Gent - Dubrovnik

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
JRut
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 23:44

Gent - Dubrovnik

Bericht door JRut » za 13 jun 2015, 0:17

Hallo allemaal!

De topictitel is vrij duidelijk: het doel is om zo efficiënt mogelijk van Gent naar Dubrovnik te rijden. En wel binnen een tweetal weken al, vertrek zou vrijdagmorgen 26/06 rond een uur of 5 zijn. Het plan is om in een drietal dagen richting Dubrovnik te rijden en van daaruit dan het land en de kust terug af te rijden.

Al overal een beetje informatie ingewonnen en momenteel is het plan om het volgende te doen.
Dag 1: Via Luik, Aachen, Keulen, Frankfurt, Nurnberg naar Munchen om net over Munchen de eerste tussenstop te houden. Dat zou zo'n 850 kilometer zijn, wat wel nog haalbaar moet zijn op een dag.

Op dag 2, de zaterdag, zouden we dan van daaruit over Villach en Ljubljana, Novo Mesto de grensoverstreek maken en ergens landen rond Jasenice. Dat zou neerkomen op een kilometer of 700. Misschien bij Zadar, al zouden we dat eventueel nog kunnen uitsparen voor het terugkeren aangezien het toch de moeite lijkt te zijn.

Dag 3, op zondag dus, dan het laatste stuk van Jasenice naar Dubrovnik. Nog zo'n 350 kilometer, maar dat kan dan wel al echt als een vakantiedagje ingeboekt worden.

Nu, anders zou ik hier niet zijn, resten er wel nog steeds wat vragen.

1) Valt de hierboven geschetste verdeling wat mee volgens jullie? Is dat haalbaar qua aantal kilometer op een dag om toch op een verantwoorde manier nog achter het stuur te kruipen?

2) De route zelf dan. Lang getwijfeld tussen München en Passau/Graz, maar om verschillende redenen toch geneigd voor het eerste te gaan. Eerst en vooral wacht ik het verkeer liever af dan vooraf al een uitslaapplaats vast te leggen. Rond München zit je op dat vlak wel wat veiliger om de dag zelf nog iets te zoeken. Ook gewoonweg gehoord dat het hier ietsje beter vlot dan het andere deel. In de hypothese van München is dag twee echter wat anders met toch vrij veel twijfels hierover. Het schijnen allemaal goeie wegen te zijn, maar daarnaast ook wel wat knelpunten. Zo vormt de Karawankentunnel mogelijks een probleem met slechts één buis. Zie ik nog andere knelpunten over het oog? Maak ik een verkeerde inschatting als ik vermoed dat dit op dit moment van het seizoen nog wel gaat meevallen? Speelt het element van de zaterdag een rol? Mogelijkse alternatieven?

3) Al vrij vaak gelezen dat het wegennet in Kroatië beter kan. Vormt dat een obstakel voor de laatste dag of is mijn inschatting als een vrij gemoedelijke vakantiedag wat verkeerd gemaakt? Best hier dan de snelwegen aanhouden of vormt het een mogelijkheid om de echte kustroute af te rijden wat deze afstand betreft? Rekening houdend met het feit van een zondag en het mogelijks hogere toeristische verkeer van de Kroaten zelf.

4) Nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Tips zijn altijd welkom. Ik heb wel al wat langere afstanden aan een stuk gereden vorige zomer, maar dit is toch de eerste keer dat ik me aan zoiets dergelijks waag. Het moet ooit de eerste keer zijn, maar het zorgt toch voor een dosis gezonde spanning.

Een hele boterham. Alvast bedankt! :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Palance » za 13 jun 2015, 7:10

Het obstakel dat je zult aantreffen op de laatste dag is de dubbele grenspassage bij Neum. De controles zijn soepel, maar als het druk is kun je toch nog wel een tijdje staan wachten. Bovendien is dat geen snelweg meer, dus is je snelheid eruit lans de kustweg.

In Dalmatie kun je dus kiezen tussen de snelle A1 en de langzamere, maar mooiere kustweg D8.

Ik heb zelf 2 jaar geleden zo'n 7 uur gedaan over de route Split (vliegveld) naar Čilipi, ten oosten van Dubrovnik. Dat was dan wel inclusief 2 korte pitsstops en een langere lunchpauze bij de Neretva-rivier. En toen liep de A1 nog niet zo ver door als nu.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Rein » za 13 jun 2015, 8:10

De verdeling over de drie dagen lijkt me prima. München moet je makkelijk kunnen halen. Sterker nog, als je om 5 uur weggaat ben je al voor een uur of 3 bij München lijkt me. Wat dat betreft kan je ook makkelijk 1 of 2 uur later op pad. Qua drukte kom je rond Keulen en Frankfurt een stukje ochtendspits tegen, maar dat schijnt op vrijdag wel mee te vallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Pino » za 13 jun 2015, 8:14

^^ Eens. Ik zou er alleen eerder over nadenken om wél vroeg te vertrekken maar dan na München nog even door te rijden, bijvoorbeeld tot aan Salzburg. Het stuk door Duitsland is het makkelijkste deel van de route, dus door kort(er) voor de Alpen je eerste overnachting te plannen verlicht je de druk op de drukkere zaterdag en op de zondag met het lastiger laatste stuk enigszins. Zeker op zaterdag zul je op die manier de grote meerderheid van de vakantiegangers wel voor blijven. Dat werkt wel zo ontspannend.

