunnel » di 12 mei 2015, 16:13

Rene schreef:We zijn er nog niet helemaal uit, maar een lang weekje Kroatië en een shortbreak midweek Londen lijken dit jaar hoge ogen te gaan gooien voor de zomervakantie.
Voor Londen heb ik zo ongeveer wel alles op een rijtje, maar voor een reis naar Kroatie heb ik een paar vraagjes:
* is een vignet voor Slovenië ook via internet verkrijgbaar ?
Voor zover ik weet niet, maar bij de meeste tankstations in Oostenrijk aan de A10, en vermoedelijk ook aan de A9, zal het te verkrijgen zijn. En je zal onderweg vast wel een keer in Oostenrijk stoppen. :) In Duitsland is het vignet ook al bij sommige tankstations op de A8 na München verkrijgbaar, maar als je de A3 neemt weet ik niet of je het in Duitsland al kan krijgen.
* Wat kan ik aan tolkosten in Kroatië verwachten ? En kunnen die net als in Frankrijk ook met credit-card aan de tolpoortjes voldaan worden (bv Visa) ?
Creditcard is geen probleem en de toltarieven zijn vrij laag, behalve de A2 van de Sloveense grens naar Zagreb, die is relatief duur.

Een andere tip is om als het even kan buiten de vakanties te gaan, bijvoorbeeld in juni of september. Het weer is dan lekker, het is niet zo heet als dat het in juli of augustus kan zijn, het is rustiger en accomodaties zijn dan ook een stuk goedkoper. Bij de Plitvice-meren zal het dan bijvoorbeeld ook rustiger zijn, en dat is best fijn. Nadeel is dat badplaatsen in die perioden wat minder levendig zijn.

Reken er bij de Plitvice-meren trouwens op dat je al gauw een paar uur aan het wandelen bent, en dan heb je nog maar een deel van de meren gezien. Ik ben alleen bij de bovenste meren geweest en voor zo'n half rondje ben je toch al gauw een halve dag kwijt. Wil je alles zien, trek er dan een hele dag voor uit. De D1 van Karlovac naar Plitvice is overigens een prima weg waar je best goed door kan rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kroatië

Bericht door Chris » di 12 mei 2015, 16:21

Coen Tunnel schreef:In Duitsland is het vignet ook al bij sommige tankstations op de A8 na München verkrijgbaar, maar als je de A3 neemt weet ik niet of je het in Duitsland al kan krijgen.
In 2009 heb ik het Oostenrijkse en Sloveense vignet tegelijk gekocht bij een tankstation langs de A3 na Regensburg. Ik weet niet meer zeker welke dat was, maar volgens mij het tankstation vlak na Straubing.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: Kroatië

Bericht door nicho32 » di 12 mei 2015, 16:31

Ik bestel elk jaar mijn wegenvignetten via deze site.
http://www.tolltickets.com/default.aspx ... l-NL&mnu=c

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kroatië

Bericht door Rene » di 12 mei 2015, 17:30

Allen tot op heden bedankt voor de info :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Kroatië

Bericht door Willem » di 12 mei 2015, 19:07

Mostar is nog steeds (of weer) de moeite waard. Het centrum is gerestaureerd en erg toeristisch. Het straalt een wat oriëntaalse sfeer uit, dat maakt het bijzonder. Let in de stad er wel op dat je de bordjes "stari most" volgt i.p.v. centrum. Als je de borden centrum volgt kom je namelijk in het moderne stadshart uit.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kroatië

Bericht door Wouter N14 » do 14 mei 2015, 23:38

Ik ben vorig jaar met Hanno die kant op geweest: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=15&t=19139
Wat algemene bevindingen van mij:
- het rijgedrag van de lokalen viel mij erg mee. Eigenlijk niks op aan te merken. Ik was vooraf benieuwd of ze daar niet rare capriolen zouden uithalen met bijvoorbeeld inhalen zoals ik in Polen of Tsjechië wel eens heb gezien.
- heel veel snelheidsbeperkingen waar ook weinig logica in leek te zitten. Zowel in Kroatië, Bosnië en Montenegro. 40, 50, 60, 70 het komt allemaal voor op de bubeko-wegen waar je 80 mag. Zelfs voor de oude en versleten autootjes daar leken veel limieten wel erg laag.
- obscure parkeermannetjes. Op een aantal toeristische plaatsen zoals Jajce en Stari Bar heb je parkeerterreinen waar een mannetje rondloopt die dat terrein beheert en dus ook geld int. Het leek nergens echt officieel maar je doet toch maar mee. In Mostar zijn we echt belazerd door zo'n figuur. We waren daar op zaterdagavond en het officiële parkeerterrein ging om 19:30 dicht. We werden naar een ander terreintje verwezen gelegen direct aan de voetgangerszone van het oude centrum maar daar bleek niks te zijn. Een vrouw van een hotel regelde met een jongen dat we op het terrein van dat hotel mochten staan. Maar die beste jongen vroeg er 5 euro voor en beloofde daar de hele avond te blijven, het maakte niet uit hoe laat het zou worden. Dus je raadt het al... toen we tegen tienen terugkwamen was er niemand te bekennen.
- vriendelijke en behulpzame mensen. In het Engels of het Duits kwamen we er bijna altijd wel uit met de lokalen. Grote verrassing was dat we verdwaald in de steile buitenwijken van Sarajevo in het Frans werden geholpen.
- vlotte grensovergangen. Natuurlijk zaten we nog voor het hoogseizoen maar het viel mij echt mee hoe makkelijk het ging. Ze wilden overal de paspoorten en autopapieren zien maar dat was het ook. Alleen toen we vanuit Bosnië Kroatië inreden op weg naar Split, wilden ze even de achterbank zien. Ik had echt gedacht dat we wel ergens een keer de kofferbak hadden mogen uitpakken.
- teleurstellende wegenkaarten. We hadden vooraf een paar goede kaarten gekocht maar die bleken toch niet altijd accuraat. Ook Google Maps bleek niet altijd juist. Soms ontbrak op de kaart een goede weg, soms stond er juist een belangrijke verbindingsweg ingetekend die niet bleek te bestaan. We hebben regelmatig moeten zoeken naar de goede weg, ook in bekendere gebieden als het buitengebied van Sarajevo.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kroatië