Verder begrijp ik dat je de keuze tussen de routes over München en Passau zo lang mogelijk wilt uitstellen. Maar dat dwingt je welhaast op de drukke route over Köln en Frankfurt, die je dan ook net op een druk tijdstip gaat rijden. Als je van tevoren al wel kiest voor München, kun je eventueel over Luxembourg en Stuttgart rijden. Dat zou wat meer rust moeten opleveren.

JRut
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 23:44

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door JRut » za 13 jun 2015, 9:11

Bedankt al allemaal!

Het wordt dus zeker de optie München nu. Ik ga het wel nog steeds over het iets vlottere Keulen en Frankfurt houden als de ochtendspits daar toch zou meevallen op een vrijdag. Blijkbaar zijn er ook wel nog wat wegwerkzaamheden in de regio van Stuttgart en dat vermijden we op die manier dan ook weer.

Vormt de karawankentunnel een groot obstakel of gaat dat nog meevallen denken jullie en bij uitbreiding de hele Tauernautobahn? Het lijkt er wel een beetje gebeterd de laatste jaren als ik sommigen mag geloven. Geen flauw idee in hoeverre dat waar is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Chris » za 13 jun 2015, 10:18

Op de Tauern Autobahn zijn veel minder vertragingen dan voorheen sinds de twee belangrijkste tunnels zijn verdubbeld naar twee buizen. Waar je voorheen 3 of 4 uur wachttijd had, is er nu vaak helemaal geen wachttijd, of hooguit een kwartiertje als het echt druk is.

Probleem is wel dat de Karawankentunnel wel sneller volloopt omdat dit vanaf Duitsland gezien nu het eerste knelpunt is. Dat is voornamelijk op zaterdagen het geval. Eind juni beginnen in sommige regio's al de zomervakantie (met name Nordrhein-Westfalen). Extreem druk zal het wel niet worden, maar hou wel rekening met het feit dat er enige wachttijd kan zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Pino » za 13 jun 2015, 10:29

JRut schreef:Blijkbaar zijn er ook wel nog wat wegwerkzaamheden in de regio van Stuttgart en dat vermijden we op die manier dan ook weer.
Ik snap die keuze, en denk inderdaad dat het met de ochtendspits nog wel mee zal vallen. Als je Köln nadert en je hoort over problemen rond die stad of op de A3, kun je altijd nog even westelijk van de stad naar de A61 uitwijken en dan bij Koblenz of zuidelijker alsnog doorsteken naar de A3.

De zwaarste werkzaamheden in de regio Stuttgart zijn op de A8 tussen Karlsruhe en Stuttgart. Die vermijd je door niet over Karlsruhe te rijden, maar vanaf Mannheim de A6-A81 te pakken. Dat is trouwens ook precies hoe je zult rijden wanneer je rond Mannheim de borden Stuttgart volgt. Maar goed, ik realiseer me dat de route over Mannheim (in plaats van over Pirmasens-Landau) een omweg op zichzelf is wanneer je inzet op de route over Luxembourg.

olaf
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: do 18 okt 2012, 10:09
Locatie: Assen

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door olaf » za 13 jun 2015, 10:50

We zijn ook verschillende keren die kant uit gereden maar ons beviel het rijden over Passau veel beter. Die snelweg is behoorlijk wat rustiger dan over Munchen te rijden. In Oostenrijk rij je dan de Phyrn autobaan en via Maribor Zagreb enz.. Ik weet natuurlijk niet hoe het met de wegwerkzaamheden zit maar in ieder geval is deze route minder druk

JRut
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 23:44

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door JRut » za 13 jun 2015, 17:52

Bedankt allen gasten. Heel wat wijzer geworden over hetgeen ik allemaal mag verwachten. Hopelijk verloopt het allemaal vlot.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door Palance » za 13 jun 2015, 22:04

Als je via Zagreb rijdt zou je dan zelfs de A3 oostwaarts kunnen nemen en vanaf Slavonski Brod via Bosnië-Herzegovina kunnen rijden naar het zuiden. Wellicht niet de allersnelste route, maar zeker wel een mooie dan kun je terug sowieso langs de Kroatische kust rijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JRut
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 23:44

Re: Gent - Dubrovnik

Bericht door JRut » wo 24 jun 2015, 16:27

Afgaande op jullie adviezen hier de laatste details allemaal gepland.

Vrijdagmorgen 05u00 rijden we weg in Gent voor 950 kilometer om te landen in een hotelletje in Inzell, net tegen de Oostenrijkse grens aan Salzburg. De route dienomtrent wordt dus Brussel - Luik - Aachen - Keulen - Frankfurt - Nurnberg - Munchen en Inzell.
Zaterdag dan maximaal 600 kilometer doen, waardoor er nog 400 overblijven voor een rustige zondag. Het kan ook 500 - 500 worden, dat bekijken we vanavond nog wel eens. Alleszins dan via Villach naar Novo Mesto, Zagreb en zo het Kroatische binnenland in.

Bedankt voor de hulp, ik denk dat dit wel moet goedkomen. Hoewel er toch een lichte dosis gezonde stress is, zowel bij mij als bij mijn vriendin. :top:

Plaats reactie