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 8:54

^^ Wat betreft autopapieren: voor Bosnië heb je nog wel een echte gedrukte groene kaart nodig en niet een pasje of een printje van een groene kaart die je per e-mail toegestuurd krijgt. Check dat dus wel even voor vertrek.

Daarnaast is in Bosnië een sleepkabel in de auto verplicht en volgens mij ook een NL-sticker.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kroatië

Bericht door Rene » vr 15 mei 2015, 10:14

OK, een uitstapje naar Bosnië gaat het zeker niet worden.
Maar verder denk ik dat Kroatië het wel gaat halen.

Hoe zit het trouwen met geldautomaten in Kroatië ?
Zijn die redelijk goed verspreid (ook in de grotere dorpen), rekent men een opnamevergoeding en worden alle Maestro-bankpassen (debetkaarten) geaccepteerd door die automaten ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kroatië

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 mei 2015, 10:22

^^ Ik heb in Kroatië geen enkel probleem gehad met geldautomaten. Die zijn er voldoende, Maestro wordt alom geaccepteerd en een opnamevergoeding wordt door de Kroatische banken niet gevraagd. Natuurlijk kan het wel zo zijn dat jouw Nederlandse bank kosten berekent voor een geldopname in vreemde valuta, maar dat verschilt per bank.

Ook in winkels kun je vaak gewoon met Maestro betalen.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: Kroatië

Bericht door nicho32 » zo 17 mei 2015, 20:47

over een maand ga ik ook terug naar Kroatië en dit keer regio zadar.
Na istrie en krk en zagreb is het aan Zadar, hoeveel tijd zou je nodig hebben om rijeka-zadar via de E65 te rijden (kustlijn)?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kroatië

Bericht door Coen Tunnel » zo 17 mei 2015, 23:28

De route over de kustweg is 224 km volgens Google Maps (als je het stukje A7 tussen RIjeka en Krk niet neemt). Google Maps rekent 3 uur en 42 minuten en dat lijkt me ook wel het minimale, als je tussen de 50 en 60 km/u gemiddeld haalt mag je tevreden zijn. Reken al gauw op een uur of vier, op drukke dagen misschien nog wat meer.

De snelwegroute (A6/A1) is de bewegwijzerde route richting Zadar/Split, maar door de grote omweg is deze 'slechts' 45-60 minuten sneller, terwijl je wel een behoorlijk bedrag aan tol kwijt bent. De Jadranska Magistrala is bovendien veel mooier.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Kroatië

Bericht door SnarfFlevoland » vr 29 mei 2015, 13:59

Chris schreef:Op de A9 heb je nog de enkelbaans Tunnelkette Klaus, die wordt momenteel verdubbeld, maar volgens mij heb je daar weinig overlast van. Bovendien rijdt hier minder vakantieverkeer. De tol voor de Gleinalmtunnel kun je eventueel vermijden door via de S6 en S35 via Bruck an der Mur te rijden. Dat is niet heel veel om. De Gleinalmtunnel is overigens nog enkelbuizig (tweede buis is in aanleg). Normaal is de grensovergang naar Kroatië niet zo'n knelpunt, maar op zaterdagen in juli kan je wel drukte verwachten.
Eigenlijk is de grensovergang bij Spielberg de enigste echte knelpunt op de A9 voor het vakantieverkeer. Vooral het noordelijke stuk langs Klaus en de Bosrucktunnel is erg rustig. Niet te vergelijken met de Tauern, Brenner of Gotthardroute.

Persoonlijk zou ik niet via de S6 en S35 omrijden. Het is weliswaar 'slechts' een omweg van 30 kilometer, maar in de tijd dat je die route hebt gereden, had je al 2-3x in Graz kunnen zijn. De Gleinalmtunnel is qua tijd dermate veel sneller dat ik vermoed, dat zo goed als niemand die route neemt om puur de tol te ontwijken. Voor de Bosrucktunnel hoef je overigens nog veel minder om te rijden, namelijk welgetelde 6 kilometer. Als je een toltunnel wilt besparen dan loont zich dat voor de Bosruck meer als voor de Gleinalm.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie